Side 1 av 17 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 663
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    10

Post Fokus: Nord-Korea - Nyheter og analyser

Navn:		Democratic_People_s_Republic_of_Korea_-_2015-08-25_18.57.23.png
Visninger:	275
Størrelse:	455,8 KB

Fokus: Nord-Korea
    Wikipedia:
    Nord-Korea (offisielt Den demokratiske folkerepublikken Korea, forkortelse DPRK) er et land i østlige Asia i den nordlige delen av Koreahalvøya. Nordkoreanere refererer til sitt eget land som Pukchosŏn («Nord-Chosŏn», 북조선) (se Korea på koreansk), mens navnet Korea er avledet fra Goryeo, et herskerdynasti som styrte i middelalderen. Hovedstaden og den største byen er Pyongyang. Nord-Korea deler grenser med Kina i nord og nordvest langs elvene Yalu og Tumen. En liten del av sistnevnte elv utgjør også Nord-Koreas korte grense med Russland i nordøst.[1] I sør er den koreanske demilitariserte sonen som markerer grensen mellom Nord-Korea og Sør-Korea.

Som dere kjenner til deltok vi med FN i krigen i Korea på femtitallet med vårt tyngre feltsykehus kalt NORMASH.

I de senere år har et noe forvirret styre i Nord gjentatte ganger fortalt sine egne at de har rett på både utvikling av atomvåpen og ICBM, interkontinentale missiler.

Nå har de jaggu sendt opp et missil over Japan (noe jeg ikke ville gjort). Iht resulosjoner i FN som ikke bare skriver seg fra tiden før, under og rett etter Koreakrigen bryter de igjen med konvensjoner verden for øvrig har stadfesta skal følges.

Nå er vel ikke FN kjent for å være spesiellt handlekraftig i de senere tiår, men land som f.eks USA har stridsfartøy i umiddelbar nærhet av området.

Jf dagens utgave av VG på web hevdes det at missilet ble avfyrt fra mobil rampe. Dermed er det ikke "bare, bare" å sende et missil i retur selv om Japan i prinsipp ble truet av Nord-Korea gjennom avfyringen og banen missilet fulgte.

Til Nord-Koreas "forsvar" hevder de at missilet kun inneholder kommunikasjonssatelitt(er?) og at alle formål er fredelige.

Litt historikk, resten finnes om dere søker på konflikten mellom Korea og Nord-Korea samt hvilke resulosjoner som er vedtatt i FN, eller googler litt.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Norwegian_ ... l_Hospital

NORMASH - Korea

Norsk militært Tidsskrift - Norwegian Military Journal - www.nor-miltids.com

http://www.norway.or.kr/norsk/sorkorea/ ... kerhet.htm (ambassadens sikkerhetsvurdering)

Korean War

http://www.koreanwar.org/

-I mine Kald Krig-briller ser jeg at dette må besvares ved at "noe" tas ut i Nord-Korea. Om det stemmer at rampen var mobil vil man ikke finne den like lett igjen, og en statisk innstallasjon er derfor et mål bedre egnet for å korrigere vrangsynet om at en nasjon har rett til å gjøre nettopp hva nasjonen selv vil på tross av alle nabolands (unntatt Kina, i dette tilfellet) og FNs vedtak.

Nord-Korea har tradisjon for å fjerne ris eller annen mat fra befolkningen ute i provinsene og få dette til sentrale strøk slik at ikke eliten sulter. Bøndene som lager maten sliter med feilernæring og mangelfullt kosthold som en følge av dette og FNs eget matvareprogram flipper ikke til med noen bistand.
    Historien viser at alle forsøk på å bidra med mat, ender hos eliten.

Så skal man så styrke enhetene som ligger sør for den 38. breddegrad samt i havet øst og vest for den koreanske halvøy ?
    Jeg mener man skal det, men kanskje ikke av direkte offensive enheter - et tungt feltsykehus er bedre psyops enn en bataljon KAV (unnskyld, KÆVV) og bedring av Sør-Koreas landsbygd i nord vil nok kunne bli kjent i Nord-Korea uten å måtte bli stemplet som kapitalistisk propaganda.

Selv om vi bidro med NORMASH den gang og vi for tiden har en flott fengende "klapp meg selv på skulderen fordi jeg er politiker"-trend om å sende tunge feltsykehus i korte misjoner til steder man ikke kan utrette noe på kort tid, så hadde vi via Røde Kors deltagelse etter NORMASH på hospitalskip. Det samme hadde danskene og kanskje vi burde se til naboland om en joint venture den veien ?

Ingeniørene av de mere trente og utstyrte skulle jo sammen emd svenskene til Darfur i fjor inntil FNs regime ble veid for lett og sudanesisk regjering sa nei. Dét toget er kjørt og enhetene i Sverige befinner seg i INTOPS mens de norske etter all sannsynlighet ikke er beredt for slikt de heller på stående fot.
    Tungt feltsykehus og tunge kampingeniører er to momenter på landsiden som etter 1990 er populært på Løvebakken å sende ivei og tanken er ikke så himla dårlig om man ser vekk fra lang opptreningstid eller andre engasjement for avdelingene.
    Hva så med Sjøforsvaret i fall vi skulle ta ett Hurtigruteskip og innrede som hospitalskip - det er jo KOP fra før av, og "alt" man trenger da er et støttefartøy med helipad så kan de være i full sving, de.
    Syns å erindre at FSAN har fler enn ett tungt feltsykehus på container samt det de måtte ha utenom - skulle ikke by dem eller FLO samt Hurtigruta (ikke noe bergensklingende HurrrtigrutÆÆÆNN her, neitakk - spader er fremdeles spader).

Tankeeksperimentet går da til at vi kan teoretisk sett sende ett hospitalskip (igjen) i form av moderne Hurtigrutefartøy, men dette må ha støtte. Danskenes Absalon og et av de nye fregattene er i sving rundt Bay of Aden så dem blir det ikke men hva med å få tilsvarense skip (samme klasse) nedover ?

Luft er for tiden opptatt med "Ni" sin deltakelse i MeS Faryab/omegn, og det begynner bli en stund siden F-16 deltok - vi kunne sendt en bunke fly ned og latt dem delta i f.eks overvåkninga av den 38. breddegrad over vannet. Seks'ish F-16, en Orion og så kunne NATO sendt nok en AWACS som vi jo er med i.

Tilbake til landstyrker - dersom man sendte FSAN og ENG heavy ned, kunne man samtidig sendt representanter fra Sivilforsvaret (sic) for å ta seg av mere sivilt rettede oppgaver. De har også begynnt se ut over landegrensene våre og selv om det er noen år siden jeg hadde kjennskap til hva som rører seg hos Sivilforsvaret har jeg tro på at noe kan de faktisk stille med.

Deretter har vi da et hav av NGO'er. Non-government organisations som Norges Røde Kors, en lokalavdeling av det internasjonale røde kors. Folkehjelpa med sine grønne kors, og flyktningehjelpa.
    Skulle Kongeriket stille i Korea nok en gang, hadde det vært bra om også sivile organisasjoner kunne etablert seg sør for 38. parallell og virket sammen med lokale sivile organisasjoner fra Sør-Korea.

Nord-Koreas store problem er måten ledelsen velger se informasjon utenfra på, alt er feil og alt er løgn. Som igjen er vårt problem.

Hva vil vel morgendagen bringe ?
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Sist endret av admin; 25-08-15 kl 18:22 Begrunnelse: Et lite headerbildet fra verdens mest moderne hjemmeside hører jo hjemme her.
    Beyond is where I learn

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Hei!
    Ikke skytt hvis jeg tar feil, men er ikke det norske forsvaret så tynt at hvis vi deltar der, at vi da ikke har nok folk her hjemme til å beskytte landet?

MVH Trommisen

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trommisen
    Hei!
    Ikke skytt hvis jeg tar feil, men er ikke det norske forsvaret så tynt at hvis vi deltar der, at vi da ikke har nok folk her hjemme til å beskytte landet?

MVH Trommisen
    Mot hva da ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Hei!

MVH Trommisen
    Mot hva da ?
    Mot de små stygge terroristene seff;-) Som forøvrig er Politiets oppgave, men som enkelte mener at Forsvaret skal brukes til..

Vel, igjen kommer alt an på hvilket ambisjonsnivå man legger seg på. Stab, rådgiver, sanitet, ingeniør eller stridsstyrker avgjør hva vi kan sende, samt mandat fra FN eller .no.
    I fare for å bli verbalt beskutt vil jeg påstå at det er betydelige ressurser latent i landet for å"mobilisere" en eller annen styrke. Både i HV og NROF er det mange som er villige til å gjøre en jobb, men dessverre så er ikke vi av interesse for regulære Hær-oppdrag. Vi er vel for gamle og dårlig trent, tenker jeg..
    Bumpibump TM

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    10
    For å bli personlig - heller to års tjeneste 100 m SØR for 38. parallell enn én dag i våre folkevalgtes Norge...

But hey, that's me.
    Beyond is where I learn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ok... Da har Nord Korea faktisk skutt opp en spilledåse... Av alle ting...

Det neste blir nok en bemannet romferd, for noen må vel trekke opp spilledåsen!
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Hei!

MVH Trommisen
    Mot hva da ?
    Med hva da?
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    "Så skal man så styrke enhetene som ligger sør for den 38. breddegrad samt i havet øst og vest for den koreanske halvøy ?
    Jeg mener man skal det, men kanskje ikke av direkte offensive enheter - et tungt feltsykehus er bedre psyops enn en bataljon KAV (unnskyld, KÆVV) og bedring av Sør-Koreas landsbygd i nord vil nok kunne bli kjent i Nord-Korea uten å måtte bli stemplet som kapitalistisk propaganda. "

Jeg oppfattet dette utsagnet som at han ville at Norge skulle stille med noen enheter sør for den 38.breddegrad. Jeg mener at Norge ikke har kapasitet til dette.

MVH

Trommisen

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    10
    Norge hevder å ikke ha kapasitet for dette.

Etpar flere årsverk og vi har det.
    Beyond is where I learn

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hei!

MVH Trommisen
    Det norske forsvaret er ikke stort nok til å forsvare norge, selv om vi har alle soldatene hjemme og ingen i intops.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    Hei!

MVH Trommisen
    Det norske forsvaret er ikke stort nok til å forsvare norge, selv om vi har alle soldatene hjemme og ingen i intops.
    Off topic, men dog...
    Hva var det Mood sa? ".. en Hær kapabel til å forsvare en middels bydel i Oslo", eller noe slikt;-)

Når det gjelder Nord-Korea og norsk bidrag tror jeg nok at de godeste hr. Gard Støhre og hr. Johansen i UD kommer til å "bidra" med eksemplarisk tradisjonelt norsk diplomati og forhandling... MAO fordømme begge sider og fremheve Kardemommeloven...
    Bumpibump TM

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6
    Dagbladet:
    Landet erklærer seg fritatt for våpenhvileavtalen av 1953.
    - Vi er ikke lenger bundet av våpenhvileavtalen etter Koreakrigen, erklærer Nord-Korea og sier at «Koreahalvøya snart vil være tilbake i en krigstilstand», melder BNO News.
    Quo vadis, Kim Jong Il?
    Bumpibump TM

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6
    Hvordan vil Kina stille seg ved en gjenopptagelse av krigen, og vil det gå så langt?
    Bumpibump TM

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6
    Er nord den aggressive part, så er jeg veldig tvilende til at Kina vil støtte de aktivt ihvertfall. De har aldri vært så krass i sin kritikk av Nord-Korea som de har vært de siste dagene og er nok veldig obs på effekten en større konflikt i regionen vil ha på deres fortsatte økonomiske utvikling.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Det er synd&skam at NordKoreas myndigheter lar sitt folk lide i kampen om å pisse høyest opp på treet. Når folket ikke har mer å tape vil kanskje folket snu seg mot sine ledere og forsøke en revolusjon..
    What happens in the garage, stays in the garage

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    En revolusjon mot de revolusjonære? Folket har jo ingen ressurser og de virker jo igjennom hjernevasket av lederne. Ikke mye grobunn for selvstendig tankegang og ethvert forsøk på motstand blir vell slått hardt ned på og hysjet ned.
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    6
    Nord-Korea fikk jo trumfet gjennom støtte hos Stalin den gang i '49 (?)..
    Vet vi hvilke andre stater som offisielt støtter regimet, her tenker jeg ikke på bananrepublikker a lá Cuba eller ny-revolusjonære som Venezuela..
    Russland??
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    Et par store spørsmål er:

1) Hva vet nord-koreanere om verden utenfor? Nærmere "1984" har vel ikke noe samfunn vært, ingen har tilgang til internett, alle radioer er forhåndsinnstilt på den nordkoreanske statsradioen etc. Stort sett fortelles nordkoreanerne at verden utenfor Nord-Korea er et rent helvete med helt forferdelige forhold. Selv om det av og til er hungersnød i Nord-Korea er det ingenting mot hvordan man har det i f.eks. USA, Europa eller Sør-Korea. Er folk i stand til å få informasjon som får dem til å gjennomskue dette?

2) Hvor realitetsorienterte og desperate er ledelsen? Er de villige til å gjøre noe helt desperat hvis de føler seg og sitt system truet?

Nord-Korea vil sikkert kunne gjøre stor skade ved å starte en plutselig invasjon i Sør-Korea. De har enorm ildstøtte i rør- og rakettartilleri i gigantiske mengder med rekkevidde til og forbi Seoul. De vil sikkert tape til slutt, men før det vil de kunne påføre meget store tap på amerikanere og sør-koreanere og på sivile. Materielle ødeleggelser i Sør-Korea vil sikkert bli enorme. Og hvis de bruker atomvåpen mot s-ør-koreanske byer, og kanskje Japan og, vil vi ha en virkelig ille situasjon.

At Nord-Koreas styrker er godt trent og voldsomt indoktrinerte er det ikke noe tvil om. I 1996 gikk en nord-koreansk ubåt på grunn på kysten av Sør-Korea. I tillegg til ubåt-mannskapet var det et antall spesialsoldater ombord som hadde et eller annet hemmelig oppdrag i Sør-Korea. Etter at de kom til land ble ubåt-mannskapet (11 mann) drept (om de gjorde selvmord eller ble skutt av spesialsoldatene er vel ikke helt sikkert). Dette var tydeligvis SOP i slike tilfelle, de var ikke godt nok trenet som spesialsoldater til at det var sannsynlig at de ville kunne ta seg tilbake til Nord-Korea, og man ønsket ikke at fanger skulle røpe noe. Spesialsoldatene splittet seg i flere team som forsøkte å snike/kjempe seg tilbake over land til Nord-Korea gjennom en av de største menneskejaktene som har foregått med tusenvis av sør-koreanske og amerikanske soldater og sør-koreansk politi. En del spesialsoldater kom seg kanskje gjennom. 17 sør-koreanere ble drept i kamp mot dem, 13 av de nord-koreanske spesialsoldatene ble drept av sør-koreanske styrker, en (som var såret og tydeligvis ikke klarte å følge ordre om å gjøre selvmord) ble tatt til fange. I 1998 ble en annen nord-koreansk ubåt funnet på grunn. Mannskapet lå døde ombord, det virket som om offiserene først hadde skutt de menige, og så seg selv. Ingen spesialsoldater ble funnet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15
    Kina er Nord Koreas fremste støttespiller. Men både Russland og Japan er viktige handelspartnere.
    Dette er vel et klassisk utspill fra Nord Korea - ikke noe nytt her, bortsett fra selve formuleringen. Nord Koreas utenrikspolitikk består i å skape en krisesituasjon for derefter å kreve hjelp/kompensasjon/innrømmelser fra andre land på grunn av krisen de selv har skapt. Temmelig stereotypt.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55
    En svært velinformert artikkel om den nordkoreanske ubåt-episoden i 1996 fant jeg her: http://findarticles.com/p/articles/m.../ai_n13822276/.

I følge denne var det en av nordkoreanerne som sannsynligvis klarte å ta seg tilbake.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    5
    forsvar av Norge? er det vi har HV til ;)
    Kavalerist

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Que?
    What happens in the garage, stays in the garage

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Enig med vurderingene over, og tror selv pkt 2 til hvlt er det viktigste:
    Hvor realitetsorienterte og desperate er ledelsen? Er de villige til å gjøre noe helt desperat hvis de føler seg og sitt system truet?
    Noen i ledelsen må åpenbart være klar over at de lever på en løgn, men å innrømme det vil være å miste ansikt, og kanskje er det bedre å gå ned "with a bang, and not a whimper"? (Hva ville Hitler ha gjort dersom han hadde fått kloen i en a-bombe helt på tampen av krigen?)

Kanskje er dette bare en ny runde i den sedvanlige utpressingen - "gi oss masse penger, ellers gjør vi noe fullstendig irrasjonelt". Kanskje er det rasjonelt for Kim Jong-il og vennene hans, men hva gjør de i det øyeblikk omverdenen ikke lenger vil spille spillet?

Jeg skal ikke spekulere i dét, men påpeke at de som både vet mest om kulturen, hvordan ledelsen tenker, og (sannsynligvis) har etterretninger om samtaler som foregår hos ledelsen i Nord-Korea, er kineserne. De kan nok ha en interesse av å beholde Nord-Korea som et buffer mot Sør-Korea og amerikanerne, men er ikke så dumme at de ønsker en atomkrig på dørstokken. Med andre ord: vi gjør klokt i å følge med hva kineserne foretar seg. Dersom de, som vanlig, bare halvhjertet støtter opp under sanksjoner, og fortsetter business as usual med Nord-Korea, ville jeg ikke vært så bekymret. Dersom de plutselig slår på stortromma i FN, mobiliserer, og evakuerer sivile i grenseområdene, ville jeg blitt ganske så urolig.

Edit:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fight Hard
    forsvar av Norge? er det vi har HV til ;)
    Ja, lykke til. Ring meg når dere har nedkjempet de 1,21 millionene fanatiske nord-koreanske soldatene, er du snill.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

PS:

Litt kuriosa: Nord-Korea bruker 15,8% av BNP (GDP) på militærvesenet.
    Dersom Norge hadde brukt et tilsvarende beløp, hadde vi ikke hatt et Forsvarsbudsjett på 32 milliarder kroner, som nå, men 40 milliarder...
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    US Dollar!

Det hadde blitt mange brigader, fly og båter, det!

(Alle tall hentet fra Wikipedia. Undertegnede tar intet ansvar for eventuelle feil, og kan komme til å starte atomkrig mot eventuelle kritikere.)

på Twitter

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff
    Kina er Nord Koreas fremste støttespiller. Men både Russland og Japan er viktige handelspartnere.
    Dette er vel et klassisk utspill fra Nord Korea - ikke noe nytt her, bortsett fra selve formuleringen. Nord Koreas utenrikspolitikk består i å skape en krisesituasjon for derefter å kreve hjelp/kompensasjon/innrømmelser fra andre land på grunn av krisen de selv har skapt. Temmelig stereotypt.
    Vi får håpe at verdens nasjoner ikke tar like lett på Nord Korea som deg.

Jeg har inntrykk av at for hver gang nordkoreanerne utfordrer verdenssamfunnet, blir de hakket mer aggressiv i sin retorikk og sine handlemåter. Nå har de satt av en mye større atomprøvesprengning enn sist, samt sendt avgårde flere missiler i sin maktdemonstrasjon - I tillegg til at de åpent truer Sør Korea med krig. Beredskapen høynes på begge sider av grensen, og tilfeldigheter kan fort være gnist nok til å sette i gang et fullskala krigsscenario her. Og da blir det blodig.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Selv om Nord Koreas militærvesen nok er svekket av år med hungersnød og elendighet, har de fremdeles nok ildkraft til å ikke bli tatt lett på. I følge Globalsecurity kan de opprettholde en ildrate på 500 000 granater i timen, uten å flytte en kanon, de første timene av en krig. I tillegg kommer 600 Scud og 200 Nodong (når Japan) ballistiske missiler. Landet har et stort arsenal av kjemiske våpen også.
    Seoul, med 24 millioner innbyggere i nærområdene, ligger kun 50km fra grensen. Selv et begrenset angrep vil kunne ha store konsekvenser.

En ny krig på den Koreanske halvøy kan fort bli den mest ødeleggende krig vi har sett på mange tiår, og finanskrisen vil fort akselerere ut av kontroll.

Vi kan ikke ta for lett på Nord Koreas sjakkspill.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Noen i ledelsen må åpenbart være klar over at de lever på en løgn, men å innrømme det vil være å miste ansikt, og kanskje er det bedre å gå ned "with a bang, and not a whimper"? (Hva ville Hitler ha gjort dersom han hadde fått kloen i en a-bombe helt på tampen av krigen?)
    Kanskje det blir som i spillet World in Conflict at Sovjetunionen istedet for å oppløse seg selv som det skjedde på ordentlig finner ut at de må starte en krig for å overleve p.g.a. elendig økonomi?
    Sitat Opprinnelig skrevet av wiki
    The game is set in an alternate 1989 in which the Soviet Politburo elects to take military action to preserve the crumbling Soviet Union, rather than see it fall apart.
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Argentina invaderte Falklandsøyene for å få fokuset bort fra interne problemer og misnøye med juntaen så det er ikke bare i dataspill sånnt skjer. At det kan skje i Nord Korea er ikke uttenkelig.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Re: PS:

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Litt kuriosa: Nord-Korea bruker 15,8% av BNP (GDP) på militærvesenet.
    Dersom Norge hadde brukt et tilsvarende beløp, hadde vi ikke hatt et Forsvarsbudsjett på 32 milliarder kroner, som nå, men 40 milliarder...
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    US Dollar!

Det hadde blitt mange brigader, fly og båter, det!

(Alle tall hentet fra Wikipedia. Undertegnede tar intet ansvar for eventuelle feil, og kan komme til å starte atomkrig mot eventuelle kritikere.)
    Problemet er bare at dersom vi hadde gjort det så hadde økonomien vært ganske langt nede i kloakksystemet, slik den Nord-Koreanske økonomien er.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Re: PS:

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    Problemet er bare at dersom vi hadde gjort det så hadde økonomien vært ganske langt nede i kloakksystemet, slik den Nord-Koreanske økonomien er.
    Faktisk ikke - sjekk oljefond! Men det er selvsagt ikke særlig reellt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78
    Så, så. Jeg mente jo ikke alvorlig at vi skulle gjøre det. Men, 40 milliarder kroner hadde ikke vært å forakte.

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    15
    Vi får håpe at verdens nasjoner ikke tar like lett på Nord Korea som deg.
    Tvert i mot. Nord Korea bekymrer meg meget. Et land hvis utenrikspolitikk går ut å provosere og å skape potensielt farlige situasjoner for å skaffe seg innrømmelser er livsfarlig. De får jo Iran og Libya til å virke stuerene. Blir ikke forbauset om de siste utspillene er et forsøk på å få oppmerksomhet fra USA igjen. Det jeg prøvde å si er at dette ikke er noe nytt fra den siden. Det er ikke første gang de erklærer våpenhvilen for opphevet eller at de ikke lenger føler seg bundet av den. Eller truer med å invadere Syd Korea fordi landet har hatt en militærøvelse med amerikanerne. Så har vestlige land med USA i spissen satt seg ned og pratet med dem. Gitt dem noen innrømmelser. Og så har de levd en stund på det. Kim Jong Il og co er så forutsigbare i sin uforutsigbarhet.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    0
    Nord-Korea vi ser i dag er et desperat regime, der den rike eliten tviholder på makten for å fremdeles kunne leve luksuslivet de lever i dag, godt skjermet fra resten av nord. Jeg har selv i en alder av 18 vært så "heldig" å få besøke Sør-Korea, og kan ærlig si jeg ble overveldet. Maken til grense har en gutt fra lille Norge aldri sett før. Det som skal være verdes best beskyttede grense(?) er fire kilometer bred og er et sammenhengende mineteppe. Dette vet dere nok fra før... Jeg kan med hånden på hjertet si at det må være nærmest umulig å krysse denne grensen, selv om nordkoreanerne har 1 mill+ soldater standby på andre siden av DMZ.

Jeg mener det Nord-Korea driver med er sabel-rasling, et desperat forsøk på å tiltrekke seg oppmerksomhet. Kim prøver forsiktig å få til samtaler med vesten. Om sabelraslingen skal taes dønn seriøst er ikke opp til meg å bedømme, men det bør taes med fullt alvor. Kim starter nok ikke en atomkrig, om han i det hele tatt er kapabel til det, men han bør taes seriøst, selv om alle er lei den råtne nissen der oppe i nord.
    Jeg er ærlig talt i tvil om at Kim jung jang jong har nok penger til i det hele tatt å starte en krig.
    ;)

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Det som er trist er at Nord og Sør ikke kan forenes på lang tid.
    Selv om folket i Nord klarer å kaste diakturet og lage en moderne liberal stat med demokrati og markedsøkonomi, så vil de ligge uendelig langt bak sør korea.
    En forening ala Øst og Vest Tyskland er umulig, da det helt sikkert ville medføre økonomiske overføringer til Nord fra Sør, noe som kunne tatt knekken på økonomien til sør.

Ang trusselene fra Nord så er dette kun en måte for regimet til å tvinge til seg ressurser.
    Nord korea vekseler mellom å lage atomvåpen, avikle de for økonomisk støtte, produsere atombomber igjen, for så å avikle de for støtte i det uendelige.
    Tror neppe Nord Korea vil starte en krig, så dum er ikke regimet, da de vet at det vil vere enden på både landet og regimet.
    Til forskjell fra Korea krigen står nå Nord Korea helt alene nå, uten støtte fra sine gamle allierte Kina og Sovietunionen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    6
    Selv om folket i Nord klarer å kaste diakturet og lage en moderne liberal stat med demokrati og markedsøkonomi, så vil de ligge uendelig langt bak sør korea.
    En forening ala Øst og Vest Tyskland er umulig, da det helt sikkert ville medføre økonomiske overføringer til Nord fra Sør, noe som kunne tatt knekken på økonomien til sør.

Ang trusselene fra Nord så er dette kun en måte for regimet til å tvinge til seg ressurser.
    Nord korea vekseler mellom å lage atomvåpen, avikle de for økonomisk støtte, produsere atombomber igjen, for så å avikle de for støtte i det uendelige.
    Tror neppe Nord Korea vil starte en krig, så dum er ikke regimet, da de vet at det vil vere enden på både landet og regimet.
    Til forskjell fra Korea krigen står nå Nord Korea helt alene nå, uten støtte fra sine gamle allierte Kina og Sovietunionen.
    Problemet nå er at alle med 5mrd USD kan kjøpe seg en ferdig atombombe som man har sett at virker. Og det er virkelig et stort problem. En ~5 kT ladning som går av når et containerskip legger til kai i San Fransisco, Rotterdam, Singapore eller Sidney er et virkelig mareritt. Det har nettopp nå blitt en mer reell trussel og det er skremmende.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass

Problemet nå er at alle med 5mrd USD kan kjøpe seg en ferdig atombombe som man har sett at virker. Og det er virkelig et stort problem. En ~5 kT ladning som går av når et containerskip legger til kai i San Fransisco, Rotterdam, Singapore eller Sidney er et virkelig mareritt. Det har nettopp nå blitt en mer reell trussel og det er skremmende.
    Helt klar over det men ser ikke på Nord Korea som noe stor trussel rundt det, er mer bekymret for korrupte Russland og ustabile Pakistan, som har mye mer atomvåpen en Nord korea.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass

Helt klar over det men ser ikke på Nord Korea som noe stor trussel rundt det, er mer bekymret for korrupte Russland og ustabile Pakistan, som har mye mer atomvåpen en Nord korea.
    Landet virker så desperat etter ordentlig valuta at det tror jeg de kan finne på å gjøre, selv om de løper risikoen det er å bli kjent som opphavet til bomben.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Guest
    Aftenposten: "Blodbadet alle vil unngå".

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3095402.ece

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    6
    Spørsmålet er hva som skjer om Nord korea plutselig bestemmer seg for å krysse den 38 breddegrad.
    USA har rundt 30tusen soldater i Korea nå, men det spørs om USA og NATO for den saks skyld har kapastiteter til å sende folk til Korea nå som de er ganske oppbundne i Afhganistan og Irak.
    Dermed kan Sør Korea fort ende opp med å kjempe alene på bakken, men med kanskje kun luftstøtte fra USA og NATO.

En ting er sikkert, om Nord korea bryter over grensen vil mange land som sender styrker for å hjelpe sør korea få seg en overaskelse, da mange doktriner for tiden er basert på å bekjempe lav intensitets opprør i Afghanistan og slik, og ikke til å bekjempe et massivt angrep fra en hær som nærmer seg flere hundre tusen. Er noe annet enn Taliban det.

Når jeg tenker meg om så er ikke en invasjon av sør korea av Nord korea en så urealistisk. Riktig nok skal ledelsen i Nord Korea vere ganske gal for å prøve det, men du vet aldri med Nord Korea.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 17 12311 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter