Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Jobbmuligheter- sykepleier i Forsvaret?

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6

Jobbmuligheter- sykepleier i Forsvaret?

Jeg er for tiden spl student, og må etterhvert bestemme meg for hvor jeg vil jobbe.
    Ser at de fleste stillinger som spl i forsvaret krever befalsgrad. Dersom man har avtjent førstegangstjeneste på fartøy, og i ettertid har fått litt grønn erfaring i HV-I, men ingen befalsgrad, hvilken vei er best å gå for å få stilling som spl i forsvaret?
    Tips til gromme tjenestesteder/avdelinger/stillinger?

På forhånd takk!
    Asystole.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0

Re: Jobbmuligheter- sykepleier i Forsvaret?

Sitat Opprinnelig skrevet av chucknorris
    Jeg er for tiden spl student, og må etterhvert bestemme meg for hvor jeg vil jobbe.
    Ser at de fleste stillinger som spl i forsvaret krever befalsgrad. Dersom man har avtjent førstegangstjeneste på fartøy, og i ettertid har fått litt grønn erfaring i HV-I, men ingen befalsgrad, hvilken vei er best å gå for å få stilling som spl i forsvaret?
    Tips til gromme tjenestesteder/avdelinger/stillinger?

På forhånd takk!
    De fleste sykepleierne jobber i sivile stillinger når de tjenestegjør i Norge. Hvis de er i Intops så får de grad iht. stilling.

Ta en titt på http://www.mil.no/felles/fsan/start/Tje ... eID=140386 og http://www.mil.no/felles/fsan/start/Tjeneste/

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Er det ikke fortsatt slik at sykepleiere får Fenriks grad hvis dem trer inn i forsvaret for å utføre en jobb der ?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Er det ikke fortsatt slik at sykepleiere får Fenriks grad hvis dem trer inn i forsvaret for å utføre en jobb der ?
    Nei, i dag blir man Løytnant, så vidt meg bekjent, forutsatt BS/GBK ol. Ikke kjennskap om evt. tidl. arbeidserfaring teller for den ekstra stjerna. Hvordan det stiller seg ift. mob.stilling/grad, har jeg ikke den fjerneste idè om. Og så er det bare å krumme ryggen, ta kval.kurs og annet dill, så vil det "gro" på skuldrene. Til INTOPS ser de ikke så nøye på MÅ-kravene, men for en ung sprek mann så tar jo GBK bare noen få uker av et forventet langt liv.

Forøvrig så kan jo FSAN eller HSAN være en absolutt lur plass å henvende seg mtp. en militær karriere. Vil åkke som på det sterkeste anbefale noen år med klinisk praksis før et slikt karrieretrekk. Det heter som kjent "Grunnleggende sykepleieutdanning".
    Wings of Steel

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av qana34
    Forøvrig så kan jo FSAN eller HSAN være en absolutt lur plass å henvende seg mtp. en militær karriere. Vil åkke som på det sterkeste anbefale noen år med klinisk praksis før et slikt karrieretrekk. Det heter som kjent "Grunnleggende sykepleieutdanning".
    Og da er jo et godt triks santropp i HV-I i mellomtiden og prøve å karre til seg HV befalsutdanning mens en er der.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Og da er jo et godt triks santropp i HV-I i mellomtiden og prøve å karre til seg HV befalsutdanning mens en er der.
    Gjelder det også når en har papirer på bestått sykepleier ifra skolen ? jeg husker da mobhæren fortsatt var aktiv så kunne arbeidende sykepleiere i det sivile tegne kontrakt på å bli med på øvelser med Fsan og ble stasonert på feltsykehuset og dem alle ble offiserer på bakgrunn av utdannelse .

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Men dog skal det nevnes at dem som var utdannet sykepleiere som ble kallt inn til førstegangstjeneste var menige i øvningsperioden og ble senere San korper som oftest i Sankp Brig N og tjenestegjorde på Tms i avdelingsperioden samtidig som dem tilhørte sykehustroppen.TMS(Troms militære sykehus) og ved dimisjon rykket dem minst en grad opp.
    skulle vært intressant å visst om denne praksis fortsatt står ved lag tiltross for at mobhæren er avskaffet i den grad den fortonet seg før i tiden.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Gjelder det også når en har papirer på bestått sykepleier ifra skolen ? jeg husker da mobhæren fortsatt var aktiv så kunne arbeidende sykepleiere i det sivile tegne kontrakt på å bli med på øvelser med Fsan og ble stasonert på feltsykehuset og dem alle ble offiserer på bakgrunn av utdannelse .
    Noe tilsvarende eksisterer også idag, men du melder deg bare frivillig for FSAN, til å være med på større øvelser. Sist år gikk det ad undas pga. økonomi. Det stemmer at du får "klasket" på deg noen stjerner, men det er "fagstjerner". Har forstått det slik at man må ha befalsutdanning for å bli ansatt. Det har dog blitt gjort unntak i INTOPS-sammenheng.
    Men åkke som, så vil det alltid være muligheter for unntak fra reglene...........
    Wings of Steel

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56
    Jeg kjenner en sykepleier som ble ansatt på avdelingsbefalskontrakt uten GBU fra før. Han hadde i hvert fall delvis relevant førstegangs- og internasjonal tjeneste fra før av (VF ambulanse) og klinisk sykepleiererfaring. Han begynte med å få en eller to turer ut som sykepleier før han fikk avdelingsbefalskontrakt. Det lønner seg å få en fot innenfor døra, så folk vet hvem du er og hva du står for.

Så vidt jeg har forstått var det viktigste for å få foten innenfor at han hadde erfaring som sykepleier. Akutt/mottagelse er visstnok bra. Som helt nyutdannet vil det være vanskelig å komme ut, det har i alle fall vært rift om intops-turene blant sykepleiere.

(Husk på at jeg hoster opp andrehåndserfaring her...)
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vis du velger Marinen så kan du bli palsert på båt som "Doktor Pille" vis ikke vet jeg at en som var på rekruten samtidig som ej kompis av meg vart sent med MJK som Medik.(han var da intresert i dette selv) men som sykepleier har du nokk litt muligheter runt om. det er jo også behov for medisinske personel på di forskjelige basene.
    Plans are nothing – planning is everything

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Ta en telefon til rekrutteringsoffiser i Forsvarets Sanitet, så får du et autorativt svar! "Standardveien" til fast jobb som offiser med sykepleirutdanning er jo først GBU, deretter sykepleierutdanning (som man kan få med lønn fra Forsvaret, på linje med kadetter ved Krigsskolen) + Krigsskolens kvalifiersingskurs, da stiller man likt i status/avansement med krigsskoleutdannede yrkesoffiserer. Men jeg regner med at det kan være veier inn om du har betalt din sykepleirutdannelse selv og ikke har GBU ennå. Som sagt, spør FSAN!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Mye gode svar folkens!Mange takk! Jeg har så klart lest det meste jeg har kommet over av info på mil.no og her på forumet, men tenkte noen kansje kjenner noen gode karriereløp.
    Min tanke bak å holde meg innsatstropp i stedet for santropp, er at jeg har lite felterfaring, og jeg ønsker meg så grønn tjenste som mulig for fremtiden.
    Innspill?
    Må man være i eller tiltenkt en stilling i forsvaret for å kunne søke gbk, mener å ha hørt det et eller annet sted...?
    Jeg tenker også selvsagt å opparbeide klinisk erfaring (det ønskes jo ofte prehospital erfaring og for å jobbe prehospitalt bør man gjerne ha jobbet noen år på en sengepost, så dette blir lange perspektiver),
    men i henhold til sykepleieprosessen, ønsker man alltid å vite hva man gjør, hvorfor det er viktig å gjøre det, og hva man ønsker å oppnå med det...
    Asystole.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Har egne erfaringer, så her kommer ett forslag:

1. Kom deg over i santropp og få drillet førstehjelp, det får en ikke gjort på spl-skolen. Førstehjelpsdelen på de fleste spl-skoler er skremmende lite prioritert! Litt grønn tjæneste får du i santroppen, og resten kan du få i en evt fremtidig heltidsstilling.
    2. Begynn på sengepost først og lær deg helheten og dybden først. Forslag: Gjerne generell medisin på mindre sykehus hvor en får bred erfaring. Hvis større sykehus: Karkirugisk, hjertemedisinsk eller lungemedisinsk. Minst 1 år.
    3. Deretter kan akuttmottak være et bra sted.
    4. Så kan du søke stilling i Forsvaret og ta GBK etter du har begynt.

Klinisk erfaring er viktig før du begynner i Forsvaret på heltid.
    Mvh
    Magnus

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Sv: Jobbmuligheter- sykepleier i Forsvaret?

Denne stillingsutlysningen er også lagt ut i "Militære stillinger" tråden

Som stillingen viser, er ikke befalsutdanning et krav

(Jeg la ved feil bilder, kan evt admin slette disse?)

Ledige stillinger i FSAN/FSSK/Kurssenteret:
    Instruktør, 2 stillinger
    Ledig for engasjement i perioden 01.08.16 - 31.07.17
    Instruktør 1: Autorisert sykepleier
    Instruktør 2: Autorisert ambulansearbeider (autorisert SPL med relevant erfaring vil bli vurdert)
    Grad: Løytnant.
    Lønn: etter grad, ansiennitet, kompetanse
    Må-krav begge stillinger: Gjennomført førstegangstjeneste, minimum 2 års klinisk erfaring.
    Ønskelig med befalsutdanning, undervisningserfaring og internasjonal tjeneste.
    Send søknad så raskt som mulig til rekruttering.fsan@mil.no - Merk subject: Instruktør 1 eller Instruktør 2
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   
    Godkjent sansoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Jobbmuligheter- sykepleier i Forsvaret?

Hvor finner vi sykepleiere i Forsvaret?

Hæren

Telemark Bataljon

Navn:		Telemark_bataljon_vaapen.gif
Visninger:	1521
Størrelse:	7,2 KB

Kampstøtte-eskadron 5/Sanitetstropp/

Sykepleiere i TMBN jobber på hjelpeplass M113

Navn:		_ABR2212.jpg
Visninger:	1521
Størrelse:	394,4 KB
    (M113 evak på bildet)

https://forsvaret.no/tmbn

2. Bataljon

Navn:		2_bataljon.png
Visninger:	1517
Størrelse:	24,7 KB

Støttekompaniet/Sanitetstroppen

Sykepleiere i 2.Bataljon jobber på hjelpeplass oppsatt på BV206 eller til fots.

Navn:		IMG_7918.jpg
Visninger:	1535
Størrelse:	1,41 MB

https://forsvaret.no/fakta/organisas...ord/2-bataljon

Panserbataljonen

Navn:		Panserbataljonen.jpg
Visninger:	1507
Størrelse:	16,0 KB

Kampstøtte-eskadron 6/Sanitetstropp/

Sykepleiere i PBN jobber på hjelpeplass M113

Navn:		x_B-bilde.jpg
Visninger:	1502
Størrelse:	41,5 KB

https://forsvaret.no/karriere/forste...nserbataljonen

Artilleribataljonen

Navn:		200px-Artbnlogo.JPG
Visninger:	1486
Størrelse:	12,8 KB

Sykepleier på hjelpeplass Bv206 i stabsbatteriet

Navn:		1615_TELT__Mobil_hjelpeplass_telt._20kvm._Pent_brukt._large.JPG
Visninger:	1477
Størrelse:	55,1 KB

https://forsvaret.no/fakta/organisas...leribataljonen

Sanitetsbataljonen

Navn:		030-20-3 DC SANBN 250.jpg
Visninger:	1467
Størrelse:	48,7 KB

Lett feltsykehus, diverse stillinger
    - Hjelpeplass BV206
    - I instruktørstillinger

Navn:		603347-7-1305151896827.jpg
Visninger:	1464
Størrelse:	141,7 KB

Navn:		last ned.jpg
Visninger:	1456
Størrelse:	11,0 KB

Navn:		sanbat850.jpg
Visninger:	1459
Størrelse:	68,1 KB

https://forsvaret.no/fakta/organisas...tetsbataljonen

Hans Majestet Kongen Garde

Navn:		2000px-Hans_Majestet_Kongens_Garde.svg.png
Visninger:	1467
Størrelse:	171,0 KB

5.Gardekompani/Sanitetstroppen

Navn:		CJ3A8674.jpg
Visninger:	1450
Størrelse:	324,4 KB

https://forsvaret.no/karriere/forste...r/haren/garden

Ved Hærens Våpenskole.

Instruktør ved Sanitetseksjonen.

Luftforsvaret

Redningsmenn

https://forsvaret.no/redningsmann

Ved Luftforsvaretssanitetsskole

Instruktører

Sjøforsvaret

I Marinens logistikkvåpen, kirurgiske team på fregattene.
    Kystvakten

Marinens jegervåpen

Minedykkerkommandoen

Kystjegerkommandoen

Navn:		last ned (1).jpg
Visninger:	1452
Størrelse:	8,9 KB

https://forsvaret.no/kystjeger

Heimevernet

I sanitetstroppene ved innsatsstyrkene og i områdestrukturen, inklusiv Sjøheimevernet

Navn:		_MG_0049.jpg
Visninger:	1456
Størrelse:	396,6 KB

Forsvarets sanitet

Ved lett feltsykehus NDH

Navn:		Feltsykehus2007ute.jpg
Visninger:	1450
Størrelse:	22,6 KB Navn:		sessvollmoen_fmin_280409_260x347.jpg
Visninger:	1445
Størrelse:	25,0 KB

Som instruktører i Forsvaretssanitetsskole

På Sykestuene, Basehelestjeneste

Luftevakueringsgruppen

Navn:		2015-09-22 Øvelse Samaritan_82.jpg
Visninger:	1448
Størrelse:	380,8 KB

Navn:		tkafgL7C1580.jpg
Visninger:	1430
Størrelse:	541,8 KB
    Godkjent sansoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Denne burde vært lagt inn i posten over, men får ikke etterredigert. Er litt ergelig for jeg er ikke helt fornøyd med estetikken og skulle gjerne gjort noen justeringer på posten.

Navn:		Forsvarets-spesialkommando-logo.jpg
Visninger:	1399
Størrelse:	43,1 KB

Fremskutt kirurgisk enhet. Det er de norske spesialstyrkenes egne, nøkterne betegnelse på enheten som ble opprettet i 1998, er den eneste av sitt slag i NATO - og aldri tidligere har blitt vist i offentligheten.

- De består av Norges fremste kirurger, anestesileger, sykepleiere og om lag 20 tidligere spesialstyrkeoperatører som nå er sivilister
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...er/a/10045344/

Sanitetstroppen fra Forsvarets Spesialkommando (FSK) er med i et fly av typen Hercules C130J. Flyet har reist fra Norge for å bistå nordmenn som er fanget i gisseldramaet i Algerie.
    Jeg kjenner ikke dette i detalj, og det er heller ikke tanken å omtale det i detalj, men her ser man og samarbeid mellom FSAN som stiller med den strategiske evakueringskapasiteten og materiellet

http://www.tv2.no/a/3968399
    Godkjent sansoldat

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0

Hei alle!
    Denne tråden hadde jeg helt glemt, men tross ny bruker med nytt navn, så var det faktisk meg som startet denne i sin tid.
    Jeg har siden den gang fulgt mange av rådene her, kommet meg over (og vært lenge) i san.tropp i HV-I, jobbet på sengepost, ambulanse og akuttmottak.
    Har fått meg litt kontaktnett i Forsvaret og hatt noen oppdrag som sykepleier også utenfor HV regi.
    På de 8 (!) årene som er gått siden jeg spurte folket her om råd, har det sivile liv fått et klamt grep om meg, så stadig tjenestegjørende i fulltidsstilling i Forsvaret blir det ikke av meg med det første.
    Men rådene gitt i denne tråden har styrt min sivile karriere inn i akuttmedisin, noe jeg stortrives med!
    Veldig artig å se at tråden lever, og kanskje unge lovende sykepleierspirer kan få gode råd og retning!

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Har ikke peiling på omfanget men ser jo at på Ullevål sin traume avdeling er det ett eget FSAN kontor. Slik jeg Jar forstått det så er Ullevål Gastro traume den akuttavdelingen i landet som operere flest stikk, skudd og høy energi traumer i landet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •