Viser resultatene 1 til 31 av 31
    Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

Turstøvler - råd og tips

Jeg har etter snart 25 år i HV som regel brukt marsjstøvlene til egne turer (skal jeg inrømme) - men siden tiden i HV nok snart er over, kan det jo være greit å kjøpe seg noen sivile støvler til formålet.
    Er det noen som har noen forslag til noen gode allround sko/støvler.
    Skal brukes vinterstid/sommerstid.
    Trenger ikke fokusere på de mest ekstreme temperaturer (da holder jeg meg hjemme) - må passe til surt høstvær, og litt kalde vinterdager - men også varme vårdager og kanskje en og annen tur om sommeren (når joggeskoene ikke egner seg i terrenget).

Etter litt surfing på egenhånd fant jeg feks Viking Dovre GTX.

Jeg har lest noen andre tråder på forumet med tips om støvler, men husk at dette ikke skal benyttes til noen "operativ virksomhet" - kun koselige turer i skog og mark.

Moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    287
    Liker (mottatt)
    899
    Nevnt
    112 innlegg
    Sitert
    498 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    32

Re: Turstøvler - råd og tips

Jeg har i over 30 år nå sverget til M66, men mine to siste par er helt utslitte, og Forsvarsbrukt har ike min størrelse (47).... Til ordentlig fjellbruk har jeg hatt flere typer fjellstøvler i tillegg, for tiden bruker jeg La Sportiva Tibet. Jeg synes de er i tyngste og stiveste laget til vanlige søndagsturer i skogen. Ellers har jeg tidligere brukt støvler fra tyske Lowa (ikke Lowe Alpine) som jeg var veldig fornøyd med. Mange "fjellgeiter" regner Lowa Tibet Pro GTX som den virkelige klassikeren, men sist jeg skulle ha støvler fikk jeg ikke tak i riktig størrelse.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Ja, det så ut som ett bra tips..
    Ser ut som om butikken Amfibi på Lillestrøm har merket, jeg må nesten gå og prøve, siden jeg er omtrent jomfru på fjellstøvler i sivil utgave - å regne..
    Dessuten bruker jeg jo pikestørrelse i forhold til dine enmannskanoer - Hehe..

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Alfa Bever Pro er perfekte marsjstøvler for tung oppakning og ulendt terreng. Godt grep og meget god ankelstøtte i tillegg til solid konstruksjon gjør at jeg iallefall anbefaler denne støvelen any day.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av HansMarius
    Alfa Bever Pro er perfekte marsjstøvler for tung oppakning og ulendt terreng. Godt grep og meget god ankelstøtte i tillegg til solid konstruksjon gjør at jeg iallefall anbefaler denne støvelen any day.

Etter min mening er de for høye. Dette er jaktstøvler for skogen, og derfor laget med litt høyt skaft for å holde deg tørr når du går i myr og blauta. Da blir de også veldig varme oppetter leggen på sommer og tidlig høst. Når vi jakter i skogen er det gjerne marsj ut og så sitte stille noen timer. På fjellet går man lengre strekk, og det er ikke myrlendt på samme måte. I alle fall går du RUNDT myra om du kan. Da kan det passe med halvhøye sko i stedet, så slipper man å svette så alt for mye.

Siden vi er i Alfa-familien så se på Alfa Bitihorn. Det er min favorittfjellsko opp til noen lunde ekstreme forhold med sekk.

alfasko.no/jakt-fjell-og-fritid/fjell/5 ... -brun-rust

En billigere Walk King dekker manges behov, men ikke mitt (106 kilo + sekken...).

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    595
    Liker (mottatt)
    1324
    Nevnt
    135 innlegg
    Sitert
    724 innlegg
    PONDUS
    39

Turstøvler - råd og tips

Etter at mine velbrukte Alfa Bever Pro sa takk for seg, hentet jeg frem et par nye, men vellagrede, M/77 fra skapet. Tanken var å gå dem inn på et par korte turer, startende i dag, for så å bruke dem på jakta til høsten.

No go. På den positive siden hadde jeg ikke snev av gnagsår, på den negative så sålene sånn ut etter en halv dag i fjellet:

Spørsmålet er nå om noen på milforum har god tips til jaktstøvler. Det er snakk om rypejakt i skog og fjell i allslags vær. Gjerne forholdsvis lette. Det er ikke snakk om veldig tung pakning, men turene kan bli ganske lange.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    206
    Liker (mottatt)
    258
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    224 innlegg
    PONDUS
    9

Sv: Turstøvler - råd og tips

Hvordan er fot formen din?

Jeg har brei framfot/lest så for meg passer Bergans Pasvik støvelen veldig bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    595
    Liker (mottatt)
    1324
    Nevnt
    135 innlegg
    Sitert
    724 innlegg
    PONDUS
    39

Ganske normal fasong, tror jeg.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    436
    Liker (mottatt)
    158
    Nevnt
    20 innlegg
    Sitert
    58 innlegg
    PONDUS
    8

Kjøpte meg ett par Lundhags Professional i 02 som ennå holder koken, både til fjelltur og skogstur. Passer bra smale og normale fotblad.

Link

Ulempen er selvfølgelig prisen men kvaliteten er upåklagelig.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    338
    Liker (mottatt)
    149
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    168 innlegg
    PONDUS
    6

http://utstillingsvinduet.no

Sist jeg hadde en prat med Knut, han som driver utstillingsvinduet.no og som også tester tingene, snakket om en spansk støvell som var beste sko han noen gang har prøvd. Les litt av testene så finner du den sikkert. Knut er meget flink i det han gjør, så det som får en god test er bra.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    56
    Liker (mottatt)
    377
    Nevnt
    63 innlegg
    Sitert
    225 innlegg
    PONDUS
    10

Har du vurdert sivil hiking/trekking støvler av typen Solomon, Asolo, Lowa, Scarpa etc?

Min erfaring er at disse gir mye bedre komfort og har bedre passform og demping enn tradisjonelle felt/jaktstøvler.
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    595
    Liker (mottatt)
    1324
    Nevnt
    135 innlegg
    Sitert
    724 innlegg
    PONDUS
    39

Turstøvler - råd og tips

Er ikke fremmed for det, men har ikke kommet langt i vurderingsprosessen, og tar gjerne råd.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    287
    Liker (mottatt)
    899
    Nevnt
    112 innlegg
    Sitert
    498 innlegg
    PONDUS
    32

Som fjellstøvler var faktisk M/66 mye bedre enn M/77 med stivere såle og også bedre ankelstøtte (selv om de var lave). Dessverre er de vel neppe å få lenger. Jeg hadde en del par, men gikk ut mitt siste for vel 5 år siden.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    206
    Liker (mottatt)
    258
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    224 innlegg
    PONDUS
    9

Største forskjellen mellom hiking støvler og jakt støvel er høyden; jakt støvler er høyere som igjen gjør at de ofte blir tyngre. Hvis du skal drive rype jakt i lavlandet så blir det mye myr og bløtt terreng; da trives jeg best med tradisjonell jakt støvel som har en større "plump" toleranse.

Demping og såle er som oftest lik mellom merket sine høye og lave varianter så demping er normalt ikke noe forskjell på.

Pris: som oftest er jakt støvlene gjerne 400-900kr høyere priset; da de har mer skinn, mer membran osv ettersom de er høyere/mer overflate.

De aller fleste av de kjente sko produsentene lager rimelige "Ola dunk" tur sko med mye åpne tekstil områder og kun enkelte flekker med nubuck skinn. Disse er rimeligere, veier lite men som oftest mindre slitesterke og mindre støtte. Støtte er i mine øyner kritisk når en skal på lengre turer eller jakt da ofte det blir litt å bære og/eller en kan holde på en stund og beina blir ikke like sliten av å gå i en støvel med god støtte (IMHO).

Min anbefaling er å teste de mest kjente merkene, mange av de nevnt ovenfor, og finn den som passer foten din best. Alle produsentene, når du ser på topp modellene, lager bra sko; det er de kampanje skoene med mye stoff sider en bør styre unna. Så det er mer om å gjøre å finne den som sitter bra på foren din og så valget om du ønsker høy støvel = litt mer vekt og pris men litt mindre våt på føttene, eller lav støvel :-)

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    189
    Liker (mottatt)
    446
    Nevnt
    28 innlegg
    Sitert
    256 innlegg
    PONDUS
    21

Gode gamasjer øker "plumpetoleransen" til lave sko.
    ... grundig, beskjedent og uten store armbevegelser.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Liker (gitt)
    23
    Liker (mottatt)
    138
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    146 innlegg
    PONDUS
    8

Med litt halvveis utdatert moderne teknologi så klarer diverse produsenter å lage lave sko som er like stabile som 20 tomms jaktstøvler, så med mindre du er allergisk mot vann så ville jeg ha tittet på lave sko. Lave sko tørker også som regel vanvittig mye raskere enn hva enn disse 5 kilos støvlene klarer.
    Hvis du skal være ute i 8+ timer så vil et sokkeskift og et par brødposer (eventuelt hva enn du kaller en vapor barrier) gjøre undre. Er ikke personlig noen fan av å gå med brødposer, men det er digg å ha under pauser når du tar på deg et par tørre sokker. Hvis du ikke er en svette-maskin så kan du til og med gå med slikt over tid. FFI har et forsknignsrapport på det, og om hjernen min ikke er helt grøt enda så vil poser gi litt økt vekt i sokker (dvs svette) over tid (7 dager+), men uten om det så var det ingen reele negative sider.

Hvis du skal ha gode tursko som tåler en skikkelig påkjenning, så søk på pakklister/reviews fra folk som går Pacific Crest Trail og Appalachian Trail, her snakker vi 2500+ miles tur på mellom 3-6 måneder i alt fra ørken til høyfjell med snø, altså erfaringer fra folk som virkelig driver med hva du kan kalle ekte turglede. Som et hint, i og med at jeg leser mye slikt, er at AGR har listet opp riktige merker å starte med.
    Lillearne er også på rett plass med gamasjer. Outdoor Research lager det du er ute etter. Eneste å passe på her er at du får riktig størrelse.

(jeg vet at du har vært ute en natt før, dette er mer sånn generelt til alle som måtte lese tråden)
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    418
    Liker (mottatt)
    165
    Nevnt
    47 innlegg
    Sitert
    280 innlegg
    PONDUS
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    På den positive siden hadde jeg ikke snev av gnagsår, på den negative så sålene sånn ut etter en halv dag i fjellet:
    Mener du at du klarte å slite vekk sålene på et par nye M77 i løpet av en halv dag???????

Si meg, har du satt de inn som et belteledd på en bergepanser som har prøvd å slepe Senja inn til land??

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    595
    Liker (mottatt)
    1324
    Nevnt
    135 innlegg
    Sitert
    724 innlegg
    PONDUS
    39

Er det galt også nå?

Faktum er at jeg hadde en svak mistanke, siden noen småbiter av sålen var smuldret vekk under lagring, men at hele føkkings sålen skulle bli borte i løpet av et par timer hadde jeg ikke trodd.

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    418
    Liker (mottatt)
    165
    Nevnt
    47 innlegg
    Sitert
    280 innlegg
    PONDUS
    6

hm....var ikke det et svakt punkt på en del M77 batcher?

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    19
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    32 innlegg
    PONDUS
    5

Mener å ha hørt noe sånt, ja. Ellers kan jo lagringen ha gjort noe med gummien.

Sent fra min HTC 10 via Tapatalk
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    206
    Liker (mottatt)
    258
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    224 innlegg
    PONDUS
    9

Turstøvler - råd og tips

Mener å huske at M77 sålen ikke tåler lagring; det er en gummi blanding som fort blir sprø

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    46
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    PONDUS
    7

Har opplevd det samme på noen vernesko. Uvisst hva de har blitt utsatt for av kjemikalier/varme/lys, men de lå altså ubrukt i mange år, og så totalhavarerte sålen i løpet av få timers jobb på flat betongkai og like flatt båtdekk.
    meh

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    56
    Liker (mottatt)
    377
    Nevnt
    63 innlegg
    Sitert
    225 innlegg
    PONDUS
    10

@Rittmester:

Var det Alfa sine, eller Protex sine støvler du hadde?
    It's not about surviving, it's about winning.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    6
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Mener du at du klarte å slite vekk sålene på et par nye M77 i løpet av en halv dag???????

Si meg, har du satt de inn som et belteledd på en bergepanser som har prøvd å slepe Senja inn til land??
    Akkurat det samme skjedde med et par av forsvarets gammle ørken støvler jeg fant i en bod også. Støvlene var helt nye men etter 10-15 år i en bod smuldret sålen bort etter noen minutter.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    126
    Liker (mottatt)
    83
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    40 innlegg
    PONDUS
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

Hallo?! Det der er jo sånne M77 med ninjasåle som FSK bruker. High speed, low drag.

Går nok for et par tusen kroner på et airsoftforum
    Godkjent sansoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    126
    Liker (mottatt)
    83
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    40 innlegg
    PONDUS
    6

Navn:		8706a12ce4ffcf587c444bb0d3489298.jpg
Visninger:	105
Størrelse:	382,7 KB

Hallo?! Det der er jo sånne M77 med ninjasåle som FSK bruker. High speed, low drag.

Går nok for et par tusen kroner..
    Godkjent sansoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Liker (gitt)
    76
    Liker (mottatt)
    107
    Nevnt
    30 innlegg
    Sitert
    166 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Mener å huske at M77 sålen ikke tåler lagring; det er en gummi blanding som fort blir sprø

Har et par M77 fra 1990 som jeg fikk utlevert for to-isj år siden som jeg ikke har brukt, men sålen er sprø, full i sprekker og begynt å smuldre opp.
    For konge og fedreland

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Liker (gitt)
    206
    Liker (mottatt)
    258
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    224 innlegg
    PONDUS
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Har et par M77 fra 1990 som jeg fikk utlevert for to-isj år siden som jeg ikke har brukt, men sålen er sprø, full i sprekker og begynt å smuldre opp.
    Bare å få byttet på depot så fort som mulig :-)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Liker (gitt)
    76
    Liker (mottatt)
    107
    Nevnt
    30 innlegg
    Sitert
    166 innlegg
    PONDUS
    5

Har noen par med M77 som skal byttes før eller siden
    For konge og fedreland

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    595
    Liker (mottatt)
    1324
    Nevnt
    135 innlegg
    Sitert
    724 innlegg
    PONDUS
    39

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    @Rittmester:

Var det Alfa sine, eller Protex sine støvler du hadde?
    Antar Alfa, men de befinner seg nå i en søppelcontainer nær fjellheimen, så får ikke sjekket. Mest sannsynlig utlevert fra depot på Setermoen eller Haslemoen i 2003, og lagret siden da, fordi jeg hadde flere andre par. Har også hørt at det kan ha vært produksjonsfeil på endel såler på den tiden.

på Twitter

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    114 innlegg
    PONDUS
    3

Det var noen dårlige år med M77 i en periode. Kan ikke si nøyaktig årstall, men hvertfall på 2000-tusen tallet. Var hos FLO forrige uke og skulle forsøke å haie et ekstra par M77 til eldstemann hjemme som holder på med et treningsprogram for opptaksprøver neste år. Han som hjalp oss der kommenterte akkurat dette. Mener han sa at hvis man kjøpte seg privat burde man sørge for at det var fra 2010 eller nyere (skal ikke være helt bastant på det årstallet, men tror det var 2010 han sa).

Jeg tror lagring/oppbevaring av de eldre versjonene heller ikke bør være noe problem hvis man har de i helt normale rom med vanlig temperatur og at de ikke står permanent i sollys. Jeg hadde et par M77 som jeg tok ut av tjeneste i 1993 for å bruke som MC sko. Dette paret tok kvelden i 2014. Altså 21 år i "tjeneste".

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Sosiale Medier