Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 39 av 39

Tråd: Bli Artillerijeger!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Bli Artillerijeger!

Bli Artillerijeger!

Lokaliseringsbatteriet er en underavdeling av Artilleribataljonen, og holder til på Setermoen i Troms. Batteriets hovedoppdrag er å lokalisere fiendtlige styrker og å lede eget artilleri inn på fiendtlige mål. Dette gjøres bl.a. ved hjelp av artjegerpatruljer som opererer bak fiendens linjer. Artjegermiljøet innehar kompetanse innen ildledelse av bl.a. landbasert artilleri, skipsartilleri, jagerfly og angrepshelikoptre, og kan by på en spennende tjeneste med muligheter for tilsetting som vervet eller tjeneste i internasjonale operasjoner etter endt utdanningsår. Personellet er fordelt på to tropper hvor Alfatroppen driver utdanning av vernepliktig personell og Bravotroppen er den stående profesjonelle troppen.

Hvem søker vi?
    Lokaliseringsbatteriet søker deg som er interessert i en utfordrende tjeneste litt utenom det vanlige, og i tillegg er motivert for tjeneste i internasjonale operasjoner og videre tjeneste i Forsvaret.

Fysiske krav
    Situps: 30
    Pushups: 25
    Hangups: 3
    Rygghevinger: 15
    5000 m landeveisløp: 26 min
    8000 m pakningsløp m/ 22kg pakning: 52 min

Søkere vil i tillegg bli prøvd i svømmeferdigheter.

Husk at dette kun er minimumskrav. Du bør klare disse med god margin!

Hvordan søke
    Dersom du er innkalt til Artilleribataljonen, vil du i løpet av våren motta et brev fra oss. Returner svarslippen, så ordner vi resten. Du kan også melde interesse til befalet når du møter på Setermoen, men husk at opptaket starter rett etter innrykket, så vær tidlig ute!

Dersom du er innkalt til en annen avdeling, ta forbindelse med Vernepliktsverket på telefon 03003 og forhør deg om muligheten for å overflyttes til Artilleribataljonen. Skulle det oppstå komplikasjoner, ta forbindelse med befalet ved avdelingen der du møter.

Seleksjon
    Der de andre avdelingene har vanlig rekruttjeneste, vil du som aspirant til artjegertjenesten gjennomgå en seleksjon på 3-4 ukers varighet. I tillegg til fysiske opptaksprøver, ser vi her etter dine evner til blant annet problemløsning, samarbeid og yteevne under stress. Alle søkere vurderes fortløpende under seleksjonsperioden, og de som viser seg egnet, vil tas opp som artjegere i Alfatroppen.

Interessert i mer informasjon?
    Om du er interessert i mer informasjon, still gjerne spørsmål.
    03.07.2010: Da er en uoffisiell nettside lansert. Se http://www.artjeger.no.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Menig
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    0

Re: Bli Artillerijeger!

Hei dette er ikke direkte spørsmål om alfa troppen, men hvordan er det med bravotroppen iår vil alle stillinge som blir ledige bli besatt av personer fra alfatroppen??
    Er det noen muligheter å søke der som sivil?
    - odea

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Dersom du har gjennomført førstegangstjeneste, befalsskole eller lignende, kan du søke på stillinger i Bravotroppen. Antall stillinger som skal bemannes vet jeg ikke. Det kan være fordelaktig med utdanning fra Alfatroppen, men utifra en helhetsvurdering vil stillingene tilfalle de som er best kvalifisert, uansett hvilken bakgrunn dette skulle være. Ta forbindelse med troppsjef Bravotroppen innen vanlig arbeidstid for videre oppfølging (Detaljer spesifisert på PM).

Menig
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    0

Hei hvordan er det med tanke på fargesvakhet ? fikk 5 i fargesyn på sesjon.
    Ca va?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Tjenesten stiller naturlig nok enkelte krav til syn i forbindelse med blant annet ildledelse, observasjon og skyting i tillegg til operativ tjeneste generelt. Men det er ikke satt noe formelt krav til syn hos den enkelte - dette blir tatt som en del av helhetsvurderingen av den enkelte søker.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Vil det bli trening i SIBO?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Hovedfokus for Alfatroppen er primært jegertjeneste og ildledelse. Det vil også bli andre kurs i løpet av tjenesten, men siden utdanningen varierer noe fra år til år, kan jeg ikke pr nå bekrefte/avkrefte om det vil gjennomføres SIBO-kurs for kontingent 2010-2011.

Som stående tropp vil Bravotroppen naturlig nok trene mer målrettet mot internasjonale operasjoner, og her er det større sjanser for opplæring innen SIBO, taktisk kjøring med mer.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2010
    Pondusfaktor
    5

Hvordan er seleksjonsprosessen for artjeger? Hvor mange møter opp og hvor mange står igjen?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av knekkan
    Hvordan er seleksjonsprosessen for artjeger?
    Seleksjonsprosessen foregår på Setermoen, og vil inneholde bl.a. fysiske tester, regulær grunnleggende soldatutdanning og felttilvenning.

Sitat Opprinnelig skrevet av knekkan
    Hvor mange møter opp og hvor mange står igjen?
    Søkermassen og antall stillinger varierer fra år til år, men det vil fylles opp ca en tropps størrelse. Det er et fåtall av søkerne som når opp, og resterende vil i stor grad settes til andre funksjoner enten i Lokaliseringsbatteriet eller i Artilleribataljonen.

Noe mer spesifikke svar til seleksjon eller antall ønsker jeg ikke gi. Dere vil få de opplysningene dere trenger når dere møter til seleksjon. Lykke til!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    0

Hvor mange feltdøgn har en artillerijeger?
    A Quitter Never Wins And A Winner Never Quits.

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Hei

Søkte som Art. jeger til førstegangstjenesten! Lurte litt på om hvordan dagene vil bli? Vil man, hvis man har god fysikk, oppleve tap av muskelmasse? Er da veldig aktiv på treningsfronten, men har veldig lite lyst til og se kroppen (massen) forfalle.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av zalo
    Hvor mange feltdøgn har en artillerijeger?
    Øvingsaktiviteten varierer, men du kan forvente 60-70 feltdøgn under førstegangstjenesten. Enkelte år mer, andre år noe mindre.

Sitat Opprinnelig skrevet av CsR
    Hei

Søkte som Art. jeger til førstegangstjenesten! Lurte litt på om hvordan dagene vil bli? Vil man, hvis man har god fysikk, oppleve tap av muskelmasse? Er da veldig aktiv på treningsfronten, men har veldig lite lyst til og se kroppen (massen) forfalle.
    Du vil kunne oppleve tap av muskelmasse under øvelser, men det settes av mye tid til vedlikehold og videreutvikling av fysisk form i den daglige tjenesten. På Setermoen er det gode treningsfasiliteter, og i nærområdet er det flere fotballbaner, fine turområder og preparert skiløype på vinterstid.

Lykke til!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    6

Hei!

Vil alle som kommer igjennom seleksjonen bli tatt opp i alfatroppen, eller er det et tak på hvor mange som kommer inn? (økonomiske årsaker o.l.)

Kan du si litt mer om tjenesten generelt? Går man langt og tungt eller brukes det kjøretøy? Brukes artillerijegerne bare som ildledere eller er det mer variert tjeneste?

mvh.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Ins1ckure
    Hei!

Vil alle som kommer igjennom seleksjonen bli tatt opp i alfatroppen, eller er det et tak på hvor mange som kommer inn? (økonomiske årsaker o.l.)

Kan du si litt mer om tjenesten generelt? Går man langt og tungt eller brukes det kjøretøy? Brukes artillerijegerne bare som ildledere eller er det mer variert tjeneste?

mvh.
    Hei

Normalt vil alle kvalifiserte tas opp. Det finnes et noe fleksibelt tak på antall jegere, men eventuelle "overflødige" kvalifiserte tilbys andre plasser i Lokaliseringsbatteriet.

Det er primært infanteribasert tjeneste (til fots / ski), men det vil i enkelte sammenhenger benyttes kjøretøy til f.eks. insetting eller lignende. Primæroppgaven på øvelse er ildledelse, men den daglige tjenesten byr på mer som f.eks. overlevelses-/survivalkurs, innsettingskurs, patruljerettet sanitetskurs, skytekurs, patruljerettet tjeneste med mer.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    0

Hei!

Jeg har fått byttet avdeling til Artilleribataljonen og fått innkallelse til denne som jeg har svart på. Men jeg ønsker bare å få oppklart noe: Det sto ikke noe om interesse for artillerijeger på innkallelsen. Men siden jeg som nevnt har svart på innkallelsen, betyr det altså da at jeg har "søkt"?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av goldshot
    Hei!

Jeg har fått byttet avdeling til Artilleribataljonen og fått innkallelse til denne som jeg har svart på. Men jeg ønsker bare å få oppklart noe: Det sto ikke noe om interesse for artillerijeger på innkallelsen. Men siden jeg som nevnt har svart på innkallelsen, betyr det altså da at jeg har "søkt"?
    Hei

Det vil ikke stå noe særskilt om artjegertjenesten på Artilleribataljonens inkallelse. Dersom du er innkalt til Artilleribataljonen, vil du få tilsendt en egen forsendelse fra oss ved et senere tidspunkt. Skulle du ikke motta denne, melder du interesse for befalet når du møter opp på Setermoen, så vil du overføres til Lokaliseringsbatteriet for seleksjon.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Hvordan ser dere på dette med astma? Utviklet i vinter "anstrengelsesastma", men bruker ingen form for medisin. Vil dette gå under "Plager det ikke deg, plager det ikke oss"?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Grønnsak
    Hvordan ser dere på dette med astma? Utviklet i vinter "anstrengelsesastma", men bruker ingen form for medisin. Vil dette gå under "Plager det ikke deg, plager det ikke oss"?
    Så lenge dette ikke går i konflikt med astmaen og du er i stand til å utføre tjenesten som forventet, så er det ikke en direkte diskvalifiserende faktor, nei.

Tjenesten stiller krav til fysisk robusthet og evne til stressmestring ut over vanlig førstegangstjeneste. Dette innebærer bl.a. å operere utendørs i lave temperaturer over lengre tid. Her er det ekstra viktig å ivareta sikkerhet både for deg selv og andre.

Vi anbefaler deg å søke dersom du er interessert, for så å opplyse dette når du møter til opptak. Det kan da bli aktuelt med en undersøkelse av militær lege.

Lykke til!

Menig
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    0

Hei,

jeg skal i Sjøforsvaret neste uke for førstegangstjenesten.

Tidligere har jeg drevet med toppidrett innen sykkel, og er vant med å trene til jeg kjenner blodsmaken. Jeg ble slått ut av konkurranse for 3 år siden på grunn av sykdom og skade, og har siden da fått Astma.

Jeg har tenkt å fullføre min førstegangstjeneste i Sjøforsvaret og bruke året på å komme i toppform igjen.

Jeg klarer alle kravene som dere har satt opp nå uten å ha trent på 3 år (Sett bort ifra en gymtime i uka), vil jeg da ha noen mulighet til å søke å Alfatroppen neste høst, evt ta befalsutdanning i sjø og søke som troppsleder når jeg er ferdig med BS?

Jeg har mest sannsynlig kommet til feil avdeling da jeg er mer gira på å leke villmann i skogen enn å skure dekk på en båt, men på sesjon hadde jeg ikke tenkt over saken særlig mye, så Hæren ble 2.valget.

Jeg leste lengre oppe at astma er en vurderingssak, og jeg har vært avhengig av Ventoline i utegymtimer i vinter når temperaturen var lav (-25 til -20), men vet ikke hvordan kroppen vil reagere etter opptrening.

Er det noen vits for meg å satse på dette, eller er det dødt løp fra start av?

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    4

Bli Artillerijeger!

Hei! Jeg har fått inkalling til grensejeger, men synes at artjeger virker mer interessangt! Er det mulig å søke nå som jeg har vert på sesjon?

Dapett

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Lokbtt Rekruttering
    Bli Artillerijeger!
    Hvordan søke
    Dersom du er innkalt til en annen avdeling, ta forbindelse med Vernepliktsverket på telefon 03003 og forhør deg om muligheten for å overflyttes til Artilleribataljonen. Skulle det oppstå komplikasjoner, ta forbindelse med befalet ved avdelingen der du møter.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6

Innlegget slettet. Hold denne tråden ren for alt annet enn spørsmål til rekrutterende avdeling. Diskusjon og kommentarer kan tas i andre tråder i andre underforum.

Rittmester, moderator.

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    0

vinter opptak

Er det artjeger opptak i januar (2011)?

Innlegget flyttet fra egen tråd og inn hit.

Rittmester, moderator.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Bumper denne her litt, lurer også på om det inntak som art.jeger i Januar 2011?

Om det ikke er inntak da, er det mulig for meg som skal inn i art.bn i Januar søke som art.jeger til sommeren?
    AIGHT

Menig
    Ble medlem
    Mar 2010
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av sierra45
    Er det artjeger opptak i januar (2011)?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bella
    Bumper denne her litt, lurer også på om det inntak som art.jeger i Januar 2011?
    Om det ikke er inntak da, er det mulig for meg som skal inn i art.bn i Januar søke som art.jeger til sommeren?
    Beklager sent svar.

Artjeger har kun opptak i august. For dere som skal inn i januar, vil nok OP-troppen i Btt O tilby den tjenesten som ligner mest.

Hvorvidt du vil kunne søke artjeger til sommeren kommer an på flere faktorer. Meld ifra til befalet ditt når du kommer opp til Setermoen, så ser vi hva vi får til!

Lykke til!

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0
    Beklager spørsmål til en såpass gammel tråd.
    *Personellet er fordelt på to tropper hvor Alfatroppen driver utdanning av vernepliktig personell og Bravotroppen er den stående profesjonelle troppen.*
    Betyr dette at alfatroppen ikke gjennomfører operasjoner hverken internasjonalt eller nasjonalt? Er det bare utdanning de driver med?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2013
    Pondusfaktor
    3
    Ja.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0
    er det lettere å komme inn i alfatroppen?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Utifra svaret over ser du at den ene troppen tar inn folk som ikke har gjort førstegangstjeneste, mens den andre er en vervet tropp som rekrutterer blant folk som har gjort førstegangstjeneste - antagelig som artjeger.

Det betyr at opptak, søknadsprosesser etc er lite sammenlignbare.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Utifra svaret over ser du at den ene troppen tar inn folk som ikke har gjort førstegangstjeneste, mens den andre er en vervet tropp som rekrutterer blant folk som har gjort førstegangstjeneste - antagelig som artjeger.

Det betyr at opptak, søknadsprosesser etc er lite sammenlignbare.
    Du mener vel at den ene tar inn vernepliktigesoldater, men ikke de som ikke har tatt førrstegangstjenesten.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oscar Mike Vis post
    Du mener vel at den ene tar inn vernepliktigesoldater, men ikke de som ikke har tatt førrstegangstjenesten.
    Nei, begge tar inn vernepliktige som alle, både kvinner og menn, er. Forskjellen ligger som for all annen vervet tjeneste i at du må ha gjort førstegangstjeneste først.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0
    Det vet jeg, misforsto bare litt. Så når jeg er ferdig med førstegangstjeneste som artjeger aspirant kan jeg søke meg direkte inn til bravotroppen? en jeg kjenner måtte inn i alfatroppen først for så å verve seg i bravotroppen

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3
    Du kan søke deg dit når du har fullført året i alfa-troppen, men du må uansett gjennom et nytt opptak for å sikre deg en stilling som vervet artillerijeger.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0

Hvis man allerede er innkalt til en annen jegertjeneste, men synes artjeger også høres interessant ut, hva vil dere si er spesielt med artjeger og hvorfor bør vi søke akkurat der? Er ikke ment som et kritisk spørsmål altså, jeg er bare nysjerrig!

Eller er det egentlig litt hipp som happ? Takker for svar på forhånd!
    (nå tenker jeg på artjeger i forhold til fjernoppklaringssoldat, kystjeger, minedykker, fallskjermjeger, marinejeger, taktisk båtskvadron osv. osv. )
    Flott å se at avdelinger bruker forum som dette til rekruttering.
    Sist endret av eggogbacon; 06-06-14 kl 13:41 Begrunnelse: skriftlig feil

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av eggogbacon Vis post
    Hvis man allerede er innkalt til en annen jegertjeneste, men synes artjeger også høres interessant ut, hva vil dere si er spesielt med artjeger og hvorfor bør vi søke akkurat der? Er ikke ment som et kritisk spørsmål altså, jeg er bare nysjerrig!

Eller er det egentlig litt hipp som happ? Takker for svar på forhånd!
    (nå tenker jeg på artjeger i forhold til fjernoppklaringssoldat, kystjeger, minedykker, fallskjermjeger, marinejeger, taktisk båtskvadron osv. osv. )
    Flott å se at avdelinger bruker forum som dette til rekruttering.
    Som du sikkert har sett er dette en 3 år gammel tråd som nylig har blitt vekket til live. Ikke sikkert du får svar av trådstarter.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    0
    Aaaahh.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    0
    Hei! Jeg skal inn i ARTbtn august 2014. Jeg ønsker å søke OP troppen, men slik jeg har skjønt har det blitt et opptak til denne troppen. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette opptaket eller har noen erfaring/innspill? eventuelt har vært gjennom denne seleksjonen? All erfaring og kunnskap blir gladelig mottatt!

Takk på forhånd.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Rodem1995, ikke post samme innlegg i flere tråder. Prøv også søk.

Moderator.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Bli Artillerijeger!

Ser forsvaret.no har en detaljert side om Artillerijeger nå, denne ligger faktisk under hovedmenyen på Forsvaret.no forside - tipper det er en foreløpig glipp.

Vet ikke om det er gammelt nytt men her er den:

https://forsvaret.no/artillerijeger
    As you wish.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •