Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 113

Tråd: Forsvarets medaljer og dekorasjoner

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Så får vi håpe Forsvaret.no også snart oppdaterer sin hjemmeside om dekorasjoner og får de oppdaterte versjonene av alle statutter på nett.

Min kritikk av Forsvaret.no er først og fremst at de prioriterer dårlige propaganda-reportasjer fremfor å sørge for at faktisk informasjon er oppdatert og korrekt.

Jeg ble forresten nylig spurt om hvilke linjer som finnes på Befalsskolen for Sjøforsvaret. Ikke lett å finne for en ivrig potensiell søker nå rett før søknadsfristen! At de ikke prioriterer slikt. Og samtidig presenterer bilde av en CV90 med tekst "en tanks" (jeg tror heldigvis de har rettet det nå).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

AGR416
    Guest
    Forsvaret.no suger helt klart....det er fryktelig vanskelig å finne relevant info der.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    De nye statuttene for St. Olavsmedaljen med ekegren og Krigsmedaljen ble vedtatt av Kongen i Statsråd den 16. mars. Den 23. mars tildelte Kongen i Statsråd St. Olavsmedaljen med ekegren til Torgeir Gråtrud og Krigsmedaljen til Christian Lian (post mortem, med stjerne), Henrik Krogseth Jahre, Tommy Olsen, Frode Singstad og Fredrik Femtehjell Friberg.

Samme dag lette sikkert både Rittmester og jeg forgjeves på nett for å finne de nye statuttene. Men nå er de altså å finne på Forsvarsdepartementets hjemmesider, gjeldende fra 16. mars 2012:

St. Olavsmedaljen med ekegren
    Krigsmedaljen
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Og for å ha dem samlet har vi her statuttene for Krigskorset med sverd:
    Krigskorset med sverd

Jeg regner med at de to andre også snart er på Lovdata.

Forskjellen er altså:
    Krigskorset med sverd: "utmerket seg på særlig fremragende måte"
    St. Olavsmedaljen med ekegren: "utmerket seg på fremragende måte"
    Krigsmedaljen: "utmerket seg på særlig måte".

Og så har vi den laveste, Forsvarets innsatsmedalje, som etter statuttendring nå også er i denne kategorien. Der heter det: "utmerket seg ved tapperhet og mot ut over det som normalt kan kreves".

AGR416
    Guest
    Her er departementets pressemelding fra 21.03:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=675863

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    Fra nyhetstråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Kongen har godkjent ny norsk militær dekorasjon: Forsvarets hederskors (lenke)

Den finnes ikke nevnt på Forsvaret.no og jeg finner ikke noe sted statuttene for korset, men på Kongehusets hjemmeside er den nå tatt med i listen over dekorasjoner godkjent av Kongen: Norske dekorasjoner (lenke).

De rene militære dekorasjoner godkjent av Kongen er da (i rangsrekkefølge):

1. Krigskorset m/ sverd
    5. Haakon VIIs Frihetskors
    6. St. Olavsmedaljen m. Ekegren
    10. Krigsmedaljen
    11. Forsvarets medalje for Edel Dåd
    12. Haakon VIIs Frihetsmedalje
    18. Forsvarets Hederskors
    19. Forsvarsmedaljen med Laurbærgren
    23. Deltagermedaljen 9. april 1940 - 8. mai 1945
    24. Heimevernets fortjenestemedalje
    25. Den Norske Koreamedalje
    39. Forsvarsmedaljen
    42. Forsvarets medalje for sårede i strid
    43. Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner
    46. Forsvarets innsatsmedalje
    47. Forsvarets operasjonsmedalje
    48 Vernedyktighetsmedaljen

Av disse er jo noen bundet til 2. verdenskrig (fDeltagermedaljen, Haakon VIIs Frihetskors og Haakon VIIs Frihetsmedalje) eller de norske FN-styrkene i Korea-krigen (Koreamedaljen). Men et par ting er litt merkelig: Forsvarets medalje for sårede i strid rangerer forholdsvis lavt, burde ikke den hatt litt høyere rangering? Forsvarets innsatsmedalje deles nå etter siste statuttendring ut kun som en dekorasjon for de som har utmerket seg i strid, men ikke på så høyt nivå som Krigsmedaljen, St. Olavsmedaljen m. Ekegren eller Krigskorset m/ sverd. Statuttene sier nå:

.

Allikevel rangerer den lavere enn Intops-medaljen (nr. 43) som er en allemannsmedalje (jeg har den). Det er en merkelig rangeringsrekkefølge.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Gunnar Sønsteby ble i dag tildelt Forsvarets Hederskors. Vel fortjent!

http://milforum.net/threads/52595-In...rs#post1070705
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10073400
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    Som vedlegg til siste F var det en oversikt over alle norske og mange utenlandske dekorasjoner. Hvis noen finner dette elektronisk er det bare å poste her.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    Er det noen som vet om det finnes noen innehavere av Krigskorset som er i live, bortsett fra Eirik Kristoffersen og Jørg Lian, som fikk det i fjor?

Erik Gjems-Onstad døde i fjor høst, og jeg så til min overraskelse at også Hugo Munthe-Kaas, som er tiltenkt en rolle i 2VK-tråden, døde i mars.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Joachim Rønneberg lever stadig. Jeg er ikke sikker på om Birger Strømsheim har Krigskorset, men han lever stadig i nesten 101 års alder (min kones fetter er hans svigersønn). Rønneberg var yngste og Strømsheim eldste deltager i tungtvannsaksjonen. Hvordan er det med flyvert, lever f.eks Wilhelm Mohr ennå?

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11
    For mer info her: http://www.krigskorset.no/
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Hugo Muntre Kaos trodde jeg stempla ut for fem til syv år tilbake, NRK meldte at "han" hadde tatt avskjed - godt mulig jeg husker feil mann, jeg begynner jo dra på årene, sies det.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Birger Strømsheim har "bare" St. Olavsmedaljen med 2 ekegrener som høyeste. Han fylte 100 i fjor høst, er nå på sykehjem men stadig klar i toppen i følge datteren (kona til min kones fetter). Joachim Rønneberg (leder for Swallow/Gunnerside, Krigskorset med sverd, St. Olavsmedaljen med ekegren) lever stadig i en alder av 92. Jeg treffer av og til sønnen hans, men det er en stund siden sist, så jeg vet ikke hvordan helsa er nå.

Wilhelm Mohr (Krigskorset med sverd) er nå 94.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    4
    Etter endringer av 2011 rangerer vel intops medaljen som #4? Så de yngste som var i ISAF i PRT17 og bakover og NCC og NSE tilsvarende har en medalje som er svært vanskelig å få for nye kontigenter såfremt man ikke går i blå tjeneste som major i UNMISSS eller tilsvarende

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    INTOPS-medaljen er ikke rangert som nummer fire annet enn på individuelle monteringer av dekorasjoner.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    Sitat Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
    Etter endringer av 2011 rangerer vel intops medaljen som #4? Så de yngste som var i ISAF i PRT17 og bakover og NCC og NSE tilsvarende har en medalje som er svært vanskelig å få for nye kontigenter såfremt man ikke går i blå tjeneste som major i UNMISSS eller tilsvarende
    Som #43 iflg oversikten lenger opp.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    I P3 står medaljene angivelig i rangering og ikke kronologisk. Jeg har da rangert mine følgende, og de med mer peil enn meg får korrigere - uten masse vissvass om IZFOR/GPS/Nijmegenvas Gehenna.

43.Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner
    47.Forsvarets operasjonsmedalje
    48.Forsvarets Vernedyktighetsmedalje
    UNIFIL
    UNPREDEP
    NATO FORMER YUGOSLAVIA
    NATO ISAF

tre i bredden, med nummer 1 midtstilt på topp
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Fire i bredden igjen, nå etter noen år med tåkeheimens virksomhetsplan som mal har man omsider husket på ting var bedre før.

Mens tåkeheimen regjewrte var det tre i bredd unntatt på Hærans galla, så jo ikke ut. En mann som BRIG Wilhelmsen f.eks, fik jo båndstriper bak og over på ryggen...

Det er fire i bredd om ikke eget uniformsreglement sier annet. Dette iht Hærens uniformsreglement av 260811.
    Sist endret av Gehenna; 24-05-12 kl 13:09
    Beyond is where I learn

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
    ...har en medalje som er svært vanskelig å få for nye kontigenter såfremt man ikke går i blå tjeneste som major i UNMISSS eller tilsvarende
    Det har av uforståelige grunner blitt litt slik som dette de siste år. Tidligere var jo Forsvarssjefens Medalje For Internasjonale Operasjoner noe alle fikk etter en kontingent (som IIRC ifølge statuttene var minimum 30 dager utenlands), og der man fikk en stjerne på båndstripen for 15, 30, 45 måneder, og deretter et laubær i sølv for 60 måneders utenlandstjeneste. Dette har siden blitt en mer obskur sak der statuttene har, som jeg regner med du mener, blitt endret til å kun gjelde, for alle praktiske formål, kun majorer og oppover som har tjenestegjort som gangslitere i en eller annen REMF-stab hvor det nå skulle være. Hva i faen er grunnen for dette egentlig - tjenestegjør ikke den dødelige allmuen i internasjonale operasjoner lenger?

Det samme kan også sies om norsk KFOR Operasjonsmedalje. Operasjonsmedaljer var jo noe som Norge innførte som særnorske dekorasjoner/medaljer som skulle på uniform i tillegg til eventuelle tilsvarende FN/NATO-medaljer. For eksempel, reiser man nå ut for første gang til Afghanistan så får man etter endt oppdrag to medaljer; NATO-medaljen i blått med to sølvstriper på endene, samt en norsk ISAF-operasjonsmedalje, med farger tilsvarende det Afghanske flagget. Disse skal man så prege med hhv. latinske- og romertall for å angi påfølgende antall kontingenter i denne operasjonen.
    Det ble også innført en tilsvarende Norsk operasjonsmedalje for tjeneste i Kosovo/KFOR. Men på denne ble statuttene til at medaljen kun ble gitt til personell som har tjenestegjort etter 2005 (mener jeg det var), og da i en stabsfunksjon. Igjen altså at denne medaljen, igjen for alle praktiske formål, kun blir gitt til høyere herrer som har brukt tiden sin i Kosovo på å handle seg blakke på de utallige PXer og spist på Burger King på Film City - da det siste Norske infanteribidrag drog fra landet i 2004 og ble avløst av en mindre avdeling fra Luftforsvaret, som igjen ble avløst av et antall norske etteretningspersonell (daværende Mil.no kjørte en sak på dette på den tid, så ikke skyt meg for å ha nevnt e-ordet her!) og folk tilknyttet KFOR-ledelsen.
    Altså null tilbakevirkende kraft på dem som tjenestegjorde i Kosovo mellom 1999 og fram til manøverstyrkene drog derfra i 2004. Skjønne det den som kan...

Det er nesten så man skulle tro at det finnes folk oppe i systemet som sliter med mindreverdighetskomplekser over manglende, eventuelt at dem ikke flere dekorasjoner på seg selv enn hva menigmann "der nede" går med, og at dem da finner opp alle disse idiotiske særreglene for seg selv og sine slik at dem skal få seg et "forsprang" på salatrekken ift. andre... Om så faktisk skulle være tilfelle, så er dette så stusselig framferd at jeg knapt nok har ord for det.

Jeg for min del finner meg ikke i dette tullet. Jeg tjenestegjorde i Kosovo, fikk NATO-medaljen for min tjeneste, og går uten noe som helst dårlig samvittighet med den norske medaljen på meg også, med romertall II på attpåtil. Det samme oppfordrer jeg alle andre som tjenestegjorde i Kosovo tidligere om å gjøre også. I samme åndedrag oppfordrer jeg også folk som har tjenestegjort utenlands etter at FSJMINTOPS ble fjernet for bruk av almuen om å skaffe seg denne på egenhånd og å begynne å telle måneder for sine stjerner som dem uten tvil har gjort seg fortjent til.

Det er mye i Forsvaret man ikke kan eller skal claime god norsk sosialdemokrati og "likhet for alle" på, men dette er faktisk èn av de tingene der dette faktisk må gjelde IMHO. Noe annet blir bare latterlig.
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    SÅ vidt jeg forsto er sammenhengen slik (egentlig ganske usammenhengende):

Inntil 2000 fikk norske soldater i internasjonale operasjoner bare misjonens FN- eller NATO-medalje. Intops-medaljen ble opprettet i 2000 for at aalle i Intops også skulle få en norsk medalje. Dette ble gitt med tilbakevirkende kraft tilbake til Tysklandsbrigaden. Alle som hadde tjenestegjort en kontingent i intenasjonale operasjoner fra og med Tysklandbrigaden til og med 2002 fikk tildelt intops-medaljen hvis de meldte fra om det (jeg fikk den i posten i 2000 eller 2001 tror jeg).

Forsvarets misjonsspesifikke operasjonsmedalje ble opprettet i 2005. Fra da av ble det bestemt at den skulle gis til alle norske i ordinær intops-tjeneste, mens intops-medaljen skulle tildeles de som var på oppdrag det ikke var egen operasjonsmedalje for, dvs. for militære observatører og monitorer eller personell i annet enkeltstående stabsledd i utenlandstjeneste i misjoner Norge ellers ikke deltar i og der det derfor ikke er laget en egen norsk operasjonsmedalje.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    hvlt har rett

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Det jeg ikke helt skjønner er den rangsrekkefølgen det nå har blitt. Forsvarets innsatsmedalje (som først var en operasjonsmedalje) som nå er blitt omdefinert til en stridsmedalje som gis for mot og tapperhet i strid utover det som kan forventes, er rangert som nr. 46, mens intops-medaljen (som alle som har vært i intops før 2002 er berettiget til å bære) er rangert foran, som nr. 43. Det har vel noe med når de ble innført, men jeg synes jo en tapperhetsmedalje bør rangere foran en hvermannsmedalje som til og med jeg har.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Det er ikke bare Major Stappmett som får den norske operasjonsmedaljen for oppdrag der annen norsk operasjonsmedalje (tidl. INTOPS-medaljen) blir utdelt.

Sersjanter og fenriker har blitt tildelt den i moderne tid men de er få.

Skal se på rekkefølgen ved høve og komme tilbake til problemstillingen du belyser, HVLT. Men i utgangspunktet er det innsatsmedalje med gylt rosett (liten) som gjør "om" dekorasjonen til stridsdekorasjon, samme metode ble vel anvendt på INTOPS-medaljen emd gylt laubærgren. En anomali så absolutt, ift resten av medaljerekka og statuttene til medaljenes opprinnelige betydning.
    Beyond is where I learn

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Etter litt sjekking, så fremgår det av uniformsreglement for våpengren at båndstriper bæres tre i bredden.

For annen våpengren fremgår det inntil fire i bredden, men tre hvis ønskelig

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    Med Forsvarets Forum 5/2013 fulgte en oppdatert oversikt over de viktigste av Forsvarets dekorasjoner og medaljer. (Tallene i parentes viser hvordan de er rangert totalt sett.)

http://forsvaret.no/om-forsvaret/fak...orum052013.pdf

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    Forresten var statuttene for Forsvarets hederskors etterlyst tidligere i denne tråden. Disse, og alle andre statutter, finner her: http://forsvaret.no/veteraner/inform.../Statutter.pdf

Mer info om temaet finnes i linker på denne siden: http://forsvaret.no/om-forsvaret/fak...le-profil.aspx

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Rekkefølgen på alle militære og sivile dekorasjoner som er gitt ved Kongelig resolusjon (dvs. at dekorasjonene er approbert av Kongen) er gitt på Kongehusets hjemmeside her: http://www.kongehuset.no/artikkel.ht...7600&sek=27052

Tilsvarende på engelsk her: http://www.royalcourt.no/artikkel.ht...3029&sek=33027 (og faktisk også på samisk her: http://www.gonagasviessu.no/artikkel...6211&sek=75873).

Dermed kan man finne det offisielle engelske navnet på de forskjellige dekorasjoner (tar også med de militære fra 2. VK som ikke brukes lenger og medaljen for deltagelse i Korekrigen):

Krigskorset med sverd (1) War Cross with Swords
    Haakon VIIs frihetskors (5) Haakon VII's Freedom Cross
    St. Olavsmedaljen med ekegren (6) St Olav's medal with Oak Branch
    Krigsmedaljen (10) War Medal
    Forsvarets medalje for edel dåd (11) Medal of Heroism, Military
    Haakon VIIs frihetsmedalje (12) Haakon VII's Freedom Medal
    Forsvarets hederskors (18) Defence Cross of Honour
    Forsvarsmedaljen med laurbærgren (19) Defence Service Medal with Laurel Branch
    Deltagermedaljen 9. april 1940 – 8. mai 1945 (23) Defence Medal 1940 – 1945
    Heimevernets fortjenestemedalje (24) H.M. The King's Medal of Merit for Service in the Home Guard
    Den norske Koreamedaljen (25) Norwegian Korea Medal
    Haakon VIIs 70 års medalje (33) Haakon VII's 70th Anniversary Medal
    Forsvarsmedaljen (39) Defence Service Medal
    Forsvarets medalje for sårede i strid (42) Defence Medal - Wounded in Action
    Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner (43) Defence Medal - International Operations
    Forsvarets innsatsmedalje (46) Medal for Defence Service Abroad
    Forsvarets operasjonsmedalje (47) Medal for Defence Operation Abroad
    Vernedyktighetsmedaljen (48) National Service Medal

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Sv: Forsvarets medaljer og dekorasjoner

Bumper denne, siden det har kommet nye oversikter siden sist: https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...ogaere2012.pdf

https://forsvaret.no/medaljer

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

”Medaljer er et synlig uttrykk for Forsvarets og samfunnets anerkjennelse av innsats i tjeneste for Norge.”

Med medaljene følger som regel respekt og viten om at bæreren har blitt ”prøvet” i et skarpt miljø, at de har høstet erfaringer fra annet enn øving hjemme, og kanskje også befunnet seg i situasjoner med fare for liv og helse. Dog kan man hevde at operasjonsmedaljene ikke skiller på om man har vært under ild gjentatte ganger, eller kun har oppholdt seg i leir (som gjerne er tilfellet for major Stappmett eller admass og utskrevet mening Løkesen), men her vil tapperhetsmedaljene til en viss grad kunne veie opp...

Veteranene våre fortjener uansett anerkjennelse, og dette er på ingen måte et forsøk på å devaluere div. intops-medaljer:

Hvorfor skal "innsats i tjeneste for Norge" i praksis være definert som utenlandstjeneste?
    Jeg mener det er enkelte tjenestefelt her hjemme som absolutt bør kunne anerkjennes på samme måte, da de utfører skarpe operasjoner - av og til med fare for eget liv og helse - i Norges interesser hver uke her hjemme. Eksempler på dette kan være ubåtvåpenet, kystvakta, redningstjenesten, MPA og etterretning. Mange av disse deployerer sjelden eller aldri, rett og slett fordi det viktigste oppdraget er her hjemme.

Navn:		17191861_766760776825946_4952034873746314736_o.jpg
Visninger:	290
Størrelse:	208,9 KB

Det fremstår ikke rett at personell som har tilbrakt en operativ karriere med skarpe oppdrag i Norges tjeneste skal stå igjen på paradeplassen med en ensom vernedyktighetsmedalje på brystet. Er seks måneders tjeneste som [hva som helst] i et annet land viktigere for det norske Forsvar og samfunn?

Den som skuer offiseren på uniformen (og det gjør vi jo, det er jo halve hensikten med den) vil anta at vedkommende ikke har gjort noe operativt eller viktig i karrieren (antageligvis kontorrotte, da).

Intensjonen min er ikke å oppmuntre til amerikanske tilstander! Amerikanernes endeløse salatrekker og medaljer for småplukk bidrar ikke til økt respekt for bæreren (i hvert fall ikke i min bok).
    En eventuell slik medalje burde derfor henge passende høyt (for eksempel ha en minimum akkumulert ståtid på 5 år i kvalifiserende avdeling, eller være knyttet til et gitt antall utrykninger). Dette skal ikke være en "vernedyktighetsmedaljen 2.0". Videre bør den etter mitt syn rangere under intops-medaljer, all den tid nordområdene ikke er et krigsteater.

Hva tenker milforum om dette?

Edit: Foto fra Sjøforsvarets Facebook-side 9. mars 2017

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Livreddende aksjoner i Nordsjøen har gitt to offiserer og en soldat i Kystvakten den høythengende medaljen for redningsdåd til sjøs.

https://www.sjofartsdir.no/aktuelt/n...sdad-til-sjos/
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Enig med @krsvgr, ikke all operativ tjeneste utføres utenlands. Også enig i at det bør være ganske strenge krav.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

@krsvgr: Av de norske dekorasjonene gitt eller approbert av Kongen, er de følgende spesielt for militære (tallet er rangrekkefølge):

1) Krigskorset med sverd
    5) Haakon VIIs frihetskors
    6) St. Olavsmedaljen med ekegren
    10) Krigsmedaljen
    11) Forsvarets medalje for edel dåd
    12) Haakon VIIs frihetsmedalje
    18) Forsvarets hederskors
    19) Forsvarsmedaljen med laurbærgren
    23) Deltagermedaljen 9. april 1940 - 8. mai 1945
    24) Heimevernets fortjenestemedalje
    25) Den norske Koreamedaljen
    40) Forsvarsmedaljen
    44) Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner
    47) Forsvarets innsatsmedalje
    48) Forsvarets operasjonsmedalje
    49) Forsvarets vernedyktighetsmedalje

Av disse er 5, 12 og 23 kun for tjeneste/utmerkelse under 2. verdenskrig og 25 kun for tjeneste i den norske FN-styrken i Korea under Koreakrigen.

1, 6 og 10 gis kun for tapperhet/fremragende ledelse i stridshandlinger mot en motstander. 47 gis for spesiell utmerkelse under internasjonale operasjoner. Enten 44 eller 48 gis til alle som har deltatt en kontingent i internasjonale operasjoner. Da er det da nok av dekorasjoner igjen som ikke spesielt gjelder INTOPS. Forsvarets medalje for edel dåd, nr 11 og dermed svært høyt rangert av den norske stats dekorasjoner, gis for tapperhet spesielt for å redde liv, enten det har vært i utlandet eller i Norge. Den er utdelt en rekke ganger for hendelser i Norge.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

En liten korreksjon, statuttene for 47) Forsvarets innsatsmedalje ble endret i 2012, og lyder nå: "«tildeles norsk militært personell som har deltatt i farefulle, spesielle operasjoner og kamphandlinger, besluttet av norske politiske myndigheter. Vedkommende må ha utmerket seg ved tapperhet og mot ut over det som normalt kan kreves. Innsatsmedaljen kan tildeles med rosett for særlig fortjenstfull innsats. Da kreves en aktiv deltagelse i kamphandlinger eller en særlig innsats i farefulle oppdrag.»" Passusen "utenfor landets grenser" ble fjernet da, og denne medaljen vil nå faktisk kunne deles ut for innsats f eks i Barentshavet, så lenge det er en farefull operasjon.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

@krsvgr s poeng er vel at 44) tildeles for deltagelse i en skarp operasjon, med eller uten særlig fare eller belastning. Men deltagelsen må ha vært utenlands.

Med tanke på belastning over tid og kanskje ikke så høy, men jevnt høyere risiko ved å fly QRA, MPA, seile i kystvakt etc. er det kanskje ikke urimelig at den som har så og så mange måneder eller år i operasjoner også i Norge og i farvann hvor Norge har jurisdiksjon får en egen medalje?

Det kan bli et h*lvete å skrive rettferdige statutter det ikke blir grining og klaging på, men jeg har sans for ideen.
    Sist endret av Lille Arne; 03-04-17 kl 13:41
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Livreddende aksjoner i Nordsjøen har gitt to offiserer og en soldat i Kystvakten den høythengende medaljen for redningsdåd til sjøs.

https://www.sjofartsdir.no/aktuelt/n...sdad-til-sjos/
    Det er klart, men dette blir jo mer sammenlignbart med andre tapperhetsmedlajer, ikke operasjonsmedaljer

Skille

Ja, er enig i at statuttene kan bli krevende definere. Og noen vil sikkert føle seg utelatt. Jeg tenker at et viktig element er personlig risiko og/eller direkte bidrag til et resultat som er viktig for Norge.

Kystvakt, MPA og etterretning er jo en gjevn belastning, og bør kanskje kunne vurderes med akkumulert ståtid, mens QRA, EOD o.l. kanskje heller bør vurderes etter et anstendig antall utrykninger.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5

Skulle noe sånn innføres bør man heller ikke glemme vernepliktige som utfører/har utført belastende nasjonale operasjoner i fredstid eks garden 22juli, grensetjeneste og lignende. Men ellers et godt forslag

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Et klokt forslag, krsvgr.
    For dere som ikke er helt overbevist enda, la meg ta et eksempel fra mitt hode (helt tenkte scenario og stillinger, for eksempelets skyld):

Hvorfor skal stabsoffiser S, som har flydd 'rutefly' til Kabul og sittet på et eller annet kontor i 6 mnd, kanskje uten å forlate den militære leiren han tjenestegjør i, få medalje når

Grensejeger G patruljerer russergrensa i 6mnd+ IKKE får medalje? (et oppdrag som Forsvaret selv stolt kaller 'skarpt').

Ikke misforstå meg, stabsoffiseren gjør en svært viktig jobb og bør selvfølgelig få medalje for den, men det gjør også grensejegeren og han får ingen.

Man burde definere visse deler av Forsvarets virksomhet, f.eks
    - grensevakt
    - etterretning
    - kystvakt
    - ubåtvåpen
    - F16 på beredskap
    osv

...og tildele medalje etter et visst antall måneder tjeneste/rotasjoner. Bare én tildeling, men like fullt et tegn på utført skarp tjeneste, og har man fått tildeling fra én 'gren' får man ikke fra andre. På denne måten går det heller ikke inflasjon i utdelingene (på samme måte som at man bare får én vernedyktighetsmedalje).

Da kan grensejeger G vise til vernedyktighetsmedalje i tillegg til 'skarp' medalje ('Forsvarets Operasjonsmedalje Grense') for tjeneste på grensa, noe kanonmann K i 2BN ikke får før han/hun evt havner i intops/'skarp avdeling' her hjemme.

Utdeling kan da også foretas av samme type medalje - til dem som ikke tidligere har den - ved hendelser som 22. juli ('Forsvarets Operasjonsmedalje 22/07/11').
    As you wish.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    19

Jeg er vel en av få som er fan av "Amerikanernes endeløse salatrekker og medaljer for småplukk", fordi det sier en hel del om bæreren. Eksempelet som brukes hvor en står med kun vernedyktighetsmedaljen med 0-3 stjerner- og dermed sier nada om hva denne personen har gjort i X antall år. Det trenger for såvidt ikke en gang å være medaljer, men båndstriper eller andre merker (sånn derre treflis osv.). Ved å ha et solid system alá Amerikanerene så vil pen uniformen fungere som et resumé for bæreren, og det har jeg sansen for.

(hvis en kan få medalje for å drive med idrett og skyting så er det MYE annet som også kan tildeles medaljer for. som en OBS i tilfelle folk ikke forstår det- selvsagt skal ikke slike utmerkelser og diverse småplukk undergrave deployeringer, operasjoner eller innsats utover norm...)
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

På rekruttskolen gikk jeg vakttjeneste langs leirgjerdet med skarp ammunisjon... Say no more!
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Alle får da Forsvarsmedaljen etter 25 års tjeneste i Forsvaret (og områdesjefer i HV etter 10 år som områdesjef).

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Hva med at tjeneste i Norge må ha en lengde på minst 12-24mnd?

Dersom alle KV/HMKG/GSV skal få medaljer for sine 6-9mnd tjeneste, hva med de som sitter i fjellet hos FOH?

Hvilke tjenester er det som ikke kvalifiserer seg til en tjenestemedalje?
    Hvis vi inkluderer med alle stillinger i FLO/Opsstø med skytebaneadm og I-asser og tilsvarende:
    Dagens Brigade Nord er ikke kvalifisert, ikke engang de som har tjenestegjort på beredskap i både 5 og 10 år.

Selv om jeg synes at en medalje for å verdsette de forskjellige soldatenes tjenese i skarpe oppdrag i Norsk territorialfarvann (Eller på landejorden), så bør det være sterkere kvalifikasjoner enn å tjenestegjøre der.
    (Jeg kan ikke så mye om hva som kreves å tjenestegjøre ved alle disse basene)
    Skal man f.eks kreve at man har 12mnd på grensa for grensejeger G, dvs 18mnd total tjeneste, eller vil det holde med 6mnd tjeneste på grensa? (De første 6mnd er vel utdanning)

Skal man gi disse medaljene tilbakevirkende kraft? Det er mange tusen soldater som har tjenestegjort, og som har tjent konge og fedreland på en god måte, men som da eventuelt vil ønske å få godkjent sin tjeneste.

I verste konsekvens kan en soldat som gjennomførte 12mnd tjeneste hos GSV får en medalje for gjennomført 'skarpt' oppdrag, men en soldat i Brigade Nord som så jobber som vervet i fire år til, selv uten INTOPS, så vil han ha gjennomført 60mnd tjeneste for kongeriket. Det stilles minst like strenge krav til Brigadesoldaten som det gjør til grensesoldaten. (Selv om det er forskjellige oppdrag, så var vi akkurat inne på at stabsoffiser S og QRF-soldat Q fortjente sin INTOPS medalje i omtrentlig like stor grad.)

Så lenge det ikke blir "medaljer for alle" og amerikanske tilstander så høres det bra ut.

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •