Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 113

Tråd: Forsvarets medaljer og dekorasjoner

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Forsvarets medaljer og dekorasjoner

Som et bilag til Forsvarets Forum 11/09 finner vi "Et nytt opplegg for dekorasjoner er på plass".
    Det nye opplegget gjelder fra 30 september i år.

I tillegg til at Krigskorset nå er med, er det gjort en del endringer i eksisterende medaljer, for eksempel at Forsvarets innsatsmedalje med rosett reaktiviseres som en tapperhetsmedalje. Dekorasjonene deles inn i stridsdekorasjoner for tapperhet i direkte stridskontakt, uten direkte stridskontakt, og fortjenesteordener. Innen hver av de tre gruppene er det fire nivåer. De høyeste innen hver gruppe er henholdsvis Krigskorset med sverd, St. Olavsmedaljen med ekegren, og St. Olavs orden.

Mer informasjon kan finnes på http://forsvaret.no/familie-veteraner/r ... aljer.aspx.

2011-05-09: Døde linker rettet opp.
    Rittmester.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Re: Forsvarets medaljer og dekorasjoner

Merk at rekkefølgen som opplyst i FF ikke nødvendigvis er korrekt, ei heller informasjonen man får på hvert enkelt punkt.

Trist.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Jeg stusset også over rekkefølgen - Militærkorset er nevnt nesten sist, selv om det rangerer høyt.
    Imidlertid er vel matrisen med de 12 viktigste dekorasjonene riktig.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Militærkorset ble innført av Forsvarssjefen mot Kongens vilje (Kongen nektet å godta Diesens forslag om Militærkorset), og er dermed ikke tildelt/godkjent av Kongen men av Forsvarssjefen. Medaljer tildelt/godkjent av Kongen rangerer foran andre dekorasjoner, og Militærkorset rangerer offisielt derfor temmelig lavt (bl.a. etter Vernedyktighetsmedaljen som er den lavest rangerte medaljen som er godkjent av Kongen). Jeg vet ikke om noe har skjedd her helt nylig, men det er vel umulig å få en dekorasjon som ikke er godkjent av Kongen foran de som er det?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Diesens kors er ikke mulig å få foran Kongens dekorasjoner. Og når man vet at de dekorasjoner som evt er tildelt av annen nasjons overhode kommer i pulje to, deretter FN og så NATO så begynner 'korset å komme litt baki leksa.

Litt artig vri på KNBLO-korset som særdeles mange innehar, det er jo pr. def tildelt av det nederlandske kongehus' representant, men kommer allikevel i siste rekke.

Det vil si, jeg er usikker på rangeringen ift HMKGs Gardemedalje i sine valører, de har vært rangert bak så inntil jeg ser en korrekt liste (som f.eks den som ligger på FOBID) som også går såpass ned i dybden at man ser de siste aproberte, så avventer jeg.

Ei ulempe med dette er at P-3 har blitt, om mulig, enda værre å orientere seg i. Greit nok, for den enkelte så er alt ramset opp iht rekkefølgen, men skal man lete navn på dekorasjon kan man gi opp tvert - skrivefeil og feil benevnelser florerer.

Mens nå engang P-3 ble nevnt, anbefaler jeg amtlige å gå inn og observere nettopp sitt eget rulleblad i P-3. Det ser ut å ha gått sport i å ikke tildele folk de simpleste dekorasjoner - vernedyktighetsmedaljen mangler på 80 % av de senere årskull, uvisst av hvilken grunn. Det kan tenkes at en KP-adjutant / KP-ass ikke har tilstrekkelig tilganger for masseregistreringene men da har jo høyere enhet dette...

-Pinlig.
    Beyond is where I learn

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

En medalje har to sider ,en flott og glinsende forside og en bakside som er lik ett barns laken ,skittent og bedriten.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Jeg har mista folk som jeg har kjent og som jeg var svært glad i som er borte vekk og en dum krimskrams ,isenkram er så forbannet lett å dele ut i ettertid .
    Spesiellt når vedkommende er borte ,Systemet og andre som er med på juggelutdelingen kan spare dere for mitt vedkommende jeg er mer enn nok lei frasementaliteten som ikke koster noe.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    En medalje har to sider ,en flott og glinsende forside og en bakside som er lik ett barns laken ,skittent og bedriten.
    Den skitne siden vil være der uansett. Synes det er bra at folk for et tegn på anseelse for sin innsats. Støtt heller opp om de som får den istedet for den evige grininga om at medaljer eksisterer. Vi har skjønt at medaljer er viktig for deg siden du skriver ved hve mulighet her på forumet hvor lite viktig det er.
    Frosken

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    6

Eg fekk tidlegare ved eit par høve vera med å dela ut Deltakarmedaljen til veteranar frå andre verdskrigen. Det var tydeleg at synet på å få eit synleg teikn på anerkjenning hadde endra seg hjå dei. Det kom tårer i mange augo, sjølv hjå dei som omtala medaljen som tull og tøys. Ikkje minst tenkte mange på etterkomarane sine. Med medaljen fekk dei bevis for at dei hadde vore med i 1940, i motstandsrørsla, som sjømenn eller kva det måtte vera.

Og medaljar og ordenar er no ein gong vårt samfunn sin tradisjonelle måte å heidra innsats på. Vi kan vel neppe gå attende til gullringar og landeigedomar?
    Den lokale mannsbunaden her i kommunen har forøvrig ein raud kant i halsen. Den har vi fått lov til å gå med av kongen ein gong, fordi vi var så tapre i ein eller annan krig! Berre til orientering!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Helt enig, Lars B.

Det er en stor skam for landet at det tok så mange år før spesielt krigsseilerne fikk offisiell heder i form av en deltakermedalje. En medalje koster så lite å produsere, men medaljen og seremoniellet rundt tildelingen betyr så mye for den enkelte.

For øvrig kunne det vært morsomt om du fant ut mer om den røde stripen på bunadene deres.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Deltagermedaljen ble delt ut forholdsvis kort etter krigen (1945-1951) til alle krigsseilere man fikk tak i. I statuttene fra 1945 sto at den tildeles "Personell i handelsflåten som har tjenestegjort i minst 4 måneder på skip disponert av NOTRASHIP før 8. mai 1945". Dog startet man et arbeid på 80-tallet med å oppspore sjøfolk man ikke hadde fått tak i under hovedutdellingen, det gjaldt særlig sjøfolk som hadde blitt boende i utlandet. Det man derimot særlig gjorde på 80-tallet var stor utdeling til sjøfolk i Handelsflåten av medaljer som rangerte høyere enn Deltagermedaljen, spesielt Krigsmedaljen, men også Haakon VIIs frihetsmedalje, Haakon VIIs frihetskors og St. Olavsmedaljen med ekegren. Man bestemte at alle krigsseilere som hadde seilt i faresone i over 18 måneder, og alle krigsseilere som hadde fortsatt å seile etter en senkning skulle tildeles Krigsmedaljen og alle som hadde 54 måneders fartstid skulle tildeles Haakon VIIs frihetsmedalje. Dette medførte bl.a. at over 10000 fikk utdelt Krigsmedaljen, samt at det ble delt ut flere Haakon VIIs frihetskors og St. Olavsmedaljer med ekegren, tapperhetsmedaljer som rangerer høyt.

Mange av disse kom jo dessverre post mortem, 40 år etter krigen. I stort antall ble Krigsmedaljene med diplom også dessverre sendt i posten, og ikke tildelt på den verdige måte heltene fra Handelsflåten fortjente.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken
    Den skitne siden vil være der uansett. Synes det er bra at folk for et tegn på anseelse for sin innsats. Støtt heller opp om de som får den istedet for den evige grininga om at medaljer eksisterer. Vi har skjønt at medaljer er viktig for deg siden du skriver ved hve mulighet her på forumet hvor lite viktig det er.
    Sorry Mack ,,jeg tror du tar skammelig feil krimskrams metall som er stanset ut i hopetall for en billig penge har ingen som helst betydning for meg og jeg bar aldrig mine ferdighetsmerker ,dog syntes jeg det var utfordrende å ta dem ,enten det var seg skyttermerke ,skimerke osv og forsvarsmedaljen med stjerner gav jeg bort til en samler som aldrig hadde tjenestegjort i systemet og medaljer ,stattuetter som jeg har motatt i idrettssammenheng har jeg enten gitt bort eller stuet ned i pappesker i kjellern.
    For meg er det mennesket som teller ,ikke hva hun og han kan skilte med av utmerkelser som en senere har rett til å bære ,når det er sagt er vi forskjellige og det utgjør mangfold .

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    6

krimskrams metall som er stanset ut i hopetall for en billig penge har ingen som helst betydning for meg .
    Respekt for ulike meiningar er grunnmuren i eit demokratisk samfunn! For oss offiserar og krigsmenn er slik respekt ekstra viktig.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken
    Sorry Mack ,,jeg tror du tar skammelig feil krimskrams metall som er stanset ut i hopetall for en billig penge har ingen som helst betydning for meg og jeg bar aldrig mine ferdighetsmerker ,dog syntes jeg det var utfordrende å ta dem ,enten det var seg skyttermerke ,skimerke osv og forsvarsmedaljen med stjerner gav jeg bort til en samler som aldrig hadde tjenestegjort i systemet og medaljer ,stattuetter som jeg har motatt i idrettssammenheng har jeg enten gitt bort eller stuet ned i pappesker i kjellern.
    For meg er det mennesket som teller ,ikke hva hun og han kan skilte med av utmerkelser som en senere har rett til å bære ,når det er sagt er vi forskjellige og det utgjør mangfold .
    Jeg respekterer ditt synspunkt, ifanterist.
    Men, synes du ikke det var/er hyggelig å bli satt pris på? Når man har oppnådd noe vil jo de fleste sette pris på at andre anerkjenner det.
    Det er jo en grunn til at man får medaljen, og det burde man jo være stolt av, i mer eller mindre grad.
    I got retard strength.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Her bør man da respektere enhver for sine meninger. En nær venn av min nå avdøde svigerfar mottok Krigsmedaljen midt på 1980-tallet for tjeneste i Handelsflåten under krigen. Han hadde fått Deltagermedaljen like etter krigen. Deltagermedaljen var et tegn på at han i likhet med svært mange andre hadde deltatt i kampen for Norges frihet, ved å ha deltatt i minst 5 døgn i felttoget i 1940, ved å ha deltatt i norske styrker i Utlandet, ved å ha deltatt i motstandsbevegelsen i Norge, eller ved å ha seilt i Handelsflåten i minst 4 måneder. Men Krigsmedaljen var noe mer spesielt, den ble tildelt de som ikke bare hadde deltatt i kampen for et fritt Norge, men også hadde ytt mer enn det store flertallet ved f.eks. som han å seile ute i flere år, i en tjeneste der omtrent 15% ble drept. Han tok det faktisk som en æresbevisning som han mente han fortjente, men som han var stolt av å få. Han har stadig (han har nå akkurat rundet 90) diplomet hengende på veggen. De fleste ønsket kun én belønning for sin innsats, et fritt Norge å vende hjem til. Det fikk de heldigvis, og det er det vi yngre må stå i evig takknemmelighetsgjeld til dem for. Men mange fikk dessverre ikke så godt liv i dette frie landet. En enkel hedersbevisning i form av Deltagermedaljen, Krigsmedaljen, Haakon VIIs frihetsmedalje, St. Olavsmedaljen med ekergren, Haakon VIIs frihetskors eller Krigskorset med sverd, ut fra hva den enkelte ga, må vi da ikke misunne dem. Nå er det få igjen av dem, og de som er igjen har kort tid igjen blant oss.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Disse menneskene som du her beskriver ,, HVLT,, har min dypeste respekt ,dem var villig til å ofre allt for at landet vårt skulle bli fritt igjen .

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    0

Jeg vet ikke om det er for seint å spørre, jeg hater å gjenopplive emner(Vennligst ikke hat meg for det).

Bestemoren min sin bror var i handelsflåten under krigen, han døde 11 mars 1943 da Brant County ble senket av en tysk ubåt.

Jeg er ganske sikker på at familien ikke har mottat noen medaljer eller noen bekreftning på at han var død, bestemora mi måtte finne det ut selv, jeg har hørt at man kan legge inn krav på å få medaljene tilsendt til familien, jeg har hørt at man kan gjøre det i amerika eller england, men er ikke sikker på om det går her?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Du kan jo spørre Forsvarets medaljeråd om hvordan gå fram. Deltagermedaljen skulle jo være en selvfølge hvis han var i den norske handelsflåten, muligens også Krigsmedaljen og/eller Haakon VIIs frihetsmedalje eller kors.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Nå forsvinner Militærkorset med og uten sverd, og erstattes av henholdsvis St Olavsmedaljen med ekegren, og Krigsmedaljen. Disse har hittil vært forbeholdt innsats under andre verdenskrig. Det åpnes for å utdele både disse og Krigskorset for hendelser som ligger tilbake i tid, f eks under tidligere FN-operasjoner.

http://www.firda.no/Innenriks/article5411433.ece

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Militærkorset var jo for så vidt noe som Diesen trumfet gjennom. Det ble aldri godkjent av Kongen, og rangerer derfor offisielt i aller siste katagori i den offisielle rangsrekkefølgen. I den har man i 1. kategori medajer godkjent av H.M. Kongen, i 2. kategori dekorasjoner utdelt av utenlandske statsoverhoder, i 3. kategori dekorasjoner tildelt av FN, NATO og andre internasjonale organisasjoner, i 4. kategori norske dekorasjoner som ikke er godkjent av Kongen, men som er godkjent for bruk på norsk uniform og 5. kategori utenlandske dekorasjoner som ikke er tildelt av statsoverhodet.

Diesen opprettet Militærkorset som en medalje gitt av Forsvaret, ikke av Kongen, og det rangerer derfor i kategori 4, offisielt etter f.eks. NATO-medaljen for ISAF og sammen med f.eks. Gardemedaljen. Dette var nok i protest mot at Regjeringen ikke vill ta i bruk Krigskorset m/ sverd etc.

Regjeringen (noen rykter sa også Kongen personlig) mente at man i alle situasjoner burde bruke Forsvarets medalje for edel dåd som vår tids tapperhetsmedalje. Diesen ønsket å skille ut situasjoner i direkte stridskontakt fra andre situasjoner, og at Forsvarets medalje for edel dåd kun skulle brukes der det ikke var direkte stridskontakt. Forsvarets medelje for edel dåd rangerer i dag som nr. 11 av norske dekorasjoner godkjent av Kongen, umiddelbart etter Krigsmedaljen som er nr. 10 (Krigskorset m/ sverd er nr. 1, Haakon VIIs frihetskors nr. 5, St. Olavsmedaljen m/ ekegren nr. 6, Haakon VIIs frihetsmedalje nr 12, Deltagermedaljen 1940-1945 nr. 22 og Haakon VIIs 70-årsmedalje nr. 32, for å ta med alle norske dekorasjoner fra 2. verdenskrig; ellers er INTOPS-medaljen nr 42, Forsvarets operasjonsmedalje nr. 46 og Vernedyktighetsmedaljen nr 47 og sist).

