Viser resultatene 1 til 31 av 31
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Utdanning i HV

Man kan finne HVs kurskatalog for 2010 på http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 29794a.pdf .

Katalogen gir informasjon om sentrale kurs ved Heimevernets skole- og kompetansesenter (HVSKS) på Dombås og Sjøheimevernskommandoen (SHVKDO) i Bergen. Det er totalt nesten 100 kurs, så det burde være noe for enhver smak.

Noe litt eldre informasjon finnes også på: http://www.mil.no/hv/hvsd/start/Utdanni ... leID=29195 .

Ellers kan man lese en fyldig diskusjon her på milforum på tråden: viewtopic.php?f=54&t=9916 .
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    0

Re: Utdanning i HV

Oioioi...har ventet lenge på 2010-katalogen. Good news.

Menig
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    0

Liker den der ja.

Det finnes vel ikke en katalog som sier når diversje kurs går og hvor de er hene? Vet ikke om dette er noe som er begrenset eller ikke da.
    Ekte menn fryser ikke.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6

Her ligger linkene både til kurskatalogen og oversikten over Kurs - Seminarer i 2010 http://www.mil.no/hv/hvsd/start/Utda...ticleID=130762

Menig
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    0

takker og bukker
    Ekte menn fryser ikke.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Skal på lagfører kurs som er lokalt/regionalt. Stemmer at neste steg (grunnkurs lederskap?) da blir på dombås?

btw, mange som skal på kurset som går på Østlandsområdet?
    Bånd i!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av fredhv
    Skal på lagfører kurs som er lokalt/regionalt. Stemmer at neste steg (grunnkurs lederskap?) da blir på dombås?

Det stemmer at neste "trinn" er Grunnkurs Lederskap, men dette kurset kan nok også avholdes lokalt/regionalt. For region 1 var det planlagt et på Heistadmoen, men dette er av en eller annen grunn borte fra kursoversikten for 2010.

Hvilket lagførerkurs skal du forresten på?
    "En gang dragon, alltid dragon" - inntil Kongen sier noe annet, og han er dragon han og..

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Er vel lagførerkurs geværlag det så fint heter. Blir nok 10 fine dager.
    Bånd i!

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Dragon uten hest
    Sitat Opprinnelig skrevet av fredhv

Det stemmer at neste "trinn" er Grunnkurs Lederskap, men dette kurset kan nok også avholdes lokalt/regionalt. For region 1 var det planlagt et på Heistadmoen, men dette er av en eller annen grunn borte fra kursoversikten for 2010.
    Region 1 holder GKL den 21/4. HV 01,02,03, 12 og SHV. Ikke spør hvorfor 12 skal delta.
    In Hoq Signo Vinces

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    4

Kurs for 2011: forsvaret.no/om-forsvaret/avdelinger-i- ... 202011.pdf

Jeg har ikke blitt innkalt til HV, men kunne egentlig tenke meg tjeneste der.

Har bakgrunn som sanitetsmann for tropp og PIO-ass fra førstegangstjeneste.

Jeg lurer på er om en er i F-styrken, vil en kunne få stilling i stab og kursing i for.eks etterretning og sikkerhet og være i stab og assistere innenfor fagfelt der som menig-korporal, eller må en da først gå noe kursrekke med grunnkurs ledelse, lagførerkurs og den slags før en kan gå videre på andre kurs?

Eller er det kun I-styrken som er et alternativ?

Eller er det som en bekjent av meg i forsvaret sa at det slik at det meste i HV annet enn geværmann var forbeholdt de med UB, BS eller KS-utdanning?
    Military men are just dumb stupid animals to be used as pawns in foreign policy.

- Henry Kissinger

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

I HV er det masse muligheter til å komme i alle slags tjenestefelt ut fra militær bakgrunn, sivil bakgrunn og interesser, både som menig/korporal og som befal (både i I-styrke og i F/O-styrke). Og med HVs befalskurs kan du bli befal selv om du har førstegangstjeneste som menig (ut fra egnethet og behov).

Punkt 1 er selvfølgelig å bli fordelt til HV, hvis du skriver et brev til Vernepliktsverket om at du ønsker å være i HV og litt om ønsker vil du sikkert snart overføres til ditt lokale HV-distrikt (hvis HV-nemnda godtar deg, dvs. stort sett at du har et noenlunde rent rulleblad og ikke anmerkninger som gjør deg uegnet til å oppbevare våpen). Du vil så bli innkalt til en normalt 1-dags omskolerings/oppkledningsøvelse der du får utlevert utstyr og informasjon om HV og muligheter der. Tar du da initiativ, kan du lett komme i tjenestestillinger du har spesiell interesse av.

På områdenivå er det en etterretningsoffiser, men i hvert fall tidligere var det ingen E-stab omkring ham med E-assistenter. Fram til 2005 hadde vi i HV-avsnittet et E-lag med et E-befal og 3-4 menige E-assistenter som assisterte avnsittets S2 og Ass-S2. Fra 2005 falt HV-avsnittet bort, så nå må du nok på distriktsnivået for å finne det. I stabstroppen i innsatsstyrken er det normalt E-lag, der er det sannsynligvis menige E-assistent(er). Ellers er dedt nok stabstroppen i Stabsområde/HV-distrikt som er stedet. Ved overføring til HV kan du søke om å bli overført til dette HV-området.

Nå er min erfaring litt gammel, men for tjeneste som E-off i HV-området ønsket man tidligere i hvert fall befal med operativ erfaring helst opp til og med troppssjefnivå i operativ tropp (objektsikringstropp, O&K-tropp, jegertropp, UTR-tropp) med (hvis utdannet i HV) kursing til og med troppssjefskurs II før man gikk E-kurs område ved HVSKS. Nå ser jeg at det har kommet inn et nytt Grunnkurs E&S, vet ikke hva som kreves av bakgrunn, men jeg regner med at man er på nivå fenrik/Troppssjefskurs II?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    I stabstroppen i innsatsstyrken er det normalt E-lag, der er det sannsynligvis menige E-assistent(er).
    Der er det et E-lag ja, men det er faktisk løytnant stillinger (Ass S2).

Nå er min erfaring litt gammel, men for tjeneste som E-off i HV-området ønsket man tidligere i hvert fall befal med operativ erfaring helst opp til og med troppssjefnivå i operativ tropp (objektsikringstropp, O&K-tropp, jegertropp, UTR-tropp) med (hvis utdannet i HV) kursing til og med troppssjefskurs II før man gikk E-kurs område ved HVSKS.
    Dette gjelder fortsatt, det skal sies at det er også ønskelig med litt tverrfaglig kompetanse i E-cellen, så annen sivil utdanning/erfaring kan også være nyttig. Det formelle kravet til E&S kurs er også fortsatt troppsjef II.

Nå ser jeg at det har kommet inn et nytt Grunnkurs E&S, vet ikke hva som kreves av bakgrunn, men jeg regner med at man er på nivå fenrik/Troppssjefskurs II?
    Tenker du på E&S område i regi av HVSKS eller Grunnkurs E i regi av FSES? Uansett så er det på nivået du nevner ja.

---
    Jeg får egentlig litt "rød alarm" inne i meg når man skriver om organisering o.l. på åpent nett, men jeg gjør oppmerksom på at dette også er åpen info! (Åpen info om kursrekker i forhold til stillinger i Heimevernet etc.)

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Takk for info! Som sagt er min erfaring fra den gangen vi hadde et avsnittnivå mellom område og distrikt (før 2005). I HV-området hadde vi bare en E-off og intet øvrig E&S-personell. Krav var E&S-kurs/område (HVSKS), som bygget på at man var minst fenrik (troppssjefskurs II) og fortrinnsvis hadde erfaring som troppssjef. E&S-kurs/område kvalifiserte til opprykk til løytnant, og E-off/område var normalt løytnant. I HV-avsnittet hadde man en større E-celle som besto av følgende: S-2 (offisielt del av avsnittstaben), Ass S-2 (offisielt i befalslaget, stabstroppen, stabsområdet i HV-avsnittet), samt et eget E-lag som inngikk i stabstroppen i stabsområdet). E-laget besto av en E-offiser som lagfører og et antall (husker ikke hvor mange, 2-3) E-assistenter som var korp/menig. Selvfølgelig ville i praksis S-2, Ass S-2 og E-laget jobbe sammen. Krav til S-2, Ass S-2 og E-offiser/lagfører E-lag var normalt at man hadde vært E-off/område og fortrinnsvis hadde E&S-kurs/avsnitt som bygget på E&S-kurs/område (men E&S-kurs/avsnitt ble bare gitt av og til). Jeg gjetter bare på at noe tilsvarende finnes på distriktsnivå under G-2.

I siste kursrekker som er lagt offentlig tilgjengelig finner jeg Grunnkurs E/S gitt av HV-distriktene og E/S-kurs gitt av HVSKS, begge obligatorisk for E-off (område). Hvordan dette forholder seg til det som står i siste kursplan med Grunnkurs E/S ved FSES og E&S-kurs gitt av HVSKS vet jeg ikke.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    4

Takk for gode og innsiktsfulle svar!

Må innrømme at jeg tenkte litt "rød alarm" om å spørre om det feltet på et åpent forum, men det ligger jo også veldig mye info om innhold i kurs og slikt åpent på forsvarets egne sider og i kurskatalogene.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen at PIO, mediasenteret og nettsidene til forsvaret gir så mye info at enhver etterretningsorganisasjon som ønsker å ha full kontroll på det norske forsvaret trenger bare å gå inn på deres egne sider. Leser en gjennom artiklene i arkivet kan en sikkert finne ut hvor det meste er lagret også...

Troppsjef II kurs og befalskurs innenfor HV virker jo interessant, men alle introduksjonskursene der er jo i forhold til infanteri og geværlag-tjeneste?

I førstegangstjenesten var jeg sanitetsmannen i troppen, men ble overført til PIO-ass etter å ha søkt UBSHV den gang og etter en litt bedre synstest enn den jeg hadde hatt tidligere viste at jeg ikke har dybdesyn og nå har jeg fått enda dårligere syn (medfødt problem som jeg har blitt operert for flere ganger).

Vet ikke hvordan kravene er til syn og avstandsbedømmelse for befalskursing i HV, men jeg merket at når en øyenlege skrev at jeg ikke kunne forvente førerkort på noe mer enn bil og da uten henger så var jeg i alle fall ikke aktuell for UB.

Men det er vel kanskje mulig å være sanitetsmann også i HV selv om det vel litt utdatert det jeg lærte og kunne? Står Nivå 3 på tjenesteuttalelsen, vet ikke om det holder? Det var jo også kurs innen sanitet så jeg, men er dette da åpent for menige?
    Military men are just dumb stupid animals to be used as pawns in foreign policy.

- Henry Kissinger

AGR416
    Guest

Det er godt mulig at Nivå 3 kurset ditt er "ugyldig", litt avhengig av når du tok det. Nå (dvs det blir innført as we speak) er det krav til resertifisering hvert andre år for å beholde sertifiseringen.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Det er godt mulig at Nivå 3 kurset ditt er "ugyldig", litt avhengig av når du tok det. Nå (dvs det blir innført as we speak) er det krav til resertifisering hvert andre år for å beholde sertifiseringen.
    Da er det nok ugyldig, det begynner å nærme seg et tiår siden jeg var inne.

Jeg syntes forøvrig det er fornuftig at de lager slike krav. Når jeg var aktiv innen førstehjelp før og etter førstegangstjenesten i det sivile var det krav at en måtte resertifiseres hvert år. Med tanke på at prosedyrene for HLR har endret seg mer fra år til år de siste ti årene enn i hele tiåret før så kan det være lurt å ha oppdatert kunnskap på feltet.

Men i HV sitt tilfelle vil det vel betyr at mange i F-styrken ikke har oppdatert sanitetskunnskap og muligens ikke er sertifiserte siden det for noen område kan gå år mellom hver gang de trener?

Løses dette kanskje ved at sanitetsbiten av F får kursing og trening hvert år selv om ikke hele styrken får det?

- Henry Kissinger

AGR416
    Guest

Aner ikke hvordan det funker for HV, jobber i Hæren.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Nixon
    Men i HV sitt tilfelle vil det vel betyr at mange i F-styrken ikke har oppdatert sanitetskunnskap og muligens ikke er sertifiserte siden det for noen område kan gå år mellom hver gang de trener?

Løses dette kanskje ved at sanitetsbiten av F får kursing og trening hvert år selv om ikke hele styrken får det?
    Mye san folk i HV er det fordi det er de de driver med til daglig - feks kjører ambulanse. Men å vedlikeholde slik kompetanse på de som ikke har det sivilt er nok utenfor rekkevidde av midlene tilgjengelig.

Foreslår du kommer deg inn i HV og ser hva som er mulig å få til - hvis du slipper til med det synsproblemet. Du vil ha problemer med å komme med i HV-I slik du beskriver det her - der skal man normalt oppfylle intops-kravene til helse.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2010
    Pondusfaktor
    4

Nixon: Hvis du ønsker deg inn i HV, kan du sende søknad direkte til områdesjef om frivillig opptak. Send meg en PM hvis dette er interessant.

Forøvrig - oppdatering av kompetanse (og kommende sertifiseringskrav) innen sanitet i HV er, og vil alltid være en stor utfordring. Mest fordi det går lenge mellom hver trening, men også fordi sanitet har hatt en tendens til å bli nedprioritert i forhold til andre fagfelter. (Unntatt for rene sanitetsavdelinger da selvsagt)
    Det ligger ofte på vilje og interesse hos personellet og den enkelte sjef.

Pr i dag kjøres nivå 3-kurs eksternt, beregnet på både san.befal i områder og san.soldater i tropp. Har vært gjennomført 3-4 kurs i året, på henholdsvis Sessvoll eller Værnes.
    Utfordringen ligger i begrenset antall plasser.

Nivå 2-kursing og godkjenning (for "alle de andre") skjer normalt internt i avdeling i forbindelse med trening. Pr i dag er det vel kun I-styrken som har krav om bestått nivå 2 for samtlige. Her er det mest å få tida til å strekke til som er utfordringen..

Om du skulle søke deg inn i HV som sanitetspersonell, vil du forhåpentligvis bli påmeldt til det første nivå 3-kurset som dukker opp, om du har en noenlunde oppegående sjef, og distriktet har tilgjengelige plasser.

AGR416: Jeg er ganske nysgjerrig på det kommende kravet om resertifisering, mest i forhold til hvordan det kan løses praktisk i HV.

Hvordan vil resertifiseringen foregå? Vil kravet være å bestå teoretisk og praktisk prøve på nytt, eller vil det evt bli krav om en form for "oppdateringskurs"?

Kan resertifiseringen foregå internt i avdeling, og godkjennes av avdelingssykepleier med nivå 4, på samme måte som vi godkjenner folk på nivå 2 i dag?
    "En gang dragon, alltid dragon" - inntil Kongen sier noe annet, og han er dragon han og..

AGR416
    Guest

Det vil være en serie med leksjoner som gjennomføres, for å friske opp og evt oppdatere kunnskap. Så vil det være både en praktisk og teoretisk eksamen som må bestås.

Det nøyaktige opplegget er vel ikke klart, og nå skjer det mye annet rart på san fronten, med innføring av nytt konsept osv.

Resertifisering kan gjennomføres lokalt ja, av sykepleier eller tilsv.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8
    For å unngå å starte en ny tråd bare for spørsmålets skyld så tenker jeg vi tar denne som heter "Utdanning i HV" og dermed kan tjene som en samlekategori.

Ved dagens områdesjefutlysning fra HV09 står det "Krav til kvalifikasjonar er minimum grunnleggjande befalsutdanning eller tilsvarande utdanning og erfaring i HV" og da ble jeg nysgjerrig.

Hva er tilsvarende utdaning og erfaring i HV når man som HV-befal ikke kan engasjeres i grenene og motsatt vei så innplasseres personell med GBU på det kurset som kommer etter Grunnkurs lederskap i kursstigen?

Som dere selv ser så er HV-graden null verdt i grenene og en GBU ikke mer verdt i HV enn GKL? Da blir det vanskelig å si noe om hva som er tilsvarende for leserne av annonsen. PS! Jeg skal ikke søke.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59
    Det pleide å stå i utlysningene av områdesjefstillingene at de var for yrkesbefal, vernepliktig befal, utskrevet befal eller HV-befal. Står ikke det lenger? Det har alltid vært en stor andel av områdesjefer som har vært HV-befal (bl.a. min gamle områdesjef). Jeg ville personlig si at en HV-løytnant som har vært troppssjef en god stund, har Troppssjefskurs III gevær, kanskje også har tjenestegjort som E-off eller aller helst NK område, helst også har minst Områdesjefskurs I, burde være godt kvalifisert, særlig hvis han/hun også har sivil ledelseserfaring, gjerne på litt høyt nivå.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det pleide å stå i utlysningene av områdesjefstillingene at de var for yrkesbefal, vernepliktig befal, utskrevet befal eller HV-befal. Står ikke det lenger?
    Joda, det står "Yrkes-, vernepliktig-, utskrive- og HV-befal kan søkja." Men, ble bare litt i stuss over dette nå som man prøver å sammenlikne disse to i annonsen og som nevnt så gir ikke HV-befal noe som helst tilgang til grenene og GBU må starte relativt lavt i HV disse og. Derfor var det liksom litt vanskelig å se hva den som har skrevet annonsen har tenkt for så vidt jeg vet finnes det vel ikke en standard på noe slikt.

Jeg takker for svar og skjønner hva du tenker som vil være passe for en områdesjef som har gått HV-veien. Men, tar gjerne i mot flere innspill på å finne ut hvilken HV-utdanning og erfaring som tilsammen gir en kompetanse tilsvarende GBU som er minstekravet.

Man havne i den situasjon at en som nylig har tatt GKL og akkurat fått seg stilling som lagfører søker, mens andre mye kompetanse slik du nevner , hvlt lar være å søke fordi disse ikke selv ser (mot bedre vitende?) på kompetansen sin til å tilsvare GBU eller det stillingen krever.Vet jo at det ikke ender med dette, men mer slik du beskriver det hvlt, men er bare litt nysgjerrig på hvordan ulike folk vekter HV-utdanning og -erfaring ettersom man her tydeligvis ender med å måtte finne det ut selv. Hadde kanskje vært lettere om man hadde sagt at man som et minimum måtte ha gjennomført områdesjefkurs I eller liknende.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Sv: Utdanning i HV

En flott dag å vekke en gammel tråd:

Rolig på jobb og jeg har skummet gjennom kursrekka i HV her https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...ekke%20OMR.pdf

På side sju står LFradio og fagkurs oppført på SBkorp i OKtropp. Jeg har Lfradiokurset men ikke fagkurset. Noe Fagkurs Radio er jeg heller ikke i stand til å finne info om andre steder. Misforstår jeg eller finnes det et fagkurs der ute som kan være relevant for meg? Ev. andre kurs der ute noen her mener jeg kan/bør søke på? Trives i troppsformat og troppen jeg er i, så vil egentlig ikke oppover eller bortover i strukturen. Men det øves så lite at et kurs kunne vært riktig så hyggelig (og det er klart jeg mener HV bør kaste penger etter mitt personlige velbehag..)
    Ad astra per aspera

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    En flott dag å vekke en gammel tråd:

Rolig på jobb og jeg har skummet gjennom kursrekka i HV her https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...ekke%20OMR.pdf

På side sju står LFradio og fagkurs oppført på SBkorp i OKtropp. Jeg har Lfradiokurset men ikke fagkurset. Noe Fagkurs Radio er jeg heller ikke i stand til å finne info om andre steder. Misforstår jeg eller finnes det et fagkurs der ute som kan være relevant for meg? Ev. andre kurs der ute noen her mener jeg kan/bør søke på? Trives i troppsformat og troppen jeg er i, så vil egentlig ikke oppover eller bortover i strukturen. Men det øves så lite at et kurs kunne vært riktig så hyggelig (og det er klart jeg mener HV bør kaste penger etter mitt personlige velbehag..)
    Trur denne kurs oversikten blir totalt snudd opp/ned og bort til siden. Når ein skal tenke OR iht forslaget til kursplan. Eg veit at for min stilling i SB tropp. Så blir det

Grunnleggende LF kurs
    Videregående LF kurs
    Også langt ut på siden på fagserjant kurs.

Eg trur det fagkurset som står på denne planen er det så kalla "korp" kurset i Samband.

I'm in my nothing box

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    2

Takk for oppklaringen

Hmpf, da utgår alt insj på egen utdanning inntil dette faller på plass en gang i fremtiden
    Ad astra per aspera

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Takk for oppklaringen

Hmpf, da utgår alt insj på egen utdanning inntil dette faller på plass en gang i fremtiden
    Ny kursrekke og neste års kursplan er forventet offentlig før jul, så ikke så veldig lenge til du får svar.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Heimevernet har oppdatert HV kurs plan for 2018

http://forsvaret.no/hv/ForsvaretDocu...20nettside.pdf
    Sist endret av opshunter; 08-11-17 kl 12:20 Begrunnelse: Skrivefeil

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Jeg ser at alle troppssjefskurs går samtidig med de tilsvarende troppssersjantkursene, så antar det er mye felles undervisning/øvelse.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Det gleder meg å se at kurset "Pionerlag" har dukket opp i katalogen. Noen milforumbrukere har såvidt nevnt pionerer i HV tidligere, uten å utdype mer. Finnes det informasjon om denne nye kapasiteten? Vil pionerlag kun finnes i Innsatsstyrken?

Avdelinger med utdanning i kommunikasjonsødeleggelser og mulighet til å lede legging av minefelt, pluss lette luftvernavdelinger som det ble tatt til orde for i landmaktsutredningen, tror jeg vil gi HV et betydelig løft.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Vi mangler stadig oppdatert kurskatalog og først og fremst kursrekker....

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter