Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Førstehjelpspakning HV-lag

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Førstehjelpspakning HV-lag

Er denne fremdeles i bruk?

Jeg har ikke tatt vare satsliste (SAN-13) for denne, og husker ikke helt hva som var i den, bortsett fra en nødbåre og en del ekstra enkeltmannspakninger. I mitt HV-område fikk jeg aldri ut noen til øvinger, vi hadde dem i riktig antall til beredskapsbruk på områdelageret, men fikk aldri ut noen ekstra sett til øving, selv om admoff etter at jeg ba om det bestilte det. "Førstehjelpspakning HV-lag" eksisterte i alle fall så tidlig som i 1978, da vi brukte dem i NORBATT I i Libanon.

Bakgrunnen var at den gangen (og frem til ganske nylig, dvs. til ca. 2000) var oppsetningen av sanitetsmateriell på lagsnivå i Hæren svært tynn, hver soldat hadde to enkeltmannspakker (en i venstre brystlomme og en i stridssekken) og en soldat i laget (i geværlag geværmann nr. 2) var lagets førstehjelper (sekundæroppgave) og hadde lagets førstehjelpspose ("Førstehjelpspose, lag"). Denne var mest for småsår, gnagsår o.l. (innholdet var: 10 stk desinfiserende servietter, 2 stk gasbind, 2 pk sterile kompresser (5 i hver), 1 rull hefteplaster, 2 pk sårplaster (5 i hver), 1 trekanttørkle, 1 bandasjesaks, 1 dusin sikkerhetsnåler). Tankegangen (tror jeg) var at lag ikke opererte alene, og at det var troppsnivået som var det viktige. Der hadde man sanitetssoldat med san. veske nr. 2 (fra ca. 1990 Sanitetsutstyr sanitetssoldat) som var det primære sanitetsutstyret. Heimevernet var ikke fornøyd med dette, da man i mye større grad regnet med å operere lagvis. Det ble derfor innført en egen "Førstehjelpspakning HV-lag" som hadde en del forbindingsutstyr som ellers var i san. veske 2 (eller 1 som var den samme som 2, men uten medikamenter) og en ganske fiffig nødbåre. Et HV-lag skulle ha både en slik pakning og en lagspose. Jeg vet ikke om Førstehjelpspakning HV-lag ble brukt f.eks. av oppklaringsavdelinger i Hæren? For så vidt var jo den forgjenger til de senere års patruljesats.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    5

Re: Førstehjelpspakning HV-lag

Kan kun svare for egen enhet, men ja, den er fortsatt i bruk.
    Fantes hvertfall på satslista til innsatstropp i HV05 ved siste telling, men av en eller annen grunn kun 1 stk.

Har med unntak av nødbåra aldri brukt den, så er usikker på innholdet, men jeg kan nok få gravd fram igjen satslista på den fra "arkivet" mitt hvis det er ønskelig.

Jeg vil tro at denne førstehjelpspakningen er noe som har overlevd og blitt med fra "gamle dager", fremfor at det er noe en innsatstropp faktisk skal være oppsatt med.
    Jeg finner den ikke beskrevet noe sted i Håndbok for innsatstropp, så sannsynligvis har den i likhet med mye annet blitt tilført når I-styrken var under etablering, og før KOP'en var fullt ut ferdig.

Kan tenkes at den finnes fordelt i noe større antall i F- og O-styrken.
    "En gang dragon, alltid dragon" - inntil Kongen sier noe annet, og han er dragon han og..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Lagets førstehjelpspose ("Førstehjelpspose, lag"). Denne var mest for småsår, gnagsår o.l. (innholdet var: 10 stk desinfiserende servietter, 2 stk gasbind, 2 pk sterile kompresser (5 i hver), 1 rull hefteplaster, 2 pk sårplaster (5 i hver), 1 trekanttørkle, 1 bandasjesaks, 1 dusin sikkerhetsnåler).
    På befalskolen hadde vi litt mer, hansker, tourniqet, noen små steriliserte bommulsdotter som ble stappet i sår? 2 enkeltmannspakker.

Den standard grønne pakken som kan festes i GRU.
    Sanitetsutstyr, enkeltmann
    Nato.no 6545-25-152-1216
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator
    På befalskolen hadde vi litt mer, hansker, tourniqet, noen små steriliserte bommulsdotter som ble stappet i sår? 2 enkeltmannspakker.

Den standard grønne pakken som kan festes i GRU.
    Sanitetsutstyr, enkeltmann
    Nato.no 6545-25-152-1216
    Det var ikke den jeg snakket om, det er det nye enkeltmannsutstyret. Den jeg snakket om var den eldgamle Førstehjelpspose, lag (til daglig kalt lagspose) NATO-nr. 6545-25-735-8800.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Til Dragon uten hest: Den nyeste KOP jeg sitter på for objektsikringstropper og for kontroll & overvåking-tropper er den som er gjeldende fra januar 2003 (jeg forlot HV i 2006). I følge disse skulle troppsstaben (sanitetskorporal) ha følgende sanitetsutstyr: 1) Sanitetsutstyr, sanitetssoldat, 2) Lagspose, og 3) Førstehjelpspakning HV-lag. Hvert lag (geværmann nr. 2) skulle ha en lagspose og en førstehjelpspakning HV-lag, og hver soldat skulle ha 2 enkeltmannspakker. I overvåking & kontrolltropp skulle hvert kjøretøy i tillegg ha 1 stk "førstehjelpsskrin, motorvogn".

Jeg regner med at lagsposen og kanskje også denne førstehjelpspakning HV-lag er blitt overflødiggjort etter enkeltmann-sanitetsutstyr etc, men faktisk skilte HV seg ut tidligere i forhold til Hæren ved å ha mer sanitetsmateriell på lagsnivå. Og så vidt jeg husker var ikke denne nødbåren dum (man kunne bære den bare i hemper, eller man kunne hugge rajer og stikke dem inn i passende "lommer" og den ble bedre).

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    0

Førstehjelpspakning HV-lag bestod av store enkeltmannspakker, og smertestillende medikamenter inkludert morfin og pakket i plast. det var ingen egne poser eller vesker til disse. Disse var i tillegg til førstehjelpspose lag og tiltenkt bruk i geriljastrid. Pakningene ble i sin tid laget på sanitetsmagasinene. Antar det fortsatt finnes flere ute i HV-områdene, sågar noen fortsatt med EMPer fra 2. verdenskrig.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    2

Sv: Førstehjelpspakning HV-lag

Hvordan står det til 4 år etter?

Er det noen fra I-tropper/Områder som vet om det er noe endring?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Har ikke fått utlevert noe til laget mitt utover det som er personlig san-sats enkeltmann som hver mann bærer med seg i vesten. Men det er vanlig å ha med seg 1-2 ekstra enkeltmannspakker fordelt i jakken og vesten.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Dette var ikke noe som (i hvert fall ikke hos oss) ble delt ut under trening/øvelser. De lå lagret på depotet og skulle kun deles ut i en reell situasjon.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Den enkelte får nå ut sitt personlige SAN utstyr som bæres på vest ihht SOP i sin avdeling.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Da enkeltmannssatsen ble laget, ble lagssatsene overflødige (enkeltmannssatsene var bedre enn lagssatsene).
    Sanitetspakning HV-lag dekket allikevel et behov utover det enkeltmannssatsene dekket (båre og medikamenter).
    I de andre Forsvarsgrenene dekket de allikevel sine behov for en lagssats, ved å utdanne sine "lags-medic'er" til nivå 3 og mange fikk laget egne satser til disse.
    Det er fortsatt registrert Sanitetspakning HV-lag i HV's organisasjon.

Sanitetsmateriellprosjektet som i disse dager pågår, har tatt høyde for mangelen på oppdaterte og enhetlig standard på sanitetsutsyr på lagsnivå. Det skal dermed anskaffes i prosjektet. Testperioden for materiellet er i oktober i år, og samtlige Forsvarsgrener har fått mulighet til å gi sine innspill før utlysningen/kravspek'ene gikk ut.

Intensjonen er at I-styrkene og øvrige operative deler av Forsvaret skal få disse nye satsene gjennom prosjektet.
    Det er tiltenkt at resten av HV skal gjenbruke eksisterende sanitetsmateriell Forsvaret ellers ikke har behov for når de får nytt materiell gjennom prosjektet. Det er pr nå ikke økonomi til å dekke behovet for lagsmateriell for hele HV-strukturen, så vi vil nok se HV-lagssatsene i mange år fremover.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Så lenge sanitetsutstyr, enkeltman ikke er utlevert i områstrukturen
    vil førstehjelpspose, lag eksistere i HV...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Selv om områdestrukturen som sådan ikke er inkludert i nevnte materiellanskaffelsesprosjekt bør det inkludere sanitetsutstyr.troppene i områdestrukturen. Dagens sanitetstropper er en vits hva gjelder materiell; utdatert og mangelfullt. Jeg vil kalle det en falsk trygghet.

Selv materiell som står i KOP, har en oppfyllingsgrad på 30%, sterilt materiell er utgått, og ambulansene inneholder bårer , tepper, pasientvarmer og san.sekk, sansoldat - that's it. Det positive er tross lavt nivå av grønne ferdigheter så er graden av medisinsk og helsefaglig kompetanse og sivilt helsepersonell høy.

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Prosjektet er i rute, og vil levere materiell til de prioriterte avdelingene i løpet av 2018 og 2019. Disse avdelingene leverer så inn gammelt materiell og får ut det nye. Dette vil frigjøre store mengder sanitetsmateriell i hele Forsvarsorganisasjonen. Dette frigjorte materiellet kan overføres F-styrken, og vil forhåpentligvis fylle opp de mangler i KOP som du beskriver.

Det jobbes derimot på Dombås med å se på hvordan HV kan få en fungerende sanitetsorganisasjon basert på de begrensninger de har i økonomien. De er fullt klar over det manglende materiellet og den høye kompetansen som er i organisasjonen. Så de vil sannsynlgvis forsøke å utnytte dette.

Sanitetsmateriell er kostbart, og det må i tillegg trenes med. Og det kostnadsmessige må planlegges med og budsjetteres, på lik linje med ammunisjon.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Og det kostnadsmessige må planlegges med og budsjetteres, på lik linje med ammunisjon.
    Siden vi verken har sanitetsmateriell eller ammunisjon, anbefaler jeg sanitetsmateriell...

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •