Milrab - militært utstyr

Spørreundersøkelse: Synes du det burde bli tillatt med religiøse hodeplagg til politi uniform

Vær oppmerksom på at dette er en åpen undersøkelse: andre brukere kan se dine valg.

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 257
    Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

Vil ha politihijab

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2250073.ece

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/27/548337.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/26/548206.html

Keltoum Hasnaoui Missoum har en drøm om å bli politi. Nå har hun søkt om muligheten for å kunne bruke hijab i tjenesten.

- Jeg vil si at dette ikke er kvinneundertrykkende

Hva mener så folket om dette? Er det greit at polititjenestepersoner skal bære hijab?
    Charlie don't surf

2. «Militært Bokkilden Haugenbok

Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero
    Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    under spaning kunne det kanskje vært greit ? ;-)

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Når du er på jobb som politi, så er du ikke din egen privatperson. Du er politi. Og så vidt meg bekjent har politiet et fastsatt uniformsreglement. Du skal i tjenesten opptre politisk og religiøst nøytral, og det klarer du ikke i mine øyne med hverken hijab, kalott, turban, vikinghjelm eller "heia torstein dale"-caps på hodet. personlige effekter som uttrykker egne meninger/ståsteder kan du bruke på fritiden.
    Asystole.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    49
    Liker (mottatt)
    107
    Nevnt
    20 innlegg
    Sitert
    108 innlegg
    PONDUS
    9
    Men sikher får gå med turban, gjør de ikke?
    Applying an inflexible process to all situations will not work. Anticipation, organization, and prior preparation are the keys to successful planning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    5
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar
    Men sikher får gå med turban, gjør de ikke?
    Har sett turban med UN merke på, men ikke med "riksvåpnet" til Politiet.

I Sverige er vist både hijab, turban og kipa godkjent til uniform:

"saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Skreiv selv ett innlegg på opptak09-tråden og jeg må si at det er helt latterlig. Hva blir det neste at ku klux klan medlemmer får gå med hattene sine. Neineinei! Når vi reiser til muslimske land har de utrolig strenge restriksjoner på hvordan turister skal kle og oppføre seg, litt heftig kyssing kan få deg fengslet i dubai og i tyrkia må turister dekke til bare skuldre med sjal og man skal være barføtt. Menn får ikke gå med shorts. De som ikke følger disse kravene får ikke komme inn. Når skal folk våkne opp, jeg syns det er helt totalt tragisk at norge føyer seg mer og mer for andre kulturer og relegioner, norge må være det mest dumsnille landet som finns! Helt til slutt vil jeg bare si at jeg ikke på noen som helst måte er rasist og har gode og respekterte holdninger til alt og alle. Ps. de politifolkene med hijab vil jo skille seg ekstremt mye ut noe som absolutt ikke er bra. og lykke til med å plassere politilua oppå turbanen:P

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Personlig sover jeg like om natta om det blir godkjennt her .

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    TROR DET ER EN FORDEL OM POLITIET GJENSPEILER SEG PÅ PERSONELL I FRA HELE SAMFUNNET

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    TROR DET ER EN FORDEL OM POLITIET GJENSPEILER SEG PÅ PERSONELL I FRA HELE SAMFUNNET
    Hva er vitsen med caps lock?

Uansett, en politidame med hijab vil få null respekt fra meg. Det vil være helt umulig for meg å se på henne uten å tenke: "kvotert inn".

Det får være grenser på hvor langt man skal dra dette, i Tyrkia er hijab forbudt til og med på skoler, og her i vesten skal man på død å liv "legge til rette" alt mulig piss for muslimer.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    stort sett prøver jeg å respektere alle ,mennesker ,men ikke nødvendigvis det dem gjør ,og hva dem har på hodet er unordnet for mitt vedkommende ,jeg er mer opptatt av hva som er på innsiden.

Sersjant klasse 1
    Ble medlem
    Nov 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    6
    Jeg synes dette er helt latterlig og var helt forundret over hele opplegget når jeg leste denne artikkelen tidligere idag.

Er helt enig at når du er på jobb som politi så er du politi. Som sagt skal du i tjenesten opptre politisk og religiøst nøytral. Hodeplagget kan jo plutselig fremprovosere uheldige problemer og utfordringer på forkjellige oppdrag som kunne vært unngått. -Jeg har kilder på orden nivå i politiet som mener det samme.

I dagens samfunn i Norge mener jeg dette er provoserende å gi go for.
    ..men vi får la de høyere herrer avgjøre dette. Blir spennende å se hva de tar stilling til.
    Imens er det jo lov å komme med personlige meninger oss imellom.
    <a href="https://twitter.com/milforum" class="twitter-follow-button" data-show-count="false" data-lang="no">Følg @milforum</a>
    <script>!function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0],p=/^http:/.test(d.location)?'http':'https';if (!d.getElementById(id)){js=d.create Element(s);js.id=id;js.src=p+'://platform.twitter.com/widgets.js';fjs.parentNode.insertBe fore(js,fjs);}}(document, 'script', 'twitter-wjs');</script>

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Først så får en puste litt rolig igjennom nesen før en begynner å dra Tyrkia inn i denne debatten ,vi er dog så previligert her i landet at vi har ett meget godt og oppegående Demokrati som fungerer godt i dette landet ,og Norge er ett fargerikt og flerkulturellt samfunn hvor også vi her blir fanget opp av internasjonalisering ,og som jeg har sagt tidligere tror jeg det er en stor fordel at politiet og dens stab gjenspeiler seg i denne samfunnsbredden ,kansje denne damen er meget kvalifisert for politiyrket for allt det vi vet ,og kan være en kjærkommen nytt og godt tilskudd i etaten ,også skal vi sitte her og dømme nord og ned pga eventuellt hva vedkommende bærer som hodeplagg itillegg så kan vedkommende ett annet språk enn oss og kjenner kansje andre milijøer godt og kan tre inn der og gjøre ett kansje godt stykke arbeid.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    ,vi er dog så previligert her i landet at vi har ett meget godt og oppegående Demokrati som fungerer godt i dette landet ,og Norge er ett fargerikt og flerkulturellt samfunn
    Velvel. Å ta høyde for alles relgiøse "behov" i et flerrelgiøst samfunn er håpløst, da må du tillate at folk går nakne eller i heldekkende burka.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    3
    Liker (mottatt)
    10
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    PONDUS
    5
    Jeg jobbet en periode som diakon og hadde da rundsnippskorte. Kanskje jeg skulle be om å få gå med den istedet for politiskjorten. Man, kan jo tross alt bruke den under jakken i Forsvaret. Politiprester er jo sivit ansatt til forskjell...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Visekorporal klasse 1
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    stort sett prøver jeg å respektere alle ,mennesker ,men ikke nødvendigvis det dem gjør ,og hva dem har på hodet er unordnet for mitt vedkommende ,jeg er mer opptatt av hva som er på innsiden.
    All ære til deg for det, men dette dreier seg ikke om en kassadame på IKEA. Politiet har voldsmonopol i Norge, og det er overhodet ikke likegyldig hva slags tilbøyeligheter en polititjenestemann projiserer, det være seg av religiøs, seksuell, politisk eller annen art. Dersom det er greit med hijab, å er det vel også greit å gå med et digert hakekors dinglende rundt halsen, all den tid det ikke er forbudt å være nazizt i Norge? Religion er og skal være en privatsak i Norge, og ved å tillate religiøst betingende klesplagg så slutter det å være en privatsak for den som bærer det, fordi det tvinger meg til å forholde meg til at vedkommende insisterer på å utstille sin religion.

Og hvordan skal publikum oppfatte dette? I det multikulturelle samfunnet risikerer en publikummer som tilhører en religion eller et av mange folkeslag/nasjonaliteter som har et anstrengt forhold til islam at ethvert møte med ordensmakten blir noe annet enn det. Ved å IKKE tillate hijab, turban, cowboyhatter, eller andre avvik fra uniformen så stiller jo nettopp alle LIKT. At politiet skal reflektere samfunnssammensettingen vår er greit nok, men å tillate relgiøset betingede plagg i politiet har absolutt ingenting med det å gjøre. Dersom man har problemer med politiets uniformreglement så får man simpelthen finne seg noe annet å gjøre, det er ingen menneskerett å bli politi.

Forøvrig omhandlet også her: http://www.rights.no/publisher/publishe ... kstid=2045
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Da tar jeg opp spørsmålet enda engang til:Hvem er politiet ? er det en nyutdannet jurist ,som sitter på ett kontor med en masse krimskrams på skuldrene (med all respekt for hva vedkommende har prestert forøvrig) som uttaler seg i det brede og lange om saker ifra sitt kontor som vi får på skjermen i stua.Jeg personlig er ikke så sikker på om den strukturen som idag regjerer for opptak til Politiyrket er den beste i forhold til hvordan Norge har utviklet seg ,da mener jeg ikke bare internasjonaliseringen og nye landsmenn som har kommet til ,men også folket i sin helhet som er representert i vårt samfunn ellers.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Da tar jeg opp spørsmålet enda engang til:Hvem er politiet ? er det en nyutdannet jurist ,som sitter på ett kontor med en masse krimskrams på skuldrene (med all respekt for hva vedkommende har prestert forøvrig) som uttaler seg i det brede og lange om saker ifra sitt kontor som vi får på skjermen i stua.Jeg personlig er ikke så sikker på om den strukturen som idag regjerer for opptak til Politiyrket er den beste i forhold til hvordan Norge har utviklet seg ,da mener jeg ikke bare internasjonaliseringen og nye landsmenn som har kommet til ,men også folket i sin helhet som er representert i vårt samfunn ellers.
    Det innlegget gir ingen mening, hva er det du egentlig vil frem til (bortsett ifra at muslimene må få lov til å gjøre hva faen de vil, som du har gitt uttrykk for i andre tråder også)?

Som DexterMoon sier, er det da ok med hakekors? Hvordan tror du folk som har opplevd å bli undertrykt av muslimer (kvinner, homofile, kristne og andre) vil føle det når de blir snakket til av en politimann/kvinne med muslimsk hodeplagg? Er du i stand til å sette deg i dems situasjon, eller er du totalt blottet for empati for ikke-muslimer?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    OIIsan språkbruken over her og beskyldninger mot meg om at muslimer skal få gjøre som dem stort sett vil ,minner om ett høyt akademisk nivå å yttre seg på -Eller er det bakerste rad på gamle Lompa som vi hører ekkoet ifra ?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Skulle vært inntressannt å visst hvor mange mennesker av muslimsk bakgrunn du har jobbet sammen med ,blitt kjennt med og kansje dyrket fritidssyssler-hobbier med enten det være seg sport ,eller andre posetive aktiviteter ,nå kan det godt henne at gamle Infanterist etter over 30 år i arbeidslivet ,og som stort sett har jobbet med mennesker i de årene blir sett på som en dumming pga hva han mener ,men det er rart med når en har passert de 50 så tenker jeg litt annerledes enn jeg gjorde før .
    Det er vel ikke slik at alle av muslimsk bakgrunn er mishandlere og potensielle terrorisster?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av zuluspear
    Hva er vitsen med caps lock?

Uansett, en politidame med hijab vil få null respekt fra meg. Det vil være helt umulig for meg å se på henne uten å tenke: "kvotert inn".

Det får være grenser på hvor langt man skal dra dette, i Tyrkia er hijab forbudt til og med på skoler, og her i vesten skal man på død å liv "legge til rette" alt mulig piss for muslimer.
    Flott ordbruk ,de to siste settninger ,her må jeg få en utdypelse

Korporal klasse 1
    Ble medlem
    Oct 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av zuluspear
    ... Det får være grenser på hvor langt man skal dra dette, i Tyrkia er hijab forbudt til og med på skoler, og her i vesten skal man på død å liv "legge til rette" alt mulig piss for muslimer.
    Flott ordbruk ,de to siste settninger ,her må jeg få en utdypelse
    Denne setningen sett for seg selv er vel ikke så mye å misforstå eller er du ute å fisker? Tyrkia har jo hatt sine militærintervensjoner/ kupp (for de meste tror jeg) i den hensikt å forsvare den sekulære staten Tyrkia og Mustafa Kemals oppnåelser og visjoner.

Mener det var en britisk høyestrettsdommer som sa at shariadomstoler skal kunne avsi rettskraftige dommer innenfor visse saker, noe gjetter jeg er utenkelig i Tyrkia. Når det er sagt så jeg jo bobbys med turban på 90-tallet. Noe lignende kan fort komme til å skje i Norge, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i det han skriver eller det budskapet det virker som han prøver å formidle.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Sersjant klasse 1
    Ble medlem
    Nov 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    6
    Er jo en grunn til at det finnes politiuniform - slik at alle potili skal stille likt og bli behandlet likt med den respekten de skal ha. Når jeg ringer 112 og trenger hjelp så forventer jeg det skal stå nøytral og "normal" politi på døra. Det skal være unødvendig for meg å si til operasjonssentralen at jeg helst ønsker en politi utrykning med hijab, cowboyhatt eller samelue.

Blir helt feil å starte å dele inn politiet i forskjellige grupper, å det vil det helt automatisk bli dersom alle kan søke om uniformreglemang unntak pga sin bakgrunn.
    <a href="https://twitter.com/milforum" class="twitter-follow-button" data-show-count="false" data-lang="no">Følg @milforum</a>
    <script>!function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0],p=/^http:/.test(d.location)?'http':'https';if (!d.getElementById(id)){js=d.create Element(s);js.id=id;js.src=p+'://platform.twitter.com/widgets.js';fjs.parentNode.insertBe fore(js,fjs);}}(document, 'script', 'twitter-wjs');</script>

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Enig med overstående innlegg. Når politidirektoratet har utarbeidet et uniformsreglement som skal gjelde for alle polititjenestemenn / kvinner, uansett religon og personlige oppfatninger, så er det vel slik uniformen skal være? Det mener nå vertfall jeg. Har man en religiøs oppfatning der man MÅ bruke hijab eller lignende så er man kanskje ikke politi den jobben som passer for deg? Satt litt på spissen. Min mening er at hvis man er ansatt til å gjøre en jobb som innebærer et uniformsreglement så må man forholde seg til det uavhengi av hva man tror og tenker. Hva er det neste? Skal man ha forsvars hijab og eller burka? selv om det litt ironisk faktisk kan være en fin "guilly suit".

Visekorporal klasse 1
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    En uniform skal være en uniform. Å begynne å offisielt innføre noe annet på grunn av en personlig religiøs overbevisning blir i mine øyne helt bak mål. Skal jeg da i Forsvaret kreve å få gå med patruljehatt i enhver anledning fremfor beret fordi jeg har for mye hår til at bereten sitter ordentlig, eller kreve å få brette opp buksebeina og gå i sandaler om sommeren? Det hadde jo passet meg helt utmerket. Nei, sånn funker det ikke. Er det vedtatt en uniform må man forholde seg til den, uansett personlig eller religiøs overbevisning. Det er jo det som er hele poenget med å ha en uniform, ikke bare at man har en haug med plagg man kan trikse, mikse og fikse på som man vil selv..
    MVH
    Meg selv!

Visekorporal klasse 1
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Ser ikke problemet jeg. Kan da ikke være noe annet enn positivt at politiet tillater mangfold, og bedre representerer befolkningen. Blir det f.eks. bråk et sted hvor det er stor muslimsk befolkningstetthet (Grønland, Tøyen osv) ville hvertfall jeg anta at det er lettere å få vite hva som er skjedd når du har en som glir inn i miljøet og kanskje snakker språket på laget enn å velge å nekte disse personene tjeneste kun pga. relgiøs overbevisning. Kan vel kanskje også forhindre at politiet blir beskylt for rasisme under pågripelser osv hvem vet?

Visekorporal klasse 1
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Det er vel ikke snakk om å nekte noen tjeneste, det er mer det at det å gå med f.eks. hijab er et frivillig valg - det er faktisk ikke noe som pålegges noen, men det er et valg de tar i sin utøvelse av religionen. Man må derfor også kunne forvente at en hijab-bærer som ønsker å jobbe i uniformert tjeneste har et slikt forhold til sin religion at hun kan la være å bære hijab mens hun er iført uniform.
    MVH
    Meg selv!

Visekorporal klasse 1
    Ble medlem
    Nov 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av E_S
    Det er vel ikke snakk om å nekte noen tjeneste, det er mer det at det å gå med f.eks. hijab er et frivillig valg - det er faktisk ikke noe som pålegges noen, men det er et valg de tar i sin utøvelse av religionen. Man må derfor også kunne forvente at en hijab-bærer som ønsker å jobbe i uniformert tjeneste har et slikt forhold til sin religion at hun kan la være å bære hijab mens hun er iført uniform.
    Selvfølgelig er det frivillig å bære hijab, men å håndheve et såpass strengt uniformsreglement kan ekskludere mange dyktige personer som politiet sikkert hadde hatt godt nytte av, fordi de ser på relgionen sin som overordnet alt annet. Så hvorfor ikke oppdatere reglene og ha det estetiske (fordi det er vel det som er problemet? det ser rart ut?) underordnet et flerkulturell mangfold i politiet?

Sersjant klasse 1
    Ble medlem
    Nov 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Komajonny
    Sitat Opprinnelig skrevet av E_S
    Selvfølgelig er det frivillig å bære hijab, men å håndheve et såpass strengt uniformsreglement kan ekskludere mange dyktige personer som politiet sikkert hadde hatt godt nytte av, fordi de ser på relgionen sin som overordnet alt annet. Så hvorfor ikke oppdatere reglene og ha det estetiske (fordi det er vel det som er problemet? det ser rart ut?) underordnet et flerkulturell mangfold i politiet?
    Dersom de ser på sin relgion som overordnet alt annet burde de revurdere karriere i politiet. Er viktig å ha et åpent sinn og ta beslutninger på et nøytralt grunnlag.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Den siste der er litt ullen. Et livssyn er vel så pass grunnleggende at det er overordnet alt annet. Hva da med kristne tjenestemenn? No go?
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    39
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    52 innlegg
    PONDUS
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Harald10
    Den siste der er litt ullen. Et livssyn er vel så pass grunnleggende at det er overordnet alt annet. Hva da med kristne tjenestemenn? No go?
    Kristne tjenestemenn som lar troen overstyre regler for uniform og eventuelt andre regler for atferd er no go, hvertfall i mitt hode. For meg som født katolikk, nå overbevist ateist er det vanskelig å godta at ordre fra imaginære venner skal telle sterkere enn ordre fra faktiske, verifiserbare sjefer man har valgt å underlegge seg ved å ta en jobb.
    meh

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    For meg som født katolikk, nå overbevist ateist er det vanskelig å godta at ordre fra imaginære venner skal telle sterkere enn ordre fra faktiske, verifiserbare sjefer man har valgt å underlegge seg ved å ta en jobb.
    Er viktig å ha et åpent sinn og ta beslutninger på et nøytralt grunnlag.
    Hehe.

For øvrig slipper de fleste kristne unna da, siden de ikke har aktuelle regler for klesdrakt. "Du skal ikke drepe" etc sammenfaller hendig nok også (stort sett) med de norske lover...
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    5
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    8
    Er jo veldig mange kristne i Politiet, noen hinduer, noen muslimer, noen jøder osv. Har aldri vært noe problem. Han som ble skutt i Stavanger i forbindelse med NOKAS saken var jo veldig ivrig i menigheten sin. Så alt går. Muslimer er også velkommene i Politiet så lenge de følger uniformsreglene. Til og med Delta har kristne tjenestemenn.

http://www.kpl.no/sider/tekst.asp?side=6&meny=OM%20OSS
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    39
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    52 innlegg
    PONDUS
    7
    Jeg regner med at du ikke satte mitt navn på njetnjets sitat med overlegg?

Bibelen har forøvrig en hel del regler om klesdrakt. Menn skal ikke kle seg som kvinner og motsatt. Man kan hevde at herreplagget bukser ikke er omfattet av reglene, da disse ikke var i bruk på bibelens tid, men rustning var et herre"plagg" på den tid. Skikkelige kristne politikvinner burde da nekte å bære vest når de skal opp mot en bevæpnet motstander. Å blande forskjellige tekstiltyper er heller ikke greit, men jeg vet ikke i hvilken grad uniformsplagg er laget av forskjellige sammenvevde materialer. Flettet hår er en uting, det samme gjelder gull og perler. Av med gifteringer og øredobber dere kristne politikvinner!
    meh

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Er jo veldig mange kristne i Politiet, noen hinduer, noen muslimer, noen jøder osv. Har aldri vært noe problem.
    Ikke det?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2119349.ece

En muslimsk politistudent skal ha opptrådt truende, aggressivt og rasistisk under et besøk i en synagoge i Trondheim.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    39
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    52 innlegg
    PONDUS
    7
    zulu, er student det samme som polititjenestemann? Ser av artikkelen at han nå er ferdig utdannet, men fikk han jobb?
    meh

Sersjant klasse 1
    Ble medlem
    Nov 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    6
    Svært så aktivt det plutselig ble her da :p

Ja du fikk vel svar Harald10, blir litt feil å sette sin egen relgion forran alt annet.

Korporal klasse 1
    Ble medlem
    Oct 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    adressa.no: ... Politistudenten er nå ansatt i et politidistrikt, og ifølge politidirektoratet er saken oversendt dit. Det går fram av direktoratets brev til Det mosaiske trossamfunn at politimannen vil bli orientert om at hans oppførsel i synagogen «ikke er forenlig med de krav og forventninger vi har til korrekt oppførsel av våre tjenestemenn». ...

Lurer på om dette har blitt omtalt i forbindelse med opptak til politiskolen.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    zulu, er student det samme som polititjenestemann? Ser av artikkelen at han nå er ferdig utdannet, men fikk han jobb?
    Det står ingenting om det i avisene, så jeg regner med at han fikk jobben. Politiet er ivrige etter å få minoriterer blandt seg. For eksempel, en kollega av meg har en polsk svigerbror som var på opptak hos PHS. Han fikk først avslag, men ble ringt opp etter noen dager og fikk spørsmål om det var slik at han var polsk. Han svarte ja og vips, så fikk han plass på PHS. Er snart ferdigutdannet og greier, men er totalt ubrukelig, har hørt mange utrolige histoier om han.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Jepp, mannen jobber i politiet nå, ifølge linken til Vannglass. Som jeg skrev, politiet har ingen problemer med å senke kravene får å få inn minoriteter.

Sersjant klasse 1
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    3
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    7
    Etter min mening blir det feil å ta religion med på jobb.I verste fall kan publikum oppleve at tjenestemann/kvinne opptrer på en måte som er farget av vedkommendes livssyn/religion.Det kan slå uheldig ut.
    Skulle likt å sett en poll på denne.
    Turbo bullshit...No real power.

Milrab militært utstyr

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, det geopolitiske spenningsforholdet mellom ulike religioner og utviklingen geopolitisk mellom øst og vest i tillegg til å motivere sunn og oppegående ungdom som ønsker å forberede seg til en militær karriere, til opptak og tjeneste i Forsvaret.
Nyttige linker
Marinejeger.net - temaside om MJK
Fallskjermjeger.net - temaside FSK/HJK
Milforums Nettbutikk
Milrab.no - utstyr til Politiet og Forsvaret
Haugen Bok

Wickr: @milforumwickr - for innsending av tips og meldinger på en trygg måte.
Sosiale Medier