Støtt Milforum på Vipps #587 879

Boktips: Tom Bakkeli "Norges hemmelige krigere"

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JK
    PENSJONIST
    • 2007
    • 230

    Jeg synes boka er bra, til tider veldig bra. Mange interessante "avsløringer", og jeg likte godt første bildedel, mange tøffe bilder! Apropos det, i første bildeseksjon, på det som er side 106, tre sider bakover fra Operasjon Anaconda delen, er det øverste bilde av en skarpskytter som tar sikte mot danskebåten (med det som ser ut til å være en MSG-90 rifle). Det jeg lurer på er hva i huleste slags tøy er det han har på? Og fottøyet ser jo ut nesten ut som gummistøvler? Tøyet kan ligne på en litt mer macho versjon av DFS-skytedraktene (hadde tatt seg ut å se en FSK-er operere i en vanlig DFS-drakt...), ikke vet jeg. Og på hørselvernet hans er det en logo, er det noen som vet hva denne står for/symboliserer?

    Kommentér

    • feltpave
      Veteran
      PENSJONIST
      • 2006
      • 111

      Det er msg-90. Logoen på øreklokkene ser ut til å være flyforsvarets logo, så øreklokkene er sikkert de som hører til inni hocusen sånn at man kan snakke med pilotene. Drakten aner jeg ikke hva er. Virker egentlig som en tørrdrakt, men akkurat det vet jeg for lite om.

      Kommentér

      • armyduden
        Veteran
        RESERVEBEFAL
        • 2006
        • 529

        For meg ser det ut som om støvlene er fetet til drakta, så det er nok en tørdrakt ja...

        Kommentér

        • TorgeirN

          haha morsom den der de plasserer 3 flyndrer i bilen til GSG9!

          Kommentér

          • xaction
            RESERVIST
            • 2005
            • 253

            Tom Bakkeli var på Frokost-TV på NRK i dag og snakket om boken. Det er ikke noe nytt som kommer frem, men det er altså 40 minutter inn i programmet, for dere som vil se det på Nett-TV likevel.

            Kommentér

            • DunsScotus
              Veteran
              RESERVEBEFAL
              • 2007
              • 383

              Nå har jeg lest en 200 sider av boka, og syns den ikke er noe "must have" så langt. Det er mulig at jeg er litt hildet av at jeg jobber i Forsvaret og mye av informasjonen er enten veldig velkjent eller i noen tilfeller "horet opp".

              Mye sånne innholdsløse formuleringer som "Her får operatørene unik utdanning innen skyting, sanitet og kjøring, dessuten tilgang til etteretningsinformasjon på strengt hemmelig nivå" - Fritt etter minnet.

              Hittil har det virket som en sammenstilling av åpent tilgjengelig informasjon pluss noen "øltime-historier" fra en del personell med tilknyttning til miljøet.

              Den der analsexhistorien hadde sikkert vært fin om jeg ikke hadde hørt den 4-5 ganger før i forskjellige kontekster. (Alt fra Russere i grensetårn til PLO i Libanon)

              Kommentér

              • admin

                Administrator emeritus

                Veteran
                RESERVEBEFAL
                • 2004
                • 15273

                Opprinnelig skrevet av DunsScotus
                Det er mulig at jeg er litt hildet av at jeg jobber i Forsvaret
                Ligger nok noe der ja...

                Kommentér

                • staticburst
                  Veteran
                  RESERVEBEFAL
                  • 2006
                  • 184

                  Fikk svar fra Haugen bok når jeg bestilte at de skulle sende ut 11.sept.

                  Har vært borti Tom Bakkeli ved et par anledninger tidligere. Han imponerte ikke meg helt (fucket opp budskapet èn gang), men at han har peiling på Forsvaret er hevet over enhver tvil. At han i tillegg har gode mye "kudos" hos kilder i SOF-miljøet er heller ikke mye omdiskutert. Forsvaret siterer blant annet ham i egen artikkel på mil.no ( http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=42858 ) og omtaler ham som "trolig en av de journalistene i landet som besitter mest kunnskap om både norske og utenlandske spesialstyrker."

                  For dere som leste artikkelen i lørdagens VG så ser dere at han får med seg saker og ting som ikke blir kjent for gud og hvermann. Legger ved thumbnails av sidene, hvis dere vil lese artikkelen så er den mulig å kjøpe som pdf her: https://www.buyandread.com/mediaport/pa ... id=2741855



                  Denne hendelsen beskrives visstnok bra i boka, og det sier litt når Forsvaret offisielt ikke ønsker å kommentere den i det hele tatt.

                  Kommentér

                  • Lille Arne
                    OR-8* Kommandérsersjant
                    Sjefssersjant

                    Veteran
                    • 2005
                    • 11713

                    Opprinnelig skrevet av DunsScotus
                    Hittil har det virket som en sammenstilling av åpent tilgjengelig informasjon pluss noen "øltime-historier" fra en del personell med tilknyttning til miljøet.
                    Bakkeli har vel ikke hatt noen spesiell tilgang/offisielt samarbeide med forsvaret, og da har han jo ikke annet å gå på...

                    Den der analsexhistorien hadde sikkert vært fin om jeg ikke hadde hørt den 4-5 ganger før i forskjellige kontekster. (Alt fra Russere i grensetårn til PLO i Libanon)
                    Mener du da at det er en vandrehistorie...eller at ro*pesex er såpass utbredt at det ikke lenger har nyhetens interesse? ;-)
                    “overestimation of a foe leads to misallocation of resources or missed opportunities. Underestimation of a foe, as Russia is discovering, leads to catastrophe.” - Chris Dougherty
                    Administrator

                    Kommentér

                    • twominds
                      Veteran
                      RESERVEBEFAL
                      • 2006
                      • 4463

                      Opprinnelig skrevet av staticburst
                      Fikk svar fra Haugen bok når jeg bestilte at de skulle sende ut 11.sept.

                      Har vært borti Tom Bakkeli ved et par anledninger tidligere. Han imponerte ikke meg helt (fucket opp budskapet èn gang), men at han har peiling på Forsvaret er hevet over enhver tvil. At han i tillegg har gode mye "kudos" hos kilder i SOF-miljøet er heller ikke mye omdiskutert. Forsvaret siterer blant annet ham i egen artikkel på mil.no ( http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=42858 ) og omtaler ham som "trolig en av de journalistene i landet som besitter mest kunnskap om både norske og utenlandske spesialstyrker."

                      For dere som leste artikkelen i lørdagens VG så ser dere at han får med seg saker og ting som ikke blir kjent for gud og hvermann. Legger ved thumbnails av sidene, hvis dere vil lese artikkelen så er den mulig å kjøpe som pdf her: https://www.buyandread.com/mediaport/pa ... id=2741855



                      Denne hendelsen beskrives visstnok bra i boka, og det sier litt når Forsvaret offisielt ikke ønsker å kommentere den i det hele tatt.
                      50 kr pr side er vel mye å ta da, men men. Skulle gjerne lest artikkelen.
                      "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

                      Kommentér

                      • feltpave
                        Veteran
                        PENSJONIST
                        • 2006
                        • 111

                        Hører jeg spleiselag og noen med scanner?

                        Kommentér

                        • flex1984
                          Veteran
                          RESERVEBEFAL
                          • 2005
                          • 3409

                          Verd å merke seg at det er 50 kr for en side, eller 12 kr for hele avisen. Rar prispolitikk.
                          meh

                          Kommentér

                          • DunsScotus
                            Veteran
                            RESERVEBEFAL
                            • 2007
                            • 383

                            Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                            Opprinnelig skrevet av DunsScotus
                            Den der analsexhistorien hadde sikkert vært fin om jeg ikke hadde hørt den 4-5 ganger før i forskjellige kontekster. (Alt fra Russere i grensetårn til PLO i Libanon)
                            Mener du da at det er en vandrehistorie...eller at ro*pesex er såpass utbredt at det ikke lenger har nyhetens interesse? ;-)
                            Jeg tror det er en vandrehistorie. Den er forøvrig beskrevet i "The Interrogator's War" også, og jeg tror 50% av de grensejegerne jeg har snakket med har en kompis fra stasjonen som så det samme.

                            Dog kan det være at jeg lever i en heteroseksuell boble og ikke er klar over hvor ofte sånt skjer.

