Side 1 av 10 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 365
    Menig
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    0

Fallskjermjeger 2011

Nå er det vel vår tur til å starte vår egen side, vi som skal inn til fallskjermjegeropptak i 2011 , i og med at 2013 allerede er i gang. Her kan folk skrive om trening, opptakskrav, diskutere forskjellige ting rundt opptak og tjeneste osv.
    Også fint om folk skriver litt om seg selv og om hvordan de ligger ann i folhold til de fyskiske kravene!

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    0
    Gutt på 17 år her som er gira på opptaket i 2011. Ligger greit an fysisk, men er en stund siden jeg har trent skikkelig nå. Litt usikker på om jeg greier alle minstekrava per dags dato, iallefall ikke hangups, så derfor skal jeg starte med marinejegerprogrammet så snart den verste snøen har lagt seg.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    0
    Snø er vel ingen hindring!?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MSperre
    Snø er vel ingen hindring!?
    Her utpå landet jo;) Siden treninga ikke akkurat haster så veldig for meg nå, så må jeg faktisk innrømme at jeg ikke gidder å drasse rundt i en halvmeter med snø her.

Så inntil videre holder jeg meg til styrketrening.

Menig
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    0
    Klarer selv så vidt alle styrkekravene, og løpstestene er det en stund siden jeg har testet og lå rundt tideskravet (husker ikke om jeg var over eller under), men tror jeg er dårligere nå for jeg har trent lite kondisjon i det siste.

Tempo: God trening nå er å gå lange turer i skogen. Du sliter deg ordentlig ut når du må vasse i snø opp til låra i timesvis ;)

Menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    0
    Jepp, snøen rekker ihvertfall opp til låra i skogen her, så det hadde absolutt vært verdt å ta seg noen turer.

Akkurat vært ute på en times løpetur nå, og nå ligger den seriøst verste drittsnøen jeg vet om. Ble klissblaut, men da var det ekstra godt å komme seg i dusjen etterpå! :)

Menig
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    0
    Det må vel være noen andre her på forumet som har tenkt seg på fallskjermjegeropptaket 2011?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Heisann!

Gutt 19 som skal søke i 2011. Ligger greit ann mtp styrkekrav, driver mest med styrketrening for tida. Har slitt med kyssesykevirus i 3 år , håper derfor på å snart komme igang med kondisjontrening.
    Live your life

Menig
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    0

Yeah

Ohoy! Kjenner konkurranseårene mine pumper rundt om kring i kroppen min i dette sekund, er ikkje av egen vilje, men men. Er enda ikkje helt sikker på om jeg skal søke. Men tenker å prøve å få søkt til 2011. Er forresten 17år ja. Ligger bra ann i forholdt til kravene, med unntak til pullups. Men ja, jeg vil prøve å vere aktiv i denne posten etter hvert:)

Menig
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    0

Re: Yeah

Jeg er også 17 år og har lyst til å komme inn som fallskjermjeger i 2011.

I det siste har jeg begynt å trene fem dager i uken, både styrke og kondis. Var ikke så veldig naturlig sterk i begynnelsen, men nå har det begynt å komme seg etter mange økter på trenningsstudio.

Å oppfylle alle kravene er jeg ikke så langt unna, men om et halvt år sitter nok alt.
    Fallskjermjeger 2011

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5
    Jeg har tenkt til å prøve meg på FJTR '11 opptaket. Har knekt hånden, så treningen er litt begrenset for øyeblikket. Har tenkt til å trene mest ved å gå turer//fjellturer/jogging. Gleder meg veldig, skal bli litt mer aktiv her på forumet når hånden er operert og rehabilitert. Er så klamt å jogge med gips, og hånden klistrer seg fast, og osv.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    0
    Ta det med ro, enda 2 år til. Få nok hvile, spesielt dere med skader og du med den knokkne hånden. Ingen hast nå:)

dere kan for eksempel leke med tankene imens?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av HLS
    Jeg har tenkt til å prøve meg på FJTR '11 opptaket. Har knekt hånden, så treningen er litt begrenset for øyeblikket. Har tenkt til å trene mest ved å gå turer//fjellturer/jogging. Gleder meg veldig, skal bli litt mer aktiv her på forumet når hånden er operert og rehabilitert. Er så klamt å jogge med gips, og hånden klistrer seg fast, og osv.
    Skal fortelle deg en ting. Ikke bekymre deg så veldig. Brodern fikk senebetennelse i leggen en uke før FSK opptak som er hardere enn FJK opptaket og han kom inn. Det handler om å gidde! Sørg for at du har en fin kondis og styrke, du trenger ikke å være supermann. Det handler om hodet ditt! Hva du tenker, hva du gjør, hva du orker. Skal inn selv til FJK nå i år. Feirer russetiden for fullt nå, og kondisen har gått ned som faen, men hey! 2 måneder etter russetiden har jeg tid til å trene meg opp på et ok nivå igjen! Advice: Ha en ok til bra fysikk, det er hue det handler om, klarer ikke å få sagt det nok. Det er ingen som vet før du har vært på opptak om du klarer det eller ikke. Det var en kompis av meg som var nr. 2 i Norge i langrenn, han kom ikke inn. Ikke pga fysikken, men pga han følte at det ikke var noe for han, mentalt. There you go!

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av SPN
    Skal fortelle deg en ting. Ikke bekymre deg så veldig. Brodern fikk senebetennelse i leggen en uke før FSK opptak som er hardere enn FJK opptaket og han kom inn. Det handler om å gidde! Sørg for at du har en fin kondis og styrke, du trenger ikke å være supermann. Det handler om hodet ditt! Hva du tenker, hva du gjør, hva du orker. Skal inn selv til FJK nå i år. Feirer russetiden for fullt nå, og kondisen har gått ned som faen, men hey! 2 måneder etter russetiden har jeg tid til å trene meg opp på et ok nivå igjen! Advice: Ha en ok til bra fysikk, det er hue det handler om, klarer ikke å få sagt det nok. Det er ingen som vet før du har vært på opptak om du klarer det eller ikke. Det var en kompis av meg som var nr. 2 i Norge i langrenn, han kom ikke inn. Ikke pga fysikken, men pga han følte at det ikke var noe for han, mentalt. There you go!
    FJK, hva er det?
    "- Der var nogle af vores egne folk, der var i fare for at blive slået ihjel. Så var vi nødt til at køre derud og tale hårdt til de andre. Det var det, vi gjorde under operation Bøllebank,"

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av orjan88
    FJK, hva er det?
    Kan vell kalle det et uoffisielt forkortelse for Fallskjermjegerkommandoen

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6
    Kan vell kalle det et uoffisielt forkortelse for Fallskjermjegerkommandoen
    Fallskjermjegerkommandoen? har jeg aldri hørt om...
    "- Der var nogle af vores egne folk, der var i fare for at blive slået ihjel. Så var vi nødt til at køre derud og tale hårdt til de andre. Det var det, vi gjorde under operation Bøllebank,"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Kansje han mente Hærens Jegerkommando ørjan ?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Yeye pirke pirke! Alle skjønner tegningen ;) Synes Fallskjermjegerkommandoen er et pent ord. Har også hørt folk si det før, dunno why.

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    HJK/FSK er veldig generelt. Skal man kjapt spesifisere hvor i avdelingen man tjenestegjør bruker man som regel esk. nummer. FJTR er derimot fullt gangbart som fortkortelse, regner med at det er denne du har hørt?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Helt ærlig så har jeg ikke hørt om FJTR før. Men jo, HJK vet jeg.

Menig
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    0
    Tror FJTR står for fallskjermjegertroppen, den troppen alle fallskjermjegere i Norge er en del av.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Fjtr har jeg aldrig hørt om

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15
    http://www.mil.no/haren/hjk/start/fa...jeger_troppen/

Det er altså bare et annet navn for HJK?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av lassepdsn
    http://www.mil.no/haren/hjk/start/fa...jeger_troppen/

Det er altså bare et annet navn for HJK?
    Ja kjært barn mange navn syntes bare det hørtes litt fremmed ut ,hørte ikke den betegnelsen i min tid =) Da het det kun :Hærens Fallskjermjegerskole jeg begynner visst å bli gammel.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Altså. her nytter det ikke å finne opp egne betegnelser fordi det høres "fint ut" eller fordi "noen har sagt det".

Det fremgår ganske tydelig på www.mil.no. Det som ikke står der om organisering er ikke offentlig.

FSK-HJK er en spesialstyrke. Yrkessoldater. ”Forsvarets Spesialkommando- Hærens Jegerkommando (FSK-HJK) skal være en fleksibel og operativ spesialstyrke som med høy reaksjonsevne og kvalitet skal løse nasjonale og internasjonale oppdrag” Og det er det vi legger ut om dens organisering etc.

Fjtr - Fallskjermjegertroppen - er førstegangstjenestegjørende soldater som utdannes til fallskjermjegere. De har den mest utfordrende (ihvertfall fysisk) førstegangstjenesten i Hæren. Der er det de som opptrer på denne tråden er på vei. Her er en grei beskrivelse av deres verden: http://www.mil.no/haren/hjk/start/falls ... eID=163759

Vennligst ikke improviser avdelingsbetegnelser eller organisering.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5
    Har begynt med 160 situps hver dag, siden jeg ikke kan gjøre så mye annet for øyeblikket. Går noen turer i skogen, men trener ikke så hardt nå.

Altså bare situps, tar ikke noe annet (alt med armer er out of the question pga brudd i hånden).

Kaller det operasjon pondus!

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5
    Årets første joggetur. Det var 90% hat og 10% melkesyre/blod/svette. Greit å få det overstått. Er bare å kjøre på nå. Har tatt av gipsen, så nå kan jeg trene kondisjon. Men må operere etter sommeren.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0

Re: Fallskjermjeger 2011

Correct me if im wrong, men 92 årgangen skal inn i 2011 sant? :P

Er 17 selv og mega klar for og komme med.... Styrke går greit, men sliter litt med situps derimot er jeg sterk i pullups.

Jeg er ikke så stor derfor er pull ups og push ups ikke noe problem, har ikke begynt trene med sekk og tror dette blir et betraktlig større problem. Kondisjons messig ligger jeg helt kurant an, går på idrettslinja så får 10 treningstimer der pr uke pluss egentrening så blir spennende dette ;)

Hvor mange timer i uka går til trening hos dere andre iverige? Fint og vite hvor mye arbeid som legges ned fra andre også =)

Vi trenes ;)

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0

Slenger på et kjapt spørsmål, noen som kan prøve og forklare meg hvordan situps du må ta på opptak?

Beina i bakken, over benk, i luften?

Må man ta med vri eller bare rett opp?

Og hvor langt opp.....

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Bugg1
    Slenger på et kjapt spørsmål, noen som kan prøve og forklare meg hvordan situps du må ta på opptak?

Beina i bakken, over benk, i luften?

Må man ta med vri eller bare rett opp?

Og hvor langt opp.....
    Bena i bakken, 90 graders vinkel i kneet. Hodet skal være nede i bakken for vær repetisjon. Albuen skal treffe innsiden av motsatt kne. Telleren holder føttene dine nede. Hvor mye du vrir eller hvor langt opp du fører overkroppen er mer eller mindre opp til deg, så lenge albuen rører ved motsatt kne som beskrevet.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    0

Ta en tiit på denne Linken http://www.fallskjermjeger.no/fysisk.wmv
    den viser deg hvordan testene skal utføres fant den på mil.no

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av essa
    Tusen takk for den der.

5 hang ups (opptrekk)
    35 situps (festede bein)
    20 ryggups (ryggrulle)
    30 armhevinger (pushups)
    5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter
    7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

Er dette de riktige opptakskravene?

Mulig jeg er litt cacky, men alle styrke kravene så jo lett ut + 5000 meter.... trodde det var mye hardere.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av essa
    Tusen takk for den der.

5 hang ups (opptrekk)
    35 situps (festede bein)
    20 ryggups (ryggrulle)
    30 armhevinger (pushups)
    7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

Mulig jeg er litt cacky, men alle styrke kravene så jo lett ut + 5000 meter.... trodde det var mye hardere.
    Det er minstekravene, ja. De er satt for å sile ut de som virkelig ikke har fysisk grunnlag for å greie seg gjennom et år som fallskjermjeger. Hvis du bare så vidt består minstekravene må du virkelig ha en overnaturlig vilje og en ekstrem mental styrke for å komme deg gjennom fallskjermjegeråret. Jo bedre form du er, jo færre vegger vil du møte, og jo lettere blir det å holde ut. Det vil komme stunder der du er gjennomvåt, kald, sulten, all hud på føttene dine er flerret av og du mest har lyst å legge deg ned å dø. Uansett fysisk og psykisk styrke: du kommer helt sikkert til å treffe veggen minst én gang under opptaket - og det er da det gjelder å ha motivasjonen på topp og jernviljen i behold. Kort fortalt, du burde komme deg i så god form som overhodet mulig.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    0

Hvordan er 5000m??
    er den vanlig med joggesko eller er den med uniform og støvler og resten av pakka??

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    5

Hvis hånden er knekt og en ikke ønsker/har mulighet til å trene så hardt fysisk, men kan gå turer i skogen så har jeg et godt tips.

Kart og kompass.... Det er SÆRDELES viktig!!

Menig
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    0

Gutt, 20 år fra oslo.

Tenkte jeg skulle prøve meg på Fallskjerm 2011

klarer de fleste fysiske kravene

Trenger bare mer trening på ryggrulle. Har ikke testa speedmarsjen min ennå. Regner med at det er den jeg må bruke litt tid på.

Hvis alt det kommer i boks så ligger jeg greit over krava, men man vet jo aldri. Alle prøvene skal vel tas på en dag tror jeg. Ekke sikker på marsjen, men i en sånn sammenheng blir ivhertfall jeg mindre i stand til å gjøre det like bra på øvelsene. Antatt at dem går rett etter hverandre med kun få minutters pause.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6

Tusen takk for den der.

5 hang ups (opptrekk)
    35 situps (festede bein)
    20 ryggups (ryggrulle)
    30 armhevinger (pushups)

Merk deg at det ikke er spesifisert når de fysiske kravene skal oppfylles. Jeg skal ikke si noe om når, hvor og om.
    Men bruk fantasien, så skjønner du hva jeg vil frem til.
    I got retard strength.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    0

Jeg skal søke FJ 2011 jeg også....er snart 17år (92)

Akkurat nå følger jeg MJK's treningsprogram og klarer alle minstekravene til FJTR med relativt god margin.

Og er det noen som har noen kommentar om bruk av kreatin i treningen mot opptaket?

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Mountmaster
    Jeg skal søke FJ 2011 jeg også....er snart 17år (92)

Akkurat nå følger jeg MJK's treningsprogram og klarer alle minstekravene til FJTR med relativt god margin.

Og er det noen som har noen kommentar om bruk av kreatin i treningen mot opptaket?
    Skriver her som jeg skrev i MJK-tråden.

"Kreatin har kun vist å ha effekt i såkalte eksplosive idretter med korte intervaller av eksplosiv styrke og kort pause mellom hver anstrengelse. Styrketrening og sprintere kan dra nytte av det. Jeg antar du skal på MJK-opptak? Du vil isåfall ikke ha noen nytte av kreatin i det hele tatt. Vannbindingen øker kraftig under en kreatin-kur, noe som gjør at du må drikke mye mer - heller ikke gunstig under et slikt opptak.

Konklusjon: legg kreatinen igjen hjemme. Hvis du dropper ut av opptaket og bestemmer deg for å bli bygger istedet, så må du gjerne dra den frem igjen!"

Menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Pondusfaktor
    0

ok, da tror jeg ikke Kreatin er det jeg satser på...

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 10 123 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter