Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 62 av 62
    Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    26
    Liker (mottatt)
    24
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    1

Sv: Interessante nyhetslinker

Dette bør absolutt fortsette i egen tråd. Hvor skal/bør/må forsvaret legge seg på "skumle" aktiviteter? Jeg mener som andre her at en bør legge seg opp mot det vi kan forvente å møte i virkeligheten. (Så får enkelte skader i fredstid være innenfor)

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1043
    Liker (mottatt)
    2338
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1163 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    64

Sv: Nærkamptrening i Forsvaret

Innlegg fra nyhetstråden flyttet hit.
    - Mod
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Liker (gitt)
    74
    Liker (mottatt)
    49
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    76 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Hva er det Forsvaret driver med? Vi trener på krig. Vi trener på å drepe fienden. Og det er ikke i ytterste konsekvens, det vil være en defacto del av oppdraget.
    På.
    Dette ser ut til å ha blitt glemt av mange rundt forbi. Det snakkes mye om "i ytterste konsekvens", men det er jo absolutt ikke tilfellet i det man trener på.
    Nå er jo dette snakk om ti tilfeller - som noen påpekte - og jeg leser saken slik at det er en blanding av dårlige instruktørvurderinger (med de konsekvenser som måtte følge), uflaks og rett og slett pysete tenåringer.

Gjennom alle de hundrevis av soldater jeg har hatt gjennom ymse varianter av nærkamp-/arrestasjonsteknikk-/tøffhetsopplegg ila tjenesten, har jeg sett flere skader på bedriftsfotballaget til far min.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    56
    Liker (mottatt)
    75
    Nevnt
    20 innlegg
    Sitert
    125 innlegg
    PONDUS
    0

Seksuelle antydninger? Seriøst? Hem har kommet med det?
    Selv om MMB beskrev sitt innlegg som en anekdote, var sammenhengen basert på økning i antall klager til ombudsmannen angående skader ved nærkamptrening. En kvinne nevnes ved navn, og det antydes at kvinner er overrepresentert. Andre brukere på forumet, kom med små hint om likestilling. I den sammenhengen mente jeg dette var uheldig:

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Skal jeg begi meg ut på en aldri så liten tirade... Krigens krav - spesielt når det kommer til territorialforsvaret av Norge - er ikke kule/flotte/dristige/vågale Instagrambilder i uniform, Paradise Hotel tendenser på brakken på kveldstid (all mulig intriger, drama og leirskole bullshit; holde hender, han-sa-hun-sa og smugpule på brakkeloftet inni et fort bygget av alle ekstramadrassene),
    Jeg er for nærkamptrening. Skaderisikoen er neppe større enn for aktive håndball-og ishockeyspillere i samme alder.

Mange unge har heldigvis vokst opp i en hverdag hvor vold er definert som negativt. Vernepliktige har svært ulikt utgangspunkt. De som aldri har bedrevet idrett der fysisk kontakt inngår, kan selvfølgelig oppleve episoder som den som beskrives i artikkelen, som både skremmende og meningsløs. Dette kan i likhet med det meste annet, trenes bort.

Muligens er jeg lettantennelig når det kommer til utsagn om jenter/kvinner. Som lykkelig far til 2 unge, voksne døtre, kan jeg garantere forsamlingen at man får seg atskillige tankestillere når det gjelder adferd og holdninger i forhold til jenter/kvinner, når døtrene når puberteten.
    Og jeg slutter aldri å forundres over at noen vil framheve seg selv på bekostning av de som er åpenbart svakere i visse moment, men kanskje distanserer de fleste gutter/menn når det kommer til 3 -mil med og uten ski. - Eller 10 000m svømming for den del. Krigens krav…

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    26
    Liker (mottatt)
    24
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    1

jeg er så lei av at kjønn skal være tabu, hvis jobben gjøres i henhold er alt bare bra. Hvis forsvaret må tilpasses soldatene, ikke motsatt er vi på ville veier..

Å påtvinge fienden ens vilje med vold er jo i bunn og grunn kjernen i hele opplegget?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Selv om MMB beskrev sitt innlegg som en anekdote, var sammenhengen basert på økning i antall klager til ombudsmannen angående skader ved nærkamptrening. En kvinne nevnes ved navn, og det antydes at kvinner er overrepresentert. Andre brukere på forumet, kom med små hint om likestilling. I den sammenhengen mente jeg dette var uheldig:
    Leseevnen din er ikke akkurat på topp.

Dette skrev @MMB:

Dette er jo ikke mer enn en liten anekdote, men det var en sak i norsk teig i Afgh - der vel og merke ingen nordmenn var involvert - at noen allierte skulle inn i en compound. Førstemann i stacken entrer, en INS bykser fram fra en dødvinkel og kaster seg oppå ham, og det ender med rulling og basketak på bakken. Denne allierte trekker kniv og kjører denne i INS flere ganger, får dermed overtaket, kommer seg på beina og skyter vedkommende død - samtidig som #2 i stacken også er på saken. Det var vel også slik i Mosul runde-1 i 2003/2004 - og forsåvidt også Falluja, at amerikanerne der hadde flere tilfeller av strid på så korte hold at man ikke så altfor sjeldent endte med nevekamp.
    Den fortellingen var en anekdote, altså én erfaring MMB har hatt. Han omtalte ikke klagene som anekdoter, selv om de og er det.

Og han har vært konsekvent i å omtale BEGGE kjønn i sine tirader - og problemet med syting ser vi hos begge kjønn. Dog i denne konkrete settingen er over halvparten av klagene fra jenter, som utgjør ca. 20% av vernepliktsmassen (hvis jeg husker rett).

Sitat fra artikkelen:
    Over halvparten av henvendelsene er fra kvinner, som i dag utgjør 20 prosent av de vernepliktige.
    Jeg har tjenestegjort med mange særs dyktige kvinner, som har prestert vel så bra eller bedre enn sine mannlige kolleger. That is beside the point.
    It's not about surviving, it's about winning.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    152
    Nevnt
    42 innlegg
    Sitert
    189 innlegg
    PONDUS
    8

Nå tror jeg vi får bli enige om noen små ting.
    Trine lettpåfot er med sine 48kg ikke noen særlig til motstander for Oksen fra Froland på 95kg.
    Her er det ikke likestilling som er problemet, her er det rein og skjær størrelseforhold som gjør at dette blir et "problem".

Jeg har ikke drevet mye nærkamp, men sist gang jeg var med på det så var fokuset til HI i forhold til sparring at like størrelser fikk prøve seg mot hverandre.
    Det fungerte veldig bra, da det både er små og lette gutter, såvel som jenter, som ikke bør sparre likt med en soldat som veier dobbelt så mye.
    Det finnes unntak.
    I nærkampsløype, ja da må de få kjenne på det.
    For å komme ut av komfortsonen, ja da bør de få prøve seg mot en større/sterkere/bedre makker.
    For å kjenne på krigens krav bør de og ha fått prøvd seg med to motstandere.

I tillegg må vi huske på at desto flere soldater som mestrer førstegangstjenesten med best mulig resultatater, med minst skavanker etter endt tjeneste, er de soldatene vi ønsker å ta med oss i strid.
    Desto flere delvise soldater vi skaper, desto færre kan vi ta med oss til fronten.

____
    Utsagn som at de soldatene som ikke er egnet for nærkamptrening kan være admass, velferdsass eller tilsvarende blir noe flåsete.

Alle soldater, med mindre de har båttjeneste bør ha nærkamp i førstegangstjenesten, kanskje også de med båttjeneste dersom det ikke går ut over vital seilingstrening. (Det hjelper ikke å være rå til å sloss, dersom ingen på båten får gjort jobben sin.)

Instruktøren(e) får holde utdanning tilpasset hva soldatene skal jobbe med senere. Det trengs ikke å kjøres høyeste intensitetsnivå hos samtlige soldater i f.eks Stridstrenbn, men man kan lage en grundig risikovurdering, gjerne sammen med verneombudet:
    Da slipper man at soldatene havner i situasjoner som skaper "VG-overskrift".
    Så kan man skape robuste soldater uten å ødelegge de før krigen starter.

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Sammen med verneombudet? Er du seriøs? Det er ikke sånn dette fungerer.

Det er ikke innholdet eller utøvelsen av utdanningen som er grunnen til at det blir VG overskrifter, det er holdningen blant soldatmassen som er problemet.

Og hvem er ødelagt? Det var én jente som hadde fått en smell som var forbigående, legene var av oppfatning av at hun ville bli helt frisk. Jeg har sett langt flere belastningsskader som følge av dårlig fottøy og bæring av tung utrustning enn jeg har sett skader som følge av nærkamp - eller annen stridsrelatert tjeneste.

Risikohåndtering er ikke å unnlate å utføre aktiviteten.....

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    152
    Nevnt
    42 innlegg
    Sitert
    189 innlegg
    PONDUS
    8

Verneombudet i eget kompani kan da være lagfører. (Har og vært borte i at HVO for en BN har hatt en grenader, det var ikke hensiktsmessig, riktig person i riktig stilling. I min BN er det nå en erfaren LF som er HVO.)
    Verneombudet kan bli et gnagsår dersom man ikke bruker det riktig.

Det er greit å få et par "blanke ark" inn i planprosessen.

Nei, man skal ikke unnlate å utføre aktiviteten, det er derfor man har et verneombud:
    De sitter en del og går igjennom rapporter fra andre bataljoner, de kan se trender i skader innenfor nærkamp.
    De kan si at dette er en risiko vi er villig til å ta.
    De kan redde ræva di ved å vise til reglementet du har fulgt og til risikovurdering du har skrevet at alt er gjort riktig, selv om en soldat skulle bli lam.
    Har du gjort alt riktig, og en soldat skulle skli på matta og knekke nakken, så har du en som støtter din plan.

Dersom du lar verneombudet få gjøre jobben sin, vel og merke.

Verneombudet vil stille spørsmål til om det er hensiktsmessig å gjennomføre den ene øvelsen som ble omtalt i NRK-artikkelen:
    1 soldat skal ta imot spark fra samtlige andre soldater i troppen. (Satt soldaten på kne?)
    (var det flere gjennomføringer?)

Hensikten med øvelsen? Kanskje litt mestring og tøffhetstrening etter noen spark, men om troppen er 40-50 mann og soldaten går gråtende i bakken.
    Da har man bomma.
    Det går nok fint for de største soldatene, men de som er mindre vil nok ikke ha noe særlig ut av øvelsen.

Allerede her kan verneombudet komme og si "Mr AGR, hva i alle dager er hensikten med denne øvelsen? Den strider i mot all fornuft, du bør heller gjøre det på denne måten"

Det krever noe forarbeid:
    1. De som skal skrive ordrer og drive med risikovurderinger/riskofylt arbeid bør inkludere kompaniets verneombud når de planlegger denne type aktivitet.
    Ikke for å være en festbrems, men for å sørge for at man ikke har nærkampsløypa hoppende fra kontainer til kontainer med markørbekjempelse, fordi Johnny Highspeed så den siste episoden av Arrow mens han planla.
    2. Det krever at verneombudet har vært i jobb noen år og har fokus på at jobben skal gjøres og at det vi trener og øver på er krig.
    Dersom verneombudet er mest opphengt i om du husker å bruke verneutstyr mens du demonstrerer neste øvelse, eller om han skulle komme inn midt i nærkampsløypa og mene at det er for hardt for soldatene. Kanskje verneombudet skulle deltatt i undervisningen, om en som HJI.

Ja, jeg er blodseriøs i at jeg mener at man bør ta med kompaniets verneombud i enten planprosessen eller evt sende ordren i etterkant.
    Det skaper en god dialog mellom utøver og kontrollorgan.
    Du kan bruke vernetjenesten til din fordel.

På samme måte som at hvis man styrer TVO (TMO) til å fokusere på de riktige tingene i tjenesten. Så blir det kjøpt inn piggdekk til lastebiler, det sluttes å bli brukt helårsdekk, men heller pigg på vinteren.
    Og de tillitsvalgte slutter å mase om øl i messa fordi de får utrettet saker.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Seriøst, jeg er ikke en grønnskolling uten erfaring.

Legg av deg den belærende tonen, pronto.

Jeg vet ikke hva slags utdanningstempo du er vant til, men det du beskriver er ikke realistisk.

Jeg har heller aldri opplevd at HVO har vært inne og vurdert detaljer ved planer/ordre.
    Mener du i all seriøsitet at KS-utdannede troppssjefer skal avnikke utdanningsopplegg hos HVO? Dummeste jeg har hørt, spesielt med tanke på at det ikke er sikkert at HVO har kompetanse eller erfaring til å vurdere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    499
    Liker (mottatt)
    249
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    8

I gamle dager da jeg drev med både judo og karate så var det en del trening som skulle til for å unngå vondt og greie å tenke teknikk og taktikk. Men kampsport er langt fra nærkamp, men på mange måter har de sine likheter også. Når et slag kommer så blir det vondt hver gang, men det må læres å parere og kontre. Styrke, aggresjon og tempo er vanskelig å kontrollere derfor blir det lett litt for tamt i begynnelsen og litt for voldsomt av og til når utøveren starter og mestre noen elementer i treningen. I nærkamp går det ikke etter vekt klasser som i kampsport og det kan også bli en utfordring, spesielt for en liten lett mottaker av juling. Men hvem hadde trodd at nærkamp var en rettferdig kamp på liv og død, en angriper vill selvfølgelig bruke alt som kan gi en fordel.

Det er ganske stor risiko når vold skal brukes i trening selv med puter og beskyttelser, men det synes jeg er greit i begynnelsen mens de som trener er helt fersk. Jeg tror det ville være greit og gå ned til et minimum av beskyttelse på elevene etterhvert som refleksene begynner å komme. Elevene må trenes hard, det kommer vi ikke forbi.

At det kommer skader i nærkamp er like naturlig som skader i annen fysisk aktivitet, om nærkamp har høy eller mer alvorlig skadefrekvens en håndball og fotball vet jeg ikke, men jeg vet at jeg har en jævlig vond forstuet ankel etter bedriftsfotball.
    Så fant jeg denne som er litt interessant og omhandler skader i judo.

Judo

I undersøkelsen viste det seg at judoutøvere (og karateutøvere) hadde størst sjanse for å bli skadet. Det viste seg også at 70 % av skadene i judo skjedde på treninger, mens det samme tallet i lagidretter var 41-54 %.

En resultat i undersøkelsen var at antall skader for unge jenter var overraskende høyt. Forskerne mener det har sammenheng med at disse ofte er i mindretall på treninger, og at de derfor ofte må trene med større og sterkere gutter.

http://judomania.no/2007/03/14/skadefrekvens-i-judo/

Men dette er sport, det er ikke nærkamp. Jeg tror vi må akseptere en del skader og er det soldater som tåler veldig lite så må de bare trene mer. Men jeg tror det er riktig å undersøke alle skader og bekymringer som kommer da de kan hjelpe de som trenger det, kan hende vi kan få en bedre utdanning på nærkamp.

Ofte når jeg er markør på øvelser så kommer det til pågripelse eller lignende til slutt og som offer (meg) merker jeg stor forskjell på de uten trening, med litt trening og de som bare gleder seg til å trene på meg. Den første kategorien trenge masse motivasjon før de tørr å klore meg litt. De med litt trening kan være hva som helst fra kloring til ordentlige slag og bryting. Den siste gruppen, de som bare gleder seg, de er harde kontante og super effektiv. Jeg er ikke i tvil, nærkamp må trenes og det må opp til et hvis nivå før det har effekt.

Jeg mener at nærkamptrening er en nødvendighet når soldaten kommer ut på en tosidig øvelse, hvor mange ganger har det ikke blidt utdelt en del utilsiktet juling på øvelse, jeg får litt tenning og synes det er greit at en pågripelse eller grusing blir litt tøft, men innenfor slik at det blir en motiverende faktor å ikke bli tatt. Alle vill vinne sier de, men å vinne krever trening og det krever motivasjon

Navn:		405281-9-1389120369638.jpg
Visninger:	167
Størrelse:	84,2 KB
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    152
    Nevnt
    42 innlegg
    Sitert
    189 innlegg
    PONDUS
    8

Jeg trekker utsagnet om planprosessen og retter det til utarbeidelsen av risikovurdering.

Jeg står ved at VO og evt HVO kan bli brukt i en fornuftig setting.
    Selvfølgelig der det er tid til det, spesielt i utdanning.
    Er det ikke tid? Arbeidsplaner og ukeplaner skal vel lages minst to uker før klokka H. (mandag 0730 for den neste uka man planlegger)

Er det tid så er det en fin mulighet til å bruke verneombudet til noe mer fornuftig en gå en og annen vernerunde for å se til at det er refleksmerking på brannutganger.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

I bataljonen jeg jobbet frem til 2013 så var det 16 tropper.
    Er du klar over hvor mye aktivitet det er snakk om som skal gjennomgåes?

Det er ikke tid til at alt skal detaljstyres i den grad du snakker om. Er du kanskje VO/HVO selv?
    Hvordan tror du opplevelsen av tillit vil være for tr.sjefer eller kp.sjefer dersom virkeligheten skal være som du vil ha det til?

Det er altså ikke prosessen som er målet her.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Liker (gitt)
    111
    Liker (mottatt)
    266
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    249 innlegg
    PONDUS
    14

Hva slags skader skal vi akseptere og hva er det akseptabelt at de kommer fra?
    Vi må akseptere skader som følge av ulykker, det kan vi ikke endre. Men jeg syntes ikke vi skal akseptere skader som følge av dårlig opplegg eller manglende utstyr. Nå vet jeg ikke om det har vært casen her, selv om jeg ikke tror veldig høyt om Madla. Jeg tror klagene kommer av at noen har hatt vondt og så har det vært en snøball effekt i form av klager.

Jeg mener at det er veldig viktig med en skikkelig crawl-walk-run progresjon innen nærkamp, og ikke minst at en må ha en skikkelig oppvarming etter hver pause. Skal en drive med tøffhetstrening eller person mot person så krever dette IMO at dem holder et ok nivå og ikke minst at dem som slår på personen vet hva de driver med. Nybegynnere er livsfarlige.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Målet er alltid null skader, og vi skal ikke akseptere visse typer skader.

Dersom det oppstår skader så må det vurderes hvorfor det skjedde, om det kunne vært unngått og identifisere tiltak for å unngå lignende skader i fremtiden.

Tiltak man iverksetter i forkant er selvfølgelig sertifisering av instruktører, forankring av utdanningsopplegg iht reglement slik at alle sikkerhetsregler følges.

Man må dog leve med erkjennelsen at skader kan oppstå.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    152
    Nevnt
    42 innlegg
    Sitert
    189 innlegg
    PONDUS
    8

I bataljonen jeg jobbet frem til 2013 så var det 16 tropper.
    Er du klar over hvor mye aktivitet det er snakk om som skal gjennomgåes?

Det er ikke tid til at alt skal detaljstyres i den grad du snakker om. Er du kanskje VO/HVO selv?
    Hvordan tror du opplevelsen av tillit vil være for tr.sjefer eller kp.sjefer dersom virkeligheten skal være som du vil ha det til?

Det er altså ikke prosessen som er målet her.
    Ja, det er helt sinnsykt mye å holde track på, men alt av større utdanningsplaner skal vel igjennom NKKP?
    Store deler av utdanningen er vel ganske lik? Det er vel ikke 16 forskjellige utdanningsløp i løpet av året. Mye av planverket er jo testes og kan brukes på nytt.

Dette er det verneombudene er ute etter å sen en god risikovirdring på:

https://youtu.be/kkz2S1CynLY
    https://youtu.be/rI01qKAqYts

http://www.dagbladet.no/nyheter/her-...mando/63739923
    Det fyres en primus 1m unna deg også fyller du på bensin på ATV-en, i tillegg så det brukt en bensinpumpe som han ikke hadde opplæring i. Det er helt sinnsykt å få dette skriftlig inn i en form for risikoburdering.
    Det som går ann å få inn er:
    Ikke benytt åpen ild mens du tanker kjøretøy.

Da er det personen som tanker som er ansvarlig for å få åpen flamme lengre unna.
    Personen som satt og fyrte primus burde også ha såpass mellom øra at han fjerner seg, med primusen. (dersom han var ved primusen ihvertfall.)

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Eksemplene dine er håpløst dårlige, all den tid vi ikke har den type kultur i Forsvaret.

Primusincidenten til FSK tok dem nok læring av, men tror ikke VO eller HVO hadde gjort noe fra eller til, all den tid det var en menneskelig svikt.

Er "Mandag 0800-0930, FYFO - Nærkamp" noe som skal avnikkes av NKKP? Tror ikke det.

Har du i det hele tatt vært med på utdanningsmøte med NKKP? Det er ikke slike detaljer som styres der. Troppssjef har ganske god frihet til å styre utdanning i egen tropp, innenfor de rammene som foreligger fra kp/esk.

Og jo, alle troppene kan drive til dels forskjellig aktivitet - det går på tilgjengelighet på øvingsområder, skytebaner, instruktører (interne/eksterne) osv.

Og driver man copy paste av utdanningsplaner, så gjøres de samme feilene hvert eneste år. Det er derfor revidering/etterarbeid er en vesentlig del av dette.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    871
    Liker (mottatt)
    152
    Nevnt
    42 innlegg
    Sitert
    189 innlegg
    PONDUS
    8

Jeg sa: "alt av større utdanningsplaner skal vel igjennom NKKP?“
    Høres det ut som Fyfo i 2t?
    En uke med nærkamptrening er mer mat for NKKP, selv om jeg vet at han lar troppsjefen/ene styre skuta i stor grad selv.

Når jeg spør om ikke store deler av utdanningen er lik, så er det ikke slik at tropp 1, 3, 6 og 14 har skyting av alle tabeller, alle våpen troppen i angrep skarpt og fallskjermhopping, mens tropp 2, 5 og 9 har dykking på planen.
    Det er snakk om at de skal stort sett ha samme fagutdanningen.

Det er vel nærmere at tropp 1-8 har en type utdanning, hvorav over halvparten er relevant for Tropp 9-16 som har noe annet en de andre.
    Selvfølgelig er det variasjon, men det er mer av typen:
    Skyteuke:
    Tropp 1-3 U2
    Tropp 4-6 U3
    Osv, som du sier på grunn av tilgjengelighet osv.

Å planlegge en rekruttøvelse kan man ofte gjøre på grunnlag av tidligere rekruttøvelser, ikke copy-paste, men som seg hør og bør med revidering.
    At man f.eks skal ha leksjoner i det ene og andre og en rulleringstjeneste på dette styrer troppene selv. Men er det en kompaniøvelse så er det NKKP som skriver på vegne av KP-sjef.

Kanskje er eksemplene mine håpløst dårlige, men poenget er at vi har ikke en slik kultur og det er bra.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    243
    Liker (mottatt)
    182
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Skrives mye bra her. Jeg synes det virker som om antallet klager er ganske lav, sett i forhold til hvor soft det sivile samfunnet er.

Har full tillit til at folk som Agr klarer å lage et opplegg som er hensiktsmessig og akseptabelt. Formålet med treningen rettferdiggjør at også de vernepliktige skyves godt utenfor komfortsonen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Jeg tror du misforstår meg. Når jeg sier 16 tropper, så er det altså fordelt på X kompanier.

Hvis poenget ditt er at vi ikke har en slik kultur, som forsåvidt var mitt poeng, hvorfor bruker du det som eksempel på hva VO/HVO ønsker å se gode risikovurderinger på?

Åja, er det NKKP som skriver OPO for KP.sjef ifm kompaniøvelser? Og hva tror du den består av da? Detaljstyring? Nope. Kompaniet har fått en ordre fra Bn sjef, NKKP bryter denne ned til oppdrag til troppene, og troppene løser dette oppdraget slik tr.sjef ønsker, iht de momentene som er fastsatt - hvis det er noen.

Altså, jeg har jobbet som troppssjef/fottroppfører/NK tropp i manøveravdeling (oppklaring) i nesten 5 år, så jeg vet fryktelig godt hvordan dette funker. Jeg har utarbeidet utdanningsplaner, øvingsordre, ORM for de aller fleste aktiviteter som en tropp gjennomfører i rammen av kompaniet.

NKKP sin rolle ifm en uke nærkampkurs vil være evt koordinering med sideordnet eller eksterne ifm instruktørstøtte hvis nødvendig, dekonflikting av når kurset skal holdes, utlån av nærkamputstyr, rekvirering av lokaler/områder for undervisning.

De fleste troppssjefer som går operativ på Linderud er HI nærkamp (ett eller annet nivå), og svjv så fikk de som gikk GBU det også - dette kan dog ha endret seg etter at nye BS kom på bena igjen. Uansett, troppssjef er ansvarlig for risikovurdering og ORM, og går igjennom dette med instruktører først, deretter med soldater i plenum før oppstart.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    91
    Liker (mottatt)
    560
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    361 innlegg
    PONDUS
    16

Du svarte forøvrig ikke på spørsmålet mitt; er du VO eller HVO ved din avdeling?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    222
    Liker (mottatt)
    114
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    77 innlegg
    PONDUS
    7

Jeg tenker at det å ta 10 klager og i det hele tatt å lage en sak ut av det, er å koke suppe på en spiker. Det er altså under 0,1% som har klaget, og det kunne jo da i praksis vært snakk om én spesifikk instruktør som har sviktet i én spesifikk leksjon. Likeledes synes jeg at det er noget spekulativt å hevde at disse 10 klagene forteller oss at dagens ungdommer generelt er pysete.
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier