Støtt Milforum på Vipps #587 879

Veteransaken - nå som teaterstykke og boikottaksjon startet

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • olaspakmo
    Trådstarter

    Veteransaken - nå som teaterstykke og boikottaksjon startet

    Se http://www.aftenposten.no/kul_und/article2748012.ece

    Noen høydepunkter fra debatten etter selve teaterforestillingen (handler om Simon (19) som verver seg som soldat i en norsk NATO-styrke i Afghanistan. Men når han kommer hjem ...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • SiegHallo
    PENSJONIST
    • 2008
    • 197

    #2
    Det jeg tror må bli et av de første spørsmålene er følgende:

    Er det utreisen og krigen, det å ta liv, det å se andre bli drept, som er årsaken?
    Eller er det det å komme hjem, der du møter folk som fordømmer deg, og et medieapparat som trekker frem slike synspunkter foran de som forsøker etter be...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

    Kommentér

    • Sofakriger
      OR-7 Stabssersjant

      Sponsor

      • 2005
      • 24519

      #3
      Opprinnelig skrevet av SiegHallo
      Det jeg tror må bli et av de første spørsmålene er følgende:

      Er det utreisen og krigen, det å ta liv, det å se andre bli drept, som er årsaken?
      Eller er det det å komme hjem, der du møter folk som fordømmer deg, og et medieapparat som trekker frem slike synspunkter foran de som for...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér

      • olaspakmo
        Trådstarter

        #4
        Et dilemma for meg som befal;

        Tilfeldigheter – og 17 år i Forsvaret førte til at jeg begynte å jobbe med skadde veteraner; en kamerat var skadet og jeg ble bedt høsten -06 om å være med i styret for en organisasjon for skadde veteraner som skulle etableres.

        Det jeg har sett har sjokkert meg –...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

        Kommentér

        • SiegHallo
          PENSJONIST
          • 2008
          • 197

          #5
          Opprinnelig skrevet av Sofakriger
          Men at manglende begeistring hjemme er årsak kjøper jeg ikke. Men hvis oppdrget ikke lykkes (feks amerikanske Vietnam-veteraner) så føler en seg sikkert utilstrekkelig etc.
          (gidder ikke oversitere)

          Det er ikke manglende begeistring jeg tenker på, men de gjentatte ut...
          [/QUOTE]
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • TheCripple
            PENSJONIST
            • 2007
            • 440

            #6
            Leste en gang i tiden en artikkel skrevet av en amerikansk krigspsykolog, som mente at manglende støtte i befolkningen og misnøye mot soldater er med på å forsterke f.eks. PTSD. Når soldatene kommer hjem skal inntrykk og erfaringer bearbeides, det at de blir møtt med stor misnøye i en slik situasjon...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • olaspakmo
              Trådstarter

              #7
              Anerkjennelse er et viktig element i skadeforebygging og –begrensing. For at veteranene skal oppleve reell anerkjennelse fra samfunnet for sin særegne innsats, så trengs kunnskap - å få honnørord fra noen som ikke forstår hvorfor honnøren gis, blir hult. Her har mange en viktig rolle for å sørge for...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

              Kommentér

              • ifanterist
                • 2005
                • 9385

                #8
                Det sørgelige når noen for problemer ,ja så store problemer at dem ikke kan fungere i Arbeidslivet ,så blir dem etterlatt til seg selv ,og får en uføretrygd ,antageligvis etter opparbeidet pensjons poeng i folketrygden ,som er fint lite å leve av ,og opparbeider ei noen flere poeng å snakke om da de...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • olaspakmo
                  Trådstarter

                  #9
                  Definitivt behov for litt samfunnsopplysning ja

                  , SIOPS diskuterte det med Forsvarskomiteen i dag og på et møte der GIH var vert på tirsdag, med bred deltakelse fra Forsvaret, Forsvarsdepartementet og Stortingets ulike fagkomiteer.

                  Vi ser dette som særs viktig - og oppfordrer alle til å være ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • olaspakmo
                    Trådstarter

                    #10
                    Flygansværs boikottaksjon

                    Veteranforbundet SIOPS hadde styremøte i dag, og ser slik på boikottaksjonen http://skadestans.blogspot.com/

                    Rigmor Flygansværs utspill er ikke en del av Veteranforbundet SIOPS og tilnærmingsmåten er utenfor handlingsrommet...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • olaspakmo
                      Trådstarter

                      #11
                      Synet på soldaten og hans jobb - overmodent for revisjon?

                      Vår behandling er krigsveteraner er ikke nasjonen verdig. For det er krigsveteran soldaten er når han går ned flytrappen på Gardermoen etter tjeneste i Afghanistan. For å komme vekk fra dagens bilde må mange aktører bidra, ikke minst polit...
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Sofakriger
                        OR-7 Stabssersjant

                        Sponsor

                        • 2005
                        • 24519

                        #12
                        Vi glemmer også tydeligvis at veteranen har erfaringer som gjør at de fleste vokser som mennesker - og har lært mye om både verden og seg selv.

                        Som en som jevnlig leser CVer og intervjuer kandidater så ser jeg etter veteraner, fordi jeg vet de i snitt er mer reflekterte, har ett større verdensbi...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

                        Kommentér

                        • isak
                          RESERVEBEFAL
                          • 2005
                          • 10799

                          #13
                          Meget bra innlegg sofa!...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                          Kommentér

                          Googleannonse

                          Collapse

                          Forumstruktur

                          Collapse

                          Working...