Støtt Milforum på Vipps #587 879

Den Store Skyteteknikk Tråden

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hkmd
    HV-soldat
    Veteran
    • 2010
    • 325

    #31
    Re: Art of The Tactical Carbine

    Opprinnelig skrevet av RogerW
    Personlig bruker jeg det pga. utfordringer vedrørende liggende skyting med utlevert vertikalgrep.
    Har bestilt grepet av samme grunn.

    Kommentér

    • Herr Brun
      Veteran
      RESERVEBEFAL
      • 2008
      • 7337

      #32
      Re: Art of The Tactical Carbine

      Opprinnelig skrevet av Hkmd
      Opprinnelig skrevet av tomroger
      Opprinnelig skrevet av Rittmester
      AGR416s (lange) innlegg over her nomineres herved til ukas innlegg! Veldig informativt.

      Det er et slikt forskjefte du har? Holder du tommelen sånn som han på bildet?
      Da har jeg prøvd dette frontgrepet.og det passer meg perfekt!
      Bra det var flere her inne som har testet dette grepet og er fornøyd med det. Lettet straks litt på samvitigheten min ettersom jeg akkurat ha bestilt et slikt selv.
      30,5 USD m/ frakt på Ebay.
      Noe som på det tidspunktet ble 194,67 Kr da jeg betalte med Paypal, så jeg slipper tollen også gitt =)
      Ebay is your friend....
      Bare så du er klar over det, så er det verdien på innføringstidspunktet som betyr noe. Og det er slik at det er varens verdi minus frakt som teller på 200kroners-grensa, men om varen koster over 200 så
      Så om selger har skrevet 30,5$USD for varen m/frakt så er det mulig du sliter, men om han har skrevet verdien på varen for seg, og frakten for seg, så slipper du unna. Tollvesenets vekslingskurs finner du her:
      http://www.toll.no/templates_tad/tollta ... aspx?id=98
      --

      Kommentér

      • Hkmd
        HV-soldat
        Veteran
        • 2010
        • 325

        #33
        Re: Art of The Tactical Carbine

        Opprinnelig skrevet av Herr Brun
        Opprinnelig skrevet av Hkmd
        Opprinnelig skrevet av tomroger
        Opprinnelig skrevet av Rittmester
        AGR416s (lange) innlegg over her nomineres herved til ukas innlegg! Veldig informativt.

        Det er et slikt forskjefte du har? Holder du tommelen sånn som han på bildet?
        Da har jeg prøvd dette frontgrepet.og det passer meg perfekt!
        Bra det var flere her inne som har testet dette grepet og er fornøyd med det. Lettet straks litt på samvitigheten min ettersom jeg akkurat ha bestilt et slikt selv.
        30,5 USD m/ frakt på Ebay.
        Noe som på det tidspunktet ble 194,67 Kr da jeg betalte med Paypal, så jeg slipper tollen også gitt =)
        Ebay is your friend....
        Bare så du er klar over det, så er det verdien på innføringstidspunktet som betyr noe. Og det er slik at det er varens verdi minus frakt som teller på 200kroners-grensa, men om varen koster over 200 så
        Så om selger har skrevet 30,5$USD for varen m/frakt så er det mulig du sliter, men om han har skrevet verdien på varen for seg, og frakten for seg, så slipper du unna. Tollvesenets vekslingskurs finner du her:
        http://www.toll.no/templates_tad/tollta ... aspx?id=98
        Takker for advarselen Brun, dette var jeg ikke klar over.
        Men, ser ut til at kursen faktisk har gått ned, så får krysse fingrene å håpe på det beste =)

        Kommentér

        • Hkmd
          HV-soldat
          Veteran
          • 2010
          • 325

          #34
          Re: Art of The Tactical Carbine

          Hepphepp!
          Var på postkontoret å hentet ut grepet i dag, og ingen lapp fra tollen ang. avgift, så dette har ordnet seg fint!
          Grepet var akkurat like bra å ha på våpenet som jeg så for meg, tørt iallefall, vi får se neste helg hvordan jeg liker å skyte med det =)

          Kommentér

          • AGR416

            #35
            Re: Art of The Tactical Carbine

            Har nettopp bestilt VTAC Rifle Drills DVD #1 og #2 fra Capsicum. Kan anbefales.

            Ikke så fancy filming osv som i AOTTC, men Kyle Lamb kan faen meg sakene sine:

            http://www.vikingtactics.comThe 1-5 drill is designed to both reinforce and expand upon the lessons of the 2x2x2 drill. Like the 2x2x2 drill, we use the 1-5 ...

            Kommentér

            • kilopapa
              Trådstarter
              OR-5+ Sersjant 1.klasse
              Veteran
              • 2009
              • 1039

              #36
              Re: Art of The Tactical Carbine

              Kjøpte og leste boka hans nylig. Enkelt, konsist, praktisk. Liker det.
              "Excellence leads to not being Force-choked"

              Kommentér

              • AGR416

                #37
                Ny DVD snart ute med Magpul gutta; Art of the Precision Rifle:

                The Art of the Precision Rifle is the 5th release in the acclaimed "Art of" series by Magpul Dynamics. In this 5 disc DVD set, Chris Costa and Travis Haley r...


                Tror den kommer til å inneholde mange gode momenter om skyting generelt.

                Videre vil jeg og anbefale Art of the Dynamic Handgun, for de som er interessert i pistolskyting. Godt supplement.

                Kommentér

                • AlphaNeo
                  PENSJONIST
                  • 2011
                  • 37

                  #38
                  King kong tråd! Her stod det mye fint og ekstra kudos til AGR416 med sitt lange innlegg. Bra å få dette med plassering av fremre hånd banka inn, kan ikke huske at dette ble forklart godt i min førstegangstjeneste. Jeg vente meg på å holde inn mot overgangen mellom magasinbrønn og forskjefte (AG-3) fordi jeg syntes det var behagelig og følte at det ga meg god og "tight" kontroll over våpenet. Så feil kan man ta. Mener faktisk å huske at det til tider føltes litt vinglete under stående skyting uten at jeg kom frem til hva det kunne skyldes. Har så vidt prøvd å holde/bære HK med Magpul AFG - kjentes bra ut og ved helt riktig håndplassering kan jeg tenke meg at det funker fjell. Tror jeg blir å kjøpe dette om det blir mer tjeneste på meg.

                  Er valg og bruk av våpenreim et belyst tema i disse filmene? Har selv bare hatt standard tre-punkts til AG, men såvidt vært bortpå standard HK-reim i tre-punkts- og ett-punktskonfigurasjon samt ikke-standard ett-punkts. Jeg må si at ett-punkts føles veldig fritt og fint kontra tre-punkts, men ut i fra Youtube-videoene jeg har satt fra Magpul, VTAC/Kyle Lamb + div. tacticoole dudes er det tydeligvis to-punkts som er tingen. Har bitt meg spesielt merke i VTAC sin to-punkts med hurtigjustering. Forøvrig ser det ut som to-punkts er utbredt i USA...

                  Kommentér

                  • AGR416

                    #39
                    Magpul gutta er ikke spes store fans av to-punkts under skyting, da mener de at det er ett punkts som funker (enklere bytte mellom primær-sekundær osv). Jeg synes to-punkts er det beste, for meg.....bruker VTAC sin, som kan justeres enkelt.

                    Kommentér

                    • kilopapa
                      Trådstarter
                      OR-5+ Sersjant 1.klasse
                      Veteran
                      • 2009
                      • 1039

                      #40
                      Ja, må vel nesten se gjennom denne også. Etter å ha sett de andre Magpul-filmene (samt lest AGRs innlegg) har jeg hentet ut en og annen ting og, tør jeg påstå, blitt en bedre skytter av det. Har vel sett lyset, kan man si, og gått bort fra løsninger jeg tidligere mente fungerte bra for meg. Får se om man ikke kan få ut en del fornuftig av denne også.

                      De grunnleggende prinsippene gjelder jo ikke bare for skyting med ninjafisert HK416 med AFG og hva-har-man-ikke, selv om det er det jeg har skutt med frem til nå. Overføres fint til andre våpen. Skal se om jeg ikke får testet hvor mye bedre rekylopptaket blir med AG3 også etterhvert. Repent ye, and believe the gospel!
                      Last edited by kilopapa; DTG 281558 Aug 11, 15:58.
                      "Excellence leads to not being Force-choked"

                      Kommentér

                      • AGR416

                        #41
                        Har diskutert stående skytestillinger på et annet forum, hvor denne videoen dukket opp:



                        Han er nye HI'en hos Magpul da både Costa og Haley har sluttet. Han har noen meget gode poenger.

                        Kommentér

                        • kilopapa
                          Trådstarter
                          OR-5+ Sersjant 1.klasse
                          Veteran
                          • 2009
                          • 1039

                          #42
                          Hoi, våkne våkne! Vekker litt liv i denne igjen...

                          Har begynt å myse litt på Art of the Precision Rifle, og merker meg et par ting, bl.a. dette med liggende skytestilling. Ser gutta legger seg mer bak våpenet enn hva vi vanligvis gjør - en slags "MG-skytestilling" for å få bedre og mer repeterbart rekylopptak. Det samme med pusting - mindre av "pust ut, inn, halvveis ut, avtrekk, helt ut, inn, halvveis ut, avtrekk..." for å ta skuddet i det målet presenterer seg i stedet for ett-to sekunder senere. Har ikke sett så grundig på filmen enda, men la merke til dette sånn i farten.

                          Har også skutt litt AG i det siste, som er noe mer tricky enn HK på grunn av kolben/siktemidlene. Skyter nå vel ca dobbelt så raskt, med samme resultat, stående som jeg gjorde med "gamlemetoden".

                          Litt sånn på siden så har Panteao Productions en serie á la Magpuls: "Make Ready..." serien. Også et par-tre videoer med Travis Haley og noen med Paul Howe.

                          Med YouTube kan du se populære videoer, kose deg med favorittmusikken din og laste opp ditt eget innhold – og dele det med familie, venner og resten av verden.
                          "Excellence leads to not being Force-choked"

                          Kommentér

                          • AGR416

                            #43
                            Har brukt MG skytestilling og magasinstøtte med HK416 siden 2008. Funker bra.

                            Det der pust halvveis ut tullballet sluttet jeg også med for en del år tilbake. Den naturlige respirasjonspausen er på slutten av ekspirasjonen, og da kan man holde pusten i ca 6-8 sekunder før det begynner å påvirke skytingen.

                            En ting jeg har lært meg og trent på i det siste er trigger reset, altså kun ta ut det lille som finnes av slækk før avtrekkeren går i inngrep med nedre fangro og man kan ta nytt avtrekk.

                            Panteao har mye bra, har rifle og pistol fra Howe og Haley, samt pistol DVD'er fra Harrington.

                            Kommentér

                            • onkel smerte
                              OR-5+ Sersjant 1.klasse
                              Veteran
                              • 2006
                              • 2106

                              #44
                              Opprinnelig skrevet av AGR416

                              En ting jeg har lært meg og trent på i det siste er trigger reset, altså kun ta ut det lille som finnes av slækk før avtrekkeren går i inngrep med nedre fangro og man kan ta nytt avtrekk.
                              Samme her, har markant bedre samling etter jeg begynte med dette.
                              *smerte er midlertidig, ære varer evig*

                              Kommentér

                              • kilopapa
                                Trådstarter
                                OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                Veteran
                                • 2009
                                • 1039

                                #45
                                Opprinnelig skrevet av AGR416
                                Har brukt MG skytestilling og magasinstøtte med HK416 siden 2008. Funker bra.

                                Det der pust halvveis ut tullballet sluttet jeg også med for en del år tilbake. Den naturlige respirasjonspausen er på slutten av ekspirasjonen, og da kan man holde pusten i ca 6-8 sekunder før det begynner å påvirke skytingen.

                                En ting jeg har lært meg og trent på i det siste er trigger reset, altså kun ta ut det lille som finnes av slækk før avtrekkeren går i inngrep med nedre fangro og man kan ta nytt avtrekk.

                                Panteao har mye bra, har rifle og pistol fra Howe og Haley, samt pistol DVD'er fra Harrington.
                                Ja, gjør vel i grunnen det selv (skytestilling og respirasjon) når jeg skyter "stridsmessig", har bare ikke gjort det under innskyting.

                                Fornøyd med DVD-ene? Lurte på å få tak i dem selv...

                                Har trent en del på trigger reset med P80 de siste dagene. Skjøt CSAT Pistol Standards i dag, og må si det er en bra test. Fersket meg selv i å slurve med presentasjon og avtrekk noen ganger for å skyte raskere - ser hva en har å jobbe med. Ble ikke bestått i dag for min del pga det. Blir å oppfordre instruktørene/HJI-ene her til å skyte disse som standard på skytedager. Brukte 1/3 figur, med treffsone i sirkelen. Blir vel noenlunde tilsvarende CSAT-målenes treffsone, bare ikke like høy...?



                                Noen andre som har vært borti disse?
                                "Excellence leads to not being Force-choked"

                                Kommentér

                                • AGR416

                                  #46
                                  Ikke prøvd de, men Howe skyter de på pistol DVD'en. Skyter en riflestandard på rifle DVD'en også.

                                  Driller som man ser på DVD'er og i bøker er fine verktøy når man driver egentrening, og man har kompetanse nok til å utnytte de. Derimot er det viktig å være lojal til systemet når man er på skytebanen i tjeneste, og at man da følger skyterekkene som er fastsatt i reglementet.

                                  Det er kommet skyterekker til både P-80 og HK416 ila de siste par årene, og heftene er bra. Ligger på FOBID.

                                  Kommentér

                                  • kilopapa
                                    Trådstarter
                                    OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                    Veteran
                                    • 2009
                                    • 1039

                                    #47
                                    Opprinnelig skrevet av AGR416
                                    Driller som man ser på DVD'er og i bøker er fine verktøy når man driver egentrening, og man har kompetanse nok til å utnytte de. Derimot er det viktig å være lojal til systemet når man er på skytebanen i tjeneste, og at man da følger skyterekkene som er fastsatt i reglementet.

                                    Det er kommet skyterekker til både P-80 og HK416 ila de siste par årene, og heftene er bra. Ligger på FOBID.
                                    Meget enig ang. de nye UD-ene for P80 og HK. Mye bra her. Synes likevel det er bra å skyte en og annen tabell utenom disse ved egentrening. CSAT-testene synes jeg var gode å bruke til dette, da de inneholder stort sett hele bredden i hva jeg trener på med pistol. Med litt ekstra fokus og tørrtrening først burde de være overkommelige. Generell utdanning skjer så klart i henhold til UD-ene.

                                    Avdelingen min utdanner og tester soldater og befal ihht. HFL 400-11. Denne nivå 3-testen som skytes har også mange gode momenter, mener jeg. Den er jo for øvrig obligatorisk årlig test for V&S-mannskaper, befal som jobber fast i V&S-avdelinger samt foresatte for V&S-soldater og daghavendefunksjoner (altså også foresatte for V&S-soldater). Dette tvinger alle som skal lede soldatene i en skarp situasjon til å tilfredsstille de samme minimumskrav til våpenbehandling og skyting som soldatene selv. Noe som er knallbra, spør du meg - og skulle egentlig bare mangle.
                                    "Excellence leads to not being Force-choked"

                                    Kommentér

                                    • AGR416

                                      #48
                                      Bra artikkel om skytestilling:

                                            Time for everyone to get out of the 80's and the mindset of shooting MP5's or subguns in terms of the stance when shooting modern weap...

                                      Kommentér

                                      • jaffar
                                        OR-6 Oversersjant
                                        Veteran
                                        • 2006
                                        • 12532

                                        #49
                                        Opprinnelig skrevet av AGR416
                                        Den var bra, og helt i henhold
                                        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                        Kommentér

                                        • jaffar
                                          OR-6 Oversersjant
                                          Veteran
                                          • 2006
                                          • 12532

                                          #50
                                          Så lenge vi er inne å skyting og slikt..Endel gode poenger her og

                                          mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                          Kommentér

                                          • kilopapa
                                            Trådstarter
                                            OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                            Veteran
                                            • 2009
                                            • 1039

                                            #51
                                            Bra linker! Slenger inn Jason Fallas (Redback One, eks-Aussie SAS) blogg også: http://jasonfalla.blogspot.com/

                                            Litt mer generelt om ammo, utstyr (herunder litt reklame for RB1s produkter...) kosthold, trening i tillegg til skyting.
                                            "Excellence leads to not being Force-choked"

                                            Kommentér

                                            • AGR416

                                              #52
                                              En bra video som illustrerer godt hva som er mulig å få til med en god stilling:

                                              Med YouTube kan du se populære videoer, kose deg med favorittmusikken din og laste opp ditt eget innhold – og dele det med familie, venner og resten av verden.

                                              Kommentér

                                              • jaffar
                                                OR-6 Oversersjant
                                                Veteran
                                                • 2006
                                                • 12532

                                                #53
                                                Nais! Den skal jeg prøve. Og kjøre på guttebois. Takk
                                                mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                                Kommentér

                                                • kilopapa
                                                  Trådstarter
                                                  OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                                  Veteran
                                                  • 2009
                                                  • 1039

                                                  #54
                                                  Bra skyting, ja!

                                                  Siden vi er inne på VTAC, her er noen til (som dere sikkert har sett fra før ):

                                                  http://www.vikingtactics.comMike Pannone and I designed the 1/2 and 1/2 drill to reinforce some of the principals that we both think are key to tactical carb...

                                                  http://www.vikingtactics.comThe 1-5 drill is designed to both reinforce and expand upon the lessons of the 2x2x2 drill. Like the 2x2x2 drill, we use the 1-5 ...

                                                  http://www.vikingtactics.comThe El Prez has been shot with pistol for years. Here, we simply replace the pistol with the rifle. Conducted from 10 yards, the ...

                                                  http://www.vikingtactics.comThe 9-hole is a great drill for pushing shooters to figure out how to establish stable firing positions when the rifle can't be a...

                                                  http://www.vikingtactics.comThe Triple Threat is designed to really dial in on CQB-type shooting. It requires a great mix of both speed and accuracy. I recom...

                                                  http://www.vikingtactics.comTraining to deal with malfunctions is an important component of any firearms training program. My approach to malfunctions traini...
                                                  "Excellence leads to not being Force-choked"

                                                  Kommentér

                                                  • jaffar
                                                    OR-6 Oversersjant
                                                    Veteran
                                                    • 2006
                                                    • 12532

                                                    #55
                                                    Legg merke til det disse gutta her gjør. Detaljer som å lukke støvdekslet umiddelbart etter skyting feks. Good drills

                                                    Transition: Sakte og sikkert.

                                                    Med YouTube kan du se populære videoer, kose deg med favorittmusikken din og laste opp ditt eget innhold – og dele det med familie, venner og resten av verden.
                                                    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

                                                    Kommentér

                                                    • essal
                                                      OR-6 Oversersjant
                                                      Veteran
                                                      • 2009
                                                      • 8692

                                                      #56
                                                      Jeg lukker det fordi da ser jeg på sluttstykket at alt er slik det skal, og at ikke det stikker ut en hel drøss med tomhylser eller annet tjafs. Det å bare lukke det "fordi" tror jeg ikke så mye på.
                                                      - Don't confuse enthusiasm with capability

                                                      Kommentér

                                                      • AGR416

                                                        #57
                                                        De lukker det ikke "fordi". Det er et STØVDEKSEL, det har en funksjon.

                                                        Kommentér

                                                        • Safariland
                                                          Veteran
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          • 2007
                                                          • 10998

                                                          #58
                                                          De lukker det fordi det er dumt å få masse mannskjit inn i våpenet.

                                                          Kommentér

                                                          • AGR416

                                                            #59
                                                            Bare å trene avtrekk og målveksling i side gutter:

                                                            Travis Running the VTAC 1-5 drill with BCM rifle with 300 Black Out 14.5 Noveske Barrel:Time: 2.4 secAmmo: PNW arms 300blk match ammo

                                                            Kommentér

                                                            • kilopapa
                                                              Trådstarter
                                                              OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                                              Veteran
                                                              • 2009
                                                              • 1039

                                                              #60
                                                              Najs.

                                                              Mer fra Kyle Lamb:





                                                              Spesielt dette med å føre hodet ned til kolben er noe jeg ofte må ta gutta på. Mange som begynner å slurve med kolbens plassering i skulderen, og så prøver å "hente seg inn" ved å flytte hodet ned til kolben.

                                                              Denne tråden burde kanskje døpes om til "Den store skyteteknikktråden"...?
                                                              Last edited by kilopapa; DTG 230856 Jun 12, 08:56.
                                                              "Excellence leads to not being Force-choked"

                                                              Kommentér

                                                              Googleannonse

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...