Forsvarets medalje for edel dåd ble forresten opprettet i 1982, spesielt fordi man så et behov for å dekorere for spesielle tilfeller i UNIFIL. Blant de første som fikk Forsvarets medalje for edel dåd var 9 fra NORBATT og NORAIR, kont. I, for sin deltagelse i redning av en hardt såret libaneser fra et minefelt. Helikopteret hovret 1,5 m over bakken midt i minefeltet, og legen (Jan G. Mjørud) og en sanitetssoldat (mulig det var Svein Gutterup, det er jeg ikke sikker på) hoppet ned i minefeltet, slik at de landet i krateret fra en allerede eksplodert mine og drev førstehjelp på den sårede mens pitroppen ryddet en gate inn i feltet. Åtte av de dekorerte var fra sanitetstroppen og pionertroppen, NORBATT I. Den siste var maskinist på helikopteret. Flyveren på helikopteret, Peer Frode Eriksen, var dessverre død da dekorasjonene ble utdelt, da han ble drept da hans helikopter styret under en MEDEVAC i februar 1979 (Forsvarets medalje for edel dåd ble tildelt ham post mortem for dette). Rapport fra like etter hendelsen kan man se her: http://norvetnet.no/blueberet/Blue_Beret_01_6.pdf.

At man nå går inn for å bruke Krigskorset m/ sverd, St. Olavsmedaljen m/ ekegren og Krigsmedaljen for stridssituasjoner i INTOPS, der Norge ikke offisielt er i krig (det var i hvert fall det formelle problemet, ikke at disse dekorasjonene var kun for 2. verdenskrig), og får ryddet bort Diesen-medaljen, gjør det hele mye ryddigere.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

En interessant person som fikk Forsvarets medalje for edel dåd for hendelsen i minefeltet i 1978 var Svein Gutterup, en pioner i norsk prehospital medisin, redningstjeneste og nødhjelp, som dessverre døde for egen hånd i 1996, et offer for PTSD. "Selvfølgelig" stilte han opp som sanitetskorporal i sanitetstroppen i NORBATT I. Her er en biografi jeg fant over ham:

Svein Gutterup (1943 - 10. mai 1996) var en ambulansesjåfør ved Oslo Legevakt, redningsmann for Norsk Luftambulanse og en av de sentrale drivkreftene i utviklingen av akuttmedisin og redningsfaget i Norge. "Svein Gutterups minnefond" ble opprettet etter hans død og deles ut til personer som viderefører hans idealisme og enasjement for ambulanse- og redningsfaget. Han hadde to barn, Yvonne og Kenneth.

Gutterup var av mange regnet som nestor i Oslo Legevakts ambulansetjeneste der han arbeidet i nærmere 34 år, og ble sett på som en levende myte av mange både i og utenfor det akuttmedisinske miljøet. Det fantes neppe den ambulansesjåfør i hele landet som ikke visste hvem Gutterup var. Flere av redningsaksjonene han hadde ledet eller deltatt i bidro til å gi ham den heltestatusen han hadde i manges øyne. Han hadde mottatt "Forsvarets medalje for edel dåd" etter en rednigsaksjon i Libanon i 1978, under militærtjeneste for FN. Han deltok også på humanitære oppdrag i utlandet ved en rekke andre anledninger.

Svein Gutterup jobbet iherdig for utviklingen av ambulansefaget i Norge som en profesjonell tjeneste, og han var blant pådriverne for å få opprettet luftambulansetjenesten. Han var med Norsk Luftambulanse fra starten i 1976 som redningsmann, siden også som andrepilot.

Selv om "cowboy-faktoren" hos Svein Gutterup var en viktig del av imaget hans, og utvilsomt det som blant yngre kolleger og håpefulle gjorde ham til en uimotståelig rollemodell, var det ingen tvil om at humanisme og medmenneskelighet ikke sto tilbake hos actionhelten. Gutterup kombinerte de to rollene på imponerende vis. Den som kanskje måtte betale prisen var Svein Gutterup selv som da bare ble 53 år gammel. Svein Gutterup engasjerte seg også i ungdomsarbeid, og han var feriekolonilærer ved Hudøy feriekoloni, eiet av Oslo kommune.

Omtaler
    «Første gang jeg så Svein Gutterup, var han på vei ut av et brennende hus med et lite barn i armene. Man var trygg i Svein Gutterups livreddende armer.»
    Pressefotograf Finn E. Strømberg

«Svein Gutterup ble 53 år. En vegg falt ut av ambulansetjenesten. Blålysene over den krøllete hårmanken har sluknet for siste gang, det varmeste smilet i Storgaten 40 er borte for alltid.»
    Pressefotograf Finn E. Strømberg

«Om Sveins liv, mangfoldige engasjement og betydning for akuttmedisinen bør det kanskje skrives bok.»
    Ap-politiker og tidl. ambulansesjef Olav Holmsen

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Litt på NATO-medaljer :

I IFOR (12 mnds varighet, vi hadde 2 kontigenter der), SFOR og KFOR ble det tildelt NATOs egne operasjonsmedaljer.
    I tillegg kom NATO Non-article V medalje, og for enkelte som tjenestegjorde på Balkan rundt høsten/vinteren 2001 også NATO Article-V medal.

Jeg måtte jaggu leite på web for å finne NATOs operasjonsmedaljer men de er jo fremdeles der selv om de visstnok ikke tildeles lengre (2003 er et skille her).

Jeg starter med NATOs medalje for Makedonia (ikke Masedånja, nei).
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:NATO_ ... _Medal.JPG

NATOs SFOR-medal, og jeg spekulerer jaggu på om den ikke er identisk med IFOR medal, syns å huske "noe" med en bronsespenne "BOSNIA" (clasp, på nynorsk).
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:NATO_ ... al_BAR.png

NATOs KFOR medal, som den var.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:NATO_ ... ribbon.png

Så kommer vi over på ISAF medal.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:NATO_ ... on_bar.svg

Disse er med sølvstripe alle Non-article 5 medal, unntatt KFOR medal som ikke har sølvstripe i seg. Det ble gitt egen Non-art V medal der, i tillegg til operasjonsmedaljen fra NATO.

Forskjell på dekorasjonen for Non-art V og Article V er at ved Article V er sølvstripa erstattet med en gylt stripe.

I tillegg har vi NATOs hedersbevisning, the meritious service medal.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:NATO_ ... al_bar.svg

Så kan dere gå hjem og lete fram fra skuff og skap og myse på hva dere har for noe.

Feil og mangler meldes egen avdeling, evt Vernepliktsverket.

-Dét betyr fgorresten ikke automatisk at tildeling av ikke utdelt medalje kan gjennomføres idag. Forsvarets egen INTOPS-medalje fikk jo endret spillereglene underveis da statuttene ble endret 17. november 2005 til at den nå er kun å få der det ikke foreligger egen norsk operasjonsmedalje samt etpar andre moment som skal oppfylles.

Så det så.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Blant de første som fikk Forsvarets medalje for edel dåd var 9 fra NORBATT og NORAIR, kont. I, for sin deltagelse i redning av en hardt såret libaneser fra et minefelt. Helikopteret hovret 1,5 m over bakken midt i minefeltet, og legen (Jan G. Mjørud) og en sanitetssoldat (mulig det var Svein Gutterup, det er jeg ikke sikker på) hoppet ned i minefeltet, slik at de landet i krateret fra en allerede eksplodert mine og drev førstehjelp på den sårede mens pitroppen ryddet en gate inn i feltet.
    Mjørud er vel forresten en kollega av Lukman, ortoped på Diakonhjemmet sykehuset?

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Litt på NATO-medaljer :

NATOs SFOR-medal, og jeg spekulerer jaggu på om den ikke er identisk med IFOR medal, syns å huske "noe" med en bronsespenne "BOSNIA" (clasp, på nynorsk).

Så kan dere gå hjem og lete fram fra skuff og skap og myse på hva dere har for noe.
    Min har spenne med "Former Yugoslavia".
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    4

Følg på, jeg er like bak!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Ting tar tid?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Litt på NATO-medaljer :

Min har spenne med "Former Yugoslavia".
    IFOR-medaljen og SFOR hadde vel det, ja. Den ene av Bosnias to og KFOR hadde vel en knøttliten spenne med "Kosovo" på, om jeg ikke husker fail ?
    Beyond is where I learn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Og vi tar én til en, nå innrømmer jeg gjerne at jeg ikke gadd scrolle oppover og lese meg opp om den er her fra før av men skjit samma :

Sankt Olavsmedaljen med eikegrein og Krigsmedaljen har også fått endrede statutter. På lik linje med krigskorset med sverd er de nå uten heftelsen som sa de kun skulle kunne tildeles ifm WW.II og disse to er mulige å få for "alt" vi har vært med på siden 1947 (men altså ikke 1946 da vi starta med "internasjonale operasjoner") da vi sendte 471 til Tyskland med britene som en del av okkupasjonsmakten der nede.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/akt ... ?id=627825
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    "Forsvaret dekorerer flere soldater," kan vi lese her: http://forsvaret.no/aktuelt/publiser...-soldater.aspx

Konkret nevnes det to Forsvarets medalje for sårede i strid, men også et titalls uspesifiserte.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Satt senest idag og forsøkte etterrøyke info om 1 stk Forsvarets operasjonsmedalje LIBYA, nylig pusla jeg med å finne ut om man kunne motta Deltakermedaljen med rosett (nix).

Ting skjer i Kongeriket både innad og eksternt firmaet.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    Gjentar mitt spørsmål om St. Olavsmedaljen med ekegren fra nyhetstråden her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Statuttene for denne medaljen ble endret så sent som 16 mars i år. Er det noen som vet om det finnes en oppdatert og samlet oversikt over samtlige norske militære medaljer med statutter?

AGR416
    Guest

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Rent personlig tror jeg at en samling statutter "bare" foreligger hos FVA som administrerer de fleste dekorasjonene for dem som ikke er stadig tjenestegjørende.

Ref mitt forrige innlegg så gikk visstnok LIBYA-dekorasjonen i orden mens det viste seg at Deltakermedaljen (i dette tilfellet med rosett) ikke tildeles post mortem for dem som falt under krigen.

Så da så.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    For St. Olavsmedaljen m ekegren står stort sett bare overskriften der, ikke statuttene.

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    For St. Olavsmedaljen m ekegren står stort sett bare overskriften der, ikke statuttene.
    Fordi:

Statuttene mangler formell godkjenning av H. M. Kongen i Statsråd

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74
    Doh. Vi er ikke blinde, og det som står der er ikke sant.
    Følg med litt da og les hva Rittmester spurte om. Her har Kongen i Statsråd nettopp delt ut St. Olavsmedaljen med ekegren, og på Forsvarsdepartementets hjemmeside står det at statuttene er vedtatt. Men de er ikke å finne på nett. Det er dette som er hele problemet, at de ikke klarer å holde Forsvaret.no sånn nogenlunde oppdatert med skikkelig informasjon og prioriterer tullete reportasjer der en Cv90 omtales som en "tanks".

AGR416
    Guest
    Med all respekt å melde, så fremstår du vel som bitte litt utålmodig nå...?

Jeg tviler på at det sitter en kar hvis eneste jobb er å oppdatere statutter for medaljer....det er garantert gjort i en håndvending, men noen må få oppdraget.

AGR416
    Guest
    Hva med statuttene som det linkes til under referanse nr 11 på Wikipedia artikkelen om St. Olavs medaljen med ekegren?

http://www.regjeringen.no/upload/FD/...-statutter.pdf

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74
    Flott! Men den var der ikke da Rittmester postet spørsmålet og da artikkelen først ble lagt ut. Fint de har kommet med den i ettertid (også de nye statuttene for Krigsmedaljen).

AGR416
    Guest
    Spørsmålet til Rittmester var forøvrig ikke rettet spesifikt mot den medaljen, men om det fantes en oversikt over statuttene til samtlige norske medaljer.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •