Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: Fokus: Egypt - Nyheter og analyser

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Lightbulb Fokus: Egypt - Nyheter og analyser

Bakgrunnstråd om Egypt.

Offisielt navn: Den arabiske republikk Egypt
    Hovedstad: Kairo
    Største byer: Kairo, Alexandria
    Språk: Arabisk
    Flateinnhold: 997 739 km2
    Folketall: Ca. 82 mill.
    Befolkningsvekst: Ca. 1,72 %

landsider.no : : Egypt
    https://www.cia.gov/library/publication ... os/eg.html
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6

re: Fokus: Egypt - Nyheter og analyser

Hva startet opptøyene? Har lest litt på VG, men fant ikke noe som forklarte meg helt hva som skjedde.
    En gang Gardist, Alltid Gardist!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Dersom det muslimske brorskap kommer til makten i Egypt, så er jeg spent på hva de vil gjøre mot Israel.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Frost
    Dersom det muslimske brorskap kommer til makten i Egypt, så er jeg spent på hva de vil gjøre mot Israel.
    De sier to ting her, en ting igjennom deres "talking heads" i vestlig media, og igjennom deres engelskspråklige hjemmesider, og en annen ting til pressen i egne nærområder. Her praktiserer de al-taqiyya til punkt og prikke.

Om de skulle få makten i Egypt, ja da står fredsavtalen i mellom disse to landene i fare.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av BBC News
    The Muslim Brotherhood, or al-Ikhwan al-Muslimun, is Egypt's oldest and largest Islamist organisation.

Founded by Hassan al-Banna in the 1920s, the group has influenced Islamist movements around the world with its model of political activism combined with Islamic charity work.

The movement initially aimed simply to spread Islamic morals and good works, but soon became involved in politics, particularly the fight to rid Egypt of British colonial control and cleanse it of all Western influence.

Today, though officially banned and subject to frequent repression, the Ikhwan lead public opposition to the ruling National Democratic Party of President Hosni Mubarak, who has been in power since 1981.

While the Ikhwan say that they support democratic principles, one of their stated aims is to create a state ruled by Islamic law, or Sharia. Their most famous slogan, used worldwide, is: "Islam is the solution".

Adhering more to Islamic Sharia law has widespread popular appeal among Egyptians.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12313405

Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    0
    Sist endret av JanKristian; 14-08-12 kl 00:31

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Kan du gjøre litt mer enn å bare slenge ut lenker? Komme med en påstand, argumentere, disktutere?

Dette er vel så interessant som skremselpropagandaen fra dutuben:

"Since the revolution, Ikhwan leaders have spoken increasingly of giving legislation an Islamic "frame of reference" and less of the implementation of Sharia. The FJP says it seeks a "civil state based on shura (consultation) and democracy, where the people are the source of power (legislative, judicial and executive)".

Mr Mursi has insisted that as president he wants to build a "democratic, civil and modern state" that guarantees the freedom of religion and right to peaceful protest.

He has also suggested he will appoint Coptic Christians among his presidential advisers, and said an Islamic dress code will not be enforced
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Hvis Egypt klarer å skape en positiv økonomisk vekst har jeg klokke tro på at de blir en fredelig og fin sandkasse. Hvis det tar tid før de får økt levestandard så kan mye skje, men hva har Egypt å tjene på en konflikt med Israel og vill de ha noe å stille opp med mot Israel

Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Kan du gjøre litt mer enn å bare slenge ut lenker? Komme med en påstand, argumentere, disktutere
    Egypt er redet for den relativt moderne islamistiske organisasjonen Det Muslimske Brorskap, startet av Hassan al-Banna og i stor grad ideologisk preget av Sayyid Qutb, blandt annet gjennom boken Milepæler. Av denne finnes en norsk oversettelse av Nora Eggen. Jeg mener at man må forstå Det Muslimske Brorskaps røtter, ambisjoner og suksesser for å forstå situasjonen i Egypt. En betydelig svakhet ved hele analyserommet på denne siden er at ideologi som drivkraft for konflikter i stor grad oversees. Om det er på grunn av kunnskapsmangel eller unnvikenhet fordi det er kontroversiellt kan jeg ikke si, men vakuumet er påfallende. Muslimsk forfølgelse av kristne, nedbrenning av kirker, og brutal vold mot kristne som demonstrerer er veldokumentert og meget omfattende i Egypt, men likevel er det ikke nevnt med et ord i analyserommet. Like stille er det om jødehatet som danner bakteppet for de nevnte "dutuben" filmene, som jeg finner det alarmerende at du beskriver som skremselspropaganda. Jeg har tross alt ikke gjort noe annet enn å vise svært reelle videoklipp fra Egypt, uten noen tilleggsbeskrivelse (som du i sin tur kritiserer), nettopp fordi jeg ville la de faktiske hendelser snakke for seg selv. Når du beskriver dette som skremselspropaganda så virker det skremmende likt et forsvar av det som hender, fordi du derved impliserer at dette ikke er så ille som det ser ut, eller enda verre, at det ikke egentlig er så ille. Videre vurderte jeg dette som en tråd der en objektiv dokumentasjon av historie og utvikling i konfliktområder stod i fokus. Det er nettopp det jeg har presentert. Hvis du ønsker å debattere Det Muslimske Brorskap eller andre relevante tema så deltar jeg gjerne, men jeg deltar ikke i en disskusjon om hvorvidt dette er ille eller ei. I den sammenheng minner jeg om at muslimske militærstyrker har brukt stridsvogner til å kjøre over kristne som demonstrerte mot den utbredte nedbrenning av kirker i Egypt.

http://www.vl.no/kristenliv/muslimer...istne-i-egypt/
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l-6701966.html
    http://www.dagbladet.no/2011/10/10/n...oner/18521403/

http://www.pewglobal.org/2012/07/10/...m-in-politics/
    http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12313405

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Nei, JanKristian, jeg forsvarer ikke uproposjonal maktbruk utført av regimer, uansett hvilken del av hverden de er i.

Det jeg reagerer på er din - nok en gang ensidige vinkling på 'Den Store Islamske Trussel' og ett forsøk på å "dokumentere" dette ved å kun presentere de negative sidene. Nok en gang viser du dine sanne farger ved å gå rett i strupen på noen når de kritiserer deg, eller forsøker å diskutere med deg,samt at du forsøker å diktere premissene for diskusjon.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    0
    "uproposjonal maktbruk utført av regimer" blir en oversimplifisering, og som jeg har påpekt over, en unvikelse av den ideologiske dimensjonen som motiverer denne maktbruken. Det faktum at en definert gruppe, koptiske kristne, systematisk forfølges, undertrykkes og drepes av en overlegen muslimsk befolkning på religiøst grunnlag, kan ikke reduseres slik du forsøker å gjøre. Videre latterliggjør du meg ved å introdusere tullebegrep som "Den Store Islamske Trussel", der det implisitt sies at islam ikke er noen stor trussel. Hva tror du de koptiske kristne i Egypt mener om det? Hva gjelder mine forsøk på å diktere premisser så sier jeg at jeg ikke vil disskutere hvorvidt Det Muslimske Brorskaps politikk er ille, da dette i seg selv er åpenlyst, men jeg vil disskutere alt som er relevant for situasjonen i Egypt. Om du mener jeg er ubalansert og ensidig så legg frem det positive ved Det Muslimske Brorskap og det jødehatet som jeg dokumenterte over. Du mener åpenbart at det er to sider ved denne saken, så jeg venter spennt på å se hva du vil trekke frem.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15
    Er ikke bare ideologi påskudd for oppførsel da?
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    0
    The People’s Assembly Proposals and Complaints Committee discussed in a meeting Tuesday a bill proposed by MP Adel Azzazy from the Salafi-oriented Nour Party that would apply Islamic law for certain crimes.

http://www.egyptindependent.com/news...r-theft-crimes

De aktuelle lovene inkluderer amputasjon av hender og ben, samt korsfestelse.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    På en annen tråd etterlyser du muligheten for å delta politisk for ekstremister som representerer marginale meninger - og her trekker du det tydeligvis frem som kritikk at de får gjøre det.. Sukk.

PS: Som andre har meddelt deg før, vennligst ikke bare post linker i diskusjonstråder. Post meninger, men link gjerne til faktagrunnlag.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    0
    Ok. Jeg kritiserer fremleggelse av amputasjoner og korsfestelser som offentlig straffemetode fordi jeg synes det er barbarisk, og siden dette er tuftet på islamsk lov så synes jeg også at islam er barbarisk (fra et konservativt og historisk perspektiv). Videre mener jeg dette er relevant fordi det er med på å tegne konturene av en ny hardline-islamiststat i støpeskjeen, og det finner jeg relevant å poste i en analysetråd om Egypt. Det er forøvrig ikke hvemsomhelst som har fremmet disse lovendringene. Dette foregår på høyt nivå, og burde få alarmene til å gå hos alle opplyste mennesker. Det jeg kritiserer er ikke at de får ytre seg, men det de ytrer, og det er også poenget med å la alle gjøre det. Da kommer debatten frem i lyset og kan utsettes for kritikk av demokratiet.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    http://www.christianitytoday.com/ct/...agreement.html

Verden er ikke så enkel som mange vil tro. Det er et problem i et land som Egypt at politiske krafter vil kunne bruke vi (det muslimske flertalet), mot dem (den kristne minoriteten) i et skittent spill. Det samme som vi ser at noen prøver i Norge. Anti-ideologier er et gift.

Som nevnt i en annen post så er økonomien nøkkelen til hvordan Egypt utvikles.
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    "Egypt Conflict Alert" fra International Crisis Group:

http://www.crisisgroup.org/en/public...ict-alert.aspx
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av JanKristian Vis post
    Ok. Jeg kritiserer fremleggelse av amputasjoner og korsfestelser som offentlig straffemetode fordi jeg synes det er barbarisk, og siden dette er tuftet på islamsk lov så synes jeg også at islam er barbarisk (fra et konservativt og historisk perspektiv). Videre mener jeg dette er relevant fordi det er med på å tegne konturene av en ny hardline-islamiststat i støpeskjeen, og det finner jeg relevant å poste i en analysetråd om Egypt. Det er forøvrig ikke hvemsomhelst som har fremmet disse lovendringene. Dette foregår på høyt nivå, og burde få alarmene til å gå hos alle opplyste mennesker. Det jeg kritiserer er ikke at de får ytre seg, men det de ytrer, og det er også poenget med å la alle gjøre det. Da kommer debatten frem i lyset og kan utsettes for kritikk av demokratiet.
    Såeh at de kopierer kristne skikker for avstraffelse er ugreit ?
    På det rent personlige plan er jeg for avkappelse av hånd for tyveri, det er en såpass "ufarlig" og "uskyldig" form for å ta seg til rette ovenfor andre at noe må gjøres. Vårt lovverk virker ikke på det plan så kanskje mer eldre rutiner for avstraffelser kunne vært på sin plass.
    At fraksjoner "på høyt nivå" i Egypt går mot majoriteten "på høyt nivå" er noe jeg setter en femmer på at både dagens og morgendagens styre i Egypt fint klarer ta seg av. Fordi lokalt kotyme tilsier det ikke hører hjemme i Egypt.

Hva slags bakgrunn har du for å kunne uttale deg såpass bastant om både Egypt og islam ? Det kjenner jeg på meg at du trenger opplyse om.
    Beyond is where I learn

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21
    Forsvaret har avsatt president Mohamed Mursi, og satt ham i husarrest.

http://www.dagbladet.no/2013/07/04/n...ursi/28028210/

Juristen Adli Mansour er tatt i ed som Egypts midlertidige president etter hærens avsettelse av Mohamed Mursi.

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Ad...t-2926649.html

Er vi vitne til et militærkupp eller ikke?

http://www.dagbladet.no/2013/07/04/n...sjon/28029796/
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Media har vært sparsommelige med bruken av begrepet "militærkupp". Det er opptøyer nå i Egypt, og jeg hører at islamister skal ha angrepet en flyplass i Sinai.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11119234

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10111934

http://www.dn.no/forsiden/article2642829.ece

-hvis det blir borgerkrig i Egypt, kan midtøsten bli temmelig ustabilt fremover.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Midtøsten er ustabil, spessielt med tanke på syriakonflikten. Det som jeg serpå som den største faren på kort sikt er hvor mye vold som blir utført, noe som hjelper de provoserende aggitatorene på begge sider.

Om dette er et statskupp- ja det synes jeg det er, om det er rett eller galt det får framtiden vise.

At det blir/er borgerkrig i Egypt tror jeg ikke. For at det skal bli borgerkrig må forsvare svekkes å styrken mellom partene jamnes ut slik at alle partene tror de kan vinne en krig.

Det jeg tror kunne hjulpet nå er at FN hadde blit sterkt innvolvert i prosessen fram mot det nye valget, slik at det egyptiske forsvare kunne beholdt sin legitimitet før og etter et valg. Men time for time så er vold den største trusselen.

Litt om Egypt fra CIA The world factook:

Muslim (mostly Sunni) 90%, Coptic 9%, other Christian 1%

population 85,294,388 (July 2013 est.)

Military service age and obligation:

18-30 years of age for male conscript military service; service obligation - 18-36 months, followed by a 9-year reserve obligation; voluntary enlistment possible from age 16 (2012)

Military expenditures:

2.2% of GDP (2012)
    country comparison to the world: 63

Refugees and internally displaced persons:

refugees (country of origin): 70,029 (West Bank and Gaza Strip); 10,324 (Sudan); 6,037 (Iraq) (2011); 50,273 (Syria); 7,595 (Somalia) (2013)

Unemployment, youth ages 15-24:

total: 24.8%
    country comparison to the world: 39
    male: 14.7%
    female: 54.1% (2010)

Population below poverty line:

20% (2005 est.)

Unemployment rate:

Egypt

Chiefs of State and Cabinet Members of Foreign Governments
    Date of Information: 5/21/2013

Pres. Muhammad MURSI
    Vice Pres.
    Prime Min. Hisham QANDIL
    Min. of Agriculture & Land Reclamation Ahmed Mahmoud Ali EL-GIZAWI
    Min. of Antiquities Ahmed EISSA
    Min. of Awqaf (Religious Affairs) Talaat AFIFI
    Min. of Civil Aviation Wael MADAWY
    Min. of Communications & Information Technology Atef HELMY
    Min. of Culture Alaa Abdel-Aziz El-Sayed ABDEL-FATTAH
    Min. of Defense Abdelfattah Said ELSISI, Lt. Gen.
    Min. of Education Ibrahim Ahmed Ghoneim DEIF
    Min. of Electricity & Energy Ahmed IMAM
    Min. of Finance Fayad Abd-El-Moneim Hasanen IBRAHIM
    Min. of Foreign Affairs Mohamed Kamel AMR
    Min. of Foreign Trade & Industry Hatem SALEH
    Min. of Health & Population Mohamed Hamed MUSTAFA
    Min. of Higher Education Moustafa MOSAD
    Min. of Housing, Utilities, & Urban Communities Tarek WAFIQ
    Min. of Information Salah Abdel MAQSOOD
    Min. of Interior Mohamed IBRAHIM
    Min. of Intl. Cooperation & Planning Ahmed Mohamed Amr DARRAG
    Min. of Investment Yehya HAMID
    Min. of Irrigation & Water Resources Mohamed Baha AL DIN AHMED
    Min. of Justice Mohamed Ahmed SOLIMAN
    Min. of Legal Affairs & Parliamentary Councils Hatem Abdallah BEGATO
    Min. of Manpower & Immigration Khaled Mahmoud AL AZHARY
    Min. of Military Production Abdelfattah Said ELSISI, Lt. Gen.
    Min. of Petroleum & Metallurgical Wealth Sharif Hassan Ramadan HADDARA
    Min. of Science, Technology, & Scientific Research Nadia ZAKHARY
    Min. of Social Affairs & Insurance Nagwa KHALIL
    Min. of Sport El Amry FAROUK
    Min. of Supply & Internal Trade Bassem Kamel OUDA
    Min. of Tourism Hisham ZAAZOU
    Min. of Transport Hatem Abdel LATIF
    Min. of Youth Osama YASSIN
    Min. of State for Environmental Affairs Khaled FAHMY
    Min. of State for Local Development Mohamed Ali BISHR
    Min. of State for Military Production Reda Hafiz AL-MAJID, Air Mar.
    Governor, Central Bank of Egypt Hisham RAMEZ
    Ambassador to the US Mohamed TAWFIK
    Permanent Representative to the UN, New York Mootaz Ahmadein KHALIL
    12.5% (2012 est.)
    country comparison to the world: 130
    12% (2011 est.)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11
    Jeg må også tilfføye at Egypt er rikt på kultur og at de produserer ca 100 filmer i året.

Enda litt info om Egypt:

Egypt og Norge

Egypt og Norge har i moderne tid hatt flere forbindelseslinjer, ikke minst knyttet til Suez-kanalen og skipsfart. De to land har også hatt politiske forbindelser vesentlig knyttet til Midtøsten-konflikten, og norske FN-soldater har tjenestegjort i Egypt. Flere sektorer av norsk næringsliv er representert i landet.

Egypt og Norge har en begrenset samhandel, og avgifter fra norskregistrerte skip som passerer gjennom Suez-kanalen samt inntekter fra norske turister er viktige elementer i det økonomiske samkvemmet. Flere norske bedrifter har investert i Egypt, bl.a. Jotun og Yara. Det har vært et betydelig politisk-diplomatisk samkvem, helt fra diplomatiske forbindelser ble opprettet 1936, til kontakter knyttet til fredsprosessen i Midtøsten. Norske soldater var utplassert i Egypt som del av FNs UNEF-styrke i Sinai og Gaza fra 1956 til 1967. Det er også kulturelle forbindelser mellom de to land.

Egypts forsvar

Store norske leksikon
    Samfunn
    Forsvar og militærvesen
    Forsvar i verden

Det egyptiske militærvesenet er blant de største og mest slagkraftige militærstyrkene i regionen ved siden av Israel (Det moderne Israel). Styrkene er de største i Afrika og blant de arabiske landene. Militærvesenet er delt inn i fire forsvarsgrener; hæren, marinen, flyvåpenet og luftvernkommandoen. Presidenten er øverstkommanderende for de væpnede styrkene. Etter at daværende president Muhammad Hosni Mubarak måtte gå av som følge av revolusjonen i januar-februar 2011, er Egypts øverstkommanderende (per desember 2011) feltmarskalk Mohamad Hussein Tantawi i kraft av at han leder det øverste militærrådet, Supreme Council of the Armed Forces (SCAF). Stabssjefen for det egyptiske forsvaret er (per desember 2011) Sami Hafez Anan.

Det praktiseres allmenn verneplikt blant menn mellom 18 og 30 år. Vernepliktstiden er fra ett til tre år, avhengig av utdanningsnivå. International Institute for Strategic Studiesanslo at Egypts militærstyrke bestod av opptil 468 500 personer i 2009, der hæren utgjør den suverent største forsvarsgrenen. I tillegg er reservestyrkene i landet anslått til å utgjøre ca 479 000 personer. Det er imidlertid noe usikkerhet knyttet til størrelse på de militære mannskapene, da mye informasjon knyttet til militær virksomhet er gjort utilgjengelig, angivelig av hensyn til rikets sikkerhet.

De militære utgiftene er estimert til å utgjøre 4,56 milliarder amerikanske dollar i 2009, hvorav 1,3 milliarder dollar ble gitt i militær bistand fra USA. Egypt har blitt betraktet som en viktig regional strategisk partner for USA siden Egypt og Israel inngikk fredsavtale i 1979. Landet deltar i NATOs Middelhavsdialoggruppe, og har mottatt mer en 28 milliarder dollar i militær bistand fra USA siden 1975. Det innebærer at kun Israel mottar mer amerikansk bistand. Egypt gir selv militær assistanse og trening for flere afrikanske og arabiske stater for å sikre stabilitet i sine nærområder.

Fram til 1973, da Egypt deltok i Yom Kippur-krigen, ble det egyptiske forsvaret for det meste forsynt med militært utstyr fra Sovjetunionen. Det sovjetiske utstyret er framdeles under utskifting, og erstattes hovedsakelig av amerikansk, britisk, fransk og kinesisk utstyr. Noe av dette produseres under lisens i Egypt.

Det egyptiske forsvaret er sterkt involvert i næringsvirksomhet. I tillegg til industriell produksjon av både lettere militært utstyr og stridsvogner eier forsvaret fabrikker som produserer sivile varer. Mye av næringsvirksomheten er organisert under Den Arabiske Organisasjonen for Industrialisering, som i dag er heleid av den egyptiske staten. Det egyptiske forsvaret kontrollerer muligens så mye som halvparten av Egypts totale industrikapasitet.

Det egyptiske militærapparatet har stor politisk makt og uavhengighet. Etter revolusjonen i 1952 har alle egyptiske statsoverhoder hatt offiserbakgrunn. Landet ledes for tiden (per desember 2011) av det øverste militærrådet i det som skal være en overgangsperiode fram til en ny president velges i juni 2012.

HærenHæren utgjør den klart største og viktigste forsvarsgrenen i Egypt. International Institute for Strategic Studies anslo at hæren bestod av 280 000 - 340 000 personer i 2009, med en ytterligere reservestyrke på opptil 375 000 personer. Om lag to tredjedeler av personellet består av vernepliktige.

MarinenDen egyptiske marinen består av ca. 18 500 personer inkludert om lag 10 000 vernepliktige. I tillegg kan en reservestyrke på ytterligere 14 000 personer innkalles ved behov. Marinen har flåtestyrker både i Middelhavet og Rødehavet, og består av blant annet undervannsbåter, fregatter og destroyere. Selv om marinen er den minste forsvarsgrenen i Egypt er den likevel den største sjøforsvarstyrken i Midtøsten. Marinens hovedkvarter ligger i Ras el Tin nærheten av Alexandria langs Middelhavskysten. Kystvakten som i tillegg til å beskytte offentlige installasjoner langs kysten har ansvar for å patruljere kysten for å hindre smugling, ligger under marinen og har et mannskap på om lag 2 000.

FlyvåpenetDet er anslått at flyvåpenet består av ca. 30 000 personer med om lag en tredjedel vernepliktige. Reservestyrken utgjør om lag 20 000 personer. Flyvåpenet er under modernisering og besitter 461 kampfly, bl.a. F-7, F-16 og Mirage-fly.

LuftvernkommandoenLuftvernkommandoe n, som er ansvarlig for forsvar mot luftangrep, består av ca. 80 000 mannskaper, hvorav ca. 50 000 vernepliktige. Reservestyrken er på ca. 70 000 personer.

Statlige paramilitære styrkerI tillegg til rendyrkede militærstyrker har Egypt i underkant av 400 000 personer i statlige paramilitære styrker. Størst av disse er de sentrale sikkerhetsstyrkene, som er politistyrker med militær trening, som faller under innenriksdepartementets kontroll. De sentrale sikkerhetsstyrkene, som består av om lag 325 000 personer, ble sterkt kritisert for overdreven voldsbruk under den egyptiske revolusjonen i 2011. Grensevaktstyrkene er også kontrollert av innenriksdepartementet og består av om lag 12 000 personer med lette våpen. Nasjonalgarden har formelt ansvar for forsvar av presidentens institusjoner og hovedstaden, men brukes mest i sermonielle sammenhenger og i militærparader. Nasjonalgarden består av 60 000 personer med lettere våpen og kontrolleres av forsvarsdepartementet.

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sv: Egypt

THE ISLAMIC STATE IN CAIRO
    The Soufan Group

Bottom Line Up Front:

• The Islamic State, which has become lethally active in the relatively remote Sinai, has claimed responsibility for a large car bomb against a government security building in a northern Cairo suburb on August 20

• This comes on the heels of the reported mid-August beheading of a Croatian hostage reportedly taken off the street in Cairo and effectively traded to the Islamic State

• Egypt has a long history with terrorism, and a long history of government overreaction that provides short-term terrorism relief with long-term negative terror trends

• It remains to be seen how much of a sustained presence the group can maintain in Cairo—a far less permissive environment than the Sinai.

The Islamic State’s branch in Egypt has found success in the Sinai, attacking government forces with a lethal regularity. Now there are indications that the group is making a serious push to operate with similar regularity in the capital Cairo, where the group’s attacks would have far greater repercussions. The citizens of Cairo have a resilience to terrorism, which the country has battled for more than a generation, but current social and political stressors will test that resilience if the Islamic State can continue to attack.

On August 20, a large car bomb badly damaged a state security building in a northern suburb of Cairo, injuring 29 people. The size of the car bomb suggests the Islamic State has access to explosives and the sanctuary needed to construct and then deploy a bomb—a bad combination of intention and capability. On August 24, a bomb went off next to a bus traveling in the northern district of Baheira, approximately 260 kilometers north of Cairo, killing three police officers and injuring 33 others. On July 11, the Islamic State attacked the Italian consulate in the middle of Cairo, killing one person. The rash of car bombings will likely continue in the near-term as the Islamic State appears determined to operate in the capital.

The kidnapping and apparent murder of Tomislav Salopek, a Croatian hostage, is a tragic indication that the targeting of foreigners in Egypt has also found its way to Cairo. Salopek, an engineer working in Egypt, was reportedly kidnapped off the street in Cairo by an unknown gang, but then ‘traded’ to the Islamic State, who will always have a need for foreign hostages. The audio message that followed the barbaric image of what appears to be the decapitated body of the hostage said the execution was proof that both the Egyptian and Croatian governments had abandoned the hostage to his cruel fate. The earlier unmeetable demand that ‘all Muslim women’ be released from Egyptian jail is a sign the victim was never going to be released. The economy of Egypt depends heavily on foreign workers and tourism, and has already suffered from the years of social unrest. The situation, while already not good, can always be made worse if there are more high-profile attacks or kidnappings of foreigners.

The Egyptian government has made fighting terrorism its main priority, which says something given how many challenges the country faces and will face for the foreseeable future. The issue with the current government’s approach to countering terrorism is the same as with that of the previous government: temporary emergency measures have a nasty habit of slipping into anti-democratic permanence. Without a parliament, the Sisi government is both legislature and executive—a dual role than might streamline efforts to fight the Islamic State, but also works to suppress a credible and incredulous press, as well as political activists and parties that oppose current policies.

Egypt’s revolution and subsequent counter-revolution did not bring extremism to Egypt. Since the assassination of president Anwar Sadat in 1981, the country has witnessed spasms of terrorism, as various groups rise up, attack, and then are violently crushed by the government response. Egypt is not alone in this cycle; most countries struggle with this. Yet Egypt is among a handful of countries in which the demographics and economics combine with legacy and new extremist groups to make sustained positive change so difficult to achieve. The government has to respond forcefully yet sensibly, as the problem will likely increase and persist for the near-term.

For tailored research and analysis, please contact info@soufangroup.com.

Copyright © 2015 The Soufan Group LLC, All rights reserved.
    156 West 56th Street, New York, NY 10019
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Kort update på Egypt:

BBC - Egypt country profile - Overview

Long known for its pyramids and ancient civilisation, Egypt is the largest Arab country and has played a central role in Middle Eastern politics in modern times.

In the 1950s President Gamal Abdul Nasser pioneered Arab nationalism and the non-aligned movement, while his successor Anwar Sadat made peace with Israel and turned back to the West.
    The protests that ousted President Hosni Mubarak in 2011 raised the hopes of those seeking democratic reform and an end to decades of repressive rule.

But it was the Islamists who initially benefited, before they were themselves swept away by the military and secularist protesters, prompting speculation about a return to authoritarianism.

Les mer her.

The World Bank profile on Egypt

POLITICAL CYCLE

Abdel Fattah El-Sisi was sworn into office as president on June 8, 2014. Prior to this post, El-Sisi was head of the Egyptian Armed Forces and First Deputy Prime Minister and Minister of Defense in previous governments. Presidential elections were the second of a three step transition. The first phase was voting on a new constitution which happened in early 2014. Step three of the transition, parliamentary elections, is expected to be completed in 2015.

CONTEXT

In January 2011, Egypt erupted in large-scale anti-regime demonstrations, resulting in the resignation of President Mubarak and the collapse of the regime that had been in power for 30 years. On June 30 2012, Dr. Mohamed Morsi, the candidate of the Freedom and Justice Party was elected as Egypt’s fifth president and the first from outside the military. On August 12, 2012, President Morsi nullified a declaration issued by the military effectively assuming broad executive and legislative powers. Political tensions mounted starting in June 2013 with demonstrations against President Morsi in the lead up to the first anniversary of his presidency. President Morsi was removed and interim President Adly Mansour was sworn in on July 4, 2013. Presidential elections were held on June 8, 2014, and Abdel Fattah El-Sisi was confirmed with almost 97% of the votes. Parliamentary elections are planned to be held in 2015.

On July 5, 2014, President El-Sisi announced a wide range of reforms, introducing new taxes, increasing selected taxes, and reducing energy subsidies. Reforms are starting to have a positive impact on the economy. Economic growth in Fiscal Year (FY) 14 of 2.2% is projected to almost double to 4% in FY15. The budget deficit is expected to decline to 11.3% of GDP in FY15, compared to 12.8% in FY14, and 14% in FY13. This will bring down government debt to GDP ratio to 94% by end FY15, from 95.5% in end-FY14. Egypt has been benefiting from large-scale exceptional financing from the Gulf. Saudi Arabia, United Arab Emirates, and Kuwait have committed around US$20 billion to Egypt through a mix of central bank deposits, cash and in-kind grants, and project aid. On March 13-15, 2015, during the Egypt Economic Development Conference (EEDC), the Government highlighted its economic reform program designed to restore fiscal stability and drive growth, and attract domestic and international investors across key sectors. The World Bank Group (WBG) will engage with Egypt on the reform agenda.

Last Updated: Mar 01, 2015

Link til artikkel.

Navn:		EG.gif
Visninger:	100
Størrelse:	6,7 KB

The Economist:
    In brief

The president, Abdel Fattah el-Sisi, will continue to tighten his grip over the nation's polity, with upcoming parliamentary polls likely to result in a pliant legislature. However, the ongoing crackdown on the Muslim Brotherhood risks fueling Islamist militancy. We expect growth to average 4.6% in 2015-19, as political stability improves, economic reform progresses and investment recovers. However, despite subsidy and tax reform, the public finances will remain heavily reliant on foreign aid.

Kilde

Wikipedia
    Military and foreign relations

Egyptian Armed Forces and Foreign relations of Egypt

The military is influential in the political and economic life of Egypt and exempts itself from laws that apply to other sectors. It enjoys considerable power, prestige and independence within the state and has been widely considered part of the Egyptian "deep state".

According to the former chair of Israel's Knesset Foreign Affairs and Defense Committee, Yuval Steinitz, the Egyptian Air Force has roughly the same number of modern warplanes as the Israeli Air Force and far more Western tanks, artillery, anti-aircraft batteries and warships than the IDF. Egypt is speculated by Israel to be the second country in the region with a spy satellite, EgyptSat 1 in addition to EgyptSat 2 launched on 16 April 2014.

Les mer her.

CIA World Factbook om Egypt
    Inspired by the 2010 Tunisian revolution, Egyptian opposition groups led demonstrations and labor strikes countrywide, culminating in President Hosni MUBARAK's ouster. Egypt's military assumed national leadership until a new parliament was in place in early 2012; later that same year, Mohammed MORSI won the presidential election. Following often violent protests throughout the spring of 2013 against MORSI's government and the Muslim Brotherhood, and massive antigovernment demonstrations, the Egyptian Armed Forces intervened and removed MORSI from power in July 2013 and replaced him with interim president Adly MANSOUR. In January 2014, voters approved a new constitution by referendum and in May 2014 elected Abdel Fattah Al SISI president. Legislative elections are expected by the end of 2015.

President Abdel Fattah el-Sisi

President Abdel Fattah el-Sisi

Egypts presdient el-Sisi

Fra Wikipedia:

Abdel/Abdul Fattah Saeed Hussein Khalil al-Sisi (født 19. november 1954 i Kairo) er en egyptisk general og landets president siden 2014, mest kjent for å være mannen som stod bak kuppet 3. juli 2013.

Al-Sisi studerte ved militærakademiet i 1977.

I 2011, etter protestene som førte til at president Hosni Mubarak gikk av, ble Al-Sisi utpekt av den nye islamistiske president Mohammed Mursi fra partiet Det muslimske brorskap som leder for den militære etterretningen. 5. august 2012 ble han også utpekt som forsvarsminister.

Under de nye folkelige protestene i juni-juli 2013 mot styret til den nye president Mohammed Mursi, ga al-Sisi presidenten, som var upopulær i store deler av befolkningen, 2. juli en «deadline» på 48 timer på å finne en løsning, hvis ikke kom militæret til å gripe inn for å få fjernet ham. Mursi ignorerte dette, og 4. juli fikk Al-Sisi presidenten avsatt.

Al-Sisi ble Egypts president 8. juni 2014.

Noen tidligere nyhetssaker omspunnet Al-Sisi:

Dagbladet: Demokrati i trøbbel

Nesten 25 år etter vet vi bedre. Demokratiet er under press i store deler av verden. I stedet har evangeliet om Kina tatt over som inspirasjon, og folkelige opprør med demokratiske spirer i seg er i diskreditt etter blant annet Den arabiske våren.

For hva skjedde? Jo, i det største av de arabiske landene, Egypt, er man tilbake til start, med en ny militær strongman, general Abdel Fattah el-Sisi. Han mer eller mindre erstatter general Hosni Mubarak som ble avsatt under Den arabiske våren i 2012.
    “You Turned Your Back on the Egyptians” Gen. Abdel Fattah al-Sisi, Egypt’s top general, has stern words for the United States (2013/Slate)

Weymouth: Are you going to run for president?
    Sisi: I want to say that the most important achievement in my life is to overcome this circumstance, [to ensure] that we live peacefully, to go on with our road map and to be able to conduct the coming elections without shedding one drop of Egyptian blood.

Weymouth: But are you going to run?

Sisi: You just can’t believe that there are people who don’t aspire for authority.

Weymouth: Is that you?

Sisi: Yes. It’s the hopes of the people that is ours. And when the people love you—this is the most important thing for me.

The pains and suffering of the people are too many. A lot of people don’t know about the suffering. I am the most aware of the size of the problems in Egypt. That is why I am asking: Where is your support?
    Egypt’s new anti-terror law imposed by President Abdel Fattah el-Sisi

Under pressure from a jihadist insurgency, Egypt’s President Abdel Fattah el-Sisi has boosted police and judicial powers with a new anti-terrorism law that also imposes hefty fines for “false” media reports.
    Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Stratfor:
    The New Suez Canal: Egypt Polishes Its Image

August 6

Construction of the New Suez Canal in the Egyptian port city of Ismailia, east of Cairo, July 29.(KHALED DESOUKI/AFP/Getty Images)

Summary

The ceremony for the opening of what is being called the New Suez Canal will be full of pageantry and grandiose visions for Egypt's economic future. The completion of a new 72-kilometer (45-mile) waterway should double the canal's capacity and will cut the waiting period for vessels transiting the canal, according to the Suez Canal Authority. But even if Cairo's lofty projections for increased revenue from canal traffic are realized, completion of the waterway will do little in the short term to change Egypt's economic profile.
    Analysis

The Suez Canal, Egypt's most strategic national asset, links the northern Atlantic with the broader Indo-Pacific Basin and is the dominant transport corridor between East Asia and Europe. The U.S. East Coast is also a significant customer base for the Suez, though it faces competition from the Panama Canal and the Cape of Good Hope route. Before the new waterway was built, the narrowness of the canal in places meant that for long stretches, traffic could proceed in only one direction. A carefully choreographed dance of two southbound convoys and one northbound convoy would leave at set times each day.

Les resten av artikkelen her.

Relatert:

Kilde

Navn:		lavish-celebrations-as-egypts-abdel-fattah-el-sisi-opens-new-suez-canal.jpg
Visninger:	109
Størrelse:	13,4 KB

India Times:
    Lavish celebrations as Egypt's Abdel Fattah el-Sisi opens new Suez Canal

CAIRO: President Abdel Fattah el-Sisi today opened a new USD 9 billion Suez Canal amid lavish celebrations as Egypt unveiled its 'gift to the world', the historic waterway that will run parallel to the existing one amid hopes of boosting the country's ailing economy.

El-Sisi, dressed in a military uniform, flew in to the venue Ismailia city in a military helicopter, with at least 90 official delegations, including India's led by Road Transport and Highways Minister Nitin Gadkari.

Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Nyhetspubliserer
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Navn:		2015-635744834512555784-255.jpg
Visninger:	111
Størrelse:	20,8 KB
    Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi waves as he arrives to the opening ceremony of the New Suez Canal, in Egypt August 6, 2015 (Reuters)
    New Suez Canal boosts Egyptians' confidence during tough times: Sisi

New Suez Canal boosts Egyptians' confidence during tough times: Sisi[/SIZE][/h]Egypt President Abdel-Fattah El-Sisi announced on Thursday that the New Suez Canal, apart from its expected economic and strategic benefits, has given Egypt a confidence boost during a challenging time. During his speech in the canal city of Ismailia, where the inauguration of the 35-kilometer long waterway took place, El-Sisi added that, "completing such an achievement within a short period of time is a source of pride for Egyptians."

Milforum-News
    Nyhetspubliserer

Besøk vår nettbutikk

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Sv: Fokus: Egypt - Nyheter og analyser

Odd objects attract fire. You are odd.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fokus: Kina - nyheter og analyser
    By loke2 in forum Fokus: Kina, Nord-Korea, Øst-Asia - analyser og nyheter
    Svar: 430
    Nyeste innlegg: 08-06-18, 12:11
  2. Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter
    By Din_Laban in forum Fokus: Russland og tidligere Sovjetunionen
    Svar: 240
    Nyeste innlegg: 22-05-18, 23:07
  3. Fokus: Iran - Den islamske republikk
    By Lucas in forum Fokus: Midtøsten og Nord-Afrika. ISIL, Al-Qaida, Taliban
    Svar: 342