Viser resultatene 1 til 8 av 8
    Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Landstorm og Lokalvernbataljone

Har holdt på å lese litt om IR 9s historie, og jeg har etter å ha lest disse et par spørsmål som jeg håper at dere kan hjelpe med med.

1) Hva er "Landstormen"? Det er et uttrykk som brukes ofte i begynnelsen av boken om IR 9s historie som jeg ikke har funnet en forklaring eller definisjon på, og jeg håper noen kan forklare for meg hva Landstormen var.

2) Frem til IR 9s nedleggelse hadde man to lokalvernbataljoner blant regimentets krigsoppsetning. Jeg lurer litt på hvordan samspillet var mellom lokalvernbataljonene og Heimevernet, da det virker for meg som at disse hadde omtrent de samme oppgavene, nemlig territorielt forsvar innenfor et gitt geografisk område. Hva var egentlig forskjellen mellom lokalvernbataljonene og Heimevernet?

På forhånd takk.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59
    Tradisjonelt ble de vernepliktige inndelt etter alder i tre oppbud, linjen, landvernet og landstormen (der linjen var de yngste og landstormen de eldste). Etter Grunnloven kan kun linjen anvendes i utlandet. Dette var viktig i unionstiden med Sverige, da linjestyrkene kunne settes under felles svensk-norsk kommando, mens landvernet og landstormen sto under ren norsk kommando. Derfor definerte Norge linjen som så liten som mulig.

Etter vernepliktsloven av 1953 med senere endringer er det bare to oppbud (gjelder ikke for Marinen, der er det ett oppbud), linjen og landvernet. Linjen er de vernepliktige fra 1. januar det år de fyller 19 til utgangen av året de fyller 34. Landvernet er de vernepliktige fra 1. januar det året de fyller 35 til utgangen av året de fyller 44. I tillegg kan i krig eller når krig truer alle menn som har fylt 18 og til og med det år de fyller 55 innkalles til krigstjeneste. De som da er fra 18 til 55, og ikke i linjen eller landvernet, heter krigsforsterkningen (og ikke landstormen).

Når det gjelder landvernet i mob-hæren er min kunnskap kun fra infanteriet. Lokalforsvarsbataljonene og -kompaniene var Heimevernets storebror, og var ment å operere i nært samarbeid med HV. Mens HV normalt ikke trente på operasjoner i større forband enn tropp, var det meste av landvernet satt opp for å operere som bataljoner (samt en del selvstendige kompanier). I infanteriet ble man etter førstegangstjenesten (dette gjaldt menige/korporaler, befal ble plassert på tvers av dette) plassert i en feltbataljon som normalt inngikk i en av de 13 brigadene. Man var i feltbataljon så lenge man sto i linjen, altså ut året man fylte 34. Deretter ble man overført til en lokalvernbataljon, og man sto i den ut året man fylte 44 (altså var i landvernet). Feltbataljonene hadde normalt en 20 dager lang rep-øvelse hvert 3. til 4. år, mens lokalvernbataljonene hadde 12-dager lang repøvelse ca. hvert 8. til 9. år. De fleste ville ha 3 repøvelser i feltbataljon og en i lokalvernbataljon.

Lokalvernbataljonene var (på 80- og begynnelsen av 90-tallet) oppsatt nesten likt med feltbataljonene (1978-norm), men med to forskjeller: 1) De var traktoroppsatte, dvs. i stedet for BV-202 beltevogner var de basert på å rekvirere sivile skog- og landbrukstraktorer, tilhengere til alle sto på mob-lagrene (eierne av traktorene mottok hvert år kort med beskjed om hvor de øyeblikkelig skulle levere traktoren ved mobilisering), og 2) De hadde som PV-vern 106 mm rekylfri kanon i stedet for TOW.

Mens brigadene og dermed feltbataljonene var ment å kunne operere over hele landet (og eventuelt utenfor) var lokalvernbataljonene ment å bli værende under kommando av forsvarsdistriktet (landforsvaret i Nord-Norge) og bli værende i distriktet sammen med HV. Å bruke lokalvernbataljonene offensivt ville nok være galematias, først og fremst ville de benyttes i forsvar og oppholdende strid i sperrestillinger.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81
    For en times tid siden var jeg fristet til å svare på spørsmålet, men tenkte: "hvlt klarer sikkert dette mye bedre enn jeg." Jupp, jeg hadde rett.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7
    Tusen takk for fantastisk godt svar hvlt.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Vel, der fikk vi bekreftet denne http://www.milforum.net/forum/viewtopic ... c3065ea26f

Igjen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Sv: Landstorm og Lokalvernbataljone

Bumper denne pga snakk om HV-bataljoner i annen tråd. Se innlegget til @hvlt over.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

Tror at HV borde utvikles til å kunne løse oppgaver tilsvarende lokalvernbataljonene.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Lokalvernbataljonene var basert på at alle hadde gjort førstegangstjeneste, og deretter repøvelser i feltbataljon, i Infanteriet, og at de normalt hadde samme tjenestestilling i samme type tropp som de hadde tjenestegjort i da. I Heimevernet får man soldater med alle mulige forskjellige bakgrunner fra førstegangstjenesten, ikke bare fra Hæren, men også fra Luftforsvaret og Sjøforsvaret. Da er det bedre å få en hærreserve der man nettopp kan bruke folk i samme tjenestestilling i samme slags avdeling som i førstegangstjenesten.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter