Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Side 2 av 2 FrsteFrste 12
Viser resultatene 41 til 63 av 63

Trd: Jente i kongens klr? Dette er trden!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Sv: Jente i kongens klr? Dette er trden!

Med innfringen av allmenn verneplikt kommer jentene for fullt, og dette skaper ogs oppmerksomhet utenlands:

http://warontherocks.com/2016/06/nor...neutral-draft/
    http://www.reuters.com/article/us-no...95D0NB20130614
    http://www.wsj.com/articles/SB100014...48954255789098

Navn:		Jente.PNG
Visninger:	760
Strrelse:	2,98 MB
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9

Frste kvinne til motta Gardens resbevisning
    Cecilia "Frlle" Frlandshagen. Jeg er absolutt ikke overrasket. Det er ei jente med bein i nesa!

Fredriksstad Blad - Baner vei for gardekvinner

"– Jeg er jo veldig takknemlig og ydmyk over vre frste kvinne som fr prisen. P en dag som dette m det vre lov vre litt stolt ogs.

Det sa Fredrikstad-kvinnen Cecilia Frlandshagen (26) p telefon fra bilen fredag. Hun var p vei hjem til Elverum etter en minneverdig dag.
    Frlandshagen ble frste kvinne i historien til motta Gardens resbevisning. Hun ble overrakt en sabel av Kong Harald under Kongens Inspeksjon p Huseby.
    – Jeg diskuterte det litt med kongen, og han mente det aldri hadde vrt en kvinnelig prisvinner tidligere. Det ville han nemlig husket, sier hun lattermildt."
    "Men da sa Jonatan at det var ting som mtte gjres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

Der gratuleres til Frlandshagen. Av fun facts s gikk hun GBU i garden samme r som undertegnede og Eisenhower var enkle og simple gardister. Hadde forvrig gleden av treffe p Frlandshagen p fjorrets Njimegenmarsj.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Aftenposten kjrer en sak p kvinner i forsvaret ifm med jentenes inntog fra hsten av.

De har ftt 10 kvinner fra Forsvaret til svare p sprsml som jenter lurer p.

Disse kvinnene gir sine rd til jenter som skal inn i militret: (fra venstre) spesialsoldat Annike (bare fornavn av hensyn til hennes militre rolle), kapteinlytnant Linn Jahroux, tillitsvalgt Camilla Kolsrud Hansen, kontreadmiral Elisabeth Natvig, brigader Ingrid Margrethe Gjerde, major Sigrid Engebretsen-Skaret, kontreadmiral Louise Dedichen, lytnant Kristine Hammer, gardist Thea Mausethagen og gardist Elise Sjulstad (de tre sistnevnte er ikke fotografert)
    http://www.aftenposten.no/norge/Ti-k...t-600154b.html

N er en av tre 19 ringer i frstegangstjenesten en kvinne.

http://www.aftenposten.no/norge/Na-e...e-600050b.html
    Sist endret av 93A; 18-07-16 kl 22:45 Begrunnelse: Rettet skrivefeil
    Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

En av utfordringene som ofte nevnes er tid til disp for tissing under pausene i felt. Srlig p vinterstid og med full GRU.

Bukseselene er syndebukken. Har du dem under ullfrotten, m jo den av for at du skal f dratt ned buksa. Og selv om du har dem utenp ulla m du fortsatt av med jakka. Akk.

Det beste tissetrikset med bukseseler:

Selene p ryggen er festet til buksa med borrels. pner man borrelsen bak p ryggen kan man pent skli Gore-Tex-buksa av stumpen s man fr gjort sitt forndne, mens den fortsatt henger p i bukseselefestene foran!
    Da spiller det ingen rolle om selene er over eller under de andre plaggene, og du slipper til og med ta av jakka

Det geniale her er at selene er Y-formet, s ryggselen klarer ikke skli forbi nakken uansett
    Lsner man selene foran i stedet vil du ikke klare dra buksa forbi rumpa uten at bukseselene forsvinner for deg, og du m "tre" dem p nytt.

Eneste "ulempe" med denne metoden er at man ikke ndvendigvis fr festa borrelsen helt beint nr man skal kle p seg igjen, og ullfrotten kan bli nuppete fortere enn depot liker xD

Lykke til

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av krsvgr Vis post
    En av utfordringene som ofte nevnes er tid til disp for tissing under pausene i felt. Srlig p vinterstid og med full GRU.

Bukseselene er syndebukken. Har du dem under ullfrotten, m jo den av for at du skal f dratt ned buksa. Og selv om du har dem utenp ulla m du fortsatt av med jakka. Akk.

Det beste tissetrikset med bukseseler:

Selene p ryggen er festet til buksa med borrels. pner man borrelsen bak p ryggen kan man pent skli Gore-Tex-buksa av stumpen s man fr gjort sitt forndne, mens den fortsatt henger p i bukseselefestene foran!
    Da spiller det ingen rolle om selene er over eller under de andre plaggene, og du slipper til og med ta av jakka

Det geniale her er at selene er Y-formet, s ryggselen klarer ikke skli forbi nakken uansett
    Lsner man selene foran i stedet vil du ikke klare dra buksa forbi rumpa uten at bukseselene forsvinner for deg, og du m "tre" dem p nytt.

Eneste "ulempe" med denne metoden er at man ikke ndvendigvis fr festa borrelsen helt beint nr man skal kle p seg igjen, og ullfrotten kan bli nuppete fortere enn depot liker xD

Lykke til
    Genialt tips!!!
    Jeg vurderer skaffe en GoGirl
    "Men da sa Jonatan at det var ting som mtte gjres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    7

I Camp Heumensoord ble det i r av den norske delegasjonen for frste gang praktisert kjnnsnytrale rom under Njimegenmarsjen. Dette har s vidt det er meg bekjent fungert knirkefritt.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Xylia Vis post
    Genialt tips!!!
    Jeg vurderer skaffe en GoGirl
    Har hrt om disse! Ryktet skal ha det til at svenskene fr dem utlevert.
    Aldri prvd den, men kan se for meg at det er konge Eneste ulempen er vel hndteringen/rengjringen av den etter bruk, kan jeg se for meg, men man kan vel komme langt med litt dopapir og en zip-lock-pose..?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9

Har hrt om disse! Ryktet skal ha det til at svenskene fr dem utlevert.
    Aldri prvd den, men kan se for meg at det er konge Eneste ulempen er vel hndteringen/rengjringen av den etter bruk, kan jeg se for meg, men man kan vel komme langt med litt dopapir og en zip-lock-pose..?
    Ziplock tror jeg flger med faktisk. Ziplock og antiback!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9

Da er det dags med et nytt innspill her!

Mannfolk av sart art kan se bort fra innlegget.

Det har kommet en del menskopper p markedet, og i sammenheng med feltliv og kaserner uten splebtter p toalettene - s er det absolutt anbefale teste disse ut.
    Den som er mest populr og kommer best ut i flere forbrukertester er OrganiCup.

Generelt om disse:
    - Holder i 12 timer av gangen (!)
    - Kan trenes med, svmming, yoga, nrkamp, whatever.
    - Kan fint soves med
    - Ingen kleine *shit hvor skal jeg gjre av bindet/tampongen* - situasjoner
    - Kan brukes uten irritasjon dagen fr du tror du fr mensen
    - Ingen hvite hengende trder eller skeive og klamme bind
    - Du slipper glemme innkjp av tamponger/bind
    + mange, mange andre fordeler...
    Google og bli vis. Disse kan lette feltlivet en del hakk.

...Og kunne vrt utlevert som grunnsats for jenter sammen med GoGirl!

Peace out.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

...Og kunne vrt utlevert som grunnsats for jenter sammen med GoGirl!
    Stttes!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

Dette forslaget br egentlig lftes opp til rette instans, men hvem/hva/hvor er det? TVO og NvKB, kanskje?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9

Dette forslaget br egentlig lftes opp til rette instans, men hvem/hva/hvor er det? TVO og NvKB, kanskje?

Aner ikke. Det ville jo gjort feltlivet srs mer likestilt menn p flere mter. Kanskje noen andre p forumet som vet?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    4

Brukergruppene for de forskjellige grenene, som administrerer satsene hver enkelt skal ha? De kan vel kanskje ogs spille dette videre oppover i systemet?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Din nrmeste kommandrsersjant.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Pbu for for Hren sin del er Manverskolen p HVS sitt ansvar. Felles artikler p tvers av vpengrener er jeg mer usikker p.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Jeg tror Hren har ansvaret for felles pbu. (Alle m ned p bakken/opp p land i blant.)
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9

@krsvgr Da fikk vi svar p det! Gjerne post oppdatering p hvordan det gr om du tar med deg forslagene videre.
    Selv har jeg vrt testperson p ullunderty, boksere og sports-BHer i ull, p vegne av kvinner i forsvaret. Aner ikke hva de landet p.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

@krsvgr Da fikk vi svar p det! Gjerne post oppdatering p hvordan det gr om du tar med deg forslagene videre.
    Selv har jeg vrt testperson p ullunderty, boksere og sports-BHer i ull, p vegne av kvinner i forsvaret. Aner ikke hva de landet p.

Er stasjonert p andre siden av dammen, effektivt avskjrt fra alt av intranett og fornuftige tjenesteveier (ikke underlagt noen avdeling hjemme, annet enn Luftforsvarsstaben - ganske diffust), s det beste jeg kan f til herifra er nok bekjente i NvKB, dessverre noen andre her som har en avdeling/sersjant melde videre til?

Ullundertyet er bra fikk ogs utdelt boksere (08-produksjon) som var fantastiske! Har senere ftt utlevert "identiske" boksere (14-produksjon) som var HELT ubrukelige godt gjort.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Artikkel fra Aftenposten.no i dag.
    dele rom med flere gutter plaget meg ikke - her er jentenes private bilder og historier fra Forsvaret

Aftenposten mtte dem rett fr de skulle inn til frstegangstjeneste. De var usikre p hva som ville mte dem. S ble det helt annerledes enn de hadde tenkt seg.

Her er Stine Kvam Grafts og Amanda Christine Brastads egne historier fra mneder med frstegangstjeneste i Garden og i Sjforsvaret. Og rd til andre ungdommer som skal inn, om et militrliv som kan komme brtt p.
    http://www.aftenposten.no/norge/A-de...t-611466b.html

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Kronikk skrevet av seniorforsker Nina Hellum ved FFI.

Ikke en av gutta

Jevn kjnnsbalanse i militret toner ned kjnnsforskjeller og maskulinitetskultur. Kvinner i Forsvaret m ikke lenger vre en av gutta.

​Denne kronikken, skrevet av seniorforsker Nina Hellum, ble publisert i Dagens Nringsliv 31. desember 2016.

Hvis det bare hadde vrt fire jenter her, da mtte jeg ha vrt en av gutta, liksom. Men n kan jeg vre en av jentene i stedet for. Kvinnelig soldat ved Luftvernbataljonen

I 2014 satte Luftvernbataljonen p rland i gang et torig eksperiment med like mange kvinnelige og mannlige soldater. Innfringen av allmenn verneplikt i 2016 kunne fre til at dette ble en realitet i bataljonen. Resultatet kan overraske.

Med hy andel kvinner i avdelingen s kjnnsforskjellene ut til spille liten rolle. Soldatene, som delte rom og arbeidsoppgaver p tvers av kjnn, viste hy toleranse for hverandre, hadde lav seksuell spenning og samarbeidet godt.

Tidligere forskning viser at jenter i militret har hatt en tendens til ville vre en av gutta. Denne studien viser det motsatte, nemlig at mange kvinner foretrekker at de er flere kvinner. Jeg fulgte soldatene i dette eksperimentet gjennom feltarbeid, deltakende observasjon og omfattende intervjuer.

Den maskulinitetskulturen som mange nordmenn forbinder med Forsvaret er nrmest fravrende i Luftvernbataljonen. Jevn kjnnsbalanse ser ut til vre bde kvinne- og mannevennlig. Mange mannlige soldater er lettet over slippe delta i tradisjonelle maskuline ritualer som prompekonkurranser, puppebilder p veggen og griseprat.

De kvinnelige soldatene fler dermed heller ikke noe press til tilpasse seg en dominerende maskulinitetskultur. Det er snarere snakk om en felles soldatkultur der personlighet og andre egenskaper er viktigere enn kjnn.

I Luftvernbataljonen observerer jeg ingen bestemt maskulinitetskultur som kvinnene m integreres inn i. Det er kun ett omrde der kjnnsforskjeller ser ut til kunne generere konflikt: uenighet om leggetider. Guttene sitter oppe og gamer, mens jentene ligger i sengen og ser p film. Det oppstr irritasjon nr noen slr p lyset eller pusser tennene etter at de andre har lagt seg.

Generelt fikk jeg inntrykk av at kvinnelige soldater har behov for legge seg tidligere enn mannlige. Flere av soldatene oppga uenighet om leggetider som den eneste grunnen til at de kanskje ville ha foretrukket egne jente- eller gutterom.

De tillitsvalgte for menige soldater i de ulike avdelingene lager et skriv som de henger p do, kalt Toilet paper. Det kan best av viktig informasjon, praktiske opplysninger, rd, tips, vitser og gter. Under intervjuene i Luftvernbataljonen viste jeg soldatene et slikt skriv med et puppebilde. Reaksjonen var uten unntak at dette hadde aldri blitt tillatt her.

Navn:		Toilet-paper.PNG
Visninger:	232
Strrelse:	1,41 MB
    Til venstre er et toilet paper i en enhet med lav kvinneandel, tatt fra en annen avdeling i Forsvaret. Til hyre er et paper fra Luftvernbataljonen p rland.

Kvinnene i studien viser ikke konkurranseinstinkter som overgr vennskap og lagnd, slik vi har sett fr i avdelinger med f kvinner. Tvert i mot viser kvinnene en sterk solidaritetsflelse, sterke vennskapsbnd og sterk lagflelse. Denne lojaliteten er ikke forbeholdt kun kvinnene i mellom, men strekker seg ogs langt mellom kjnnene. Eksperimentet viser at kjnn fr mindre betydning nr kvinner og menn fr opptre naturlig og ikke blir presset inn i begrensende kjnnsroller.

Les mer i FFI-rapport 16/01923: "Ikke ha fokus p om det er tut eller hank - En studie av jevn kjnnsfordeling blant menige i Luftvernbataljonen p rland"

http://www.ffi.no/no/Aktuelle-tema/k...-av-gutta.aspx

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

Prompehumoren blir borte

Flere jenter i verneplikten endrer kulturen, viser funn fra Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI). Til det bedre. Forsvaret delte denne uken sine erfaringer med nordiske parlamentarikere.

Stortingsrepresentanter fra hele Norden fikk servert ny forskning og konkrete erfaringer fra jentenes inntreden i Forsvaret da de onsdag denne uken beskte Hren og Garden for lre mer om allmenn verneplikt.

Norge er eneste NATO-land som har en slik ordning. Siden kjnnsnytral verneplikt ble vedtatt, har interessen fra andre nasjoner vrt stor. Over et halvt r har passert siden det frste likestilte kullet mtte til tjeneste, og politikerne er svrt nysgjerrige p resultatet.

- Jeg observerte ingen utpreget maskulinitetskultur, og man ble mlt p personen man var og det man leverte til gruppa, fortalte Nina Hellum, forsker ved FFI. Hun har skrevet rapporten Sminkedritt over hele vasken og fremla sine funn for Nordisk Rd da de beskte Hans Majestet Kongens Gardes hovedkvarter i Oslo.
    https://www.ntbinfo.no/pressemelding...aseId=14059548

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Pakkeliste for frstegangstjeneste

Pakkeliste for frstegangstjeneste hentet fra bloggen #Jenter i Forsvaret: http://www.jenteriforsvaret.no/2018/...gangstjeneste/

Side 2 av 2 FrsteFrste 12

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. LAV jente som stormsoldat? (jeg er ny her)
    By Hyuna in forum Mannskapsmessa
    Svar: 22
    Nyeste innlegg: 31-01-13, 09:12
  2. Kongens vaktgarde gjemte seg p do og under senga
    By Sofakriger in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 119
    Nyeste innlegg: 18-04-11, 11:42
  3. DB Magasinet: Kongens tause ankermenn
    By Crazy_K in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 15-04-08, 11:12
  4. Jente (17) steinet til dde