Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 60 av 60
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: Gurkha ordered back to UK after beheading dead enemy fighter

ISTAR og evt ISAF da :) var seint.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    6

Når det gjelder dette "om at sånn og sånn er å fornærme muslimer", slik det blir fremstilt i pressen, så skal man i første omgang ta det med en klype salt.
    Slik som da NRK dagsnytt, rett i forkant av massakren i Srebrenica, omtalte at Ratko Mladic bevisst fornærmet noen ledere på den muslimske siden ved å by på et glass slivo.
    Tror neppe at muslimer i Bosnia lot være å ta seg et glass slivo i ny og ne før borgerkrigen i 91.
    Raki er tross alt nasjonaldrikk i Tyrkia og Arak blir ellers laget og drukket over det meste av Midt-Østen. Fra Iran til Egypt. Og hva er det ellers mange av playboyguttene rundt Persia-bukten avnyter (i diskre former riktignok) når de tar seg en svipptur til Dubai?
    Derav tror jeg man skal ta opplysningene om at de lokale ble så j... forbanna over at ex-bossen deres ble noen tommer kortere med en viss klype salt også.

At det ble så j... mye ståhei lokalt over at bossen måtte gravlegges uten hode, gir meg her i sofaen på andre siden av kloden, også en viss fornemmelse av at det er Taliban som har størst makt over og innflytelse på lokalbefolkningen i området for denne clashen mellom Ghurkas og geriljas.

Johnny Ghurkas innstillig til sahibenes reaksjon på hendelsen kan man jo bare gjette seg til.

Med hensyn til avkapping av kroppsdeler av identifikasjonshensyn, så er det et relativt følsomt tema for britene pga. visse hendelser under Malayakrisen på 1950-tallet.
    Der var soldatene pålagt å ta med seg ev. lik av geriljasoldater tilbake til operasjonsbasene sine, for identifisering av politiet. Når kontakter i jungelen kunne forekomme fra 1-3 dagsmarsjer fra nærmeste vei eller landsby, så ble det, klimaet tatt i betraktning, naturlig nok fristende for soldatene å ty til mer lettvinte løsninger enn å slite med ekstravekten av å bære med seg hele lik gjennom jungelen.
    Det ble derfor innledningsvis gitt grønt lys til at man kunne ta med seg hodet til en død "terr" + fingeravtrykk for identifisering, og la resten av kroppen ligge igjen.
    Dette ble det meget kjapt en endring på, når et bilde av en Royal marine som glisende holdt et avkappet hode av en "terr" mellom hendene ble publisert i britisk presse.
    Etter dette gikk man, i de tilfellene hvor det kunne bli vanskelig å bringe hele lik tilbake til basen, over til fotografering av døde "terrs" + fingeravtrykk for identifisering.

Avkapping av kroppsdeler av identifiseringshensyn skal også ha forekommet på "fransk" side under Algeriekrigen. Uten at det laget like mye ståhei i frans presse som ditto for britisk presse i forhold til Malayakrisen. Bl.a. er en ganske syk historie om en practical joke med et avkappet hode av en FNL-aktivist omtalt i boken "Legionnaire" av Simon Murray.

Ellers, når det gjelder hodekapping, så har man ellers et eksempel på hva muslimske separatister i Sør-Thailand er i stand til å gjøre her.

Mht. til prosedyre for sikring av identifiseringsdata, så er midt standpunkt at fotografi + fingeravtrykk + hår eller neglprøver (eller hva nå ellers kreves for å få god nok DNA) bør holde.
    Det burde ikke ta noe særlig lenger tid å ta et par foto snaps av en død aktivist, enn å kappe hodet av vedkommende.
    Om man nå tross alt skulle ty til kniven fremfor fotoapparatet, for å sikre identifiseringsdata, så skal man i alle fall ha en j... god grunn for det.

Når det gjelder ev. avkapping av lemmer på de vi slåss mot i a-stan, eller måtte sloss mot andre steder i fremtiden, og eller sympatisører til disse, med tanke på å avskrekke/psyke motstanderen, så er det definitivt "no-no" IMO.
    Det samme gjelder "suvernirsanking" av kroppsdeler som ører o.l. fra døde motstandere i privat regi. Også definitivt no-no.

Der i mot kan kanskje en systematisk jobbing over tid mot økning av antall "kills" pr. kontakt, samt arbeide mot å oppnå flere kontakter hvor FI ikke velger tid og sted, kombinert med "civic action"-tiltak gi Taliban & co noe å tygge på.

Men med hensyn til begrepet "hearts and minds", så skal man avslutningsvis være klar over at "hearts and minds" ikke bare handler om å gjøre seg populær ved å dele ut "gulrøtter". "Hearts and minds" inneholder også en viss dose "pisk" eller "ris bak speilet" om man vil.

AGR416
    Guest

Når det gjelder dette "om at sånn og sånn er å fornærme muslimer", slik det blir fremstilt i pressen, så skal man i første omgang ta det med en klype salt.
    Slik som da NRK dagsnytt, rett i forkant av massakren i Srebrenica, omtalte at Ratko Mladic bevisst fornærmet noen ledere på den muslimske siden ved å by på et glass slivo.
    Tror neppe at muslimer i Bosnia lot være å ta seg et glass slivo i ny og ne før borgerkrigen i 91.
    Raki er tross alt nasjonaldrikk i Tyrkia og Arak blir ellers laget og drukket over det meste av Midt-Østen. Fra Iran til Egypt. Og hva er det ellers mange av playboyguttene rundt Persia-bukten avnyter (i diskre former riktignok) når de tar seg en svipptur til Dubai?
    Derav tror jeg man skal ta opplysningene om at de lokale ble så j... forbanna over at ex-bossen deres ble noen tommer kortere med en viss klype salt også.
    Jeg tror det er helt på sin plass å tro at folk ble pissed off. At du bruker alkoholbruk som eksempel er en veldig stor forenkling av saken.

Du nevner noen muslimske land hvor det drikkes alkohol....javel. Det nytes alkohol i Afghanistan også, noe sikkert alle vet at alle gjør, men ingen snakker om det. Poenget er at det er en vesensforskjell på hvordan muslimske land forholder seg til koranen når det kommer til livsstil.

Afghanistan er ikke Iran eller Irak eller Libanon eller Bosnia. Afghanistan er Afghanistan, med sitt kulturfundament og sine skikker.

Videre skjedde ikke dette i Tadjik/Uzbek dominerte Nord, men i Pashtuner og Taliban dominerte sør. Her har de en enda sterkere utviklet kulturfølelse.

At Taliban har fått en propagandaseier er det liten tvil om, ref min kommentar om "The Strategic Corporal". Det er flere eksempler på dette, ref mitt eksempel fra "I morgen angriber vi igen", hvor danskene ble beskyldt for å ha brent en Koran i en bygning som visstnok ble brukt som moské.

Bakgrunnen for hendelsen var at noen danske soldater hadde søkt tilflukt i en ruin under en operasjon. Da været var ganske hardt hadde de fyrt opp et lite bål i denne ruinen for å få litt varme. Etter at operasjonen var ferdig møtte det opp en stor folkemengde utenfor leiren som var superforbanna over at danskene hadde fornærmet deres religion på det groveste. De hadde til og med en brent koran med seg. Ila kort tid fikk også ANA soldatene som var inne i leiren nyss om saken og ble forbanna de også. Det var nærmest en "Mexican Standoff" inne i leiren.

Sannsynligheten var stor for at Taliban selv hadde brent koranen, og vist denne til de lokale og sagt at dette haddde danskene gjort.

Finnes mange feil vedrørende skikker også, som man blir opplært til. Jeg har f.eks aldri sett folk bli sinte hvis jeg har brukt venstre hånd til å hilse på folk fra bilen (top cover plass). Folk har til og med hilset til meg med venstre hånd. At man ikke skal vise skosålen til folk er nok heller ikke så relevant i Afghanistan, og er mer utbredt i arabiske land. På samme tid er det visse no-go temaer.

Det sagt så er vi til syvende og sist gjester i landet, og kulturforståelse er en vesentlig del av suksesskriteriene for at vi skal lykkes med å vinne hearts and minds.

At det er skikk å begrave hele kroppen i Afghanistan er nok helt riktig, og er nok en stor grunn til at Taliban/AAF tar med seg sine falne i den grad de kan. Det ligger aldri så mye som en fot igjen, hvis de har muligheten.

Men med hensyn til begrepet "hearts and minds", så skal man avslutningsvis være klar over at "hearts and minds" ikke bare handler om å gjøre seg populær ved å dele ut "gulrøtter". "Hearts and minds" inneholder også en viss dose "pisk" eller "ris bak speilet" om man vil.
    Joda, men hensikten er dog å gjøre Taliban upopulær, slik at støtten hos folket svekkes. Jeg tror ikke det skjedde i denne situasjonen.

Hva gjelder handlingen til denne ghurka-soldaten så var han tydeligvis løsningsorientert, selv om han valgte en dårlig løsning. At fienden gjør verre ting er ikke relevant.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    6

Hadde dette hendt i en engelsk/ana-kontrollert landsby, så hadde ingen sagt et pip.
    Dog kan det tenkes at "in their hearts of hearts" så hadde de lokale afghanerne reagert like negativt på den aktuelle halshoggingen, uten at de hadde vist det med samme styrke utad.
    Men nå er dette en Taliban-kontrollert landsby (det er så vidt jeg forstår de som faktisk fysisk kontrollerer det aktuelle terrioriet, og at britene bare begir seg dit på "snarvisitter".?), og når britene drar sin veg så tar selvfølgelig de talibanerne som blir igjen på valplassen og viser frem hva britene har latt ligge igjen (det hodeløse liket) til det av lokalbefolkning som etter hvert måtte dukke opp for å piske opp stemningen.
    Om en av lokalbefolkningen i den gitte situasjonen egentlig ikke bryr seg så mye om vedkommende nå noen cm kortere avdøde boss, og f.eks. deltar i sørgeritualet for vedkommende boss med noe lunken entusiasme, hvilke konsekvenser kan det få for vedkommende da?
    M.a.o. Det viktige er nødvendigvis ikke hva du gjør i en enkeltepisode (skjønt disse episodene helst ikke bør utgjøre en tendensiøs kjede), men at du er i stand til å dominere territoriet ved opprettholde en konstant tilstedeværelse i området (i motsetning til snarvisitter) samt ved å spre en følelse av at du følger med og kan se hva hver enkelt driver med "rundt husjørnet".
    Greier du å kombinere det med ordentlige gulrøtter som ro, stabilitet, tilgang på vann og fjerning av eksplosiver fra dyrkbar mark, så vil de utad elske deg. Selv om de innad egentlig sikkert gir f.. i hvem du er og hva du står for, så lenge livet totalt sett blir lettere å leve..
    Dette er tross alt folk som, med mindre de selv er sterke nok til å dominere andre, har levd med trusler om rå maktbruk, om de ikke føyer seg i den ene eller andre retning, avhengig av hvem som er sterkest lokalt, mer eller mindre hele livet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

Hvis man legger Afghanistan flatt med atomvåpen og heller salt over jorda etterpå, har man da vunnet krigen?
    Ass'n titties

AGR416
    Guest

Hadde dette hendt i en engelsk/ana-kontrollert landsby, så hadde ingen sagt et pip. Dog kan det tenkes at "in their hearts of hearts" så hadde de lokale afghanerne reagert like negativt på den aktuelle halshoggingen, uten at de hadde vist det med samme styrke utad.
    Som i Maimanah i feb 2006, hvor ingen reagerte på Mohammed-karikaturene?

Jeg tror du undervurderer hva som får folk til å reagere, i tillegg til at det virker på meg som om at du ikke klarer helt å ta inn over deg kompleksiteten i den afghanske samfunnsstrukturen.

Men nå er dette en Taliban-kontrollert landsby (det er så vidt jeg forstår de som faktisk fysisk kontrollerer det aktuelle terrioriet, og at britene bare begir seg dit på "snarvisitter".?), og når britene drar sin veg så tar selvfølgelig de talibanerne som blir igjen på valplassen og viser frem hva britene har latt ligge igjen (det hodeløse liket) til det av lokalbefolkning som etter hvert måtte dukke opp for å piske opp stemningen.
    Spiller ingen rolle om det er en Taliban-kontrollert landsby eller ikke, ift reaksjonen som kom. Selv om Afghanistan er et land med mange forskjellige etnisiteter som holder til i forskjellige regioner i landet, og folk med forskjellige agendaer, så har de en fellesnevner; Islam. I sør har man i tillegg det pashtunske beltet, og pashtunere har på sin side igjen en egen æreskodeks, Pashtunwali.

Jeg har hørt om flere høytstående personligheter, av pro GIRoA sorten, som har både brødre og fettere som er Taliban. Jeg tror begge sider her hadde blitt like pissed hvis jeg hadde pisset på en koran eller skjendet en død muslim. Så enkelt er det faktisk i det landet. Afghanere er kanskje det mest pragmatiske folket jeg har vært borti sånn sett.

Om en av lokalbefolkningen i den gitte situasjonen egentlig ikke bryr seg så mye om vedkommende nå noen cm kortere avdøde boss, og f.eks. deltar i sørgeritualet for vedkommende boss med noe lunken entusiasme, hvilke konsekvenser kan det få for vedkommende da?
    Mulig det hadde fått konsekvenser for vedkommende hvis han hadde uttrykt at han var fornøyd med handlingen. Om han ikke hadde deltatt ville det ikke spilt noen rolle. Poenget er at de ikke trenger å ha så mye personlig til felles før de begynner å støtte hverandre når vi gjør ting som krenker deres religion og deres skikk/kultur.

M.a.o. Det viktige er nødvendigvis ikke hva du gjør i en enkeltepisode
    Det er nettopp her du tar feil, når vi snakker om den type operasjoner vi driver med nå og som har den mediedekningen vi har nå; COIN, Three/Four Block War, Asymetrisk krigføring etc. Opinionen, både hos oss som bidar militært samt hos de lokale formes av våre handlinger. En særegenhet ved våre operasjoner i dag er at folk på lavt nivå blir satt til å ta beslutninger, og i visse tilfeller må disse beslutningene tas hurtig. Dette kalles "Den strategisk korporal".

http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Block_War

En konsekvens av dette er at en handling og beslutning gjort på lavt nivå kan få store følger for hele operasjonen/misjonen.

Hadde denne episoden med halshuggingen skjedd under en eksistensiell konflikt som involverte hele verdenssamfunnet, f.eks WW3 så haddde det nok ikke hatt samme effekt eller fått samme interesse. Hadde nok blitt håndert internt.

Afghanere derimot husker slikt, i den settingen vi er i nå, samtidig som de husker at britene har vært og kriget i landet før.

Dette er tross alt folk som, med mindre de selv er sterke nok til å dominere andre, har levd med trusler om rå maktbruk, om de ikke føyer seg i den ene eller andre retning, avhengig av hvem som er sterkest lokalt, mer eller mindre hele livet.
    Dette er en "sannhet" med modifikasjoner, og veldig region og familieavhengig. I Musa Qala f.eks fikk de eldre i byen Taliban til å inngå en våpenhvile med britene. Igjen, den afghanske samfunnsstrukturen er vanvittig kompleks, altfor kompleks til å gå inn på her samtidig som jeg kun har et bitte lite innblikk i den og er lang ifra noen subject matter expert. Jeg har dog bodd og jobbet sammen med afghanere i 6 mnd og lærte en del både før og under dette oppholdet.

Igjen, det er COIN vi driver med, og vi er invitert av den afghanske regjering. Da må man tenke før man trykker innimellom. Bare se på alle reaksjonene som kommer pga collateral damage som følge av flybomber. Hvis vi blir oppfattet som antagonisten er vi ute og kjøre.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    5

Tror ikke verden trenger noen Nato Einsatz Kommando i Afghanistan for å si det sånn..
    Vena, Vidi Vici

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    6

Sv: Gurkha ordered back to UK after beheading dead enemy fighter

Navn:		1044w84.jpg
Visninger:	113
Størrelse:	170,8 KB

No Rest For Gurkhas On Intensive Afghanistan Training (video i artikkel)

2nd Battalion, The Royal Gurkha Rifles are in the final stages of training for their deployment to Afghanistan.

Hundreds of troops will help protect NATO advisors in Kabul and UK mentors at the Afghan National Officer's Academy.

They have spent eight months training, the final stage of which is major mission rehearsal at the Caerwent training area in South Wales.

http://www.forces.tv/72138100
    - Putzes in da house.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Gurkhas og Norske soldater. Noen med informasjon om bildet?

Navn:		48236980.m6.jpg
Visninger:	349
Størrelse:	80,0 KB

Britiske Gurkhas og Norske soldater (angivelig Stormesk)
    Veldig kult bilde. Ser frem til å poste bildet på instagram, men er det noen som kan hjelpe med informasjon, lokasjon og tidspunkt om bildet?
    Administrator for Mighty-Norway / Instagram - ''Ask not what the country can do for you, but what you can do for your country''.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    32

Sv: Gurkhas og Norske soldater. Noen med informasjon om bildet?

Kabul, 2005. Norsk avdeling er Stormesk3, britisk er 2Bn Royal Gurkha Rifles IIRC.

Vi hadde litt samarbeid med gurkhaene den kontingenten - dem var på sin rotasjon i landet, i Camp Souter, også i Kabul. Dette er fra en joint patrulje med dem, innom KCP HQ PD-10; Kabul City Police Distrikt 10, som det het dengang ihvertfall - eventuelt Kabul Shitty Police, for å være litt mer presis i ordvalget...

Det er forøvrig jeg som står der og tøffer meg med knivene.

Bare spør om det skulle være noe mer du lurer på.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    7

Ser at det er veldig varierende bruk av kroppspansring.

Kan du si litt om hvordan sikkerhetssituasjonen og trusselvruderingene var i Kabul i 2005?

Har du noen røverhistorier på lur?
    Godkjent sansoldat

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

@MMB interessant historie.
    Er det noe du ønsker å bli tagget i når jeg legger det ut, og omså hva skal jeg tagge (kreditere) deg som?
    Ved navn, nickname...?
    Administrator for Mighty-Norway / Instagram - ''Ask not what the country can do for you, but what you can do for your country''.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    18

Medicx

Alle på bildet har kroppspansring så vidt jeg ser.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Medicx

Alle på bildet har kroppspansring så vidt jeg ser.
    Facepalm. Tenkte ikke på at folk og kan ha uniformsjakke over vest.. (Chestrig ytterst venstre)

Så det og i sammenheng med disse bildene http://mr-aug.livejournal.com/633354.html som var linket til i den andre tråden
    Godkjent sansoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    18

Jepp.

Teorien bak M/04 beskyttelsesvesten var at den skulle være kroppsnær, for å unngå at penner, knapper osv ble omsatt som sekundærprosjektiler.

Det er ikke hold i påstanden, men det var tanken bak designet.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    7

Det første som slo meg var at det var en sånn "Vi må ikke se skumle ut med skuddsikker vest" så ha den under uniformen"

Jeg har ingen personlig erfaring med dette, men etter hva jeg forstått er det en type holdning som har vært rådende.

Navn:		98915166-ae31-4ffe-b7bb-105256ec726c.jpg
Visninger:	204
Størrelse:	316,5 KB
    Godkjent sansoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    32

Sitat Opprinnelig skrevet av Medicx
    Ser at det er veldig varierende bruk av kroppspansring.

Kan du si litt om hvordan sikkerhetssituasjonen og trusselvruderingene var i Kabul i 2005?

Har du noen røverhistorier på lur?
    Som AGR416 nevner, så var det en "sånn greie" rundt 2004-2006 at M04 vesten skulle være innenfor uniformsjakken, som følge av en eller annen myte om at knapper, glidelåser og denslags ble sekundærprosjektiler ved treff (noe som ikke stemmer). Samt også at man liksom skulle se "lavprofil ut" - eventuelt "ikke se så skummel ut" ja... - ved å ha kroppspansringen på slik. Jeg har egentlig aldri funnet meg i bullshit, så jeg gikk kontingenten der med skuddsikkeren ytterst åkke som; Ingen hos oss som lagde noe nummer ut av det, og heller ingen lokale afghanere som ble livredd og løp sin vei når dem såg meg heller. Fyren til venstre for meg går med kroppspansringen "slik man skulle".

Når det gjelder gurkhaene, så har dem den gamle typen britiske kroppspansring på seg - noe Nord-Irland / GW1 etterlatenskaper IIRC. Denne tok splinter og 9mm over det hele, også hadde den en liten plate som tok rifleprosjektiler, men som kun dekket hjertet og ene lungen. Jeg såg ikke da - og ser heller ikke nå - helt logikken av å gå for en slik sinnsyk minimalist-løsning altså, men det er nå bare meg...

----------

Kabul (og egentlig resten av Afghanistan også) rundt 2004-2005 var i det store og hele (med et par unntak, som f.eks. da Tommy ble drept i 2004, samt også da Dyncorp-HQ i Kabul ble bombet samme året) veldig rolig for ISAF sin del. I løpet av den kontingenten der, så var det vel et par selvmordsbombere, rakettangrep og skyteri (aldri mot oss) inn mot Kabul, men ingenting storstilt slik man har hatt de senere år - ref f.eks. disse aksjonene FSK har vært involvert i. Ting begynte ikke å ta seg opp i Afghanistan før mot slutten av 2005 og inn i 2006.
    Canaderne flyttet også fra Kabul (Camp Julien) til Kandahar i lang-lang rekke langs Ringveien mot slutten av vår kontingent, og der ble dem som kjent værende til dem trakk ut her for noen år tilbake.

På den tiden så var avvæpningen av den tidligere Nordalliansen fortsatt noe man drev med - og følgelig så hadde man, IIRC, tre "hovedaktører" å forholde seg til i Afghanistan:
    - Government Forces
    - Afghan Military Forces (AMF) - altså restene av Nordalliansen, som for alle praktiske formål for våres del ville si bevæpnede (uzbekiske / tadsjikiske) militser man kunne komme over, men som ikke gjorde oss noe. Mye skjult spill foregikk i bakteppene der, kan man si.
    - Opposing Military Forces (OMF) - som var en samlebetegnelse på alle grupperinger som var imot koalisjonen og den afghanske sentralmakten; HIG / Haqqani-nettverket, Taliban-affilierte støttespillere og andre ikke-affilierte narkobander og denslags.

Da Norge først deployerte med en manøveravdeling til Afghanistan i 2003, så var hensikten å sørge for sikkerheten til denne Loya Jirga, altså - enkelt sagt - alt som kunne krype og gå av høye afghanske herremenn som skulle møte i Kabul og diskutere/forhandle "veien videre" for Afghanistan etter koalisjonen sitt inntog og fjerningen av Taliban fra makten. Afghanerne var faktisk ganske optimistiske til framtiden den gang, lykkelig uvitende om hvilken clusterfuck ISAF kom til å vise seg å bli, samt hvordan Vestens forsøk på nasjonsbygging kom til å mageplaske 10-13 år fram i tid.

Dette bidraget forvandlet seg etter Loya Jirga til en mer eller mindre blåkopi av dette man hadde drevet med på Balkan de siste 10-13 år før dette; Noe fredsbevarende greier, der Kabul av sentralstyresmakten var delt opp i forskjellige politidistrikter (med hvert sitt HQ), og der Norge fikk ansvaret for PD 4, 5 og 10.

PD 10 var en svær slum (Char'qala) som strakk seg nord for "grunnpunkt" Bassenghøyden, og videre nordover mot Kabul International Airport. PD 4/5 lå like vest for Hotel Intercontinental - som ble kjent etter terror-/gisselaksjonen NZSAS + CRUen bidro til å løse rundt 2007 IIRC - og strakk seg til bygrensen i vest.

Jeg vet ikke om disse PDene fortsatt gjelder i dagens Kabul, men mens kontingenten før oss (ISAF-VI, bestående av det som da het Kavaleribataljonen) mener jeg kun hadde Kabul By som sitt arbeidsområde, ble ansvarsområdet utover vår kontingent (ISAF-VII) utvidet til å omfatte hele Kabul Provins, som er en god del omkringliggende områder utenfor selve byen. Så i tillegg til ansvaret for sikkerheten i disse nevnte politidistriktene, så ble det også en del arbeid i andre distrikter av Kabul Provins, og da mest i Musayi og Paghman - hvor sistnevnte også hadde et terrorangrep mot et feriested/"resort" i 2009 mener jeg, som FSK + CRUen var involvert i å løse, og der Jørg Lian gjorde det han senere ble dekorert med Krigskorset m/Sverd for.

Arbeidet i seg selv, for oss, bestod i patruljering/tilstedeværelse med og uten KCP (Kabul City Police), infoinnhenting og generelt det å bygge SA omkring hva som foregikk i teig. Største trusselen for oss den gang, var vel strengt tatt å komme i skuddlinjen for "vanlige" kriminelle mens vi holdt på. I tillegg, så hadde man så smått begynt å få øynene opp for dette med IEDer, og man gjorde tiltak opp imot å ikke gjøre seg til mål for selvmordsbombere. I tillegg er/var den generelle minefaren i Kabul høy, så dette var noe å ha i bakhodet spesielt de gangene man måtte bevege seg av hard-ground. Bortsett fra dette, så var Kabul-kontingentene den gang stort sett veldig enkle å komme seg igjennom.

Det som derimot er ganske interessant, er at jeg er/var i den posisjon at jeg deployerte til Afghanistan i en eller annen kapasitet hvert år mellom 2005 til 2011, med unntak av 2008, og har sett førstehånd hvordan dette landet har gått mer og mer til hundene etter hvert.
    Kabul var første turen min til Afghanistan. Deretter ble det to turer med QRFen i Nord-Afghanistan i 2006 og 2007. Deretter ble det tre turer med PRTen i 2009, 2010 og sist i 2011. Følgelig, så var det veldig enkelt å "følge trendene og se i glasskulen" hvilken vei dette landet gikk - eller kom til å gå. Fra en kontingent til Kabul i 2005, som more or less bare var en "re-skin" av Kosovo (har to kontingenter der også) til mer og mer bråkete kontingenter hvert år fram til "avslutningen" i 2011 (som var sist gang jeg deployerte, jobbet i Forsvaret fram til Juli 2015), som var ganske hektisk til tider. Jeg klarer ikke å gjøre annet enn å smile, når en eller annen politiker - norsk som utenlandsk - finner det i seg å lire til og si at "man ser framgang i Afghanistan". Men alt det der blir en annen diskusjon for en annen gang...

----------

Ellers... røverhistorier... prøver å komme på noe...
    Jo! Hvis man trodde man hadde problemer med rasistiske undertoner i Vesten, spesielt mot svarte, så er det bare å ta et blikk på Afghanistan - og forsåvidt også videre vestover inn mot spesielt araberlandene i Midtøsten - for å gjenvinne sin tro på at Vesten egentlig er "harmoniens og toleransens høyborg" i forhold til rasisme.

I Kabul jobbet vi som sagt en del med britene, og det ble en god del joint-patruljer med dem. Før gurkhaene deployerte, så mener jeg det var en bataljon fra regimentet Worcestershire & Sherwood Foresters som var britenes bidrag i Kabul. I det britiske forsvaret, så har man åpning for at enhver tilhørende et land i The Commonwealth kan joine. Dette vil også si folk fra Fiji - og fijianere er generelt ganske mørkhudete (Melanesere kalles folkeslaget, mens Fiji også har et stort innslag av "importerte" Indere og).

På en fotpatrulje en gang, så var det vel noe slikt som 4-5 av oss nordmenn, samt også 4-5 briter. Èn av disse var en kølsvart fijianer - en svær brande av et mannfolk som man ikke ønsker å havne i slosskamp mot. Vi hadde også en afghansk tolk med oss (en av britene sine). I løpet av patruljen er det umulig å ikke legge merke til, at denne tolken blir mer og mer bleik i ansiktet og tilbaketrukket - og når man spør ham hva som er problemet, så får man sånne der "neida, ingenting"-svar.

Etter hvert så blir dette også lagt merke til av patruljeføreren, som var brite. Patruljen gjør holdt, og PF sier ganske bryskt til tolken at "nå har du å fortelle hva problemet er!". Det viser seg, at siden vi satt av kjøretøyene våre for 2-3km siden, så har det haglet konstant med skjellsord og nedsettende kommentarer mot denne fijianeren, fra alt som kan krype og gå av afghanere på veien - unge gutter og piker, mannfolk og burkhadamer - type "ÅH ÆSJ, SE DER, NOE SÅ STYGT! EN SVART MANN!", samt også andre kjente og kjære steroetypier om størrelser på kjønnsorganer hos mørkhudete, osv. osv.

Tolken hadde rett og slett blitt for flau til å melde videre hva han konstant måtte gå og høre på. Noe som er uskyldig nok i dette tilfellet, men som faktisk er ganske grov "tjenesteforsømmelse" ellers for en tolk å ikke gjøre; Han skal tross alt være øynene og ørene til patruljen, som kjenner afghanere og Afghanistan best av alle, og som kan argumenteres for at er primærkilden på å skjønne "Pattern Of Life" og gi patruljen/avdelingen nødvendig SA både for å løse oppdraget, men også for å forstå når noe dårlig er å gjære.

Sånn sett, så er gurkhaer enklere å ha med å gjøre; Dem ser langt mer "lokale og hjemme ut" i Afghanistan - dem blir ofte trodd at er hazarer blant en del afghanere - samt at flere av dem faktisk snakker Urdu ganske godt, noe en god del afghanere, og spesielt Pashtunere også gjør.

Det var det jeg hadde for nå...

Sitat Opprinnelig skrevet av might_norway
    @MMB interessant historie.
    Er det noe du ønsker å bli tagget i når jeg legger det ut, og omså hva skal jeg tagge (kreditere) deg som?
    Ved navn, nickname...?
    Du kan godt tagge meg med Insta-nicket mitt hvis du vil, som er mmbpng (du har jo tidligere delt noen av mine bilder derfra... ;-) )
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    7

@MMB Takk for artig lesing!

Ingen tvil om at det er et lass med erfaringer her på milforum!
    Godkjent sansoldat

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Veldig interessant historie fra din tid i sandboksen. @MMB Veldig interessant og morsomt å lese om dine erfaringer. All respekt til deg!
    Ah! Ja, men da er jo saken grei. Har delt dette bildet. Og skal tagge deg i fremtidige bilder hvor jeg går utfra dem kommer fra deg. Om jeg har postet bilder som kommer fra deg uten å kreditere deg, får du bare si ifra så skal du bli kreditert.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15

Tråd om Gurkha, Gurkhabrigaden, og Gurkhaer generelt

http://www.ibtimes.co.uk/sas-hero-ta...ews&yptr=Yahoo

Dette er ikke et enestående tilfelle. Det er ikke så lenge siden en ex-gurkhasoldat taklet 40 slasker kun bevæpnet med khukrien sin.

http://www.indiatimes.com/news/armed...ed-247639.html

Tradisjonelt så har gurkhaene aldri hatt et eget systematisert kampsystem rundt khukrien - man har aldri sett behovet for det. Nå er det imidlertid blitt utviklet et formalisert system for bruk av khukrien og, som dere ser, er det et meget enkelt, brutalt effektiv system med svært kort innlæringstid.

https://www.youtube.com/watch?v=aPD9LxbgLxU

Nettsted for kjøp:

http://www.nepalkhukurihouse.com/
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.