Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 157

Tråd: Skjold-klassen

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Deilig å se.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8
    Bumper denne tråden med å vise hva Discovery-channel har å si om Skjold-klassen;

http://www.aftenposten.no/nyheter/--...l#.UY4e6aKeMZm

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Besetningen kan spise frokost i Bergen og middag i Tromsø

BERGEN: Den sjette og siste i serien* av nye, hurtig*gående korvette*r til Sjøforsvaret er nylig *levert fra verftet Umoe Mandal.

De spesielle båtene med radaravvisende katamaranskrog i glassfiber er verdens raskeste, serieproduserte marinefartøy.

– De har en såkalt transitthastighet på 47 knop og en gradert eller hemmelig topphastighet på mer enn 60 knop, opplyser kommandørkaptein Ståle Kasin som er sjef for MTB-våpenet*, til Teknisk Ukeblad.
    Les resten hos TU: http://www.tu.no/industri/2013/06/09...iddag-i-tromso

Flotte fartøy!

Får håpe man får driftsmidler på plass slik at de kan brukes og ikke bare blir liggende til kais.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Men hva er det de egentlig skal brukes til? Ikke kan de frakte noe - inkludert tropper - såvidt jeg forstår. Skal de dukke opp rundt neset og plaffe på fremmede kryssere (noe som virker noe urealistisk) eller hva?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    No er heller ikkje fregattane vore eigna til transport av verken tropper eller noko anna. Bekjempe fiendtlege fartøy er sjølvsagt ei av oppgåvene til både korvettane og fregattane, når NSM er på plass kan dei engasjere fienden på langt hold. Eskorte er ei oppgåve dei kan utføre, for eksempel eskortere troppetransport. Suverenitetshevdelse i norsk farvatn, rett og slett vise flagget, har den fordelen at dei kjem forholdsvis fort på plass.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Er det ikke flystyrker som først og fremst skal engasjere fienden på langt hold? Jeg ser at det finnes noen ting å bruke de til, men jeg skjønner ikke helt rollen i vårt lille sjøforsvar - hverken alene egne styrker eller i samvirke.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Du får spørre politikerne hva de vil SKJOLD-klassen skal brukes til, det var jo de som absolutt ville ha baljene i sin tid.

Fine å se til, og de har da en form for misjon i totalforsvaret - men de samme politikerne har jo også bestemt at vi ikke skal ha noe totalforsvar.

Jeg er mektig spent på hva de båtene vil bli brukt til framover - kaiplassparkering, dorging eller oppdrag i f.eks sund mellom holmene i indonesisk sjørøverfarvann, Adenbukta und zu weiter und zu weiter. Om det er de eneste alternativene som finnes, så tror jeg at svaret er gitt.
    Beyond is where I learn

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7
    Marinen er såvidt jeg vet fornøyd med Skjold-klassen. De har gode sensorer, er svært raske, og har som sagt NSM-missilene som jo er et svært kraftig våpen. Det at de overlapper med andre enheter er vel ikke nødvendigvis et problem, vi har jo få enheter av alt og Skjold-klassen er jo mye rimeligere i drift enn f.eks. Nansen. Er det ikke bedre å ha 1-2 fregatter + 3-4 Skjold, enn å ha bare 1-2 fregatter?

Forsvarets hovedoppgave er vel til syvende å sist å forsvare norsk suverenitet. Så det at de vil kunne utgjøre en stor trussel mot en eventuell fiende er vel et stort pluss. Så får vi heller sende fregattene til Aden-bukta om det er nødvendig.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Skal landet ha eit forsvar i det heile treng vi ei marine. Utan ei marine kan vi ikkje beskytte kysten i det heile. At marinen burde ha vore større enn det den er noko anna, vi har ein lang kyst. Og vi har eit stort havområde der det er mykje verdiar.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Skal vi forsvare Norge må vi ha et forsvar.
    Beyond is where I learn

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Skal vi forsvare Norge må vi ha et forsvar.
    Ja, det stemme.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Skal landet ha eit forsvar i det heile treng vi ei marine. Utan ei marine kan vi ikkje beskytte kysten i det heile. At marinen burde ha vore større enn det den er noko anna, vi har ein lang kyst. Og vi har eit stort havområde der det er mykje verdiar.
    God dag mann hostesaft.

Det kan godt hende jeg ikke forstår moderne maritime operasjoner i tilstrekkelig grad, men det jeg lurer på er rett og slett hvilke trusler de skal brukes mot i hvilken rolle. Flaggvifting er ikke en rolle.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    91
    For noen år siden var jeg sterk motstander av kystkorvettene, også i innlegg på dette forumet, men når vi nå en gang er stuck med dem, får vi gjøre det beste ut av det. Det er selvsagt et godt poeng at de raskt og forholdsvis lite synlig kan komme seg frem til et område for å avfyre sine NSM. At de er billigere enn fregattene i drift gir også mulighet for å gi marinen synlighet uten at det koster alt for mye.

Det er ikke nødvendigvis et problem at man har overlappende kapasiteter, operativt sett kan det være bra. Hovedårsaken til at jeg var negativ er at jeg ser på forsvarsbudsjettet som en endelig størrelse, hvilket betyr at penger brukt her gjør at man mister en kapasitet et annet sted.

Uansett, nå håper jeg at noen kloke hoder koker sammen et operasjonskonsept som gjør at Forsvaret som sådan får mest mulig stridseffekt ut for pengene som brukes til kystkorvetter.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    God dag mann hostesaft.

Det kan godt hende jeg ikke forstår moderne maritime operasjoner i tilstrekkelig grad, men det jeg lurer på er rett og slett hvilke trusler de skal brukes mot i hvilken rolle. Flaggvifting er ikke en rolle.
    Suverenitetshevdelse er ein viktig del av marinens oppgåver. Ellers kan Skjold klassen brukast til mykje av det same som fregattane. Til mange oppgåver er dei meir egna på grunn av størrelsen og farten. Den trusselen Skjold er dårlegast mot er nok mot Ubåt. Så vidt eg veit har dei dårleg med middlar å sette inn mot Ubåt.
    På grunn av fart og størrelse er den ein trussel mot alle overflatefartøy som planlegg å ta seg inn mot norskekysten. Dei kan operer i det skjult, der dei kan skygge eit fartøy utan at det fartøyet veit om det. Og det kan openlyst eskortere sivile fartøy gjennom leia.
    I ein krig/krise situasjon er den viktigaste oppgåva til marinen å halde skipsleia open slik at vi kan få forsyningar og forsterkningar til Norge. Og frå eine dele av landet til den andre.
    Det vart påstått frå forskjellig hald at eit MTB våpen (korvette) ikkje var nødvendig i Norge for det var ubrukleg i internasjonale operasjonar. To gangar har marinen vist at det var feil, begge gangane med utslitte gamle MTB.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22
    P 6360 – Kjøp av narremiddel

Bakgrunn og overordnet målsetning:
    Oppgradering av selvforsvarssystemer til Skjold-klassen.

Omfang:
    Under utredning.

Prosjektstatus: MP

Milepæler:
    Godkjent prosjekt: 2017
    Kontrakt: 2018
    Leveransen avsluttet: 2021

Kostnadsanslag:
    10 – 100 mill. kroner
    http://www.regjeringen.no/upload/FD/...-mars-2014.pdf

Hva slags narremidler er dette? Flares, chaff?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Ren Tipping fra min side er en levetidsoppdatering av chafflaunchers, husker jeg leste at systemet de har hadde potensiale for oppgradering underveis. Fiffig norsk ord for decoy, har sansen

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Sv: Skjold-klassen

Hva tenker dere om Skjold-klassen?

Er det en god erstatning for Hauk-klassen?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Tjenestegjorde på hauk og har ikke veldig dyptgående kunnskap om skjold. Men jeg vil tro at når du tar med hastighet, våpenplattform med sin enorme rekkevidde og stealthiness, så gir den noen strategiske fortrinn som får hauk til å se fryktelig gammeldags ut.

Hauk kunne slå hardt til, men måtte regne med å ta voldsomme tap i prosessen. Up close and personal.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Nå er jeg langtfra noen ekspert på området, men det var vel ikke meningen at de skulle erstatte direkte? Vi har forskjellige våpenplattformer til forskjellige roller - og både forutsetningene for "naboene" i rekken av våpenplattformer har vel endret seg, våpnene har endret seg (behov for line of sight), virkemidler for skjul har endret seg og fiendens antatte handlemåte og ressurser har endret seg.

Jeg er vokst opp med Hauk i "hagen" og de fremsto slik en krigsmaskin skulle for meg. Skjold skjønner jeg ikke helt, men jeg tror sammenligningen som sagt ikke helt holder.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Hauk klassen er vel beregna for å operer fleire i lag, slik MTB våpenet har hatt for vane i mange år. Mens Skjold klassen er beregna meir for å kunne operere på eigahand som ei sjølvstendig einheit. Begge klassane kan sjølvsagt operere på begge måtar, men spesielt Hauk hadde nok ein fordel når dei var fleire. I utgangspunktet var Skjold ein erstatning for Hauk, men som forsvaret seie, så er Skjold ein korvette og Hauk var ein MTB. Så Norge manglar i grunn ein klasse som vi har hatt i mange år. Hugsar eg ikkje feil var Rab verdens første MTB og den var norsk. Når Hauk var i Libanon fekk eg inntrykk av at dei tyske MTB offiserane misunte Norge for Hauk klassen. Snakka med ein han meinte at Hauk var omtrent umulig å slå ut i norsk farvatn.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Litt om Hauk- og Skjold-klassen:

https://no.wikipedia.org/wiki/Hauk-klassen

https://no.wikipedia.org/wiki/Skjold-klassen

Kom over denne rapporten fra NTNU fra 2012, om Skjold-klassen:

Konklusjonene i denne evalueringen kan sammenfattes som følger:
    1. Anskaffelsen av Skjold fartøyene bidrar til at Norge er i ferd med å få en av Europasmest moderne mariner. Sjøforsvaret har fått doblet sin overflatekapasitet, noe som erviktig for å styrke terskelen for et eventuelt angrep.

2. Med anskaffelsen av de seks Skjold fartøyene har Forsvaret anskaffet seks fartøyersom er noe langt mer enn det man tradisjonelt forbinder med en MTB. Fartøyenekalles derfor nå korvetter med de militære egenskaper og kvaliteter som ligger i dennebetegnelsen.

3. Prosjektet har levert seks fartøyer med en ytelse, funksjonalitet og kvalitet somtilfredsstiller alle de resultatmål som var satt for leveransen. Dette er gjort på enkostnadseffektiv måte. Men samtlige seks fartøyer vil først være ferdigstilt i 2013,hvilket er en forsinkelse på 3 ½ år i forhold til opprinnelig tidsplan.

4. Det er ikke uttrykt samfunnsmål for prosjektet. Det er bred enighet om at prosjektetvil oppnå sine effektmål, om enn i noe varierende grad for hvert av disse.

5. Det er knyttet næringspolitiske formål til prosjektet, selv om ikke dette er klart uttrykti dokumentene. Utover selve leveransen er det ikke oppnådd næringsmessigevirkninger for de to norske leverandørene. For Umoe har prosjektet med forsinkelserog dagbøter medført at inntjeningen er blitt begrenset og etter hvert med betydeligetap.

6. Det er ulike syn på Skjold fartøyenes relevans i dagens situasjon. En gjennomgang avSkjoldfartøyene i forhold til øvrige plattformer viser at det både er komplementaritetog overlapping, noe som av tilhengerne av anskaffelsen fremheves som å underbyggedens relevans. Samtidig blir det av andre pekt på at fartøyene har en lav relevans fordide representerer en betydelig overdimensjonering i forhold til de oppgaver de skalivareta, og at disse oppgavene i stor grad ivaretas av andre plattformer.
    https://www.ntnu.no/documents/126186...ust%202012.pdf

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Gamle rap var en litt annen greie selv om klassen bærer samme navn.

Man kan lese om norske MTB-operasjoner på norskekysten under andre verdenskrig, og egentlig se blueprinten på hvordan Hauk jobbet i antiinvasjonsrollen.

Man bruker etterretning om fiendens bevegelser til sin fordel, og bruker EKSTREM kjennskap til farvannene til å legge seg i vent i fordelaktig posisjon inntil fienden kommer i skuddlinjen. Som sagt over, aller helst ønsket man at flere båter kunne skyte kryssild. Det sier seg selv at hvis åtte torpedoer og en drøss med pingvinmissiler skytes mot en styrke inne i en fjord, så blir det fort stygt.

Jeg tror faktisk ikke det var en eneste øvelse jeg var på med Hauk hvor det skjedde at vi ikke fikk skyte først. Og motpart på de øvelsene var stort sett norske marinestyrker som ikke akkurat var ukjent med vår taktikk.

Der jeg derimot er sikker på at Hauk ville kunne ta store tap i retur er i eksfiltrering etter et slikt overfall, gitt den mengden jagerbombere og kamphelikoptre vår nabo i øst hadde å pøse

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Etter ei øving i Middelhavet (Frankrike var det vel) vart det diskutert korleis motparten skulle kunne gjere det betre ved neste øving. Eit glupt hovud kom med konklusjonen, ikkje inviter den norske Hauk klassen. Det var ca 6 mnd før klassen hadde sin siste seilas som eit KNM fartøy.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    91

Vi får trøste oss med at ni av ti afrikanske krigsherrer synes Hauk er fine fartøy.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Skjold-klassen kritiseres for overlapp med andre kapasiteter. Jeg er ikke sikker på om det er en så stor ulempe. Man bør ikke glemme at Skjold har svært gode sensorer. I tillegg så er 1-3 fregatter altfor lite for de store havområdene som Norge har. Skjold har ikke anti-ubåt, men forflytte seg svært raskt, og som sagt de gode sensorene vil øke "situational awareness" til en relativt billig penge.

Når den tilslutt fases ut, vil jeg foreslå at den erstattes med en "ekte" korvett, gjerne en modernisert Visby:

https://en.wikipedia.org/wiki/Visby-class_corvette

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av loke2 Vis post
    Når den tilslutt fases ut, vil jeg foreslå at den erstattes med en "ekte" korvett, gjerne en modernisert Visby:

https://en.wikipedia.org/wiki/Visby-class_corvette
    Er det ikke mer fornuftig å heller anskaffe flere ubåter?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Akkurat nå har vi skjold klassen, det er en båt, ikke si noe, da forsvinner den når vi får F-35
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Akkurat nå har vi skjold klassen, det er en båt, ikke si noe, da forsvinner den når vi får F-35
    Skal vi samtidig kvitte oss med hæren?

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Håper da ikke det, synes vi har kuttet litt for mye allerede
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    10

Den neste ubåt-klassen ligger an til å bli mye større enn Ula-klassen, og vil ha lengre rekkevidde og utholdenhet. KJK står i fare for å bli redusert til å kun drive med bording og styrkebeskyttelse, og TBS blir i så fall mest sannsynligvis lagt ned (om vi er heldige blir stridsbåtene deres overført til andre avdelinger, bl.a. SHV). Alta – og Oksøyklassen erstattes av konteinerbaserte MCM-team om FSJ får det som han vil, og når F-35 med JSM er på plass er tida sannsynligvis også ute for Skjold klassen.

Vi ser altså en fortsettelse av utviklingen i SJØ de siste 20 årene: Et skifte fra inshore til offshore.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    81

Det er jo mye mer gøy for en marineoffiser å stå i hvit uniform på brovingen på et skikkelig krigsskip og kjenne passatvinden i Karibien mot ansiktet enn å hoppe rundt midtvinters i krapp sjø i en kald MTB i Vestfjorden ....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Skal vi samtidig kvitte oss med hæren?
    Den jobben er vel stort sett gjort allerede.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Bratwurst Vis post
    Den neste ubåt-klassen ligger an til å bli mye større enn Ula-klassen, og vil ha lengre rekkevidde og utholdenhet. KJK står i fare for å bli redusert til å kun drive med bording og styrkebeskyttelse, og TBS blir i så fall mest sannsynligvis lagt ned (om vi er heldige blir stridsbåtene deres overført til andre avdelinger, bl.a. SHV). Alta – og Oksøyklassen erstattes av konteinerbaserte MCM-team om FSJ får det som han vil, og når F-35 med JSM er på plass er tida sannsynligvis også ute for Skjold klassen.

Vi ser altså en fortsettelse av utviklingen i SJØ de siste 20 årene: Et skifte fra inshore til offshore.
    Det kan hende Ubåtene blir større, men det er bare om tyskerne vil ha sin egen Dolphin. Vi blir med om de kjøper ubåtleverte JSM. at båtene blir større er ikke ideelt men om antiubåtkrigføringen blir mer effektiv må man ha ildkraft og offensiv evne. Da kommer størelsen.

Kjk har blit diskutert i annen tråd.

Alta og oksøy er igjen en oppskrift på hvordan komboen nærings og distrikspolitik går full retard.

Minekrigføring blir stadig mer robotisert, man kan rett og slet holde seg lang unna mens Auv gjør jobben.
    En container kan man kjøre på bil og deployere fra en brygge, leie inn en supplybåt, eller i teorien skyve inn i hangaren på en Nansen. Så man velger selg kyst eller offshore. billigere kan det bli også.

At F-35 skyver ut skjold er vedtatt, spørsmålet er hvor mye Skjold stjeler fra F-16.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Minekrigføring blir stadig mer robotisert, man kan rett og slet holde seg lang unna mens Auv gjør jobben.
    En container kan man kjøre på bil og deployere fra en brygge, leie inn en supplybåt, eller i teorien skyve inn i hangaren på en Nansen. Så man velger selg kyst eller offshore. billigere kan det bli også.
    P.t. er det rundt 100 supplybåter i opplag langs kysten. Samtlige har store dekk, Dynamisk Posisjonering, elkraft så det holder og mange har også kraner som gjør at de kan laste ombord fra nærsagt hvor som helst. Dynamisk posisjonering stiller strenge krav til redundans og den høyeste klassen, DP3, krever full operabilitet selv under såkalt fire&flooding. Den norske offshorenæringen er mao bare et malingsspann Natogrå unna å tilføre marinen et vidt spekter av kapasiteter.

Containerisering som @Kdo_Under skriver er veldig fornuftig. Det krever et sett med langsiktige avtaler men det bør være enkelt å få til nå som næringen ligger nede med brukket rygg.

Offshore er nå en ting, men de som bevislig har vist eksepsjonelle evner mtp ubåtkrigføring er jo fiskeflåten

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2016
    Pondusfaktor
    3

Mulig skivebom men leste denne på warontherocks og tenkte umiddelbart på Skjold-klassen

https://warontherocks.com/2017/10/a-...art-of-fleets/

Er saken relevant?
    Ad astra per aspera

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Mulig skivebom men leste denne på warontherocks og tenkte umiddelbart på Skjold-klassen

https://warontherocks.com/2017/10/a-...art-of-fleets/

Er saken relevant?
    Jeg leste den også, dette handlet om at en liten enkel båt kunne levere veldig bra fordi den var enkel.

Skjold er ikke enkel, den er heller det diametralt motsatte.

LCS prøvde å bli noe slikt men, feilet spektakulært.

For USN er Nansen-klassen en slik båt....
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Vi hadde tre skvadroner med bittesmå båter hvor halve mannskapet kunne være vernepliktige. Riktig så harde i klypa kunne de være og.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Vi hadde tre skvadroner med bittesmå båter hvor halve mannskapet kunne være vernepliktige. Riktig så harde i klypa kunne de være og.

Men altså...de kunne ikke ha base ved norges nest største by og dundre oppover kysten i 60 knop ved behov.

Videre var de så små at de simpelthen forsvant når de lå i skjul langs rette fjordvegger noe som gjorde det vanskelig for admiralene å se de.

Avslutningsvis var de ikke Biscayakompatible noe som krevde "TT" hver gang de skulle til middelhavet og ekstrakostnadene for dette reduserte antall solkremturer til noe som rett og slett ble uakseptabelt i det lange løp.
    Artillery is the God of War

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    81

For å kunne stå på brovingen i hvit uniform og kjenne passatvinden i håret trenger du mer enn en MTB.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Noko slikt? Ser enkel nok ut.
    230 t, 20 mann.

Plass til 2 x 4 NSM i staden for den der 12 cell launcheren bak der?

Ikkje samme farten riktig då.

Tilgjengjeld går det kanskje an å kompromisse på kanona og få plass til skikkelig luftvern og ein RIB for bordingslag.

https://www.navyrecognition.com/inde...-rok-navy.html

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •