Side 10 av 10 FørsteFørste ... 8910
Viser resultatene 361 til 374 av 374
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Sv: Generell panserprat

For snart hundre år siden hadde en viss kaptein Eisenhower sitt å si om stridsvogner:
    http://www.shsu.edu/~his_ncp/Ike1920.html
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Spørsmål fra salen; Hvordan er det mot skjerming mot f.eks EMP-er i motorer fulle av elektronikk? Enormt fordyrene, eller noe som lar seg løse innenfor rimelighetens grenser?
    Du sitter da i et faradayas bur, det hjelper en del.

Hovedbekymringen ved EMP er jo først og fremst atomeksplosjonen som lager EMP.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Den må vel lages høyt oppe for å skape skikkelig EMP? Mao ikke farlig utover selve pulsen?
    Artillery is the God of War

Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Det er vel allereie ein ganske solid porsjon elektronikk i desse nyare vognene som vogna er ganske ubrukelig utan?

Personlig hadde eg inntil nyleg kode som tukla NOx-utsleppa mine.

Forøvrig: Det blir gjort mykje engineering for å tilpassa frekvensomformarar til staden dei skal applikerast. Mitt tips ville vert at dersom vibrasjonane er på eit slikt nivå at mennesker orker å befinne seg i vogna meir enn kortvarige perioder, så skal nok flinke ingeniører klare å pakke det inn på riktig måte.

I så måte er eg meir spent på korleis dei håndterer kjøling og volum. Men det ser ut som dette kjem for fullt i sivil transport/industri, så kvifor ikkje.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Eg kan ikkje så mykje om pansertaktikk, men eg har fått med meg såpass at M1 har høgare IR-signatur enn mange andre vogner pga at gassturbinen må ligge på ein viss effekt når vogna står i ro i lurkeposisjon. Dersom ein har nok batteri til å vente ei stund for for så å akselerere ein bit medan turbinen starter vil vel dette hjelpe på signaturen eller?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Man innfører ny teknologi for å løse problemer. Per i dag har dieseldrevne panser de fleste fordelene men der er allikevel et par ting som trekker ned:

#1 gearkassen. For å hente ut det snevre arbeidsområdet til dieselen, samt tillate pivot, kreves det en relativt kompleks gearkasse. God aks fra 0km/t fordrer såkalte torque convertere, som har virkningsgrader lave nok til å drepe et bellonamedlem på høylys dag.

#2, moderne dieselmotorer. Commonrail og fete turboer er good shit i Passaten men man beveger seg lenger og lenger vekk fra den opprinnelige stridsvogndieselen i T34. Datastyrte piezoelektriske ventiler og fuelpumper med høyt trykk krever sitt av reservedeler og kjeledressen som skal fikse ting når det bryter sammen. I verste fall er den mest moderne (og sterkeste) dieselmotoren minst like komplisert som en scale-to-fit Prius drivlinje.

USA er muligens det eneste landet som kan spare milliarder i fuelutgifter ved å vurdere hybrid, så lenge de er blinde nok til å fortsette med gassturbiner i Abramsene.

Som nevnt tidligere kan man oppnå nesten alt med hydrauliske (og svært robuste) alternativ men man mister virkningsgrad og muligheten for retureffekter(bremselading). Boost er kjekt å ha men det er kanskje enklere å ringe MTU og be om 2 ekstra sylindere samt forlenge vognen med et løpehjul enn å trykke inn alskens batterier og elektronikk. Egentlig "the american way" men ofte er det enkleste det beste

Den dagen en Leo kan drives med et Scania-aggregat basert på samme motor som i CV90, begynner vi å nærme oss.

Husk at de ekstra kreftene fra en eventuell boost må dimensjoneres for i drivhjulsboksene og belteaggregatet så ingenting kommer gratis.
    Jeg er enig med deg men, det er en del ting som kommer til å påvirke fremtiden.

Generelt så er det slik at militære organisasjoner tar en teknologi mens den er cutting edge eller, når den er helt utprøvet.

I dette tilfellet kommer man nok til å vente til det er helt utprøvet.

Teknologien er ganske utprøvd både på sjøen, i tog og, som under i gruvedumpere.

Gruveindustrien har hatt el. på enkelte dumpere siden 70-tallet mest grunnet økonomi. men de klarer utvilsomt også å holde en meget god driftssikkerhet.

Om dagens militære utvikling holder tritt kommer vi til å se at lastebilene i logistikklinjen kommer til å kopiere tilsvarende EL drevne lastebiler fra det sivile før det kommer inn i panserkjøretøyer.

Unntaket er om man ser behovet for drift av kraftdrevne systemer på selve kjøretøyet slik som eksempelvis en laser.
    Laseren trenger kanskje ikke så mye kraft om den skal grille noen plastdroner, men kanskje man også ser for seg å ta ut PV-missiler og/eller BK, da må man ha mer kraft.
    Spesielt trengs det da mer kraft om man, skal søke å holde laseren minst mulig i størrelse.

Det er også prosjekter på elektrisk ladede panser, hvor langt det har kommet og, om det har noe for seg er en annen sak.

Det er kanskje unaturlig om man får beltedrevne kjøretøyer med mer enn 1700 hk/1270 KW kraft til belteverket, påkjenningen på metallet blir fort for stor.

Dette er en Stryker med elektromotorer i hjulnavene og en generator inne i kjøretøyet, fint for KO vogner men, jeg personlig tror navmotorer er litt lite hendig ved høy fart og hardt terreng.

AHED

Prototype fra noen år tilbake, ser veldig "funky" ut. Mulig det er samme Hjulnav som på Strykeren.

Lancer Tracer
    Navn:		LANCER-TRACER-06.jpg
Visninger:	199
Størrelse:	102,4 KB
    Dette var en Britisk Amerikansk prototype på en Dieselelektrisk oppklaringsvogn fra rundt århundreskiftet. Den hadde også mulighet for batteridrift for å snike seg innpå. Hvor stille det blir når man knekker trær og småhus er en annen sak.

ACEC Cobra fra Belgia
    Navn:		KaArh7P.png
Visninger:	195
Størrelse:	1,36 MB

Prototype fra slutten av 80 tallet, ment som avløser til M113, falt i fisk da Sovjetunionen la ned driften. Hadde blybatterier for kort drift på batterier.

Og fordi ingenting er nytt. TOG-2
    Navn:		63432b16385c21fd11b498dc6b1f0d16--tog-armour.jpg
Visninger:	192
Størrelse:	95,7 KB
    Dieselelektrisk prototype fra 30 tallet.

Og fremtidens Norske militære lastebiler kommer fra MAN.

Tror ikke monopol bedriften KMW kommer til å tillate hva som helst i deres Panzere, så der blir det lite utvikling.

TLDR: Dieselelektrisk har mange fordeler og kan bli bra i fremtiden. Tror ikke det blir noe av.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Generell panserprat

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Eg kan ikkje så mykje om pansertaktikk, men eg har fått med meg såpass at M1 har høgare IR-signatur enn mange andre vogner pga at gassturbinen må ligge på ein viss effekt når vogna står i ro i lurkeposisjon. Dersom ein har nok batteri til å vente ei stund for for så å akselerere ein bit medan turbinen starter vil vel dette hjelpe på signaturen eller?

Klart det hjelper men det krever plass og deler som krever vedlikehold. Batteri er ferskvare (til en viss grad) og store frekvensomformere (300-400kW +) har en forventet levetid på 10 år (bob/bob). Induksjonsmotorer er evigvarende greier men der er det gjerne opplagringen som blir slitt.

Det eneste som taler til fordel for hybrid/batteri er at vognene uansett er blitt så kompliserte at fremdriftspakken ikke lenger er det svakeste leddet.

Turbinelektrisk fremdrift med batteri kan godt være en smart greie da det sparer plass (og følgelig også panser/vekt) noe som kan være en fordel fremfor dieselelektrisk eller dieselhybrid.

Edit:

Turbiner er ikke så gale som mange kanskje tror da de er svært enkle i oppbyggingen. Aberet et gearing, fuelforbruk og termisk signatur i eksosen. (Termisk via motorrommet/kjølesystem bør i teorien være mindre enn for en tilsvarende diesel) I tillegg har ikke små turbiner hatt i nærheten av samme utvikling som de store flymotorene.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Tesla kjører bevisst ikke navmotorer eller tilsvarende direktekoblete motorer. En av grunnene er at lavturtallsmotorer blir store (og dyre pga mer kobber) pga det høye dreiemomentet. (Effekt=dreiemoment x turtall, når turtallet går ned må momentet opp for å beholde effekt). Man kan gjerne bruke drivhjulsboksene fra dagens kjøretøy og koble på en elmotor der akslingen normalt kommer fra gearet. Da kan man også tenke seg et maskinrom både foran og bak mannskapet for økt beskyttelse (Merkava bla.)

Moderne laservåpen er ikke et dumt argument i forhold til å legge til rette med mye elektrisk kraft, spesielt momentane effekter (=batterier og /eller kondensatorer)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Dette kan være veien å gå for el kjøretøy som trenger en power pack i tillegg til batteri.

https://www.forbes.com/sites/billtuc.../#493d89a53d7b

Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Dette kan være veien å gå for el kjøretøy som trenger en power pack i tillegg til batteri.

https://www.forbes.com/sites/billtuc.../#493d89a53d7b

Joda. Jada.

Det virker jo fantastisk men hvorfor kan jeg ikke bestille en 4x4 stasjonsvogn med dette i dag?

Levetiden på milspec kjøretøy gjør at man tvinges mot etablert teknologi, og sånn må det nesten være.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Dette er teknologi som ikke er moden men har potensiale. Blir dette envanlig energi kilde så tror jeg den passer militære kjøretøy ganske bra.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

http://www.army-technology.com/featu...icles-5885217/

Om QinetiQs sin navmotor.
    De er med på en konkuranse hos DARPA med dette.
    Død ved Kølle!

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    http://www.army-technology.com/featu...icles-5885217/

Om QinetiQs sin navmotor.
    De er med på en konkuranse hos DARPA med dette.
    Stilig hvis de får det til men de jobber litt i motbakke.

Hjulnav er en såkalt udempet masse, dvs at alt som ligger der får bank. Navmotorene det er snakk om her har både gearhjul og lager i seg, komponenter som skaper trøbbel allerede under langt bedre omgivelser enn dette.

Kabelgjennomføringer til roterende komponenter er noe man gjerne ønsker å unngå, men det finnes modne løsninger. Problemet er igjen at hjulene er en udempet masse og slike slipringer er følsomme greier.

Hubmotorer er elektroverdens Wankelmotor...

Tilpasset MILFORUM søk

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 8910

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter