Side 2 av 13 FørsteFørste 123412 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 483
  1. #41
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    Kan ikke se at det har kommet nye tråder på dette området siste året, og i henhold til det jeg oppfatter som policy prøver jeg å gjenopplive en gammel tråd.

    Kom over denne på nett i dag - en måned gammel, men interessant lesning

    "NAWSARH project has recently finalized the intended demonstration program for aircraft as described in the Request for Information (RFI) chapter 11. The parties that responded to the RFI last year with their offer to give the project a demonstration of their aircraft products were:

    Navair with their V-22 Osprey
    Sikorsky with their S92
    Eurocopter with their EC725
    AgustaWestland with their AW101
    NHIndustries with their NH90 (TTH)"

    Med andre ord er faktisk Osprey'en på bordet, om enn bare for demonstrasjon. Ganske utrolig, med tanke på at den ikke finnes i noen redningsversjon enda. Og den må da ha et utrolig lufttrykk? Stakkars den som ligger i vannet under og skal bli hentet... (gjelder forøvrig også for S-92 og AW101)

    Planen er visst fortsatt at disse skal kjøpes inn både for Island og Norge, noe som forøvrig utelukker Ospreyen noe så grundig.
    Si vis pacem, para bellum

  2. #42
    Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Innlegg
    184
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    "Agmine Consectamur"
    "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

  3. #43
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    Forsåvidt en god maskin, men er bygget på en ganske gammel plattform, og er i tillegg alt for liten -mener å huske at de norske kravene er for det dobbelte av det jayhawken klarer i form av antall nødstedte som skal kunne taes med - jayhawken klarer seks på avstander over 300 miles
    Si vis pacem, para bellum

  4. #44
    Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2009
    Innlegg
    52
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    Black-hawken er rå, universal og trofast. Trenger også ett betydelig større anttal enn bare til Fregattene..så pris må taes med.

    http://www.guncopter.com/sh-60-sea-hawk/

  5. #45
    Guest
    Et skandalekjøp:

    http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=4899

    Det som er tilfelle, er at NH-90-helikoptrene ennå ikke er produsert, til tross for at det første helikopteret skulle leveres i 2005. Og det er ingen som kan si sikkert når helikoptrene blir produsert, sier Arestøl, som var sjef ved Bardufoss flystasjon, og senere Bardufoss hovedflystasjon, fra 1991 til 2001.

  6. #46
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4


    Bildet er to år gammelt, så noe skjer nå tydeligvis. At det er kraftig forsinket er helt klart, men det er jo også litt av problemet med at man blir veldig populære veldig fort - klarer ikke helt å få i gang produsjonen hurtig nok. Et annet problem er at Norge ikke helt så seg fornøyd med standardversjonen og har forlangt en lang rekke endringer, som igjen tydeligvis har tatt tid... (Svenskene har fått sine første for lengst)
    Si vis pacem, para bellum

  7. #47
    Guest
    Norge har det med å kjøpe materiell som ikke er velprøvd materiell. (JSF, NH-90, Archer f.eks)
    Mange nasjoner går heller for safe løsninger som funker I DAG. Jamfør danskenes kjappe løsninger med spesialvogner basert på Leopard 1 og M-113 chassis. Vi bestemmer oss for materiell som knapt er i deler på samlebåndet enda. Det er jo litt risikabelt, er det ikke.

  8. #48
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    Ikke uenig der, men nå er heller ikke Norge alene om å gjøre feil, og Norge har også kjøpt hyllevare flere ganger. Vi kjøpte Leo 2A4 for eksempel, velprøvd vogn, i tillegg til at vi også oppgraderte flere M113 vogner. Danskene på sin side brente seg skikkelig på sitt kjøp av Merlin (EH-101) som redningshelikopter, en maskin som har vist seg å være et mareritt å vedlikeholde og holde i lufta, så de er heller ingen kløppere i klassen. Ellers kan man jo spørre danskene om Tårnfalken og DACCIS.

    Er en av de evige problemene med forsvarsanskaffelser for de fleste.

    Generelt er jeg helt enig med deg, det er en uting å kjøpe luftslott i motsetning til kapasiteter som fungerer her og nå, men det er en veldig vanskelig balansegang mtp å holde tritt med den teknologiske utviklingen, osv. NH-90 ser i det minste ut til å holde det den lover så langt, selv om det skal bli spennende å se hvordan den Norske versjonen til syvende og sist blir seende ut.

    Helt ærlig liker jeg ingen av de aktuelle kandidatene for nytt redningshelikopter.

    EH-101 er som sagt blitt et vedlikeholdsmareritt for de involverte, og danskene såvel som kanadierene har slitt med å holde alle operasjonelle. Selv om den har utført noen virkelig spektakulære redningsoperasjoner er jeg likevel skeptisk.

    S-92 er jeg også usikker på. Maskinen har stadige tekniske problemer, og uten at jeg noen gang har vært ombord i en, så lurer jeg på om dørkonfigurasjonen, med en relativt smal dør fremme ved cockpit og store eksterne drivstofftanker langs skroget er optimal for en redningsmaskin. Den har også mye større "downwash" enn det dagens maskiner har som til tross for den økede løftekapasiteten virker lite lovende for en maskin som kommer til å utføre så mange oppdrag med heising av nødstedte.

    EC725 - utviklet som en CSAR maskin - velprøvd maskin, men har den størrelsen og kapasiteten som trenges?

    NH90 var jeg lenge en stor kritiker av. Relativt liten, uprøvd og veldig "militær" for en maskin som skal fungere som sivil SAR - likevel, er den mindre attraktiv enn flere av de andre her? Kan den komme seirende ut til slutt uansett?
    Si vis pacem, para bellum

  9. #49
    Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Innlegg
    1.564
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    var ikke det snakk om at vi beholdt Sea Kingen nettop pga NH90 hadde for dårlig rekkevidde?

  10. #50
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    Tingen var vel at NH90 med full last i de versjonene som eksisterte hadde for kort rekkevidde - tror aldri specs på en dedikert SAR versjon ble helt klarlagt. Hadde vært interessant å se hva svenskene har fått ut av sin SAR versjon av NH90.
    Si vis pacem, para bellum

  11. #51
    Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    41
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko
    var ikke det snakk om at vi beholdt Sea Kingen nettop pga NH90 hadde for dårlig rekkevidde?
    Er ikke derfor vi fremdeles har SeaKing nei.
    Når Forsvaret la inn bestilling på NH90 til fregattene og kystvakten, så er dette handel av militære artikler. Militært utstyr trenger man ikke ha på anbud før man kjøper, som gjør at Forsvaret da kan velge akkurat det som de mener er det beste for sitt bruk.
    For andre offentlige 'sivile' kjøp, så er det i Norge bestemt alle slike skal ut på anbud på det åpne marked. Og nettopp fordi det er Justisdepartementet og ikke Forsvarsdepartementet som eier Redningstjenesten, så fikk Sikorsky klaget inn opsjonen som Forsvaret hadde i NH-90 avtalen.

    Følgelig så måtte hele saken ut på anbud. For å gjøre det enda bedre så bestemte regjeringen at hele konseptet med redningstjeneste skulle revurderes. Og det fra grunnen av. Så alle løsninger har blitt mer eller mindre sett på, alt i fra 'urealistiske' forslag (som å ha en haug med båter til en hver tid i sjøen klar med lettbåter) til mer 'kjente' løsninger (men da med spørsmål om hvor mange helikoptre, hvor mange baser, krav til alt mulig..).

    Og dette har tatt laaaaaang tid...

    Men ting begynner å skje, og de som har svart på er etter det jeg husker: NH90, EH101, S-92, V-22 Osprey (!!), en russisk og en til som jeg ikke husker.

    Så spørs det bare hvor lang tid det skal ta fra nå av...

    Men uansett, så vil det være maskiner som er raskere og bedre maskiner enn de 40 år gamle maskinene som stadig flyr rundt i norsk farvann og fjellheim.

  12. #52
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    3.956
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    http://en.wikipedia.org/wiki/Piasecki_X-49



    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Yu2CwHwxJYA[/youtube]
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

  13. #53
    Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Innlegg
    1.121
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Crewet:
    True Blue Through and Through

  14. #54
    Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Innlegg
    1.879
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

  15. #55
    Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Innlegg
    1.879
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Første møte med NH90
    På Luftforsvarets skolesenter Kjevik (LSK) møttes nylig en mengde teknisk og operativt personell for å få en første innføring i Luftforsvarets nye helikoptre.

    http://www.mil.no/luft/liit/start/ak...ticleID=179812

  16. #56
    Guest
    "...etter gjeldende plan skal det første helikopteret ankomme norsk jord senhøsten 2010. "



    Vi får nå se.

  17. #57
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    17.123
    Liker (gitt)
    20
    Liker (mottatt)
    42
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    84 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    10
    Kan jeg spørre, og om mulig få vite om overbildede crew er fra Airwolf ?

    Det helikopteret råkkær, azz !
    Beyond is where I learn

  18. #58
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2009
    Innlegg
    3.582
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    That's Airwolf, all right!
    Insa.

  19. #59
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    17.123
    Liker (gitt)
    20
    Liker (mottatt)
    42
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    84 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    10
    Håbbåj, da vinner vi !

    Vi vinner alt !

    Superninjasquirrel-chopper bekjemper absolutt alt, inklusive dem Fi du kan se i Men in Black !
    Beyond is where I learn

  20. #60
    Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Innlegg
    1.879
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Fikk dette klippet tilsendt av en bekjent, har ikke kunnet finne det selv. Interessant dog.

    MH-60R looks to lure Europeans away from NFH

    Germany and Norway have both been briefed on the US Navy's (USN's) new MH-60R maritime helicopter as they examine options in light of the continuing delays affecting the shipborne NATO Frigate Helicopter (NFH) variant of the NH Industries NH90 helicopter. Achieving initial operational capability with the USN in December 2005, the MH-60R combines Sikorsky's H-60 air vehicle with an integrated mission system developed by Lockheed Martin.

  21. #61
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4
    Klippet er fra Jane's Defence Weekly, 10. Juni utgaven.

    Ser ikke helt for meg at vi seriøst vurderer å trekke oss fra NH-90 på dette tidspunktet - til det er det for mye "sunk cost" i det hele. Men det kan godt være at dette skjer for å legge ytterligere press på NH Industries.
    Si vis pacem, para bellum

  22. #62
    Moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    15.349
    Liker (gitt)
    286
    Liker (mottatt)
    898
    Nevnt
    112 innlegg
    Sitert
    497 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    32

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Interessant artikkel i Tidsskrift for Den norske legeforening: Nye redningshelikoptre – for hvem?

    Hovedessens: Over 60% av oppdragene til 330-skvadronen i dag er luftambulanseoppdrag. Mange av disse oppdragene vil bli umulige med et for stort helikopter, et helikopter som ikke vil kunne lande på helikopterplattformene ved norske sykehus, ikke kunne lande på norske veier og sannsynligvis ikke kunne brukes i fjellredning. Gjennom de 37 årene 330-skvadronen har operert Sea King har det aldri vært behov for kombinasjonen av meget stor lastekapasitet og meget stor rekkevidde. Å sette det som hovedkrav, slik Justisdepartementets utvalg har gjort, vil bli helt ødeleggende for det meste av det som i dag gjøres av 330-skvadronen.

    Dette var jo et sterkt innlegg mot EH101 og sannsynligvis også S-92? Dette må jo støtte opp om NH-90?

    Jeg fant noen andre tall: Justisdepartmentets Helikopterfaglig Forum satte opp krav om at nytt SAR-helikopter må kunne fly ut 300 nm, heise opp 25 nødstedte og fly dem tilbake igjen. Noen ulykke som i det hele tatt har krevet kapasiteter som nærmer seg noe slikt, har aldri noensinne skjedd i norsk sone. Men kan selvfølgelig skje en eller annen gang. Faktisk kan ingen av de konkurrerende helikoptrene dette, selv ikke EH101. Tallene fra 330-skvadronen er som følger: 70% av oppdragene er ambulanseoppdrag over land. 15% av oppdragene er andre oppdrag (redningsoppdrag etc.) over vann, 15% andre oppdrag over land. Av 10000 oppdrag har 38 oppdrag hatt mer enn en nødstedt. Av 10000 oppdrag har 8 vært på avstand over 200 nm. Helikopterfaglig forum mente man ikke måtte se på denne statistikken, men se på et "worst case scenario" i sjøredning, og dimensjonere ut fra det. Er det særlig smart? Spesielt hvis helikopteret man da bruker vil bli lite egnet til det store flertallet av oppdrag man i dag har?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  23. #63
    Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Innlegg
    7.343
    Liker (gitt)
    208
    Liker (mottatt)
    25
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    30 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Tallene fra 330-skvadronen er som følger: 70% av oppdragene er ambulanseoppdrag over land. 15% av oppdragene er andre oppdrag (redningsoppdrag etc.) over vann, 15% andre oppdrag over land. Av 10000 oppdrag har 38 oppdrag hatt mer enn en nødstedt. Av 10000 oppdrag har 8 vært på avstand over 200 nm. Helikopterfaglig forum mente man ikke måtte se på denne statistikken, men se på et "worst case scenario" i sjøredning, og dimensjonere ut fra det. Er det særlig smart? Spesielt hvis helikopteret man da bruker vil bli lite egnet til det store flertallet av oppdrag man i dag har?
    Hvorfor ikke kalle en spade for en spade og si at Norsk Luftambulanse tar disse 70% oppdragene og at Forsvarets SAR hocuser tar de resterende 30%? 30% belastning i forhold til dagens situasjon medfører større fleksibilitet mhp. trening, samt mindre slitasje på maskiner og utstyr. På denne måten vil forumets worst- case-tankegang fremdeles ha gyldighet iom. at man spisser mot SAR oppdrag.
    Bumpibump TM

  24. #64
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Tviler sterkt på at NLA har kapasitet til å ta alle de rene ambulanseoppdragene - Danmark ser det samme - deres EH101 flyr mye rene ambulanseoppdrag, til tross for at sivile alternativer finnes. Det er jo også slik at forsvarets helikoptre utfører de mer "rene" ambulanseoppdragene i tilfeller hvor vær og geografi gjør det vanskelig å bruke de mindre EC145 o.l. som NLA og andre flyr, eller hvor man må flytte pasienter med spesielle behov, for eksempel flytte kuvøser eller folk som er i respirator o.l. (Eller hvor luftambulansen ikke er tilgjengelig) Da trenger man ofte det større interne volumet i en militær maskin eller avanserte navigasjonssystemer eller ekstrem rekkevidde.

    Dette er jo noe jeg tror islendingene er mer opptatt av enn oss, ettersom de fortsatt vil kjøpe sammen med Norge. Der oppe driver den islandske kystvakten (Landhelgisgæslan) den eneste helikopterredningstjenesten, og det må jo være helt uaktuelt for dem å drive luftambulanse utelukkende med EH101.
    Si vis pacem, para bellum

  25. #65
    Battle Captain
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    20.251
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    338
    Nevnt
    68 innlegg
    Sitert
    431 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    18

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Scenario: En lekk livbåt drivende i nordsjøen i drittvær med 6 alvorlige skadede og noen andre etter katastrofe på plattform. Skal vi være i stand til å fikse dette eller skal de drive til de kan taes under slep og de 6 skadede ikke trenger hjelp lenger ?

    Vi må ha beredskap for ulykker som kan skje, men som heldigvis ikke har skjedd.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  26. #66
    Moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    15.349
    Liker (gitt)
    286
    Liker (mottatt)
    898
    Nevnt
    112 innlegg
    Sitert
    497 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    32

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Men aksjonsradius på 300 nm med 25 som skal reddes av ett helikopter? Og det blir samtidig et helikopter som ikke vil være i stand til å lande ved noen av våre sykehus med traumemottak, men må lande på nærmeste flyplass eller i hvert fall idrettsplass og få kjørt kritisk skadde i ambulanse derfra til sykehuset. Samme med alle kuvøsetransporter av kritisk syke nyfødte 330+skvadronen transporterer.... Og hva med fjellredning under vanskelige forhold i diverse fjellvegger, ganske stor del av de rene redningsoppdragene.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  27. #67
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    1.524
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    http://www.mil.no/sjo/kv/start/nyheter/ ... eID=189991

    I går landet helikopteret NH90 for første gang på kystvaktfartøyet i Nordkapp-klassen.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

  28. #68
    Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Innlegg
    1.879
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Fra Aftenpostens nettutgave:

    Hele saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3338084.ece

    Må fly til de er 50 år

    Norges tilårskomne Sea King redningshelikoptre skulle parkeres i 2008. Nå kan de måtte fly til 2020. Minst. Det eldste vil da være 50 år gammelt.

  29. #69
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Ikke overrasket i det hele over siste "avsløring." Har sagt det til alle som har giddet å lytte de siste årene, og da spesielt til hver eneste islending jeg møter, at dette kom til å bli et salig rot.

    Det er likevel islendingene dette går verst utover, ettersom de egentlig trengte nye maskiner i går. Istedet driver de med leide maskiner som de leide i utenlandsk valuta på et tidspunkt hvor den islandske kronen var verdt dobbelt så mye som nå...

    Islendingene bør trekke seg fra det norsk-islandske samarbeidet sporenstreks, og sette seg på neste fly til Frankrike og innlede forhandlinger med Eurocopter om siste generasjon Super Puma. Enkelt og greit.
    Si vis pacem, para bellum

  30. #70
    Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Innlegg
    1.879
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Nye helikoptre er unyttige for fregattene

    Fem år på overtid blir det første norske NH-90-helikopteret levert. Men det er ikke klart for tjeneste på de nye fregattene.

    Hele saken: http://www.tu.no/motor/article226357.ece

  31. #71
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    11.003
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    11
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    25 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    8

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Men står det ikke i artikkelen at de helikoptrene leveres til kystvakten og dermed ikke skal være på fregatt? Fregatt helikopter kommer senere. De er vel bestilt til forskjellig bruk.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

  32. #72
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Nå får nok Aircontactgruppen-folka vann på mølla...

    Sorteria Picked for British SAR Deal

    http://www.defensenews.com/story.php?i= ... =EUR&s=AIR

    Dette innebærer at S-92 vil bli britenes foretrukne fremtidige redningshelikopter. Fortsatt ikke overbevist om at det er et fullgodt alternativ (den døra er fortsatt svært liten og den har utrolig "downwash") men alt er bedre enn å fortsette med Sea King i det uendelige.
    Si vis pacem, para bellum

  33. #73
    Menig
    Ble medlem
    Jun 2010
    Innlegg
    32
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

    Re:

    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Nå har man aldri noensinne hatt behov for å redde så mange mennesker i så stor avstand, men men...
    Nevner (uten at det er begrenset til disse eksemplene) M/V Maxim Gorkij, M/V Polarbas + + + Det er nok ganske mange som har blitt berga av Sea King nettop fordi de har saa lang rekkevidde.

    NH-90 har blitt kallt Jesus, alle har hoert om den, men in har sett den... Det at helikopterne som ble kjoept inn (betalt men ikke faatt) er helikoptere som ikke er testet, og som ikke ser ut til aa holde maal (Ref Australia mm). Burde kanskje hatt noen eksperter til aa finne ut hva som var brukelig eller ikke. SH-60 fra Sikorsky hadde nok vaert ett bra program, og de kunne vaert embarkert ombord naa, i motsetning til helikoptere som skulle vaert levert for 5 aar siden, men som vi fremdeles ikke har sett snurten av...

    Cheers
    H.

  34. #74
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    http://www.dagbladet.no/2011/02/07/nyhe ... /15285182/

    "Dette helikopteret rister pilotene syke"

    Ikke bra - det begynner å bli langt mellom kandidater i dette vekt og kapasitetsspektrumet som ikke har problemer.
    Si vis pacem, para bellum

  35. #75
    Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Innlegg
    11.112
    Liker (gitt)
    5
    Liker (mottatt)
    18
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    5 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Ristingen og problemene til S-92 har vært kjent lenge. Har det blitt oversett til nå blir det nok oversett senere også..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

  36. #76
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    453
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Det kan jo være en del av forklaringen bak den uendelige prosessen som har pågått i snart ti år, hvor man nekter å ta noen endelig avgjørelse. Riktig nok er det like mye prosessen selv som har feilet, men det skulle ikke forundre meg om man rett og slett ikke har funnet noen kandidat som tilbyr alt som vi ønsker.
    Si vis pacem, para bellum

  37. #77
    Moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    15.349
    Liker (gitt)
    286
    Liker (mottatt)
    898
    Nevnt
    112 innlegg
    Sitert
    497 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    32

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    For redningshelikopter har det så vidt jeg kan se vært fire helikoptre inne i bildet, og to utredninger (en fra FFI og en fra såkalte "helikopterfaglig forum"), begge fra ca. 2003, har gitt svært forskjellige konklusjoner. Tre av helikoptrene er temmelig like i størrelse, NH90, S92 og EC225 (Super Puma), mens ett er mye større og tyngre, EH101.

    Kode:
                           NH90   EH101   S92    EC225
    Lengde (m)             19,6   22,8    20,9   19,5
    Take-off vekt (tonn)   11     16      12      11 
    Nyttelast (kg)        2600   4200    2900   3300 
    Max distanse (Nm)      625    675    686     675
    FFI-rapporten mente NH90 var tilstrekkelig, mens Helikopterfaglig form mente man måtte ha et større helikopter, kun EH101 er nok i den størresle de ville ha. Bl.a. Legeforeningen har gått ut svært sterkt mot så store helikoptre: De vil ikke kunne lande direkte ved norske sykehus, men må lande på nærmeste flyplass. De kan f.eks. heller ikke lande på landeveier. Downwash er så kraftifg at de ikke kan brukes i de fleste fjellredningsaksjoner.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  38. #78
    Moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    15.349
    Liker (gitt)
    286
    Liker (mottatt)
    898
    Nevnt
    112 innlegg
    Sitert
    497 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    32

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Hva med transporthelikoptre? Da Luftforsvaret kjøpte 18 stk. Bell 412SP på slutten av 1980-tallet var det ment som en kortvarig midlertidig løsning. En studie da hadde gitt at for taktisk bruk av Hæren ønsket man egentlig et litt større helikopter, et som kunne ta ca. 20 soldater, slik at en geværtropp kunne bæres av 2 helikoptre og et kompani i et løft av 6-7. For så vidt det samme som U.S. Marines normalt har basert seg på, med CH-46 og nå MV-22 (se Gunship-tråden). Flere europeiske land har jo også satset på dette som standardstørrelse for taktiske helikoptere som først og fremst skal støtte hæroperasjoner, med Puma/Super Puma (AS532 Cougar som militær modell). Norge kjøpte allikevel 412SP på grunn av et godt pristilbud. Våre Bell 412SP må vel etter over 20 år nå snart være modne for å bli byttet ut, operasjonene med NAD i Afghanistan gir vel også ekstra slitasje. Er det noen som kjenner planene her, og hvilken størrelse på helikoptre som er tenkt som erstatter? NH90 er selvfølgelig et alternativ, landutgaven, NH90 TTH (taktisk transporthelikopter) er vel i hvert fall nå i operativ bruk? Det er jo et helikopter som tar ca. 20 utrustede soldater, dvs. en halv tropp.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  39. #79
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Innlegg
    1.668
    Liker (gitt)
    240
    Liker (mottatt)
    53
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    50 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Spørsmålet er vel om Norge vil bevilge penger til noe slikt.
    I mine øyne burde de så absolutt økt kapasiteten på helikopterfronten, både med tanke på oppdragsløsing, sikkerhet, nye muligheter osv.
    De gode, gamle Bell-traverne fungerer nok i 20 år til, bare de får nye deler, men man kommer jo alltid til et punkt der prisen for alle delene samt timene brukt på å bytte det ut overstiger kostnadene ved nye maskiner.

    Jeg hadde blitt hoppende glad om våre kjære politikere plutselig hadde bevilget en verdipakke til Forsvaret, der man får økt antall maskiner i drift, samt fått trent mannskaper til det.

    Håper virkelig helikopterkapasiteten økes betraktelig og hvis/når det skjer, så er NH90 TTH et godt alternativ. Det er en god multifunksjonsplatform.
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

  40. #80
    Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    169
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5

    Re: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Våre Bell 412SP må vel etter over 20 år nå snart være modne for å bli byttet ut, operasjonene med NAD i Afghanistan gir vel også ekstra slitasje. Er det noen som kjenner planene her, og hvilken størrelse på helikoptre som er tenkt som erstatter?
    Det foreligger ingen konkrete planer for å erstatte Bell 412 i Norge. Vi har oppgradert 6 stk av maskinene fra SP-versjon til HP-versjon de siste årene for å forbedre performance noe. Det foreligger planer for å oppgradere ytterligere 4 stk, men ingenting er spikret ennå.
    Tilbakemeldingene vi har fått er at man må regne med å fly maskinene frem mot 2020.

    Når det gjelder slitasje i AFG så er det noe større slitasje på enkeltkomponenter der nede men langt ifra så ille som vi trodde før deployering i 2008. Husk på at maskinene rulleres nok så ofte (ca. èn i kvartalet) for å tas ettersyn på hjemme i Norge.

    Når det gjelder mulige kandidater for å erstatte Bell 412 må det sees i et større perspektiv enn bare å fokusere på Hærens behov i Indre Troms. NH90 TTH er en god kandidat for Hæren (mtp størrelse) og Luftforsvaret (mtp samordne ettersyn etc.) men for spesialstyrkene er det langt ifra ideelt. De opererer gjerne med behov for en stor maskin og en liten (avhengeig av oppdrag). NH90 blir ingen av delene! Skulle man utelukkende sett på hva spesialstyrkene trenger er det lett å skule på hva 160th flyr på - litt av hvert.
    Skulle vi byttet ut maskinene i dag er min personlige favoritt en eller annen versjon av Blackhawk. Maskinene er godt utprøvd, brukes av mange samarbeidspartnere i utlandet og kan fås rett av samlebånd med en gang.
    Svenskene har akkurat kjøpt 15 stk UH-60M til bruk i AFG og vurderer visstnok sterkt å levere tilbake NH90 de har fått levert grunnet for mye feil.


Side 2 av 13 FørsteFørste 123412 ... SisteSiste


Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Sosiale Medier