Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 184
    Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

Re: Russland sitt nye jagerfly T-50

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban
    Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
    B-2 har også tatt over rollen som stealth bomber.
    Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
    F117 er i det minste skrapet, og F22 er ikke akkurat en bomber.
    Men F35 vil nok ta over en del av rollen når den blir ferdig.

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Apropos F-117 så er den pensjonert ja, og står vel lagret til neste krig... F-22 har vel overtatt rollen med tanke på "usynlighet". velgående.
    Har den egentlig det ? produsert i svært få eksemplarer etter sin første air born i 1987 etter som jeg kan erindre litt over 20 stk og har en budsjettramme som overgår det meste .
    Ja jeg tror F 35 kommer til å bli en fantastisk multi roll maskin og ettersom jeg forstår så kan den bære en bombe opp til nesten ett tonn itilegg til andre våpner og appåtil er det syv opphengspunkter under vingene så her er det vel ment å loade maskinen etter riskograd på tokt og kansje til tider gå på litt kompromiss med stealth egensakaper når situasjonen tillater det .

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Hvis vi går tilbake til T 50 igjen så regner Russerne med å fase inn sitt femtegenrasjonsfly ifra 2013 og frem til 2020 omtrent samme tidsperiode som gjelder for leveranser til mottakere av F 35 ,kansje Amrikanerene er 2 år tidligere ute ,da det Amrikanske Marinekorpset er tiltenkt å få sine første leveranser i 2011.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Den er ikke skrapet, men tatt ut av drift og satt på "langtidslagring" i tilfelle man skulle få bruk for den igjen. USA har hele ørkener med fly som enten fungerer som reservedeler eller holdes lagret til neste storkonflikt.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Hvis vi går tilbake til T 50 igjen så regner Russerne med å fase inn sitt femtegenrasjonsfly ifra 2013 og frem til 2020 omtrent samme tidsperiode som gjelder for leveranser til mottakere av F 35 ,kansje Amrikanerene er 2 år tidligere ute ,da det Amrikanske Marinekorpset er tiltenkt å få sine første leveranser i 2011.
    Det blir interessant å se russernes tidsskjema og om de blir å se utenfor norskekysten og 3-5 år.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

re: Russlands Luftforsvar: Nyheter og analyser jagerfly og helikopter

Det blir interessant å se russernes tidsskjema og om de blir å se utenfor norskekysten og 3-5 år.
    Jeg tror Russerne setter sin lit til å være med på dette tidsskjemaet ,også er jeg spennt på deres vidreutvikling på datateknologi og systemer ellers .

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Den har da intern plass til et par JDAM'er, F-22.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Men hvor mye plass til interne "cargo-rom" blir det på T-50? etter det jeg har skjønt, så blir det ikke mye plass under skroget. Og jeg kan ikke tenke meg at dette kun skal være en avskjæringsjager.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Men hvor mye plass til interne "cargo-rom" blir det på T-50? etter det jeg har skjønt, så blir det ikke mye plass under skroget. Og jeg kan ikke tenke meg at dette kun skal være en avskjæringsjager.
    Tror at dette er Russlands svar på Multiroll i femte genrasjon.Ellers er jeg svært spennt på hvor åpene tilskuddskranene kommer til å være i dette prosjektet og vidreutvikling hos dem som styrer pengesekken ,det er ikke til å komme bort ifra at det tross allt ligger mye prestisje i flyet .

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Ja, russerne trenger sårt å modernisere materiell mm. Så det spørs hvilke kostnadsrammer T-50 prosjektet må forholde seg til, og da tenker jeg på om prosjektet er i rute og antall fly de vil sette i produksjon.

I USA rammes F-22 av nedskjæringer, og det ser ut til at ca. 180-190 fly blir antallet i denne omgangen.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Har hørt litt ymse om nedskjæringer vedr F22 Raptor ,men tror du ikke denne maskinen vil holdes oprativt koste hva det koste vil og kansje på sikt eksport utgave til Japan og Israel ?
    ellers ser jeg at F35 programmet er ute i litt hardt vær nå om dagen .men LM har greid å ridd av stormer før =)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Ja, under forsvarsminister Robert Gates har antallet F-22 Raptor blitt skåret ned fra de opprinnelige 243 til 187, noen som reduserer USAs mulighet til å føre "to-fronts krig" -eller den doktrinen som forutsatte at USA skulle ha kapasitet til å føre krig i to større regioner globalt samtidig.

Spørsmålet er kanskje ikke "om" men når landene som du nevner får kjøpe F-22. Kan hende at disse blir litt "strippet", men kjenner jeg disse landene rett, så kan hende at de innfører teknologi som ikke reduserer kapasiteten stort.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Strategisk sett vil vel dette også være til nytte for Usa å eksporetere til disse to landene .
    Ellers er jeg spennt på stealth egenskapene på den nye Russiske godbit .
    Før i tiden under den kalde krigen og årene etter at jetalderen hadde startet var det kun farten som tellte og flyene var ikke engang malt ,dem fremstod i sine naturlige metallfarger .

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Amerikanerne skulle tilbudt oss 14 stk. av de F-22'ene på billigsalg (flatskjerm-tilbud) så kunne vi hatt en skvadron av disse operative på Ørlandet eller i Bodø ;)

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Amerikanerne skulle tilbudt oss 14 stk. av de F-22'ene på billigsalg (flatskjerm-tilbud) så kunne vi hatt en skvadron av disse operative på Ørlandet eller i Bodø ;)
    Hehe det hadde vært noe ,Amrikanske flyvåpenet planla i sin tid å kjøpe 750 stk f 22 Raptor og nå er dem nede i tall som du har nevnnt over ,og som du er inne på er vel denne maskinen så dyr ,men åkke som så vil Usa ha luftherredømme i mange år fremover med sin Raptor.
    Under øvelsen Northern Edge i 2006 ,stadfestet Raptor sin posesjon som det beste flyet in Show på alle punkter .

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

F-15 har en nokså imponerende operativ historie, og det vil nok også gjelde for F-22. Foreløpig er ikke behovet særlig stort for F-22, siden man har mengder av andre fly som er tilstrekkelig gode sett i forhold til potensielle motstandere for tiden. Slik sett skjønner jeg prioriteringene til USAs regjering. Det er mye annet som koster penger...

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Prioriteringen går vel på F 35 nå ,skulle jeg tro ?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Ja! Det er et viktig prosjekt. Samtidig, så tror jeg at vi får se at amerikanerne holder liv i en god del gamle fly også et stykke frem i tid. Blir litt sånn A-B-C avdelinger/materiell -nesten slik det var her for noen år siden, da en del Kombinert Regimenter satt inne med en del "skrot" mens Brigaden og 6. Divisjon satt på mesteparten av det beste.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Ja og en del av disse maskinene som blir tatt vare på kan jo være fullt ut egnet til mål ved feks lav risiko ,ellers når jeg tenker på Stealth som jeg har lett for å gjøre vedr femtegenrasjonsfly ,så var dem kansje litt inne på denne tankegangen allerede under den annen verdenskrig hvor kamuflasjemaling ble brukt på flyskroget ,og hvis dem brukte matt maling så var det sikkert til en viss hjelp skulle jeg anta.
    Soladter på bakken hadde jo også fargerike uniformer i gamle dager ,hvorpå dem var lette å oppdage ,men det spillte ikke så stor rolle da striden gjerne ble kjempet på en åpen slette hvor dem var linjet opp på rekker i brededden over flere ledd bakover på begge sider av fronten.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

F-16, F-18 og F-15 blir nok å finne i inventaret et stykke frem i tid i US Air Force. Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!

Men det er ikke første gang at man skrinlegger eller reduserer et større prosjekt i det amerikanske forsvaret. For noen år siden drev man å testet et nytt "stealthy" kamp-helikopter som skulle hete Comanche. Det ble for dyrt, og man satt inne med AH-64 som man holdt på å utvikle til Longbow versjonen. Men hadde det vært litt kald krig, hadde de trolig vært operative nå...

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Comanche ville vel endt opp med en kilo pris i guld ,B52 kan nok sikkert holdes i livet i 80 år og der er jo helt rått ,jeg ble veldig facinert av denne maskinen da jeg så Doctor Strangelov første gang ,noen herlige sekvenser med B52 i filmen .
    Går vi 80 år tilbake i tid på fly ,så var det vel da Dachen (Dc3) første gang tok av ?

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!
    Det gjelder å lage ting skikkelige i første omgang, så holder de lenge.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

Ja!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Det litt morsomme er at B-52 kommer til å driftes i mange år enda. Det er snakk om å å holde dem i drift opp mot 80 år, og det vil i så fall være sensasjon..!
    Det gjelder å lage ting skikkelige i første omgang, så holder de lenge.
    Sant nok og vedlikeholder en og sørger for pålagte nysertifiseringer er det utrolig hvor lenge det kan holde .

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    55 innlegg
    Sitert
    117 innlegg
    PONDUS
    10

http://en.wikipedia.org/wiki/RAH-66_Comanche

Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.
    Beyond is where I learn

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    74 innlegg
    Sitert
    392 innlegg
    PONDUS
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna

Jaja, mange slike som ligger igjen på tegnebordet. Alt vi trenger er noen til å plukke opp tegningene.
    Stealth og roterende vinger blir vel som kondomer i vaffelrøra, bare tull.
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    55 innlegg
    Sitert
    117 innlegg
    PONDUS
    10

Har du forsøkt dette eller slenger du ut en påstand om noe du egentlig ikke kjenner utfallet av ?
    Beyond is where I learn

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Gnist
    vi kan vel være enige at det å oppnå airspeed på over 2Mach i være dager ikke er intressant eller eneveldende for ett jagerfly i våre dager som multiroll er mer aktuellt enn noen gang.
    Tja, kan jo være kjekt med tanke på bl.a. avskjæring av hurtige fly.

Flykroppen gir meg assosiasjoner til både fly i Flanker-serien og YF-23, uten at det behøver å bety noe som helst.

Sammenlignet med verden for øvrig har jeg inntrykk av at Russland først og fremst har prioritert kjernevåpen og bakkebasert luftvern. Systemer som S-300 (NATO: SA-10) og S-400 (SA-20) er ikke akkurat tilbakestående.
    Nei langt ifra tilbakestående og dette har bekymret Amrikanerne .

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Hehe men da tror jeg ikke lønna vår i de offentlige regulativer holder for å få Hokusen i lufta =)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under

Stealth og roterende vinger blir vel som kondomer i vaffelrøra, bare tull.
    Spekulere på ting vi ikke har peiling på? Mener du at vi gjør det? ;)

Er vel ikke en helt urimelig påstand? På F-117, og jeg tror også på B-2, så kan du ikke se/ er det begrensede muligheter til å se kompressoren utenfra. Med mindre de har "funnet på noe glupt" så vil vel Comanches rotor og halerotorblader gi betydelige refleksjoner. Men, hvis hensikten er å la helikopteret forsvinne i clutteret så er kanskje enklere tiltak nok.

Angående leading edge, se denne posten:

http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... ost4727262
    DYT-DYYYYYT-DYT

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7

Sammenlignet med verden for øvrig har jeg inntrykk av at Russland først og fremst har prioritert kjernevåpen og bakkebasert luftvern. Systemer som S-300 (NATO: SA-10) og S-400 (SA-20) er ikke akkurat tilbakestående.
    Sikkert andre også. Er ingen fagperson selv, men tror en amerikansk etterretningskilde har uttalt at ymse versjoner av SA-10 og SA-20 er bedre enn amerikanernes Patriot på noen måter. Det er imidlertid ikke noen nyhet at Russland stiller sterkt mht. luftvern. Russisk tradisjon for å svare på NATOs vektlegging av luftmakt?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    55 innlegg
    Sitert
    117 innlegg
    PONDUS
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Spekulere på ting vi ikke har peiling på? Mener du at vi gjør det? ;)
    Næh.

Det er det ingen av oss som driver med.

Jeg mente det jeg sa, det ligger x antall gode idéer og slenger rundt om, "alt" vi trenger er en krig for å få realisert dette.

-Så når media rapporterer om at Sovjet mener NATO fremdeles skal være fiendeobjekt, mener jeg vi ikke kan slippe alle disse gamle planene i dass og trekke ned riktig enda.

Vi får håpe vi slipper ta opp tegningene på f.eks Commanche men du veit aldri.
    Gammal klasseforstander sa alltid - "aldri si aldri". Hun mente det ikke som en henvisning til James Bondfilmen "Never say never again".
    Beyond is where I learn

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sikkert andre også. Er ingen fagperson selv, men tror en amerikansk etterretningskilde har uttalt at ymse versjoner av SA-10 og SA-20 er bedre enn amerikanernes Patriot på noen måter. Det er imidlertid ikke noen nyhet at Russland stiller sterkt mht. luftvern. Russisk tradisjon for å svare på NATOs vektlegging av luftmakt?
    Går en tilbake til 1960 ble ble Gary Powers skutt ned og da hadde Amrikanerne vært bekymret for nedskytninger over flere år ,Russerne var på den tiden innehavere av avanserte radarstyrte antiluftskyts,noe som igjen førte til at dette minnet Usa på at Moderene jagerfly på 1960-1970 tallet var like sårbare og lett for å bli oppdaget-skutt ned som under den annen verdenskrig.
    Sovjetunionen ekspoterte til en rekke land sitt avanserte bakke til luft skyts og her kan nevnes land som var i krig med Israel i 1973,Araberstatene skjøt ned så mange som 109 Israelske fly på 18 dager og de fleste ble skutt ned med radarstyrte bakke til luft missiler og noen få ble skutt ned sogar med luftvernkanoner bemannet av personell med lav militær disiplin og grunntrening.
    Til tross for at meget godt trente Israelske piloter (som jeg tror var på høyde m de Amrikanske) så mislyktes det dem og ta unnamanøvere ifra missilene ,dette førte bare til at dem ble enda mere sårbare for nedskytninger .
    En kunne vel regne Usa og Israel som likverdige hva flyflåte up til date angår samt dyktighet vedr piloter i de to overnevnnte land.Overnevnnte eksempel viser meg at relativt dårlig trent mannskap kunne skyte ned topp moderne jagerfly i stort antall og da var det vel også grunn til å frykte hva en krig i mellom Nato-Warzava pakten ville ende opp i tap av fly for Natolandene sitt vedkommende.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    55 innlegg
    Sitert
    117 innlegg
    PONDUS
    10

Nå var Gary Francis Powers noe før min tid men hva luftvern angikk ble det dyster stemning hver gang tema kom på banen, nettopp fordi "noen" hadde undervurdert motstanderen til de grader som de gjorde med the Black Lady som "ikke" fløy over til Bodø.

Man hadde en stilltiende aksept at der var faktorene fullstendig ukjente og det var nærmest livsfarlig å være pilot som skulle på vingene over annet luftrom.
    Alle avskjæringer gjennom årene hadde en knugende stillhet rundt seg i lokalmiljøene fordi man innså at fremmed luftmakt kunne man ikke vite hvor man hadde hen.
    Beyond is where I learn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

NATO hadde da planer for å kunne stanse eventuell sovjetisk luftmakt, bl.a. ved at man kunne utstyre diverse luftvernsystemer med taktiske kjernefysiske ladninger. Nå er vi ikke helt ukjent med muligheten for at dette kunne bli en del av bevæpningen her i landet, og da kan ting som Honest John, Nike Hercules og F5 nevnes i forbifarten. Nå er det Nike som er mest interessant i denne sammenhengen, da F5 hadde angrep mot bakkemål som sin oppgave. Vi hadde jo mange av dem som kjent, hele 108. Fint fly. Honest John var et rakettartilleri som var i drift i noen år på Setermoen, og var ikke akkurat "kjent" for presisjonen sin, men den var litt mer effektiv når man puttet på "skikkelig espresso" i "koppen".

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Nå var Gary Francis Powers noe før min tid men hva luftvern angikk ble det dyster stemning hver gang tema kom på banen, nettopp fordi "noen" hadde undervurdert motstanderen til de grader som de gjorde med the Black Lady som "ikke" fløy over til Bodø.

Man hadde en stilltiende aksept at der var faktorene fullstendig ukjente og det var nærmest livsfarlig å være pilot som skulle på vingene over annet luftrom.
    Alle avskjæringer gjennom årene hadde en knugende stillhet rundt seg i lokalmiljøene fordi man innså at fremmed luftmakt kunne man ikke vite hvor man hadde hen.
    Sant nok det ,det var mye hemmelighetskremmeri i Bodø på 1960 tallet da jeg som unggutt vokste opp der og jeg tror hverken moderen min eller de andre flyverkonene fikk vite så mye av hva som skjedde ,rart å tenke på at My old man ,som var med på den tida og bla fløy starfighteren snart er 80 år ,og jeg 53 ,du verden som tiden går hehehe.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Skikkelig expresso i koppen ,, En god drager ,,hehe ,Laban .

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2009
    Liker (gitt)
    47
    Liker (mottatt)
    72
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    80 innlegg
    PONDUS
    6

F5 er faktisk en aldri så liten suksess og eksportert som lav-kost fly med lavt vedlikeholdsbehov. På toppen av det hele kunne det utfordret Mig 21 ganske kraftig, dersom man hadde satset på dette som et jagerfly, og ikke "bare" primært til bakkeangrep. Merkelig nok ble det ikke brukt av amerikanerne selv annet enn i Vietnam, og som treningsfly og opponent på flyskoler, og driftes vel fremdeles som det. I tillegg fortsetter den i ulike varianter å være i bruk internasjonalt. Kanskje det er Afghanistan i bakkeangrepsrollen den hadde vært optimal? -noe å tenke på kanskje siden vi har noen stykker pent parkert enda som er i god stand som kunne vært billige i drift til den typen oppdrag. Taliban Airways har som kjent lite jagerfly, selv om det har vært satset på selvmordsbombere....

F5 kunne jo også ha med seg "ekstra pulver" den.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Hehe inne på noe der,, Laban,, dersom ikke risikoen er høy ved å bruke maskinen på oppdrag F15 var jo litt av ett columbiegg da den kom til det Konglie Norske Flyvåpen en ettervinterdag i 1966 og til stor glede å bruk var den imange år ,men skal vi ta dem frem.pusse støvet av dem igjen og sertifisere opp igjen ,hadde tanken vært hyggelig og nostalgisk ,eneste ulempe jeg ser når vi først leker med tanken er :to motorere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    55 innlegg
    Sitert
    117 innlegg
    PONDUS
    10

-5, INF, da 5 kom til Norge i 1966.

Tok den over for Sabrejet eller noen "imellom" Freedom Fox og Sabre ??
    Beyond is where I learn

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fokus: Iran - Den islamske republikk
    By Lucas in forum Fokus: Midtøsten og Nord-Afrika. ISIL, Al-Qaida, Taliban
    Svar: 323
    Nyeste innlegg: 12-01-17, 20:59
  2. Fokus: USA Nyheter og analyser om USAs militære strategi og operasjoner
    By milforum-news in forum Fokus: USA - nyheter og anaylser om Amerika
    Svar: 57
    Nyeste innlegg: 06-10-16, 07:22
  3. Russlands nye Kalashnikov
    By intendanten in forum Fokus: Russland og tidligere Sovjetunionen
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 15-03-15, 17:42
  4. Fælles Norsk-Dansk luftforsvar
    By DanskPanser in forum Luftstyrker - fly, helikopter, baseforsvar
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 28-09-07, 01:52

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

- litt besøksstatistikk
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier