Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 77 av 77

Tråd: Sjøforsvaret gjennom tidene

Menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sant det. For piratjakt er det imidlertid lite realistisk å skyte missiler til mange millioner per stykk etter utrangerte fiskebåter og mindre speedbåter. Min mening er at dette er en god måte å bruke fartøyene på frem til de får kraftigere skyts. Noe helt annet er mangelen på helikopter, ser for meg at de får ett eller annet helikopter embarkert før en eventuell deployering.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av nyskjerrig
    Jeg var også på omvisning, flott fartøy. Gasten som viste oss rundt fortalte om mulige modifikasjoner opp mot oppdrag i Aden-bukten(bytte ut 12/7 med Kongsberg protector o.l). Virket som dette var et "hot" tema ombord...
    Litt skremmende hva dagens gaster legger ut om til "fremmede" folk. Går utifra at alle modifikasjonene i forbindelse med Aden-bukta/piratjakt fremdeles diskuteres og har en gradering over ugradert...
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    0

Re: Sjøforsvarets fartøyer

Sitat Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
    6 Minekrigsfartøyer, hvorav alle er opperative. + 2 fartøyer i opplag.
    De to i opplag er vel strengt tatt på auksjon med utropspris 1 krone stykket?

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Sjøforsvarets fartøyer

[quote=Signaløren][quote="Soldat2011-12":3aa0ojq0]6 Minekrigsfartøyer, hvorav alle er opperative. + 2 fartøyer i opplag.
    [/quote]

De to i opplag er vel strengt tatt på auksjon med utropspris 1 krone stykket?[/quote:3aa0ojq0]

Ja, [url="http://www.auksjon.no/BoatList.aspx"]http://www.auksjon.no/BoatList.aspx[/url]

Tror ikke de er så veldig operative uten motorer.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    KNM Glomma og KNM Oksøy skal selges. Rart at ikke Stortinget har planlagt bedre.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5
    Mener å ha blitt fortalt at Krohn-Devold og hennes bande i sin tid vettok at Glomma skulle modifiseres til et moderskip for bruk av MJV. Halveis ut i fjerningen av minesveipet og det andre minespesifiikke utstyret tror jeg bevilgningene tok slutt, og siden den tid har ikke Glomma vært i bruk. Står vell på den auksjonssiden at fartøyet knapt har seilt i 20 dager eller noe slikt.
    Det der må jo bety at han er litt tam - han skrelte i det minste grensejegeren før han spiste ham
    -Lille Arne

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Guest
    Nok et kjempeeksempel på at politikerne kaster penger ut av vinduet i sin forsvarspolitikk. Rekken av bortkastede milliarder begynner å bli fryktelig lang fra 90-tallet og frem til i dag. Velger egentlig bare å sitere et godt innlegg i tilknytning til artikkelen:

Det har blitt vel mange skandaler i marinen etterhvert, men det er politikernes skyld som ikke bevilger nok penger til drift og vedlikehold. Stortinget hadde ingen annen løsning enn å vedta at fartøyene skulle fases ut, forteller BT. Joda, Stortinget kunne bevilget de millionene som var nødvendig for å holde fartøyene i stand og i drift. At man må plukke reservedeler fra nybygde marinefartøyer fordi man ikke har råd til å kjøpe nye er skandaløst og forteller mest om de som styrer i dette merkelige Okel Skrue-landet.
    Skal en av de nye fregattene bli reservedelsbåt ? Skulle ikke forundre meg.
    Så har vi Hauk-klassen MTB som for få år siden ble oppgradert for hundrevis av millioner, utrolig effektive og gode fartøy. Nå hogges de opp fordi vi skal få skarve 6 nye Skjold-klasse. I andre land legger man fartøyene i "møllpose" i tilfellet man skulle få bruk for dem igjen, men det blir vel for dyrt her til lands. Nå får vi en flott minimarine, så får politikere sørge for at den får penger til drift og vedlikehold slik at vi slipper nye skandaler.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    Hehe tror at noen dumskaller over her ikke skjønner at KNM Harald Haarfagre er en rekruttskole og ikke en båt.... Ser for meg Madlaleiren seile hahahhahahhha

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Hehe tror at noen dumskaller over her ikke skjønner at KNM Harald Haarfagre er en rekruttskole og ikke en båt.... Ser for meg Madlaleiren seile hahahhahahhha
    Jeg vet ikke hvem det er som er dumskallen her, jeg...
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    5
    Aiaiaiaiai ^^,

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Det var selvfølgelig ment som en spøk. KNM harald haarfagre kan ikke seile, men de har en del sære skikker på madlaleiren som i utgangspunktet er skipstradisjoner. De kaller blant annet rommene for lugarer, seng for bikke og en hel del andre, rare ting. Og så har vi jo navnet.
    Så du burde være bittelitt mer ydmyk, Soldat2011-12. Om du forsøker å gjøre narr av andre, gjør du fort deg selv til latter.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Soldat 2011-2012 er vel født ca. 1992 så han har neppe fått utviklet sin forståelse for spøk og ironi ennå.

Er det slik stadig på KNM HH som jeg hørte det var på 1970-tallet, at man kun fikk gå ut porten på spesielle tidspunkter, avgangstidene for landgangsbåten? Og at man bruker en pøs når man skal svabre dørken og ikke en bøtte når man skal vaske gulvet?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Tror du kan forlate når du vil, men du bruker en pøs for å svabre dørken under bikka på lugaren, ja.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Tror du kan forlate når du vil, men du bruker en pøs for å svabre dørken under bikka på lugaren, ja.
    No kan du gå over landgangen når ein vil ja, men på 70 tallet var det ein landgangsbåt som gjekk til faste tider. Når eg var på KNM HH hadde vi opptelling av livvester ombord.Trur det var tre vester på 1000 mann.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    Må beklage at jeg gjorde narr av deg Herr Brun, men spøken din var litt vanskelig å forstå, særlig når dere snakker om at et panserskip som ble hugget for 80 år siden. Ja det stemmer at jeg er født i 1992, så har aldri vært i en militærleir, eller på KNM Harald Haarfagre. Det er godt mulig man kaller rommene for lugarer, men som sagt, det er fortsatt to og et halvt år til jeg skal inn. I mellomtiden må jeg nøye meg med fakta fra internett og fra venner som er inne.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Må beklage at jeg gjorde narr av deg Herr Brun, men spøken din var litt vanskelig å forstå, særlig når dere snakker om at et panserskip som ble hugget for 80 år siden.
    Kjørte forbi idag - og panserskipet er ikke hugget opp. Det ligger der, men skal jo avhendes nå sannsynligvis.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7
    Må beklage at jeg gjorde narr av deg Herr Brun, men spøken din var litt vanskelig å forstå, særlig når dere snakker om at et panserskip som ble hugget for 80 år siden. Ja det stemmer at jeg er født i 1992, så har aldri vært i en militærleir, eller på KNM Harald Haarfagre. Det er godt mulig man kaller rommene for lugarer, men som sagt, det er fortsatt to og et halvt år til jeg skal inn. I mellomtiden må jeg nøye meg med fakta fra internett og fra venner som er inne.
    og da burde du, for din egen skyld, ikke gjøre narr av folk på den måten du gjorde, for det er deg selv du gjør til latter. Ydmykhet er en dyd

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    [quote=Herr Brun]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "Soldat2011-12":3o6zu3km
    Jeg vet ikke hvem det er som er dumskallen her, jeg...[/quote:3o6zu3km]

”Stupid is what stupid does”. Forrest Gump
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    Jeg har beklaget meg en gang allerede. Men vil understreke det med at man diskuterte hvor mange skip i Kysteksadren som var opperative. Så når noen skriver at panserskipet KNM Harald Haarfagre er med i Kysteskadren som et opperativt fartøy og det skrives i sammenheng med både ubåter og minnekrigsfartøyer, så er det etter min mening rart at man skal vise ydmykhet overfor at noen prøver å få frem en spøk som ikke kommer veldig godt frem.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2008
    Pondusfaktor
    6
    Tror du er bland de ytterst få som ikke tok den spøken umiddelbart.

Men nå når det er avklart så er det vel bare å la saken ligge eller hur?
    Svabergsindianer

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    5
    Ja jeg antar at jeg er så og si en av de få som ikke har vært "ombord" på KNM HH. Så jeg bøyer meg for flertallet. Så jeg beklager mitt uheldige utspill og håper at det legges dødt!

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    5
    Nå har vel ikke den vanlige hjulbente Ola Infanterist vært ombord på KNM HH heller, men han har ihvertfall fått med seg navnet til en av norges største rekruttskole! Meeen, som du sier: nok om den saken.

Av andre festlige utrykk fra KNM HH kan jo både leider (trapp), skaffetid (spisetid) og svingskott (dør) nevnes!
    -Lille Arne

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bluefor
    Nå har vel ikke den vanlige hjulbente Ola Infanterist vært ombord på KNM HH heller, men han har ihvertfall fått med seg navnet til en av norges største rekruttskole! Meeen, som du sier: nok om den saken.

Av andre festlige utrykk fra KNM HH kan jo både leider (trapp), skaffetid (spisetid) og svingskott (dør) nevnes!
    Når ein først er inne på sjømannsuttrykk. De veit vel kva marinen brukar bestikk til? Og kva skaffetøy er?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sv: Sjøforsvaret gjennom tidene

For å sette denne tråden i perspektiv. Her er hva som menes med at marinen viser muskler i dag:

VGTV

Det er for all del en vakker bukett, men såååå fåååå fartøyer!

Knastet ned på tapatalk etter beste evne

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

...og det hjelper ikke at bare en av de tre store fartøyene i spiss faktisk er en norsk fregatt...
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

For å sette dette litt i perspektiv:

Tidlig om morgenen 20. mai 1985 sendte Forsvarssjefen ut ordre om en uvarslet øvelse (kun Forsvarssjefen selv, Sjefen for operasjonsstaben i Forsvarets Overkommando og Generalinspektøren for Sjøforsvaret kjente til det på forhånd, ingen andre personer): "Seil alle fartøyer umiddelbart til Vestfjorden med full krigsutrustning".

Om kvelden 22. mai 1985 var nesten 70 krigsklare kampfartøyer og kystvaktskip samlet i Vestfjorden, der de gjennomførte en tre dagers øvelse som ble avsluttet lørdag 25. mai, hvoretter 45 fartøyer seilte i formasjon inn til Narvik havn for å tilbringe helgen i Narvik.

Kilde: R. Gjeldsten: "Marinens beredskap 1960-90 - Kampklar i Nordflåtens skygge".

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Blodet bruser og sevjen stiger ved tanken.

Knastet ned på tapatalk etter beste evne

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    92

Vi ønsker ikke alt for mange detaljer om den sevjestigingen på spalteplass her.

For øvrig vet jeg at det finnes noen flotte bilder fra den gangen marinen hadde flere fartøyer enn det som kan telles med to hender, men jeg fant dem ikke i farten.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Litt trådnekro.

Nato, Norge og havet
    Nato er helt avhengig av havet, men medlemslandene har kuttet kapasiteten til sjøs.

https://www.bt.no/btmeninger/komment...Norge-og-havet

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Ifølge Langtidsplanen for Forsvaret skal Marinen etter 2025 bare bestå av fem fregatter, fire ubåter og det nevnte logistikkskipet. Man skal legge mye godvilje til for å finne en «styrket maritim profil» der.
    Ikke uenig i at dette er en trist marine, men han glemmer at vi i 2025 forhåpentligvis har på plass nye p8 og to skvadroner F-35 med NSM som vil løfte Forsvarets samlede evne til sjønektelse til et nytt nivå.

Som særlig @Kdo_Under har vært inne på, spørs det jo hvor mange flytider de vil ha å avse til det maritime oppdraget når de er opptatt med å beskytte norsk luftrom. En til skvadron dedikert til ASuW hadde vært en god investering, selv om det nok er fullstendig urealistisk ($$$) . Hadde vært artig å regnet på hva det ville kostet Vs en neste generasjons fregatt.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Da våre Tjeld-klasse MTB'er ble erstattet av Tjeld-klasse, ble 8 av de gamle Tjeld-klasse båtene overført til SHV. Mannskaper med førstegangstjeneste på Tjeld-klasse ble overført til SHV for at de skulle ha årlig trening. Seks av båtene ble til 27. MTB-skvadron, plassert i Horten, ment til forsvar av Oslofjorden i samarbeid med kystartilleriets gruppe Bolærne (Bolærne fort og Rauøy fort) og minefelt utlagt av Bastø-fergene, som skulle rekvireres av Marinen ved mobilisering. To av båtene ble beholdt på Haakonsvern og ville ved mobilisering inngå i en ordinær MTB-skvadron.

Her fant jeg en video av en Tjeld-klasse i skjærgården som til slutt avfyrer en torpedo. Det følger ikke med noen kommentarer, men i og med at det første bildet sier SHV. 21, gjetter jeg på at det er en av de to båtene som ble beholdt på Haakonsvern, og at den inngikk i 21. MTB-skvadron. Tjeld-klasse MTB utgikk i SHV på begynnelsen av 1990-tallet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Ikke uenig i at dette er en trist marine, men han glemmer at vi i 2025 forhåpentligvis har på plass nye p8 og to skvadroner F-35 med NSM som vil løfte Forsvarets samlede evne til sjønektelse til et nytt nivå.

Som særlig @Kdo_Under har vært inne på, spørs det jo hvor mange flytider de vil ha å avse til det maritime oppdraget når de er opptatt med å beskytte norsk luftrom. En til skvadron dedikert til ASuW hadde vært en god investering, selv om det nok er fullstendig urealistisk ($$$) . Hadde vært artig å regnet på hva det ville kostet Vs en neste generasjons fregatt.
    Ulriksen drar det ganske langt.

NATO har fokusert på å bli en dypvannsaktør siden Sovjetunionens fall.

Tyskland har redusert sin kapasitet til å drive strid i Østersjøen fra skip (Noe som sikkert ikke er så dumt med tanke på de korte avstandene), på samme tid har de bygget flere nye store havgående jagere/fregatter med mye ildkraft (Utførelsen er dessverre heller begredelig med tanke på at de sender sin dyreste båt tilbake til verftet). Stort sett så har hele det Tyske forsvaret forvitret så det bare er filler igjen.

Danmark har øket sin stridskraft betraktelig selv om de har tatt ut sine missilbåter(Disse var en 80-talls versjon av hva vi nå har i Skjold).

Storbritannia hadde en ambisjon om å holde seg som en stor maktfaktor på havet, budsjettkutt, dårlig prosjektstyring og overforpliktelser i Afghanistan har uthulet dem så mye at de nå er nesten like ille ute som Tyskland.

Nederland har bygget opp en stor og effektiv marine, for så å kutte bevilgninger ned til ett slikt nivå at de nå driver lobbyvirksomhet for å få Tyskerne til å ta noe av regningen.

Spania, Italia og Frankrike har nå langt bedre og større mariner enn det de hadde under den kalde krigen, dessverre for oss så har ingen av dem noe særlig fokus nord for Kanalen.

USA har en global virksomhet, og budsjetter som er på kaldkrigs-nivå. De har aldri hatt veldig mye fokus på ASW på fartøyene sine, til gjengjeld er P3 og P8 flåten på høyden og, om man skal tro transpondertrafikken så har de god kontroll på hva som rører seg i europeiske hav.

At den Norske marinen er så ute å kjøre er både helt sant og helt feil.
    Vi har ingen luftforsvarsevne utover selvforsvar på fregattene, vi har ikke reel mineleggings kapasitet, Skjoldklassens kapasitet er helt avhengig av F-16(Og har så lite antall at effekten av å være FAC reduseres ). Og ja marinens hovedkampsystem mot ubåter, NH 90, er ikke operativt og blir det kanskje aldri.

På den andre siden, FNAN klassen har til tider slitt med reservedeler og bemanning. Så vidt jeg kjenner til så krenger de ikke 4 grader konstant som de Tyske, eller har maskinproblemer som avbryter oppdrag som de Britiske fartøyene. Ei heller har vi dårlige ledere i Marinen, slik som det tydeligvis er i (Deler av)USN, tenker da på mannskaper som presses til å gå 70 timer uten søvn mens de skal stå rorvakt.

Ubåtene våre oppdateres for siste gang nå, og er fortsatt relevante inntil vi får nye Ubåter, med ildkraft som langt overgår våre naboland (U)JSM og IDAS gir sammen med torpedoer en nektelse som kan revolusjonere ASW fullstendig.

Minejaktevnen er i verdensklasse og at man går fra Mandals tullebåter til kontainerkonsept gjør oss deployerbare ikke bare internasjonalt men, også i eget land.

Og som du sier så er P8 og innføring av F-35 med på å gjøre maritime operasjoner mot Norge til en heller slitsom affære. Klarer vi å lure USN og andre til å hjelpe med kostnaden det er å integrere JSM på P8 og kjøper nok vingetorpedoer så er dette en særdeles effektiv nektelse. Skulle gjerne sett at vi hadde en alternativ base for P8 lenger sør enn Evenes og, lenger nord en Lossiemouth

Estimatet mitt på F-35s tilgjengelighet er ett "klarværscenario", så at andre enn Ubåtene kan drive med noe som helst nord for Lofoten er heller tvilsomt i en krigssituasjon.
    Nødvendigheten av å drive konstant CAP, og P8 patruljering, ut fra Trøndelags kyst og opp til Lofoten gjør at marinen har mye å ta seg til i dette farvannet.

Hadde man rekonfigureret FNAN til mer luftfokus så kunne man laget en effektiv nektelse som hadde jaget leverandører av avstandsvåpen så langt ut at man kan håpe å redusere treff mot Ørlandet og Vernes.

KJK og stridsbåt 90 kan fint restruktureres for å gi lignende kapasiteter som tidligere tiders MTB våpen kunne gi. Blir IDAS en suksess så er det lurt å dra det videre med en versjon for SB90*. Videre burde man satse tungt på diverse UAV/AUV/USV/UGS med SB90 som nav, i og ut fra kysten.
    Tyngre problemer kan F-35 reagere på, da det er like viktig som luftkamp.

FNAN burde også få underlagt en serie ubemannede sensorer for dypvannsoperasjoner.

Sett i forhold til Hæren så er faktisk Marinens fremtid ganske lys.

*Gir da SB90 en Hellfire avløser med langt mer rekkevidde og, lavhøyde luftvern i samme missil. Den kan også brukes på samme måte som Spike NLOS mot bakkemål. Om man klarer å få kostnadene ned.
    Norge er inne med 20% av IDAS i dag, om man får til en produksjonslinje i Norge når JSM produksjonen flyttes til USA så er heller ikke det så dumt.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Tidligere besto invasjonsforsvaret av mange lag, som en løk, alle forholdsvis nær kysten. Ytterst ca. 15 ubåter, samt F-16. Så uavhengige minefelt lagt av mineleggere og rekvirerte sivile ferger. Deretter kystartilleriet med kanonfort, torpedobatterier og kontrollerte minefelt, og c a. 40 torpedo-missil båter med torpedoer, Penguin og hurtigskytende 76 mm kanoner (av klassene Tjeld, Storm, Snøgg og Hauk). Er ikke alltid et løkprinsipp å foretrekke fremfor å bare satse på én effektor?

Når Østersjøen er nevnt:

Under den kalde krigen var den vesttyske marinen og den danske marinen sterkt integrert, og det var de som hadde NATOs ansvar for forsvaret av Østersjøen, de danske belter og sund, Kattegat og Skagerrak, og den tyske marinen (vel inkludert den danske) hadde bakre forsynings- og bunkringsstasjoner i Danmark og på kysten mellom Stavanger og Oslofjorden i Norge. Jeg samlet en gang denne oversikten:

I 1985 var kampavdelingene i den danske og den vesttyske marinen de følgende:

Tyske:
    Jagere:
    4 Hamburg-klasse 4050 tonn, 3x 100 mm, 4x Exocet launchere, torpedoer, miner
    3 Lütjens-klasse 4720 tonn, 2x 127 mm, 8x Harpoon, SM1, RAM, torpedoer
    Fregatter:
    3 Köln-klasse 2090 tonn, 2x 100 mm, torpedoer, miner
    6 Bremen-klasse 3680 tonn, 1x 76 mm, Sea Sparrow, 8x Harpoon, torpedoer
    Missil-båter:
    10 Albatros-klasse 398 tonn, 2x 76 mm, 4x Exocet, 2x torpedorør
    10 Gepard-klasse 390 tonn, 1x 76 mm, 4x Exocet, RAM
    20 Tiger-klasse 265 tonn, 1x 76 mm, 1x 40 mm, 4x Exocet
    Ubåter:
    6 Type 205 8 torpedoer
    18 Type 206 8 torpedoer

Dessuten kom den vesttyske marinens Marinefliegerkommando med 112 Panavia Tornado IDS i antiskipsrolle, væpnet med Kormoran antiskipsmissiler.

Danske:
    Fregatter:
    2 Peder Skram klasse 2755 tonn, 2x 127 mm, 8x Harpoon, Sea Sparrow
    Korvetter:
    3 Niels Juel klasse 1320 tonn, 1x 76 mm, 8x Harpoon, Sea Sparrow
    Missil/torpedo-båter:
    6 Søløven-klassen 158 tonn, 1x 40 mm, 4x torpedoer
    10 Willemoes-klasse 260 tonn, 1x 76 mm, 8x Harpoon, 2x torpedoer
    Ubåter:
    1 Delfinen-klasse 8x torpedoer
    2 Narhvalen-klasse 8x torpedoer

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Er ikke alltid et løkprinsipp å foretrekke fremfor å bare satse på én effektor?
    Alltid.

Så lenge de faktisk er noe tak i disse lagene.
    Død ved Kølle!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82

Vi kan jo ta det samme med den norske marines kampfartøyer i 1985:

Fregatter:
    5 Oslo-klasse 1950 tonn, 2x 76 mm, 1x 40 mm, 4x Penguin mk 1, Sea Sparrow, Terne, anti-ubåt torpedoer, synkeminer

Korvetter:
    2 Sleipner-klasse 780 tonn, 1x 76 mm, 1x 40 mm, Terne, anti-ubåt torpedoer, synkeminer

Missil/torpedo-båter:
    20 Storm-klasse 138 tonn, 1x 76 mm, 1x 40 mm, 6x Penguin mk 1
    6 Snøgg-klasse 138 tonn, 1x 40 mm, 4x trådstyrte torpedoer, 4x Penguin mk 1
    14 Hauk-klasse 150 tonn, 1x 40 mm, 1x 20 mm, 2x trådstyrte torpedoer, 6x Penguin mk 2
    8 Tjeld-klasse (SHV) 80 tonn, 1x 40 mm, 1x 20 mm, 4x rettgående torpedoer

Ubåter:
    15 Kobben-klasse 8x torpedoer

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

http://www.thedrive.com/the-war-zone...-at-long-range
    En rimelig tabloid artikkel om hva P8 kan få av torpedoer.

Og.
    Another potential application for the HAAWC is to combine it with the Anti-Submarine Rocket (ASROC) system that's already designed to attach to the Mark 54 torpedo. This would give surface combatants, including US cruisers and destroyers already equipped with the Mk 41 Vertical Launch System (VLS), dozens of extra miles of engagement range against hostile submarines as compared to the existing wingless, rocket-assisted-only ASROC system.
    Such an application would mean that extra distance between the launch ship and the targeted enemy submarine being could be realized, and the ability to attack subsurface targets while remaining outside the range of the enemy's core anti-ship defenses would become a more realistic possibility.

The HAAWC system could also be adapted for use by shore-based launchers and could provide a flexible and comparatively affordable coastal defense against prowling submarines. Bringing air-launched weapons into the surface-to-surface arena is an increasingly popular concept; most notably, the Small Diameter Bomb is being adapted by Boeing and SAAB to be launched from the ground to hit time-sensitive targets and provide emergency close-air support over ranges approaching 100 miles. By adapting HAAWC in a similar way, countries could put enemy submarines at risk along their entire coastline without having to field throngs of aircraft or patrol craft capable of employing torpedoes or depth charges.
    Stordriftsfordeler innen antiubåtnektelse.

Navn:		XB47E7QFKVDK3NZNSV4Y6WSXRY.jpg
Visninger:	83
Størrelse:	194,4 KB

Med slike systemer kan man redusere kostnad å kompleksiteten til sensorene og da få råd til flere sensorer, om man da i kjent stil ikke bestiller færre for å spare.
    Død ved Kølle!

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •