Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: P 4003 NORMANS - NORwegian Modular Arctic Network Soldier

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

P 4003 NORMANS - NORwegian Modular Arctic Network Soldier

Kom over denne linken her om dagen:
    http://www.mil.no/felles/ffi/start/arti ... eID=133158

Har ikke hørt noe om dette før, ei heller i nyere tid, og etter en litt lesing og mer googling av emnet så fant man ut litt mer men ei noe håndfast om innfasing, om prosjektet er aktivt, lagt på hylla etc.

Noe av utstyret som visstnok skulle innføres igjennom NORMANS:

- En håndholdt gps/sms/mms/kart-dings(av mangel på bedre ord)

- Ny hjelm med heldekkene visir, innebygd samband og aktivt hørselvern.

- Ny stridsvest med innebygde ballistiske plater, camelback etc.(droppet til fordel for m07 og bear 2 maybe?)

(Kilde på utstyr: http://www.assembly-weu.org/en/document ... P232_48136)

Noen "på innsiden" her på forumet som belyse litt info ang. dette prosjektet?(så fremt at dette ikke er gradert ofc.)
    Sist endret av Rittmester; 07-09-12 kl 15:03 Begrunnelse: Oppdatert prosjektnummer
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a
    year, but eventually it will subside and something else will take its
    place. If I quit, however, it lasts forever. - Lance Armstrong

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

Re: NORMANS(NORwegian Modular Arctic Network Soldier)

Alle punktene du ramser opp jobbes det med per idag. Men dem på forumet som jobber med dette får eventuelt komme med ytterlige info, da jeg ikke er helt sikker på hvor mye omkring dette jeg kan gå i dybden på.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5

har du brukt søkfunksjonen her på forumet? Mener å huske at det ligger en tråd vdr. emnet fra tidligere som kanskje kan kaste lys over saken.
    Si vis pacem, para bellum.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

takker for svar =)
    Søkefunksjon brukt men fant uheldigvis ikke noe tråd med noen dypere detaljer om emnet.

MMB: den er motatt, får bare smøre oss inn med tålmodighet og tenke på de gamle ordtaketene i bedriften: "TTT" og "det kommer når det kommer"

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    5

Jeg har vært med å teste NORMANS når det var helt i starten og alt jeg kan si er at om den utviklingen perfeksjoneres, så er det et meget godt system å bruke. Allerede i den fasen jeg var med å prøve det (er vel rundt 4 år siden) var det mye godt å si om det.

Her er artikkelen fra mil.no: http://www.mil.no/hv/start/article.jhtm ... eID=126909

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Er dette samme system det er snakk om?
    http://fofo.no/H%C3%A6rens+televerk.b7C_w7nMYj.ips
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

Kan se ut slik ja.
    Jeg for min del er mest spent på når den PFR'en kommer.
    Kommer til å gjøre stridstekniske driller på lagsnivå mye enklere kommunikasjonsmessig.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

Det i essal sin link er vel ikke en del av NORMANS, correct me if wrong, men heller et konsept for å digitalisere slagmarken på avdelingsnivå, som et tillegg til dette prosjekt NORMANS, som er flere komponenter som har mer med enkeltmannen å gjøre. På sikt er vel tanken at enkeltmannen innunder NORMANS skal plugges inn og bli en del av det store bildet i BMS, altså at f.eks. stridsvogn-troppsjefen vil fra sin terminal på VK-plass kunne se hvor den enkelte soldat på bakken er, og ikke bare hvor de andre kjøretøyene er.

De bildene i linken over viser er en DM8 Intel- og Windows-basert dataterminal som kjører Teleplan Maria/FACNAV software og koblet opp mot et Harris HF-samband. Denne konfigurasjon vil være mest brukt for å sende og motta pakkedata (f.eks. fotografier, tekstdokumenter, tac-chat, altså "MSN" mer eller mindre, og tracklogger) over større til store avstander via HF når patruljen/tilsvarende har sine sendevinduer på døgnet.
    Dette er ikke en konfigurasjon som er særlig praktisk om man ønsker å sende og motta data realtime, herunder det å drive med bluforce-tracking og live oppdating av f.eks. fiendebildet. For det bruker man primært MRR, GPS-sender/mottaker og en eller annen dataterminal med NORTACS/BMS software på.

PFR har vært utlevert materiell en stund nå i enkelte avdelinger, og det er flere andre avdelinger som har dem utlevert men innelåst i en konteiner fram til man kan få gitt opplæring på materiellet. Opplegget slik jeg har forstått det har hatt sine innkjøringsproblemer som nå er i ferd med å bli fikset på, ifølge fagfolk på feltet som jeg kjenner. Nevnelig er vel bl.a. dette ubrukelig HCOM aktive hørselvernet som fulgte med standard tidligere som nå har blitt byttet ut med et apeøre lignende det som fulgte med PRRen, som jeg syntes ser ganske så lovende ut. Uten å selv ha brukt dette apeøret enda syntes jeg faktisk det virker som en god tanke, der en enkelt kan fjerne høytaleren og boom-mic'en fra headsettet og der denne høytaler vil passe inni standard øreklokker/hørselvern en har på seg.

Jeg har selv ingen personlig erfaring med dette PFR-sambandet enda, men jeg har brukt Selex PRR i en del år nå og har gjort meg opp en del erfaringer med samband på lagsnivå. Den største fellen så og si alle går i når dem først starter å bruke lagssamband er at stemmebruk, brøling og meldingsgang (som er noe av det første man lærer på rekrutten) blir en glemt kunst, alle får det for seg at alt som skal sies bare må gå igjennom PRR, "Ultimate Force-style", selv om mottakeren er 2m ved siden av en, og der 8 mann i en kontakt febrilsk og samtidig prøver å få sine meldinger, målangivelser og annet pjatt igjennom på samband til LF/NLF og dermed jammer ned en selv, laget og LF som gjerne må være på to nett samtidig.
    Om noe, så gjør faktisk lagssamband kommunikasjon til en vanskeligere affære til tider, spesielt om laget er uerfarent og urutinert på kommunikasjonssiden. Det er et godt hjelpemiddel, spesielt siden man får muligheten til å operere med større avstand mellom parene/gjengene dersom dette er nødvendig, men det er på ingen måte noe som kommer til å "make or break" et lag og dets stridsteknikk IMHO.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

Jeg ser absolutt den.
    Jeg tenkte ikke så langt for å være helt ærlig.
    Det som slo meg med en gang var bare "Yes! Endelig slipper jeg å skrike til feks. mg-gjeng
    eller et annet makkerpar som ligger 50 meter unna og ikke hører en dritt pga. dobbelt hørselvern.
    Men regner med man liksågodt kan investere i et aktivt hørselvern og kanskje bare ha PFR mellom feks lagfører og feks. mg-gjeng som en mulig løsning på problemet med meldinger som kommer inn oppå hverandre?

Klart, jeg bare synser her. Har bare erfaring fra lagsdriller her hjemme og ikke noe ute i sanden.

AGR416
    Guest

Re: NORMANS - NORwegian Modular Arctic Network Soldier

Er ikke noe stress at alle har internsamband, det er bare bra for SA til den enkelte.

Det må derimot være gode rutiner innad i laget mtp hvem som snakker, hvis ikke blir det som MMB sier, at alle skriker over radioen for den minste ting.

Har brukt PFR samt HKOM en periode ute, og det MMB sier stemmer bra, ref at HKOM ikke var noe særlig. De fleste av oss gikk tilbake til PRR. Største problemet var grensesnittet mellom HKOM og PFR, som gjorde at det ble meget vanskelig å tyde hva som ble sagt; man fikk en robot-lyd på sambandet.

Det andre var at disse ørepropp/aktiv hørselvern/benmikrofon greiene var sykt ubehagelig å ha i ørene over lenger tid, ihvertfall for flere av oss. Selv med minste størrelse i tupp.

PFR er et bra samband overall.

Hva gjelder NORMANS så vil hardware-biten variere utifra tjenestestilling. Geværmann nr 1 vil nok ikke trenge SA på hele kompaniet, mens LF vil nok ha BMS komponenter som gjør at han ser egne soldater samt egen tropp på en PDA.

Er skeptisk til konseptet egentlig, men ikke jeg som bestemmer dessverre. Ikke at økt SA på bakken er dumt, men for mye hi-tech shit som skal sitte i vesten er en føkk up som venter på å skje. Så er det vekt aspektet da, hvor mye veier utrustningen med alt dette?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Er skeptisk til konseptet egentlig, men ikke jeg som bestemmer dessverre. Ikke at økt SA på bakken er dumt, men for mye hi-tech shit som skal sitte i vesten er en føkk up som venter på å skje. Så er det vekt aspektet da, hvor mye veier utrustningen med alt dette?
    Ja den ser jeg, om man skal tasse rundt til fots med feks. skuddsikker(type m07) + bear, fylt med ammo, vann, samband, div. optikk og ymse utstyr + mer datakraft enn et middels norskt klasserom, så regner jeg med man ikke kommer til å være så "quick on one's feet".
    Om dette skal implementeres så må arbeid gjøres mtp. på vekt og kvaliteten rent strukturelt på utstyret(jeg synser igjen, men det sier seg nesten selv at man ikke vil gå rundt med blylodd i vesten, ei heller ha noe som er lett men som går i stykker første gang man hiver seg ned).

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Jeg har ikke grunn til å mene noe til eller fra om hardwaren, men har tenkt litt på taktisk bruk her. Med effektivt samband til og fra enkeltmann og taktisk informasjon tilgjengelig for enkelte roller på skjerm etc i første omgang (inntil monokkelvisning etc kommer) så ser jeg for meg at det kommer noen nye roller.

Hva med å ha en taktisk kommando på bakken som er tettere med lagføreren ? Kanskje lagførerens rolle endrer seg litt - og troppsjefen også kanskje gjør en litt annen jobb ?
    Dette er noenlunde samme diskusjoner som BMS - som også medfører endrede roller, spesielt mellom kommandoplass og leder i felt.

Jeg har ikke svaret, men jeg tror nok det ikke bare handler om å gi dagens roller mer virkemidler og informasjon, men også se på hvilke roller vi har.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Ref. vekt og slikt så er vel det grunnen til at USA sitt PEO Soldier system ikke har tatt helt av enda...
    - Don't confuse enthusiasm with capability

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av essal
    Ref. vekt og slikt så er vel det grunnen til at USA sitt PEO Soldier system ikke har tatt helt av enda...
    Hehe....PEO Soldier System er organisasjonen som utvikler, tester og fielder utstyr til US Army. Er vel Land Warrior du tenker på. Ikke blitt noen suksess nei....

AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Jeg har ikke grunn til å mene noe til eller fra om hardwaren, men har tenkt litt på taktisk bruk her. Med effektivt samband til og fra enkeltmann og taktisk informasjon tilgjengelig for enkelte roller på skjerm etc i første omgang (inntil monokkelvisning etc kommer) så ser jeg for meg at det kommer noen nye roller.

Hva med å ha en taktisk kommando på bakken som er tettere med lagføreren ? Kanskje lagførerens rolle endrer seg litt - og troppsjefen også kanskje gjør en litt annen jobb ?
    Dette er noenlunde samme diskusjoner som BMS - som også medfører endrede roller, spesielt mellom kommandoplass og leder i felt.

Jeg har ikke svaret, men jeg tror nok det ikke bare handler om å gi dagens roller mer virkemidler og informasjon, men også se på hvilke roller vi har.
    Rollefordelingen tror jeg må forbli som den er. Ser ikke helt hva man skulle gjort annerledes i f.eks en geværtropp.

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6

Håper virkelig ikke det er planlagt å bruke CV2 (?) som basis for den nye GRU'en (ref bildene), den vesten er noe d****.

Forøvrig har undertegnede ikke prøvd noe særlig mer hi-tech enn en manpack på ryggen + soldat 2000's GRU, men etter det jeg ser virker dette svært lovende.
    Ordren er motsatt og misforstått.

AGR416
    Guest

Ikke CV2 nei. Dette prosjektet har pågått lenge, og de nye vestene (M/10) skal visstnok være klare for integrering mtp NORMANS.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Revenant
    Håper virkelig ikke det er planlagt å bruke CV2 (?) som basis for den nye GRU'en (ref bildene), den vesten er noe d****.

Forøvrig har undertegnede ikke prøvd noe særlig mer hi-tech enn en manpack på ryggen + soldat 2000's GRU, men etter det jeg ser virker dette svært lovende.
    Nei det er Bear 2-vesten fra nfm som har blitt valgt som standard stridsvest.
    Og trym m07 fra samme produsent som skudsikker.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Er skeptisk til hele prosjektet.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Prosjektet ligger inne som et mulig prosjekt i siste liste over fremtidige innkjøp til Forsvaret: http://www.regjeringen.no/upload/FD/..._juni-2012.pdf
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    Noen som vet noe mer om hva dette prosjektet innebærer?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hkmd Vis post

MMB: den er motatt, får bare smøre oss inn med tålmodighet og tenke på de gamle ordtaketene i bedriften: "TTT" og "det kommer når det kommer"

Spot on!..... :-P

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •