Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 77

Tråd: Sjøforsvaret gjennom tidene

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Sjøforsvaret gjennom tidene

Kom over denne oversikten over antall operative fartøyer i det norske Sjøforsvaret:

År Antall
    1277 279
    1890 17
    1905 35
    1916 62
    1940 61
    1960 50
    1980 80
    2008 7
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Interessant.
    Skjedde helt klart noe her rundt 80-90 tallet. Men det har vel litt med Berlinmuren, Sovjetunionens oppløsning og den kalde krigen vil jeg tro?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    0
    Og hvilke 7 fartøyer er det som er operative i 2008?
    This is my rifle....

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Det må være blant de 6 ubåtene og de 6 mineryddingsfartøyene. Jeg vet ikke hvor mange av disse som er operative for øyeblikket. En av de nye MTB-ene er vel levert, men den er langt fra operativ ennå. Tre nye fregatter seiler vel for tiden, og KNM Fridtjof Nansen må vel nærme seg operativ status, selv om den selvfølgelig mangler NSM og helikopter.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    0
    Kommer litt an på hva man legger i operativ, men er nok ikke en gang så mange som 7..

Uten at jeg skal gå mer inn på det, siden jeg ikke vet hva Sjøforsvaret vil\har gått ut med..
    This is my rifle....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    minst tre ubåter er operativ og seilende. Vi har seks mineryddefartøyer, og jeg tviler ikke på at en klarer å holde 4 av disse operative, så 7 høres ut som et ganske fornuftig tall.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Og hvis en sier 3 ubåter og 3 mineleggere til enhver tid, så kan en jo med godsida til si at den ene fregatten er operativ. Kanonen funker som bare det, og de kan sende torpedoer. Er ikke all verdens ildkraft, da.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Kan egentlig trekke fra de torpedoene, da de meg bekjent bare er beregnet på undervannsmål innenfor noen få nm.
    meh

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5
    Og hva med KNM Valkyrien og KNM Tyr?

Logistikk og støtte er vell så viktig som kampkraft!
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    KNM Valkyrien gjorde patrulje som "fregatt" i Middelhavet. :)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Halvparten av det tallet er vel stridsbåter, hehe...
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    20
    Og hva med kystvakten.??? riktig nok er dem ikke beregnet for all out militære operasjoner, men det er nå iallefall underlagt marinen.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    20
    Eller TBS (taktiske båt skvadronen),
    også har vi marinejegernes SBO. kanskje litt små men det er nå fartøy:P (eller balje??)

Uansett pointet mitt var: Jeg tror norge har "litt" flere enn bare 7 operative fartøy....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Kystvakten har HELT andre oppgaver, og ingen av kystvaktskipene kunne blitt satt inn til noen som helst tjeneste i marinen med effektivitet.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Kystvakten har HELT andre oppgaver, og ingen av kystvaktskipene kunne blitt satt inn til noen som helst tjeneste i marinen med effektivitet.
    Joooo, forfølgelse, skyting med kanon ...Også reknosering ( siden vis det skulle bli krig og vi ikke har mer luft kapasiteter igjen)

Man må bruke hva man har og se ting på den positive siden også vettu:D

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    forfølgelse?
    Kanonene til kystvakten er da helt ubrukelig mot pansrede sjømål, og er heller ikke tiltenkt en slik rolle. Ser rekognoseringsrollen, men det ville jo vært selvmordsoppdrag.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    20
    forfølgelse?
    Kanonene til kystvakten er da helt ubrukelig mot pansrede sjømål, og er heller ikke tiltenkt en slik rolle. Ser rekognoseringsrollen, men det ville jo vært selvmordsoppdrag.
    Ikke for å pirke, men det var akkuratt det jeg hadde i tankene:P

Fra kødd til alvor... Vis glade Ivan kommer, så vil mest sannsynlig fartøyene bli flytende blink....med mindre forsvaret enten bruker dem til nevnte formål, eller sender dem ned til en "tryggere" sone. Eller vet du hva som vil skje med dem i en full skala krig?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Forsvaret er ikke lengre tilpasset en fullskalakrig, og det er således irrelevant.
    Om på mystisk vis vår nabo i øst skulle banke på, så tror jeg vi bare måtte heist det hvite flagget, også til sjøs, per i dag.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Forsvaret er ikke lengre tilpasset en fullskalakrig, og det er således irrelevant.
    Om på mystisk vis vår nabo i øst skulle banke på, så tror jeg vi bare måtte heist det hvite flagget, også til sjøs, per i dag.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Direktiver for militære befalingsmenn og militære sjefer ved vepnet angrep på Norge

Ved planlegging og gjennomføring av forsvar mot væpnet angrep skal militære befalingsmenn følge disse grunnsetningene:
    a) De skal uten videre gjøre motstand mot et væpnet angrep med alle midler som står til rådighet og sette all kraft inn på forsvaret i løpet av kortest mulig tid.
    b) De skal gjøre motstand selv om de blir stående alene og selv om situasjonen ser vanskelig eller håpløs ut og uten hensyn til om fienden truer med eller gjør alvor av represalier om det gjøres motstand (f.eks. bombe byer eller lignende).
    Sitat Opprinnelig skrevet av Militær straffelov
    Med fengsel fra 5 år inntil på livstid straffes den høistbefalende paa Flaade eller Krigsskib, som overgiver sig til Fienden uden at have udtømt alle Midler til Forsvar eller til at bringe sin Flaade eller sit Skib i Sikkerhed.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    selv om det står sjøforsvaret, tror jeg tallet er for marinen (ikke KV). Stridsbåter er KNM-fartøy, det er ikke spesialbåtene og avdelingen heter Taktisk Båtskvadron...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Vel, all den tid våre fregatter ikke har noe særlig til våpen (en 71mm kanon og torpedoer mot undervannsmål), og våre MTBer ikke har noen våpen overhodet, så vil vel "alle midler som står til rådighet" ikke være særlig mulig.

Hadde russerne kommet, ville jeg vært klar til å slåss for mitt land på ett eller annet vis, men det er ikke til å komme bort i fra at det ville vært et selvmordsoppdrag for samtlige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Om en skal telle KNM-skip, så er vel gjerne panserskipet utenfor stavanger også gjeldende, så da kan vi vel si 1 panserskip, 3 ubåter og 3 minesveipere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    for det panserskipet sorterer under KE, gjør det ikke?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Skal KNM Harald Haarfagre ut å seile?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Hadde vært ganske kult, hadde det ikke?

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Skal KNM Harald Haarfagre ut å seile?
    På den tid eg gjekk på rekrutten på KNM HH så hadde vi opptelling av redningsvester ombord. Det var sterk manko sidan vi var ca 1000 mann.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    KV Andenes kan jo være kommandoskip med eget operasjonsledelsesrom for Commander Norwegian Task Group, CNOTG og hans stab.

http://www.mil.no/sjo/kv/start/article. ... leID=99154

Guest
    SLAPP AV FOLKENS! Vi skal jo ha (fanfare): Europas mest moderne marine...

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=145662

http://www.tu.no/industri/article186602.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2016848.ece

http://www.bt.no/na24/article641123.ece

http://www.ba.no/nyheter/article3866743.ece

(Noen få av svært mange treff på google-søket "moderne marine europa" )

Spiller jo ingen rolle da om du får plass til marinen i et badekar. Eller?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sannheten blir, sett opp mot det brede spekter av oppgaver vi blir satt til å løse, at Norge får en minimumsmarine.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Sitat fra hvor?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    0
    forfølgelse?
    Nå er det vel slik at alle tre nordkapp klasse fartøyene kan med letthet kan få all slags stash sveisa fast i ramsund, de har jo hardpoints for alt mulig rart. Pluss man må ikke glemme at de i gulfkrigen opererte som støtte og eskorte fartøy for koalisjonsstyrkene. Men hvis Ivan ble skikkelig sur tror jeg ikke ville oppholdt meg ombord i et KV fartøy (med unntak av Stålbas kanskje....)

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5

Sjøforsvarets fartøyer

6 ubåter, hvorav 1 ubåt er inne til vedlikehold mens de fem andre seiler.
    6 Minekrigsfartøyer, hvorav alle er opperative. + 2 fartøyer i opplag.
    2 Vaktbåter som er opperative
    1 Fregatt er nå opperativ + 4 fregatter som er under uttesting eller bygging enda.
    2 logistikkfartøyer
    De seks MTB-ene er fortsatt ute til testing og noen av de vil komme i opperativ tjeneste i løpet av 2009.
    + noen mindre fartøyer som ikke er i daglig tjeneste.

+ 14 kystvaktfartøyer, noen vil utfases i løpet av 2009, mens tre nye båter vil komme til i løpet av 2010.
    + SHV sine fartøyer.

Tror dette er en ganske grei oversikt over Sjøforsvaret i januar 2009.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    + 20 stridsbåter og taktiske spesialbåter hvis de skal telles med

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Vaktbåter? URL?
    Og fregattvåpenet mangler vel fortsatt sine hovedvåpen.
    Er du sikker på at så mange som 6 ubåter seiler av gangen?

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    KNM Vigra og KNM Hessa er to små vaktbåter. Brukes nå for tiden til opplæring av navigasjonspersonell. Det jeg mente var at fem ubåter seiler av gangen. Den sjette er da inne til vedlikehold. Når den er ferdig med vedlikeholdet, bytter den plass igjen med en av de opperative. Så bytter den plass med en annen som trenger vedlikehold igjen når den er ferdig.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Vet hva du mente (skrev feil, mente 5), men er du sikker på at så mange som 5 seiler av gangen?

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    Er ganske sikker på at fem stykker er opperative om gangen ja.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    KNM Fridtjof Nansen ligger i Oslo denne helga. Var på omvisning på den i dag. Må si jeg ble imponert. Mye som er forrandret fra de gamle fregattene. Utrolig moderne krigsfartøy.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg var også på omvisning, flott fartøy. Gasten som viste oss rundt fortalte om mulige modifikasjoner opp mot oppdrag i Aden-bukten(bytte ut 12/7 med Kongsberg protector o.l). Virket som dette var et "hot" tema ombord...

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    Eneste som er synd er at halvparten av alle våpensystemene som de nye fregattene skal få, er ikke ferdige. NS osv.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •