Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: KV Ålesund

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

KV Ålesund

Yes, fikk vite at jeg skal på KV Ålesund som artillerist. Ble litt skuffet da jeg fortalte på intervju at jeg ikke ville på KV Sør, men kom i alle fall på båt.
    Noen som kan fortelle om båtens ansvarsområde og om hverdagen til en artillerist ombord? Han ene troppsbefalet på troppen min sa at jeg burde glede meg og mente dette var en fin tjeneste. ..

Som artillerist på KV Ålesund, får jeg da opplæring på båtens 40mm kanon og 12,7?
    Ved godt hvordan den ser ut og alt av data angående fartøyet.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    KV Ålesund er ett av to fartøy i Ytre Kystvakt i Sør-Norge. Sammen med KV Bergen skal hele NØS sør for 65°N dekkes.

Tjenesten består av 6 uker på, og 3 uker fri for vernepliktige. Det øvrige mannskapet (befal og sivile) har 3 uker på og 3 uker av.
    Dette betyr at man som oftest er 3 uker ute på havet i strekk, og så en dag eller to inne på Haakonsvern.
    I løpet av et år er det vanlig at man er et tokt nordover (Jan Mayen/Bjørnøya) og et tokt vestover (Shetland/Skottland/Irland).

Utenom oppdukkende oppdrag som f.eks søk og redning, så er det primært inspeksjon av fiskefartøyer man driver med.
    Som artillerist så får du opplæring på 40mm kanon ja, men denne er jo ikke veldig mye i bruk, så det er endel andre oppgaver også.
    Du vil mest sannsynlig få røykdykkerkurs for å være en av fartøyets røykdykkere (avhengig av fysiske resultater på rekrutten). I tillegg vil du nok få opplæring som båtfører på Sjøbjørn og Searider (lett-båter), og blir dermed med på fiskeriinspeksjoner.
    I og med at det er et forholdsvis lite fartøy, og fartøyet eies av et sivilt rederi, og har sivilt driftsmannskap, så er det en uformell tone ombord, og vernepliktige deltar på mange oppgaver utenfor sitt "fagfelt".

For litt mer info om kurs se http://kvks.no/html/menig_i_kv.html

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Takk for svar!

Hvilken nasjonalitet har de trålerne som blir inspisert? Får jeg som vernepliktig artillerist være med ombord?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Det er alle mulige nasjonaliteter, også norske. Har tilogmed sett en spansk tråler så langt nord som i Lofoten, så det er alt mulig. Det er ikke bare trålere som blir inspisert. Fartøyer som ikke overholder anløpsforskriftene blir også inspisert.
    Si vis pacem, para bellum.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11
    Gratulerer! YKV er en god og operativ avdeling som du er garantert å få mange seilingsdøgn med. Tjenesten som artillerist kommer som nevnt over til å gå med til artilleritjeneste (vedlikehold av fartøyets bestykking, herunder 40MM, 12.7 og håndvåpen). I tillegg tipper jeg at du får erfare en del dekksarbeid med dekksgjengen, stå utkikk samt ymse johnnytjeneste. Det kommer til å bli et herlig år, så gled deg!

Ta for øvrig turnusordningen med en klype salt. Dersom operative grunner tilsier at du må stå utover de 6 ukene, så må du stå utover de 6 ukene. Skjedde relativt ofte med kompiser som var i KV.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Takk!

Gleder meg til å komme til Haakonsvern og bli kjent med båten og mannskapet

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •