Støtt Milforum på Vipps #587 879

Fokus: NH-90 helikopter

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SWATII
    Veteran
    RESERVEBEFAL
    • 2005
    • 3868

    #31
    Opprinnelig skrevet av padang
    http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1665835-1,00.html

    Artikkel om Amerikanernes problemer med V-22
    Er enig med mye av det han skriver, men her vi dog, med en maskin som de som bruker det, sier er meget bra.

    Han skriver også:

    "....And if the plane's two engines are disabled by enemy fire or mechanical trouble while it's hovering, the V-22 lacks a helicopter's ability to coast roughly to the ground — something that often saved lives in Vietnam."

    De gjorde en "ombygging" her, og nå er det en "drivaksel" i mellom begge motorer, så om en skulle ryke ut, så vil den andre kunne holde maskinen oppe, eller foreta en kontrolert nødlanding. Videre, om begge motorer skulle kutte, så har V-22 nok løft i vingene til å kunne foreta en kontrolert glide landing.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

    Kommentér

    • flex1984
      Veteran
      RESERVEBEFAL
      • 2005
      • 3409

      #32
      Opprinnelig skrevet av SWATII
      De gjorde en "ombygging" her, og nå er det en "drivaksel" i mellom begge motorer, så om en skulle ryke ut, så vil den andre kunne holde maskinen oppe, eller foreta en kontrolert nødlanding.
      Såvidt jeg vet er girkasseskade en minst like stor trussel som motorskade for et helikopter i krig, og ved girkassehavari hjelper ikke denne akselen. At den er veldig grei å ha i fredstid skal jeg ikke nekte for.
      meh

      Kommentér

      • SWATII
        Veteran
        RESERVEBEFAL
        • 2005
        • 3868

        #33
        Vi får se hvordan den gjør sin jobb i Irak og om litt i A-stan. Jeg regner med at den fort vil bli satt på prøve.
        ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

        Kommentér

        • Sofakriger
          OR-7 Stabssersjant

          Sponsor
          Veteran
          • 2005
          • 24409

          #34
          http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=532012

          Forsvarssjef Sverre Diesen innrømmer at han satte til side faglige råd fra Forsvarets operative ledelse da han anbefalte regjeringen å sende de norske helikoptrene til Afghanistan.

          VG avslørte onsdag at helikoptrene ikke vil greie å fly til feltsykehuset i Mazar-e-Sharif gjennom store deler av sommerhalvåret, på grunn av at de høye temperaturene i Afghanistan rammer flydyktigheten til de forholdsvis små norske Bell 412-helikoptrene.



          Er vel en aktuell sak i denne debatten. Greit nok at enkelte militære beslutninger blir tatt av politiske grunner - så selve deployeringen av det vi har er det vel bare å trekke på skuldrene av og si piff-paff av.

          Men hva skulle vi hatt ? Er dette innenfor de krav vi bør stille til et nytt norsk enhetshelikopter ?
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

          Kommentér

          • endrelunde
            Trådstarter
            OR-7* Stabssersjant
            Mestersersjant materiell

            Veteran
            • 2008
            • 921

            #35
            Jeg mener det - utenlandsoperasjoner under klimatiske forhold some for oss i dag er ukjente kan bli en virkelighet, så selv om vi kanskje ikke skal legge lista så høyt at det skal takle alt, så må det være forberedt på å ta svært mye. Utenlandsoperasjoner vil uansett legge store føringer både på investeringer og struktur generelt i årene fremover.
            Kommunikasjon, FMA - F-35 og sånt

            Kommentér

            • Frost
              Veteran
              RESERVEBEFAL
              • 2006
              • 4227

              #36
              Opprinnelig skrevet av endrelunde
              Jeg mener det - utenlandsoperasjoner under klimatiske forhold some for oss i dag er ukjente kan bli en virkelighet, så selv om vi kanskje ikke skal legge lista så høyt at det skal takle alt, så må det være forberedt på å ta svært mye. Utenlandsoperasjoner vil uansett legge store føringer både på investeringer og struktur generelt i årene fremover.
              Hva om vi kjøper et flertall helikopter for norske forhold og et lite fåtall for int.ops
              Iron within

              Kommentér

              • flex1984
                Veteran
                RESERVEBEFAL
                • 2005
                • 3409

                #37
                Så kan vi ha et sett mekanikere for norske forhold og et sett for intops, et sett piloter for norske forhold og et sett for intops, tilsvarende med reservedeler, bakkeutstyr, utdanningsmateriell...
                meh

                Kommentér

                • Gehenna
                  HV-sersjant
                  Veteran
                  • 2005
                  • 17486

                  #38
                  Sea-/Black Hawk er på størrelse med en Matchbox-bil, altså ikke allverdens å frakte ting i etter mine oppfatninger.

                  Bell 412 SP-N er en sivil maskin, sjøl om den heter Special-Norwegian i fortsettelsen etter tallkoden, er den en helt ok allrounder med de begrensninger dette medfører - som medias senere oppslag også viser.

                  Osprey har (hadde ?) en ugrei vane med å ramle ned, syns å huske avionikken streika histen & pisten men konseptet er da spennende for en langstrakt nasjon nesten fri for befolkning med småflyplasser og kortbanenett / fotballbaner overalt.

                  Puma/Super Puma/tilsv er gamle maskiner som er velkjente her hjemme som andre nasjoner bruker i tjeneste, uten at jeg kjenner disse utenom det en kan kalle "flytid utenfor sjøluften". Kommer ikke på hva USMCs store transportheli heter men jeg anser den for gammel og jeg kjenner ikke til de forskjellige konfigurasjoner og løsninger som finnes på den platformen heller.

                  Så min første Chinook i første halvdel av 80-tallet mens enda kanadierne deltok i Europa og tenkte "steike, sånne må vi bare ha oss !" uten at særlig mange andre kan ha hatt samme idé...

                  Herc vs andre kan jeg ikke nok om, vet at J er stretch og at det finnes et hav av énbokstavsforkortelser på C-130-serien med forskjellige konfigurasjoner som er interessante - alt fra værobservasjonsmaskiner til EK til gunship kallt Spectre.
                  Tror ikke A400 kan hamle opp med C-130-serien riktig enda, fordi Airbus' transportere er knapt skrudd sammen og med det ikke engang prøvd i hardt vær. Ergo vil det i mine øyne være kosher å handle C-130-platformen framfor Airbus uten at man skal ta øynene vekk fra verken Airbus 400-serien eller andre lignende maskiner.

                  Steike, jeg skulle vært Luftwaffel !
                  Shaking the ground with the force of a thousand guns

                  Kommentér

                  • endrelunde
                    Trådstarter
                    OR-7* Stabssersjant
                    Mestersersjant materiell

                    Veteran
                    • 2008
                    • 921

                    #39
                    Opprinnelig skrevet av Gehenna
                    Sea-/Black Hawk er på størrelse med en Matchbox-bil, altså ikke allverdens å frakte ting i etter mine oppfatninger.

                    Bell 412 SP-N er en sivil maskin, sjøl om den heter Special-Norwegian i fortsettelsen etter tallkoden, er den en helt ok allrounder med de begrensninger dette medfører - som medias senere oppslag også viser.

                    Osprey har (hadde ?) en ugrei vane med å ramle ned, syns å huske avionikken streika histen & pisten men konseptet er da spennende for en langstrakt nasjon nesten fri for befolkning med småflyplasser og kortbanenett / fotballbaner overalt.

                    Puma/Super Puma/tilsv er gamle maskiner som er velkjente her hjemme som andre nasjoner bruker i tjeneste, uten at jeg kjenner disse utenom det en kan kalle "flytid utenfor sjøluften". Kommer ikke på hva USMCs store transportheli heter men jeg anser den for gammel og jeg kjenner ikke til de forskjellige konfigurasjoner og løsninger som finnes på den platformen heller.

                    Så min første Chinook i første halvdel av 80-tallet mens enda kanadierne deltok i Europa og tenkte "steike, sånne må vi bare ha oss !" uten at særlig mange andre kan ha hatt samme idé...

                    Herc vs andre kan jeg ikke nok om, vet at J er stretch og at det finnes et hav av énbokstavsforkortelser på C-130-serien med forskjellige konfigurasjoner som er interessante - alt fra værobservasjonsmaskiner til EK til gunship kallt Spectre.
                    Tror ikke A400 kan hamle opp med C-130-serien riktig enda, fordi Airbus' transportere er knapt skrudd sammen og med det ikke engang prøvd i hardt vær. Ergo vil det i mine øyne være kosher å handle C-130-platformen framfor Airbus uten at man skal ta øynene vekk fra verken Airbus 400-serien eller andre lignende maskiner.

                    Steike, jeg skulle vært Luftwaffel !
                    Ok, kan jo prøve jeg også da.

                    UH-60/SH-60 er gode maskiner til sitt bruk, men de er i første rekke et utility helicopter, og er tiltenkt taktisk støtte, dvs. mye samme rolle som det 412 oppfyller i det norske luftforsvaret.

                    Bell 412SP fungerer godt til sitt bruk, men det er og blir ett lite helikopter tiltenkt en lett, taktisk støtterolle.

                    Osprey er en maskin mange hater og like mange elsker. De tekniske problemene er ikke over. Den er rimelig flygedyktig nå, men sliter reservedeler i motonasellene nesten fortere enn de kan leveres, og er fortsatt utsatt for problemer ifølge med den svært spesielle turbulensen som skapes av to propeller som opererer på denne måten. Ene kan ganske enkelt plutselig miste all løftekraft, noe som kan være fatalt om man er for lavt nede. Dette har ført til at Osprey kun opereres under svært strenge begrensninger. Folk ute i felten elsker den, men den er ett mareritt å vedlikeholde og forsyne, og flere kritikere spør om det ikke heller hadde vært enklere å kjøpe flere standard helikoptere som en vet virker i stedet for dette. Den er nemlig helt avsindig dyr, og slår til og med F-22 i stykkpris. Så nei, jeg tror ikke helt denne er noe for oss.

                    Defensetech.org har flere gode artikler om Osprey for de som er interessert i å lese mer.

                    Super Puma eller Cougar som den kalles i militær utgave er også en bra maskin, som spesielt har slått gjennom på det sivile markedet. Den tilbys fortsatt i en oppdatert utgave, og islendingene er svært fornøyde med den som redningsmaskin etter det jeg skjønner. Har også fungert bra på Svalbard hos Sysselmannen der.
                    Om den er aktuell for Norge gjenstår å se, er litt usikker på om den har størrelsen og rekkevidden som kreves.

                    Transport-helien som Marines bruker er CH-53 Super Stallion, det tyngste helikopteret som er i bruk i dag i det amerikanske forsvaret. Den er også gammel som du sier, noe som fører til helt syke vedlikeholdstimer. Hadde en samtale med et flight-crew ombord på USS Wasp i fjor, og de innrømte at tallet på vedlikeholdstimer per flytime nærmet seg 40. Så ikke helt aktuelt dette heller. USMC leter forøvrig desperat etter en erstatning nå, men det går trått. Se denne for mer (må dessverre ha abonnement for å lese hele) http://www.defenseindustrydaily.com/ch5 ... ted-01724/

                    Chinook er fortsatt "going strong" og har fått en rennesanse i Afghanistan, hvor få andre maskiner kan operere effektivt. I en noe ironisk utvikling har for eksempel Kanada, som solgte sine maskiner til Nederland i 1991 når de ikke så noe behov for dem lenger, men nå opplever Kanadiske tropper ofte at de får haik fra sine tidligere maskiner. De er likevel svært dyre, og svært store, så det er igjen et spørsmål om hvor godt de passer. Britene har hatt problemer med å ta i bruk alle sine, ettersom de siste maskinene som har blitt levert ikke er i henhold til britiske sikkerhetsstandarder. Så samtidig som de trengs mer enn noen gang står altså 8 maskiner (tror jeg det var) på bakken. En del hoderisting over dette.



                    Transportfly, vel, C-130 i alle sine versjoner er bra de, men hovedforskjellen mellom denne og A400 er først og fremst lastekapasiteten - ca 20 tonn mot ca 40 tonn - noe som er nok til å få en del land til å ville bla opp dobbelt så mye for dem også. Kan oppfylle en viss strategisk kapasitet også, noe både britene, tyskerene og franskmennene håper på, og rette opp litt av den ubalansen som eksisterer mellom USA og europa innen lufttransport. Det er tyngre, men skal samtidig kunne gjøre de taktiske transportoppdragene som C-130 kan gjøre i dag. Nå som vi har kjøpt C-130 så er nok A400 ute av bildet for Norge, men det kan jo være interessant å se hvordan det går med denne hos andre.
                    Kommunikasjon, FMA - F-35 og sånt

                    Kommentér

                    • staticburst
                      Veteran
                      RESERVEBEFAL
                      • 2006
                      • 184

                      #40
                      Opprinnelig skrevet av Gehenna
                      Bell 412 SP-N er en sivil maskin, sjøl om den heter Special-Norwegian i fortsettelsen etter tallkoden, er den en helt ok allrounder med de begrensninger dette medfører - som medias senere oppslag også viser.

                      Osprey har (hadde ?) en ugrei vane med å ramle ned, syns å huske avionikken streika histen & pisten men konseptet er da spennende for en langstrakt nasjon nesten fri for befolkning med småflyplasser og kortbanenett / fotballbaner overalt.
                      Den heter Bell 412 SP (ingen N eller noe annet!). SP står for Special Performance. Størrelsen og tekniske begrensninger er et minus som alle er enige om. Maskinene har derimot andre fordeler som taler for dem.

                      Amerikanerne hadde store problemer med å få Osprey'ene til å bli værende i luften en stund, men problemene er visstnok fikset og de er innfaset og i bruk i USMC i dag.

                      Kommentér

                      • Arn
                        Veteran
                        RESERVEBEFAL
                        • 2009
                        • 446

                        #41
                        Kan ikke se at det har kommet nye tråder på dette området siste året, og i henhold til det jeg oppfatter som policy prøver jeg å gjenopplive en gammel tråd.

                        Kom over denne på nett i dag - en måned gammel, men interessant lesning

                        "NAWSARH project has recently finalized the intended demonstration program for aircraft as described in the Request for Information (RFI) chapter 11. The parties that responded to the RFI last year with their offer to give the project a demonstration of their aircraft products were:

                        Navair with their V-22 Osprey
                        Sikorsky with their S92
                        Eurocopter with their EC725
                        AgustaWestland with their AW101
                        NHIndustries with their NH90 (TTH)"

                        Med andre ord er faktisk Osprey'en på bordet, om enn bare for demonstrasjon. Ganske utrolig, med tanke på at den ikke finnes i noen redningsversjon enda. Og den må da ha et utrolig lufttrykk? Stakkars den som ligger i vannet under og skal bli hentet... (gjelder forøvrig også for S-92 og AW101)

                        Planen er visst fortsatt at disse skal kjøpes inn både for Island og Norge, noe som forøvrig utelukker Ospreyen noe så grundig.
                        Si vis pacem, para bellum

                        Kommentér

                        • Cyrus
                          RESERVEBEFAL
                          • 2006
                          • 184

                          #42
                          Hvorfor ikke http://en.wikipedia.org/wiki/HH-60_Jayhawk?
                          "Agmine Consectamur"
                          "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

                          Kommentér

                          • Arn
                            Veteran
                            RESERVEBEFAL
                            • 2009
                            • 446

                            #43
                            Forsåvidt en god maskin, men er bygget på en ganske gammel plattform, og er i tillegg alt for liten -mener å huske at de norske kravene er for det dobbelte av det jayhawken klarer i form av antall nødstedte som skal kunne taes med - jayhawken klarer seks på avstander over 300 miles
                            Si vis pacem, para bellum

                            Kommentér

                            • MRR
                              PENSJONIST
                              • 2009
                              • 51

                              #44
                              Black-hawken er rå, universal og trofast. Trenger også ett betydelig større anttal enn bare til Fregattene..så pris må taes med.

                              Kommentér

                              • Guest's Avatar

                                #45
                                Et skandalekjøp:



                                Det som er tilfelle, er at NH-90-helikoptrene ennå ikke er produsert, til tross for at det første helikopteret skulle leveres i 2005. Og det er ingen som kan si sikkert når helikoptrene blir produsert, sier Arestøl, som var sjef ved Bardufoss flystasjon, og senere Bardufoss hovedflystasjon, fra 1991 til 2001.

                                Kommentér

                                • Arn
                                  Veteran
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2009
                                  • 446

                                  #46


                                  Bildet er to år gammelt, så noe skjer nå tydeligvis. At det er kraftig forsinket er helt klart, men det er jo også litt av problemet med at man blir veldig populære veldig fort - klarer ikke helt å få i gang produsjonen hurtig nok. Et annet problem er at Norge ikke helt så seg fornøyd med standardversjonen og har forlangt en lang rekke endringer, som igjen tydeligvis har tatt tid... (Svenskene har fått sine første for lengst)
                                  Si vis pacem, para bellum

                                  Kommentér

                                  • Guest's Avatar

                                    #47
                                    Norge har det med å kjøpe materiell som ikke er velprøvd materiell. (JSF, NH-90, Archer f.eks)
                                    Mange nasjoner går heller for safe løsninger som funker I DAG. Jamfør danskenes kjappe løsninger med spesialvogner basert på Leopard 1 og M-113 chassis. Vi bestemmer oss for materiell som knapt er i deler på samlebåndet enda. Det er jo litt risikabelt, er det ikke.

                                    Kommentér

                                    • Arn
                                      Veteran
                                      RESERVEBEFAL
                                      • 2009
                                      • 446

                                      #48
                                      Ikke uenig der, men nå er heller ikke Norge alene om å gjøre feil, og Norge har også kjøpt hyllevare flere ganger. Vi kjøpte Leo 2A4 for eksempel, velprøvd vogn, i tillegg til at vi også oppgraderte flere M113 vogner. Danskene på sin side brente seg skikkelig på sitt kjøp av Merlin (EH-101) som redningshelikopter, en maskin som har vist seg å være et mareritt å vedlikeholde og holde i lufta, så de er heller ingen kløppere i klassen. Ellers kan man jo spørre danskene om Tårnfalken og DACCIS.

                                      Er en av de evige problemene med forsvarsanskaffelser for de fleste.

                                      Generelt er jeg helt enig med deg, det er en uting å kjøpe luftslott i motsetning til kapasiteter som fungerer her og nå, men det er en veldig vanskelig balansegang mtp å holde tritt med den teknologiske utviklingen, osv. NH-90 ser i det minste ut til å holde det den lover så langt, selv om det skal bli spennende å se hvordan den Norske versjonen til syvende og sist blir seende ut.

                                      Helt ærlig liker jeg ingen av de aktuelle kandidatene for nytt redningshelikopter.

                                      EH-101 er som sagt blitt et vedlikeholdsmareritt for de involverte, og danskene såvel som kanadierene har slitt med å holde alle operasjonelle. Selv om den har utført noen virkelig spektakulære redningsoperasjoner er jeg likevel skeptisk.

                                      S-92 er jeg også usikker på. Maskinen har stadige tekniske problemer, og uten at jeg noen gang har vært ombord i en, så lurer jeg på om dørkonfigurasjonen, med en relativt smal dør fremme ved cockpit og store eksterne drivstofftanker langs skroget er optimal for en redningsmaskin. Den har også mye større "downwash" enn det dagens maskiner har som til tross for den økede løftekapasiteten virker lite lovende for en maskin som kommer til å utføre så mange oppdrag med heising av nødstedte.

                                      EC725 - utviklet som en CSAR maskin - velprøvd maskin, men har den størrelsen og kapasiteten som trenges?

                                      NH90 var jeg lenge en stor kritiker av. Relativt liten, uprøvd og veldig "militær" for en maskin som skal fungere som sivil SAR - likevel, er den mindre attraktiv enn flere av de andre her? Kan den komme seirende ut til slutt uansett?
                                      Si vis pacem, para bellum

                                      Kommentér

                                      • motoko
                                        PENSJONIST
                                        • 2006
                                        • 1549

                                        #49
                                        var ikke det snakk om at vi beholdt Sea Kingen nettop pga NH90 hadde for dårlig rekkevidde?

                                        Kommentér

                                        • Arn
                                          Veteran
                                          RESERVEBEFAL
                                          • 2009
                                          • 446

                                          #50
                                          Tingen var vel at NH90 med full last i de versjonene som eksisterte hadde for kort rekkevidde - tror aldri specs på en dedikert SAR versjon ble helt klarlagt. Hadde vært interessant å se hva svenskene har fått ut av sin SAR versjon av NH90.
                                          Si vis pacem, para bellum

                                          Kommentér

                                          • BlueBarom
                                            PENSJONIST
                                            • 2006
                                            • 41

                                            #51
                                            Opprinnelig skrevet av motoko
                                            var ikke det snakk om at vi beholdt Sea Kingen nettop pga NH90 hadde for dårlig rekkevidde?
                                            Er ikke derfor vi fremdeles har SeaKing nei.
                                            Når Forsvaret la inn bestilling på NH90 til fregattene og kystvakten, så er dette handel av militære artikler. Militært utstyr trenger man ikke ha på anbud før man kjøper, som gjør at Forsvaret da kan velge akkurat det som de mener er det beste for sitt bruk.
                                            For andre offentlige 'sivile' kjøp, så er det i Norge bestemt alle slike skal ut på anbud på det åpne marked. Og nettopp fordi det er Justisdepartementet og ikke Forsvarsdepartementet som eier Redningstjenesten, så fikk Sikorsky klaget inn opsjonen som Forsvaret hadde i NH-90 avtalen.

                                            Følgelig så måtte hele saken ut på anbud. For å gjøre det enda bedre så bestemte regjeringen at hele konseptet med redningstjeneste skulle revurderes. Og det fra grunnen av. Så alle løsninger har blitt mer eller mindre sett på, alt i fra 'urealistiske' forslag (som å ha en haug med båter til en hver tid i sjøen klar med lettbåter) til mer 'kjente' løsninger (men da med spørsmål om hvor mange helikoptre, hvor mange baser, krav til alt mulig..).

                                            Og dette har tatt laaaaaang tid...

                                            Men ting begynner å skje, og de som har svart på er etter det jeg husker: NH90, EH101, S-92, V-22 Osprey (!!), en russisk og en til som jeg ikke husker.

                                            Så spørs det bare hvor lang tid det skal ta fra nå av...

                                            Men uansett, så vil det være maskiner som er raskere og bedre maskiner enn de 40 år gamle maskinene som stadig flyr rundt i norsk farvann og fjellheim.

                                            Kommentér

                                            • SWATII
                                              Veteran
                                              RESERVEBEFAL
                                              • 2005
                                              • 3868

                                              #52




                                              [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Yu2CwHwxJYA[/youtube]
                                              ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

                                              Kommentér

                                              • padang
                                                RESERVEBEFAL
                                                • 2006
                                                • 1100

                                                #53
                                                Crewet:
                                                True Blue Through and Through

                                                Kommentér

                                                • Dommern
                                                  Veteran
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2005
                                                  • 1853

                                                  #54
                                                  Relevant URL: http://www.regjeringen.no/en/dep/jd/...html?id=495661

                                                  Kommentér

                                                  • Dommern
                                                    Veteran
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    • 2005
                                                    • 1853

                                                    #55
                                                    Første møte med NH90
                                                    På Luftforsvarets skolesenter Kjevik (LSK) møttes nylig en mengde teknisk og operativt personell for å få en første innføring i Luftforsvarets nye helikoptre.

                                                    Kommentér

                                                    • Guest's Avatar

                                                      #56
                                                      "...etter gjeldende plan skal det første helikopteret ankomme norsk jord senhøsten 2010. "



                                                      Vi får nå se.

                                                      Kommentér

                                                      • Gehenna
                                                        HV-sersjant
                                                        Veteran
                                                        • 2005
                                                        • 17486

                                                        #57
                                                        Kan jeg spørre, og om mulig få vite om overbildede crew er fra Airwolf ?

                                                        Det helikopteret råkkær, azz !
                                                        Shaking the ground with the force of a thousand guns

                                                        Kommentér

                                                        • Lucas
                                                          Veteran
                                                          RESERVEBEFAL
                                                          • 2009
                                                          • 3430

                                                          #58
                                                          That's Airwolf, all right!
                                                          Insa.

                                                          Kommentér

                                                          • Gehenna
                                                            HV-sersjant
                                                            Veteran
                                                            • 2005
                                                            • 17486

                                                            #59
                                                            Håbbåj, da vinner vi !

                                                            Vi vinner alt !

                                                            Superninjasquirrel-chopper bekjemper absolutt alt, inklusive dem Fi du kan se i Men in Black !
                                                            Shaking the ground with the force of a thousand guns

                                                            Kommentér

                                                            • Dommern
                                                              Veteran
                                                              RESERVEBEFAL
                                                              • 2005
                                                              • 1853

                                                              #60
                                                              Fikk dette klippet tilsendt av en bekjent, har ikke kunnet finne det selv. Interessant dog.

                                                              MH-60R looks to lure Europeans away from NFH

                                                              Germany and Norway have both been briefed on the US Navy's (USN's) new MH-60R maritime helicopter as they examine options in light of the continuing delays affecting the shipborne NATO Frigate Helicopter (NFH) variant of the NH Industries NH90 helicopter. Achieving initial operational capability with the USN in December 2005, the MH-60R combines Sikorsky's H-60 air vehicle with an integrated mission system developed by Lockheed Martin.

                                                              Kommentér

                                                              Googleannonse

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...