Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: Nye samband på vei!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Nye samband på vei!

Nye samband på vei til forsvaret!

http://www.mil.no/start/aktuelt/nyhe...ticleID=150715

Det skal være 3000 på vei, noe som i hvert fall vil dekke bakkestridenes behov. Så får vi se om ANPRC-77 fortsatt er sambandet rekruttene i Norge skal læres opp på i framtiden, eller om man faktisk kunne fått inn noe nytt snart.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Dette var gode nyheter. Får håpe disse funker skikkelig bra. Det skryter jo av anskaffingsprosessen så håper disse virkelig er blitt godt testet.
    - "Ok guys, can't we just nuke'em?"

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Litt dumt at jeg ikke fant dette med en gang. Her http://www.rfcomm.harris.com/products/t ... 00S-TR.pdf
    mer info om produktet
    - "Ok guys, can't we just nuke'em?"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Den erstatter ikke AN/PRC-77 og PRC1077. De samt SEM-52N og alle kjøretøymonterte VHF-sett som AN/GRC-160 og AN/VRC-46 er i prinsippet alt erstattet av LFR (lett feltradio) og MRR (multi-rolle radio) for samband på tropps- og høyere nivå. Her er det snakk om PFR (personlig feltradio), dvs. en radio hver mann i laget har for samband internt. Bortsett fra styrker i Afghanistan har dette ikke vært i særlig bruk i Kongeriket ennå.... Den opererer på høyere frekvens (350 til 450 MHz) enn LFR, MRR og de andre, så samband med disse er ikke mulig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Nyttig å vite ;) Det utvilsomt en nyttig anskaffelse.

Men det gjør at jeg sitter igjen med et spørsmål. Hvor lenge skal norske rekrutter ha ANPRC? At de veier mye og er store å ha med seg er forsåvidt greit, men det er jo bemerkelsesverdig at stadig færre av dem fungerer som de skal..

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    AN/PRC-77 er en grei radio til å lære elementær bruk av feltradio, ekspedisjonsforskrifter etc. Men nærmere 40 år gammel er den egentlig fullstendig utdatert som ordentlig feltradio. Den (og kjøretøymonterte VHF-radioer i 30-80 MHz-båndet som AN/GRC-160, AN/VRC-64, AN/VRC-12, 46, 47 etc. samt SEM-52N) er i prinsippet erstattet av MRR og LFR. Dessverre har begge disse gigantprosjektene (i milliarder kroner), og spesielt LFR, blitt mange år forsinket (de skulle etter planene vært i bruk midt på 1990-tallet), men nå er de vel der i de fleste avdelinger, selv i HV er de på vei inn. Men MRR er dessuten en god del mer krevende i bruk enn AN/PRC-77, så det er kanskje ikke så dumt å starte basisutdanningen på 77.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Kan de leveres med lyddempende(helst aktivt hørselvern) øreklokker/propper? Håper det er noen i systemet som har tenkt på det.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Kompabilitet

Jeg har vært inne på Harris sin hjemmeside å lest spesifikasjonene på dette sambandet.
    Slik jeg kan se det så er det kun ett problem med dette!
    Disse radiene er iokke kompatible med noe annet enn seg selv.
    Det meste av de radiosamband som brukes nå SEM, AN/PRC 77, GP900 og til dels MRR/LFR har mulighet til å prate sammen.
    Sand til frokost sa Rommel

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Alle de andre radioene opererer i bånd mellom ca. 30 og 80 MHz, mens denne er mellom 350 MHz og 450 MHz. Dermed null mulighet til kontakt mellom dem. Men det har vært mye diskusjon om man også for MRR/LFR burde ha gått til høyere frekvenser, men man ønsket å ha mulighet til det man brukte fra før. Spesielt for LFR gjør det at man må ha en uforholdsmessig lang antenne for å få brukbart samband (jo lavere frekvens, jo lengre antenne trenger man). 350-450 MHz burde være meget godt egnet for denne typen radio (PFR). Ideell antennelengde for disse frekvensene er i størrelsesorden 20 cm.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Dette så jo bra ut.
    Eneste jeg virkelig lurer på er om den fungerer bra selv om GPSn er ute av drift, er ikke alle steder hvor man får inn signaler fra satelitt.
    Denne radioen kan helt sikkert kobles opp imot ComTac og lignende systemer, om noe lurer.

+
    Liten og lett
    Sikker
    Bruker/ kan bruke sivile batterier
    Ikke kompatibel med gamle hauger, derfor lettere å bli kvitt disse i avdeliger
    USB! helt topp

-
    Ikke kompatibel med gamle hauger, operasjoner i overgangsfasen kan bli en utfordring
    Trenger flere nye radioer da denne har liten rekkevidde

Vi kunne ha kjøpt AN/PRC 152 (opererer i 30-512MHz) fra samme leverandør, tyngre med mer rekkevidde som fulverdig avløser for alle PRR, LFR, MRR og så supplert med en god HF.
    AN/PRC 152 kan også snakke med AN/PRC 77
    Jeg er villig til å ha en radio som veier over kiloen som mitt lagssamband hvis det betyr at ingen i laget mitt må ha en tung jævel på ryggen.

AN/PRC 77 og NO/PRC 1077 kommer nok til å finnes i systemet enda i en 10 års tid, med tanke på hvor tregt SB anskaffelser har skjedd i Norge.
    Dette er ikke noe problem så lenge viktige avdelinger får nytt.
    Om det er for få moderne radioer i systemet, er som HVLt sier 77 en fin radio å lære ekspedisjonsforskrifter på.
    Den er også fin som Rekrutt/aspirant radio, siden den veier så mye;)
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Undertegnede har snakket litt med tenkerne i KKIS om hvordan lille Harris skal brukes.

1. Den er kun ment som intern samband i lag/makker par/grupper.
    2. Den har fast kryptering, som ikke regnes som sikker.
    3. GPS funksjonen er for at LF event andre i laget skal kunne se at hvor den enkelte befinner seg.
    4. Kan ikke/skal ikke linkes mot NORTac / NORCISS
    5. Kan ikke brukes mot LFR/MRR. Pga VHF/UHF og annen type krypto nøkkel.
    6. LFR vil være bindeleddet mellom LF og TR sjef. LF/samb mann må ha to radioer. Apeøret til LFR har/vil få to innganger.

Regner med at det er hær/Utenlands/Luft base avd som kommer til å være brukere. Mulig med enkelte sett til HV-I, men f.eks 016 har bedre radioer til intern samb i dag.(DVS mindre i størrelse) Det samme gjelder de spesielle avdelingene.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    AN/PRC-77 er en grei radio til å lære elementær bruk av feltradio, ekspedisjonsforskrifter etc. Men nærmere 40 år gammel er den egentlig fullstendig utdatert som ordentlig feltradio.
    -Sorry for quote :

AN/PRC ble laga på 50-tallet første gang. Den var i Vietnam sammen før 1960 men om det var med de franske styrkene eller andre spesiellt interesserte "rådgivere" fram mot 1962/63 husker jeg ikke (jeg er ikke så gammal).

Så hold årstallene i orden.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    AN/PRC-25 kom i produksjon på begynnelsen av 1960-tallet (konstruksjonsår 1959) og var hovedradioen for de amerikanske styrkene i Vietnamkrigen. Jeg tror ikke den ble brukt i Norge, men det er jeg ikke helt sikker på. AN/PRC-77 er en forbedret utgave av AN/PRC-25 som kom fra slutten av 1960-tallet og erstattet AN/PRC-25. Den ser lik ut, men er helt transistorisert, mens 25 stadig hadde radiorør i forsterkeren. AN/PRC-77 kom i bruk i det norske forsvaret i første halvdel av 1970-tallet. Den erstattet da de radioene som AN/PRC-25 hadde erstattet i USA 5-10 år tidligere, AN/PRC-8, AN/PRC-9 og AN/PRC-10 (og kjøretøymonterte AN/GRC-9). Dette var radioer fra ca. Koreakrigen (1950) som Norge fikk med den amerikanske våpenhjelpen. Jeg er ikke så gammel at jeg har brukt dem, men AN/PRC-77 var nesten ny da jeg brukte militær radio for første gang....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Fan, du er god på årstall, hvlt ;-D
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Jeg sjekket nå og fant at de AN/PRC-77 (og tilsvarende kjøretøymonterte som AN/GRC-160) og de større kompatible kjøretøymonterte radioene i AN/VRC-12 serien (AN/VRC-46, AN/VRC-47 etc.) som ble innkjøpt av det norske forsvaret alle ble levert i 1974 og 1975.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
    [...]NO/PRC 1077
    Dette er den digitale saken, sant? trodde den het AN/PRC 1077?
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Da trodde du feil. Mulig jeg også tar feil nå, når jeg mener at den ikke heter NO/PRC 1077, men kun PRC 1077.
    In the age of information, ignorance is a choice.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs
    Da trodde du feil. Mulig jeg også tar feil nå, når jeg mener at den ikke heter NO/PRC 1077, men kun PRC 1077.
    Nå er det noen år siden jeg kunne navnet på alle radioer og deres utstyr på rams.
    Men min google force sier at du har rett, PRC-1077.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    Helt rett! Alle disse AN-betegnelsene er offisielle betegnelser i det amerikanske forsvaret der AN betyr Army/Navy, PRC betyr portable radio communication, GRC Ground Radio Communication og VRC Vehicle Radio Communication. Slik at AN/PRC-77 er det amerikanske forsvarets offisielle betegnelse på en bærbar radiostasjon brukt av Hæren og Marinen. Norge har kopiert dette for norskproduserte radioer utviklet for det norske forsvaret, bare med AN byttet ut med NO. Dermed er f.eks. NO/PRC-111 en bærbar radio laget for det norske forsvaret (utviklet av FFI og Hærens Forsyningskommando og levert av NERA midt på 197-tallet). MRR bruker samme system.

Men PRC1077 hører ikke under noen av disse systemene og det er fullstendig feil å kalle den AN/PRC-1077 eller NO/PRC-1077, selv om det kryr av norsk befal som ikke vet bedre. PRC1077 er utviklet privat, uten noen kontrakt med hverken det amerikanske eller det norske forsvaret, av Datron World Communication, Inc. Dette firmaet hadde produsert AN/PRC-77 på kontrakt for det amerikanske forsvaret og så et mulig marked for en kompatibel men mer moderne radio som kunne erstatte AN/PRC-77. Det amerikanske forsvaret kjøpte ikke, men det gjorde altså det norske. Og PRC1077 er rett og slett et kommersielt merkenavn, og det korrekte er å skrive PRC1077.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    0
    Må si jeg er litt overrasket over det tilsynelatende kaoset av forskjellige sambandssystemer som er i bruk. Jeg hadde førstegangstjeneste i Sbbn, så vi hadde heltdigvis MRR og LFR. Jeg har dog hørt at fly bruker UHF-frekvenser. Hva bruker man da til å kalle inn flystøtte o.l.?
    Sterk og klar!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    82
    I HV hadde inntil temmelig kort tid siden HV-områdene i alle distrikter unntatt HV02 et uhyre av en radio, VHF-6/AM, som ikke var kompatibel med noe annet (AM og ikke FM). Dette var hovedsambandet på områdenettet, altså en i områdestaben og en i hver tropp.

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0

PFR

For de som lurer:
    Ja det er tenkt på taktisk/ hørende hørselvern i forbindelse med dette sambandet.
    Dette taktiske hørselvernet heter HKOM og er allerede innført i bla TMBN. Det har inngang for både PFR og LFR. Det vil og være trådløs PTT som man kan ha festet på våpen eller vest, med to knapper for nøkling. En til hvert nett.
    Dette sambandet er tiltenkt å bruke på hver mann. Derfor heter det PFR.
    Grunnene til at Harris ble valgt var muligheten for å kunne bruke dette sambandet i NORMANS prosjetktet og at det selvfølgelig var "best i test".

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •