Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 140
    Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

Re: Den snasne feltguiden!

Noen som har forslag til å sette opp ett "survivel-kit", samt hva som bør være minimum av tilbehør i vesten?
    TUERE!!

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero
    Menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av r66
    Noen som har forslag til å sette opp ett "survivel-kit", samt hva som bør være minimum av tilbehør i vesten?
    Dette er hva mitt survival-kit inneholder.
    - kondom uten glidemiddel.
    - Tampong.
    - Kulltablett
    - Komplett sysett.
    - Sølvfolie
    - Skolisse
    - Fiskesen
    - 2 stk kroker type fisk
    - 1 Stk Sluk
    - Hyssing-stump
    - Ståltråd
    - 5meter snøre

Der har du det meste du trener. Som jeg nevnte litt lenger oppe her, så er jokkastikke og samekniv (uten søringstopper) alltid med.
    HM Kongens Garde KP1 Jeger 2008

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    188 innlegg
    PONDUS
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av 1410Gausdal
    Sitat Opprinnelig skrevet av r66
    Dette er hva mitt survival-kit inneholder.
    - kondom uten glidemiddel.
    - Tampong.
    - Kulltablett
    - Komplett sysett.
    - Sølvfolie
    - Skolisse
    - Fiskesen
    - 2 stk kroker type fisk
    - 1 Stk Sluk
    - Hyssing-stump
    - Ståltråd
    - 5meter snøre

Der har du det meste du trener. Som jeg nevnte litt lenger oppe her, så er jokkastikke og samekniv (uten søringstopper) alltid med.
    Når 3. marineinfanterisjokkgardearmee i Pechenga dundrer igjennom Hell City og din 6-siffrede er indre Troms, ja da er det noe du trenger(Frem til strålingen fra et par bøtter solskin dreper deg).

Hva med alle andre Scenarioer? Hva skal du bruke det til da?
    Kondomene er jo trøblete uten glider på.
    Død ved Kølle!

Menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Jah. Skal du ha survival-kit som du kan overleve absolutt alt med. Da trenger du mer plass enn bare bryslomma på uniformen.
    HM Kongens Garde KP1 Jeger 2008

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    188 innlegg
    PONDUS
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av 1410Gausdal
    Jah. Skal du ha survival-kit som du kan overleve absolutt alt med. Da trenger du mer plass enn bare bryslomma på uniformen.
    Poenget mitt er, selv om jeg er ubrukelig på å utrykke meg, at folk legger altfor mye inn på å ha survivalkit for scenarioer som "ingen" opplever per i dag.
    Og videre at folk fyller opp utstyret sit med masse unødvendig dill som når du legger sammen alle grammene veier en del.

Mitt survivalkit, en foldekniv, ett par BIC, og en jokkastikke. Den siste først og fremst for mimringens skyld.
    Død ved Kølle!

Menig
    Ble medlem
    Aug 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Mange bra vintertips her, men vil tilføye en del ting som er nyttig for oss som har de fleste feltdøgnene på vestlandet:

Bivuakk :
    -Bruk slippstikk med itrædd kvist på teltoppheng snorene! Dette gjør at vannet som kommer nedover treet/raien renner bort ved kvisten, og ikke blir til "inlagt vann" i teltet.
    -Sonder terrenget rundt teltet, lag en liten "grøft" der vannet vil renne hvis skyene skulle åpne seg helt ila. natten. På denne måten unngår man den dekorative elven som lett danner seg under lagføreren.
    -Med mindre det er "hard routine" ta med en sitronsaft flaske (sånn gul liten flaske som man ofte har til rekesmørbrød). Sprut litt av denne guffen rundt inngangen og langs kanten av teltet. Funker veldig bra mot mygg!
    -Etter man har fått det varmt i teltet er som regel den myggen som har bodd på bakken inni teltet kommet på vingene alle sammen, da er det på tide å lage litt luftvern. Ta en passelig kvist med einebusk og hold over primusen til den begynner å brenne, før den rundt i teltet til det er masse røyk over alt, luft ut og vips har man et myggfritt telt. En stor fordel å ha klar en feltflaske med vann til å slukke luftvernsbusken med ;)

Generelle tips:
    -Spør hvem på laget som ikke fryser så lett, (dette finner du uansett ut av etterhvert) bruk de som "tetningslist"
    -Ta vare på tomhylser fra 40mm granat, perfekte shotteglass.. Tåler oppvaskemaskin:)
    -I mangel på bluss kan man binde snubletråden til tetningslistens hånd..
    -Et lite univarsalbryne til kniv og øks er kjekt å ha.
    -Te er genialt om kvelden for de som ikke sover så lett som meg etter en stor kopp kaffe, varm drikke er et must før søvnen, kakao og sjokolade gjør væskebehovet større.

Det beste tipset jeg har lært er at man tar med så LITE som mulig, alt som er kjekt å ha finner man ut av erfaring, det andre sier kan fint være veldig greit for andre, men udugelig for deg! Hva som tillates kan være forskjellig fra avdeling til avdelig, og husk at forsvaret forsikrer deg kun for bruk med forsvarets utleverte utstyr. Skulle du få frostskader nytter det ikke å komme å si at du brukte bavac superundetøy..

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Hvis du har fått utdelt en flunka ny Shemag, (type grønn) så kan man vaske denne sammen med forsvarets håndduker på minimum 60 grader, og vips så har du gjort de knallhvite (og litt blå) hånddukene særdeles grønne og kamuflerte, nye shemager farger nemlig av som bare pokker!

Eventuelt ikke vask shemag med ikke-grønt tøy hvis du ikke vil "rocke fargene dine":)
    "You don`t rise to the occation in combat, but sink to the level of your training."

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Defender
    Generelle tips:
    -Spør hvem på laget som ikke fryser så lett, (dette finner du uansett ut av etterhvert) bruk de som "tetningslist"
    -Ta vare på tomhylser fra 40mm granat, perfekte shotteglass.. Tåler oppvaskemaskin:)
    -I mangel på bluss kan man binde snubletråden til tetningslistens hånd..
    -Et lite univarsalbryne til kniv og øks er kjekt å ha.
    -Te er genialt om kvelden for de som ikke sover så lett som meg etter en stor kopp kaffe, varm drikke er et must før søvnen, kakao og sjokolade gjør væskebehovet større.
    De fleste Te sortene inneholder ofte litt koffein og er vanndrivende. Men for friske voksne er det sjelden merkbart. kakao er etter min mening perfekt før man kryper i posen. vanlig kakao (som er i FR) og sjokolde er uten koffein å ikke vanndrivende.
    si vis pacem, para bellum

Menig
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Par tips fra meg.

-Vask hendene etter du har vært i kontakt med F34, kan virke ganske avførende selv ved lite inntak.
    -Ha spisebestikk i brystlomma sammen med spritserviett. Reint bestikk hver gang.
    -Drikk ofte, det er like enkelt å bli dehydrert i kulden som i varmen.
    -Aldri stå stille/sitt i kulden, vær alltid i bevegelse.
    " Slå dem med kolben ".. .

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Jeg bare skulle se hva dette var for noe, og leste kun de første linjene under Bål/ild. Det er overraskende at ingen har nevnt bjørkenever for opptenning av bål. Alle med litt kjennskap til overlevelse i faunaen her nord i Europa kjenner vel til det? Ja, og jukkastikke, men det står kanskje nevnt uten at jeg har sjekket. Never oppbevares tørt og på kropp.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Nytt tips: Når det er høst og litt nullføre, ha feltflaska opp-ned i vannflaskelomma. Som jo alle vet, er vann tyngst ved 4 grader, og flaska fryser dermed ikke så lett i tuppen:-) Hvis det lekker, gå på depot og bytt.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av bigP
    Nytt tips: Når det er høst og litt nullføre, ha feltflaska opp-ned i vannflaskelomma. Som jo alle vet, er vann tyngst ved 4 grader, og flaska fryser dermed ikke så lett i tuppen:-) Hvis det lekker, gå på depot og bytt.
    Tanken høres jo fin ut den, men jeg har mine tvil om hvorvidt falska er stor nok til at det er noen utpregete tamperaturforskjeller inni. Det er tross alt ikke så langt mellom topp og bunn.
    HVUV vår 08
    Si vis pacem, para bellum!

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Djupi
    Tanken høres jo fin ut den, men jeg har mine tvil om hvorvidt falska er stor nok til at det er noen utpregete tamperaturforskjeller inni. Det er tross alt ikke så langt mellom topp og bunn.
    Jævlig stor forskjell egentlig, flaska fryser lett rundt tuten. Og alltid øverst i flaska først. Oppnedflaske funker.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av hoegstmyr
    Jævlig stor forskjell egentlig, flaska fryser lett rundt tuten. Og alltid øverst i flaska først. Oppnedflaske funker.
    Ingen som har hørt om flaske innenfør jakken ?

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Dunn
    Prøvd og funnet i orden. Har man to ser det ut som pupper. Bare sånn i tilfelle noen lurte.
    HVUV vår 08

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    19
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    35 innlegg
    PONDUS
    5

Ingen som har nevnt moding av gitteret til multifuel slik at man kan steike pizza?
    Dette er en irriterende signatur

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    44
    Liker (mottatt)
    60
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    67 innlegg
    PONDUS
    7

Jeg tror frysingen i tuppen skyldes noe helt annet enn at tettheten varierer med temperatur. Når flasken står riktig vei vil det sprute opp bittelitt vann for hver gang flasken beveger seg, og dråper i luft fryser lettere enn et "massivt" vannbad. Jeg ser det tydelig på jobb, isen danner seg mye raskere oppe i høyden der det kommer lett sprut enn nede på dekk hvor vi får bøttevis med hver bølge.
    meh

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Jeg tror frysingen i tuppen skyldes noe helt annet enn at tettheten varierer med temperatur. Når flasken står riktig vei vil det sprute opp bittelitt vann for hver gang flasken beveger seg, og dråper i luft fryser lettere enn et "massivt" vannbad. Jeg ser det tydelig på jobb, isen danner seg mye raskere oppe i høyden der det kommer lett sprut enn nede på dekk hvor vi får bøttevis med hver bølge.
    Den kan jeg gå med på.
    HVUV vår 08

Menig
    Ble medlem
    Nov 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Bving1981
    Ingen som har nevnt moding av gitteret til multifuel slik at man kan steike pizza?
    Dette har jeg hørt om, beskriv gjærne mer utfyllende.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4

Vet ikke hvor mange avdelinger som har Primus Omnifuel nå, men jeg har sett gode resultater ved å fjerne de vatt-filterne som er i slangen (mindre motstand, mer fuel ut), og bruke 28-dyse (mindre hull i dysa. Cleanere flamme, lavere lyd, høyere effekt). Dette med rensa parafin.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Claw
    Vet ikke hvor mange avdelinger som har Primus Omnifuel nå, men jeg har sett gode resultater ved å fjerne de vatt-filterne som er i slangen (mindre motstand, mer fuel ut), og bruke 28-dyse (mindre hull i dysa. Cleanere flamme, lavere lyd, høyere effekt). Dette med rensa parafin.
    Hvorfor skal man gjøre det?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4

Er det ikke det som står i parantes da?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Claw

Interessant...Har du noen erfaringer med hvordan dette fungerer når man fyrer med miljøbensin?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4

Har dessverre kun erfaring med parafin.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Dunn
    Prøvd og funnet i orden. Har man to ser det ut som pupper. Bare sånn i tilfelle noen lurte.
    Dette er sikkert en lite moral-boost for laget tredje uka i felt?
    "Bli det du kan bli"

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Liker (gitt)
    21
    Liker (mottatt)
    5
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    PONDUS
    6

Microfiberhåndtkle!
    - Suger til seg tre ganger egenvekt, tørker fort, fort, og du trenger bare et bittelite ett.
    Trådsag.
    Stormlighter.
    Proteinbarer/måltidserstattere som man putter litt her og der i sekk, GRU eller andre steder. Veldig hendig.

Skokrem i sømmene på M77 = tette sko. Greit med en boks i laget. Og få vekk småstein og sand som setter seg i sømmene, dette vil gnisse seg nedover og gjennom liming... Skopuss i felt med hensikt. Nei, ikke pusse blankt, skinnende støvler er dårlig stemning.
    "The only thing necessary for the triumph of evil, is for good men and women to do nothing."
    - Edmund Burke.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    7
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    3

Tamponger: Visstnok lettantennelige og funker bra til å fyre på små pinner o.l. når man ikke har avispapir eller tørr never.

Litt tilfeldig å legge til her, men kondomer brenner farlig bra de også.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    23
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    18 innlegg
    PONDUS
    5

I permac sitt sexliv går det hett for seg, kan man vel si...? :P

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Nå har jeg mye på tapetet om dagen. Men har en plan om å få satt sammen alle de nye forslagene.

Så hvis det er noen som har noen forslag til hvordan dette skal se ut, eller har noen bra bilder som kan være med. (Det må være lov å bruke de selvsagt.) Så gi meg et hint.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5

Egen kniv foruten TS kniven(Navnet er LANGT ifra tilfeldigt) gjemt på kroppen eller i kart lomma på GRU med ei fin lita snor så den ikke forsvinner tiltenkt "RENE" ting som å skjære av pølsesnabben til laget osv og må ikke overlates til slakapunger som bruker den til å skjære på telplugger for å løsne tau og andre lite gjennomtenkte ting. Hvis en løper opp på nærmeste sykestue og får tak i urinprøve glass med skrulokk gjerne de avlange med gult lokk er også helt konge til å legge fyrstikker i og gjerne et lite kompass osv disse blir dere garantert forært av en snill sykepleier eller sykevokter.

Disse nøkkelring lysene en får i endel varienter er kjempefine "kartlys" .

Trådsag er fin og ha ei ei lomme når det er raiekutting på gang om en ikke er i besittelse av samenes multitool, disse burde være like naturlig inventar i Eurest sjappene i leierene som deres salg av kulørte magasiner.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Liker (gitt)
    7
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    I permac sitt sexliv går det hett for seg, kan man vel si...? :P
    Går ganske fint med det du hehe, men det er ingen skam å overleve i naturen heller.

forøvrig; kondom+sokk = vannlomme

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    25
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    23 innlegg
    PONDUS
    5

Snurr DuckTape rundt termosen, et par meter. Kjekt å ha til reparasjon av telt, goretex osv. Dessuten slipper man å drasse med seg en hel rull..

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Har ikke lest hele topicen, men egen, vanntett og kraftigere hodelykt!

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Rensing av vann

Menig
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Reodor F Vis post
    En flott tråd sir, som jeg håper blir lang og god.

Hva tannbørste angår har jeg sans for Jordan GO. Den inneholder tannbørste, tannkrem og tannpirker i en feltvennlig beholder. Fås i flere gilde farger:

Når det gjelder vindvottetrikset ditt tror jeg dette er noe ninjane lærte av norske foreldre med små barn i barnehagen, men det er likevel et godt triks :-)
    Jeg har kjøpt en slik selv, som fungerer utmerket i felt. Men her om dagen kom jeg over noe enda kulere, et system som heter Brush & Shave. Det er tannbørste, tannkrem og barberhøvel i ett, slik at man også kan barbere seg ute i felt for den som ønsker det. Den ble visst utviklet for US Marines, da de tydeligvis er strenge på barberingen. http://www.sh-produkter.no/brush1.html

Det er hvertfall ekkelt å bare legge tannbørsten sin i topplokket på reconpakken. Bløtt og jævlig, også samler tannkosten til seg mye dritt. Å putte den i en plastposte fungerer heller ikke noe særlig ass. Jordan GO eller Brush & Shave er det beste for tannhygiene i felt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    8
    Liker (mottatt)
    38
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    PONDUS
    9
    Tannbørste i brødposen sin pent lagt der med tannkremen i jakkelomma har da funka fint inntil nå, jaffal...
    Beyond is where I learn

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2009
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    4
    Sminkefjærner-servietter funker gull på å fjerne kammokrem.
    Kjøpes på dagligvarebutikker og er billig. Kjekkt å ha på kjøretøy e.l. som lagsutstyr.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    226
    Liker (mottatt)
    52
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    47 innlegg
    PONDUS
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av wickwire Vis post
    Sminkefjærner-servietter funker gull på å fjerne kammokrem.
    Kjøpes på dagligvarebutikker og er billig. Kjekkt å ha på kjøretøy e.l. som lagsutstyr.
    Helt enig! Fungerer også godt til å rense kontakter på sambandsmateriell også

---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.237227,7.552610
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    300
    Liker (mottatt)
    133
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    151 innlegg
    PONDUS
    5
    Jeg testet ut en del varmt undertøy i div materiale for en del år siden og satte meg da inni hvordan ull egentlig virker kontra bomull og startet da mitt eget lille forsknings eksperiment. Jeg fant fort ut at når det gjelder sokker var det egentlig kun rein ull som var alternativet, så jeg begynte å lete etter en løsning for transport av fukt ut av ulla. Når ull blir fuktig mister selv den noe varme effekt. Den geniale og billige løsningen var en tennis sokk utenpå ull sokken.

Det som egentlig skjer er at tynn sokken klemmer ull sokken litt mer kompakt rundt foten og øker varmeverdien av ullsokken paga mer stillestående luft. tynn sokken følger ullsokken bedre en skoen, det er friksjon mellom sko og sokk, dette gjør at mellom sko og sokk er det luft som beveger seg å kjøler ned sokken, men siden det er et ekstra tynt lag i skoen blir den effekten redusert. For at dette skal virke optimalt må tynnsokken være bomull.

Når det er tid for å skifte sokker trengs det bare å skifte ut tynn sokken eller bare vri den. Grunnen for at den er så våt, er fordi bomull sokken letter opptar fukt og bedre holder på den en ull sokken. En annen fordel er at det er lite behov for å skifte ullsokk og derfor ikke trenger å sitte med udekt hud under en kort hvil for å skifte sokker og varmen beholdes på foten i størst mulig grad. Slitasjen på ullsokken reduseres. Siden sokken sitter mer fast på foten er det mindre sjanse for gnagsår da mye av friksjonen i skoen blir på tynnsokken.

Dette var mitt lille eksperiment som jeg er hellig overbevist om gjorde at jeg sluttet å fryse på føttene, så jeg kan trygt anbefale dere et forsøk.

AGR416
    Guest
    Hell fukkings no!

Bomull er livsfarlig på føttene, både i kaldt og varmt vær....ull/polyester (70/30) er det beste, for varme og slitestyrke. Ren ull slites særs raskt. Så må man bytte sokker og undertøy, det varer ikke evig. Er ikke beregnet for det. Bruker man den metoden som beskrives over om vinteren, kan jeg så og si garantere frostskader.....redusert luftsirkulasjon, fuktoppsamler som bløtlegger støvlene fra innsiden; lær blir vått, gore tex blir vått og tørker aldri), til slutt vil ullsokken også holde så mye vann at varmeffekten forsvinner helt.

Fordelen med de utleverte ullsokkene er at de er vevd på samme måte som ullfrotte undertøyet, som bidrar til å holde på varmen, samtidig som fuktighet blir transportert vekk fra huden. Og at ull mister evnen til å varme når den er våt er reneste oppspinn. Det er en kvalitet ull har over ALLE andre stoff som nyttes i klær....

Stillestående luft varmer IKKE, men blir kald! Prøv å sov i soveposen med alle klærne på, en vinternatt, og så går du rett ut av posen når du står opp om morgenen. Du kommer til å fryse noe helt sykt....inntil du åpner opp, lufter ut og får erstattet den gamle luften. Trodde tanken bak lettelse i antrekk innendørs var ganske så krystallklar....?

Klær varmer ikke, det er luft mellom klesplagg som varmer. Det eneste klær gjør er å redusere varmetapet på forskjellig vis (beskytte mot vind og fuktighet, isolere, transportere fuktighet).

Igjen, ikke ta dette rådet med bomullssokk utenpå ullsokken for god fisk hvis dere setter pris på føttene deres.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Sosiale Medier