Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 14 av 15 FrsteFrste ... 412131415 SisteSiste
Viser resultatene 521 til 560 av 563

Trd: PRT Meymaneh-trden; Nyheter, Incidenter og Anslag

AGR416
    Guest
    Er ikke sikkert alle er klar over det, ref tidligere ROE'er hvor man omtrent mtte vre bakbundet p kne, klar til bli henrettet fr man kunne bruke makt.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Jada, jeg leste innlegget AGR. For meg var konklusjonen at du generelt ville bruke hardere virkemidler ved innbrudd i ytre perimeter. Varselskudd og tregass var avfyrt.

Generelt er kanskje et nkkelord her. Personlig tror jeg p ganske tilbakeholdne generelle retningslinjer og prosedyrer. Da har man strre fleksibilitet nr situasjonen oppstr og det er lettere trappe opp eller ned bruken av makt. Eksempelvis er det fullt mulig se for seg en utvikling der vannkanoner benyttes etter at varselskudd er avfyrt. Eller som i dette tilfellet, at varselskudd avfyres, men rettet ild brukes ikke, selv om folkemengden trenger seg helt inn p muren.
    Kort sagt, situasjonen avgjr.

Det er ikke enkelt vurdere situasjonen som helhet, eller i forhold til kasting av gjenstander som Sofakriger ppeker. Og selvflgelig kan provokatrer som nsker en eskalering av situasjonen, delta i slike demonstrasjoner. Det er i seg selv en grunn for tilbakeholdenhet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    At situasjonen avgjr har du rett i, men Ola enkeltmann m ha en ROE forholde seg til. Denne ROE'en m vre basert p kunne effektivt forsvare seg selv og sine kollegaer - samt lse oppdraget. Den kan ikke vre basert p hva som skjer etter beslutningene er tatt, for det vet man ikke der og da nr ROE'en skal brukes. DEn m selvsagt ogs oppfylle folkerettslige krav og vre s enkel at den faktisk kan anvendes nr det koker.

Men, en enkel regel som jeg rlig talt ikke ser noen annen mulig praksis p er at hvis et varselskudd ikke medfrer nsket endring, s benyttes rettet ild.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Personlig tror jeg p ganske tilbakeholdne generelle retningslinjer og prosedyrer.
    Dette er ansvarsfraskrivelse. Soldaten som str der tar liv eller ikke p dine og mine vegne. Jo mer "generelle" retningslinjene er jo mer legger du ansvaret p soldatens skuldre for komplekse og strategiske vurderinger. Jeg vil ikke ha en situasjon hvor soldaten ikke vet nr han skal bruke ddelig makt, og risikerer bli etterprvd i alle retninger nr han handler innenfor generelle retningslinjer.

Her br du lese litt om Plan- og beslutningsprosessen. En grunnleggende forutsetning er gi klare rammevilkr og klare suksesskriterier. Gjr du ikke det som ordregiver svikter du dine undergitte.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt
    [...] Eksempelvis er det fullt mulig se for seg en utvikling der vannkanoner benyttes etter at varselskudd er avfyrt. Eller som i dette tilfellet, at varselskudd avfyres, men rettet ild brukes ikke. [...]
    Det er ingen her som sier at man m g til rettet ild etter et varselskudd. Man kan selvsagt eskalere nedover alt etter hvordan situasjonen oppfattes. Poenget her er at varselskudd er det nest hyeste virkemiddel p eskaleringsstigen. Det eneste som er hyere er bruk av ddelig makt. Med andre ord:

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Men, en enkel regel som jeg rlig talt ikke ser noen annen mulig praksis p er at hvis et varselskudd ikke medfrer nsket endring, s benyttes rettet ild.
    Varselskuddets funksjon er si. "Hvis du/dere fortsetter med det der, s dreper vi deg/dere"
    "Kjp en boks med general, og bli me m p Lerkendal"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Scott Vis post
    Varselskuddets funksjon er si. "Hvis du/dere fortsetter med det der, s dreper vi deg/dere"
    Nja. Rettet ild og dreper deg kan vre to forskjellige ting, selv om ddelig utgang er meget mulig selv om skytteren prver unng det.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Jada, jeg leste innlegget AGR. For meg var konklusjonen at du generelt ville bruke hardere virkemidler ved innbrudd i ytre perimeter. Varselskudd og tregass var avfyrt.

Generelt er kanskje et nkkelord her. Personlig tror jeg p ganske tilbakeholdne generelle retningslinjer og prosedyrer. Da har man strre fleksibilitet nr situasjonen oppstr og det er lettere trappe opp eller ned bruken av makt. Eksempelvis er det fullt mulig se for seg en utvikling der vannkanoner benyttes etter at varselskudd er avfyrt. Eller som i dette tilfellet, at varselskudd avfyres, men rettet ild brukes ikke, selv om folkemengden trenger seg helt inn p muren.
    Kort sagt, situasjonen avgjr.

Det er ikke enkelt vurdere situasjonen som helhet, eller i forhold til kasting av gjenstander som Sofakriger ppeker. Og selvflgelig kan provokatrer som nsker en eskalering av situasjonen, delta i slike demonstrasjoner. Det er i seg selv en grunn for tilbakeholdenhet.
    Merkelig konklusjon, i og med at jeg startet med si at situasjonen ble lst ok.

De generelle retningslinjene er ikke tilbakeholdne, uten g i detalj p gjeldende ROE.

Nr mener du det er greit benytte virkningsild da, i og med at du foretrekker en tilbakeholden approach? 1 skadd? 5 skadde? 1 drept? 5 drepte?

I mitt hode er det enkelt. Begynner vi ta tap som flge av kinetiske effekter fra fienden/folkemengden, s slutter man vre "tilbakeholden". Vi skal ske unng skade sivile i kamp mot Taliban/ACM, ved ta litt hyerer risk, men vi aksepterer ikke tap av den grunn.

Av prinsipp s er jeg uenig i din vurdering av eskaleringstrinnene. Har man frst avfyrt varselskudd, s sier det noe om situasjonens tilstand. Virker ikke det virkemiddelet, s fremstr det som svakt prve noe "mindre" effektivt. Det neste steget etter varselskudd er rettet ild. Der kan f.eks SKSK nyttes for levere presis ild mot enkeltindivider, de har og mulighet til skyte mot ekstremiteter.

Og jo, det er enkelt vurdere situasjonen i forhold til kasting av gjenstander (granater). Synlige vpen det samme. Da kan man skyte, uavhengig om de er brukt, kastet, whatever. vente til ting faktisk blir brukt, eller at man blir beskutt er ikke ndvendig, samtidig som det er fryktelig naivt.
    Sist endret av AGR416; 25-02-12 kl 15:35

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Jeg tror vi er enige, men det er veldig stor forskjell p 200 tilsynelatende ubevpnede mennesker som bryter ytre perimeter og kaster stein, og 200 like tilsynelatende ubevpnede som gjr det samme, men der eksempelvis 20 stk plutselig pner ild med vpen de har skjult og kaster hver sin hndgranat.

Hvis avgjrelsen om rettet ild tas p grunnlagg av selve innbruddet ker man risikoen for fatale feil i COIN oppdrag. Forutsetningen for rette ild mot en person som skal kaste en granat er selvflgelig at personen er lokalisert. Ikke lett i en mengde med steinkastende mennesker. Personlig tror jeg den hndgranaten var en planlagt provokasjon.

Nr det gjelder det siste vil jeg vre mindre kategorisk Sofakriger. Det var vel derfor jeg antok at du mente rettet ild burde vrt benyttet ogs. Slik jeg har forsttt det medfrte ikke varselskuddene nsket endring p torsdag.

Det er vel ingen som tror at jeg er mot varselskudd eller ikke forstr hensikten hper jeg.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Nja. Rettet ild og dreper deg kan vre to forskjellige ting, selv om ddelig utgang er meget mulig selv om skytteren prver unng det.
    Enig! Litt flsete sagt av meg, men satt p spissen.
    "Kjp en boks med general, og bli me m p Lerkendal"

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Det var nok kombinasjonen av disse formuleringene som frte til min konklusjon AGR.

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Frst vil jeg starte med si at situasjonen lste seg p en ok mte, i etterpklokskapens lys, og at det dermed er litt fnyttes i kritisere i etterkant.

3. I det granaten er kastet, er ROE'en ganske s klar p at man kan pne ild for beskytte seg selv, andre og evt materiell. Da er det ikke lenger en demonstrasjon, men et angrep. Snakker ikke om en byge med MG3'en eller en byge 40 fra GMG'en, men et alternativ kunne vrt bruke SKSK til engasjere spesielt hissige enkeltindivider. De har kapasitet til unng ddelig utfall ved rettet ild.

Derimot kan de neste gang bli enda modigere, og flere granater kan havne over gjerdet eller skytevpen kan bli brukt.
    Naiv er jeg ikke, men jeg argumenterer for en fleksibel tilnrming. MMBs innledende uttalelser var temmelig kategoriske slik jeg oppfattet dem.
    Kanskje vi til og med er enige:-)

AGR416
    Guest
    3. I det granaten er kastet, er ROE'en ganske s klar p at man kan pne ild for beskytte seg selv, andre og evt materiell.
    Merk utheving.....

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Jada, og ditt antagonistiske blikk overs vel ikke mitt forbehold innledningsvis :-)

Men her er vi uenige:

Av prinsipp s er jeg uenig i din vurdering av eskaleringstrinnene. Har man frst avfyrt varselskudd, s sier det noe om situasjonens tilstand. Virker ikke det virkemiddelet, s fremstr det som svakt prve noe "mindre" effektivt. Det neste steget etter varselskudd er rettet ild. Der kan f.eks SKSK nyttes for levere presis ild mot enkeltindivider, de har og mulighet til skyte mot ekstremiteter.
    De finns jo et utall av mulige og mindre alvorlige hendelsesforlp, etter at varselskudd er avgitt. De behver ikke innebre nsket endring. Derfor m man selvflgelig ha prinsipper for bruk av nedskalerte maktmidler ogs i etterkant av varselskudd.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nei Takkatt. Etter varselskudd er det i prinsippet bare to utveier. Varselskudd virker og tas til flge, eller rettet ild.

Jeg tror nok du her ser for deg et scenario hvor varselskudd kommer mye tidligere p eskaleringsstigen enn det skal brukes. Varselskudd er ikke en lydeffekt.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Nei Takkatt. Etter varselskudd er det i prinsippet bare to utveier. Varselskudd virker og tas til flge, eller rettet ild.

Jeg tror nok du her ser for deg et scenario hvor varselskudd kommer mye tidligere p eskaleringsstigen enn det skal brukes. Varselskudd er ikke en lydeffekt.
    Nettopp!

Det er en uting dette med liberale mengder varselskudd, etterfulgt av enda flere varselskudd. Gjr man dette nok foran en mob fr man til slutt like stor effekt av varselskuddene som man fr av rope "gi f..n da!" til folket.
    Flashbangs derimot er en fin mellomting iverksette fr man tar til skyting. Relativt ufarlig nr dem brukes i det pne og slenge ikke stikkflammene eller materialet over dysene treffer folk, men avgir en signatur som ikke er ta feil av. Men igjen, kaster man slike i det evige s vil ogs disse bli ignorert til slutt...
    Elite Som En Trensoldat

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10052560

For frste gang forteller de norske styrkene i Afghanistan selv om de dramatiske timeneda flere hundre rasende demonstranter angrep den norske leiren i Meymaneh torsdag.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

Jeg vil heller si det slik Sofakriger; varselskudd er ogs en lydeffekt. Man kan ikke forutsette at sivilpersoner kjenner prosedyrer for varselskudd. Srlig nr de praktiseres ulikt. Jeg forstr imidlertid bekymringen, dette er potensielt svrt farlige situasjoner og etter Znudels post synes jeg lederskapet behver enda mer honnr. Det hadde vrt interessant se en evaluering.

AGR416
    Guest
    Hvis det er lydeffekten som er avgjrende kunne man brukt lsammunisjon.

Et varselskudd er nest siste trinn p eskaleringsstigen. Har ikke varselskuddet effekt, s er neste trinn rettet ild.

Ikke helt relevant til denne saken, men om skyting generelt. Lyden som genereres av vpen som avfyres er IKKE en stridseffekt. Effekten oppns ved at prosjektilet passerer nrt og man hrer overlydssmelet, eller treffer stilling/kjrety.

Ergo m varselskudd ogs avfyres p liknende vis, og ikke flere meter over hodene p folk. Det m vre s nrt han eller de som ikke oppfrer seg/utgjr en trussel, slik at de skjnner at neste skudd havner i dem.

Og som alle er enig med deg i Takkatt, s ble situasjonen lst bra, i etterpklokskapens navn. Hvs skjer derimot neste gang en slik situasjon oppstr, og de bruker samme taktikk, og granaten som havner over gjerdet tar livet av 3 norske soldater? Var det da greit at ytre perimeter ble brutt igjennom?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Slik vi lrte varselskudd, hjemlet i ndverge/rett for bruk i Norge, s var kriteriet at man frst kunne avfyre varselskudd nr man allerede kunne bruke rettet ild. Varselskuddet skulle helst settes 45o opp i luften, med utkasterpningen mot den man markerte mot. Deretter skulle vi sikte p brystkassen/beina til den det gjaldt. Varselskuddet var aller siste advarsel og skulle bare bli gitt en gang. Dette med "kulesmell vs. vre meget klar p at man ikke skjt mot noen". Tja.
    DYT-DYYYYYT-DYT

AGR416
    Guest
    Vedkommede som fant p den regla kan ikke ha vrt spes p....dog, du sier hjemlet i ndverge for bruk i Norge....

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Varselskudd er vel ikke et kriterie for pberope seg ndverge?
    In the age of information, ignorance is a choice.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs Vis post
    Varselskudd er vel ikke et kriterie for pberope seg ndverge?
    Nei. Men det kan godt hende det er blitt lrt slik som en vaktinstruks eller noe snn. 45 grader er jo ganske infanterisikkert p ikke treffe folk, og i en portvakt i Norge vil nok ett varselskudd uansett retning ha effekt ...Ellers har jeg lrt meg at varselskudd skal settes slik at rikosjetten med hy sannsynlighet ikke skal treffe noen - men at varselskudd ikke benyttes fr man kunne brukt rettet ild. Og det skal settes rimelig nrt nr mulig - feks en husvegg, et kjrety eller lignende. Synlig treff i noe er bra.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    http://www.isaf.nato.int/article/new...in-faryab.html

Ikke et kvidder fra forsvaret, s er vel gjerne andre koalisjonsstyrker som har vrt involvert?

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    http://www.isaf.nato.int/article/new...in-faryab.html

Ikke et kvidder fra forsvaret, s er vel gjerne andre koalisjonsstyrker som har vrt involvert?
    Uhm... kanskje ikke s rart, nr vi ikke har hatt en Task Unit i Faryab siden desember i fjor?

AGR416
    Guest
    Vi har stridende personell i Faryab for yeblikket, og en ny kontigent med samme type styrker som deployerer om ikke s alt for lenge, som sttter Latvisk TU. I tillegg er PRT MM fortsatt norsk ledet.
    Sist endret av AGR416; 06-05-12 kl 21:07

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Vi har stridende personell i Faryab for yeblikket, og en ny kontigent med samme type styrker som deployerer om ikke s alt for lenge, som sttter Latvisk TU. I tillegg er PRT MM fortsatt norsk ledet.
    Ja, riktig, vi har blandt annet Sierra og STING, som inngr i den latviske Task Uniten. My bad.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Regjeringen har besluttet at norsk-ledede PRT Maimanah i Afghanistan skal avvikles senest innen utgangen av oktober 2012
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=682680

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4
    Noen som vet hvorfor ISAF plutselig fikk det for seg at Norge mtte ut av Faryab p s kort varsel? Hvem tar over sikkerhetsansvaret fra og med oktober, afghanerene selv?

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av berlinerblaa Vis post
    Noen som vet hvorfor ISAF plutselig fikk det for seg at Norge mtte ut av Faryab p s kort varsel? Hvem tar over sikkerhetsansvaret fra og med oktober, afghanerene selv?
    Ja, det var planen
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Noen som har hrt om NAD blir trukket samtidig?
    Si vis pacem, para bellum.

AGR416
    Guest
    28 soldatar blir i dag, fredag, heidra for innsatsen dei har gjort i internasjonale operasjonar for Forsvaret. Dei har, i teneste for landet, utfrt mot, tapperheit og edeldd, og utsett sitt eige liv for fare.
    http://forsvaret.no/aktuelt/publiser...festninga.aspx

Meget bra!

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av binders Vis post
    Noen som har hrt om NAD blir trukket samtidig?
    Usikker p om innlegget mitt ble slettet ? eller om det rett og slett ikke ble lagt inn forrige gang, men ...

Det er ingen her som vet om NAD blir trukket ut s lenge det ikke str noe om det p forsvaret.no eller kommer i avisene

Eller for si det p en annen mte ... det er informasjon som etter min personlige mening ikke skal legges ut p dette forumet sfremt det ikke er offentlig

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Avgjrelsen om NAD tas i mnedskifte mai/juni slik jeg har forsttt det. Alts plutselig.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    Da ser vi at Rune Wenneberg har ftt Forsvarets innsatsmedalje med rosett. To soldater fra mitt kompani (den ene i min tropp), davrende fenrik Olav Arne Eggum og davrende menig Per Morten Bjrnstad, er tildelt Forsvarets innsatsmedalje for opptreden under ildstrid med PLO den 6. juli 1978. Ja, det stemmer, 1978, for 34 r siden! De fleste leserne her var vel ikke fdt en gang da.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
    Usikker p om innlegget mitt ble slettet ? eller om det rett og slett ikke ble lagt inn forrige gang, men ...

Det er ingen her som vet om NAD blir trukket ut s lenge det ikke str noe om det p forsvaret.no eller kommer i avisene

Eller for si det p en annen mte ... det er informasjon som etter min personlige mening ikke skal legges ut p dette forumet sfremt det ikke er offentlig
    Tror du de kommer til trekke seg ut uten at noen merker det? Man venter p en politisk beslutning, s jeg er ganske sikker p at det vil bli videnkjent nr den blir tatt. Hvovidt de blir vrende er ugradert.
    Si vis pacem, para bellum.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2012
    Pondusfaktor
    4
    Det er mye som er ugradert som ligger pent p nettet, utfordringen i dag er at folk uhemmet linker informasjon sammen p nettsteder som dette og fraksjoner av informasjon blir plutselig etteretningsmessig av interesse.

Er enig med deg, det er ingen stor sak, er mer et prinsipp jeg har ang taktisk informasjon om ting som skjer eller ikke skjer i teateret

AGR416
    Guest
    Ok.

Hele PRT'en i Faryab skal legges ned, er fringen som har kommet fra ISAF.

S kan man utlede selv hva det betyr.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88
    Sitat Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
    Det er mye som er ugradert som ligger pent p nettet, utfordringen i dag er at folk uhemmet linker informasjon sammen p nettsteder som dette og fraksjoner av informasjon blir plutselig etteretningsmessig av interesse.

Er enig med deg, det er ingen stor sak, er mer et prinsipp jeg har ang taktisk informasjon om ting som skjer eller ikke skjer i teateret
    Jeg er helt enig med deg i at man ikke skal spre gradert informasjon p nettet, eller spekulere alt for mye om ting man har hrt, og som kanskje satt sammen blir til noe som burde vrt gradert.

Imidlertid tror jeg ikke man kan hindre folk spekulere i forskjellige fora, og det finnes tusenvis av diskusjonssteder der ute. Det er ikke noen problem innlede militrfaglige diskusjoner p f eks diskusjon.no, og komme frem til noe som burde vrt skjermingsverdig.

Fordelen med milforum er at man har en stor gruppe moderatorer og andre brukere som er svrt kyndige nr det gjelder hva som br sies og ikke, og veldig raskt luker vekk det som mtte vre over streken. Snn sett mener jeg det er bedre at man tar slike diskusjoner her enn andre steder.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Feb 2008
    Pondusfaktor
    6
    1x1x1=1 sies det. Noe som skulle bety at strre mengder ugradert fortsatt er ugradert.
    Supply or Die

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75
    VG: Hadde vi sttt her ett r ekstra, hadde det ikke hatt noe si

N er datoen satt: 1. oktober skal den siste norske soldaten forlate Faryab-provinsen i Afghanistan.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7

Side 14 av 15 FrsteFrste ... 412131415 SisteSiste

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •