Støtt Milforum på Vipps #587 879

Viktig ref kjøp og salg av materiell

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • admin
    Trådstarter

    Administrator emeritus

    RESERVEBEFAL
    • 2004
    • 15273

    Viktig ref kjøp og salg av materiell

    Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    http://forsvaret.no/aktuelt/publiser...er-i-gang.aspx


    Jeg regner med alle som har uniformer som de eier selv er kjent med dette.
    Kan ikke understrekes nok.
  • Rittmester
    OF-2 Rittmester
    Pers.off. (S-1)


    Sponsor
    • 2006
    • 31519

    #2
    For å presisere:
    Uniformene har norsk kamuflasjemønster og norsk flagg. Forsvaret ønsker ikke slike uniformer på markedet av frykt for misbruk.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
    Moderator

    Kommentér

    • Dunn
      PENSJONIST
      • 2007
      • 516

      #3
      Hva dem ønsker er en ting, hva dem får er noe annet. Finnes. Ikke få nettbutikker som selger norske uniformer. Både med og uten flagg

      Kommentér

      • essal
        OR-6 Oversersjant

        • 2009
        • 8706

        #4
        Det er ikke lov å bruke norske uniformer med flagg hvis man ikke er i tjeneste, men det er lov til å selge... Dog er dette bra, då slipper vi kansje å se mer til Hamas i norsk kamo..
        - Don't confuse enthusiasm with capability

        Kommentér

        • oreo_kjeks^^
          RESERVIST
          • 2011
          • 282

          #5
          Endelig så har de fått det i systemet, men gud bedre hvor mye M98 og M75 som ligger strødd over hele landet i esker og containere med HV merker og flagg, og annet.

          Kommentér

          • tiurleik
            RESERVEBEFAL
            • 2011
            • 1222

            #6
            Opprinnelig skrevet av essal
            Det er ikke lov å bruke norske uniformer med flagg hvis man ikke er i tjeneste, men det er lov til å selge... Dog er dette bra, då slipper vi kansje å se mer til Hamas i norsk kamo..

            Har du en lov å henvise til? Jeg kjøpte en M75 jakke i Armyshop butikken i Trondheim.Den hadde både flagg og HV merke.Jeg kjøpte jakka for "nostalgiens" skyld.
            Jeg bruker den så å si aldri da andre jakketyper er både lettere og bedre etter min mening.
            Last edited by tiurleik; DTG 271630 Jan 12, 16:30.
            Død over ulven!

            Kommentér

            • Gehenna
              HV-sersjant

              • 2005
              • 17488

              #7
              Konvensjon, så vidt jeg veit. Husker ikke om det var den Haag eller Geneve men det kan dere Google lett.
              Shaking the ground with the force of a thousand guns

              Kommentér

              • Lille Arne
                OR-8* Kommandérsersjant
                Sjefssersjant



                • 2005
                • 11761

                #8
                Haag- og Genevekonvensjonene gjelder bare i krigstid. I det norske lovverket er det et forbud mot å utgi seg for politi- militær eller annen offentlig tjenestemann, men slik jeg har forstått pragarafen, vil det bare komme til anvendelse om du bevisst kler deg ut for å oppnå noe i det offentlige rom - lure deg inn på en garnison, få rabatt på toget, komme deg innpå medlemmer av en politisk ungdomsorganisasjon for å skyte dem etc. Airsofting på lukket område, eller at mannen liker at kona kler seg ut som Delta for å legge ham i jern på soverommet er antagelig greit. Så har militært personell et forbud mot å bruke militære effekter privat i uniformsreglementet.

                At en sivilperson bruker ei M98-bukse kjøpt på forsvarsbrukt på fisketur er nok ikke ulovlig, selv om det ser ræva ut og får det til å vrenge seg i meg og sikkert mange andre her.
                “overestimation of a foe leads to misallocation of resources or missed opportunities. Underestimation of a foe, as Russia is discovering, leads to catastrophe.” - Chris Dougherty
                Administrator

                Kommentér

                • tiurleik
                  RESERVEBEFAL
                  • 2011
                  • 1222

                  #9
                  Apropos vrenge: Det eneste som får fram aggresjon og fortvilelse hos meg når det gjelder klær, er når jeg ser bra ungdom gå med bukseræva i knehøyde.Da blir jeg minnet om at jeg nok ikke er så tolerant som jeg liker å tro at jeg er.Men så er det også verdenshistoriens styggeste og mest upraktiske mote.
                  Død over ulven!

                  Kommentér

                  • Krokodille
                    PENSJONIST
                    • 2012
                    • 138

                    #10
                    Hva er galt med å bruke militærklær når man er på fisketur, jakt etc. har selv militærklær jeg bruker mye på grunn av behageligheten i de og ikke minst slitestyrken.

                    Kommentér

                    • Sofakriger
                      OR-7 Stabssersjant

                      Sponsor

                      • 2005
                      • 24479

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Jørgen 280396
                      Hva er galt med å bruke militærklær når man er på fisketur, jakt etc. har selv militærklær jeg bruker mye på grunn av behageligheten i de og ikke minst slitestyrken.
                      Det aller viktigste er du fornærmer mange av dem som har båret/bærer uniform med stolthet. En uniform er ikke "klær" - det er et symbol.

                      Så kan du selvsagt velge å drite i det, eller du kan respektere at uniformen for mange er viktig. Hva du da velger å gjøre sier etter de menneskene som mener dette er viktig mye om deg.
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                      Kommentér

                      • tiurleik
                        RESERVEBEFAL
                        • 2011
                        • 1222

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Jørgen 280396
                        Hva er galt med å bruke militærklær når man er på fisketur, jakt etc. har selv militærklær jeg bruker mye på grunn av behageligheten i de og ikke minst slitestyrken.
                        Når forsvaret selv har solgt ut titusenvis av brukte uniformer til folk flest så tåler nok de fleste innen forsvaret at de blir brukt også.
                        Død over ulven!

                        Kommentér

                        • Herr Brun
                          RESERVEBEFAL
                          • 2008
                          • 7337

                          #13
                          Som Sofa sier, uniformer er mer enn bare "klær".
                          --

                          Kommentér

                          • 9echo
                            OF-1 Løytnant
                            Sponsor
                            • 2011
                            • 1627

                            #14
                            Det får da være grenser for hvor mye man skal legge i bruk av kamuflasjeklær. Det er en ting når man bruker en beret, et avdelingsmerke, en avdelingssnor eller slike mer spesielle elementer av påkledning som gir en unik identitet kun de innvidde har grunn for å bruke. Men en uniform er en uniform, det er et klesplagg med én hovedfunksjon, nemlig å bidra til forbedret kamuflering av objektet som benytter uniformen. Dernest kommer vel uniformitetsfunksjonen inn i bildet, å bringe en slags identitet om hva slags rolle objektet skal fylle iblant andre grupper. En "blank" uniform kan sjelden knyttes til avdelingsstolthet alene, i allefall ikke om man ikke er bevisst på at uniformen skal ha den funksjonen alene. Det er ikke bare militært personell som skal og kan benytte uniform, jeg kan komme på flere funksjoner hvor en kamuflasjeuniform er et bedre verktøy enn andre plagg som skal gi tilsvarende funksjon. Ergo er jeg ikke enig med verken Sofakriger eller Herr Brun på dette området.
                            Moderator

                            Kommentér

                            Googleannonse

                            Collapse

                            Forumstruktur

                            Collapse

                            Working...