                            Kommentér

                            • Sofakriger
                              OR-7 Stabssersjant

                              Sponsor
                              Veteran
                              • 2005
                              • 24409

                              Opprinnelig skrevet av DunsScotus
                              Opprinnelig skrevet av Lille Arne
                              Opprinnelig skrevet av DunsScotus
                              Den der analsexhistorien hadde sikkert vært fin om jeg ikke hadde hørt den 4-5 ganger før i forskjellige kontekster. (Alt fra Russere i grensetårn til PLO i Libanon)
                              Mener du da at det er en vandrehistorie...eller at ro*pesex er såpass utbredt at det ikke lenger har nyhetens interesse? ;-)
                              Jeg tror det er en vandrehistorie. Den er forøvrig beskrevet i "The Interrogator's War" også, og jeg tror 50% av de grensejegerne jeg har snakket med har en kompis fra stasjonen som så det samme.

                              Dog kan det være at jeg lever i en heteroseksuell boble og ikke er klar over hvor ofte sånt skjer.
                              Min utgave er det jordanske radarbatteriet på TAB i op-tårnene i -94 mens vi gikk streif langs gjerdet med nattkikkert ...
                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

                              Kommentér

                              • admin

                                Administrator emeritus

                                Veteran
                                RESERVEBEFAL
                                • 2004
                                • 15273

                                Boken ligger nå som bestselger på både Haugen Bok og Bokkilden. Aner endel salg er via Milforum...

                                Kommentér

                                • DunsScotus
                                  Veteran
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2007
                                  • 383

                                  Ferdig lest.

                                  Den tar seg opp litt mot slutten, med litt om en mulig operasjon i Iran og slikt. Denne boka er dog først og fremst for fantaster og folk uten så mye kunnskap om spesialstyrkene våre fra før av. Personlig syns jeg den bar litt preg av å være skrevet av en "fantast".

                                  Men en må huske å ta en del av det som kommer fram med en klype salt, som med alle bøker om SOF. Det er jo ikke så lett for forfatteren å få verifisert alt han har blitt fortalt da Forsvaret i liten grad kommenterer saker relatert til spesialstyrkene.

                                  Kommentér

                                  • Guest's Avatar

                                    Jeg har et filmklipp fra et overvåkningskamera på Bagram, hvor en afghaner dytter bajs på et husdyr....så er nok ikke en vandrehistorie gitt....

                                    Kommentér

                                    • SpesJeg
                                      PENSJONIST
                                      • 2004
                                      • 547

                                      Da var boken kjøpt via milforum Gleder meg!

                                      Kommentér

                                      • holmiz
                                        PENSJONIST
                                        • 2006
                                        • 422

                                        Da er jeg godt i gang med boka, og de første 100 sidene (som jeg kom i gjennom i går) bærer greit av sted, selv om jeg synes de hopper litt for mye (og brått) mellom storpolitikk og rett på skildringer av spesialstyrkene.

                                        Skal jeg sette fingeren på en ting, så er det skriftspråket i boka, det bærer tydelig preg av at forfatteren har jobbet som journalist i litt for mange år. Dette trekker helthetsinntrykket en del ned, da boka så langt gir inntrykk av å være en litt for lang reportasje for lørdagsutgaven av Dagbladets "Magasinet".

                                        Men spennende lesning, og uansett mye bedre å tilbringe tiden i ei bok, framfor sløving foran tv'n

                                        Kommentér

                                        • Guest's Avatar

                                          Opprinnelig skrevet av DunsScotus

                                          Men en må huske å ta en del av det som kommer fram med en klype salt, som med alle bøker om SOF. Det er jo ikke så lett for forfatteren å få verifisert alt han har blitt fortalt da Forsvaret i liten grad kommenterer saker relatert til spesialstyrkene.
                                          Du kan modde det utsagnet til å passe til "alt" som skrives av bøker om militære ting.

                                          Kommentér

                                          • admin

                                            Administrator emeritus

                                            Veteran
                                            RESERVEBEFAL
                                            • 2004
                                            • 15273

                                            Forfatter leser denne tråden. Er strengt tatt bare å stille ham spørsmål om dere har det...

                                            Kommentér

                                            • RogerW
                                              RESERVIST
                                              • 2007
                                              • 215

                                              Argh. Så boka i bokhandelen i dag. Angrer meg stort på at jeg bestilte den i går...
                                              Praege!

                                              Kommentér

                                              • Harald10
                                                Veteran
                                                PENSJONIST
                                                • 2006
                                                • 1763

                                                Første gang jeg har lest en halv tråd på Milforum om pakkesporing hos Posten! :-D

                                                Hadde vært interessant å få litt mer innblikk i disse "übermensch"s daglige liv og virke, så skal vurdere å kjøpe boka. En ting jeg er nysgjerrig på, er hvilket innblikk forfatteren selv har? Om han ikke er inne og svarer selv, har kanskje andre her peiling. Inntrykket mitt er at FSK er rimelig godt beskyttet fra alt og alle av media og utenforstående for øvrig. Har forfatteren vært i direkte kontakt med FSK-personell (operatører og/eller overordnede), eller er dette mer eller mindre begrunnede spekulasjoner krydret med fragmenter av både sannhet og feltrykter - eller et sted midt i mellom?

                                                Virker som mange her på tråden liker boka/forfatteren, og det er jo lovende.

                                                Kommentér

                                                • Tom Bakkeli
                                                  RESERVIST
                                                  • 2005
                                                  • 26

                                                  Hei, jeg har med stor glede fulgt diskusjonene her på forumet, og jeg vil takke for entusiasmen og interessen for boka Norges Hemmelige Krigere!
                                                  Arbeidet med boka er noe av det mest krevende jeg har vært med på i mine 23 år som journalist. Forsvaret var ikke villig til å samarbeide utover det de er nødt til overfor media. Jeg har derfor vært nødt til å oppsøke en rekke kilder; personer, arkiver, rapporter, bøker mm i Norge og andre land.
                                                  Jeg har forsøkt på skrelle bort så mange myter og rykter som mulig, men boka er selvsagt ikke feilfri. Det er heller ikke den komplette historien til spesialstyrkene.
                                                  Jeg tar gjerne imot spørsmål fra de av dere som har noe på hjertet, og jeg skal svare etter beste evne.

                                                  Vennlig hilsen
                                                  Tom Bakkeli
                                                  På stedet HVIL, hvil...

                                                  Kommentér

                                                  • PF
                                                    Veteran
                                                    RESERVEBEFAL
                                                    • 2005
                                                    • 2084

                                                    Har ikke noen spørsmål i skrivende øyeblikk, men ville si at jeg synes det er kjempemessig at du har skrevet en slik bok. Har lenge gått og lest på ymse britiske og amerikanske militære bøker, og har alltid ønsket meg noe som omhandlet norske styrker.

                                                    Selv om jeg visste noe fra før og boka ikke er helt feilfri, som du selv sier, synes jeg personlig den var meget interessant og jeg lærte også en hel del nye ting (som også ser ut til å være "sanne", av mangel på et bedre ord, slik de står beskrevet i boka).
                                                    Ikke minst gav boka meg et enormt løft hva angår inspirasjon til tjeneste i slike styrker.
                                                    As you wish.

                                                    Kommentér

                                                    • JAJ
                                                      PENSJONIST
                                                      • 2007
                                                      • 471

                                                      Da var boken bestilt, selvfølgelig gjennom forumet

                                                      Kommentér

                                                      • admin

                                                        Administrator emeritus

                                                        Veteran
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2004
                                                        • 15273

                                                        Gull!

                                                        Kommentér

                                                        • flyboy
                                                          Veteran
                                                          PENSJONIST
                                                          • 2005
                                                          • 972

                                                          Da har jeg også sikret meg et eksemplar. Selfølgelig via milforum!

                                                          Kommentér

                                                          • Frost
                                                            Veteran
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            • 2006
                                                            • 4227

                                                            Bestilte for noen dager siden gjennom MILF, får den nok idag.
                                                            Iron within

                                                            Kommentér

                                                            • admin

                                                              Administrator emeritus

                                                              Veteran
                                                              RESERVEBEFAL
                                                              • 2004
                                                              • 15273

                                                              Morroklumpen hehe [MILF]....

                                                              Kommentér

                                                              Googleannonse

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...