Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 16 av 16 FørsteFørste ... 6141516
Viser resultatene 601 til 637 av 637

Tråd: Andre verdenskrig - innspill og diskusjon

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sv: Andre verdenskrig - innspill og diskusjon

Det kan jo hende det er et påfunn skrevet ned for ett år siden....
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Norske soldater ville vel ha satt ned en hurtigvoksende komite for å utrede om de burde føle seg krenket av at noen skjøt i lufta over dem. Samtidig ville en annen komite vurdere hva som ville være et passende svar på en slik handling.

Og til sist ville en komite ha utredet hvilket budsjett og mål som ville ha vært gjeldende for Operasjon Luftgevær....
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Snublet over denne, og tenker den kan være interessant for flere.
    https://www.academia.edu/24811151/Na..._Finland_2016_

Nazi memorabilia, dark heritage and treasure hunting as "alternative" tourism: understanding the fascination with the material remains of World War II in Northern Finland (2016)

“while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

This was their finest hour

Føler for å minne om denne berømte talen av Churchill, på dagen 76 år etter. På denne tiden hadde Paris falt, Frankrike var i ferd med å kapitulere, og Storbritannia sto alene:

Sitat Opprinnelig skrevet av Winston S Churchill
    ....However matters may go in France or with the French Government or with another French Government, we in this island and in the British Empire will never lose our sense of comradeship with the French people. If we are now called upon to endure what they have suffered we shall emulate their courage, and if final victory rewards our toils they shall share the gains, aye. And freedom shall be restored to all. We abate nothing of our just demands—Czechs, Poles, Norwegians, Dutch, Belgians, all who have joined their causes to our own shall be restored.

What General Weygand has called the Battle of France is over ... the Battle of Britain is about to begin. Upon this battle depends the survival of Christian civilisation. Upon it depends our own British life, and the long continuity of our institutions and our Empire. The whole fury and might of the enemy must very soon be turned on us. Hitler knows that he will have to break us in this island or lose the war. If we can stand up to him, all Europe may be freed and the life of the world may move forward into broad, sunlit uplands.

But if we fail, then the whole world, including the United States, including all that we have known and cared for, will sink into the abyss of a new dark age made more sinister, and perhaps more protracted, by the lights of perverted science. Let us therefore brace ourselves to our duties, and so bear ourselves, that if the British Empire and its Commonwealth last for a thousand years, men will still say, This was their finest hour.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Til den som måtte føle seg kallet: Jeg har (med noen bidrag fra Makaan) begynt å restaurere 2VK-tråden. En god del bilder som var brukt har endret adresse eller blitt borte, og måtte fornyes. Startet fra begynnelsen og er ferdig med 1939. Prøvde å finne bilder som matchet bildetekstene, men ikke nødvendigvis akkurat samme bilde som var brukt originalt. Hvis noen av de andre moderatorene ønsker, er det bare å redigere av hjertens lyst. Andre kan enten sende meg en PM, eller legge inn bilder i denne tråden, med angivelse av hvilket innlegg i 2VK-tråden det hører hjemme i.

(Ingen bråhast, dette blir bare gjort sporadisk, og kommer nok til å ta noe tid)

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Til den som måtte føle seg kallet: Jeg har (med noen bidrag fra Makaan) begynt å restaurere 2VK-tråden. En god del bilder som var brukt har endret adresse eller blitt borte, og måtte fornyes. Startet fra begynnelsen og er ferdig med 1939. Prøvde å finne bilder som matchet bildetekstene, men ikke nødvendigvis akkurat samme bilde som var brukt originalt. Hvis noen av de andre moderatorene ønsker, er det bare å redigere av hjertens lyst. Andre kan enten sende meg en PM, eller legge inn bilder i denne tråden, med angivelse av hvilket innlegg i 2VK-tråden det hører hjemme i.

(Ingen bråhast, dette blir bare gjort sporadisk, og kommer nok til å ta noe tid)
    Jeg setter pris på det - har startet på nytt igjen med å lese tråden, men det er veldig mange bilder og lenker som er "døde".

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Ja, det er bare bildene jeg har sett på nå - de er enklest å se uten å måtte klikke seg inn for å sjekke om lenkene fungerer.

Korporal

Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Poland says WWII massacre by Ukraine was a genocide

AFP | 22 juli, 2016 14:40

http://www.timeslive.co.za/world/201...was-a-genocide

Poland's right-wing dominated parliament on Friday resolved that the massacre of 100,000 Poles by Ukrainian nationalists seven decades ago was a genocide, reversing a 2013 decision by liberal lawmakers that stopped short of saying so.

- Putzes in da house.

Korporal

Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Navn:		WarCabinetMemo211_1940_Brevity.jpg
Visninger:	475
Størrelse:	91,8 KB

Like relevant august 1940 som i dag.
    - Putzes in da house.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Winston ville nok vært på Twitter om han kunne.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Flere store prosjekter om Norge og andre verdenskrig på gang:
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...2.-verdenskrig

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Litt på siden, men er det noen som vet hvordan man kan identifisere disse panserplatene som ligger rundt om ifm veiarbeid, og som det sies bl a kommer fra Tirpitz?

Fant denne på ca 2x5 meter i dag, med merking som vist.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Jeg ble fortalt av en i miljø- og samferdselsetaten i Oslo kommune at ca halvparten av stålplater som anvendes til å dekke hull i Oslos gater ved veiarbeid stadig kommer fra Tirpitz (kjøpt fra Høvding Skipsopphuggeri da Tirpitz ble hugget opp), men han sa ikke om det er en måte til å se hvilke som virkelig er fra Tirpitz.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Du kan begynne å nynne på Horst Wessel-Lied og se om den følger på?
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Du kan begynne å nynne på Horst Wessel-Lied og se om den følger på?
    Nå fikk jeg bilde av @Rittmester steppende på en slik plate med lieden på øret.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg ble fortalt av en i miljø- og samferdselsetaten i Oslo kommune at ca halvparten av stålplater som anvendes til å dekke hull i Oslos gater ved veiarbeid stadig kommer fra Tirpitz (kjøpt fra Høvding Skipsopphuggeri da Tirpitz ble hugget opp), men han sa ikke om det er en måte til å se hvilke som virkelig er fra Tirpitz.
    Det høres jo plausibelt ut - men jeg har blitt fortalt at de platene blir omtalt som "Blücher-plater"?

Det kan selvsagt komme av at platene som på et tidspunkt ble brukt kom fra Blücher, og ikke nødvendigvis at de som blir brukt i dag kommer derfra.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Så vidt meg bekjent har man vel ikke hentet noen plater fra Blucher...?

Se for øvrig VG sin artikkel: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/h...er/a/10105091/

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Blücher er vel det eneste krigsskipet Oslo-folk (herværende forsamling unntatt) kjenner navnet på... Skipet ligger på 90 m dyp, og ville nok vært utfordrende å berget. Tirpitz lå delvis over vann, og var mye enklere å skjære stål av.

Den platen jeg så kan nok ha vært 5 cm tykk, som VG-artikkelen sier, og veid opp i mot fem tonn, grovt anslått. Det kunne i så fall passe med en Tirpitz-plate. Jeg antar skriften på platen kan brukes for nærmere identifikasjon.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Dette med stålplatene var ikke noe jeg visste før jeg leste om det i VG for noen år siden, siden tenker jeg på det hver gang jeg ser veiarbeid når jeg er i hovedstaden.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Blücher er vel det eneste krigsskipet Oslo-folk (herværende forsamling unntatt) kjenner navnet på... Skipet ligger på 90 m dyp, og ville nok vært utfordrende å berget. Tirpitz lå delvis over vann, og var mye enklere å skjære stål av.

Den platen jeg så kan nok ha vært 5 cm tykk, som VG-artikkelen sier, og veid opp i mot fem tonn, grovt anslått. Det kunne i så fall passe med en Tirpitz-plate. Jeg antar skriften på platen kan brukes for nærmere identifikasjon.
    Hva de blir kalt i forskjellige områder behøver jo ikke nødvendigvis å stemme med hvor de egentlig kommer ifra - og dessuten kan min kilde ha husket feil (ikke alle er så "skarpe" når det gjelder hva og hvor angående Tyske skip fra WW II).

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Dette med stålplatene var ikke noe jeg visste før jeg leste om det i VG for noen år siden, siden tenker jeg på det hver gang jeg ser veiarbeid når jeg er i hovedstaden.
    Og når det står i VG så er det selvfølgelig sant?

Noen ganger er det nok det, men hvem vet når? Krigsbytte er det nok uansett.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Interessant, ja. @Niko, enig i at ikke alt som står i VG nødvendigvis er sant, men i dette tilfellet er det det - en av kildene i boken hadde jobbet i veivesenet i Oslo, og forteller om deres bruk av 'tirpitzstål'.

Jeg lurer på om det egentlig var så mange andre kilder til den typen stål i våre nærområder. Det måtte være snakk om minimum en tung krysser for at den skulle ha så tykt stål, og da et skip som ble senket på forholdsvis grunt vann. Det siste utelukker Blücher og for så vidt Scharnhorst, som jo også ble senket i våre nærområder. Muligens noen av de som sank i Østersjøen kunne være kandidater; Gneisenau er én mulighet.

En annen interessant sak er at det lenge fantes en myte om at Tirpitz gikk rundt fordi én Tallboy traff rett ved siden av, inn mot land, og blåste vekk alt vannet slik at skipet tippet rundt. Det var nok flere nestentreff, men Tirpitz fikk i hvert fall to direkte treff, ett i kommandobruen og et lengre akterut, som fikk ammunisjonsmagasinet til å eksplodere. Jeg antar det er denne eksplosjonen som forårsaket at 35 meter av skipssiden på babord side aktenfor midten var borte. Iflg boken utgjorde dette 400 tonn stål.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    15

Siden vi er inne på skip; vet noen hva som skjedde med det som ble ryddet vekk fra krysseren "Murmansk"?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Siden vi er inne på skip; vet noen hva som skjedde med det som ble ryddet vekk fra krysseren "Murmansk"?
    Sikkert sendt til Kina for smelting, som det meste av slikt blir.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Og når det står i VG så er det selvfølgelig sant?

Noen ganger er det nok det, men hvem vet når? Krigsbytte er det nok uansett.
    Jeg er enig i at det er greit å ha et kritisk syn på det man leser i avisene og ikke ta alt for god fisk på første gjennomlesning.

Men spørsmålet ditt sett opp i mot denne ganske så ukontroversielle artikkelen blir jo nesten litt tinfoil.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/h...er/a/10105091/

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Wiki sier at dekkspanseret på Murmansk var 50mm, som for så vidt kunne passet med den platen jeg så, men den ble vel ikke hugd opp før i 2013, og mange av de veiplatene har vært i bruk mye lengre.

Hvilket for så vidt bringer meg til skriften på platen, forsøksvis tydet:
    "R. NR. 35-0101" og
    "F 0(?) 9 0(?) / 9.9" (de to nullene kan muligens være liten 'o' eller 'a'),
    dersom dette gir mening for noen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

De såkalte Tirpitzplatene startet sitt liv som rester etter Tirpitz på slutten av 40-tallet/begynnelsen av 50-tallet.

Siden Oslo vokser og stål blir billigere så blir flere plater kjøpt inn og benevnes da som kjøreplater.

De eksisterer flere plater etter Tirpitz men, jeg tror man må virkelig nå autismenivå for å kunne finne ut hva som er hva nå om dagen. Dette er stort sett plater som ble brukt til øvre dekksplater eller annen konstruksjon da det er få av disse platene som nærmer seg 10cm tykkelse. Pansringen på disse skipene var for tykk til at de kan brukes til kjøreplater.

Det var AF-Decom som fjernet Murmansk, de må når de utfører slike jobber, levere en utfyllende avfallsrapport(Det er mulig å få innsyn i denne om man søker.).
    Sannsynligheten for att alt metall gikk til gjenvinning er stor med tanke på at det ikke koster all verden å kjøpe(Leie om økonomien er sunnere av det) en kjøreplate fra en av landets stålgrossister til en overkommelig sum.

Tror ikke det der ga mye kjøreplater.

http://www.stensli.no/stalplater

Gjenvinningsbedrift som selger stålplater.

Antar at merkingen @Rittmester så på platen er løpenummeret til bedriften som eier platen.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Mener å ha lest at sted at det var noe med stålkvaliteten på platene fra Tirpits som gjorde de velegnet til kjøreplater. Vekttallene jeg hadde i metallurgi hjelper meg ikke en dritt men det var kombinasjonen av strekkfasthet og korrosjonsmotstand som var attraktivt og at denne spec'n ikke var i normal omsetning hos stålgrossistene. I klartekst: de hverken sprakk eller rustet.

Jeg var nylig på en fabrikk nord på sunnmøre hvor de lagde brakettene som holder skiven til fortøyningskjettingene på flyterigger, der denne kommer ned på nedre del av benene og går ut til ankerene. Her er det krefter mao. Platetykkelsen var 160 mm og da må kantene forberedes slik før man begynner å sveise (mere fylle en grop med flytende stål enn en sveisesøm)

Artillery is the God of War

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Er nok en grunn til at kruppstål er et begrep.

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Siden jeg ble nysgjerrig på dette med Tirpitzplater, sendte jeg like godt henvendelser til Oslo kommune og to firmaer i bransjen. Jeg fikk svar fra kommunen og ett av firmaene, henholdsvis:
    Platene kalles på fagspråket for Tirpitzplater. Og opphavet stammer fra båten Tirpitz.
    Om absolutt alle plater som benyttes i Oslo i dag stammer fra båten, er vi usikre på. Mest trolig så er nok mange av platene laget i senere tid som benyttes ifm. Gravearbeider.

Vi har dessverre ingen måte eller kjennskap til hvor platene stammer fra, selv om de er merket.
    og
    Det stemmer at det er noen stålplater i omløp som stammer fra Tirpitz. Men om våre er det er veldig vanskelig og svare på da vi også har kjøpt inn "Nye" kjøre plater.
    Nå sitter ikke jeg med alle svarene, men mener at de fleste av disse "tirpitzplatene" gikk til div kommunale foretak. Som før i tiden ofte sto for gate renovering og tilsvarende i nybygg. Bladet "Vi menn" hadde for en tid tilbake en reportasje om nettopp disse platene. Anbefaler deg å sjekke der. Kan hende du kommer litt lengre der??

Du for uansett ha lykke til i din søkende... :-)
    Så da vet vi det.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Næmmen, er det fem år siden allerede?

https://www.milforum.net/showthread....=1#post1102207 - Dette innlegget innledet en serie innlegg som alle handlet om det andre slaget ved el Alamein, som startet på denne dagen.

Finalen finner vi her: https://www.milforum.net/showthread....=1#post1103993 . Tyskerne utgjorde etter dette ikke noen trussel mot Egypt, og ble presset tilbake helt til Tunis, hvor de som ikke kom seg ut overga seg.

I mellomtiden kan vi lese om arrestasjonen av jødene i Norge, John Basilone, Richard Winters, Stalingrad og annet.

En kortversjon av slaget kan man lese her: http://www.iwm.org.uk/history/a-5-mi...20El%20Alamein

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Siden det er jubileum i disse dager.
    Død ved Kølle!

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    2

Den var fin. Jeg leser om mumi annehver kveld. Vi får vente litt med denne versjonen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

I anledning 75-årsjubileet for tungtvannsaksjonen natt til i går, var Kronprins Haakon med på deler av markeringen.

Mer om aksjonen kan leses på hovedtråden om andre verdenskrig, her: http://milforum.net/showthread.php/5...=1#post1117709 og i noen av de foregående innleggene.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    29

I anledning 9 april så kan man se vaktjournalen fra Oscarsborg 9 april 1940 på nettet.

Vaktjournalen fra Oscarsborg 9. april 1940

Navn:		Vaktjournalen-fra-Oscarsborg-festning-9.-april-1940.jpg
Visninger:	69
Størrelse:	223,7 KB

Journalen gjengir hva som ble observert fra hovedvakten på Oscarsborg da tyske krigsskip kom inn Oslofjorden og Blücher ble senket. Dette gjør vaktjournalen til et unikt dokument.

Natt til 9. april 1940 kom tyske krigsskip opp Oslofjorden ledet av krysseren Blücher på 12 200 tonn og med over 2 400 mann om bord. Skipene møtte ikke stor norsk motstand før de kom til Drøbak. Der hadde kommandanten ved Oscarsborg festning, oberst Birger Eriksen, gjort forberedelser til kamp. To gamle kanoner ved hovedbatteriet, ”Moses” og ”Aron”, ble bemannet, og da den tyske konvoien kom inn Drøbaksundet, ble kanonene skutt av. Kanonene sammen med kanonild fra batterier på fastlandet og torpedoskyts klarte å senke Blücher i løpet av par timer. En stor blekkflekk på sidene vitner også om hvordan kanonrystelsene avspeilte seg gjennom søling i journalen. Det er også dramatiske spor av glasskår i innbindingen.

Da Blücher ble angrepet, stoppet de andre skipene i eskadren opp. Tyskerne trakk seg tilbake og planla å landsette soldatene lengre sør og heller la soldatene rykke fram landeveien. Senkingen av Blücher førte til at den tyske invasjonen av hovedstaden ble flere timer forsinket. De tyske soldatene kom til Oslo med fly først et stykke ut på dagen 9. april. Regjeringen og kongehuset fikk derfor tid til å områ seg og flykte ut av Oslo. Hvilken betydning det fikk for den norske motstandskampen at både regjering, storting og kongehuset slik unngikk tysk fangenskap, kan vanskelig overvurderes.

Hendingen skildres i nøkterne ord som ”kl. 4.25 dukket plutselig et tysk krigsskib op. Det blev åpnet ill fra begge kanter.” (Krigsskibet kontra Festningen). ”Krigsskibet er skutt i brann, ligger utenfor nordholmen.” Håndskriften er klar og stø. Imidlertid vitner den store blekkflekken om rystelser som på en eller annen måte har ført til at blekkhuset til soldaten i vaktbua har veltet og sølt blekket utover protokollen. Samtidig er det små rester av glass i protokollen som tyder på at vinduer er blitt knust. Slik sett blir journalen også en levning som vitner om hva som skjedde.

Vaktprotokollen inneholder også innførsler om de nærmeste timene etter at Blücher sank. Utover dagen 9. april ble festningen utsatt for kraftige flyangrep. Dette er notert ned på samme måte som de siste ord lakoniske ord i protokollen 10. april: ”Vakten blev rømmet kl. 10.15 efter ordre fra oberst Eriksen da tyskerne skulle overta vakten.”

Protokollens skjebne er i seg selv interessant. Om den ble værende på festningen etter 10. april og fram til 1945 er ukjent, men lite sannsynlig. Den ble nemlig først avlevert til Riksarkivet i 2003 fra Arbeiderbevegelsens arkiv. Der hadde den ligget siden 1970-tallet blant arkivmateriale etter Frisørenes fagforening. Det er ikke kjent hvordan den er kommet til Frisørenes fagforening – om det er en av soldatene som var på vakt 9. april som tok den med seg og som var eller seinere ble frisør, eller om den er kommet dit på annen måte vet vi ikke.
    https://www.arkivverket.no/utforsk-a...g-9.april-1940
    Svolten og tyst, samband fyst

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

På leting etter noe annet dumpet jeg borti denne oversikten i Trønderavisa, hvor man kan følge felttoget i 1940 dag for dag, og klikke seg inn på flaggene på kartet for å lese mer om episodene. Flere av de norske flaggene viser til D.R.3, altså Dragonregiment nr. 3 (senere Nordenfjeldske Dragonregiment), apropos det som nevnes på St Georg-tråden.

https://www.t-a.no/felttoget/

Side 16 av 16 FørsteFørste ... 6141516

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Første verdenskrig - innspill og diskusjon
    By Bestefar in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 542
    Nyeste innlegg: 07-06-18, 09:54
  2. Andre verdenskrig 70 år etter - diskusjon (DIS)
    By Rittmester in forum Fagdiskusjoner - DIS
    Svar: 310
    Nyeste innlegg: 31-08-15, 23:17
  3. Norge og andre verdenskrig
    By BeTe in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 62
    Nyeste innlegg: 21-12-09, 22:56
  4. Andre verdenskrig (spørsmål)
    By anders 1234 in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 13-02-08, 00:01

Regler for innlegg