Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 5 av 18 FrsteFrste ... 3456715 ... SisteSiste
Viser resultatene 161 til 200 av 699

Trd: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

  1. #161
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Teig 08
    Innlegg
    1.701
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII Vis post
    Ja, i Sverige....
    Ja, det er det jeg mener. Vi er ganske like i bunn og grunn, s dette burde vi ftt til her p bruket ogs. P tide og innse at helikopter er et ganske viktig og etterhvert vanlig verkty i de fleste land. (ja, jeg vet at sverige ikke har de samme kravene og behovene som vi har, det er prosessen jeg vil kopiere)
    *smerte er midlertidig, re varer evig*

  2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

  3. #162
    Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Innlegg
    1.247
    Pondusfaktor
    5
    Men prosessen er jo en heeelt annen. Her har man bestemt seg for en modell, omtrent fra starten. Nr offentlige etater i Norge skal anskaffe noe, s skal det defineres hvilke egenskaper man trenger. Det gjr det veldig ryddig og alle produsenter har "like" muligheter til i mtekomme kravene, men trenger man til en hver tid ha et helt eget behov? Det ender jo aldri opp i noe helt srnorsk uansett..
    Si vis pacem, para bellum.

  4. #163
    Menig
    Ble medlem
    Jun 2010
    Bosted
    '';
    Innlegg
    31
    Pondusfaktor
    0
    Naa har da NH-90 vist seg aa ha mer troebbel enn bra...

    Ser mange rakker ned pa S-92 fra Sikorsky, men det er en flott og bra maskin med den typen kapasitet som vi satte krav om tidligere, saa hvorfor ikke velge noe som faktisk er i bruk?

    EC-225 osv, har faktisk ikke samme kapasitet, og er stort sett en modifisert 332 super puma, mens 92'en er ett nybygd.

    Naa er NH-90 (Foerste del) saa lang bak programmet at vi burde faatt pengene tilbake...
    Cheers
    H.
    Edit
    Er foroevrig helikopterpilot...

  5. #164
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.066
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av 21 MTB Vis post
    Naa har da NH-90 vist seg aa ha mer troebbel enn bra...

    Ser mange rakker ned pa S-92 fra Sikorsky, men det er en flott og bra maskin med den typen kapasitet som vi satte krav om tidligere, saa hvorfor ikke velge noe som faktisk er i bruk?

    EC-225 osv, har faktisk ikke samme kapasitet, og er stort sett en modifisert 332 super puma, mens 92'en er ett nybygd.

    Naa er NH-90 (Foerste del) saa lang bak programmet at vi burde faatt pengene tilbake...
    Cheers
    H.
    Edit
    Er foroevrig helikopterpilot...
    S92 hadde vrt flott, hadde det ikke vrt for at den rister pilotene i hjel...
    two to the heart, one to the mind...

  6. #165
    Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Bosted
    Der boblene kommer fra
    Innlegg
    10.931
    Pondusfaktor
    9
    S-92 delegger folk og utstyr, EC-225 er som du sier bare en versjon av Puma.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

  7. #166
    Menig
    Ble medlem
    Jun 2010
    Bosted
    '';
    Innlegg
    31
    Pondusfaktor
    0
    Naa flys da S-92 over hele verden, og ja, den rister mye, og braaker mye, men det er ting som jobbes med paa full spreng hos fabrikanten. Foroevrig saa floey gutta rund i UH-1B i mange aar, og den rister da ikke saa rent lite den heller, Flyr samma opplegget (Bell 212) her i Canada, og vi flyr jaggu fler timer i aaret enn folk i Forsvaret gjoer hjemme, uten att vi blir syke eller skadelidende av det Naar det gjelder stoey saa har da FMI sagt klart og tydelig at HJELM og OEREPROPPER er eneste fikset, som forsvarsfolket er paabudt, men sivilistene hjemme er for fisefine til aa greie (for varmt, ubehagelig etc).

    Tyskland og Australia er blandt de som har mottatt NH-90 TTH og de har KUN hatt troebbel, faktisk saa mye i Australia at maskinene har staat mer paa bakken en de har floeyet.


    Pr I dag saa har vel S-92 floeyet opp mot 100.000 timer. Det begynner da aa bli litt erfaring paa maskina. Folk oppe i traaden klaga over at doera var for liten, men de faar da folk i baare inn i maskina her i Canada. Cougar har en SAR maskin i St. John's i TILLEGG til de CH-149 (AW101) som staar bare ett par hundre mil unna i Gander. Problemet er vel heller at de som den gang valget ble tatt syns det nye 'plastikk-helikoptret' var saa fantastisk flott at de ble trangsynt.

    Naar det DEN GANG var mulig aa faa SH-60/MH-60R evt lignende hawk modell til fregatt/kystvakt, saa ble det mer en prestisjesak aa IKKE kjoepe amerikansk, men heller holde ved vaare broedre i EU som vi ikke engang er medlem av. nNoe de tre/to andre landene er.

    Danskene trakk seg ut og kjoepte britisk/italiensk, ikke det beste valget kanskje, men gangbart.

    Vi maa kanskje tenke at likt er billig, men ikke altid det beste naar en tenker paa oppdrag.

    For SAR saa er kravet LANG rekkevidde. Tenk da Maxim Gorkij, som jo var et stort opplegg, med Sea King fra Banak og Bodoe (3 stykker!) med en ekstra Bodoe maskin paa Banak, og en fra Oerland til Bodoe, Sysselmanns maskin fra Svalbard og Lynx fra KV Senja.
    En maa ogsaa kunne laste opp mer enn 5/6 pax, saa da er kanskje ikke US navy sin HAWK saa bra lenger, men USAF sin funker jo helt fint til aa ta opp 10 stykken i, evt mer hvis det maa.

    Tingene finns tilgjengelige, men vi som 'Verdensnasjon' kan jo ikke bli sett aa kjoepe hyllevare, og dermed fallt valget paa "Jesus" som vi naa har faatt EN av, kun 6 aar forsinket...

    Cheers
    H.

  8. #167
    Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    2.078
    Pondusfaktor
    14
    Hadde det vrt en id med innkjp av ett KC-130 (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_KC-130), operert av 335 skv med fremskutt base p Andya? Ville det lst noen floker mtp rekkevidde?
    As you wish.

  9. #168
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    4.464
    Pondusfaktor
    7
    Mange av oljeplattformene som det ogs trengs range for ha nok on-station tid p ligger jo spass langt sr at flytiden fra andya og ned blir noe lang kanskje? Og kan et slikt fly s p beredskap fullt tanket? Virker risikabelt.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

  10. #169
    Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    2.078
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds Vis post
    Mange av oljeplattformene som det ogs trengs range for ha nok on-station tid p ligger jo spass langt sr at flytiden fra andya og ned blir noe lang kanskje? Og kan et slikt fly s p beredskap fullt tanket? Virker risikabelt.
    Er ikke kjent med organiseringen som ligger bak ha tankfly klare p den mten, men vet at US Coast Guard har slike fly og bruker dem til nettopp det formlet, s det m vel la seg gjr.
    Flyet kunne for eksempel brukes av 335skv for vingsflyging med last ombord.

    Noen mulighet for se p ettertanking ombord p plattformer da? Er klar over at den iden faller i (olje)grus om det bare er en enslig plattform med ingen andre i hundre mils omkrets som plutselig velter.
    Alternativt stasjonere enda et KC-130 p Sola?

    Synes i det minste at et fremtidig redningshelikopter br kunne mellomlande p fregatt/KV farty med fasiliteter for etterfylling om ndvendig.
    Sist endret av PF; 22-12-11 kl 22:20
    As you wish.

  11. #170
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.066
    Pondusfaktor
    9
    Oljeselskapene leier inn private redningshelikoptre, s i utgangspunktet er de selvhjulpne.

    Angende rekkevidde, s kan helikoptre strengt tatt "bunkre" selv fra skip som ikke har landingsplattform, ved at de heiser opp en slange.
    two to the heart, one to the mind...

  12. #171
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    4.464
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Synes i det minste at et fremtidig redningshelikopter br kunne mellomlande p fregatt/KV farty med fasiliteter for etterfylling om ndvendig.
    Undvendig fly innom kaien p hkonsvern hvor de sikkert ligger
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

  13. #172
    Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    2.078
    Pondusfaktor
    14
    http://www.aftenbladet.no/nyheter/po...l#.Tz04tVHwF8G

    Fire kandidater etter Sea King

    I gr inviterte Justis- og beredskapsdepartementet fire utenlandske helikopterprodusenter til gi anbud p nye redningshelikoptre.
    As you wish.

  14. #173
    Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Bosted
    Et gammelt imperie.
    Innlegg
    1.107
    Pondusfaktor
    7
    Det m vre et sant helvete skulle selge helikoptre/fly/whatever til nasjonen Norge, de selgerne br ha all verdens hav av tlmodighet...

  15. #174
    Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Innlegg
    1.714
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Det m vre et sant helvete skulle selge helikoptre/fly/whatever til nasjonen Norge, de selgerne br ha all verdens hav av tlmodighet...
    M glise nr jeg leser denne kommentaren... For det virker unektelig utrolig omstendelig; fr assosiasjoner til Vingle-Petter som ALDRI klarer bestemme seg.

  16. #175
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    4.464
    Pondusfaktor
    7
    Synes det er mest dristig tro at disse helikoptrene skal vre klare om drye tre r..
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

  17. #176
    Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2012
    Innlegg
    73
    Pondusfaktor
    4
    Dersom eg har forsttt prosessen med kjpe redninghelikopter rett, s hadde Norge opsjon p kjpe eit antal NH90 til bruk som redningshelikopter. Etter som eg har forsttt s sa regjeringa for ein del r sidan opp denne opsjonen p grunn av at NH90 ikkje stetta krava som Norge har til eit redningshelikopter. Likevel er det no slik at NH90 er eit av dei prekvalifiserte helikoptera som kan ende opp som redningshelikopter. Er det noko som er endra, enten p helikopteret eller med krava, sidan det no tydlegvis kan vere aktuelt likevel? - Nokon som veit?
    Personleg trur eg at det er dette helikopteret som vinn fram, bde p grunn av strrelse, og p grunn av synergieffekten med kystvakt og fregatthelikoptera. Eg trur det vil vere rimlegare for nasjonen Norge drifte ein helikopter type, og dette helikopteret ser ut til vere ei brukarvennleg og tilpassingsdyktig maskin. Nr det gjeld forsenkingane og feila som har vore p KV/fregatt maskinene, s har jo leverandren jobba mykje med det og det er vel all grunn til tru at eventuelle SAR maskiner skal kunne leverast nokonlunde smertefritt....

    http://www.tu.no/motor/article284608.ece
    http://www.tu.no/motor/article296862.ece
    Sist endret av NOAH; 18-02-12 kl 23:48

  18. #177
    Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2011
    Innlegg
    87
    Pondusfaktor
    4
    Jeg skjnner fremdeles ikke hvorfor Black Hawk eller Sea Hawk ikke er godt nok for oss i Norge? Eller i det minste en maskin som eksister og er i bruk. Man kan jo diskutere seg i hel om ulike specs, og hvordan NH 90 er ment prestere, men dette er jo gjennomprvde og forholdvis billige maskiner som vi garantert ikke brenner oss p kjpe. Hva er feil med hyllevare for en gangs skyld. Hvem er det egentlig som har det politisk ansvaret for denne molboprosessen av et helikoperkjp? For det skal jeg huske p ved neste valg.

  19. #178
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Bosted
    Discworld
    Innlegg
    14.256
    Pondusfaktor
    15
    Politiske ansvaret? tja, samtlige regjeringer(og samtlige storting ogs forsvidt) fra midten av 90-tallet.

    Sea hawk feiler vel, om jeg n husker riktig, p antall personer i kabin da den bare tar 10(?) stykk.
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

  20. #179
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.066
    Pondusfaktor
    9
    Ideelt sett burde man nok hatt to forskjellige maskiner.

    En stor med lang rekkevidde, og en mindre med kortere rekkevidde.

    For nr 1 burde Osprey faktisk vre ganske interessant. Om man hadde 6 stk, og utplasserte disse strategisk, to og to, s skulle man nok kunne dekke svrt store omrder p kortere tid enn noe annet.

    For nr 2 burde man vurdere Seahawk, S92 og EC225, som er mindre og hendigere, og ikke minst billige i drift.
    two to the heart, one to the mind...

  21. #180
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Ideelt sett burde man nok hatt to forskjellige maskiner.

    En stor med lang rekkevidde, og en mindre med kortere rekkevidde.

    For nr 1 burde Osprey faktisk vre ganske interessant. Om man hadde 6 stk, og utplasserte disse strategisk, to og to, s skulle man nok kunne dekke svrt store omrder p kortere tid enn noe annet.

    For nr 2 burde man vurdere Seahawk, S92 og EC225, som er mindre og hendigere, og ikke minst billige i drift.
    Nesten enig.
    1. Chinook, Japan har en variant med mulighet for interne tanker.
    2. Seahawk er helikopteret som burde st p fregattene, Jayhawk er rednings og kystvakt -maskin.

    Hadde man hatt mer styring p prosjektet og kjpt maskiner for 10 r siden, hadde man sikkert flyet Superpuma i dag, sikkert ikke best men bra nok.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  22. #181
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.066
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Nesten enig.
    1. Chinook, Japan har en variant med mulighet for interne tanker.
    2. Seahawk er helikopteret som burde st p fregattene, Jayhawk er rednings og kystvakt -maskin.

    Hadde man hatt mer styring p prosjektet og kjpt maskiner for 10 r siden, hadde man sikkert flyet Superpuma i dag, sikkert ikke best men bra nok.
    1: Chinook burde vre bra ja, men Osprey har overtaket nr det gjelder bde rekkevidde og hastighet, og det skal man ikke kimse av nr det gjelder sjredning i kalde farvann.

    2: Mente Jayhawk ja. (Er egentlig ikke helikopternerd)
    two to the heart, one to the mind...

  23. #182
    Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2012
    Innlegg
    73
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    1: Chinook burde vre bra ja, men Osprey har overtaket nr det gjelder bde rekkevidde og hastighet, og det skal man ikke kimse av nr det gjelder sjredning i kalde farvann.

    2: Mente Jayhawk ja. (Er egentlig ikke helikopternerd)

    Chinook og Osprey er forholdvis store og tunge maskiner - husk at redningshelikopterene skal kunne lande p sjukehus rundt omkring i Norge. Der er det begrensa med plass, og vektbegrensinger.
    Forutsetter store ombygginger p landingsplasser dette, eller omlasting av pasienter til mindre helikoter eller ambulansebil.

  24. #183
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.066
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av NOAH Vis post
    Chinook og Osprey er forholdvis store og tunge maskiner - husk at redningshelikopterene skal kunne lande p sjukehus rundt omkring i Norge. Der er det begrensa med plass, og vektbegrensinger.
    Forutsetter store ombygginger p landingsplasser dette, eller omlasting av pasienter til mindre helikoter eller ambulansebil.
    Om man har de store maskinene stasjonert tre steder i Norge, i tilknytning til strre sykehus, s br kostnadene vre overkommelige.
    two to the heart, one to the mind...

  25. #184
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    19.461
    Pondusfaktor
    18
    At de er stasjonert ved store sykehus betyr ikke at de alltid skal lande der med pasienter. Spesialiteter, pgang p de aktuelle sykehusene, hvor hendelsene skjer og behovene til pasientene kan selvsagt bringe de til andre sykehus. Akkurat som idag.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

  26. #185
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.066
    Pondusfaktor
    9
    Selvflgelig. Men med en tung/lett helikopterflte, s slipper stort sett de strste helikoptrene lande p smsykehus uten at det virkelig brenner p dass. Og da br sutrete naboer kunne klare holde kjeften lukket (sutrete naboer er noe av det aller mest kostnadskrevende her i landet)
    two to the heart, one to the mind...

  27. #186
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    19.461
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Selvflgelig. Men med en tung/lett helikopterflte, s slipper stort sett de strste helikoptrene lande p smsykehus uten at det virkelig brenner p dass. Og da br sutrete naboer kunne klare holde kjeften lukket (sutrete naboer er noe av det aller mest kostnadskrevende her i landet)
    Et ambulansehelikopter har p en mte naturen "brenner p dass". Det handler forvrig ikke om sutrete naboer, men vektbelastning og strrelse p helipad'er.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

  28. #187
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.066
    Pondusfaktor
    9
    http://www.youtube.com/watch?v=SWb40UEXGMU

    Som du ser, s trenger ikke helikoptre hele helipaden, og heller ikke legge hele vekten nedp.
    two to the heart, one to the mind...

  29. #188
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    19.461
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    http://www.youtube.com/watch?v=SWb40UEXGMU

    Som du ser, s trenger ikke helikoptre hele helipaden, og heller ikke legge hele vekten nedp.
    rlig talt. Vet du plutselig bedre enn alt av akutt- og helikoptermilj om behovene her n? Jeg vet at det gr an drive rocknroll med lasting av helikoptre og hndtering av srede nr det er ndvendig - det har jeg selv gjort. Men man bygger ikke for gjre slik. Selvsagt. Her bommet du, og det er greit bomme av og til. La debatten g fremover ved bare legge det bak oss - og vre med p at redningshelikoptre vi kjper m kunne lande ved norske sykehus.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

  30. #189
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    3.066
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    rlig talt. Vet du plutselig bedre enn alt av akutt- og helikoptermilj om behovene her n? Jeg vet at det gr an drive rocknroll med lasting av helikoptre og hndtering av srede nr det er ndvendig - det har jeg selv gjort. Men man bygger ikke for gjre slik. Selvsagt. Her bommet du, og det er greit bomme av og til. La debatten g fremover ved bare legge det bak oss - og vre med p at redningshelikoptre vi kjper m kunne lande ved norske sykehus.
    Jeg har ikke sagt at helikopterene ikke m kunne lande ved sykehusene. Jeg har sagt at de strste helikopterene ikke ndvendigvis m kunne lande konvensjonelt ved smsykehusene, men mener at de mindre helikoptrene m kunne det. Bakgrunnen for mene dette er at de strste helikopterene hovedsaklig br brukes til langdistanse sj-redninger (hvor hypotermi, bldninger og brudd, brann og rykskader er vanligst, og sk, slik at man unngr at de store helikoptrene rutinemessig bruker for sm helipader.

    Nr man en gang bygger nye helipader, s br man dimensjonere de til de strste helikoptrene uansett.
    two to the heart, one to the mind...

  31. #190
    Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Bosted
    '';
    Innlegg
    2.350
    Pondusfaktor
    8
    Enig med deg angende dimensjonering av helipader.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  32. #191
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    17.209
    Pondusfaktor
    69
    Osprey har en temmelig ekstrem downwash som kan gjre den lite egnet til redning.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  33. #192
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Bosted
    Where i lay my head is home
    Innlegg
    1.505
    Pondusfaktor
    6
    http://www.tu.no/motor/article298814.ece

    Og mens vi venter
    "Forsvaret lager kriselsninger for at Sea King-redningshelikoptrene skal holdes i lufta til de fyller 50 r"
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

  34. #193
    Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Bosted
    '';
    Innlegg
    1.160
    Pondusfaktor
    4
    Sprs om NH 90 helikoptrene etterhvert m brukes i redningstjenesten istedet for det de egentlig skal brukes til. Nr de etterhvert blir levert.
    everybody is somebodys fool

  35. #194
    Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Bosted
    '';
    Innlegg
    2.350
    Pondusfaktor
    8
    http://www.tu.no/motor/article298274.ece

    Anskaffelsesprosjektet Nawsarh har prekvalifisert AgustaWestland (AW101) Eurocopter (EC225/725), NHIndustries (NH90) og Sikorsky (S-92).

    Eurocopter har levert alle de sivile redningshelikoptrene som finnes her til lands per i dag i forbindelse med oljeselskapene plagte beredskap: Fire EC225 p henholdsvis Statfjord B, Oseberg, i Bergen og i Hammerfest. I tillegg finnes tre av forgjengeren AS332L1 p Ekofisk, Heidrun og i Longyearbyen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  36. #195
    Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2012
    Innlegg
    73
    Pondusfaktor
    4
    Las for ei tid sidan ei hovedoppgve fr luftkrigsskulen som heitte “NH-90 som utvidet vpen- og
    sensorplattform” (skbar p nettet) Denne hovedoppgva drfta moglegheita for nytte NH-90 som ei erstatning for kampfly i enkelte hve. Spesielt mot sjml og landml, der helikopteret var oppsatt med NSM og/eller Hellfire, konkluderte oppgva med at dette kunne vere ei effektiv lysing. Kanskje det kunne vere lurt opprette ein skavdron med helikopter som var bestykka p denne mten? Ikkje som ei alternativ til kampfly, men som eit svrt potent tillegg?

  37. #196
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    19.461
    Pondusfaktor
    18
    Utfordringen med kamphelikoptre er at de er utsatt ift fiendens mottiltak. Fra lufttrusler m de ha beskyttelse av egne kampfly og fra bakke er det egentlig ikke mulig beskytte seg helt. Flares, taktisk flygning etc er selvflgelig viktig, men hvis de m g s taktisk til verks at de bare er en flygende stridsvogn - s er det bde billigere og enklere ha en stridsvogn.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

  38. #197
    Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2012
    Innlegg
    73
    Pondusfaktor
    4
    Oppsatt med NSM ville rekkevidda til eit helikopter vere ganske lang. S lang at helikopteret i mange tilfelle var utanfor rekkevidde for eventuelle mottiltak. Mot kampfly er det sjlvsagt rimelig vanskeleg, men mot andre ml, spesielt mindre sjml, kunne det vere effektivt. I hve ei stridsvogn er det mogleg det er dyrare, men ei stridsvogn kan som kjent berre brukast p land.

  39. #198
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    19.461
    Pondusfaktor
    18
    Hvilke fordeler har et helikopter p sjen ift kampfly? Vet ikke om noen som har slik anvendelse av helikoptre - de som har helikoptre som vpenplattform har det for sttte hrstyrker eller gjennomfre angrep p dypet p land.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

  40. #199
    Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2012
    Innlegg
    73
    Pondusfaktor
    4
    Det var nettopp det hovedoppgva drfta, p ein overbevisande mte etter mi meining. Fordelen i hve kampfly er sjlvsagt landingsplasser og pris. Eit helikopter kan og bde tanke og lande bde p fregattane, kystvaktfarty og faste innstallasjonar til sjs. Dersom ein utrusta fregatthelikoptera med moglegheit for NSM/Hellfire ville rekkevidda til fregattane ke dramatisk. Oppgva tek i hovudsak opp moglegheita for utruste fregatthelikoptera slik, men eg meiner at det i tillegg kunne ha noko for seg opprette ein eigen skavdron med slike helikopter, spesielt med tanke p beskytte olje og gass innstallasjonar. Bde onshore og offshore.
    Sist endret av NOAH; 11-03-12 kl 00:38

  41. #200
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    17.209
    Pondusfaktor
    69
    Hele vitsen med fregatthelikoptre er jo at de skal vre bde sensor- og vpenplattform, integrert med fregattens systemer. Frst og fremst i anti-ubt krigfring selvflgelig. De bringer sonar ("dipping" og byer) ut p avstand fra fregatten for sammen med fregattens sonarer gi mye bedre deteksjon og posisjon av ubter og de gir mye strre rekkevidde p vpen ved slippe anti-ubttorpedoer i vannet nr ubten. Helikopterbrne anti-ubttorpedoer er egentlig hovedvpenet til en moderne fregatt. Og derfor er vre fregatter bare noe halvveis uten helikoptre.

    Men ogs mot overflatefarty er fregatthelikopter viktig, bde for f detektor og vpen ut til avstand fra fregatten. Det meste av eksport av Penguin har vrt helikopterbren versjon. Mk 2 mod 7 som har vrt lisensprodusert i USA som hovedvpenet mot overflatefarty for helikoptre i US Navy.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Side 5 av 18 FrsteFrste ... 3456715 ... SisteSiste

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

  1. Inntilling p wail/yelp sirene, Hva er riktig.
    By Bredpitt in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 24-09-12, 00:18
  2. frerlst helikopter
    By tiurleik in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 09-05-11, 09:23
  3. Riktig fysikk for HJK
    By Gainity in forum Tips fr opptak
    Svar: 33
    Nyeste innlegg: 24-09-08, 22:55
  4. Er det riktig?
    By keeisr in forum Mannskapsmessa (ny)
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: 24-07-06, 23:26
  5. Trening og riktig mat
    By klorIN in forum Tips fr opptak
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: 26-01-05, 23:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •