Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 44

Trd: Glock - Wikitrd om den populre pistolen

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Lightbulb Glock - Wikitrd om den populre pistolen

Jeg har ftt lov kopiere over et innlegg fra Kammeret.no ? Hovedside som jeg synes var veldig bra. Tenkte trden passet bra her da kanskje mange her inne kommer til f kjennskap til Glock etter hvert, eller kanskje allerede har en i skapet.

Sitat Opprinnelig skrevet av Wadcutter p [url=http://kammeret.no/forum/
    Kammeret.no ? Hovedside[/url]]Plastpistoler har kommet for bli. Tidligere rykter, eller myter rundt plastpistoler og da spesielt Glocken har forsvunnet. I dag vet vi at plast (polymer) er minst like godt, eller bedre enn metall til lage vpen av, hvert fall nr det kommer til tjenestevpen hvor vekt er en viktig faktor. De er ikke usynlige p metalldetektorer som Hollywood har gitt inntrykk av.

Hvordan str det til med Glock pistolen i dag, og hvordan har veien frem til i dag vrt? Dette er noe av det vi skal se p i denne reviewen. Jeg skal vise hva som har skjedd med Glock pistolen fra den frst kom ut, til den utgaven vi har i dag. Bruksomrde, funksjonering, modifikasjoner og ammunisjon er sentrale tema. Mlet med denne artikkelen er gi deg et bilde av Glocken, s kan du selv gjre opp din mening om du liker den eller ikke. Til de som har tenkt til kjpe en Glock, eller allerede har en Glock s hper jeg denne artikkelen kan gi nyttig informasjon og vise hvilke modifiseringer som kan gjres - vis det er nskelig.
    Har du som leser noe bidra med s setter vi alle pris p om du deler det med oss her p Kammeret.no

Historie
    Glock historien begynte da det sterrikske forsvaret lyste ut en konkurranse i 1980 for erstatte deres gamle pistoler. Kravene til vpenet var mange, med det ble primrt fokusert p holdbarhet, sikkerhet, enkle krav til reparasjon og reliabilitet. Glock kom seirende ut av konkurransen, og ble lansert i 1982. Ikke lenge etterp adopterte Norge og Sverige Glocken som aktivt tjenestevpen, og etter det har det tatt av. Etter ti r hadde Glock solgt over 350 000 pistoler, og i dag selger de som aldri fr. Spesielt i USA er pistolen s ettertraktet at det til tider er lange ventetider p leveranse.

Glock designet ble konstruert av Gaston Glock ved selskapet Glock GmbH. Selskapet hadde tidligere stor kunnskap om plastprodukter (polymer) og debuterte som vpenprodusent med Glock pistolen. Lsemekanismen for lpet (cam-lock systemet) er hentet fra designet til John Browning, tidligere brukt i Browning Hi-Power pistolen. Et solid og veldesignet lsesystem ble mikset sammen med innovativ design og polymer materiale. Resultatet ble Glock 17.

Fra 1982 til i dag har det skjedd flere endringer med designet, som etter min mening har gjort pistolen mye bedre. De viktigste endringene skjedde de 10 frste rene, og de siste 17 rene har vi sett mer overfladiske endringer for gjre pistolen mer attraktiv, og ikke minst mer taktisk. I dag har vi fjerde generasjons Glock. La oss ta en titt p de ulike generasjonen og se hvilke endringer som har blitt gjort. Endringer som ble gjort mellom de ulike generasjonene er omtalt sammen med den nye generasjonen.

Bildet viser en Glock generasjon 1.

Bildet viser en andre generasjons Glock.
    Forskjell fra 1 generasjon:
    Satering p grepet.
    Sleiden har ftt et vinklet kutt ved utkasterpningen for sikre bedre ekstraksjon av tomhylse.
    Rekylfjren ble n enhet, og kan ikke lengre demonteres i enkelte deler.
    Forbedret magasin med innvendig stlramme.
    Serienummer gravert i stlplate p rammen.

Bildet viser en tredje generasjons Glock.
    Forskjell fra andre generasjon:
    Ny ramme med plass til de enkelte fingrene, samt en rail til montere tilbehr som laser og lommelykt.
    Strre lseblokk med ny bolt gjennom rammen
    Indikator for ladd kammer (kan byttes ut p tidligere modeller)
    Ny koffert til oppbevaring.

Bildet viser den nye fjerde generasjons Glock
    Forskjell fra tredje generasjon:
    Ny ramme med forbedret grepsflate.
    Smalere forsikte

Glock har n ogs begynt tilby pistoler med annen farge p rammen. Stilig!

Tekniske data
    Ta det helt med ro, jeg skal ikke g gjennom de tekniske dataene til alle modellene. Vi skal se p Glock 17 og vise til en oversikt over tilgjengelige modeller i ulike kalibre.

Virkemte: Rekyldrevet
    Vekt: 625 gram
    Lende: 186mm
    Hyde: 138mm
    Sikte: Faste. Ramme bak med prikk foran.
    Siktelinje: 165mm
    Avtrekksvekt: 2.5 kilo (5.5 lbs)
    Magasinkapasitet: 17+1
    Sikring: Glock Safety Action

Bildet viser en G17, skalt feltstrippet.

Glock designet har ingen vanlige manuelle utvendige sikringer som vi finner p de fleste andre pistoler. Likevel er det tre sikringer som virker sammen i et system. P avtrekkeren sitter det en mekanisme som gjr at den ikke kan presses inn, med mindre hele avtrekkeren blir klemt p. Det hindrer at pistolen gr av vis avtrekkeren skulle bli dratt inntil noe.
    Tennlen har ogs en sikring som blir deaktivert nr avtrekket blir tatt. En liten bolt blir dyttet ut av tennlkanalen ved avtrekk, og sikrer derfor at tennlen ikke kan n tennhetta om ikke avtrekkeren er klemt inn. Pistolen kan derfor ikke avfyres ved fall og stt. Den siste sikringen ligger ogs i tennlen. Nr avtrekket tas, fullfres oppspenningen av tennlen. Tennlen har derfor ikke nok kraft i seg selv (uten bli spent opp av avtrekket) til f tennhetta til g av. Disse tre sikringene blir deaktivert ved avtrekk, og gjr Glocken fri for vanlige normale sikringer. Den beste sikringen er alltid ha fingeren unna avtrekkeren inntil du har bestemt deg for skyte!

Glock leverer pistoler i flere strrelser til ulikt bruksomrde. For uten de vanlige modellene med normal strrelse tilbyr de kompaktversjoner og sub-kompakt (ogs kalt BabyGlock) versjoner. De leverer ogs egne modeller til konkurransebruk med lengre sleide for kt vekt og siktelinje (G34, G35). Tidligere het disse modellene L, som G17L

De ulike modellene, inndelt etter kaliber:
    9x19 (Glock 17, 18, 19, 26, 34)
    .380 acp (Glock 25, 28)
    357 Sig (Glock 31, 32, 33)
    10mm auto (Glock 20, 29)
    .40 S&W (Glock 22, 23, 27, 35)
    .45 ACP (Glock 21, 30, 36)
    .45 GAP (Glock 37, 38, 39)

For vise hvordan pistolen funksjonerer anbefaler jeg denne videoen.

Til militrt bruk er det utviklet en full auto Glock (G18). En selektor bak p sleiden gjr det mulig velge mellom semi og full auto.

Bildet viser en G18 med pmontert skulderstokk.
    For en demonstrasjon av G18 br du ta en titt p denne videoen hvor de tester hvor mange skudd den kan ta fr det gr varmt.

Bruksomrde
    Glock er den mest brukte pistolen innefor politi- og militrsektoren i den vestlige verden. Kombinasjonen reliabilitet, enkelhet, vekt og pris gjr den til et frstevalg for mange. Presisjonen er ogs meget god. Mange her til lands kjenner Glocken fra tiden i militret, og det var ogs mitt frste mte med pistolen. Selv om Glocken frst og fremst er et tjenestevpen s byr den p kvaliteter som ogs er svrt relevant i konkurransesammenheng.

Den strste svakheten ved Glocken som konkurransepistol er den samme som fordelen den har som tjenestevpen vekten. Den relativt lave vekten gjr at rekylen blir strre enn om vekten p vpenet hadde vrt strre. Pistolen er ogs relativt topptung som bidrar til munningsvipp. Avtrekket er ogs et skalt tjenesteavtrekk, og har derfor ikke de samme kvalitetene som et konkurranseavtrekk. Med trening mestrer du avtrekket, men det krever som nevnt trening.

Feltskyting
    Innen feltskyting s er Glocken brukbar i Grovpistol, Militrfelt og Spesialfelt. Jeg sier brukbar fordi det finnes like mange meninger om hva som er best som det er skyttere.
    Etter min mening er Glocken kun egnet i spesialfelt og militrfelt. BabyGlock (de sm utgavene) er svrt konkurransedyktige i spesialfelt. Til grovpistol finnes det andre pistoler som er mer egnet. Glock til militrfelt er ok, men ogs her finnes det pistoler som er mer tilpasset skyteformen.

Praktisk
    I klassen Production er Glocken svrt godt representert, med god grunn. Selv om det har kommet andre pistoler som er mer egnet s er Glocken en trygg og god pistol for denne klassen. Det at pistolen ikke har noen manuelle sikringer gjr den enkel bruke og n mindre ting tenke p. Selv skyter jeg Glock i Production klassen.

Det bruke Glock til Open klassen er ikke vanlig, men det har skjedd, og blir gjort. Det er kanskje ikke det mest fornuftige gjre, men alt skal ikke vre fornuftig.

Bildet viser en Glock, modifisert til Open klassen

Morroskyting
    Hvilken pistol er ikke egnet til morroskyting? :)

En artig kuriositet ved Glocken er at den kan skyte under vann (for de som har behov for det).
    Det krever at du bytter ut koppene som holder tennlfjren. Du kan se en video her av G19 som avfyres under vann.

Presisjon
    Presisjonen er som regel bedre i pistolen enn i skytteren. Det samme gjelder for Glocken. Jeg har ingen benketester vise til i denne artikkelen, men jeg kan fortelle om gode samlinger p de dagene hvor jeg har gjort en god jobb som skytter.
    Siste aha opplevelse jeg fikk, var for noen uker siden hvor jeg testet en nyanskaffet Glock 26. 5 skudd p 25 meter p en snusboks strrelse, og det fra en pistol i lommestrrelse.
    Den mest presise Glocken jeg har skutt er en Glock 21 i .45 acp. Den treffet akkurat hvor siktene peker, og det med blykuler og mantla kuler.

Det som stjeler litt presisjon i Glocken er avtrekket. Nr det frst er mestret s sitter skuddene hvor de skal! Det er bra presisjon i Glock pistolene.
    Jeg lenker ut til en kjent video av Hickock p youtube hvor han skyter en G23 p 230 yards.

Demontering
    For at Glocken skal kunne demonteres m pistolen vre nedspent. Det krever at det tas et avtrekk. Her har Glock ftt mye kritikk, fordi en og annen tulling i ny og ne ikke husker tmme pistolen fr dette gjres. Det er en selvflge at pistolen er tom for ammunisjon nr den ikke er i bruk, og spesielt nr du skal demontere den, eller pusse den. Srg hvertfall for tmme pistolen fr du tar avtrekket ved puss s er det sakt.

Jeg skal ikke g i detalj om hvordan den demonteres, for det er lettere forst ved se denne videoen.
    For en komplett demontering trenger du en liten punch eller skrutrekker for dytte ut boltene.
    Glocken er temmelig idiotsikker, s det er ikke mye feil du kan f gjort nr du setter den sammen igjen, med unntak av to ting.
    Slide lock platen har et spor i seg. Den delen kan faktisk g inn begge veier. Den riktige veien er nr sporet er bakover i pistolen. Jeg har skutt med delen feil vei (kjpte en brukt Glock hvor den var montert feil vei), og pistolen virket fint, men det er ikke anbefale.
    Pinnen med fjr som gr mot ekstraktoren kan ogs monteres feil vei. Det frer til at ekstraktoren ikke fr nok kraft. Fjra skal vre i enden av sleiden, men pinnen mot ekstraktoren.

Bildet viser slide lock plata med sporet rett vei, alts pekende bakover i pistolen.

Puss og vedlikehold
    Her er det egentlig ikke s mye si. Jeg har aldri hatt en funksjonsfeil pga en mkkete Glock, men etter ca 1000 skudd s begynner behovet for puss melde seg. Min filosofi er at det er bedre pusse n gang for mye enn n gang for lite.
    Glocken fungerer helt trrpusset s du trenger ikke ha mye olje under bruk. Skal den lagres lenge s br alt oljes inn. Ellers br lpet vre trt nr det skal skytes. Det samme gjelder magasin. Rengjr magasinet med en trr klut. Olje i magasin fanger bare opp stv og mkk.

Modifisering
    Glocken er meget god rett ut fra esken og trenger ingen modifikasjoner for brukes. Det kan likevel vre behov for modifisere for f mest mulig ut av pistolen i forhold til det bruksfeltet den skal brukes til. Eksempelvis kan det vre en fordel lette avtrekket til konkurranseskyting, eller bytte sikter vis det skal skytes p lange avstander. Spesielt i feltskyting kan mer presise sikter vre en fordel nr holdene blir lange eller blinkene sm som frimerker. Du br uansett tenke deg om n gang til fr du gjr noen endringer ordtaket if it aint broken, dont fix it gjelder ogs her. Det er lite vits modifisere bare fordi du kan. Ofte kan det vre bedre bruke pengene p ammunisjon til trening, ikke modifiseringer man strengt tatt ikke trenger.

Det fine med Glocken er at enhver person (helst uten ti tommeltotter) selv kan modifisere og bytte deler uten hjelp av en brsemaker. Deler er lett tilgjengelig fra ulike websider til en hyggelig pris. Alt du trenger vite for modifisere din Glock er demontere den! La oss se p de ulike omrdene og hvilke modifiseringer som kan gjres. Vi begynner med det viktigste, avtrekket.

Avtrekk
    Fr vi starter m jeg si en ting. Et Glock avtrekk er og blir alltid et Glock avtrekk. Har du lyst p et perfekt og nydelig avtrekk p 1 kilo s fr du ikke det i en Glock. Det er mange aktrer der ute som tjener mye penger p love supre avtrekk i klasse med en konkurransetunet 1911, men felles for de alle er at det koster mer enn det smaker. Det kan dessuten fre til en del problemer om fjrer og avtrekksdeler tulles for mye med. Klikk, dobbeltskudd eller full auto er som regel resultatet nr det byttes til alt for lette fjrer. Det du kan hente ut av avtrekket ved gjre det bedre, fr du selv til med en slipestein og en del eller to.

Originalavtrekket er p 5.5 lbs (2.5 kilo). Til konkurranse er det en fordel med et litt lettere avtrekk. For f det et s bra avtrekks om mulig m du finne frem en pussestein og file bort urenheter og polere opp kontaktflatene. Det br ikke endres p noen vinkler. Vi snakker kun om fjerne urenheter og polere.

Bildet viser hvor det br poleres, markert med rdt.
    Trigger baren som fr kontakt med connectoren poleres p oversiden.
    Trigger baren som fr kontakt med tennlsikringen poleres p oversiden
    Trigger baren som fr kontakt med tennlen br poleres (kun kontaktflaten)
    Tennlen poleres forsiktig hvor den fr kontakt med trigger baren.

Bildet viser tennlsikringen.
    Tennlsikringen beveger seg opp nr avtrekket presses inn. Er det urenheter p overflaten blir avtrekket hakkete. Jeg har byttet denne p min G17 etter ca 5000 skudd. Delen kostet 60 kroner, s jeg gadd ikke polere den opp igjen.

For lette avtrekksvekten br du bytte ut connectoren. De kommer i 5,5 lbs og 3.5 lbs.
    Glock, Lone Wolf, Ghost og Scherer selger connectorer. De oppfrer seg noe ulikt, selv med same vektklasse. Glock har et markant hardere parti i avtrekket fr skuddet gr. Wolf er lettere, og Ghost connectoren med avtrekkssopp er mykere mot slutten.
    Polering og bytte til 3.5 lbs connector er det beste du kan gjre for avtrekket. Verken mer eller mindre. Jeg anbefaler IKKE bytte tennlfjr.

Bildet viser en Glock 3.5lbs connector, Wolf 3.5 lbs connector, og Ghost 3.5 lbs connector m/avtrekksstopp.

Har du lyst p den originale avtrekksvekten, men et renere avtrekk er det anbefalt bytte til NY trigger spring (8lbs) og 3.5 lbs connector. Det gir et avtrekk p omtrent 5.5 lbs som originalavtrekket, men er mer jevnt.

Grep
    Grepet p den nye 4 generasjons Glocken er helt nydelig. Det klistrer seg til hnden og gir nok friksjon til kunne holde samme grep under lange skuddserier. For oss uten det nye grepet kan det vre en fordel legge til noe grip-tape. Spesielt frste og andre generasjons Glockene fr et mye bedre grep med litt modifikasjoner.
    Grepsteip og gummigrep er f kjpt, men det beste og billigste er legge p vanlig grip tape selv. Biltema selger anti-skli teip til 49 kroner for 10 meter. Den kan kuttes med en saks og tilpasses akkurat slik du selv vil. Den sitter ogs godt fast. Etter ca 3000 skudd sitter grip teipen jeg har p en G17 fortsatt like godt som nr jeg satt den p.

Bildet viser G26 med grip tape.
    Jeg har lagt p grip tape foran p grepet da denne pistolen ikke ble levert med satering foran. En liten bit er ogs lagt p fremme p ramma for gi meg et indekseringspunkt for hyre tommel.

Magasinutlser
    Har du sm hender som gjr at du ikke nr magasinutlseren uten endre grepet kan det vre en fordel bytte ut magasinutlseren gitt at du faktisk har et behov for det, og at det ikke er begrenset av regelverket i den skytegrenen du bruker pistolen.

Wolf selger en forlenget magasinutlser, og det finnes magasinutlsere med en strre overflate. Konkurranseutgavene (G34, G35) kan ogs leveres med en mer ergonomisk utlser.

Bildet viser en magasinutlser beregnet til konkurransebruk.

Sikter
    Trenger du nye sikter er utvalget stort. Den nye 4 gen har et litt tynnere forsikte, noe som i min mening gjr pistolen enda mer konkurransedyktig. De eldre siktene er grove og vanskeliggjr derfor det skyte presist p sm blinker. Du kan selvflgelig skyte presist med de originale siktene, men det er lettere med konkurransesikter. Personlig har jeg valgt beholde de originale siktene.

Bildet viser de originale siktene til en G17. Forsiktet er bredere enn bildet gir inntrykk av.

Lp
    Original lpet gir god presisjon, s det er ingen grunn til bytte lp med mindre du skal konvertere til et annet kaliber, eller lpet er utskutt. Du skal skyte mye fr du trenger bytte ut lpet (med mindre du skyter forsvarets miljammo). Lp med porting er tilgjengelig, samt lengre lp som kan gjenges opp vis det skal monteres lyddemper.
    Lone Wolf leverer lp, ved siden av Glock selvflgelig.

Bildet viser lpet til en G21, G17 og G26.

Bildet viser et portet lp av Wolf.

Ramme
    Til Glocken fr du til og med etter markeds rammer og sleider. Selv har jeg ingen erfaring med dem, og jeg ser heller ikke helt behovet for bytte. Mulighetene er der uansett for de som nsker.

Bildet viser Wolf ramme og sleide

Tennl
    Den originale tennlen virker helt utmerket! Det er kun teoretiske fordeler man fr av bytte til andre enn den originale tennlen. Mitt rd er derfor bruke pengene p noe annet.
    Skal du av en eller annen grunn skyte under vann (selv om det finnes bedre metoder for fiske) br du bytte til marine spring cups (de to plastkoppene som holder tennlfjren til tennla).

Rekylfjr
    Jeg har enda ikke sett en original rekylfjr g i stykker, s jeg ser ikke poenget med bytte pga holdbarhet. Skal du skyte svrt hardt ladd ammunisjon kan det vre en fordel bytte til en hardere fjr. P samme mte kan det vre en fordel bytte til en lettere fjr om det skal skytes reduserte ladninger. Dette er en smakssak, men har du ikke planer om skyte noe annet enn kjpeammo eller ammunisjon med normale ladninger s tror jeg du br satse p den fjra som sitter i. Igjen er det ikke vits bytte noe som allerede virker.

Bildet viser rekylfjren til G21, G17 og G26. Legg merke til 2-stegs fjren til G26.

Sleideutlser
    Sleideutlseren er egentlig kun ment som en sleidestopp. Av funksjonsgrunner er de best dra sleiden tilbake og s slippe den nr du skal lade pistolen. Da srger du fr at hele sleidekraften blir utnyttet til lade pistolen.
    Vil du likevel bruke den til slippe sleiden frem kan det vre en fordel bytte ut den originale til en extended slik at den er lettere n eller f tak i. Personlig liker jeg den originale. Den er hard i starten, men blir litt lettere manipulere nr pistolen fr kjrt seg inn.

Bildet viser en extended sleideutlser med den originale til hyre

Ammunisjon
    Glocken er ikke srlig kresen p ammunisjon og gir derfor skytteren valgfriheten til velge hva han vil skyte. Noen f begrensninger har Glocken likevel. Materampen ved kammeret har en skarp vinkel som gjr at kula kommer relativt bratt opp fra magasinet og inn i kammeret. Kuler med flatnese kan derfor stoppe opp. Har selv opplevd dette med Glock i kaliber .40 med Magtech flatnese kule.

Glock pistoler i kaliber .40 S&W har ogs en tendens til gi hylsa en bulk (som mange andre pistoler i .40). Dette kan fikses med bruke en redding die som fjerner bulken i hylsa.

Nr det kommer til kulevekt s har jeg aldri hatt funksjoneringsproblemer med kjpeammo. Det lade til Glocken er ogs relativt rett frem, men jeg har et par kommentarer. Min G17 begynner f funksjoneringsfeil (mateproblemer) nr faktoren kommer under 130. 124 grain kule med en faktor p 126 viste seg plutselig under en konkurranse (selvflgelig ikke p treningen fr) mate drlig. N lader jeg til faktor 130, fri for funksjoneringsfeil.

Personlig liker jeg skyte tunge kuler i moderate hastigheter. De gir en mildere opplevd rekyl. De lette kulene gir en alt for kjapp rekyl som gjr at jeg bruker lengre tid p f forsikte ned igjen. Favorittladningen til G17 er n; Frontier 147 grain, 3.5 grain VV 330, Federal SP hette med en OAL: 28mm. Denne ladningen gir 879 fps og en faktor p 130. Maks avvik p ladningen er hele 3 fps ?
    Jeg bruker den originale rekylfjren. Etter flere tusen skudd har den begynt bli slakkere, og er derfor prefekt til litt svakere ladninger.

Det skyte blykuler er fullt mulig i Glocken, selv om mange sier noe annet. Jeg har kun testet bly i G21 (45acp), men med godt resultat. Det eneste negative med bly er blystvet som legger seg rundt i pistolen. Spesielt under ekstraktoren legger det seg mye bly, og det m pusses bort i ny og ne.

Nettbutikker
    Skal du shoppe etter Glock deler kan du glede deg ? Spesielt i USA finnes det flere nettbutikker som selger deler til en svrt hyggelig pris. Frakten er ogs billig nr det sendes som vanlig post. Handler du for under 200 kroner blir det heller ingen toll p pakken inn til Norge. Kjenner kammerbrukerne til andre gode nettbutikker enn de jeg har listet opp s er det bare si ifra.

http://www.topglock.com/
    http://glockparts.com/
    http://www.glockmeister.com/

Da er det p tide avslutte denne artikkelen. Det er vanskelig gi en konklusjon p artikkelen, for det finnes s mange ulike modeller og bruksomrder. Jeg har hvertfall stor glede av skyte med mine Glock pistoler. For mer informasjon om Glocken anbefaler jeg lese Gun Digest boken om Glock. Der str det meste av informasjon. Youtube har ogs flere videoer som kan vre interessante for de som nsker enda mer informasjon.

Vi ses p skytebanen!
    Wadcutter
    Diskusjoner om hvorvidt man har bruk for pistol som sekundrbevpning holder vi unna denne trden.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17

re: Glock - Wikitrd om den populre pistolen

Wow!! Det var fantastisk. Takk til wadcutter som tok seg tia og til njetnjet for f lov til poste det her.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Veldig bra, men som residerende flisespikker m jeg f komme med et par tilfyelser og et sprsml:

Sitat Opprinnelig skrevet av Wadcutter p [url="http://kammeret.no/forum/"
    http://kammeret.no/forum/[/url]]
    Bildet viser den nye fjerde generasjons Glock
    Forskjell fra tredje generasjon:
    Ny ramme med forbedret grepsflate.
    Smalere forsikte
    Det der er vel en fjerde generasjon minus/betavariant/prototype eller hva man vil-. Den fjerde genrasjonen som det flyter rundt bilder av n har ftt fjernet de rare halvmneformede serrateringene p sleiden, og gtt tilbake til de "normale". Magasinutlseren er vendbar (kan settes p hyre eller venstre side) tosidig magainutlser kan n leveres som ekstrautstyr. Og Glock kommer ENDELIG med utskiftbare bakplater p grepet, slik at man kan velge mellom et grep som er litt slankere enn i dag, som i dag eller litt strre. Denne blir visstnok lansert p Shot Show i januar.

Modifisering
    ... bytte sikter vis det skal skytes p lange avstander. Spesielt i feltskyting kan mer presise sikter vre en fordel nr holdene blir lange eller blinkene sm som frimerker.
    Jeg vil pst at de originale plastikksiktene heller ikke er solide nok til tjenestebruk. skifte til stlsikter er kanskje den eneste modifikasjonen jeg ville ha gjort p tjenestevpenet mitt (ved siden av f en 3. eller 4. generasjons ramme, slik at jeg kan f montert lykt.)

Grepsteip og gummigrep er f kjpt, men det beste og billigste er legge p vanlig grip tape selv. Biltema selger anti-skli teip til 49 kroner for 10 meter. Den kan kuttes med en saks og tilpasses akkurat slik du selv vil. Den sitter ogs godt fast. Etter ca 3000 skudd sitter grip teipen jeg har p en G17 fortsatt like godt som nr jeg satt den p.
    Forresten, grepsteip hadde gjort seg p 1.generasjonsramma.

Jeg har enda ikke sett en original rekylfjr g i stykker, s jeg ser ikke poenget med bytte pga holdbarhet.
    (...)
    Jeg bruker den originale rekylfjren. Etter flere tusen skudd har den begynt bli slakkere, og er derfor prefekt til litt svakere ladninger.
    ????

Jeg tror nok absolutt at rekylfjra br skiftes p et fast intervall.. kanskje ti tusen skudd eller noe. En slakkere rekylfjr gir mer slitasje p andre deler, srlig nr man skyter hard tjenesteammunisjon.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

100.000-Round 9mm Torture Test

Written by Chuck Taylor

On four occasions since 1990, I've written articles about a continuing evaluation I've been conducting to ascertain the longevity of the Glock Model 17 9mm pistol. The first of these, appearing in the February, 1993, issue of Combat Handguns, contained my findings as to the weapon's performance and durability after 33.000 rounds fired. At this juncture, I stated:

* "I carried it in the rain, snow, dust and mud. I carried it when the temperatures were over 100 degrees and when they were 40 below.

* "I presented the gun more than 10.000 times from it's plastic slide holster, speed loaded it 2.000 times, performed over 5.000 tactical loads, shot it weak-handed in excess of 2,500 times and field-stripped it 250 times.

* "From the beginning, I resolved to grind it into the dirt, abuse it like no gun I ever had."

* "Why? To find out the truth about Glocks, for once and for all...

* "And I succeeded in doing just that. In a 30-month period, I fired 33.000 rounds, all factory loads, of every imaginable type made-- and it ate them all, almost without a single malfunction. I say 'almost' because on the 32,994th round, I finally had one-- a failure to feed! And this in spite of the fact that I cleaned the gun every 10.000 rounds whether it need it or not!

* "100 rounds short of the 5.000th shot, both factory-provided magazines ceased to hold the slide open after the last shot, although they both continued to function normally otherwise. At round number 11.000 a second set did the same and was replaced by another.

* "By the 500th holster presentation, the left side of the front site was so badly worn that a proper site picture was no longer possible. It was subsequently replaced with a steel version.

* "By round number 16.000, I could see steel through the finish-- but it never did rust, although it was exposed repeatedly to rain, snow, perspiration and even blood.

* "The trigger pull, originally 5.5 pounds, got smoother and a bit lighter, but it never did double or demonstrate a glitch of any kind.

* "And after all this, it still shoots into 3 inches at 25 meters, not much different than when it was new."

Impressed, to say the least, I was still determined to see the test though to the point where the gun failed. So, although the piece had passed the 33.000-round mark without significant negative results or breakage, I continued the test.

The months went by and the test continued. By the end of the summer, 1993, the gun had shot 50.000 rounds without a hitch. Among my additional observations published in Glock Autopistols 1995, were these:

"And now, after 50.000 rounds, nothing has really changed. It still:

* "Functions reliably. In fact, not a single additional stoppage has occurred.

* "Prints inside the 9-ring of a 25-meter pistol target, exactly as it did when it was new.

* "Shows no additional finish wear.

"Exhibits no bore corrosion.

"Clearly, the Glock M-17 is a heck of a pistol and, as a survival instrument, is well worthy of our consideration. It is well-designed, well-made and capable of surviving a wide variety of environmental conditions. It will feed the entire spectrum of bullet shapes and functions reliably with virtually all power levels of 9mm ammunition. In addition, it resists corrosion magnificently and its design causes minimal wear on working parts, giving it an unbelievable long service life.

"Ugly? Maybe, maybe not! It depends on what's important to you-- cosmetics, or function. Regardless, it's my opinion that the Glock 17 is not only a winner, but may well be the world's best 9mm pistol. Obviously, only time will tell, but in the meantime, I've got 25.000 more rounds of 9mm ammunition to run through it to find out."

25.000 more
    And the test continued. By February, 1995, the 25.000 rounds were expended, bringing the total to an unbelievable 75.000! Yet, the gun was still going strong, showing no indications whatsoever of impending failure. I replaced nothing-- no springs, firing pins, connectors or any other parts. In fact, viewed from the broad perspective, the gun had actually outlived it's magazines-- six two-mag sets at that point.

Truthfully, I had run out of things to do to the gun. Short of running over it with a car or freezing it into a solid block of ice-- both which I regarded as silly, since they fail to mirror real-world conditions and therefore prove nothing-- I had repeatedly exposed the gun to everything. In the July, 1995, issue of Combat Handguns and Summer, 1995, issue of Glockster, I said:

* "After more than 70.000 holster presentations, I can detect no additional finish wear from that which appeared by 20.000 presentations.

* "The bore is still without corrosion or excessive wear; the piece still shoots inside the 9-ring of a 25-meter pistol target, using the offhand Weaver Stance. In fact, to determine if any deterioration of intrinsic accuracy had occured, I fired it from 35 meters in a Ransom Rest-- the worst groups were 2 inches!

* "As an example of its practical accuracy capability, I offer the following. With the test gun, I was able to perform the following:

1. "Reliably get center-hits on a 18 x 30-inch steel silhouette target at 75 meters, knocking down five such silhouettes in under ten seconds.

2. "Take a whitetail deer with a single shot behind the shoulder at a laser-measured 70 meters.

3. "Successfully pass the ASAA Handgun Combat Master test with it, presenting it from concealed carry, shooting a score of at least 383 out of a possible 400."

My other observations at that time included:

* "Internal parts exhibited no real wear or deterioration.

* "The polycarbonate frame, though it had at one spot worn smooth from holster contact, appeared intact and without discernible deterioration.

* "After more than 50.000 speed loads and an equal number of tactical loads, the magazine well was scarred somewhat but still serviceable.

* "While the 56,103rd round blew a primer, the gun was undamaged. The resulting stoppage, a Type 3 (Feedway) was quickly cleared and the weapon returned to service.

* "The trigger remained at 5.1 pounds, a reduction from it's original poundage of only 0.4 pounds. It was still smooth and had a crisp let-off.

* "It was discovered that magazine service life could be dramatically increased by loading only 15, rather than the rated 17, rounds of ammunition. If a 'Plus-Two' floorplate is utilized, then-- and only then-- should a full 17 rounds be loaded. This prevents the follower spring from being fully compressed, thus causing it to soften and finally 'set', as the expression goes.

* "The Trijicon (tritium) sights installed early in the test were still completely serviceable."

It looked like the test was over. The pistol had survived an incredible 75.000 rounds and was completely intact. I had my desired data-base-- the Glock M-17 was irrefutably a terrific pistol. In fact, I was so impressed that I concluded my article in Combat Handguns with this statement:

"Pretty, it ain't, especially after all it's been through. On the other hand, beauty is said to be in the eye of the beholder, and to me, the Glock is a tool, not an objet d'art. This being the case, we must view it differently-- function, not aesthetics, is the prime criteria. Viewed from this perspective, there can be no doubt that the Glock M-17 looks mighty good indeed."

Well, I just couldn't leave it alone. My curiosity about just how long the gun could survive continued to be intense. So, from my stores, I broke out an additional 25.000 rounds of assorted 9mm ammo and continued the test.

And now, the fall of 1995, after having fired a total of 100.000 rounds of virtually all kinds of ammunition...

Nothing has changed! The gun looks the same, feels the same, functions the same as it did before. I've done everything within reason to this gun. I've carried it all over the world, quite literally in every environmental condition known to man-- the steaming jungles of Latin America, the windblown deserts of the southwestern U.S., the 40-below zero tundra of Alaska in the winter.

And it worked-- every time. In fact, since I discovered that loading 15, rather than the rated 17, rounds into the magazine prevented the follower spring from softening, I haven't had a single malfunction. Both magazines used in this last 25.000 portion of my test remain strong and completely serviceable. And, by way of confirmation, I replaced the old springs in the magazines that failed during the test with new ones from Glock, and they, too, function perfectly.

I am especially impressed by the lack of apparent finish wear, even after over 100.000 holster presentations. The gun looks exactly as it did at 20.000! I've actually worn out several holsters, finally selecting the M-D Labs "Thunderbolt" (which I codesigned with M-D honcho Kevin McClung) and matching mag carrier as the best. It's super-fast, yet secure and highly concealable, and being made of Kydex, it's by far the toughest rig now in existence.

The magazine well, although slightly scarred from in excess of 100.000 insertions, also remains entirely functional and looks much like it did in the early stages of the test.

Internal parts, too, look the same. I just can't find any discernible signs of deterioration. The piece shoots just as accurately as it did before and functions flawlessly.

So, in conclusion, the Model 17 9mm continues to defy wear, tear, corrosion and...well, me! I've thrown the whole book of tricks at this gun and yet, as this is written, it continues in service. Obviously, the Model 17 is a terrific handgun-- so terrific that I'd quite willingly bet my life on this one, even after all it's been through. What better recommendation can I give, eh?

Copyright 1995 by Harris Publications, Inc.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Chuck Taylor er identisk med mannen som har holdt flere kurs for NROF i Norge. Han har vrt i mange kampsituasjoner, og vet hva han snakker om.

Artikkelen er jo en meget sterk anbefaling nr det gjelder Glock 17 som et 100% plitelig tjenestevpen. Det eneste jeg kan peke p er at artikkelen er fra 1995, og at det kan ha kommet opp konkurrenter siden da.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6

Grei artikel. Forfatteren er ikke kjent med modefikasjoner for tjenestebruk og avtrekker losninger som Ghost trigger. Har selv satt paa en Ghost trigger + litt smaateri som er relativt vanlig for oss som trenger det i Iraq og A-stan.

Chuck Taylor er identisk med mannen som har holdt flere kurs for NROF i Norge. Han har vrt i mange kampsituasjoner, og vet hva han snakker om.
    He, he, han er en relic fra Vietnam krigen:) Det skal han ha aere for, men han er et Ikke-navn i miljoer hvor CQB med pistol er relevant.

En spade er en spade....., saa naa er det bare og vente paa dritten fra dritten..., Kunne bare ikke la vaere;)

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Jeg fant et bilde av 4. generasjons Glock, med ekstra "backstraps" for justere strrelsen p grepet.

[attachment=0:2wwlo8pc]Glock_4.jpg[/attachment:2wwlo8pc]

At Chuck Taylor antagelig ikke har vrt 100% i front av stridsskyting med pistol siden 70-80-tallet hrer jeg flere som sier. Men gr man over i trden hvor den diskusjonen hrer hjemme ser man spass mange som lever p 40-tallet med Fairbairn & Sykes at kursene hans antagelig er et framskritt likevel...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Denne er vel ikke kommet p markedet enda, kommer n mot vren kanskje? Eller roter jeg?

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Det stemmer nok. Den har ogs ftt en ny type rekylfjrpakke, ser ut som en undig komplisering av designet spr du meg, men skal visst lse noen problemer som har vrt med Glocker i 40S&W, som utgjr en stooor del av politi- og sivilmarkedet i USA.

En Glock 17 er utvilsomt et av de mest plitelige, slitesterke og ikke minst logistisk sett fornuftigste tjenestevpnene p markedet enn i dag.

Dissingen man av og til kan hre av Glocken i Forsvaret kommer s vidt jeg kan se av flgende ting:

a) "Gresset er grnnere p den andre siden av gjerdet"-syndromet. Noen andre og presumptivt kulere enn oss har valgt andre vpen. Ofte fremhevd av folk uten noen som helst praktisk erfaring med de fantastiske alternative vpnene det er snakk om.

b) "Forsvaret kan umulig velge bra greier"- syndromet. Hvordan kan det samme forsvaret som har gitt oss M548, CV-I, Ringstadhjelmen, PACE etc. ha greid velge en bra pistol?

c)"Jeg har ikke lrt skyte og skylder p vpenet"-syndromet. Med elendig skyteopplring til de store massene over mange r treffer soldater flest og mange befal elendig med P-80. Dette m selvflgelig vre pistolens skyld.

d) Svakt vedlikehold og oppflging frer til at folk fr ut vpen med utslitte magasiner, herpa sikter og andre slitasjeproblemer. Dette m selvflgelig vre pistolens skyld i utgangspunktet.

e) Den ser "klossete" og rar ut, og er til overml i plastikk. Antagelig et strre problem fr, da folket enn husket P-08, P-38 og HPen.

f) Ulike kombinasjoner av a,b,c, d og e.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Mange gode poeng her.
    Har hrt denne: "jamen FSK bruker jo USP, da m jo den vre minst 100 ganger bedre".

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Eneste ulempen med Glocken, slik jeg ser det, er at den har en litt treg og uflsom avtrekker, men det hadde AG-en ogs. Jeg har skutt litt bedre med HK416 enn AG-3, og har skutt mye bedre med mer "fancy" pistoler enn Glock.

Men nr det gjelder Glock, s er den etter min mening optimal for forsvaret, i og med at den er veldig enkel i bruk, og den "alltid" fungerer, og i en stresset situasjon antagelig treffer minst like bra med den som med en hvilken som helst tacticool skyter.

Og sist men ikke minst, s tler den omtrent alt!
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6

Det som er s kjekt med Glock er at det finns en brte med ekstra- og erstattningsutstyr i hy kvalitet fra f.eks. Wolff, Scherer, Glockworkx m.fl.
    Har selv bestillt meg en fjrpakke og ny 3.5 lbs connector (5.5 lbs er standard) til min G17C, og gleder meg til kjenne effekten p avtrekket.
    Tidligere medlem av Norsk Luftwaffel.
    Nvrende medlem av Norsk Stolsliterforbund.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Brer en Glock 22, Gen 4 p jobben. Selger min Beretta M9A1, og kjper en Glock 34 Gen 4. Planlegger sende den avgrde til SJC Custom Shop for litt "ekstra arbe." Blir vel seende ut som noe ala denne her nr ferdig.

http://stores.sjcguns.com

Gunsmith fitted 9mm match barrel with fully supported chamber
    Production trigger tune (may upgrade to competition trigger with triggers as light as 2 pound depending on customer preferences)
    Slide Tightening
    Dawson black fixed rear-Dawson fiber optic front sight(upgrades available)
    Round wire recoil spring and ss guide rod
    Grip tape (upgrade available for stippled grip)

Sist endret av SWATII; 04-11-11 kl 15:17
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

AGR416
    Guest
    Vet at det opprinnelige innlegget er litt gammelt, men m spikke litt flis jeg og:

Glock designet har ingen vanlige manuelle utvendige sikringer som vi finner p de fleste andre pistoler. Likevel er det tre sikringer som virker sammen i et system. P avtrekkeren sitter det en mekanisme som gjr at den ikke kan presses inn, med mindre hele avtrekkeren blir klemt p. Det hindrer at pistolen gr av vis avtrekkeren skulle bli dratt inntil noe.
    Tennlen har ogs en sikring som blir deaktivert nr avtrekket blir tatt. En liten bolt blir dyttet ut av tennlkanalen ved avtrekk, og sikrer derfor at tennlen ikke kan n tennhetta om ikke avtrekkeren er klemt inn. Pistolen kan derfor ikke avfyres ved fall og stt. Den siste sikringen ligger ogs i tennlen. Nr avtrekket tas, fullfres oppspenningen av tennlen. Tennlen har derfor ikke nok kraft i seg selv (uten bli spent opp av avtrekket) til f tennhetta til g av. Disse tre sikringene blir deaktivert ved avtrekk, og gjr Glocken fri for vanlige normale sikringer. Den beste sikringen er alltid ha fingeren unna avtrekkeren inntil du har bestemt deg for skyte!
    Det jeg har uthevet er ikke en av de tre sikringene p pistolen, men en beskrivelse av hvordan et striker fired system med halvspent (pre-set) fjr funker.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    ...

b) "Forsvaret kan umulig velge bra greier"- syndromet. Hvordan kan det samme forsvaret som har gitt oss M548, CV-I, Ringstadhjelmen, PACE etc. ha greid velge en bra pistol?
    PACE er jo genialt. Hvilken annen lsning gir deg muligheten til spille inn sikre meldinger og sende dem som MMS?

(Og ja, dette var skikkelig off topic...)
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    4
    Synes glocken er fin jeg, eneste jeg hadde moddet selv var avtrekket. Det var ikke helt i min smak.
    "Then, Sir, we will give them the bayonet!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    PACE stammer fra midten av 80-tallet og inntil noe annet var bedre, regjerte den - TTT og hold topic.
    Beyond is where I learn

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII Vis post
    Brer en Glock 22, Gen 4 p jobben. Selger min Beretta M9A1, og kjper en Glock 34 Gen 4. Planlegger sende den avgrde til SJC Custom Shop for litt "ekstra arbe." Blir vel seende ut som noe ala denne her nr ferdig.

http://stores.sjcguns.com

Gunsmith fitted 9mm match barrel with fully supported chamber
    Production trigger tune (may upgrade to competition trigger with triggers as light as 2 pound depending on customer preferences)
    Slide Tightening
    Dawson black fixed rear-Dawson fiber optic front sight(upgrades available)
    Round wire recoil spring and ss guide rod
    Grip tape (upgrade available for stippled grip)
    sjcguns gjr en veldig bra jobb og tror nok du blir fornyd med arbeidet deres. En venninne har en G17 (Major) Open fra SJC og vant bde Area 3 og 7 i r og skryter veldig av den. Dave Sevigny og Jesse Harrison har jo gjort det veldig bra med SJC pistoler. Jeg kommer sikkert til kjpe noe deler til min G34 for bruke i USPSA Limited neste r. Liker den tunge magwelllen de lager... Tror ikke jeg gr s drastisk til verk at jeg sender den inn til dem, s kan jeg heller ta av delene jeg setter p og bruke den i Production.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    0
    Eneste problemet jeg har med Glock er at jeg har litt sm hender/korte fingre, s med et optimalt grep som vi har blitt lrt opp til her s nr pekefingeren svidt bort til avtrekkeren og selve avtrekket blir derfor ikke helt som det burde vre.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Da vil nok en Glock gen 4 med mindre grep vre perfekt for deg.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Eller du kan prve en SF (Short Frame) version, men det er ikke alle Glock modellene som kommer i SF.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Er det noen her som har byttet avtrekk p sine Glock'er? Da regner jeg med at det sin private.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    4
    Jeg har. 3,4 lbs disconnector og Wolff competition spring kit. Sistenevnte inneholder tennlsfjr med redusert kraft, reset-fjr og plungerfjr. Jeg fant ut at ved installering av resetfjr s fungerte ikke avtrekkersikringen, s jeg tok den av. Jeg kjpte ogs en hypolert plunger. Dette koster tilsammen ca 50 usd med frakt og avtrekket blir mye lettere. Jeg polerte ogs en smule p kontaktflater. Den har spist all ammo jeg har gitt den. S&B, Geco, NATO og noe gammelt rask fra 70-tallet. Jeg skyter militrfelt med min. Har avdri prvd en glock med ZEV-avtrekk, men jeg har vondt for tro at 200 USD er verdt prisen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92
    Denne GIF'en, som viser funksjonsmten i grovt, er jo litt morsom.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    De nye Safariland hylstrene som Forsvaret har gtt til innkjp av, noen som vet hvilke modeller dette er? -lrhylster med magasinlomme (Safariland 6004/6005?), plate for montering p stridsvest og hofteplate for montering i bukselinningen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    http://www.offisersbladet.no/images/...ile/index.html

Bilde p side 60-61.

Det et et ALS hylster til Glock 17. Nyaktig hvilken modell blir vanskelig si, da et nok er satt sammen spesielt. Tror heller ikke dette var lyst ut, men anskaffet over eksisterende rammeavtale.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Det hylsteret avbildet er montert p noe som heter: Model 6004-DFA Drop Flex Adaptor: http://www.safariland.com/DutyGear/p...x?pid=6004-DFA

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56
    Det er s vidt jeg kan se samme hylsterkropp som feks Safariland 6033, montert p en QLS-gaffel. S kommer det med et drop-flexadapter med lrplate, en paddle og en MLS-gaffel med QLS-plater montert. Magasintaska ser ut som den gode gamle fra 6004-serien. Ser ut som et fornuftig oppsett, det eneste jeg stusser p er at man ikke gikk for MLS rund baut.

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56
    Er det forresten noen som ser eller vet hva slags belte det er? Fint at man ser ut til endelig ha en skikkelig helhetlig tilnrming til bresystem for pistol.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19
    Det mest positive med dette er vel at det blir slutt p dem som gr med drop-leg under kneet.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Ser bedre ut enn det de pistolvpnede av oss hadde P08-en i da vi ble sendt til Libanon i 1978. Hylsteret s slik ut tror jeg:

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Er man begynt levere de nye hylstrene ut, eller har det en "dato" satt?

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8
    Sakset fra fofo vedrrende oppussing av p80

"Avtrekk: Har blitt s lett som mogleg i hve til standard for militre vpen. Eit jamnare avtrekk frer til auka trefftilslag."

"Sikte: Tritium-sikte gjer det enklare skyte i mrket. Baksiktet er blitt breiare, noko som gjer at ein ser meir av mlet."

Noen som kjenner til avtrekksvekta, og hvilke type sikter er det som sitter p den nyoppussede?
    Si vis pacem, para bellum

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8
    Dette:

Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    11
    Men de kunne jo lagt med et skikkelig belte nr de frst leverte ut en ellers bra hylsterpakke. Vrt mye banning over at lrhylsteret ikke passer p normalt utlevert pistolbelte.
    If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.
    ― John Steinbeck

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Den letteste fixen for det er vel strengt tatt bruke hoftemontasjen.

S ser du mindre cowboy ut, og har noe som fungerer bedre i hverdagen.
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Men de kunne jo lagt med et skikkelig belte nr de frst leverte ut en ellers bra hylsterpakke. Vrt mye banning over at lrhylsteret ikke passer p normalt utlevert pistolbelte.
    Snakker du om det gode gamle pistolbeltet? Grunnen til det er at det er et utrolig utdatert design, spesielt i strrelse. Om jeg husker rett s er det vel 2.5" (3"?) bredt, som er .5" bredere enn de bredeste beltene firmaer lager i dag...
    "Standard" beltet i dag rundt i den vestlige verden er nok 1.75".

Men joa, beltet burde absolutt vre en del av en hylster pakke.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Mange som ikke er helt fornyd med avtrekket p de forskjellige Glock modellene. Jeg har satt inn en ny hypolert avtrekker gruppe fra folka over hos http://glocktriggers.com. De tar en vanlig standard Glock produsert avtrekkergruppe og hypolerer alle metall delene, det gjr avtrekker s mye bedre. Har n Tre Glock modeller, en G41, G26 og en G22.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII Vis post
    Mange som ikke er helt fornyd med avtrekket p de forskjellige Glock modellene. Jeg har satt inn en ny hypolert avtrekker gruppe fra folka over hos http://glocktriggers.com. De tar en vanlig standard Glock produsert avtrekkergruppe og hypolerer alle metall delene, det gjr avtrekker s mye bedre. Har n Tre Glock modeller, en G41, G26 og en G22.
    The GUARDIAN Duty/Carry Trigger du benytter? -har selv denne.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    5

Sv: Glock

Sprsml: har vi "lov" til gjre modder p Glocken?

Siden jeg ogs bruker den for sivile konkurranser kunne jeg tenke meg:
    - trigger-sett
    - grip-tape
    - bytte sikter

Er noe av dette tillatt s lenge man kan sette den tilbake igjen til 100% original ved eventuell innlevering?

Husker bare vi hadde en skytebane leder p en skytetrening for noen mneder siden som tiltet i vater da han s en HV innsats som var med oss p treningen som hadde satt p et par mods (frontgrep og rail) p sin HK416. Mente han kunne bli fratatt vpenet sitt nr han hadde gjort det.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Glock 17 Gen 3 Vs Gen 4
    By jcvold in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 29
    Nyeste innlegg: 08-05-12, 19:28
  2. K: 22 ombygging av Glock 34 (Glock 17)
    By flyingcat in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 27-11-08, 00:21
  3. GLOCK 34
    By Ballistic in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 28-08-06, 08:47
  4. Glock
    By medpack in forum Mannskapsmessa
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 16-01-06, 09:55

Regler for innlegg