Side 9 av 10 FørsteFørste ... 78910 SisteSiste
Viser resultatene 321 til 360 av 385
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor

Sv: Generell panserprat

Nå kan det jo hende Sabra tåler mer i siden av tårnet enn det leo gjør. Selv om penetrasjon fort blir mer hårete om ikke Israelerne endret ammolagringen.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor

Ser ut som en modifisert M60-T med ny våpenstasjon.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor

Ser ut som en av Aselsan sine.
    Død ved Kølle!

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Ser ut som en av Aselsan sine.
    http://www.aselsan.com.tr/en-us/capa...weapon-platfor

Minsk, det nye Utopia

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor

Det karakteristiske VK tårnet er byttet ut, ja, og det ser også ut som de har montert Laser Warning Receivers, trolig også fra Aselsan: http://www.aselsan.com.tr/en-us/capa...eceiver-system

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor

"Ny" M-60T ved Al Bab. Tyrkia skal oppgradere et stort antall av vognene til denne versjonen.

Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post

"Ny" M-60T ved Al Bab. Tyrkia skal oppgradere et stort antall av vognene til denne versjonen.

https://misterxanlisis.wordpress.com...oyed-in-syria/
    Død ved Kølle!

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor

Sjefen for fransk "Forsvarsmateriell" har vært ute og sagt at erstatteren til Leclerc (etter 2030 en gang) blir et fransk-tysk samarbeidsprosjekt, med tysk skrog og drivverk, men fransk tårn: http://www.lopinion.fr/blog/secret-d...llemand-121602

Dette er nok veien forsvarsindustrien i Europa går framover, det er for dyrt og komplisert å utvikle og bygge hovedmateriell rundt i alle europeiske land. Vi får håpe de lærer seg hvordan de skal samarbeide underveis (Med NH-90 som ett eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.)
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor

Det er nok noe bedre i dag da begge lands stridsvognindustri eies felles av begge land i ett eget selskap.
    Da kan man finne løsninger.
    Død ved Kølle!

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor

Undrer på om svenskene børster støv av sine studier for Stridsvagn 2000. Her er en interessant artikkel om den prosessen:
    http://www.ointres.se/strv_2000.htm

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor

Ser ut som det går mot serieproduksjon av Karrar, Iranernes nye stridsvogn/oppgradering av T-72, og Below the Turret Ring har i den forbindelse publisert en analyse av denne vogna:http://below-the-turret-ring.blogspo...eiled.html?m=1

Så kan man jo spørre om dette faktisk er ordentlige greier eller om den bare er «all looks and no substance» som så mye annet som har kommet ut av Irans våpenindustri...

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor

Strong Europe Tank Challenge 2017 har denne uken pågått i Grafenwoehr, Tyskland.

I år deltok følgende:
    - Frankrike med Leclerc
    - Ukraina med T-64BV
    - Tyskland med Leopard 2A6
    - Østerrike med Leopard 2A4
    - Polen med Leopard 2A5
    - USA med M1A2 SEP

På pallen sto følgende:
    1. Østerrike
    2. Tyskland
    3. USA

https://www.army.mil/article/187584/

Bilder:
    https://www.flickr.com/photos/7armyj...57664673700650
    Sist endret av Voodoo; 12-05-17 kl 20:06
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor

Snart Nordic Tank challenge!

EDIT

Russland har vist frem en oppgradert T-72B3

http://www.janes.com/article/70252/r...-moscow-parade
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor

Odd objects attract fire. You are odd.

Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor

Kom over dette på den store verdensveven.

Murphy’s Laws of Armor
    1. Just after you report “Redcon 1” (Readiness Condition 1 - ready to move out right "now") for your qualification run, you will realize that you desperately need to take a leak.

2. The fuel truck will run out of fuel just before he gets to your tank.

2a. You will run out of fuel before he returns.

3. Tanks don’t float.

4. If a supply sergeant is given a choice between death and going to the field with his unit, he will ask for a few minutes to “Think it over.”

5. Attempting to help recover a mired tank will only result in your tank becoming mired also.

6. The primary purpose of an operations order is to ensure that all blame falls on the line units.

6a. For this reason, the staff will not publish an operations order until after the exercise is completed.

7. Night vision devices will only fail at night.

7a. They will function perfectly once the sun rises.

8. The dirtier and more tired you are, the less appreciative you become of “constructive criticism” from somebody in a pristine uniform.

9. The heater on your tank will fail in October. The part to repair it will arrive in April.

10. No matter how minor the ailment, a visit to the medics will result in an I.V.

10a. Arguing with the medics about this will result in your being evacuated in a neck brace and back board (in addition to the I.V.).

11. When loading the main gun, remember: “pointy end first.”

12. The only times you will throw a track (that flexible band of metal and rubber the tank travels on) are: a. At night, b. in the rain, c. during the movement back to garrison, or d. one hour after you installed the new ones.

13. Your vehicle will go NMC (Not Mission Capable - deadlined ) right after the contact team leaves the AO (Area of Operations).

14. All infantry fighting vehicles don’t look alike.

15. Shaking trees to your front mean that you are being hunted by helicopters.

16. When you are told your engineer support was needed elsewhere, the bridge will be out.

17. The exercise will finish and you’ll get back to garrison just after the wash rack (where tanks are cleaned) closes.

18. If all else fails, shoot at the muzzle flashes — the larger ones are the dangerous ones, the smaller ones are infantry.

18a. The infantry muzzle flashes you ignore are covering an anti-tank team setting up.

19. “Rebel yells” are not proper FM radio procedure after a successful Table VIII (The tank crew qualification test a 10 engagement run on a tank range which tank crews must successfully complete in order to be a qualified crew. Like going to the rifle range for a qualification of expert) shoot.

20. XO math: 3 pacs on the ground + no fueler + 2 deadlines = 100% FMC (Fully Mission Capable).

21. Close air support is safest from far away.

22. Proving that three feet of frontal armor protection will defend against any threat is probably best demonstrated on someone else’s track.

23. Hearing an “Aw, shit” soon after an “on-the-waaay!” means you’re probably not getting that promotion.

24. Tanks are very easy to see unless you’re dismounted and they’re backing up.

25. The one time you skip the firing circuit test is when you have the misfire.

26. “GUNNER, SABOT, SNIPER” (firing an anti-tank shell at a sniper) is not an appropriate use of ammunition.

27. It is cruel to tell NBC types “Damn, that Fox (NATO chemical/biological/nuclear weapons detection vehicle) looks like a BMP (Russian made armored vehicle used by many countries, like Iraq)!” — particularly when live rounds are being issued.

28. Blackout drive + autobahn + 0345 = polizei.

29. Unsecured turrets will only swing freely mid-way through a rail tunnel.

30. When doing a gunnery, the tank is always operational until you get to the ready line.

31. If you are promised “downtime,” what they really mean is: You will be breaking track.

32. First sergeant math: Buy Gatorade for $1.49 each and sell for $1.00 each — with the profits going to the unit fund.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor

Resultater Nordic Tank Challenge:
    1. Danmark 2
    2. Norge 1(TMBN)
    3. Norge 2(Panserbataljonen)

https://www.facebook.com/panserbataljonen/?fref=ts
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor

Om de bruker danske vogner må det vel være stor fordel for danskene? Særlig for amerikanere er det vel en del nytt og forskjellig på Leo kontra abrams. Noen som vet om det er stor forskjell på brukernivå (knapper, ratt, pedaler og denslags) på A4 og A5?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor

Forskjellene mellom A4 og A5 mtp knotting merkes først og fremst av VK, som har et nytt VK-sikte. Dette åpner for et noe annerledes samspill mellom skytter og VK, men helt uvant vil det ikke være for et A4-mannskap.
    Beidh a lá leo

Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor

Skip eller panserkjøretøy? Kanskje @Eisenhower kan gi oss rett klasse.

Here we go again..#tmbn #fallabella #m113 #viking #ship #smoke #blueskies

Et innlegg delt av Øyvind R. (@panzerfoto)

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor

Chris Hemsworth-klasse langskip med et hypermoderne "caterpillar drive" fremdriftssystem (10 poeng til alle som tar referansen), går både til lands og vanns

Deplasement: avhengig av antall treller og plyndregods
    Bevæpning: 10 fly forbanna, fleinsopprusa mådderfåkkers
    Panser: TBOC Face Armor
    Hastighet: vesentlig høyere enn forsvarlig
    Rekkevidde: til nærmeste messe/bensinstasjon

Offisielt fortsatt på prototypestadiet, men i realiteten det mest avskrekkende våpenet siden surströmning
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor

Rød oktober 😉

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor

Gammel artikkel, men likevel.
    Hybrid teknologi banker på panseret og vil inn, er dette fremtiden?

http://www.baesystems.com/en/article...ad-of-schedule
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor

Sitat Opprinnelig skrevet av Frost Vis post
    Gammel artikkel, men likevel.
    Hybrid teknologi banker på panseret og vil inn, er dette fremtiden?

http://www.baesystems.com/en/article...ad-of-schedule
    Ja uten tvil. Det er allerede på vei inn I gruveindustrien. Det som overlever økonomisk og teknisk der kan klare militært liv også.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor

Jeg er skeptisk.

Det er en etablert sannhet at dieselmotorer og hydraulikk er det mest varige som finnes. Samme hvordan man designer en hybridlinje må man introdusere en frekvensomformer, en stor elektromotor og et stort batteri. I tillegg en ny gearkasse som "kanskje" ikke lener seg på eldgamle solide saker fra pickupverdenen (ikke nødvendigvis en ulempe men bringer inn usikkerhet)

Frekvensomformere har "bevegelige deler" i form av transistorene som står for den lynraske switchingen som kapper opp DC og lager den AC'n man trenger ut til motoren. Pga diverse elektriske fenomener så har slikt utstyr vist seg å ikke vare i evigheter. I tillegg er det, hvis man inkluderer kondensatorene, følsomt for miljø og vibrasjoner.

Høy torque kan man oppnå med hydraulikk og volumet til elektronikken tar nok minst like stor plass som 20% mer fuel.

Det eneste positive jeg kan si meg enig er fordelene med å levere 20% mindre fuel til AO, fronten eller hvor man nå driver på.
    Artillery is the God of War

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor

Er ikke girkassen i en seriehybrid bare et reduksjonsgir?

Jeg mener at det å overføre elektrisk energi er ganske mye lettere enn å overføre mekanisk energi på for eksempel en 8x8 APC. Jeg tror at en kan oppnå en helt annen robusthet i drivverket med elektriske motorer på hvert hjul eller aksling på et slikt kjøretøy. For en stridsvogn er kanskje fordelene mindre.

Ellers har en hybrid alle forutsetninger for raskere akselerasjon. Det trengs ikke så mange kWh batterier for å kunne gi en skikkelig boost for å komme opp i fart.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor

Generell panserprat

Seriehybrid? Altså ren dieselelektrisk?

Hybridkonseptet dekker i praksis mange layouter men den vanligste er den med en induksjonsmotor koblet til en spesiell gearkasse. Induksjonsmotoren fungerer da som generator, ren motor (via batteri) eller boost (via batteri). Gearkassen i det tilfellet er i prinsippet mer kompleks enn en konvensjonell kasse eller et enda enklere reduksjonsgear og tillater ren mekanisk drift.

DE på 8x8 er noe jeg liker men da snakker vi store kjøretøy og så er det per def ikke et hybridanlegg men man sier det gjerne fordi det kan inkludere batterier som bidrar til peak-shaving/boost

Edit: min skepsis gjelder feltvogner og tilsvarende "enkle" kjøretøy. Man ødelegger litt av poenget med å komplisere slike vogner. Batterier og tilhørende omformere er heller ikke noe som hvermansen kan å skru på.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor

Edit2: glem alt etter "hallo". Jeg så for meg at dette gjaldt feltvogner og ikke beltekjøretøy. Sånn går det når man multitasker med mating av unger og forumknasting på eyephone

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor

I HED-konseptet linket til er det i hvert fall snakk om seriehybrid:

https://youtu.be/P9o7R_e4kLw?t=24s

Parallellhybrid kan jeg også styre meg for

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor

Likte den vognen men er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener med parallellhybrid? Slik som Prius har?

Jeg kjenner godt til gearkassen brukt i Bradleyfamilien og den er noe makkverk. I forhold til tradisjonelle automatkasser minner den mer om et opplegg med automatiske clutcher. Det vil si at den ikke kan pivotere på tomgang og man må gi gass og svinge forsiktig før det skjer noe. Alt skjer veldig anstrengt og man kan nesten kvele motoren i enkelte tilfeller. I tillegg er den ekstremt følsom for lave temperaturer, noe som kom til syne da et tog lastet med ca 27 M-270 MLRS skulle laste v Canada en vinter. Vognene var da nedfrosne (20-30 minus) og ble bare startet opp, varmkjørt i nøytral og kjørt av. Resultatet var 1 stk havarert MLRS-Bn fordi gearkassen ikke varmes opp i fri. Skjønner godt at yanksen ønsker å kvitte seg med slikt og gå for elektrisk drift.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor

Toyota bruker vel en serieparallellhybrid. Den har en egen generator i tillegg til elmotor, trinnløs CVT og noe planetgir og masse jazz slik at hjulene kan drives fra 0-100% av enten elmotoren eller mekanisk fra forbrenningsmotoren eller en blanding. Kan lade batteriene samtidig som elmotoren driver hjulene.

Det jeg mente med parallellhybrid var at forbrenningsmotoren var mekanisk koblet til drivakselen ved hjelp av en stk kompleks girkasse, som du beskrev i #346. Én elmotor som dobler som motor og generator, dog ikke samtidig selvsagt.

Begge er i mine øyne veldig mye mer komplekse enn seriehybrid/DE med batteri eller konvensjonell drift. Nei takk til det motsatte er bevist

Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor

Sitat Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
    Chris Hemsworth-klasse langskip med et hypermoderne "caterpillar drive" fremdriftssystem (10 poeng til alle som tar referansen), går både til lands og vanns

Deplasement: avhengig av antall treller og plyndregods
    Bevæpning: 10 fly forbanna, fleinsopprusa mådderfåkkers
    Panser: TBOC Face Armor
    Hastighet: vesentlig høyere enn forsvarlig
    Rekkevidde: til nærmeste messe/bensinstasjon

Offisielt fortsatt på prototypestadiet, men i realiteten det mest avskrekkende våpenet siden surströmning

Den her hører nesten hjemme i EPISKE KLASSIKERE!!
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor

Otokar vurderer en helt elektrisk versjon av Altay. Tanken er videreutvikling av deres motor til elektriske buser.

Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Den her hører nesten hjemme i EPISKE KLASSIKERE!!
    @Eisenhower

Kan doningen brukes til panser og pils?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor

Elektrisk er bra greier men så fremt man neglisjerer fuelforbruket en liten grann så kan man oppnå den samme ytelsen med hydraulikk og få det minst like kompakt og kanskje noe enklere å fikse.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor

Hydraulikk har mange gode egenskaper og er veldig fleksibelt. Med en hybrid drivlinje i en krigsmaskin så ringer klokkene for meg, hva er meningen å oppnå med en hybrid drivlinje? er det for å spare drivstoff? Jeg kan godt bygge om en Leo 2 til batteri og solcelle, men ser ikke poenget med det. Hvis vi ser på Outlander PHEW som har en fleksibel drivlinje som kan velge mellom drivstoff og batteri så er det en ganske komplisert vekselkasse og styresystem.

Hvis jeg var teknisk sjef for et prosjekt og skulle bygge en stridsvogn så hadde jeg først sett på en hydraulisk drivlinje og hybrid powerpack. Hydraulikk er flexibelt og regulerings vennlig og kunne installeres en gang og ferdig med det, bare vedlikehold. Powerpack/motor kunne vert en så moderne hybrid som mulig, fordelen med det er at den lett kan moderniseres og byttes ut etterhvert som verden utvikler seg, hydraulikken er gjennomprøvd og robust og kan bygges med ISO deler som er hyllevare. Jeg har stor tro på hydrogen, men teknologien er ikke moden nokk for en stridsvogn. Jeg tror det er andre parameter en 15% drivstof reduksjon som er viktig for en stridsvogn.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor

https://archive.epa.gov/otaq/technol...-parallel.html

En varian bare for å visualisere litt

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor

Generell panserprat

Man innfører ny teknologi for å løse problemer. Per i dag har dieseldrevne panser de fleste fordelene men der er allikevel et par ting som trekker ned:

#1 gearkassen. For å hente ut det snevre arbeidsområdet til dieselen, samt tillate pivot, kreves det en relativt kompleks gearkasse. God aks fra 0km/t fordrer såkalte torque convertere, som har virkningsgrader lave nok til å drepe et bellonamedlem på høylys dag.

#2, moderne dieselmotorer. Commonrail og fete turboer er good shit i Passaten men man beveger seg lenger og lenger vekk fra den opprinnelige stridsvogndieselen i T34. Datastyrte piezoelektriske ventiler og fuelpumper med høyt trykk krever sitt av reservedeler og kjeledressen som skal fikse ting når det bryter sammen. I verste fall er den mest moderne (og sterkeste) dieselmotoren minst like komplisert som en scale-to-fit Prius drivlinje.

USA er muligens det eneste landet som kan spare milliarder i fuelutgifter ved å vurdere hybrid, så lenge de er blinde nok til å fortsette med gassturbiner i Abramsene.

Som nevnt tidligere kan man oppnå nesten alt med hydrauliske (og svært robuste) alternativ men man mister virkningsgrad og muligheten for retureffekter(bremselading). Boost er kjekt å ha men det er kanskje enklere å ringe MTU og be om 2 ekstra sylindere samt forlenge vognen med et løpehjul enn å trykke inn alskens batterier og elektronikk. Egentlig "the american way" men ofte er det enkleste det beste

Den dagen en Leo kan drives med et Scania-aggregat basert på samme motor som i CV90, begynner vi å nærme oss.

Husk at de ekstra kreftene fra en eventuell boost må dimensjoneres for i drivhjulsboksene og belteaggregatet så ingenting kommer gratis.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor

Spørsmål fra salen; Hvordan er det mot skjerming mot f.eks EMP-er i motorer fulle av elektronikk? Enormt fordyrene, eller noe som lar seg løse innenfor rimelighetens grenser?
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor

Vet ikke.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    @Eisenhower

Kan doningen brukes til panser og pils?
    Selvsagt fullt utstyrt med stabiliserte mjødhornholdere, for taktisk hydrering og opprettholding av fyll
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Tilpasset MILFORUM søk

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 78910 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter