Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Side 17 av 18 FrsteFrste ... 715161718 SisteSiste
Viser resultatene 641 til 680 av 700

Trd: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

  1. #641
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    17.318
    Pondusfaktor
    75

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Er det noe sammenligningsgrunnlag? Hvor mange timer vedlikehold pr flytime kreves av andre moderne militre helikoptre? F.eks. MH-60R, AW101, AW159 Wildcat, V-22 Osprey? Er NH90 spesielt vedlikeholdskrevende i forhold til morderne konkurrenter?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

  3. #642
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Er det noe sammenligningsgrunnlag? Hvor mange timer vedlikehold pr flytime kreves av andre moderne militre helikoptre? F.eks. MH-60R, AW101, AW159 Wildcat, V-22 Osprey? Er NH90 spesielt vedlikeholdskrevende i forhold til morderne konkurrenter?
    Tror det er rimelig likt(mulig V22 er litt mer krevende), problemet var at man trikset med tallene for NH90 og alle planla med disse tallene.
    At man trodde p dette er selve eksemplet p at et byrkrati ikke m best av ja-mennesker.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  4. #643
    Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    17.318
    Pondusfaktor
    75

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    I flge Wikipedia-artikkelen om V-22 mtte CH-53E Super Stallion ha 44 timer vedlikehold pr. flytime, noe som kostet ca. 20.000 dollar i 2007. V-22 derimot kostet ca. 9.100 dollar i vedlikehold pr flytime (antall arbeidstimer sto ikke, men prisen skulle reflektere det).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  5. #644
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    I flge Wikipedia-artikkelen om V-22 mtte CH-53E Super Stallion ha 44 timer vedlikehold pr. flytime, noe som kostet ca. 20.000 dollar i 2007. V-22 derimot kostet ca. 9.100 dollar i vedlikehold pr flytime (antall arbeidstimer sto ikke, men prisen skulle reflektere det).
    CH-53 er legendarisk dyrt i drift.

    Men jeg klarer ikke Google meg frem til noen tall som er fornuftige.

    edit
    http://comptroller.defense.gov/Porta...6/2016_f_h.pdf
    CH-53E = 17 428 USD
    MV-22B = 12 008 USD Dobbelt s dyrt om det er en USAF CV 22B
    MH-60R = 4 255 USD

    Sliter med europeiske.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  6. #645
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Innlegg
    19.884
    Pondusfaktor
    88

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Strengt tatt kunne man vel tatt driftsbudsjettet til f eks 330 skvadron, plusset p lnnskostnader og evt andre lpende utgifter, og s delt p antall flytimer produsert. N sier ikke det noe om marginalkostnaden ved produsere n flytime til, men det er i hvert fall et ml p de reelle kostnadene.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  7. #646
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Bosted
    Helgeland
    Innlegg
    2.474
    Pondusfaktor
    11

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    At det er flere timer vedlikehold en flytimer er egentlig ganske merkelig.
    Trenger bare litt flaks, s gr det godt

  8. #647
    Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Innlegg
    745
    Pondusfaktor
    6

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    At det er flere timer vedlikehold en flytimer er egentlig ganske merkelig.
    Det er jeg ikke enig i, og det vil nok vre tilfelle med alle helikoptre.

  9. #648
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01...ters-defensie/

    Alt er ikke s lett i Belgia heller...

    De kanaliserer Sea King for ha redningshelikopter og, flyr med Alouette fra Fregattene sine. Videre m de be om hjelp fra naboland i ndsituasjoner

    Radarer som ikke fungerer og forsinkelser i service som gjr at hele pilotorgen m dele p ett helikopter for holde seg sertifisert.

    Maar doordat nationale belangen te veel doorspeelden, bestaan er intussen maar liefst 22 versies van de helikopters.
    Het NH-programma is steeds vaker een voorbeeld van hoe het vooral niet moet qua defensiesamenwerking in Europa.
    Sier det meste.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  10. #649
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Franskmennene snakker om 50% tilgjengelighet for marineversjonen. En av deres store skuffelser for fjorret(Rafale var visst meget bra).

    https://twitter.com/top_force/status/951751635419754496
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  11. #650
    Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Innlegg
    904
    Pondusfaktor
    7

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    NH90-helikoptre satt p bakken i Belgia


    http://www.tv2.no/nyheter/9608656/

    Ved levering ble det klart at det var mye feil. P tre av de fire maskinene fungerer ikke radaren som den skal. Besetningene har rapportert om at den skrur seg av. Det er generelt mange barnesykdommer, sier Vansina.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

  12. #651
    Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Bunker p Kvarven
    Innlegg
    8.078
    Pondusfaktor
    21

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Ti r etter at alle skulle vrt levert kommer endelig det frste ferdige NH90-helikopteret.

    https://www.tu.no/artikler/ti-ar-ett...opteret/425923

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

  13. #652
    Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Bosted
    Midt-Norge
    Innlegg
    678
    Pondusfaktor
    3

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Det gir drlig odds, men jeg spr videre trbbel med dette "ferdige" helikopteret
    Ad astra per aspera

  14. #653
    Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Bosted
    Brgen
    Innlegg
    1.127
    Pondusfaktor
    8

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Ti r etter at alle skulle vrt levert kommer endelig det frste ferdige NH90-helikopteret.

    https://www.tu.no/artikler/ti-ar-ett...opteret/425923

    Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Det landet 1130 i dag,men helt ferdig er det ikke.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/3...ikopteret-NH90
    When in doubt,empty your magazine.

  15. #654
    Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Bosted
    Midt-Norge
    Innlegg
    678
    Pondusfaktor
    3

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Fra artikkelen over:

    Helikopteret som landet p Kjeller beskrives som en endelig versjon av NH90. Det er likevel ikke sertifisert for fly kun p instrumentene
    Hva m til for f denne endelige sertifiseringen?
    Ad astra per aspera

  16. #655
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Bosted
    Discworld
    Innlegg
    14.384
    Pondusfaktor
    15

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Det er et godt sprsml.

    Du kan for vrig lese hva forsvarsmatriell skriver om NH90 her:
    https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...-til-forsvaret
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

  17. #656
    Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Bosted
    Midt-Norge
    Innlegg
    678
    Pondusfaktor
    3

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    https://www.nordlys.no/forsvaret/hel.../s/5-34-774016

    Det blir anbefalt at alle NH90-helkoptrene Norge fr tak i skal overfres til fregattvpenet. Kystvakten m i fremtiden klare seg med sttte fra innleide, sivile helikoptre, eller skalte UAV-er (droner).
    Ad astra per aspera

  18. #657
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    331
    Pondusfaktor
    8

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Avisa Nordlys skriver at kystvakten m seile uten NH-90-helikoptere i minst ti r. Nordlys viser til en rapporten som er gjort p Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), p oppdrag fra Forsvarsdepartementet (FD) og Forsvarsstaben (FST). Det anbefales samtidig at alle NH-90 overfres til fregattvpenet for drive ubtjakt. En del av problemet skal vre at det kreves ekstremt mye vedlikehold. 50 timer verksted pr flytime.

    https://www.nordlys.no/forsvaret/hel.../s/5-34-774016
    Si vis pacem, para bellum

  19. #658
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Innlegg
    19.884
    Pondusfaktor
    88

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Oj! Men gitt det lille antall flytimer de kan produsere, er det vel det mest fornuftige i den rdende situasjonen.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

  20. #659
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Oj! Men gitt det lille antall flytimer de kan produsere, er det vel det mest fornuftige i den rdende situasjonen.
    Men, siden vi har bestilt to forskjellige typer s kan ikke Kystvaktmaskinene jakte ubter snn uten videre...
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  21. #660
    Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Innlegg
    622
    Pondusfaktor
    6

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    50 timer vedlikehold pr flytime betyr vel noe snt at man fr rundt tre timer flytid i uken? Forutsatt dgnkontinuerlig arbeid p verkstedet. Eller regner jeg veldig feil n?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

  22. #661
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Bosted
    Discworld
    Innlegg
    14.384
    Pondusfaktor
    15

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Jeg kan ikke noe for det, men hver gang n hvor jeg ser en sak om NH90, s tenker jeg p dette klippet...
    while all important enterprises need careful organization, it is the organization that needs organizing, rather than the enterprise. ― Terry Pratchett, Thief of Time

  23. #662
    Sjefssersjant

    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    8.079
    Pondusfaktor
    55

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    50 timer vedlikehold pr flytime betyr vel noe snt at man fr rundt tre timer flytid i uken? Forutsatt dgnkontinuerlig arbeid p verkstedet. Eller regner jeg veldig feil n?
    Det er nok 50 "manhours" det er snakk om, s om 50 teknikere jobber p samme helikopter samtidig er de ferdige p en time. (ok, noen prosesser tar sikkert lenger tid uansett) Og vi kommer selvflgelig ikke til ha 300 teknikere...

    Tallet p 50 til 1 kan nok g noe ned etter hvert som barnesykdommer blir fikset og vi fr erfaring med maskinene. Men fantasitallene til NHI (visstnok under en time vedlikehold pr flytime i de mest optimistiske estimatene) kommer aldri til bli virkelighet.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

  24. #663
    Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Innlegg
    622
    Pondusfaktor
    6

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Det er sikkert noen praktiske begrensninger p hvor mange mann som kan drive vedlikehold p et helikopter samtidig ogs. Og det er jo klart; endel av vedlikeholdstimene vil jo ogs klumpe seg sammen ifbm tyngre vedlikehold.
    Har vi noen tall p hvor mange flytimer disse helikopterene vil kunne levere f.eks. ilpet av en mned?
    Hvor mange timer vedlikehold krever vre Sea-King fortiden?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

  25. #664
    Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Bosted
    '';
    Innlegg
    2.350
    Pondusfaktor
    8

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Avisa Nordlys skriver at kystvakten m seile uten NH-90-helikoptere i minst ti r. Nordlys viser til en rapporten som er gjort p Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), p oppdrag fra Forsvarsdepartementet (FD) og Forsvarsstaben (FST). Det anbefales samtidig at alle NH-90 overfres til fregattvpenet for drive ubtjakt. En del av problemet skal vre at det kreves ekstremt mye vedlikehold. 50 timer verksted pr flytime.

    https://www.nordlys.no/forsvaret/hel.../s/5-34-774016
    NH-90 skandalen vil tydeligvis ingen ende ta.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  26. #665
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det er nok 50 "manhours" det er snakk om, s om 50 teknikere jobber p samme helikopter samtidig er de ferdige p en time. (ok, noen prosesser tar sikkert lenger tid uansett) Og vi kommer selvflgelig ikke til ha 300 teknikere...

    Tallet p 50 til 1 kan nok g noe ned etter hvert som barnesykdommer blir fikset og vi fr erfaring med maskinene. Men fantasitallene til NHI (visstnok under en time vedlikehold pr flytime i de mest optimistiske estimatene) kommer aldri til bli virkelighet.
    Fant noe p nett om at Australia sine hrmaskiner n er nede I 38.

    Hvordan kunne noen tro p 1:1? F-16 har noe rundt 1:10 og den har vinger som ikke snurrer rundt.

    Noen som har mailen til disse folka som kjpte 1:1, jeg har en Nigeriansk bekjent som har noe gull han skal kvitte seg med.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  27. #666
    Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Bosted
    Helgeland
    Innlegg
    2.474
    Pondusfaktor
    11

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Jeg nekter tro at hver flytime genererer 50 verkstedtimer. De 50 timene m inkludere alt som ikke har med selve flytiden gjre, slikt som fylling, inspeksjon, rengjring osv.
    Trenger bare litt flaks, s gr det godt

  28. #667
    Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Innlegg
    653
    Pondusfaktor
    6

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Jeg nekter tro at hver flytime genererer 50 verkstedtimer. De 50 timene m inkludere alt som ikke har med selve flytiden gjre, slikt som fylling, inspeksjon, rengjring osv.
    Dette er ikke uvanlige tall nr moderne militre fly og helikoptre angs beklageligvis.
    Sist endret av orcbuster; 24-01-18 kl 21:42

  29. #668
    Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Bosted
    Midt-Norge
    Innlegg
    678
    Pondusfaktor
    3

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    https://www.aftenposten.no/norge/i/5...n-koster-34000

    Sak i AP som gjentar mye av Nordlysartikkelen fra i gr. Avslutter med sammenstille svenskenes (har kjpt NH90 og Black Hawk) erfaringer med vre:

    Sikorsky-helikoptrene var operative 18 mneder etter at de var bestilt. Ingen norske NH90 er operative 17 r etter at de ble bestilt.
    Ad astra per aspera

  30. #669
    Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Bosted
    '';
    Innlegg
    2.350
    Pondusfaktor
    8

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Alle reklamerer p en kjpt vare som viser seg vre dysfunksjonell p grunn av feil og mangler slik at man ikke kan bruke den til det den er tiltenkt. Alle forstr at et snt kjp m omgjres – bortsett fra Forsvaret.

    http://nordnorskdebatt.no/article/si...t-bakvendtland
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  31. #670
    Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Bosted
    Litt her og der
    Innlegg
    1.538
    Pondusfaktor
    29

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Leserinnlegg fra NOF tillitsvalgt Pl B. Nygaard
    Fagmilitrt innspill p syltynt grunnlag?

    Flere medier har referert til en rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) som blir forelagt Forsvarssjefen denne uken. Her anbefales det at NH 90 flten p totalt 14 maskiner br dedikeres til fregattvpenet i sin helhet og overlate til sivilt innleide maskiner betjene Kystvaktskipene i vre farvann. Forsvarssjef: hold your horses, er NOFs rd!

    FFI har i sin rapport havnet ut med et rlig flytimetall p 2100 timer totalt for denne helikopterflten p 14 maskiner. 8 til Kystvakten og 6 til fregattvpenet. Da antallet p 14 maskiner ble bestemt, var det basert p en flytimeproduksjon p 6000 timer pr r, noe som senere ble redusert til 5400 timer.


    Endring av tallstrrelser har vrt en gjennomgende eksersis, nr Luftforsvaret , Forsvarets materielltjenester og n FFI kommer med sine betraktninger. Det er ikke mer enn vel 6 mneder siden flytimeproduksjonen ble estimert av Luftforsvaret til vre 3300 timer, s har alts FFI i etterkant av dette kommet fram til et timetall p 2100 timer.

    FFI har godt renomme, i mange sammenhenger. Det Norges Offisersforbund ( NOF) reagerer p, er at det etter vr kjennskap ikke har blitt involvert noe ekspertise fra det operative eller tekniske miljene p Bardufoss i grunnlaget for komme med denne rapporten som Forsvarssjefen skal nytte for fatte strategiske beslutninger om fremtidig bruk av NH 90. Hvordan er det mulig ?

    Sakens kjerne er at det fremholdes at for hver flytime med NH 90, s utlser dette 50 timer vedlikehold ( selvsagt snittberegnet) HVA ligger s inne i disse 50 timene man her opererer med i sine exel-ark? Jo, her er alt tatt med, timer brukt for flytte fra gammel til ny hangar og betydelige utfordringer med delemangel. Byrkratiske forordninger gjr at teknikere m vente uforholdsmessig p deler som skal leveres fra industrien, toll- innklareres, og skriftlige brukermanualer vre tilgjengelige fr delene kan monteres for holde maskinene operative.

    Nederland nytter NH 90 i fregatt og i sk & redningsrollen. NOF registrerer at Nederland har ett langt lavere timeantall vedlikehold pr flydd time, ca halvparten av det som nyttes som Norges estimat. NOF hrer at flere tar til orde for et regime som ligner mer p det nederlandske. I Norge er det fortsatt industrien som frem til sommeren 2019 har det overordnede ansvar.

    NOF vet at det p Bardufoss er kjrt vedlikeholds-velser p NH 90, der personellet kraftsamler om utfre periodiske ettersynsintervaller, hvor reservedeler er p plass, med et langt bedre resultat enn 1: 50 timer !

    FFI anbefaler i sin rapport nytte sivilt innleide helikoptre til kystvaktrollen. .Javel, hvilke maskiner snakker man om da? Det er p.t ingen sivile maskiner som kan brettes sammen og plasseres ombord i KV skipenes helikopterhangar. Skal disse maskinene flys av sivilt mannskap ? Hvilke kostnader er forbundet med lease sivile maskiner ?

    Hvilke juridiske komplikasjoner kan oppst, dersom sivile maskiner skal utfre inspeksjoner og kystvaktoppdrag mot andre staters skip i vernesonen eller Barentshavet? Sprsmlene er mange, utfordringen er at den FFI-rapporten som Forsvarssjefen tydeligvis skal nytte for fatte sin anbefaling, ikke er i nrheten av gi svarene p disse.

    NOF har tidligere kommentert at FFI-rapporten i hvert fall fastslr at NH-90 ikke har noen restkapasitet som kan dsles over Hren i en dedikert sttte. Noe som er uttalt av dagens og den forutgende Forsvarsminister. Dette str enn fjellsttt. Dersom slik restkapasitet skulle vrt aktuelt s mtte det i s fall produseres mer enn 5400 timer.

    Dit er det langt g. Derimot er en bedre ressurssetting lokalt p Bardufoss og dernest i Bergen, samt at Forsvarets logistikkorganisasjon( FLO) klarer levere deler uten drepende ventetid, s vil mltallet 3500 -4000 timer vre innenfor rekkevidde.

    NH-90 nr meget snart en ny milepel. NH -90 maskinen skal operere ut fra KV skip i omrdet vernesonen. Forhastete anbefalinger p ett syltynt grunnlag, br unngs av Forsvarsjefen.
    http://nordnorskdebatt.no/article/fa...ill-pa-syltynt
    Svolten og tyst, samband fyst

  32. #671
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Innlegg
    220
    Pondusfaktor
    6

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Urk...
    Godt tenke p at besparelsen med at NH90 skulle dekke strre areal enn Lynx er tatt ut p forskot...
    Kystvaktoppdraget kan lses gjennom finne andre tiltak som eksempelvis innleie av helikopter og eventuelt bruk av UAV (ubemannede farkoster).
    https://www.aftenposten.no/norge/i/B...kopteret-NH90-

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

  33. #672
    Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Bosted
    '';
    Innlegg
    1.160
    Pondusfaktor
    4

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    NH 90 til Hren, hyllevare til fregatter og kystvakt. ( Finnene bruker dem vel som hrhelikopter.) Og 2 prosentmlet vinker i det fjerne.
    everybody is somebodys fool

  34. #673
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    NH 90 til Hren, hyllevare til fregatter og kystvakt. ( Finnene bruker dem vel som hrhelikopter.) Og 2 prosentmlet vinker i det fjerne.
    Det finnes 22 varianter av NH90, Finnene har landversjonen som er den enkleste. De hadde heller ikke en dans p roser ved innfring.

    Vi har valgt to forskjellige maskiner s vidt jeg vet, en som kalles NFH (Nato Frigate Helicopter )* og en forenklet maskin til Kystvakten.

    Derfor blir det sette vre NH 90 inn p landjorden litt som bruke en Jaguar til plye keren.


    *Som for vrig er helt unik da alle NATO-landene har sin egen versjon, kanskje ikke bare leverandren som er en sekk full av varmluft?
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  35. #674
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Nr vi n skal flotte oss med helikoptre av fineste sort.

    S kunne vi bestilt AW 101 p hele fjla, den fr plass i hangaren til FNAN og Nordkapp-klassen er snart klar for Nigeriasalg uansett.

    Da gjenstr KV Svalbard som jeg tror har plass p dekk men sliter med hangar.

    Nye KV fartyer burde kunne ha plass.


    Det koster 1 miliard per stykk men da har man i det minste en maskin som fungerer, er i bruk av Royal Navy til ASW i mkkavr.
    Italia flyr ogs AW101 p antiubtmissioner.

    Leonardo pstr at maskinen kan operere i Sea State 6, vi har bestilt en del til SAR og, vi kan kanskje klare ha noen deler felles p maskinene.

    Om det blir penger til hr-helikoptre s er AW 101 i dyreste laget men, man har da i det minste en maskin som kan fly i vr ingen andre av dagens maskiner klarer.

    Eller s kan man snu p flisa si at forsvarsmyndighetene i Norge ikke er voksne nok til hndtere helikopter og, at man m sl seg til ro med ikke ha kapasiteten.
    Det bevilges ikke nok penger og man, roter bort de midlene man har.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  36. #675
    Korporal
    Ble medlem
    Nov 2016
    Bosted
    Midt-Norge
    Innlegg
    678
    Pondusfaktor
    3

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Eller s kan man snu p flisa si at forsvarsmyndighetene i Norge ikke er voksne nok til hndtere helikopter og, at man m sl seg til ro med ikke ha kapasiteten.
    Det bevilges ikke nok penger og man, roter bort de midlene man har.
    Liker tanken!
    Ad astra per aspera

  37. #676
    Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2014
    Bosted
    Bergen
    Innlegg
    103
    Pondusfaktor
    4

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    ..den fr plass i hangaren til FNAN.. ..KV Svalbard som jeg tror har plass p dekk men sliter med hangar..
    Hvis den fr plass p FNAN s burde fr den ogs f plass p SVA. Har beskt begge hangarer, og med forbehold om at jeg ikke har foretatt arealmlinger s fles SVA sin hangar langt romsligere enn FNAN.

  38. #677
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
    Hvis den fr plass p FNAN s burde fr den ogs f plass p SVA. Har beskt begge hangarer, og med forbehold om at jeg ikke har foretatt arealmlinger s fles SVA sin hangar langt romsligere enn FNAN.
    Det har du sikkert rett i, jeg har sikker blandet med ett annet skip, jeg har sett litt for mange Youtube klipp fra den danske marinen i det siste*.


    *Omgangssyke er kjedelig.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  39. #678
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    7.362
    Pondusfaktor
    49

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Navn:		NH 90 kost.PNG
Visninger:	92
Strrelse:	15,7 KB
    Fra http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto....1:377:629:639:

    HN= Hornet.

    9 250 EURO per time med Nord-Europas mest avanserte kampfly.
    15 900 EURO for et taktisk transporthelikopter.

    Dette er timespriser...
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

  40. #679
    Sjefssersjant

    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    8.079
    Pondusfaktor
    55

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Jeg fikk oppgitt en "teknisk timepris" p 60 000kr p Sea King.... i 1993.

    Jeg har n sett estimerte forholdstall vedlikeholdstimer/flytimer for Bell 412 og KV-Lynx: henholdsvis 9:1 og 12-14:1.

    Vedlikeholdstimene p Lynx gikk en god del ned etterhvert som man ble bedre kjent med maskinen.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

  41. #680
    Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Bosted
    '';
    Innlegg
    2.350
    Pondusfaktor
    8

    Sv: NH-90. Nytt helikopter - Kjper vi riktig?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Eller s kan man snu p flisa si at forsvarsmyndighetene i Norge ikke er voksne nok til hndtere helikopter og, at man m sl seg til ro med ikke ha kapasiteten.
    Det bevilges ikke nok penger og man, roter bort de midlene man har.
    N str vi i den situasjonen at vi etter 17 r enda ikke har helikoptre som fungerer, etter at det ble besluttet kjpe materiell fra verste hylle. Eksemplet med helikoptre som er operative 18 mneder etter innkjp br illustrere at en liten forsvarsanskaffelser som Norge br tenke mye mer pragmatisk fremover. Jeg mener vi br skrote prosjektet, forflge saken men anskaffe helikoptre som vil vre i drift om 24 mneder.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Side 17 av 18 FrsteFrste ... 715161718 SisteSiste

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

  1. Inntilling p wail/yelp sirene, Hva er riktig.
    By Bredpitt in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 24-09-12, 00:18
  2. frerlst helikopter
    By tiurleik in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 09-05-11, 09:23
  3. Riktig fysikk for HJK
    By Gainity in forum Tips fr opptak
    Svar: 33
    Nyeste innlegg: 24-09-08, 22:55
  4. Er det riktig?
    By keeisr in forum Mannskapsmessa
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: 24-07-06, 23:26
  5. Trening og riktig mat
    By klorIN in forum Tips fr opptak
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: 26-01-05, 23:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •