Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 200
    Menig
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    0

Fallskjermjeger 2012

Hei. Jeg er da 18 år og født i 1992. Jeg har vært et halvt år på utveksling i USA og skal derfor ta 2. året på vgs om igjen og derfor skal jeg ha førstegangstjeneste i 2012. Jeg er utrolig motivert for å klare opptaket, vet at dette kommer til å bli det tyngste hittil i livet mitt, men jeg er motivert på å klare det.

Jeg har alle minstekravene inne med god margin. Holder på med pushup og situp program så jeg skal klare kravene med så store marginer som mulig. Skal begynne med pullup program når jeg er ferdig med de to førstnevnte.

Til sommeren skal jeg og en kompis begynne og gå turer med tung sekk i fjellet å få det inn som en god vane, og senere begynne å løpe med sekk. Det eneste jeg er litt urolig for er at jeg har en kneskade som jeg holder på å bygge opp.

Her kan dere se hva det er jeg sliter med: http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/A ... kneskader/.

Det er da den første skaden som er skrevet om altså Sidebåndskader. Noen forslag her om hvordan jeg kan effektivt klare å trene kneet opp så det blir så robust som mulig. Jeg klarer fint å springe langt, men noen ganger kan jeg tråkke feil å slå opp skaden litt så jeg må ta det mer rolig med løpingen.

All respons setter jeg stor pris på.

Hadde også vært gøy å hørt hvordan andre som har tenkt å prøve fallskjermjeger som førstegangstjeneste uansett hvordan år det er. Håper også virkelig på å høre fra noen som allerede har vært inne til opptak.

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    4

Re: Fallskjermjeger 2012

Denne sidebåndskaden du forteller om her, har den likhet med "runner's knee" og "jumper's knee" skadene?, isåfall er jeg i helt samme fotspor.

Men jeg lurer på hvordan du opplever smertene? som en dunkende men ikke skarp smerte rundt eller på innsiden av kneskålen, eller som en rivende smerte i senen som strekker seg fra kneskålen ?

Det jeg slet med var da denne typen for patellofemoral smertesyndrom, som er en av de mest vanligste idrettskadene blant ungdom. Egentlig så er ikke denne skaden så voldsomt alvorlig men den krever forsatt oppmerksomhet.

Det jeg gjorde da var å ta en liten pause for så å begynne igjen progressivt. Jeg trente veldig variert. Det gikk fra jogging til svømming, fra rehabiliterings trening til spenst trening. Men det jeg først og fremst fokuserte på var å trene opp hofte og ankler. De fleste kneskadene har direkte påvirkning av hoftene og anklene. Det er disse to faktorene som har hovedsaklig med knestabilitet å gjøre. Hoftene ( hip abductor, hip flexor) trente jeg på treningsstudioet med forskjellige øvelser, http://www.youtube.com/watch?v=tqWg-Eif5-8 her er 3 øvelser som jeg syntes er meget effektive, men disse fokuserer kun på framside lår, så du må også huske bakside.
    Anklene gjorde jeg rett og slett ved å jogge ute i skogen, og ved kjøp av barfot sko som jeg finner effektive. Men jeg antar at du jogger ute skogen allerede.

Men som sagt, hvis du har denne samme typen skade som jeg hadde så er det egentlig bare å kjøre på, men bruke huet.

Hvis du er interessert i flere øvelser og mer kunnskap innen skader og behandling anbefaler jeg å ta en titt her http://www.youtube.com/user/EirikSandvik og på nettsiden til eirik sandvik, veldig mye lærdom å hente fra en kunnskapsrik person.
    All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    4

Jeg kan også legge ut programmet mitt for ben som skal forhindre skader og styrke beina. Trenger ikke treningsstudio for dette programmet.

Menig
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    0

Det er mest en litt dunkende smerte på siden av kneet. Det som skjedde var hvis du tenker på hva som skjer med foten og ankelen når du tråkker over. Det skjedde med kneet. Høyrekneet gikk altså til venstre innover.

Jeg ville satt veldig stor pris på hvis du linket programmet for å trene opp kneet. Jeg trenger et bra program for det.

Tusen takk :)

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    4

Her er et alternativ som du kan utføre 1-2 ganger i uken. Siden det er så mange øvelser vil 2 sett på hver øvelse være optimalt. Antall reps avhenger av din egen kapasitet. Husk rolig i den "negative fasen" generelt skal alle øvelsene utføres meget rolig, helst 3 sekunder på negative fasen.

Ettbeins knebøy http://www.youtube.com/user/EirikSandvi ... 62ai7_kzkQ
    Kan være greit å støtte med det andre benet i bakken. Fokusere på den negative fasen mest, altså den fasen hvor du bøyer deg ned.

Leg extension med medisinball / vanlig ball mellom bena. Er i filmen i mitt tidligere innlegg.

Bulgarsk utfall / evt vanlige utfall http://www.youtube.com/user/EirikSandvi ... GAG69IjR1c

Aktivere/trene hip flexor som er en viktig muskel for å stabilisere kneet. http://www.youtube.com/user/EirikSandvi ... 14V2U5VTjQ

Ettbeins glutebridge http://www.youtube.com/user/EirikSandvi ... G1dOSFVZZ8

Disse øvelsene treffer ikke hamstringsene så mye så jeg anbefaler at du på en eller annen måte får trent hams og.

Anbefaler også å utføre mye planke, og forskjellige plankeøvelser. Planke stabiliserer mage rygg og hofter som også er spesielt viktig for å ha sunne knær.

Men bare se på channelen disse filmene ligger på for å finne varierende øvelser, variasjon er løsningen.

Menig
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    0

Tusen takk for alle tips og for videoene.

Jeg gjør planken å forskjellige variasjoner av den 3 ganger i uken ca. Setter som mål å ikke klare mindre enn forrige gang.

Dette blir bra, håper på å få styrken knærne å beinene til de lange turene som venter i fjell og mark :D

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2010
    Pondusfaktor
    0

Heisann, jeg har et lite sprøsmål, hvordan blir man valgt inn til grovutaket på Fallskjermejegertroppen?

Under denen siden "http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/Tjenestemuligheter/oppklaring/" Står det praktisk talt at Hæren ikke har noen form for spesial jeger tropp.

Jeg lurte fordi, i de nye sesjonene så er det slik at sesjonsoffiserene anbefaler hva en bør søke til, og du får gjerne vite om du blir innkalt eller ikke på sesjon dagen, hvordan trer du frem får å søke deg til Falskjermjeger Kommandoen?

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Løp barbent eller med minimalistiske sko (vibram fivefingers, etc) så slipper du 99% av alle løpe relaterte belastningsskader. Du trener også opp ligamenter og muskler i fot, ankel og legg som man vanskelig kan få trent opp ved løping med tradisjonelle joggesko (grunnet opphøyet hel) - denne støttemuskulaturen vil også hjelpe deg med løping i m77 og marsj med tung sekk.

Konverter til barbentsløping i dag og du blir kvitt runner's knee, shock fracture og benhinnebetennelser.

Les denne tråden runnersworld.com/community/forums/runne ... start-here!

Tro meg, det er få ting som vil ha en like stor positiv effekt på din fysiske form frem til fallskjermjeger opptaket. Believe me! I was in your shoes (no pun intended!).

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Apanda
    Heisann, jeg har et lite sprøsmål, hvordan blir man valgt inn til grovutaket på Fallskjermejegertroppen?

Jeg lurte fordi, i de nye sesjonene så er det slik at sesjonsoffiserene anbefaler hva en bør søke til, og du får gjerne vite om du blir innkalt eller ikke på sesjon dagen, hvordan trer du frem får å søke deg til Falskjermjeger Kommandoen?
    Har ikke vært på den nye typen sesjon, men:
    For å kunne bli innkalt til FSK/HJK må du søke selv. Det holder altså ikke å si at du vil bli fallskjermjeger. Du kan søke på http://www.fallskjermjeger.no

Menig
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    0

Fallskjermjeger er kun for førstegangstjeneste som jeg har forstått det. Du søker deg inn i dette før fristen går ut til det året du skal inn til førstegangstjeneste. Hvis du blir fallskjermjeger har du det beste grunnlaget for å søke til FSK (Forsvarets Spesialkommando) som slik jeg har forstått det er norges ypperste spesialstyrke (tenker på marinejegere og fsk). Du finner vel mer informasjon på http://www.mil.no eller http://www.fallskjermjeger.no

Tusen takk for tipset om de skoene, må nok søke litt mer på de skoene og finne ut mer, men kan godt hende jeg kjøper skoene når jeg er 100% bra i knærne.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av shakrazj
    Løp barbent eller med minimalistiske sko (vibram fivefingers, etc) så slipper du 99% av alle løpe relaterte belastningsskader. Du trener også opp ligamenter og muskler i fot, ankel og legg som man vanskelig kan få trent opp ved løping med tradisjonelle joggesko (grunnet opphøyet hel) - denne støttemuskulaturen vil også hjelpe deg med løping i m77 og marsj med tung sekk.

Konverter til barbentsløping i dag og du blir kvitt runner's knee, shock fracture og benhinnebetennelser.

Les denne tråden runnersworld.com/community/forums/runne ... start-here!

Tro meg, det er få ting som vil ha en like stor positiv effekt på din fysiske form frem til fallskjermjeger opptaket. Believe me! I was in your shoes (no pun intended!).
    Har du prøvd dette selv? I så fall, hvor lenge?
    Har hørt mye bra om dette, men har aldri snakket med noen som har førstehåndserfaring med denne type trening.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Legger inn tips om dette nye subforumet: viewtopic.php?f=77&t=11397 - treningsdagbøker.
    admin

Menig
    Ble medlem
    Nov 2009
    Pondusfaktor
    0

HeI.

Lurte på om ikke trådstarter kunne dele det programmet han/hun følger, ettersom du sa at du lå godt innenfor marginen, så lurte jeg på hvilket program du bruker?

Tusen takk på forhånd.

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    0

Er det slik at Fallskjermjeger 2012 er "normalt sett" (trådstarter er jo unntak) de som er født i '93?

Er nemlig '93 selv og lurer litt på om det er fallskjermjeger jeg vil være under førstegangstjenesten :)

Menig
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    0

Ja fallskjermjeger 2012 er vel for 93'er kullet, eller de som har gått om igjen av forskjellige grunner som da går inn i 2012 som førstegangstjeneste.

Treningsprogrammet jeg har fulgt for armhevinger er dette: http://hundredpushups.com/
    Dette funget veldig bra for meg, jeg klarte ikke 100 etter 4 uker, men på siste prøve så klarte jeg 87 som jeg var veldig fornøyd med. Da jeg begynte før dette programmet så klarte jeg 43. Skulderbredde og brystkassen ned i gulvet. Sit-ups har jeg ikke hatt noe program for, men klarer kravet uten problemer. Skal finne meg et pull-up program så jeg skal klare 25 minst før opptaker, har altså god tid på meg, men det blir blodslit. Så begynner jeg om 1 år å følge treningsprogrammet som er lagt ut på www.mil.no

Vennligst del pull-up program hvis noen har, eller generelt treningsprogram folk har. Også øvelser for å styrke knærne.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    4

Jeg skal også søke til opptak i 2012 og er '91 modell :)
    noen som vet hvor mange prosent av søkemassen som får stille til opptak?

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

Skal også inn i 2012, håper på å bli falskjermjeger.
    Er 92, men har bodd i USA i et år.

Et treningstips er å ikke bare trene overkropp.
    Mange trener overkropp bare for å bli store og sterke(+se bedre ut?)
    MEN, må også huske at bein og rygg er like viktig!
    Både som stabilisering og støtte muskler, men også for kroppens naturlige hormon produksjon. Ved å trene bein og rygg i sammen med overkropp vil kroppen produsere mer hormon.
    Dette vil da gjøre deg naturlig større og sterkere!
    Samtidig kommer det godt med da man skal gå med 30 kg tunge sekker i militæret.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    4

Enig i det som mighro sier her.

tatt fra treningsforum.no:
    Enten du søker politiskolen, skal i militæret eller bare ønsker å imponere på gymmet, så er få ting bedre enn en å banke i bordet med en skikkelig serie med chins.

Nedenfor vil vi presentere et svært effektivt 6-ukers program hvor vi garanterer deg å doble styrken din i chins. Å være sterk i chins er ensbetydende med en sterk kjernemuskulatur, sterk rygg og en solid porsjon muskelmasse, og er på mange måter den ultimate styrkeøvelsen, spesielt siden den gjøres med egen kroppsvekt.

Nøkkelen bak enhver suksess ligger i øvelse. Dette gjelder like mye for fotballspillere, styrkeløftere og personer som ønsker å ta høyere utdannelse. Skal du bli god i noe, kommer du ikke uten trening.

Når det gjelder chins, eller andre øvelser hvor man ønsker å øke antallet repetisjoner, så er det uansett to ting som gjelder mer enn noe annet: muskulær utholdenhet og nevrale tilpasninger.

Øk treningsfrekvensen
    Skal du bli en dyktig bokser, hvor mye handler om evnen til å slå presist med stor kraft, så er det viktig å gjøre det ofte. Det hjelper ikke å stå hjemme på stua en gang annen hver uke og sende ut noen slag i lufta. Det ser kanskje bra ut i speilet, men i virkeligheten har du trolig oppnådd lite.

Du må derfor vektlegge frekvens. Det betyr ikke at du skal kjøre maks antall repetisjoner 4 ganger om dagen. Mest sannsynlig vil du få litt fremgang i starten, men du vil mest sannsynlig aldri klare å doble antallet repetisjoner.

Har man høy treningsfrekvens må man regulere både intensitet og volum, slik at man legger rette for å få maksimal effekt.

Programmet i praksis
    La oss si du klarer 8 repetisjoner før programstart. Målet er derfor 16 repetisjoner i løpet av 6 uker.

UKE1 / UKE2:
    Hver dag gjennomfører du 6 sett med 50 % av din nåværende maks (8). I dette tilfellet gjelder dette 6 sett med 4 repetisjoner. Settene skal du spre utover. Etter 2 uker skal du gjennomføre 1 sett med 75 % av nåværende maks. I dette tilfellet blir det 1 sett x 6 repetisjoner.

UKE3:
    Hver dag gjennomfører du 7 sett med 60 % av nåværende maks. Etter uke3 skal du gjennomføre 1 sett med 90 % av maks, i dette tilfellet 1x7.

Etter 3 uker tar du deg noen dager fri for å teste hvor mange repetisjoner du nå klarer.

Avhengig av hva din nye maks er, gjennomfører du de 3 ukene på nytt, med en oppdatert maks.
    For tiden er jeg skadet og sykemeldt, kan derfor ikke trene så veldig mye men kan greit ta pushups. derfor tar jeg dette programmet med pushups i stede for hangups/chins. Gleder meg til å se om det blir noe reslutater av det. =)

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2010
    Pondusfaktor
    4

18år, 1993 her. skal inn 2011

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

heisann folka!
    jeg er en gutt på 18 år som gleder seg no gruelig til militærtjenesten. Jeg lurer bare litt på hvordan jeg ligger an til fallskjermjegern. Jeg klarer de kravene jeg har prøvd hittil. Jeg tar oppunder 50 pushups, sit-ups går fint (har ikke maksa, men klarte fint 45 på under 2 min) og 13 hang-ups. Jeg har ikke prøvd 5000 meter eller speedmarsjen, men jeg løp 3000 på 12 min på skolen og jeg har gått en del med tung sekk på jakt og diverse friluftsaktiviteter. Planen nå er å begynne på treningsprogrammet til FJ eller FSK til sommeren. Så sånn sett ligger jeg ikke så aller værst an.
    Det eneste problemet er at jeg er ikke akkurat svære karen. Jeg er ikke det man kaller rubust. Jeg er 180 høy, men veier bare rundt 67 kg...

Hvilke tanker gjør folk seg om dette? Setter pris på alle svar

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av cornbeef
    heisann folka!

Det eneste problemet er at jeg er ikke akkurat svære karen. Jeg er ikke det man kaller rubust. Jeg er 180 høy, men veier bare rundt 67 kg...

Ser ikke noe problem med det, så lenge du er sterk nok til å bære tung sekk og lignende, så skulle det vel ikke være noen ulempe.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

Hei.

Blir 18 i år og tenkte jeg skulle prøve meg på fallskjermjeger 2012. Først tenkte jeg fallskjermjeger 2013 men ombestemte meg pga at jeg er ferdig på skole 2012 og ville ikke gå 1 år uten noe å gjøre.

Jeg har trent styrke på treningssenter i snart 2 år. Klarer akkurat minstekravene for styrke til opptaket. Til sommeren skal jeg begynne og gå mye med sekk og løpe mye. Jeg har satt meg som mål å klare løpekravet med god margin etter sommeren. Marsjkravet skal jeg og ha i boks til etter sommeren.

Men jeg er ikke store karen 174 cm og 72 kilo. Håper ikke dette blir noe problem. Det jeg tror kommer til å slite litt med under fallskjermjegertjenesten er lite søvn. Jeg blir fort trøtt om kveldene så det er det jeg kommer til å ha størst problem med.
    Failure is not an option!

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    4

heisann folka!
    jeg er en gutt på 18 år som gleder seg no gruelig til militærtjenesten. Jeg lurer bare litt på hvordan jeg ligger an til fallskjermjegern. Jeg klarer de kravene jeg har prøvd hittil. Jeg tar oppunder 50 pushups, sit-ups går fint (har ikke maksa, men klarte fint 45 på under 2 min) og 13 hang-ups. Jeg har ikke prøvd 5000 meter eller speedmarsjen, men jeg løp 3000 på 12 min på skolen og jeg har gått en del med tung sekk på jakt og diverse friluftsaktiviteter. Planen nå er å begynne på treningsprogrammet til FJ eller FSK til sommeren. Så sånn sett ligger jeg ikke så aller værst an.

Ta speedmarsjen så fort som mulig, ellers kan resultatet komme som en overraske :-)
    Kan også tilføye at FSK/HJK treningsprogrammene er resultatmessig dårlige. Selvfølgelig om en klarer å gjennomføre programmet så har man gode marginer for å klare opptaket fysisk sett men en kan komme lengre ved å trene annerledes.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av kaibobo
    heisann folka!

Ta speedmarsjen så fort som mulig, ellers kan resultatet komme som en overraske :-)
    Kan også tilføye at FSK/HJK treningsprogrammene er resultatmessig dårlige. Selvfølgelig om en klarer å gjennomføre programmet så har man gode marginer for å klare opptaket fysisk sett men en kan komme lengre ved å trene annerledes.

Hvilket treningsprogram tenker du på da?

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Starheim
    Sitat Opprinnelig skrevet av kaibobo
    heisann folka!

Hvilket treningsprogram tenker du på da?
    Tenker ikke på noe treningsprogram. Korrekt trening er å lytte på kroppen, og det å kunne lytte til kroppen kommer ikke i løpet av en dag. Men kort fortalt så har FSK/HJK programmet grei struktur iforhold til mengde, og har forsåvidt grei treningsvariasjon. Men hvis vi ser på styrke delen, så er kanskje denne delen med programmet svakest. Jeg tror ikke at det er behov for å gå dypere inn i den. Eneste jeg kan si er å lete litt på internett feks etter ett styrkeprogram eller tips til eget program. Kondisjon og utholdenhets delen av programmet er helt greit. Selv ville jeg valgt å ha ihvertfall 1 intervall økt i uken, kanskje 2 i hardere perioder, selvfølge at en har progresert til å kunne takle det uten å få skade. Og i selve intervall delen ville jeg hatt variasjon... pyramide, bakke, vanlig 4x4 osv (haugevis av disse finner du på nett). Det er nemlig slik at variasjon er tingen, og programmet i mine øyner har for lite av dette. Det er ikke lagt noe fokus på skadeforb trening i treningstudio, ei heller i utholdenhets delen. Enkelt sagt, dette er ett basic program. Fungerer den, ja, kunne den vært mer effektiv, ja. Det beste er å sette opp egne mål og deretter lese seg opp for å kunne nå disse målene. Finnes flere bra sider med mye nyttig informasjon.
    olympiatoppen.no
    Kan også ta en kikk på Eirik Sandvik, mye bra stoff på nettstedet hans og youtube.

Så skal det også nevnes at jeg har aldri vært fan av treningsprogrammer. Folk er forskjellige.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0

Om jeg skal inn til opptak i 2012. Tror dere det er for seint å begynne og trene for fult nå?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Om jeg skal inn til opptak i 2012. Tror dere det er for seint å begynne og trene for fult nå?
    Aldri for sent å trene.
    Vær målrettet og fornuftig i hvordan du legger opp trening og belastning så skal du se at du står igjen sammen med 29 andre på innsiden av gjerdet.
    As you wish.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7

Absolutt ikke.

Følgene post er personlige meninger, preferanser og synspunkter, og reflekterer ikke noen andre sine anbefalinger eller meninger enn personen det ble skrevet av.

Dette er skrevet for deg som er genuint motivert for å bli fallskjermjeger og vil ha den beste treningen og forberedelsene fram mot opptak:

- - - - - - -

1- Treningspogram og progresjon:

1.1- løping(kondisjon og belastningstilvenning for ben) +svømming/sykling:

Riktig progresjon er KEY, spesielt når det gjelder bena, siden de er forholdsvis utsatt for belastningsskader. Løpetreningen gir deg både veldig god kondisjon(oksygenopptak, utholdenhet osv) og ben som bygger seg sterkere og tilvenner seg belastning, slik at du minsker sjansen for skader drastisk. Den siste delen er viktigere enn den første.

Løpeplan:

Start med: 1 Uke uten løpetrening hvor du bare fokuserer på bevegelighetstrening, og styrketrening. Deretter løpeprogrammet som også består av svømming/sykkling som kondis trening mellom løpedagene.

Hvis du har løpt/belastet bena lite eller ingenting den siste måneden gjør du følgende 3 ukers trening før du starter:

Wk Mon Tues Weds Thurs Fri
    1 3km Bike or swim 3km Bike or swim 3km
    2 4.5km Bike or swim 4.5km Bike or swim 4.5km
    3* Bike or swim Bike or swim Bike or swim Bike or swim Bike or swim

- - - - - - - - - - - - -

Ordinær løpeplan

Man- Tirs- Ons- Tors- Fre
    1 3km 4.5km off 6km 3km
    2 4.5km 6km off 7.5km 4.5 km

Pass på at du holder all løpingen unna asfalt så mye som mulig. Det anbefales å KUN løpe på grus/gress/skog under trening.

-Gjør det til en rutine å svømme 1 gang i uka. 15-20 min uten pause. Trenger ikke vaere mer. Etter som du får bedre kondis kan du legge opp svømmingen i to serier på 15+ min, om du ønsker. Svømming er generelt veldig sunt for kroppen, ledd, sener muskler osv.. og styrker mange viktige muskler.
    Det kan lønne seg å svømme nok til at man klarer 400m på under 12 min.

Fortsettelse på løping(uke 3 og videre):

Uke 3 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    27 km/uke 7 km 7 km off 8 km 5 km
    Uke 4 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    27 km 7 km 7 km 8 km off 5 km
    Uke 5 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
    27 km/uke 7 km 7 km off 8 km 5 km

-Fra og med uke 3 går du fra et delvis behagelig løpetempo til mer ”pace” orientert. Målet ditt er å gradvis øke pacen, eller farten på løpingen din pr/km, slik at du rundt uke 12 løper på 4:30/km pace eller bedre.

Uke 6 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
    31.5 km/uke 5 km 8 km 7 km 8 km 3,5 km
    Uke 7 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
    31.5 km/uke 5 km 8 km 7 km 8 km 3,5 km
    Uke 8 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
    36.5 km/uke 7 km 8 km 9,5 km 7 km 5 km
    Uke 9 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
    36.5 km/uke 7 km 8 km 9,5 km 7 km 5 km
    Uke 10 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
    40 km/uke 8 km 8 km 10 km 7 km 7 km
    Uke 11 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
    45 km/uke 8 km 10 km 10 km 10 km 7 km
    Uke 12 Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
    54 km/uke 12 km 10 km 12 km 10 km 10 km

-Ordentlige turer med sekk børr man starte med rundt uke 10, Du bytter ut 2 løpedager, med HJK marsj (veldig kjapp gange)(mer detaljer senere). Da har man fått et bra grunnlag og kan jobbe hardt med marsjtreningen.

For å trene mot løpetesten med sekk og utstyr bytt ut en vanlig løpedag med HØY intensitetsløping ca samme distanse. Hold så høy intensitet som mulig jevnt over hele distansen, slik blir du vandt med å løpe med veldig høy puls, noe som er garantert med så mye i tillegg på kroppen. Gjør dette gjerne de 2 siste månedene før opptak. Tidligere er det ikke viktig å prioritere.
    Hva du enn gjør, ikke tren til denne testen ved å løpe med sekk og masse kg. Det er høy høy risiko for belastningsskader.

1.2- marsjtrening, HJK tempo, med Ludvik og M77(utholdenhet, speed, teknikker, belastningstilvenning):

Fra og med uke 10 (i løpeprogrammet) starter du å trene på forholdsvis kjapp gange med 10 kg i Ludvik sekken, med M77.

Uke 10- 2 dager med 5 km normal gange.(10kg)
    Uke 11- 2 dager med 5km 10-20% kjappere gange(10kg).
    Uke 12- 2 dager med 5km 30% kjappere gange.(15kg)
    Uke 13- 2 dager med 5km enda kjappere gange. (På dette punktet prøver du å gå så fort som overhode mulig, konstant uten pause,evt veldig kort pause)(15kg)

-Du kan eventuelt ta en kortere løpetur(2-3 km) i uka med M77 (uke 15 og utover). Underlag: grus/skog/gress.

Speed teknikk: Jobb med å bli flink til å gå veldig fort. Fokuser på at bena går så kjapt de kan frem og tilbake(frekvens) og eventuelt lengden av stegene hvis du tar korte steg. Eksperimenter til du finner ut hva som fungerer best for at du kan gå fortest mulig. Start med grusveier, og etter hvert skog med mer vanskelig terreng. Varier frem og tilbake. 1 dag på veien, 1 dag i skogen. Bli flink til å gå veldig rett fram så fort som mulig gjennom skogen så langt det er mulig. (uten at du skader deg selv)
    Det gjelder å finne et kjapt tempo på gangen som man klarer å holde gående hele tiden, uansett hvor sliten man måtte være eller bli.

Uke 14- 2 dager 8 km(fortsett å jobbe med hastighet)(20kg)
    Uke 15- 2 dager 10 km(20kg)
    Uke 16- 2 dager 10 km(20kg)
    Uke 17- 2 dager 13 km(25kg)
    Uke 18- 2 dager 13 km(25kg)
    Uke 19 og Videre -2 dager 15 km (eventuelt 20km annenhver gang om fortsatt vil øke litt til) (uke 20,21,22 osv er lik uke 19)(25kg)

1.3- utholdende styrke i relevante muskler :

Her gjelder det først og fremst å ligge over minstekravet i pushups, situps, ryggrull og hangups. Det er viktig at du utfører teknikken riktig, sånn som det er beskrevet, slik at du faktisk klarer kravene, og har en grei margin. Utførelse av teknikk:

Situps:

Utførelse: Ligg på ryggen med 90 grader bøy i kneleddet og føttene i bakken. Den som teller holder føttene. Hendene bak nakken, ikke flettede fingre. For hver sit-up vris overkroppen slik at venstre albue berører høyre kne og høyre albue berører venstre kne annenhver gang.

Pushups:

Utførelse: Strak kropp, samlede bein, skulderbredde mellom hendene med fingrene pekende fremover. For hver push-up skal brystkassen berøre hånden til den som teller. (bakken).

Hangups:

Utførelse: Heng med overtak i en bom eller lignende, skulderbredde mellom hendene. Strake armer. Hev opp til haka kommer over bommen og helt ned igjen. Kroppen skal være rolig, ingen pendling eller sparking med beina.

Rygghevinger:

Utførelse: Ligg på magen over en kasse eller lignende med hofta på kanten og beina festet i ribbevegg eller lignende. La overkroppen henge rett ned med hendene bak nakken. Rullsakte opp i vannrett stilling i løpet av 5 sekund og rolig ned igjen.(Da mener jeg 5 sec også.) Du skal rulle opp med krum rygg.

Forslag til treningsoppsett og progresjon for relevante utholdne muskler: her mener jeg det passer deg best å starte på uke 3:

Uke 3 Mandag Onsdag Fredag
    6x25 push-ups 6x25 sit-ups 4x6 pull-ups 3x12 ryggrull+ 3x10 stående roing og omvendt flies med manualer/omvendt cross over.

Uke 4 Mandag Onsdag Fredag
    6x25 push-ups 6x25 sit-ups 4x6 pull-ups 3x15 ryggrull+ 3x10 stående roing og omvendt flies med manualer/omvendt cross over.

Uke 5 Mandag Onsdag Fredag
    6x30 push-ups 6x30 sit-ups 4x7 pull-ups 3x15 ryggrull+ 4x12 stående roing og omvendt flies med manualer/omvendt cross over.

Uke 6 Mandag Onsdag Fredag
    6x30 push-ups 6x30 sit-ups 4x7 pull-ups 3x20 ryggrull+ 4x12 stående roing og omvendt flies med manualer/omvendt cross over.

Uke 7 Mandag Onsdag Fredag
    6x30 push-ups 6x30 sit-ups 4x8 pull-ups 3x20 ryggrull + 4x12 stående roing og omvendt flies med manualer/omvendt cross over.

Uke 8,9 og videre er like som uke 7, med mindre du absolutt føler for å legge til noen få reps eller serier her og der. Noe særlig mer er ikke nødvendig.
    Ryggrull kan eventuelt erstattes med liggende rygghevinger om man ikke har noe annet valg. Dvs, ligge på magen og heve ryggen mens man holder armene ut forann seg og holder i 10+ sekunder, og gjentar mange repetisjoner. Stående roing/Roing-maskin + omvendt flies med manualer/omvendt cross over trener du for å styrke øvre del av ryggen, slik at du får en balansert kropp som er like sterk både forann og bak, ikke bare forann ved hjelp av alle push upsene man tar i militæret og under trening. Dette vil gjøre deg til en sterkere sekkebærer, og nakkesmerter/skuldersmerter under lange marsjer med tung sekk vil bli redusert.(tøying av bryst hjelper på nøyaktig det samme, og er en like viktig del av å gjøre sekkebæringen bedre)

---

1.4-eksplosiv styrke i relevante muskler:

Det som teller mest her er styrke i bena først og fremst. For ex, Benkpress er bortkastet tid og krefter i forhold til FJ forberedelser.. du trener mer enn nok armhevninger uansett, så bryst og arm styrken er bra nok. Styrketrening fungerer ofte sånn her, eksplosiv styrketrening gir veldig liten effekt for den utholdne styrken, men utholden styrke(trening) gir forholdsvis god effekt for den eksplosive styrken.

Som en ren eksplosiv rettet øvelse anbefaler jeg knebøy, eventuelt benpress, hvis man vil skifte litt på. I tillegg kan utfall være en bra øvelse, og tåhev for å få mer kraft i leggene.

De viktigste øvelsene du gjør for eksplosiv styrke (evt en mellomting, sidne du kommer til å kjøre 10-12 reps set), med normal vekttrening blir disse øvelsene, som jeg anbefaler å legge opp 2 dager i uken på denne måten:

Uke1:

Tirsdag/Onsdag Fredag/Lørdag
    Knebøy/Benpress 3x15 Knebøy/Benpress 3x15
    Utfall 3x12 Utfall 3x12
    Tåhev 3x15 Tåhev 3x15
    Strake markløft**3x12 Strake markløft**3x12

Uke 2:

Knebøy/Benpress 3x15 Knebøy/Benpress 3x15
    Utfall 3x12 Utfall 3x12
    Tåhev 3x15 Tåhev 3x15

Uke 3:

Knebøy/Benpress 3x12 Knebøy/Benpress 3x12
    Utfall 3x10 Utfall 3x10
    Tåhev 3x15 Tåhev 3x15

Uke 4:

Knebøy/Benpress 3x12 Knebøy/Benpress 3x12
    Utfall 3x10 Utfall 3x10
    Tåhev 3x15 Tåhev 3x15

Uke 5,6,7 og videre:

Knebøy/Benpress 4x10 Knebøy/Benpress 4x10
    Utfall 3x8 Utfall 3x8
    Tåhev 3x15 Tåhev 3x15

Dette er den viktigste delen av vanlig styrketrening, og de vil gi deg sterke ben med både mer utholdenhet, og mye mer eksplosiv styrke til de gangene det trengs. Men vær nøye med utøyning som jeg skal gå inn på senere. Dagene er bare et forslag, men det lønner seg å ha minst 2 hviledager mellom hver benøkt. Det er også lurt å legge opp styrketrening for ben dagene mellom løping, men aldeles ikke noe krav.

**Strake markløft er lakt til som en viktig øvelse for å styrke baksiden av låret(I tillegg til til ryggen), noe som forebygger belastningsskader som benhinnebetennelse.

Utførelse av strake markløft (viktig å utføre riktig teknikk):

-Start med en frivektsstang liggende på et stativ forann deg, eller allerede løftet opp i hoftehøyde.
    -Hold bena i hoftebredde fra hverandre, og ta grep på stanga, omtrent i skulderbredde, evt litt bredere.
    -Hold bena strake og vekten jevnt fordelt i fødtene mens du bruker hofteleddet til å gå ned i løftet, holde ryggen så strak som mulig, og brystet fram. (Ikke bruk for mye vekt i denne øvelsen i starten etter som det er viktig å bli vant med riktig teknikk før man kan legge på litt mer til et komfortablet nivå) Øvelsen gjøres ikke for å presse maksimalt, men for å styrke musklene i et rolig tempo.
    -Mens man går ned i løftet, ca stangen litt under knærne, halveis ned til gulvet, kjenner man det strekker litt på baksiden av låret.. da gjør man det riktig. En veldig god øvelse, overall. Trenger du mer hjelp til teknikk, spørr noen bekjente som kan litt om trening.

1.6-riktig progresjon i all treningen for å unngå belastningsskader

Riktig progresjon i trening er ytterst viktig for å bygge opp styrke og trene kroppen til å tåle mer belasting. Hold deg til programmet, spesielt til progresjonen, og hvis du skulle bli syk eller ha en lang pause, pass på at du ikke starter på et for tungt nivå direkte. Du får en ide av hva som er en god progresjon ved å bruke disse programmene, og denne progresjonen er optimal i forhold til både unngå skader og forbedre treningen, tyngre og tyngre. Stå på, tren riktig!

1.7- kosthold for å gi spesielt muskeltrening maksimalt resultat,+kosthold for å øke fettprosent.

For å få mer ut av styrketrening og generell trening hjelper det å spise godt med proteiner og få i seg nok karbohydrater, og gjerne ha mange måltider hvis man vil legge på vekt, noe som gjør normal styrketrening mer effektivt.

Her er måltidsprogrammet jeg brukte når jeg trente vekter 6 dager i uken tidligere(før jeg begynte på FJ trening), og det ga veldig gode resultater i forhold til ren styrketrening, og økning av muskelmasse. (det skal sies at muskelmasse i seg selv ikke er noe stoort mål i forhold til FJ)

Måltider:

frokost(06:30-8:00): 3 egg+2 brødskiver, 3 skjeer olje

lunsj1(09:30-11:00): 3 brødskiver+pålegg(prot),ris

lunsj2(12:30-14:00): pasta m/kjøttsaus/ris og bønner

lunsj3(15:30-17:00): pasta+3 brødskiver m/makrell

middag(18:30-20:00): forskjellig/ris og fisk/kylling

kvelds(21:30-23:00): ris og tunfisk, protein shake, 3 skjeer olje

Generelt vil jeg anbefale å spise mye grønnsaker, helst ferske ukokte, som gir viktige stoffer til kroppen som gjør gjenoppbygging av celler kjappere og mer effektivt (bl. annet Glutamin) , i tillegg til at det utbalanserer kroppens syrebalanse. -Den er som regel alt for sur.

Man vil helst ha en mer basisk kropp, ikke sur, noe som er mer naturlig, og gjør prosesser som imunforsvar, selvreparasjon av skader(belastningskader) mye kjappere.

Det er 3 ting som i hovedsak gjør kroppen vår for sur: Melk(melkeprodukter), sukker og hvete.
    Jo mer man holder seg unna disse tingene, spesielt melk, jo mindre sur blir kroppen og man vil merke at den fungerer mye bedre. Man føler seg mer klar osv(eks syn). Spesielt hvis man allerede har pådratt seg en belastningskade av et eller annet slag er dette enda viktigere. Folk med skader vil ofte merke at de går mye lettere bort når de forandrer kostholdet til å bli mer basisk, og mindre surt. Det finnes også et kostilskudd man kan ta som heter basepulver, fåes på helsekostbutikker, det anbefales hvis man har pådratt seg en skade. Kan være kjekt å ha under FJ opptak for eks (hvor man er veldig utsatt).

2- Metoder for A unngA alle de vanligste belastningsskadene:

2.1 -bevegelighetstrening (riktige muskler, riktig Ovelser med korekt utfOrt teknikk, riktig mengde):

Jeg anbefaler å starte med en 3 ukers forholdsvis intens tøyeplan, for deretter å holde det ved like, og bruke tøying/stretching før og etter trening, spesielt løping.

Først og fremt er det ben og hoftemuskulatur som er viktig å bli mykere i, og i tillegg hjelper det bra å bli mykere i brystmuskelen, siden den nesten alltid er for stram. Vi trener naturlig mye mer bryst enn rygg, og blir derfor lett mye strammere forann, noe som har en tendens til å trekke skuldrene så vidt litt fremover i deres naturlige posisjon. Det resulterer i at tung sekkebæring kan bli enda tøffere, og man merker nakke/skuldersmerter enda mer. De blir altså redusert om man er mykere i brystmuskelen og sterkere i øvre del av ryggen.

Tøyeøvelsene jeg fokuserer på er veldig effektive for å forebygge benhinnebetennelse, og skulle man pådra seg en vil de hjelpe en til å holde såpass god bevegelighet i de riktige musklene slik at man unngår noe særlig smerter under løping og gåing, selv om betennelsen er tilstede. Man kjenner det som ømt i etterkant, men den blir holdt på et moderat nivå og man kan fortsette. I tillegg vil man minske sjansene for kneskader(runners knee) og ankelbetennelser om man er bevegelig i benmuskulaturen.

Her er øvelsene jeg anbefaler, i denne rekkefølgene(gjør tøyingen dobbelt så effektiv):

1- Tøying av hofteleddsbøyer:

Startpossisjonen er det ene benet forann seg med 90 grader i kneet, foten i bakken, og det andre benet liggende bak seg, hvor man lener seg på kneet, +tærne. Man tøyer hofteleddet ved å presse hofta og vekten sakte fremover, samtidig som man holder magen inn og ryggen rett, og presser hofta fram til det strekker(30 sek).

2- Tøying av forside lår:

Det fungerer å gjøre det på den gode gamle måten som alle kjenner til, bøye fullt og holde foten bak seg mens man presser. Men det er enda mer effektivt om man tar denne vanlige possisjonen og setter en stol bak seg som man lener kneet på, samtidig som man presser hofta fram og holder magen inn. Da kjenner mann det mer oppover hele forsiden av låret helt opp til hofta, og man får tøyd flere muskler på en gang.

3- Tøying av bakside lår:

Legg et ben forann deg, vannrett lent på en stol eller liknende,hold ryggen helt rett, med litt svai, og vri hofta mot høyre om du tøyer høyre ben, slik at den siden av hofta blir presset bakover litt. Det kennes godt når man gjør det riktig. Trikset er å ikke miste svaien i ryggen.

4- Tøying av legg(+bakside lår):

Denne øvelsen jobber direkte med den muskelen som har en tendens til å bli for stram, og deretter gnage på benhinnen, som igjen skaper betennelse. Vanlig utøying av legg hjelper, men denne metoden er minst dobbelt så effektiv:

Stå med begge føttene halveis ut over et trappetrinn, halve foten oppå trinnet, halve utenfor. Bøy overkroppen fremover til du får 90grader i hofta, og hold korsryggen svai/rett, ellers mister man fort spenningen. Deretter senker man helene nedover, slik som man vanligvis gjør for å tøye leggen, samtidig som man holder overkroppen i possisjon. Dette kjennes veldig godt, både på leggene og baksiden av kneet/låret. En veldig god øvelse!

5- Forside av leggen:

Denne delen tøyer man ved å sitte på knærne med fotene eller føttene under seg, og lene seg bakover. Eksperimenter litt frem og tilbake med forskjellige possisjoner til du kjenner det tar forann leggen. Hjelper også mot benhinnebetennelse, og ankelskader.

6- Utside av hofte/setemuskel. (denne er alternativ, men den kan være effektiv om man skulle kjenne noe ubehageligheter rundt kneet, eventuelt runners knee)(anbefales å tøye innimellom)

Ta for eks høyre ben, legg kneet og leggen vannratt, sidelengs på en stol, ut forann dag(peker da til venstre), mens du lener deg på venstre kne som er i bakken, legg press på det og hold(30 sek).

7- Brystmuskelen:

Denne regner jeg med at du vet hvordan du tøyer: hold arm eller albue mot en vegg til siden/bak deg og press. Du kjenner det når du gjør det riktig.

Hvor mye, hvor ofte:

Start med dette programmet de 3 første ukene for å bli mykere:

4x 30 sek på alle øvelser, 2 ganger om dagen. Roter hele tiden gjennom programmet for optimal effekt. Ett sett øvelse 1, ett sett øvelse 2, osv til du har kommet igjennom. Så starter du om igjen til du har fullført totalt 4 sett på alle øvelsene.

Før og etter løping anbefales det på det sterkeste å kjøre igjennom benøvelsene, 1 sett på hver.

Når du har fullført 3 uker med tøying 2 ganger om dagen er du blitt mye mykere og trenger bare holde det ved like, i tillegg til å tøye før og etter løping/lange turer. Etter uke 3 foreslår jeg at du tøyer 2 sett på hver øvelse før du før relevant trening(løping, gåing), og 3 eller 4 sett i etterkant.
    Slik holder du bevegeligheten ved like og minsker sjanse for belastningsskader drastisk.

Under opptaket vil det være spesielt viktig å bruke disse øvelsene da belastningen er på det hardeste.

2.2-styrkeovelser som forebygger benhinnebetennelse(vanligste belastningskade), kneskader og ankelskader:

Som tidligere nevnt vil strake markløft hjelpe med å forebygge benhinnetennelse og andre belastningskader, i tillegg vil de andre øvelsene gjøre bena dine generelt sterkere og i stand til å tåle mer. Bruk de øvelsene og programmene som er nevnt tidligere^^, og du vil ha denne delen i boks.

2.5-treningsprogresjon, generelt:

Følg den oppsatte treningsprogresjonen, og du vil ha et best mulig treningsprogram i forhold til å unngå belastningsskader, og allikevel ha maksimal fremgang.

2.6-tips pA fottøy og såler:

Å kjøpe nye M77 til trening og senere opptak anbefales på det sterkeste. Kjøp egne såler. Eventuelt snakk med noen som har peiling på såler og føtter hvis du har noen problemer, for eks platfot. Det kan noen ganger øke sjansene for kneskader og benhinnebetennelse. Før du går inn M77, fyll de med vann, putt foten nedi, hell ut så mye som mulig vann så det er mest fuktighet igjen nedi dem, også går du en time eller to. Da tilpasser de seg foten veldig godt. Vær nøye med å få riktig størrelse.
    I forhold til løping er det viktig å ha skikkelige joggesko og såler(snakk med noen som har peiling på sko såler). Har man brukt de samme joggeskoene for lenge er det en god ide å bytte dem ut, jo mer slitte de blir jo dårligere fungerer de og det kan gjøre belastningen på bena større.

2.7-kostholdveiledning som drastisk minsker effekten av eventuelle belastningsskader(tro det eller ei):

Allerede nevnt og forklart^^. Kutt ut sukker, hvete og melk. Spis mer basisk mat som grønnskaer. Generelt sunn mat. Fastfood vil være et eksempel på mat som bringer mye syre i kroppen og gjør deg for sur. Jo mer basisk du er jo kjappere klarer kroppen å bygge seg opp igjen, det gjelder like mye oppbygging etter trening som oppbygging etter belastningskader. Du vil føle deg mer klar også. Evt bruk kosttilskudd: Basepuler.

3- Tips til Motivasjon(achievement):

Les kapittel 1 av Think and Grow Rich (Napoleon Hill).

4.1-orientering:

Her er det en god ide å lære seg en del basic skills, eventuelt trene på det når man går turer i skog og mark.

http://naturtips.no/kartog.htm

4.2- Psykologi, Underbevisstheten:

http://stevetaubman.blogspot.com/2005/1 ... liefs.html

5. Kontakperson:

Hvis du har noen problemer med kroppen, eller vil ta en virkelig grundig sjekk av eventuelle ting du er utsatt for, og vil ha ytterligere hjelp med forebygging av belastningsskader, og eventuelle andre liknende ting er dette personen å kontakte:

Terje Elvik, som holder til i Bergen og driver http://www.balanz.no/.

Han er den beste på dette område, den beste i landet (personlig mening), og han har tidligere hjulpet mange idrettsutøvere på landslagsnivå, og hvert år tar han for seg alle de som kommer gjennom de første stadiene av Marinejegeropptaket.

Du legger selv opp dine egne uker, og tilpasser alt du vil bruke av dette etter dine egne behov i forhold til egen timeplan osv. Som du sikkert forstår kan uke 6 i løpeprogrammet være uke 4 i styrkeprogrammet, bare for å ta et helt random eksempel. Du starter fra den første uka på hvert program og tar det derifra.

Zyp
    Work hard, work smart!

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2010
    Pondusfaktor
    4

Et bra innlegg av deg zyprex! Mye bra tips med tanke på progresjon og skadeforebygging osv. Selve treningsprogrammet setter jeg litt større spørsmålstegn ved for optimal progresjon bl.a.
    Ser du har benyttet deg av MJKs program for løping. Et greit program, men ikke veldig egnet for stor økning av slagvolum og O2-opptak, da øktene ikke er intensive nok til å påvirke disse faktorne for aerob kapasitet i særlig stor grad. Skal man øke slagvolum og O2-opptak på en effektiv måte må man trå til med intervalltrening med svært høy intensitet; 85-95% av makspuls (noe lavere om man er dårlig trent vel og merke).
    Riktig progresjon er selvsagt nøkkelordet for å unngå belastningsskader.

Angående skadeforebyggende trening (særlig rettet mot beinhinnebetennelse) er bevegelighetstrening svært viktig, samt uttøying etter løpeøkter. En av de vanligste årsakene til beinhinnebetennelse er at leggmuskulaturen er for stram (den drar og sliter i festene sine langs leggbeinet som kan føre til en irritasjon av beinhinnen, som igjen fører til en betennelse i beinhinnen). Uttøying av leggmuskulaturen etter hver løpeøkt er derfor en god måte å forebygge beinhinnebetennelse.
    *Strake markløft er lakt til som en viktig øvelse for å styrke baksiden av låret(I tillegg til til ryggen), noe som forebygger belastningsskader som benhinnebetennelse
    At strake markløft og styrkning av hamstrings forebygger beinhinnebetennelse er jeg heller skeptisk til. Jeg sier ikke at det ikke er hensiktsmessig å trene strake markløft, men jeg ser ikke hvordan denne øvelsen alene forebygger beinhinnebetennelse.
    De fleste av oss sliter med overpronasjon når vi løper, som er ofte den grunnleggende årsaken til beinhinnebetennelse. Stabile løpesko, evt. m. innleggssåler vil kunne motvirke dette og er en svært god investering. Dette vil rette opp en del av feilstillingen foten din får når du løper, men man har sannsynligvis andre "feil" også ved løpeteknikken sin om man overpronerer.

Trening med balansepute og generell styrkning av muskelgruppene i beina vil hjelpe på dette og igjen forebygge belastningsskader. Styrkning av setemuskulaturen vil for mange som overpronerer være svært gunstig da mange fører foten utover i steget. Dette kommer som et resultat av svak setemuskulatur, der andre muskelgrupper tar over noe av jobben til setemuskulaturen og dette fører til en vridning av foten.

For ex, Benkpress er bortkastet tid og krefter i forhold til FJ forberedelser.. du trener mer enn nok armhevninger uansett, så bryst og arm styrken er bra nok.
    Dette utsagnet vil jeg si meg ganske uenig i. Benkpress er en ypperlig øvelse for å øke maksimal styrke i pectoralis major(brystmusklene) og triceps som er de musklene som også tar størsteparten av arbeidet i pushups også. Å kunne løfte 250kg i benkpress er ikke hensiktsmessig i seg selv, men å å øke maksstyrken sin her vil uansett kunne ha en positiv effekt på antall pushups man klarer å presse ut da man per repetisjon vil bruke en mindre prosentandel av maksstyrken sin, og derfor kunne ta flere repetisjoner. Slik trening bør selvsagt kun supplere den treningen man har på høyrepetisjonssett på pushups for å ha nevneverdig effekt.

Man vil helst ha en mer basisk kropp, ikke sur, noe som er mer naturlig, og gjør prosesser som imunforsvar, selvreparasjon av skader(belastningskader) mye kjappere.

Det er 3 ting som i hovedsak gjør kroppen vår for sur: Melk(melkeprodukter), sukker og hvete.
    Jo mer man holder seg unna disse tingene, spesielt melk, jo mindre sur blir kroppen og man vil merke at den fungerer mye bedre. Man føler seg mer klar osv(eks syn). Spesielt hvis man allerede har pådratt seg en belastningskade av et eller annet slag er dette enda viktigere. Folk med skader vil ofte merke at de går mye lettere bort når de forandrer kostholdet til å bli mer basisk, og mindre surt. Det finnes også et kostilskudd man kan ta som heter basepulver, fåes på helsekostbutikker, det anbefales hvis man har pådratt seg en skade. Kan være kjekt å ha under FJ opptak for eks (hvor man er veldig utsatt).
    Dette har jeg ikke lest eller lært noe om tidligere. Har du noen gode kilder på dette?
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a
    year, but eventually it will subside and something else will take its
    place. If I quit, however, it lasts forever. - Lance Armstrong

Menig
    Ble medlem
    Jul 2011
    Pondusfaktor
    0

Hei.

Skal også søke på fallskjermjeger for 2012, leste på forsvarets hjemmesider at bare 300 blir tatt inn til grovuttaket, noen som vet hvor mange (sån cirka) som får avslag på søknadene sine? Og hva de ser på i søknaden som kan være er utslagsgivende for avslag?

Er 20 år, og er ferdig som lærling som offshore elektrikker i mars 2012. Vil det slå negativt ut at jeg er 91 modell og søker såpass "sent" iforhold til alderen min?

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2010
    Pondusfaktor
    4

Tviler på det! Det er nok bare positivt.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av brunbjørn Vis post
    Hei.

Skal også søke på fallskjermjeger for 2012, leste på forsvarets hjemmesider at bare 300 blir tatt inn til grovuttaket, noen som vet hvor mange (sån cirka) som får avslag på søknadene sine? Og hva de ser på i søknaden som kan være er utslagsgivende for avslag?

Er 20 år, og er ferdig som lærling som offshore elektrikker i mars 2012. Vil det slå negativt ut at jeg er 91 modell og søker såpass "sent" iforhold til alderen min?
    Har dette rett fra løvens munn (FSK/HJK Rekrutteringsoffiser) - sitert direkte fra e-post:

"Mulighetene for å komme inn på et fallskjermjegeropptak er like om man er 18 år eller 25 år. Det er kandidatens psykiske og fysiske form, samt motivasjon, vilje og prestasjon som blir vurdert om man blir tatt opp til fallskjermjegertjeneste eller ikke. På den andre hånd kan det være greit å være litt eldre enn gjennomsnittet siden man ofte har mer erfaring og er mer moden, men som sagt legger vi ikke vekt på alder, bakgrunn, tilhørighet osv. når det kommer til vurdering av kandidatene. Her stiller alle med blanke ark."

Så kjør på!
    Sist endret av PF; 19-09-11 kl 22:18
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0
    Gjør på folkens!!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0
    Går/marsjer forresten halvmaraton (21km) i Bergen på lørdag med 25 kg sekk. Må prøves ut!!

* HVA ER LIVET UTEN SEKK ?!!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0
    Er det noen som har vært inne på sesjon 2?
    Jeg lurer på om den teoretiske testen er så sykt vanskelig som alle skal ha det til.
    Jeg går elektro og har 5 i engelsk, 5 og 6 i norsk.
    Tror dere det blir vanskelig å få over 5 på den teoretiske testen?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    På sesjon testes "allment evnenivå" med tre forskjellige tester, en matematikk/regne-test, en der man skal finne synonymer til ord (dvs. man får for eksempel oppgitt ordet "spise" og spørres hvilket av følgende ord er synonym til det: "huske" "gå", "ete", "drikke") og en der man skal finne hvilken figur som er den neste i en serie (som f.eks. her (lenke)). Det er begrenset tid, og man starter med lette oppgaver, så blir de vanskeligere etter hvert og de siste oppgavene er svært vanskelige (f.eks. på synonymtesten kommer mot slutten sjelden brukte fremmedord). Det beregnes en score for hver av dem, så regnes det ut middel, og fra dette gis det et normalisert resultat i form av et heltall fra 1 til 9. Dette er normalisert slik at "gjennomsnittsnordmannen" får 5 i allment evnenivå. For å være nøyaktig: De laveste 4% får 1, de neste 7% får 2, de neste 12% får 3, de neste 17% får 4, de neste 20% (dvs. her er gjennomsnittsnordmannen pluss minus 10%) får 5, neste 17% får 6, neste 12% får 7, neste 7% får 8 og de beste 4% får 9.

Denne testen ligner svært mye på en av de mest kjente IQ-testene som heter WAIS-testen. I den får gjennomsnittspersonen 100, det er en normalfordeling, og det er et standard avvik på 15. Testen for allment evnenivå på sesjon gir også en tilnærmet normalfordeling med middel på 5 og standard avvik på 2. Den norske sesjonstesten har vært gitt omtrent uendret i 60 år, og det enorme statistiske materialet brukes veldig mye internasjonalt til intelligensforskning. Siste bruk av denne var litt skremmende: Man så på alle menn som var blitt lærere, hvilken score hadde de hatt i allment evnenivå på sesjon? Det viste seg at de som var født i i 1950 og senere i livet ble lærere, hadde på sesjon (i ca. 1968) i gjennomsnitt 7,3 i allment evnenivå. De som var født i 1980 og har blitt lærere hadde på sesjon (i ca. 1998) i gjennomsnitt 6,2 i allment evnenivå. Og fra sesjon i 1968 til sesjon i 1998 var det en helt jevn og kontinuerlig nedgang i gjennomsnittlig allment evnenivå for de som senere ble lærere.

Hva man får i allment evnenivå på sesjonstesten har svært stor betydning for om man vil kunne komme inn på befalsutdanning, kunne få tjeneste i internasjonale operasjoner, kunne komme i spesialstyrkene og hvilken tjenestestilling man vil kunne få i militæret (ofte med krav til å ha 4 og bedre, av og til 5 eller bedre). Så det lønner seg selvfølgelig å prøve så godt man kan, og gjøre det så godt man klarer.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0
    Nei, du klarer det lett!!!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av FSK2012 Vis post
    Nei, du klarer det lett!!!
    Hehe. Hvordan vet du det?
    Syntes du den var lett? :P

Menig
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    0
    Ja, null stress. Prøven skal bare skille de tilbakestående fra de normale

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2011
    Pondusfaktor
    3
    ser at det er noen måneder siden sist kommentar men kommenterer uansett. vi sees vell på opptaket regner jeg med. Skal selv søke meg inn i 2012 og følger treningsprogrammet som forsvaret har anbefalt til fsk http://fallskjermjeger.no/treningsprogram_SJ.pdf og annser det som veldig bra

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter