Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 151
    Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    0

Fallskjermjeger 2014

Hei!
    Jeg har bestemt meg over at jeg skal bli fallskjermjeger, og da trenger jeg hjelp av dere.

Jeg har en god motivasjon i de fleste tilfeller, og har jeg bestemt meg for en ting, så gir jeg meg ikke før jeg har oppnådd målet.

Så jeg trenger deres tips til rettningsbestemt trening til å bli fallskjermjeger!

Jeg har alltid vert interisert i militæret generelt, men har ikke før nå funnet ut at det er dette jeg vil bli.

Fakta om meg:
    Jeg er en sta og bestemt type.
    Er over gjennomsnittlig godt bygd(for en alder av 14, 96mod.)
    Har god styrke, og jeg klarer minstekravene til det, utenom pull-ups.
    Kondisjonen er og helt OK, men kan med fordel forbedres!
    Er en våghals, til tider for tøff for mitt eget beste, og det har jeg brent meg på..
    Har tidligere drevet med styrkeløft(5x5 powerlifting)
    Er som sagt 96mod. Så jeg har god tid på å trene meg opp.

Så jeg trenger evt. et program å gå etter når jeg nå skal begynne å trene for dette, og det har jeg et lite håp om at dere kunne hjelpe meg med.

Om det er flere ting dere vil vite, eller om dere synes dette er dumt, så er det bare å si ifra, jeg tar imot alle svar med en takk.

Takker på forhånd!

MVH. Lynch

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    10

Re: Fallskjermjeger 2014

Hvor i landet er du ifra?
    Det kan være flere her som trenger en treningspartner, om du bor i nærområdet mitt så kan jeg trene med deg.

Mark er din knark! Du får aldri nok markløft, når du skal ta på deg sekk, når du skal løfte en skada person opp, det blir bedre i gjennomsnitt.
    Du får trent, legger, bakside lår, forside lår, korsrygg, øvre del av rygg, skuldre og armer. det kjennes og i magen pga stabilisering.

Tren mye statisk, som planken o.l. Test en gang i måneden, evt ditt intervall, hvordan du ligger an til testene.
    For å bli bedre på testene er det beste å trene på de, 4*maks fungerer ihvertfall fint for meg.
    Lengre ned på denne siden finner du en video av testene slik at du ikke brenner deg på det: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/ ... formasjon/
    her er en med video for opptak fsk/hjk
    http://wn.com/Forsvaret_viser_muskler
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    0

Hei!
    Jeg er fra nordmøre, nærmere bestemt surnadal som er midt imellom Molde og Tr.heim.

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    0

Hei, jeg kommer fra Surnadal i Møre & Romsdal.
    Surnadal ligger omtrent midt imellom Tr.heim og Molde.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

Hvis du er opptatt av planer og planarbeid søker du idrettslinja når du starter på vgs: ) Toppidrett individuelt som noen skoler har jobber nesten ikke med noe annet og du får god innsikt i det. Da kan du lettere lage et progam som passer deg. Ofte når noen setter opp en plan for andre over nettet er det ikke alltid hva som passer dem. Du må lage ditt eget, eller ved hjelp av en trener som har fulgt deg opp. Det er vertfall hva jeg har merket, fordi ofte legger man inn økter som man selv synes er bra, og ikke hva den andre parten trenger.

Men du kan jo alltids starte med HJK/FSK eller MJK sitt program.

HJK: http://www.fallskjermjeger.no/fallskjer ... rogram.htm
    FSK: http://www.fallskjermjeger.no/spesialje ... rogram.htm
    MJK: http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... lser/tp/#1

Jeg var vel rundt den samme alderen når jeg begynte å tenke på spesialstyrkene.. da startet jeg på MJK sitt program og etter den 3 mnd lange perioden hadde jeg aldri vært i bedre form!

Jeg har også utforsket litt med Stew Smith sitt "12 weeks to BUD/S" program, som økte testresultatene mine med 40-50 %.

Til slutt, fant jeg ut at om jeg skal finne noe som funker ordentlig for meg selv må jeg lage det selv. Så jeg tok inn litt øvelser fra programmet til FSK, sånn som gåing med sekk og litt særegne ting, og la inn andre øvelser jeg følte jeg måtte trene litt mer på.

Men jeg verdsatt alltid et spark i den rette retningen og å lære gjennom mine egne erfaringer og hjelp fra andre resulterte i et ganske bra program, synes nå jeg Så jeg kan sikkert prøve å hjelpe deg litt, men da trenger jeg litt mer info. Send en pm eller noe sånt!
    - Remember when it's dark, you can see the stars

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4

Hallo, slenger meg på her jeg og! Kan begynne med å introdusere meg selv, i og med at dette er mitt første innlegg her. Er en gutt på 15, snart 16 år som har bestemt seg for å bli fallskjermjeger! Trener styrke, kondis og svømming, men har ikke drevet med dette så lenge.. Skal gå med sekk så snart jeg får hentet m/77ene mine som ligger på hvu huset i leiren, går da på ski om det er nok snø. Regner med at det blir mange turer i sommer med overnatting i jervenduken.
    Her er "statsene" mine:
    -Pushups: 20
    -Situps: 25
    -Hang ups: 2
    -3000m 13:37 "leet lizm"
    -5000m, ikke testa
    -7km speedmarsj heller ikke testa.
    Vet det ikke er noe å skryte av akkurat, men har nettopp begynt å trene etter et langt opphold, og så har jeg jo tre og et halvt år på meg da. Veier forøvrig 61 kg og er 1,75 cm høy.

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    0

Selv trener jeg også til Fallskjermjegeropptak. Bestemte meg for å bli det da jeg var 12, og nå er jeg 15. Begynte å trene for fullt da jeg ble 14, og i dag ligger jeg veldig godt an med styrketestene. Kondisjonen er sånn midt på treet, men kan bli bedre.
    Er også veldig glad i å gå turer i fjellet, og sitte foran et bål og bare slappe av!
    Det eneste som plager meg litt er svømmingen...
    Vel, det ordner seg sikkert!

"Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!"

Mvh. God gammeldags bondeknøl fra Nordland!

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av veset95
    Selv trener jeg også til Fallskjermjegeropptak. Bestemte meg for å bli det da jeg var 12, og nå er jeg 15. Begynte å trene for fullt da jeg ble 14, og i dag ligger jeg veldig godt an med styrketestene. Kondisjonen er sånn midt på treet, men kan bli bedre.
    Er også veldig glad i å gå turer i fjellet, og sitte foran et bål og bare slappe av!
    Det eneste som plager meg litt er svømmingen...
    Vel, det ordner seg sikkert!

"Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!"

Mvh. God gammeldags bondeknøl fra Nordland!
    Hvor i Nordland kommer du fra? Nord eller Sør i fylket?

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2013
    Pondusfaktor
    0
    Klar til opptak 2014!
    Styrke:
    Push-ups: 88(militært korrekt)
    Hang-ups: 27 (militært korrekt)
    sit-ups: 66 (på 2 minutter) -- må jobbe med denne
    Rygghev: 35

kondisjon:
    3000M: 11min
    5000M: 15min
    8000M: 33min (med full pakking tilsvarande 35kg)

Menig
    Ble medlem
    Apr 2013
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av probook Vis post

kondisjon:
    Tror kanskje du skal teste deg her igjen. Løper du 3km på 11 min så er det ikke en sjanse i havet at du løper 5km på 15 min.
    Du er også mulig verdensmester på 8km også. De som løper veldig bra i Norge ligger mellom 33-38 min med 22 kg, ikke 35 kg.
    Test deg igjen

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Fallskjermjeger 2014

De henger ikke helt sammen, nei: Norgesrekorden på 3000 m er 7:40, mens Norgesrekorden på 5000 m er 13:06 (begge av Marius Bakken). Eller for å ha et bedre sammenligningsgrunnlag (ja, faktisk) for norske rekrutter: Norgesrekordene for kvinner junior 19 er 9:00 på 3000 meter og 15:29 på 5000 m. En som har en så god tid på 5000 m burde ha vesentlig bedre tid på 3000 m. Og jeg tviler litt på at en som ikke har vært aktiv friidrettsutøver får slik tid på 5000 m, det dreier seg en del om løpeteknikk.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av probook Vis post
    Klar til opptak 2014!
    Styrke:
    Push-ups: 88(militært korrekt)
    Hang-ups: 27 (militært korrekt)
    sit-ups: 66 (på 2 minutter) -- må jobbe med denne
    Rygghev: 35

kondisjon:
    Det er et absolutt opptakskrav å kunne klokka ja Men det er nok litt feil her. Uansett, lykke til, og stå på!
    Følg på, jeg er like bak!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Sist endret av Znuddel; 15-08-13 kl 08:46
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0
    Noen som har peiling på hvilken sekk som brukes under opptaket? Har hørt om ludvigsekken, men er usikker på om den fortsatt brukes. Er i ferd med å gå til innkjøp av en treningssekk og lurer på hvilken som ville vært mest optimal å trene med.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Bruk en som passer din rygg. Å unngå skader, bygge muskler og trives på tur er mye viktigere enn å trene med "rett" sekk.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Den sekken som er nærmest den som brukes er Norrøna Reon pack av den gamle pakkramme typen.

Vet ikke om den er mulig å få tak i lenger.

Den som brukes kan kjøpes her:

http://www.cato-ringstad.no/contents/no/d4.html
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59
    Norrønas Recon Pack er rådyr (lenke), ikke nødvendig å kjøpe så dyrt for trening. Den gamle Ludvig-sekken får du for kr. 100 hos Forsvarsbrukt (brukt, kr 200 for ubrukt). Se her (lenke). Den er mye mindre behagelig med tunge bører, og du bør ikke overbelaste den/ryggen, men da har du i hvert fall en billig sekk som norske soldater klarte seg med i 40 år.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    jeg er fra molde og vil og bli fallskjermjeger ! kan bli med å trene !
    kan vell introdusere meg jeg og. er en 15 (snart 16) år gammel gutt som alltid har likt millitæret.
    tar 80 kg i benk
    10 hang-ups
    35 push-ups
    usikker på sit-ups
    har og grei kondisjon.
    Sist endret av Hunter; 27-11-13 kl 09:46

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0
    Noen som har lagt merke til at det er oppgitt forskjellige minstekrav på fallskjermjeger.no og forsvaret.no?

Syv km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler).

7 km landeveisløp med 15 kg sekk
    (Antrekk: idrettstøy og joggesko)
    Tidskrav: 49 min.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eagle Vis post
    Noen som har lagt merke til at det er oppgitt forskjellige minstekrav på fallskjermjeger.no og forsvaret.no?

Syv km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler).

7 km landeveisløp med 15 kg sekk
    (Antrekk: idrettstøy og joggesko)
    Tidskrav: 49 min.
    Den nederste (7km,joggesko,15kilo,49min) er testen som blir tatt på grovuttaket. Den andre(7km, feltstøvler,22kg,52 min) er for å starte på selve opptaket etter tre uker(?) rekruttskole. Dette er for å vise forbedringer etter 3 uker.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Er du med i HV-U da Lynch ? Masse bra du lærer der

Menig
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0
    SHV-U som er tingen ^^

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Hva er det dere gjør der da ?

Menig
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    0
    Masse forskjellig, anbefaler deg og søke det opp på forsvarets sider, men står kun om HV-U der.
    Hiver med en link til SHV-U.

http://fager-design.no/shv%20heimeve...aakonsvern.htm

Menig
    Ble medlem
    Nov 2013
    Pondusfaktor
    0
    Er selv med i "vanlig" HV-U

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80
    Stjeler denne fra en annen tråd:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
    Her er egentlig alt man trenger av svar og tips:
    http://forsvaret.no/utdanning-karrie...ersjon%202.pdf
    Denne brosjyren er riktig nok for kystjegere, men er svært relevant også for fallskjermjegere og andre.

Få også med dere programmet på Max om fallskjermjegeropptak. Selv om det allerede er gjentatt til det kjedsommelige på flere tråder her, så gjør jeg det igjen - du må klare de fysiske minimumskravene, også på en dårlig dag. Når det er gjort, er det tre ting de ser spesielt etter:
    - Du må klare å gå helt ned i kjelleren og presse deg mer enn du trodde var mulig, kun gå på viljen, og klare dette over tid.
    - Du må holde humøret oppe, selv under langvarig fysisk og psykisk press (sjekk første episode av TV-serien, det var et par av rekruttene som hadde et glimt i øyet under opptaket, og som kom inn).
    - Du må samarbeide med, hjelpe og oppmuntre kameratene.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59
    Royal Marines' "Commando Spirit" skulle passe bra for norske fallskjermjegere og. Den er definert av fire egenskaper:

Courage (mot)
    Determination (besluttsomhet)
    Unselfishness (uselviskhet)
    Cheerfulness in the face of adversity (munterhet under motgang)

De sier faktisk at det er disse fire egenskapene som skiller en kommandosoldat fra andre. Verdt å ha i mente!

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hei alle sammen! Tenkte jeg skulle blåse litt liv i denne tråden!!
    Det er, ut ifra mine beregninger, omtrent 170 dager til opptaket går i gang i juli og treningen til opptaket er godt i gang for min del. Har nå hentet en del inspirasjon fra Insider på MAX, så jeg kan trygt si at jeg ser fram til det Hvordan står det til med folket her? Og hvordan står det til med treningen?

Som et bonusspørsmål, kan jo kanskje noen svare meg på sånn ca. når vi får innkallelsen til opptaket?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    0
    Har søkt meg til fallskjermjeger i 2014 og lurer ekstremt på hva som gjør at jeg får møte oppe/ikke møte! Legger dem mest vekt på det jeg skreiv om hvorfor jeg ville inn, eller er det litt bingo om folk blir kalt inn eller ikke?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    0
    snakket med en tidligere fallskjerm/spesial soldat for noen dager siden!
    1- tåle ubehag over tid, ikke bare som f.eks langrenns løpere eller løpere- mer enn 1 time om gangen! må trene på å gå langt, sove ute for å bli støl, så gå samme turen igjen.
    2- tåle sekk opp til 25 kg.
    3- få nok mat og drikke under trening/før/etter!!! ikke noe vits å vende kroppen til å gå uten mat eller drikke, " det tar man bare under opptaket" sa han- grunnen var at man må få mest mulig igjen for treningen.
    4- vær glad og vis det! motiver andre og dra en vits. er lov å ha en dårlig dag- er helhets inntrykket som blir vurdert.
    5- ikke klage, bare holde kjeft å forsette å løpe!
    6- gode holdninger, vis at du har "jegerånden"- at det er dette du vil i livet
    ... var noen av det han sa!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80
    Bra tips. Se også gjerne på Max, som nevnt over.

Sent from my iPhone using Tapatalk

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Royal Marines' "Commando Spirit" skulle passe bra for norske fallskjermjegere og. Den er definert av fire egenskaper:

Courage (mot)
    Determination (besluttsomhet)
    Unselfishness (uselviskhet)
    Cheerfulness in the face of adversity (munterhet under motgang)

De sier faktisk at det er disse fire egenskapene som skiller en kommandosoldat fra andre. Verdt å ha i mente!
    Jeg tar denne opp igjen, de to første er kanskje selvsagte, men de to siste er også kjempeviktige. Uselviskhet er altså det motsatte av egoisme, og godt humør, selv når det butter voldsomt imot, må også være der.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    0
    men leser jo flere steder der det står at de bærer 50kg? er det kun innimellom vi skal gå med dette eller er det kun skryt?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80
    En ting er hva man gjør på opptak, en annen hva man gjør etter å ha tjenestegjort noen år...

Sent from my iPhone using Tapatalk

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av koppis Vis post
    snakket med en tidligere fallskjerm/spesial soldat for noen dager siden!
    1- tåle ubehag over tid, ikke bare som f.eks langrenns løpere eller løpere- mer enn 1 time om gangen! må trene på å gå langt, sove ute for å bli støl, så gå samme turen igjen.
    2- tåle sekk opp til 25 kg.
    3- få nok mat og drikke under trening/før/etter!!! ikke noe vits å vende kroppen til å gå uten mat eller drikke, " det tar man bare under opptaket" sa han- grunnen var at man må få mest mulig igjen for treningen.
    4- vær glad og vis det! motiver andre og dra en vits. er lov å ha en dårlig dag- er helhets inntrykket som blir vurdert.
    5- ikke klage, bare holde kjeft å forsette å løpe!
    6- gode holdninger, vis at du har "jegerånden"- at det er dette du vil i livet
    ... var noen av det han sa!
    Dette innlegget er gull!!! Jeg tenker at det beskriver det meste i noen få setninger, ihvertfall ut ifra det jeg har hørt og lest selv! Vil også legge til at det er nok bedre å ikke bruke alt for mye tid på å finne ut hva man gjør på opptaket og hvor mye man bærer! Det er ingen vits i å psyke seg selv ned, det blir ikke noe bra av det ... Heller bruke energien og tiden man har til å trene på de tingene vi vet kommer, for eksempel utholdenhet og styrke.

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av bonden Vis post
    Har søkt meg til fallskjermjeger i 2014 og lurer ekstremt på hva som gjør at jeg får møte oppe/ikke møte! Legger dem mest vekt på det jeg skreiv om hvorfor jeg ville inn, eller er det litt bingo om folk blir kalt inn eller ikke?
    Den viktigste faktoren er resultat fra sesjonen. Så lenge du tilfredsstiller kravene blir du kalt inn til grovopptaket i forkant av rekruttskolen.
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av king Vis post
    Den viktigste faktoren er resultat fra sesjonen. Så lenge du tilfredsstiller kravene blir du kalt inn til grovopptaket i forkant av rekruttskolen.
    Det blir ikke gjort slik lenger på sesjon. Der pressa vi benkpress maskin og samme med bein for å sjekke makspress. Også fikk vi karakter mellom 1-9 på hva vi klarte å presse. Spurte om hva slags krav det var til fallskjermjeger der, men de hadde ikke noen fysiske krav. Eneste som man må ha fra sesjon er fullt syn og hørsel

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Sier meg enig med deg, bonden... Sesjonoffiseren sa også til meg at disse ''press'' testene ikke var viktige, og det viktige var den allmenne kunnskapstesten(her måtte du ha minst 5) og løpetesten + legeundersøkelsen. Så jeg tipper det er det de baserer seleksjonen på... Skulle dog gjerne ha fått vite så fort som mulig om man kommer inn eller ei pga treninga! Er jævla kjedelig å slite ræva av seg for så å få beskjeden om at det ikke vil ha deg inn :/

Menig
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    0
    som fallskjermjeger er det bare opp til 25 kg (muligens 30 kg i slutten av utdanningen)... når det er snakk om 50 kg, da er det snakk om opptaket til spesialsoldat og ikke fallskjermjeger. Fallskjermjeger skal være en slang "warm up" for spesialsoldat opptaket, og derfor det er sånn

Menig
    Ble medlem
    Jan 2014
    Pondusfaktor
    0
    Ikke for å være frekk eller noe, men har du noen kilder til denne informasjonen?? Synes bare det høres for godt ut til å være sant

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter