Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 195
    Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5

Fallskjermjeger 2013

Hei,

da har jeg laget en tråd for de som skal søke opptak i 2013.
    Her diskuterer vi Forberedelser, avtaler fellesturer og legger inn beste prestasjonene på minstekravene.
    Vi ses om noen år og kanskje før,

Mvh ejohanne
    Natten er mørkets like før daggry!

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5
    da begynner jeg:

Pushups-50
    Situps-95
    Hangups-9
    3000m-11:03
    7000m-18:34 med full oppakning
    svømming- 9 min
    under vann- 2 lengder altså 50 meter med fra spark

4 år igjen så jeg håper på å klare det...
    har også begynt med de mentale forberedelsene, noen som kunne gi meg noen tips?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Et tips er å søke rundt på forumet her. Det ligger et titalls tråder med masse tips, triks, diskusjoner og debatter omkring opptak, motivasjon, tjeneste, fysikk etc.

Omkring det mentale er jo denne en klassiker:

http://www.milforum.net/forum/viewto...ghlight=mental
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Du er tidlig ute, men det er kanskje like greit. Bra at du er bevisst på den mentale biten. Den er svært viktig!

Anbefaler en titt på denne tråden.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hadde svarfeltet åpent en stund og la ikke merke til Haralds svar.. Men godt vi er enige om den tråden!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    5
    Tipper det ikke er så mange andre fjortenåringer her som har planlagt så langt frem i tid, så ville kanskje anbefalt deg å sjekke ut Fallskjermjeger 2010 tråden og kanskje få slengt deg på en treningstur etc der.
    * FomP *

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av ejohanne
    da begynner jeg:

Pushups-50
    Situps-95
    Hangups-9
    svømming- 9 min

Verdensrekord på 7000 - med pakkning i tillegg. Supermann? Eller skrivefeil? Helst det siste. Lykke til!

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av tower
    da begynner jeg:

Pushups-50
    Situps-95
    Hangups-9
    svømming- 9 min

selvfølgelig skrive feil :P jeg slurvet litt her mente

at jeg løp 5000m uten pakning på 18:32 og 7000m med pakning på 49:00 takk for at du er på vakt ;)

Verdensrekord på 7000 - med pakkning i tillegg. Supermann? Eller skrivefeil? Helst det siste. Lykke til!

Guest
    Ikke pes på for mye slik at du går lei, ta det med ro. Heller ikke begynn med særlig belastning når kroppen din ikke er ferdig utviklet. Du kan få varige skader. Meld deg inn i orienteringsgruppen i lokalområdet ditt og ta treningene den veien. Det er et stort + ;)

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5
    takk for rådet =)

jeg leste om en mjk operatør som nå er instruktør, han begynte å trene for fullgt når han også var 13-14 år
    men jeg skal ta en del orienteringskurs ;)

Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    0
    Lykke til er alt jeg har å komme med ;)
    Får håpe motivasjonen holder seg oppe!
    Credo volvo sub mensam

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5
    jeg hadde blitt drit glad hvis jeg hadde funnet en treningskamerat på bursdagen min =)

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5
    da har jeg fått overbelsatning =(
    har akkurat begynt på medisin, det er en bettennelsesdempende medisin...
    og jeg er nok ute i ca. 1 mnd

det kan fort skje... jeg vil bare be alle være forsiktige når dere trener, kjenner dere unormalt så slutt treningen tidligere enn planlagt...

også har jeg kjøpt noe næringstilskudd... protein og karbohydrat pulver,
    legen sa det var bra, så lenge jeg trente ved siden av og spiste normalt...

men så pratet jeg med en i familien som også er lege og den personen sa at
    det er like bra å spise en banan og drikke skummet melk etter trening som å drikke
    proteinshake.

kan noen bekrefte eller motbevise dette?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Du får ha god bedring =) viktig å ikke kjøre for hardt før kropp og sener ,muskler er byggd opp.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2008
    Pondusfaktor
    5
    har akkurat begynt på medisin, det er en bettennelsesdempende medisin...
    og jeg er nok ute i ca. 1 mnd
    Kjipt!
    Jeg har ikke kunne trent noe siden juleferien :( er frisk om ca 2 uker, da kan jeg begynne å trene lett. Musklene har føkka seg opp i ryggen, så det må stabiliseres.

Får håpe du blir frisk så fort som mulig:)
    PS: IKKE start med å trene hardt når du er frisk, bygg deg opp SAKTE.
    Soldater respekterer de tause, de forakter den snakkesalige
    -Romersk General

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    ...også har jeg kjøpt noe næringstilskudd... protein og karbohydrat pulver,
    legen sa det var bra, så lenge jeg trente ved siden av og spiste normalt...

men så pratet jeg med en i familien som også er lege og den personen sa at
    det er like bra å spise en banan og drikke skummet melk etter trening som å drikke
    proteinshake.

kan noen bekrefte eller motbevise dette?
    Dette er en endeløs diskusjon mellom folk.
    Uten noen medisinsk eller idrettslik utdannelse vil jeg si:
    Du vil nok få i deg mere proteiner ved å ta proteinshake enn å spise banan og drikke melk.
    2 store glass melk (4 dl) inneholder ca 13 g protein
    1 middels banan inneholder ca 1 g protein.
    Setter du dette mot en proteinshake med f.eks. 20g protein + proteinene fra melka (hvis du blander med melk og ikke vann), ser du at det er enklere å få i seg større mengder proteiner hvis du drikker shake.

Trener man så lite at man ikke klarer å bruke alle proteinene man har tvunget i seg er det naturlig nok ingen hensikt. Trener man derimot mye og intensivt skader det ikke å ta shake i forbindelse med trening for å sørge for at du får i deg nok. Bor du hjemme kan du spare mange penger på å få foreldrene dine til å lage sunn og proteinrik mat som kylling, egg og tunfisk, framfor grandiosa og annen junk, da proteinpulver o.l. kan bli kostbart i lengden.

Mange mener av prinsipp at man ikke skal ta kosttilskudd som proteiner og kreatin, men man må nesten se på eget behov mener jeg.

Husk for all del (som legen din sa) å fortsette å spise normalt og variert i tillegg. Proteinpulver er et kosttilskudd, ikke en kosterstatter.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5
    takk for godt svar!

jeg skal ikke starte på det før jeg er frisk igjen, men
    jeg leste at omega 3 renser blodårene slik at gamle blodårer blir fornyet og friske?

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6
    Omega3 er sunt det, men den beste måten du får i deg dette på er ved å spise fisk ;) Det beste for deg vil nok være å spise sunt og variert og trene jevnt for å bygge et grunnlag for hardere trening om noen år (når du er mer ferdigutviklet). Ikke overdriv, og ikke tro at det finnes noen snarveier. Lykke til! :)
    Følg med

Menig
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    0
    ejohanne: Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tatt det litt rolig med all den tunge treningen du holder på med, har lest en del på forumet, og det virker som at du kjører på gaske hardt og tungt.
    Hvis du er smart, ta det roolig med progresjonen, det er lenge til du skal på opptak.
    Jeg som mange andre har gått på smellen med betennelse i føtter, jeg kan love deg, det er ikke lett å bli kvitt, har slitt en del med det, utrolig surt!
    Så for all del, ikke stress med med å komme deg ut å løpe igjenn, da vil det bare komme tilbake igjen hele tiden! Bruk heller svømming og sykling osv. for å trene kondisjon i en periode.
    Siden du vet hva du vil i så ung alder, så har du muligheten til å bygge opp en smidig og robust kropp, og å forebygge skader senere, ved å gjøre en god jobb med treningen nå!!
    Skjønner at det er vanskelig å "holde seg i skinnet", men jeg tror du har igjen for det senere!!

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6
    ejohanne: du har virkelig satt deg høye og gode mål, det er en god ting!men ta dette som et velment tips. Ro ned litt med treningen, men hold deg i generelt god form. Ha dine mål i tankene, jobb med det mentale. Er du like motivert om 3 år kan du virkelig begynne å gi gass. Har du det fysiske grunnlaget inne før siste året på vgs, ja da kommer du deg opp på nivå innen et år!
    Men som nevnt- konkrete mål er en god ting!
    I got retard strength.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    0
    Når det gjelder den mentale biten, har du god tid! Men kan anbefale selvhypnose som mental trening.
    Finnes bøker, men kan lære mye ved litt Googling!

Når det gjelder det fysiske burde du ikke trene så hardt. Husk at det lønner seg å være en seigmann! Ikke markert sixpack og gigantisk biceps. Seigt er bra, og gjør det mer allsidig!

Lykke til!:))

Menig
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    0
    Siden du er 14 år er du ikke helt ferdigutviklet. Jeg anbefaler deg til å trene kondis rolig, og øke progresjonen etter hvert. Å ha god utholdenhet legger et godt grunnlag for videre trening. Av styrke kan du trene enkelt med push ups, altså ikke så mye at du får skader, som tidligere nevnt. NB. ikke løft vekter, fordi det kan skade skjelletet ditt.

Jeg selv startet ganske rolig i begynnelsen og har økt progresjonen. Har aldri hatt treningsrelaterte skader.
    Fallskjermjeger 2011

Menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    0

Re: Fallskjermjeger 2013

Hei:)
    Godt å se så mange som vil bli jegere. Jeg er selv 16 år, men har ikke startet treningen så serriøst enda, men skogsturer med tempo og litt joggeturer blir det. Ellers trener jeg i helsestudio for å legge på meg noen kilo før jeg starter en målrettet trening til fallskjermjeger.
    Vet ikke helt åssen jeg ligger ann på styrkekravene nå lenger, men tar minst 12 hangups, minst 40 push ups og løper dårlig!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Jegergutt
    Vet ikke helt åssen jeg ligger ann på styrkekravene nå lenger, men tar minst 12 hangups, minst 40 push ups og løper dårlig!
    Hei og velkommen til milforum.

12 hangups og 40 push er et veldig godt utgangspunkt for en 16 åring, det er bare å stå på. Ikke glem etter hvert å gå med sekk, det er ofte slike ting mange sliter med i forsvaret.

Lykke til videre.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    0

Hehe
    Går en del med sekk, men uansett er dette for lite. Jeg tenkte å kjøpe meg recon packen, for nå går jeg med stridssekken som ikke er den beste å fylle 30kg+ i:P
    Jeg og kammeraten min tenkte å kjøre noen "helvetes dager" på hverandre for å se åssen psyken ligger ann. Noen andre som har erfaringer med å trene opp psyken?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

2013 er lenge til. Opptaket er 3,5 år unna og dere som er på denne tråden er dermed mest sannsynlig 15 år. Pust rolig.

Det dere bør fokusere på nå er å bli glad i, og vant til, å ferdes uti naturen. Kos dere på på turer i DNT ungdomsgruppe feks, og lær dere å være på tur med andre. Det betyr å tilpasse seg hverandre, tilrettelegge for hverandre og ta hensyn. Det betyr å være en god turkamerat.

Alt det andre med fysisk form etc kommer ganske av seg selv med å leve ett aktivt liv. Husk at kroppen også skal vokse seg ferdig.

Hvis dere absolutt vil tenke momenter er orientering og å klare seg med enkle midler greit å fokusere på. Ikke bare spis turmat i pakke, men fisk litt og lær dere litt om andre ting i naturen som er nyttige til mat.

Viktig tips er også at en jeger ikke er en pushupsmaskin. Følg med på skolen. Jeg gjentar - følg med på skolen. Både matten, språk, naturfag i ymse utgaver og samfunnslære i ymse aspekter er faktisk viktig.

Lykke til! Det er godt dere setter dere mål, men dere vinner ingenting på å bli militærnerder som femtenåringer.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Har dere vært, eller er dere speidere? Som rover/speiderleder får man mye fin erfaring, og har muligheter for å lære en god del spennende gjennom kurs, hvor dette (lenke) er et av de mest spenstige (jeg gikk det selv i 1976!). Andre spenstige aktiviteter for rovere (over 18 år) er dette (som jeg selv gikk i 1974, dvs. da var det ikke krav om å være 18 (og det var jeg heller ikke); jeg var også instruktør på dette kurset mange ganger på 1980-tallet) og dette.

Så må jeg meget sterkt anbefale DNT ung og etter hvert DNT fjellsport.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6

Jeg og kammeraten min tenkte å kjøre noen "helvetes dager" på hverandre for å se åssen psyken ligger ann. Noen andre som har erfaringer med å trene opp psyken?
    Nå må vi høre på Sofakriger her folkens.
    Helvetesdager er ikke å anbefale. Dette er "på-grensen"-aktivitet man skal være forsiktig med å arrangere på egenhånd. Ta heller en 1-2 ukers tur i Femunden til sommeren, mye bedre.
    Ha det moro i skogen, og husk at livet ikke står og faller på det å bli fallskjermjeger.
    I got retard strength.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5

Hehe
    Går en del med sekk, men uansett er dette for lite. Jeg tenkte å kjøpe meg recon packen, for nå går jeg med stridssekken som ikke er den beste å fylle 30kg+ i:P
    Hei,

Hvis du vil trene opp psyken så kan du jo bare ta en titt på treningsvideoen til French og Moland. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=594471

Neida :P

Men jeg tror at psyken kommer med fysikken. Dvs at jo bedre form du er i jo saktere blir du psykisk sliten.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

Her er endel lesestoff: Klassiker: Selvinnsikt og utvikling
    Insa.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    0

Hehe
    Hei,

Hvis du vil trene opp psyken så kan du jo bare ta en titt på treningsvideoen til French og Moland. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=594471

Neida :P

Men jeg tror at psyken kommer med fysikken. Dvs at jo bedre form du er i jo saktere blir du psykisk sliten.
    Så klart! Du har et poeng der, men når du tror du ligger greit ann i forhold til minstekravene, så kan det kanskje være greit å sjekke hvor mye man gidder å presse seg. Som f.eks: dager uten mat og søvn, mye aktivitet og å være kald.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

Hvor kommer du fra ejohanne?

Har selv tenkt på 2013. 2012 blir litt for tidlig i og med at søknadsfristen er før bursdagen min (pluss siste skole år).

Får laste opp resultatene mine senere i dag, og som alle de andre sa: Lykke til!
    - Remember when it's dark, you can see the stars

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

Styrke:

Push-ups - 73/74 (2min)
    Sit-ups - rundt 80-90 (2 min)
    Chin-ups - 20
    Dips - 25

Utholdenhet:

2,4 km - 9.36 (litt usikker)
    500m bryst - 11.02

Har jeg glemt noen? Det har jeg sikkert. Så vil vel oppdater litt senere

Menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Quebec
    Styrke:

Push-ups - 73/74 (2min)
    Chin-ups - 20
    Dips - 25

Utholdenhet:

500m bryst - 11.02

Sånn det skal være! Gammel er du a?

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5

ahh endelig noen som skal ta opptaket samme året som meg :D

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

Vel jeg ble akkurat 16 forrige mandag faktisk (5.okt). Så fortsatt noen år igjen : ]

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

nei, nå ble jeg jaggu meg litt usikker. Kan hende matten min feilet litt. Tror jeg skal ta 2012 faktisk. Men så kan det jo hende at det var pga skolen jeg skulle vente et år til. Ble jammen meg forvirret nå

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5

du skal nok opp i 2013 hvis du nettopp har fylt 16.
    du MÅ være 18 før du søker 20 mars ellerno. og jeg har tenkt til å søke i 2013 fordi jeg feirer bursdag samme året før 20 mars =)

Menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    0

Bli med på fellesturen for FJ 2010 da gutter!

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Quebec
    Styrke:

Push-ups - 73/74 (2min)
    Chin-ups - 20
    Dips - 25

Utholdenhet:

500m bryst - 11.02

Bra prestert!
    Styrken ser grei ut, jobb med utholdenheten.
    Men ta det med ro, du er fortsatt ung og lovende. Ikke "gå" deg lei.
    I got retard strength.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter