Side 5 av 5 FørsteFørste ... 345
Viser resultatene 161 til 180 av 180
  1. #161
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    16.323
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1563
    Nevnt
    256 innlegg
    Sitert
    736 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    51

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Brukes dampturbiner i moderne (dvs. produsert siste 10-20 år) skip/marinefartøyer i det hele tatt lenger, eller har gassturbiner, eventuelt også dieselmotorer tatt helt over?

    De norske fregattene av Oslo-klassen som ble bygget tidlig på 1960-tallet hadde jo dampturbiner, og det var den gangen i hvert fall en stor fordel for et anti-ubåt fartøy, sammenlignet med dieselmotorer, da dampturbinene lagde mye mindre støy. Men det samme gjelder sikkert for gassturbiner, regner jeg med? Samtidig med de 5 fregattene av Oslo-klassen fikk Sjøforsvaret de to korvettene KNM Sleipner og KNM Æger. Disse var først og fremst ment for anti-ubåtkrigføring nær kysten/innaskjærs og hadde samme utstyr for det (Terne-raketter og torpedoer, samt sonar), men mye enklere våpen og ildledningsutstyr mot overflate- og luftmål. Men de ble regnet som til en viss grad mislykkede fordi støyen fra dieselmotorene ødela vesentlig for sonaren.

    Edit: Holder atomdrevne fartøyer utenfor, de har selvfølgelig dampturbin.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.



  2. #162
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    1.735
    Liker (gitt)
    810
    Liker (mottatt)
    406
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    470 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    17

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Boiler=fyrkjele så det er vel innenfor, eller hva @Eisenhower?

    Rart de ikke smetter inn en liten reaktor fra en ubåt som er til overs når de først er i gang.
    Artillery is the God of War

  3. #163
    Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Innlegg
    2.716
    Liker (gitt)
    291
    Liker (mottatt)
    420
    Nevnt
    132 innlegg
    Sitert
    196 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    15

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Kuznetsov bruker dampturbiner av den gode, gamle sorten, så fyrkjele er absolutt innafor. Dog usikker på drivstofftype: én kilde sier gass, en annen sier diesel mens en tredje sier olje. Vil tro sistnevnte er mest sannsynlig, men slike ting kan jeg fint lite om, så jeg skal ikke påstå noe.

    En av grunnene til at dampturbiner gikk av moten på mindre skip er at de reagerer mye tregere enn diesel og gassturbiner gjør. De to sistnevnte kan forandre hastighet så mye og ofte og (nesten) så fort du vil, noe som er en stor fordel f.eks. når du jakter ubåter innaskjærs. Tyskerne brukte dieselmaskineri på f.eks. "lommeslagskipene" sine under krigen, og gjorde at de raskt kunne få opp hastigheten og komme seg unna/nærmere før fienden rakk å få opp dampen. Det hadde riktignok en pris, da motorene var upålitelige og ga lavere topphastighet enn dampturbiner (skip av tilsvarende størrelse med dampturbiner var gjerne 5-6 knop raskere). Sikkert også forskjeller i virkningsgrad osv., men det er utenfor mitt fagfelt.
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

  4. #164
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.093
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    506 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    34

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Russland har ett lite problem med dette.

    Gassturbinene de installerte i de fleste fartøyene kom som regel fra Ukraina, det blir det litt dårlig med i dag.

    Atomreaktor har blitt nevnt tidligere men, det er enormt kostbart å sette inn da det drar med seg dype endringer i strukturen, for ikke å snakke om sikkerhetsregime.

    Personlig tror jeg de heller pusser opp dagens turbiner så langt det går.
    Død ved Kølle!

  5. #165
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    7.319
    Liker (gitt)
    598
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    453 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    38

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Russernes største problem er at de ikke har penger til nye hangarskip og for stort og ømt ego til å høgge det de alt har. Jeg regner med at alle land- og luftgeneraler ønsker balja dit peppern gror (de har jo alt sendt ett dit.)

    Kuznetsov er når jeg tenker på det et skoleeksempel på "Diesen-tesen" om at å sitte på en kapasitet man ikke har råd til å drifte eller modernisere av tradisjons- og prestisjehensyn er å pisse penger ut av vinduet, og at det beste er å kvitte seg med den ASAP.
    man vâhet wîp unde man,
    gedanke niemen gevâhen kan

  6. #166
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    1.735
    Liker (gitt)
    810
    Liker (mottatt)
    406
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    470 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    17

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Sitat Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
    Kuznetsov bruker dampturbiner av den gode, gamle sorten, så fyrkjele er absolutt innafor. Dog usikker på drivstofftype: én kilde sier gass, en annen sier diesel mens en tredje sier olje. Vil tro sistnevnte er mest sannsynlig, men slike ting kan jeg fint lite om, så jeg skal ikke påstå noe.

    En av grunnene til at dampturbiner gikk av moten på mindre skip er at de reagerer mye tregere enn diesel og gassturbiner gjør. De to sistnevnte kan forandre hastighet så mye og ofte og (nesten) så fort du vil, noe som er en stor fordel f.eks. når du jakter ubåter innaskjærs. Tyskerne brukte dieselmaskineri på f.eks. "lommeslagskipene" sine under krigen, og gjorde at de raskt kunne få opp hastigheten og komme seg unna/nærmere før fienden rakk å få opp dampen. Det hadde riktignok en pris, da motorene var upålitelige og ga lavere topphastighet enn dampturbiner (skip av tilsvarende størrelse med dampturbiner var gjerne 5-6 knop raskere). Sikkert også forskjeller i virkningsgrad osv., men det er utenfor mitt fagfelt.
    Diesel og olje kan godt bety det samme avhengig av hvem du snakker med. Smøreolje heter alltid smøreolje.

    I det maritime skiller man gjerne mellom forskjellige dieseltyper og tungolje. De forskjellige dieseltypene har variert sammensetting, innslag av svovel, partikler osv. Tungolje krever renseutstyr og forvarming men kan i teorien brukes på de fleste motorer så lenge de er forberedt for det. Pris og miljøvennlighet er gradvis synkende når man beveget seg mer og met mot tungolje.

    99.9% sikker på at de ikke kjører med gass men det kan jo hende det finnes en løsning for å drive kjelene under landligge det hvor det finnes et gassnettverk.

    Gassolje er den fineste maritime dieselen og er såvidt jeg vet tett opp mot røddiesel men uten farge.

    Tipper de kjører med tungolje med dårlig renseanlegg.
    Artillery is the God of War

  7. #167
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Innlegg
    2.164
    Liker (gitt)
    536
    Liker (mottatt)
    261
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    250 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    9

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Med tanke på hvor mye røyk de la når de seilte så måtte de fyre med gammel asfalt
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

  8. #168
    Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Innlegg
    2.716
    Liker (gitt)
    291
    Liker (mottatt)
    420
    Nevnt
    132 innlegg
    Sitert
    196 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    15

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Eksosen blir farget svart av de knuste drømmene til admiralene som drømmer seg tilbake til Sovjet-tiden, da de var en stormakt til sjøs
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

  9. #169
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Innlegg
    18.309
    Liker (gitt)
    1119
    Liker (mottatt)
    2521
    Nevnt
    264 innlegg
    Sitert
    1272 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    69

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Admiral Piotr (til høyre) angrer på at han tok på seg den nye tropeuniformen på toktet med Kuznetsov.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

    på Twitter

  10. #170
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    16.323
    Liker (gitt)
    664
    Liker (mottatt)
    1563
    Nevnt
    256 innlegg
    Sitert
    736 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    51

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    En sang om fyrbøterne på Kuznetsov:

    När jag börja att segla till sjöss i maskin
    var jag trimmer på Aileen Alannah
    För jag lämna en trålare i Aberdeen
    och fick chansen att mönstra med samma
    Vi var sex man på durken och två i var box
    det var kolboxar stora som hus
    Och det mesta vi gick med var stenkol och koks
    ifrån Sunderland till Santa Cruz

    Det var dåligt med käket men chiefen var bra
    så vi höll alltid steamen på toppen
    och så fick vi en whiskey var fjortonde dag
    det är nyttigt sa gubben för kroppen
    It’s a very old whiskey, my boy sa han då
    och så plira han smått och slog i
    och så sjöng vi en visa som började så
    I was born by the side of the sea

    Det var hårt på den tiden vi gick sex om sex
    och ibland gick vi fyra om fyra
    och man tröttnar på teblask, konserver och kex
    när man seglar för två pund i hyra
    Så jag klarade ut i Newcastle on Tyne
    fast den staden var tråkig och ful.
    och där fick jag hyra med Stevenson Line
    och i Spanien där fira vi jul

    Båtens namn var Bermudas på fem tusen ton
    med sex fyrar och trångt mellan skottna
    och jag sa när jag stod där med släjsen igång
    Det är syndastraff, boys att vi fåttna
    Våra kol var som snus eller finmalet krut
    vi fick släjsa och raka i ett
    Vi fick slagga två gånger på vakten till slut
    och vi levde i aska och svett

    Ja, den får inte va varken dum eller lat
    som ska stå på en elddurk och fyra
    och får ju till slut ett förinnerligt hat
    till matroser som inte kan styra
    Det var bus på Biscaya och slinger i ett
    och vi lovade rorgängarna dagg
    För på elddurken drällde där skyfflar och spett
    och vi trampa i glödande slagg

    I Valencia där fick vi en last apelsin
    men den lasten fick gå mej förutan
    för jag smet med min sjösäck och min mandolin
    jag var tröttkörd och ogilla skutan
    Jag var tunn som ett rakblad men riggad och fin
    och en fröken som sjöng på en bar
    gödde opp mej med kyckling och tre sorters vin
    Ja, den flickan va ovanligt rar

    Jag har seglat med britter med yankees och allt
    ja, med tyskar och med portugiser
    Det var hemskt när man gick utan hyra och svalt
    och fick smörj av Antwerpens poliser
    Men det värsta var nog när vi hade gjort rent
    i ångpannorna ner i Bordeaux
    och jag somna i kitteln och märkte för sent
    att manluckorna skruvades på

    Ja, jag vakna när vattnet blev påsläppt you see
    och kamraterna eldade under
    Det var kolmörkt i kitteln och vattnet det steg
    så jag flydde ju högst upp inunder
    Men där var det ju stopp, där var manluckan på
    och jag tänkte Nu är det nog klokt
    Charlie Barr, att du kvickt läser opp Fader Vår
    för här eldare, här blir du kokt

    Som jag läste min bön fick jag höra ett ljud
    det var någon där oppe som knacka
    och så öppna nån luckan och skrek: Herre Gud
    här är Charlie ju kvar med min hacka
    Det var donkeyman själv, han var skotte you know
    och se hackan jag hade var hans
    Det var den som han sökte, men medge ändå
    att det samtidigt gav mej en chans
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  11. #171
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    7.319
    Liker (gitt)
    598
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    453 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    38

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det er ikke lett å holde seg aktuell... Ikke før hadde jeg lagt ut denne før jeg fant ut at "Georgij Pobedonosets" i juni-juli seilte til Sevastopol, på tokt av ukjent varighet.
    "Georgij Pobedonosets" kom tilbake til Severomorsk i går, etter å ha deltatt i den russiske flåtegruppen i Middelhavet, det vil sannsynligvis si "Syria-ekspressen".

    På TV-klippet i linken kan man se at den legger til ved siden av det jeg er 90% sikker på at er "Aleksandr Otrakovskij".

    https://vk.com/rednsz?z=video-101918...all_-101918803
    man vâhet wîp unde man,
    gedanke niemen gevâhen kan

  12. #172
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    6.093
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    506 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    34

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Georgij Pobedonosets er det av og til bilder av på denne siden.

    https://turkishnavy.net/2016/11/

    Så ja Syria ekspressen.
    Død ved Kølle!

  13. #173
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    7.319
    Liker (gitt)
    598
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    453 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    38

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Blir litt færre bilder nå framover.
    man vâhet wîp unde man,
    gedanke niemen gevâhen kan

  14. #174
    Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    7.937
    Liker (gitt)
    870
    Liker (mottatt)
    519
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    535 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    19

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Om Russlands fornyede ubåtkapasiteter, GIUK-gapet og viktigheten av MPA.

    https://www.aldrimer.no/formidabel-e...-etterretning/

    Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  15. #175
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    7.319
    Liker (gitt)
    598
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    453 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    38

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Denne setningen er litt misvisende, ettersom den kan gi inntrykk av at alle de åtte Borej-klasse strategiske ubåtene skal til Nordflåten:
    Totalt skal Nordflåten få åtte ubåter i den såkalte Borei-klassen. Tre av disse er allerede i aktiv tjeneste, ytterligere fem er under bygging.
    Av de tre Borej-klasse u-båtene som er operative er en i Nordflåten, to i Stillehavsflåten. Av de fem gjenstående skal visstnok tre til Stillehavsflåten og to til Nordflåten. (Men slike fordelinger kan man ikke være sikker på før fartøyene faktisk er på plass.)

    Imidlertid har begge de to Borej-klasse u-båtene som er overført til Stillehavsflåten vært innom Kola og Severomorsk for testing og utprøving. Kola og Nordflåten er åpenbart test- og kompetansesenter for u-båtkrigføring, og til og med vietnamesiske dieselelektriske u-båter har vært der for testing og opplæring av mannskaper. Det gjør jo ikke u-båt-etterretning derfra noe mindre interessant, heller tvert i mot.
    man vâhet wîp unde man,
    gedanke niemen gevâhen kan

  16. #176
    Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    7.937
    Liker (gitt)
    870
    Liker (mottatt)
    519
    Nevnt
    66 innlegg
    Sitert
    535 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    19

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    To russiske korvetter i Steregushchiy-klassen, Soobrazitelny og Boiky, samt en slepebåte og tankskip, har passert gjennom den engelske kanal i natt, eskortert av Royal Navy.

    De forlot basen sin i Kaliningrad forrige lørdag, og er på vei til det østlige Middelhavet.

    Skipene er relativt nye, bygd tidlig 2000.


    https://news.usni.org/2017/04/10/rus...mahawk-strikes

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ster...class_corvette

    http://www.independent.co.uk/news/uk...=facebook-post

    Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  17. #177
    Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Innlegg
    1.519
    Liker (gitt)
    39
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    32 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Engelsk-språklig russisk "dokumentar" der vi følger utvalgte enheter i Østersjøflåten før og under en liten øvelse, deriblant SOOBRAZITELNY. Interessant å se på. Legg særlig merke til lederskapsmodellen som følges og tilsynelatende er gjengs hos naboen.

  18. #178
    Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    7.319
    Liker (gitt)
    598
    Liker (mottatt)
    927
    Nevnt
    86 innlegg
    Sitert
    453 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    38

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Oscar-II klasse (samme som "Kursk") u-båten "Orel" (Staves "Oryol" i noen kilder) har returnert til Severomorsk etter overhaling hos Zvezdochka i severodvinsk ved Kvitsjøen. Den er dermed den tredje og siste av de gjenlevende Oscar-II u-båtene i Nordflåten som er levetidsforlenget.

    http://function.mil.ru/news_page/cou...2118204@egNews

    Dette er samme u-båten som tok fyr under sveisearbeider i 2015, og skapte noe uro.

    https://www.tu.no/artikler/russisk-a...ussland/222336
    man vâhet wîp unde man,
    gedanke niemen gevâhen kan

  19. #179
    Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    195
    Liker (gitt)
    31
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Russisk marinefartøy i Svartehavet holder på å synke etter kollisjon med annet fartøy
    https://www.nrk.no/urix/russisk-mari...vet-1.13492080

    Det skal angivelig være snakk om forsyningsskipet Liman, som er omgjort til rekognoseringsfartøy, som skal være berørt.
    Si vis pacem, para bellum

  20. #180
    Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    195
    Liker (gitt)
    31
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

    Sv: Russiske marinen - tilstand og utvikling

    Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Russisk marinefartøy i Svartehavet holder på å synke etter kollisjon med annet fartøy
    https://www.nrk.no/urix/russisk-mari...vet-1.13492080

    Det skal angivelig være snakk om forsyningsskipet Liman, som er omgjort til rekognoseringsfartøy, som skal være berørt.
    Mer om ulykken og Liman
    http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7705401.html
    Si vis pacem, para bellum




Side 5 av 5 FørsteFørste ... 345


Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier