Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 119

Tråd: Forsvar musikken!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Forsvar musikken!

Forsvar musikken!

aftenposten.no
    OLE EDVARD ANTONSEN, INGAR BERGBY, ARVID ENGEGÅRD, TROND KORSGÅRD, OLE KRISTIAN RUUD - kunstneriske ledere Forsvarets musikk

Forsvarets fem profesjonelle musikkorps er igjen truet av budsjettnedskjæringer. Til høsten har 153 musikere ikke penger til å spille konserter. Brigader Holmenes skriver i Aftenposten 31. mars at korpsene har hatt et merforbruk i 2009 som må dekkes i år.
    Økte rammer.

Økte rammer.
    For de sivile orkestrene og ensemblene i Norge ligger produksjonsmidlene på 20–25 prosent av samlet tildeling, for Forsvarets musikk var marginen i fjor ti prosent, i år er den nede i fem prosent. Dette i kontrast til fjorårets stortingsmelding «Kultur å forsvare» (St.m. 33), der rammene foreslås økt.

Uten musikkfaglig begrunnelse.
    Holmenes har uten musikkfaglige begrunnelser bestemt rammer og ambisjoner for korpsene i år. Med hjelp av hvilke rådgivere, med grundig innsikt i norsk kulturliv, er disse beslutningene fattet?

Viktig aktør.
    Forsvarets musikk er en viktig aktør i musikklivet: Det er landets største arbeidsplass for profesjonelle blåsere, musikerne er forbilder for store deler av det frivillige musikklivet, og ved sin fleksibilitet treffer korpsene et annet publikum enn de større orkestrene. De turnerer i distriktene og driver oppsøkende virksomhet ved skoler, barnehager og institusjoner.

Allsidig.
    Allsidigheten gjør at Forsvarets musikk spiller alt, fra små kammerensembler via større ensembler og storband til fullt korps. Deltagelse ved Forsvarets egne seremonier, konserter for Forsvarets personell og pårørende, julefeiring for soldatene i Afghanistan og Norsk Military Tattoo er blant korpsenes militære oppdrag. Flere Spellemann-nominasjoner og -priser, Årets utøver i Norsk Komponistforening 2008 og positiv presseomtale landet rundt, er med på å gi Forsvaret et godt omdømme i det sivile samfunn.

Troverdighet.
    Forsvarets musikk trenger profesjonelle rammebetingelser. Langsiktig planlegging blir umulig når perspektivet bare er inneværende år. For korpsene handler det om troverdighet overfor samarbeidspartnere, for Forsvaret om troverdighet som aktør i kultur- og samfunnslivet.

Tiden er inne for å vurdere alternative forvaltningsformer av Forsvarets musikk, som for eksempel øremerkede midler via forsvarsbudsjettet, en egen stiftelse under Forsvarsdepartementet eller finansiering via Kulturdepartementet. Noen ekstra midler til produksjon gjør korpsene i stand til å spille konserter i hele 2010.

Politikerne har ansvar.
    Norske politikere har bestemt at musikken skal bestå, endog øke sitt ambisjonsnivå, og de sitter derfor med nøkkelen til korpsenes fremtid.

# # # # #

Ja...
    DYT-DYYYYYT-DYT

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Forsvar musikken!

Hvilken melodi går denne sangen til? Fikk den ikke til å stemme med "Teddybjørnens vise"..

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Bohemian rapsody.

Som det forøvrig står på veggen hos marinemusikken: Et land uten kultur er ikke verd å forsvare. Når vi har råd til operaen så har vi råd til de få militære musikantene vi har.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Det eneste vettuge er i mine øyne å legge det under kulturdepartementet. Vi har ikke stor nok organisasjon til å forsvare så store musikkorps. Jeg er en stor tilhenger av musikk, korps inkludert, men det bør ikke konkurrere med resten av forsvaret om penger, musikk og kultur hører hjemme under et annet budsjett.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

"Blablabla er med på å gi Forsvaret et godt omdømme i det sivile samfunn."
    Slike påstander hører man ofte, og hver eneste gang uten at det gjøres forsøk på å bevise dem.

Gratis forslag til meningsmåling for MMI el l:
    "Har du hørt et av Forsvarets musikkorps spille? Hvis ja, i hvor stor grad førte dette til at du stemte på et politisk parti som går inn for å øke Forsvarsbudsjettet?"

Klarer man å få frem et signifikant positivt resultat her, skal jeg akseptere at vi sløser vekk penger på militær korpsmusikk, ellers ikke.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6

Jeg er stor tilhenger av korps og forstår argumentet som "forbilder til de frivillige korpsene" og "er med på å gi Forsvaret et godt omdømme i det sivile samfunn". Jeg er også tilhenger av Forsvaret som "kultur- og tradisjonsbærende institusjon", det være seg militære tradisjoner og kultur eller som her kunstnerisk uttrykk gjennom musikk.
    Når det er sagt må jeg også legge til at jeg er stor tilhenger av Forsvarets skarpe ende. Og i dagens pressede økonomiske situasjon ser jeg at det ikke er plass til alt man ønsker seg i grønt/blått. Da må man prioritere og eventuelt kutte ned på enheter og omfordele midler.

I de vanligste diskusjonene i Forsvaret er det "most bang for the buck" som gjelder. I denne diskusjonen er det "mest lyd og kultur for pengene". Og da stiller jeg meg spørsmålet, "Trenger Forsvaret virkelig å formidle så mye kultur innen et "snevert" interessefelt?"

Selv om det er trist for de kroppene det ville berørt er mitt svar på det spørsmålet "Nei, men vi må formidle litt." Jeg mener at i tillegg til Garden må Forsvaret ha et korps/orkester med profesjonelle heltidsmusikere. Og da mener jeg "ett", ikke "fem". Og da kommer selvfølgelig diskusjonen "Hvilket skal bevares?"
    Det er altså 5 profesjonelle korps/orkester i Forsvaret. Gardemusikken (3. Gardekompani som inneholder Musikk-, Signal- og Drilltroppen) er et 6. korps, men disse består av vernepliktige mannskaper som avtjener førstegangstjenesten.

FMKN ble opprettet i 1911. Det er det yngste og nordligste av Forsvarets fem profesjonelle musikkorps, og holder til i Harstad. I et normalår holder ensemblet ukentlige konserter og turnerer i inn- og utland. Forsvarets musikkorps Nord-Norge er, som navnet tilsier, først og fremst et korps for Norges nordligste landsdel.
    FSMK
    Forsvarets stabsmusikkorps er blant landets eldste kulturinstitusjoner og er Norges største profesjonelle blåseorkester med 39 fast ansatte musikere. FSMK er Forsvarets viktigste representasjonsorkester i Oslo.
    FMKV
    Forsvarets musikkorps Vestlandet (FMKV), kjent i lokalbefolkningen som "Divisjonsmusikken" er et av Forsvarets fem profesjonelle ensembler. Korpset har røtter tilbake til 1792 og består i dag av 28 topp høgskoleutdannete musikere.
    KNMM
    Kongelige norske marines musikkorps, eller Marinemusikken, er ett av fem helprofesjonelle militærkorps i Forsvarets musikk. Korpset kombinerer militære tradisjoner med utadrettet musikkformidling og gjester jevnlig flere festivaler rundt om i landet.
    LFMK
    Luftforsvarets musikkorps holder til i Trondheim og er ett av Forsvarets fem profesjonelle musikkorps. I tillegg til våre militære oppdrag spiller vi årlig rundt 100 konserter for vårt sivile publikum. LFMK holder et høyt kunstnerisk nivå og våre 28 musikere behersker de fleste genre.
    Jeg ser for meg en veldig diskusjon (kanskje ikke akkurat her i dette forumet) om hvem som er best, eldst, viktigst etc., men det er i hovedsak "uvesentlig". Like uvesentlig som i alle andre diskusjoner om nedleggelse av avdelinger i Forsvaret. Spørsmålet er først og fremt "Skal vi ha musikk eller ikke i Forsvaret?" Dernest er spørsmålet eventuelt "Hvor mange korps, alternativt hvor stort?"

I min verden ser jeg for meg ett korps basert på profesjonelle utøvere i tillegg til Garden. Jeg vil ikke ta stilling til hvilken sammensetning det "nye" korpset skal ha eller hvilket som skal leve og hvilke som skal avvikles. Bare ytre min mening om at korps er en del av de militære tradisjoner og som må ivaretas. Riktig nok er det lenge siden korpset gikk i første rekke og spilte hymner til inspirasjon for de kjempende i striden, eller ble brukt som signalbærere for strategiske valg på slagmarken. Men like fullt er det en tradisjon nesten like gammel som de organiserte militære tradisjoner.

Et militærvesen uten musikk korps er et vesen uten sjel. Et klinisk instrument kun til bruk for den spisse enden. Musikk korps i Forsvaret er like viktig som våre fort og salutteringer som er en hyldest til vår nasjon ved viktige begivenheter. Vi er opptatt av å holde på tradisjoner og dette er en del av de. Men alt med måte..
    Bumpibump TM

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6

Blir nesten litt latterlig å tenke på at vi har 5 profesjonelle korps, når vi f.eks i en annen tråd her på forumet diskuterer om det er best valuta for penga å opprettholde en så billig avdeling som HV016. Vet ihvertfall hvor jeg ville svingt øksa først hvis jeg det var opp til meg...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Hvis man skal forsvare musikk som kulturbærer og sammenligne det feks med saluttering - så er fakta at det skjer svært lite saluttering idag og det skjer med delvis frivillige idealister. Det er en mye viktigere tradisjon enn musikkorps.

Legg det ned, dette klarer vi oss fint uten ift mye annet som trengs - både i skarp ende og som kulturbærende elementer. Gardemusikken får holde.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6

Jeg er veldig enig i at 5 korps pluss Garden er overkill. Way overkill..
    Og når dette settes opp mot 016-tråden og andre nedskjæringer i Forsvaret er jeg jo helt enig med samtlige. Men at vi ikke skal ha det er jeg uenig i. Med tanke på så mye annet "tøv" som Forsvaret kaster penger etter, mener jeg at det bør være rom for ett korps i tillegg til Garden.
    Bumpibump TM

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Legg det ned, dette klarer vi oss fint uten ift mye annet som trengs - både i skarp ende og som kulturbærende elementer. Gardemusikken får holde.
    Særdeles enig!

Det er nesten litt provoserende med denne sytingen Forsvarsmusikken driver med når man ser hvordan tilstanden er i resten av systemet. Skjønner godt at man ønsker å verne om egen nisje og ha de beste vilkår for en selv, men man må samtidig ha såpass situasjonsforståelse at man klarer å velge tid og sted for en fight. Og når spesielt den operative ende av Hæren står med tærne utfor kanten av abysset burde man som ansatt i Forsvarsmusikken vite bedre enn å gnåle om bevilgninger og syte over nedskjæringer. In my humble opinion.
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Med totalt 6 korps så er det vel faktisk mer enn ett korps pr operativt kompani i Hæren ? Ihvertfall i kampvåpnene ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Skal vedde på at musikerne er alle majorer og de går på døgn når de har konserter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Du taper veddemålet. Debatter gjerne, men hold det saklig. Pisspreik tas i dertil egnet tråd.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

Alle er "befal", men det er fordi grad følger lønnsnivå. Dette er yrkesmusikere.
    Jeg skal være enig med flere her i at vi ikke trenger alle disse korpsene, å legge ned "hele røkla" blir å dra den for langt. Vi bør ha råd til å beholde noe tradisjonsbærende i Forsvaret, det er tross alt ikke mye tradisjoner ellers igjen å spore ...
    In the age of information, ignorance is a choice.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Noen som anser seg selv, eller som blir ansett av andre, som dyktige skribenter, og som har "peil", som kunne tenke seg å skrive en tilsvarskronikk og sende den inn til Aftenposten? Fullt navn og grad blir sikkert nødvendig på minst en av dere.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Menig
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    0

En burde virkelig sette seg inn i hva saken gjelder, før man uttaler seg. Det saken dreier seg om her, er at kuttene går direkte utover korpsenes evne til å gjennomføre konserter, frakte utstyr, holde musikkøvelser etc. 90% av forsvarets musikk sitt budget, er bundet opp i lønn. Det man har gjort, er det samme som å si til Petter Northug at du mister treneren din, har ikke penger til klister, ikke til ski, og ja du får ikke lov til å gå skirenn! Mao må 180 musikere sitte uvirksomme pga et kutt på 10 millioner.Det er jo flott ressursbruk! Forøvrig sier en stortingsmelding fra i fjor, at forsvarets musikk skal bygges opp frem mot 2012, ikke legges ned.

Forøvrig finnes flere korps, heimevernet har et fast og to innleide korps. Så vet dere det!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av hagge
    Mao må 180 musikere sitte uvirksomme pga et kutt på 10 millioner.Det er jo flott ressursbruk! Forøvrig sier en stortingsmelding fra i fjor, at forsvarets musikk skal bygges opp frem mot 2012, ikke legges ned.

Det kan jo enkelt løses ved å drastisk redusere antall musikere i Forsvaret. Forsvarets musikk har svært lite med Forsvarets kjernekompetanse å gjøre, i situasjoner hvor man må kutte så mye at man i realiteten bygger ned Forsvarets stridsevne er det helt meningsløst at man skal fortsette å bruke midler på så mange korps.
    Beidh a lá leo

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6

En burde virkelig sette seg inn i hva saken gjelder, før man uttaler seg. Det saken dreier seg om her, er at kuttene går direkte utover korpsenes evne til å gjennomføre konserter, frakte utstyr, holde musikkøvelser etc. 90% av forsvarets musikk sitt budget, er bundet opp i lønn. Det man har gjort, er det samme som å si til Petter Northug at du mister treneren din, har ikke penger til klister, ikke til ski, og ja du får ikke lov til å gå skirenn! Mao må 180 musikere sitte uvirksomme pga et kutt på 10 millioner.Det er jo flott ressursbruk! Forøvrig sier en stortingsmelding fra i fjor, at forsvarets musikk skal bygges opp frem mot 2012, ikke legges ned.
    God dag mann økseskaft..
    Vel, det er vel ingen her som gir uttrykk for at man ikke forstår hva artikkelen dreier seg om. Snarere tvert i mot. Vi forstår problematikken og ytrer våre tanker rundt løsningen. Hvis jeg forstår innlegget ditt riktig, så forsvarer du da bruken av dagens avsatte midler til Forsvarsmusikken og vil at det skal gis mer penger slik at disse kan opprettholde sitt representasjonsnivå etc.
    En helt grei holdning som jeg respekterer. Men respekter da vårt syn som sier at vi kan klare oss med mindre korps i Forsvaret som kan klare seg med representasjon, drift ++ på mindre budsjetter enn det som bevilges i dag.

Forøvrig finnes flere korps, heimevernet har et fast og to innleide korps. Så vet dere det!
    Det er notert. For øvrig går disse under andre budsjetter da de ikke hører til under Forsvarsmusikken. Kun de 5 nevnte lenger opp.
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

FMUS' tillitsvalgte har gjort en egen utregning:
    For 2010 ble FMUS tentativt tildelt kr 128,2 millioner.
    Så oppdager Forsvarsledelsen at de har uteglemt Forsvarets Veteransenter i sine budsjettoppsett(!) og håndterer dette ved å kutte kr 4 millioner fra FMUS.
    Dagens tildeling er på kr 124,2 millioner og skal innenfor et magert produksjonsbudsjett på ca 9% av total tildeling også dekke Forsvarssjefens eget arrangement; Norsk Militær Tattoo, grunnkostnad kr 3,5 millioner. Årets reelle tildeling er på kr 120,7 millioner.
    På en annen tråd har vi diskutert HV-I og dets underbruk HV016. Den totale tildeling til HV er 1 001,9 millioner, altså litt over 8 ganger så mye som FMUS. Jeg vet ikke hvor stor del av dette som går til HV-I, men det er naturlig å anta at de totale bevilgningene til HV016 er langt under de til FMUS.

Altså er det rimelig å anta at en ved å kutte de fleste korpsene vil kunne frigi et beløp på rundt 100 millioner, noe som langt overstiger de totale kostnadene ved HV016. Og motsatt, dersom vi tviholder på alle korpsene, så vil dette få reelle konsekvenser for de spisse deler av Forsvaret. Jeg er ikke i tvil om hvor jeg vil legge skattepengene mine.

http://www.stortinget.no/Global/pdf/Ved ... 202010.pdf
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Hva behager? Du bør trå varsomt her på forumet, kan jeg fortelle deg. Det er svært mange her som sitter på svært mye kompetanse, og har mer enn god nok evne til å sette seg inn i saken. Det er idiotisk ressursbruk å opprettholde 5 korps som ikke kan brukes til noe (les: kan ikke spille, fordi produksjonsbudsjettet er for lite), men all den tid forsvarsbudsjettet er så grusomt lite som det er, og all den tid det hele tiden kuttes i ting som direkte påvirker stridsevnen, er ikke løsningen å øke bevilgningene til korpsene, men å kutte i antall korps. De eneste som seriøst kan mene noe annet, er enten (tidligere) ansatte i forsvarsmusikken, sivile musikere/korpsfolk, eller andre som er direkte påvirket av dette. Alle gråter for sin syke mor. Å bruke 120 millioner i året på korps, når soldatene våre ikke har råd til å trene, DET er sløsing det.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

90% av forsvarets musikk sitt budget, er bundet opp i lønn. ... Mao må 180 musikere sitte uvirksomme pga et kutt på 10 millioner.Det er jo flott ressursbruk!
    Ok, så korpsene har gjerne mindre fleksibilitet i forhold til budsjettendringer enn andre avdelinger og rammes da veldig hardt selv med små reduksjoner, den ser jeg.

Det jeg ikke ser er hvorfor over 1 % av forsvarets ansatte skal drive med musikk på heltid. Snakker vi om en form for skjult trygd her? Jeg er selv messingmusiker på nivå "sporadiske betalte oppdrag", jeg har en viss kjennskap til arbeidsmarked/lønnsnivå for musikere uten heltidsansettelse i staten (man bør være glad i nudler og Fretex). Er forsvarets musikkorps i realiteten en måte å oppbevare musikere som ellers ville gått på nav og nudler fordi det ikke er plass til dem i symfoniorkestre og utdanningssektoren? Er det riktig at disse musikeres virksomhet skal finansieres over det samme budsjettet som krigere, eller ville det vært bedre å finansiere fra samme pott som symfonikere?

Når bevilgende myndighet tillater 180 musikere å sitte uvirksomme uten å øke finansieringen eller ta til orde for oppsigelser for å øke aktivitetsnivået hos de gjenværende begynner hvertfall jeg å helle mot at bevilgende myndighet selv ser på ansettelsen som en form for trygd, for de forventer åpenbart ikke ytelser i retur.
    meh

Menig
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    0

Mente på ingen måte å undergrave kompetansen til forumets medlemmer, og ber om unnskyldning dersom noen oppfattet det som det!
    Forsvarets musikkorps er på ingen måte noen form for u-hjelp til arbeidsløse musikere, de blir tvert imot regnet som noen av verdens beste. Virksomheten i 2009 var formidabel, og besøkstall på konserter øker år for år.I en tid da forsvaret og heimevernet ikke lenger er tilstede i store deler av landet, er korpsene nettopp det!
    I 2005 la man ned 2 musikkorps, og forutsigbarhet ble lovet de gjenværende.Man HAR allerede tatt store kutt i FMUS.
    Musikkorpsene står for historie og tradisjon, og spørsmålet er om ikke dette skulle vært underlagt departementet, så slipper man å sette kuler og krutt opp mot musikk og parader!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Hyggelig motvekt argument =)

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Mente på ingen måte å undergrave kompetansen til forumets medlemmer, og ber om unnskyldning dersom noen oppfattet det som det!
    Forsvarets musikkorps er på ingen måte noen form for u-hjelp til arbeidsløse musikere, de blir tvert imot regnet som noen av verdens beste. Virksomheten i 2009 var formidabel, og besøkstall på konserter øker år for år.I en tid da forsvaret og heimevernet ikke lenger er tilstede i store deler av landet, er korpsene nettopp det!
    I 2005 la man ned 2 musikkorps, og forutsigbarhet ble lovet de gjenværende.Man HAR allerede tatt store kutt i FMUS.
    Musikkorpsene står for historie og tradisjon, og spørsmålet er om ikke dette skulle vært underlagt departementet, så slipper man å sette kuler og krutt opp mot musikk og parader!
    Velkommen på forumet hagge og jeg liker det du skriver =)Jeg er 53år og har vært med en god stund og har tro på å vedlikeholde tradisjoner og ta dem med videre .

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Selv om det hadde vært direkte underlagt departementet er det fremdeles penger til forsvarsdepartementet. Så det går på bekostning av kuler og krutt, beskyttelsesutstyr, utdanning og soldater.

I forsvaret er en krone en krone. Så hver krone som feks ikke brukes på nattoptikk som berger en soldats liv i Afghanistan men isteden brukes på tuba - er en krone brukt på tuba.

Penger brukt på forsvar, og fremfor alt penger ikke brukt på forsvar, er dypt alvor.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

...
    Det må isåfall bli Kulturdepartementet, hvis det ikke blir det så kommer det uansett til å bli en del av "Forsvarsbudsjettet".

Jeg så og hørte et korps, underlagt Forsvarets musikk, på forrige 17. mai. Resultatet var et jeg et lite øyeblikk ble trist. Grunnen er at Norge har så mange ansatte musikere, og samtidig så virker det som at de få avdelingene vi har, har så små øvelsebudsjetter. Denne prioriteringen mener jeg sier veldig mye om forsvarsviljen, eller heller manglende sådan.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    ...
    Det må isåfall bli Kulturdepartementet, hvis det ikke blir det så kommer det uansett til å bli en del av "Forsvarsbudsjettet".

Jeg så og hørte et korps, underlagt Forsvarets musikk, på forrige 17. mai. Resultatet var et jeg et lite øyeblikk ble trist. Grunnen er at Norge har så mange ansatte musikere, og samtidig så virker det som at de få avdelingene vi har, har så små øvelsebudsjetter. Denne prioriteringen mener jeg sier veldig mye om forsvarsviljen, eller heller manglende sådan.
    Stå på videre Hagge jeg skal støtte deg =)

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Selv om det hadde vært direkte underlagt departementet er det fremdeles penger til forsvarsdepartementet. Så det går på bekostning av kuler og krutt, beskyttelsesutstyr, utdanning og soldater.

I forsvaret er en krone en krone. Så hver krone som feks ikke brukes på nattoptikk som berger en soldats liv i Afghanistan men isteden brukes på tuba - er en krone brukt på tuba.

Penger brukt på forsvar, og fremfor alt penger ikke brukt på forsvar, er dypt alvor.
    Vi har og tar oss råd til 48 -56 nye kampfly ,say no more og dem er ett verdifullt tilskudd .

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist

Vi har og tar oss råd til 48 -56 nye kampfly ,say no more og dem er ett verdifullt tilskudd .
    De leverer ild i målet. Det er forsvarets oppgave. KAMPfly.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist

De leverer ild i målet. Det er forsvarets oppgave. KAMPfly.
    Netttopp og skal vi kaste alle tradisjoner over bord ? som har i en år rekke tilhørt Løven ?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

DYT-DYYYYYT-DYT

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Ja her var det jaggu ikke mye igjen,skoler i Grorurddalen slår dette ned i støvlene

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    5

Hmm.. Kom plutselig på en gammel sang av Øystein Sunde.. Ene strofa går sånn: "Du kan'ke spelle tuba i et hjelpekorps...."
    "En gang dragon, alltid dragon" - inntil Kongen sier noe annet, og han er dragon han og..

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7

Undertegnede deler ikke hagges syn på forsvarsmusikernes relevans, men støtter forsøket på å vri debatten litt.

Problemets kjerne - slik jeg leser det - er at det offentlige Norge nok en gang overestimerer hva man har råd til å drive, og følgelig blir nødt til å spare seg til fant. Jeg ser det selv i Heimevernet, der man årlig bruker en milliard på å opprettholde strukturen, men knapt nok har penger til å trene, slik at man får igjen svært lite stridsevne for de investerte midlene.

Akkurat det samme er vel sakens kjerne her - man bruker mange penger på å opprettholde forsvarsmusikken, men tar seg ikke råd til å bruke den! Det blir som å kjøpe en dyr bil, for så å spare på bensinen. Nei, det blir enda verre; det blir som å kjøpe en PC til 20 000 kroner, men la være å bruke den for å spare strøm.
    Carpe panem

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rasputin
    Undertegnede deler ikke hagges syn på forsvarsmusikernes relevans, men støtter forsøket på å vri debatten litt.

Problemets kjerne - slik jeg leser det - er at det offentlige Norge nok en gang overestimerer hva man har råd til å drive, og følgelig blir nødt til å spare seg til fant. Jeg ser det selv i Heimevernet, der man årlig bruker en milliard på å opprettholde strukturen, men knapt nok har penger til å trene, slik at man får igjen svært lite stridsevne for de investerte midlene.

Akkurat det samme er vel sakens kjerne her - man bruker mange penger på å opprettholde forsvarsmusikken, men tar seg ikke råd til å bruke den! Det blir som å kjøpe en dyr bil, for så å spare på bensinen. Nei, det blir enda verre; det blir som å kjøpe en PC til 20 000 kroner, men la være å bruke den for å spare strøm.
    Og dette er jeg enig i, langt på vei.
    Så derfor mener jeg at vi kan og bør fint klare oss med 1/5 av det som Forsvarsmusikken har i dag. Så da blir det å kjøpe en PC til 4.000 kroner, sette av 1.000 kroner til strøm og så bruke 15.000 kroner på andre og mer viktige ting..
    Kutt ned antall korps til ett med dertil nedbemanning av personell, få en "garantisum" for å opprettholde korpset og deres representasjonsoppdrag og bruke resten på kuler, krutt og trening.
    Hvis man da skal bruke tallene til Rittmester vil jeg da bruke ca. 30 mill. på å opprettholde ett korps og overføre ca. 90 mill til operativt bruk. Er ikke det en spiselig løsning for de fleste?
    Bumpibump TM

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall
    Så da blir det å kjøpe en PC til 4.000 kroner, sette av 1.000 kroner til strøm og så bruke 15.000 kroner på andre og mer viktige ting..
    Kutt ned antall korps til ett med dertil nedbemanning av personell, få en "garantisum" for å opprettholde korpset og deres representasjonsoppdrag og bruke resten på kuler, krutt og trening.
    Hvis man da skal bruke tallene til Rittmester vil jeg da bruke ca. 30 mill. på å opprettholde ett korps og overføre ca. 90 mill til operativt bruk. Er ikke det en spiselig løsning for de fleste?
    Dette vil i prinsippet være en svært god løsning. Men vi så hvor godt det fungerte med HVs "kvalitetsreform".
    Carpe panem

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rasputin
    Sitat Opprinnelig skrevet av SlakaBall
    Så da blir det å kjøpe en PC til 4.000 kroner, sette av 1.000 kroner til strøm og så bruke 15.000 kroner på andre og mer viktige ting..
    Dette vil i prinsippet være en svært god løsning. Men vi så hvor godt det fungerte med HVs "kvalitetsreform".
    Jojo, ser den. "Kutt ned til ett utvidet korps på 55 musikkanter i 2011 for at man skal kunne spille og representere overhode. Kutt ned til ett korps på 40 i 2012 på grunn av arbeid med innføring av nye fly. Kutt ned til ett korps på 20 i 2015 på grunn av nye helikoptre... osv osv.".
    Derfor en "garantisum" som er indeksregulert.
    Bumpibump TM

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Sett i forhold til hvor innskrumpet forsvaret har blitt, er det ikke uberettiget at man skjærer ned på musikantstaben også.
    Men på den annen side skal man ikke kimse av pr. verdien til forsvarets korps og drilltroppen til HMKG, selv om effekten vanskelig lar seg måle direkte.
    Om utviklingen at et profesjonalisert forsvar, med økt marginalisering av vernepliktsprinsippet fortsetter, er det ikke utenkelig at drill og musikktroppen til HMKG blir den første og eneste kontakt med forsvaret for de fleste før de ev. blir innkalt eller møter representanter fra Forsvaret på ververunder på videregående skoler.
    Drilltroppen er kanskje ikke så kult når man er kommet i kvisealderen, men for en 3-7 åring gjør det et helt annet inntrykk. Og god krok skal som kjent tidlig krøkes.
    La være at de muligens gir et litt forvrengt inntrykk av butikken, så lenge Forsvarets svar på "The pied pipers of Hameln" legger igjen en liten spire hos småtassene så gjør det nytten.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    0

FMUS løste 243 rene militære oppdrag i 2009.Dette er oppdrag bestillt fra alle grener av forsvaret, og omfatter ting som avslutninger, sjefsskifter, kirkeparader og 17 mai! Å gjennomføre bare dette med ett korps er en umulighet, all den tid HMKG drillkontingent er mye i utlandet og representerer.Totalt spillte man over 600 konserter for bla. 67.000 betalende publikummere.Inntektene fra billettsalget, går inn i regnskapet, og går med til å drifte korpsene.Man var tilstede i 59 byer i Norge, i tillegg til Canada, tyskland, sør Afrika og Afghanistan! Husk at i tillegg skal man øve til disse oppdragene også!

Under Norsk militær tattoo nå i mai hvor tre av korpsene deltar i tillegg til HMKG, kommer 16.000 betalende publikummere for å se korps og drill, og der blir de bla. møtt av rekrutteringskontor fra alle grener.De har sett verdien av å bruke musikken til å rekruttere soldater.

Jeg mener det har en verdi å ivareta historie og tradisjoner og spille for milorg gjengen`s årlige julemiddag, soldatene i afghanistan på julaften, medaljeutdelinger osv. Det er også slik at det er musikken som tar imot falne soldater med korps og hornblåser(ikke tuba), og der er det behov for musikk i det sermonielle, ikke nattkikkert!

"Forsvaret skal åpne seg og bli mer synlig.Et synlig forsvar gir trygghet.Et usynlig forsvar kan på sikt skade vårt omdømme og redusere oppslutningen om forsvaret i samfunnet.Folk må forstå hvordan forsvaret virker, og hva det er" Sitat FSJ Harald Sunde.
    Med sin tilstedeværelse i den ganske land, mener jeg FMUS bidrar til synliggjøring og rekruttering, og fortjener å opprettholdes i sin nåværende form. Det bør vi ta oss råd til!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    0

All denne infoèn finnes i FMUS verdirapport 2009

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •