Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 47 av 47

Tråd: Gode gamle data/konsoll spill

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    18

Sv: Gode gamle data/konsoll spill

Jeg mener å huske at jeg så noen av de maskinene som ble nevnt over her på natur-historisk museum...
    “while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise.” ― Terry Pratchett, Thief of Time

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Jeg tror DEC-10 bare finnes som forsteinede avtrykk i sedimentære bergarter.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Høøø. Da jeg begynte på mitt første informatikkurs høsten 1977 (IN0 (6 studiepoeng) og IN1 (9 studiepoeng)) var dataalderen alt 20 år gammel og vi syntes vi kom sent inn og hadde fantastisk moderne utstyr i forhold til hva man hadde brukt noen år tidligere. Vi brukte jo terminal og editor (SOS) og jobbet interaktivt, leverte ikke inn en hullkortbunke og fikk svaret etter noen timer utlevert på en linjeskriver-utskrift i kjelleren på matematikkbygningen. Dvs. vi lærte også å bruke hullkort, og måtte levere en eller to obliger med det, men det meste av kursene brukte interaktiv data, noe som var nesten helt nytt. IN0 var første del av semesteret, og gikk ut på å lære å bruke operativsystemet TOPS-10DEC-10, bruke editoren SOS og programmere i FORTRAN, samt å bruke hullkortpunch. IN1 gikk siste 3/5 av semesteret og var programmering i Simula 67 samt en bolk om "data og samfunn". UiOs DEC-10 ble både brukt til all informatikkundervisning og til all forskning.

Dvs. til forskning kunne man også bruke RBKs (Regneanelegget Blindern-Kjeller) CDC Cyber-74. Denne "stormaskinen" (én prosessor...) var felles for Universitetet i Oslo, Meteorologisk institutt, FFI, IFE (eller IFA som det het den gangen), Luftforsvarets forsyningskommando (FLO Luft Kjeller) og NORSAR. Da jeg hadde sommerjobb på FFI sommeren 1981 programmerte jeg på den med hullkort, FFI hadde enda ikke da blitt helt "interaktive".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Jeg kastet bort mye leksetid på Le Mans og Jupiter Lander på C64, og husker jeg var skeptisk til å gå over til PC, da den vi fikk i hus hverken hadde lyd eller fargeskjerm. Det passet egentlig både far og meg utmerket at vi foretrakk ulike maskiner, siden han da fikk jobbe i fred og jeg fikk spille i fred. Det eneste var at pcens Paintbrush var bedre enn noe jeg hadde til C64, og da Wolfenstein 3D kom ut vippet min interesse helt over til PC. Den overgangen var også viktig for "fornorskingen" av meg, siden jeg da gikk fra mye tyskspråklig på C64 til det samme norske/engelske som ungene i nabolaget.
    meh

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

http://itavisen.no/2016/08/09/na-kan...i-nettleseren/

Har ikke prøvd det men greit å få alt servert på ett bord.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    5

Fikk vel en Atari Game Console i 1980, og i 1982-1983 fikk jeg en Commodore64 til jul. I etterkant beundrer jeg mine foreldre for det da den kostet sikkert en månedslønn. Med den lærte jeg på egenhånd assembler-programmering, og solgte mitt første dataprogram til en Engelsk foto-kjede når jeg var 16 år i 1987.
    Var en kort periode innom Amiga, men det var en møkka-maskin som jeg solgte og holdt meg til C64'en. Vant mange programmeringskonkurranser med den gjennom årene.
    Programmering var veldig gøy. Av og til slik at jeg lurer på om jeg burde valgt det som yrkeskarriere i stedet.

Men spilling har aldri vært noe interessant. Ungene har jo Wii, Playstation, Xbox etc, og når de var mindre "tvang" jeg med i en omgang Mario eller FIFA, men kun for å fremstå som en god forelder.

På mine PC'er og Mac har det gjennom årene aldri vært installert et eneste spill, og jeg har aldri forsøkt en gang minesweep eller kabal. Min iPhone og min iPad er også fullstending uten spill.
    Kan ikke tenke meg noe mer bortkastet tid.

Vil jeg underholdes så kan jeg jo gå å klå litt på kona heller :-)
    Sist endret av West; 10-08-16 kl 07:46 Begrunnelse: Skrivefeil

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Det er folk i prossess med å avslutte coding på 50 flette nye og aldri publiserte spill til Commodore 64, som skal utgis på 5 og en kvarttoms disc'er.

-Nå ble jeg i stuss i skrivende stund for min kilde er en som har kobla wifi til sin C=64 og bare surfer på Commodorevennlige sajte med den, og det jeg funderte akk, så brått på er om denne ene avbilda disc da inneholder f.eks URL til spillene og at de "egentlig" ligger online.

Jajajaja, som lektor Tørdal sa. Det blir moro, åkkesom. Står mer om bl.a dette på Facebook.
    Beyond is where I learn

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •