Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 42

Tråd: Geländewagen

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Geländewagen

Her diskuterer vi Geländewagen sivile som militære!
    admin

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Gelendewagen

For de som husker NorAmbUnit, så ble vi sendt ned til Croatia og Bosnia på vårparten i 1992. Et par av vognene våre ble sendt til Sarajevo for å støtte FN styrkene der med sanitetspersonell. Ting sto ikke så bra til i Sarajevo på den tiden, og hotellet hvor våre folk holdt til ble skutt, omtrent sønder og sammen, noe som medførte evakuering av stort sett alt av FN personell.

På tur ut, så fikk en av våre vogner "ett skudd for baugen," noe som gjorde at radiatoren, og dermed ettervært ambulansen ble satt ut av spill. Men vi hadde et par folk med ikke bare sanitets, men også mekanikererfaring med, og en av de fant en ødelagt og forlatt Serbisk Gelendawagen i grøfta, hvor enda radiatoren så ut til å funke. Så med litt arm makt, noen ryggsekk reimer og litt "annet matriell," så fikk de jaggu rigga det hele i hop, hvorpå turen kunne fortsette til hjemmebase, som for oss på den tiden var i Daruvar, Croatia.

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Hvis det er noe jeg misliker, så er det å få tilbake en lånt MB der vinduet er skrudd helt ned.
    Dette medfører en liten operasjon der man må ta av sideplaten og prøve å dytte opp vinduet samtidig som du skrur den opp med vindussleiva.
    Noen flere som har opplevd dette?
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Dette er en bil jeg aldrig har likt og sikkert flere med meg ,og noen er nok også uenig ,dette var vel en vogn som i utgangspunktet skulle være et kompromiss mellom en feltvogn og landeveisbil ,men som aldrig ble noe fullgodt produkt på noen av de overnevnnte fremkomstveier.
    En feltvogn som antaglivis ikke kunne prestere noe bedre enn den gamle Volvo Felt ,og utrolig stumpete og ukomfortabel på asfaltvei .
    Det husker jeg var dommen til flere sjåfører jeg snakket med på en Natoøvelse i 1986 der dem kjørte rundt med strupa 240 maskiner .

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Frost
    Hvis det er noe jeg misliker, så er det å få tilbake en lånt MB der vinduet er skrudd helt ned.
    Dette medfører en liten operasjon der man må ta av sideplaten og prøve å dytte opp vinduet samtidig som du skrur den opp med vindussleiva.
    Noen flere som har opplevd dette?
    Det husker jeg også kunne skje med MB 123 som vi kjørte i Drosja =)

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Kan ikke noen stikke innom her med gode råd (hils fra Milforum):

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=42456
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

..og slik går det når man glemmer høyt tyngdepunkt:

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    5

Heter vel forresten Geländewagen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Eländigewagen
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

njetnjets bilder fikk meg til å grave fram en mosegrodd gammel tråd om panserpadda (Pansret MB): http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1589
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Menig
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    0

Hvem er det som bruker de svarte bilene med blålys? hvilken avd og hva driver de med?

Menig
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    0

Dette er HMKG sine :)

Lurer på om de har fikset den som veltet ennå? Begynner vel å bli mange år siden.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    5

Dette er HMKG sine biler. De blir brukt i krisesituasjoner der kongefamilien og andre VIP'er må evakueres. De er forøvrig pansret og har vel rundt 500 hk. Correct me if i'm wrong.

Du finner info og bilder hvis du leter rundt her: http://www.mil.no/haren/hmkg/start/;jse ... tid=109253
    If you don't have enough artillery, quit

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av GlennH
    Dette er HMKG sine :)

Lurer på om de har fikset den som veltet ennå? Begynner vel å bli mange år siden.
    Hehe, skulle likt å visst... Det ligger bilde av den her ute på forum der den har veltet:-)

Husker teksten på det bildet; "Ser dette tøft ut? - Søk HMKG :-) Lo godt da!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Bilen veltet på wembley ved Huseby juni 2005, var forøvrig tilstedet da med påfølgende avhør hos mp..nok om det.

Bilene blir ikke bare brukt i "krisesituasjoner", men også til daglig av eskortetroppene som bruker disse i øvingssammenheng. Man kan se dem ruller rundt i Oslo området til tider.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av njetnjet
    Bilen veltet på wembley ved Huseby juni 2005, var forøvrig tilstedet da med påfølgende avhør hos mp..nok om det.

Bilene blir ikke bare brukt i "krisesituasjoner", men også til daglig av eskortetroppene som bruker disse i øvingssammenheng. Man kan se dem ruller rundt i Oslo området til tider.
    Yes indeed =)

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Artillerist
    De er forøvrig pansret og har vel rundt 500 hk. Correct me if i'm wrong.
    Pansret ja, men sist jeg brukte den så hadde den har heller nærmere 300 hk (eller 296hk for å være nøyaktig).

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Pansret ja, men sist jeg brukte den så hadde den har heller nærmere 300 hk (eller 296hk for å være nøyaktig).
    Den motoren er jeg imponert over Njet NJet.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Re: Geländewagen

Derimot har den vel et slagvolum på rundt 5 liter, og lyder navnet MB G500? Jfr. MB GD240/280 etc. Sikkert derifra misforståelsen kommer.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne
    Derimot har den vel et slagvolum på rundt 5 liter, og lyder navnet MB G500? Jfr. MB GD240/280 etc. Sikkert derifra misforståelsen kommer.
    Høres slik ut ,men jeg vet at den motoren som ydet 296 HP break power var en rå jævel.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Slagvolum på 5.0 liter ja, V8.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

En Diselmotor har en nyttighetsgrad på nærmere 90% og når en samtidig tenker over den Høykomprimerte egenskapen den har ,så er nesten 300 hestekrefter helt rått .

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Ja, men motoren har litt å dra på også, bare en dør veier rundt 300-350 kg om jeg ikke husker helt feil.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Ja, men motoren har litt å dra på også, bare en dør veier rundt 300-350 kg om jeg ikke husker helt feil.
    Sant nok men til gjengjeld tar Dieselmotoren akkuratt den mengde som skal til for å drive kjøretøyet frem i motsettningen til tradisjonelle Bensinmotorer hvor 35% gikk ut av potta igjen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    5

Ok, my bad! Var sikker på at den var kraftigere - hehe. Men dette er jo en bensin.
    Om man tenker at bilen veier ca 1.8 tonn i utgangspunktet, og så skal legge til 1.5 tonn(?) i tillegg så drister jeg meg til å si at bilen er undermotorisert,selv om den vel har et enormt dreiemoment. Innspill njetnjet?

Fant nettop motoren jeg trodde var den samme Gelandewagen 55 AMG, på 476 HK. Ville tro at denne ville passe bedre.

Vet du hvor gamle disse bilene er? 2005 mod ca?
    Forøvig en riktig flott bil!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Ok, my bad! Var sikker på at den var kraftigere - hehe. Men dette er jo en bensin.
    Om man tenker at bilen veier ca 1.8 tonn i utgangspunktet, og så skal legge til 1.5 tonn(?) i tillegg så drister jeg meg til å si at bilen er undermotorisert,selv om den vel har et enormt dreiemoment. Innspill njetnjet?
    Legge på litt til pansring så er du ganske nært ja.

Undermotorisert? Vel, den får nok fart på E6 ut mot Gardemoen for å si det slik. Jeg tror motoren holder for å få jobben gjort, dessuten vil en enda kraftigere motor gjøre bilen enda "farligere" å kjøre (refererer til bildet lengere opp).
    Har forsåvidt litt film fra eskortekjøring liggende, men tror ikke jeg skal legge dette opp her.

Pansret 290 som eskortetroppen også bruker vil jeg påstå er undermotorisert. Her skjer det ikke så alt for mye når man har klampen i bånn. I en slik eskortesammenheng må uansett PMB-500 holde farten til PMB-290 med mindre man må bryte ut av formasjonen i ekstreme tilfeller. Opererer man alene så kan man utnytte motoren mer.

Fant nettop motoren jeg trodde var den samme Gelandewagen 55 AMG, på 476 HK. Ville tro at denne ville passe bedre.
    Kommer ann på..
    Vet du hvor gamle disse bilene er? 2005 mod ca?
    Forøvig en riktig flott bil!
    Husker ikke hva det stod i vognkortet. Jeg vet ihvertfall at eskortetroppen hadde disse i 2002-2003 ihvertfall, så rundt 2000 modell eller litt senere kanskje?

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Ser ut som om de nordiske forsvarsmaktene har inngått felles rammeavtale om å kjøpe inn nye Geländewagener framover, svenskene har alt bestilt en haug med 300CDI-motor: http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=5556

Er det noen som vet noe mer (fra åpne kilder)?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Skilt ut diskusjon om hvem som har eskortekjøringsoppgaver etc hit : viewtopic.php?f=7&t=12736&p=239126#p239126

Moderator
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Hva slags énaksla henger er det som går bak enkelte av disse, den tunghengeren (Marshall-hengeren til Willys og kvartingen veit jeg av fra før av) ?

EDIT - med tunghenger, mener jeg henger man må ha sivil BE for å ratte, det er etpar stykker i året som blir stoppa i f.eks Østerdalen med tunghengeren bak som må sette den fra seg og kjøre tilbake til stamkvarter med x antall tusenlapper (5??) for å ha kjørt uten gyldig førerkort for ekvipasjen, gitt.

Driver og tar BE nå og prisen er rett over kr. 5.100,-. Så veit dere det når dere har satt dere inn i gebyret staten skal ha for manglende "E"-tjænest.
    Beyond is where I learn

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2012
    Pondusfaktor
    0
    Er det noen som har tips, jeg har en Mb 240 Gd feltvogn. I den senere tid må jeg gløde 2 x før den starter. Er det en eller flere gødeplugger som bør skiftes. Er dette enkelt å skifte?. Evy er det andre ting som gjør at den må gløden flere ganger.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Sv: Geländewagen

Siste versjon av panser-G, 6.1 (Refererer til totalvekt) "Erlkönig" har vært på test i Nord-Sverige et sted. Jeg vet ikke riktig hvor mye Geländewagen som egentlig er igjen her. Barskt hjuloppheng med portalaksler, to fjærbein, 38" hjul med "Beadlock"-felger for å kunne kjøre med ekstremt lavt trykk i snø og sand. Tyskerne skal ha bestilt 49 stk til KSK: http://www.auto-motor-und-sport.de/n...-10387175.html

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Ser også ut som om de også har pansret lasterommet bak; en del av LAPV'ene har jo bare pansring av kabinen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

http://lignesdedefense.blogs.ouest-f...medium=twitter

Fransosene skal bytte ut 4000 Renault P4 med noe nytt, etter at de først hadde prøvd å kjøpe Ford Ranger.

P4 er en Frankofil MB, det er minst en bruker på forumet som ikke er så veldig glad i P4.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Bho Vis post
    Er det noen som har tips, jeg har en Mb 240 Gd feltvogn. I den senere tid må jeg gløde 2 x før den starter. Er det en eller flere gødeplugger som bør skiftes. Er dette enkelt å skifte?. Evy er det andre ting som gjør at den må gløden flere ganger.
    Jeg ville ringt BOSteen og hørt med de men det er vel ett av to (forutsatt at motoren funker bra når den først starter). Enten pluggene eller batteriet.

Kjapt googlesøk:

https://www.google.co.uk/url?sa=t&rc...22448493,d.ZGg

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

De kommer til å kontrollere pluggene, hvorfort motoren snurrer når du bruker starteren(batteri og starter) så kontrollerer de eksosen, eksosen hvis den er hvit kan være et tegn på lekkasje fra kjøling til sylindrene, de vil kontrollere om det er tegn til hvit slim under Olje påfyllingen (korken) er eksosen mørk kan det være et tegn på lite luft og ufullstendig forbrenning(sjekker luftfiltret) de sjekker kompresjonen, diselfilteret kan være tett, det kan være feil på disel pumpen. Men ofte er det bare glødepluggene. Jeg glemte dysene, jeg husker ikke hva en dyse tester koster på Biltema, men det er ikke så mye og da får du se om dysene dusjer fint eller pisser som ei gammel ku.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    http://lignesdedefense.blogs.ouest-f...medium=twitter

Fransosene skal bytte ut 4000 Renault P4 med noe nytt, etter at de først hadde prøvd å kjøpe Ford Ranger.

P4 er en Frankofil MB, det er minst en bruker på forumet som ikke er så veldig glad i P4.
    Frankrike har bestilt 3700 VLTP-ND fra Renault defense for å erstatte Peugeot P4. De skal bygges på et Ford-Chassis, og bildet ser ut som en Ford Ranger (som er kjøpt inn i et mindre antall som stop-gap-løsning) med personbilkarosseri:

http://lignesdedefense.blogs.ouest-f...-la-17298.html

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Å ja så det var det som var problemet med Ford Ranger, den var ikke produsert i Frankrike.

Fint det var løst da.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Jepp, det er gode gamle ACMAT i St Nazaire som skal få lov til å hive et fransk karosseri på en sørafrikansk pick-up.

http://lemamouth.blogspot.no/2016/12...-attribue.html

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Eventuelt male en Ford Everest grønn og fikle litt med elektronikken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_R...)#Ford_Everest

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Eventuelt male en Ford Everest grønn og fikle litt med elektronikken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_R...)#Ford_Everest
    Du sikter til at den må "oppgraderes" til fransk standard?

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •