Side 1 av 26 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 1016
    Guest

Fallskjermjeger 2009

tid ska du inn olevhaa?

Skilt ut fra treningsloggen http://www.milforum.net/forum/viewtopic ... d78758a011
    Så da er den igang - lykke til dere som allerede nå forbereder dere på en spennende utfordring !
    Sofakriger

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kloda
    tid ska du inn olevhaa?
    FJ opptak 09 er målet.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av olavhaa
    tid ska du inn olevhaa?
    FJ opptak 09 er målet.
    Ok. Ses der da

Guest
    90-modell du og eller? :)

Guest
    Ikke dumt dette Sofa. =)

Guest
    Kan vel begynna me meg då.

17år gammale kar fra stavangår, rogaland. Skal begynne med 2nd året i allmennfaglig etter sommeren. I fritiden går jeg en del med sekk, trener forskjellige og varierende ting. ca 179-180cm høge. vektå ligge vell på 74kg. Eg ligge godt over minstekravene.

ser fram te dokker andre og så ska på FJ-opptak i 2009!

Alltid kjekt å bli litt bedre kjent, og kanskje vi kan ta fellesturer framover i tid mot opptaket.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hadde ikke helt lagt merke til denne tråden ..

Heter olav kommer fra sunnmøre er 17 år. 178 veier pinlige 64 kilo. Har ikke komt helt igang med marstreningen ennå men løper en del å trenner litt styrke. Har falt litt tilbake på styrke i det siste da jeg var hjemmenfra første månen i sommerfeiren. Har gått langrenn i 6 år men går ikke aktivt lenger. Driver med undervannsjakt(holde pusten, dykke ned å skyte fisk med strikkharpun) som hobby.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har ikke komt helt igang med marstreningen ennå (...)
    Hvis du skal bli astronaut, hva gjør du da her? ^^
    Carpe panem

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rasputina
    De leter etter vann på mars - så da trengs det marinejegere.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rasputina
    De leter etter vann på mars - så da trengs det marinejegere.
    Haha. Bra Sofa.
    Skal passe på å melde meg på det kurset.
    MJK 08

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6
    Der var jo denne tråden på plass og ja :D

Er selv en 1990 modell, som skal på opptak i 2009. Begynner til høsten på 2.året elektro.

Har trent styrke en stund, og litt utholdenhet i det små. Men nå i ferien og framover blir det mye mer turgåing osv, for å komme i best mulig form fram mot opptaket. I tillegg er planen å begynne på treningsprogrammet til marinejegerne neste år engang. Har innsett at jeg må trene opp endel bedre utholdenhet i musklene. Per idag tar jeg ca 40 pushups, 10 hangups, 40 situps( vil jeg tippe?) og 20-30 rygg-ups ca. har ikke sprunget 5000 meter, men sprang 3000 meter på 13,5 for en mnd siden, så kondisjonen er noe som må prioriteres!

Men som sagt, på et opptak som dette, er viljen det viktigste, og den føler jeg vertfall er til stede. Så nå er det bare å trene!

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av FallskjermKay
    Der var jo denne tråden på plass og ja :D

Er selv en 1990 modell, som skal på opptak i 2009. Begynner til høsten på 2.året elektro.

Har trent styrke en stund, og litt utholdenhet i det små. Men nå i ferien og framover blir det mye mer turgåing osv, for å komme i best mulig form fram mot opptaket. I tillegg er planen å begynne på treningsprogrammet til marinejegerne neste år engang. Har innsett at jeg må trene opp endel bedre utholdenhet i musklene. Per idag tar jeg ca 40 pushups, 10 hangups, 40 situps( vil jeg tippe?) og 20-30 rygg-ups ca. har ikke sprunget 5000 meter, men sprang 3000 meter på 13,5 for en mnd siden, så kondisjonen er noe som må prioriteres!

Men som sagt, på et opptak som dette, er viljen det viktigste, og den føler jeg vertfall er til stede. Så nå er det bare å trene!
    Riktig sagt!

Det er viljen og ikke musklene som er avgjørende for hvem som får tjenestegjøre i Hærens jegerkommando. Det handler om å bryte grenser og tåle press. Det har nye kandidater fått erfare.

Ønsker deg lykke til. Hvor er du ifra forresten?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Føler at jeg ikke har klarhet i en del ting. Kan man sammenligne marinejeger med en fallskjermjeger? Er det store forskjeller? Vist noen kunne hjulpet med å få litt klarhet i dett ville jeg blitt glad.

Vurderer selv mjk, og trener mot dette også men har hørt at noen tar fallskjermjeger utdanningen før de tar mjk utdanningen, er dette lurt og er det noen som vurderer dette?

Kan vel fortelle litt om meg selv. Er 90'modell. Går allmennfaglig, begynner 2.året etter sommeren. Trener litt med vekter, armhevinger, sit-ups, pull-ups,dips. Jogger, går i fjellet, svømmer og driver med litt fridykking på hobby nivå. Spiller også fotball, men får se hvor lenge jeg gjør det.

Ser forøverig at det er mange andre 90'modeller på forumet, så hadde vært artig å kanskje kunne arrangert noen turer en gang i fremtiden. Bor selv i Lofoten....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6
    seek and thou shall find! eventuelt søk..
    http://www.milforum.net/forum/viewtopic ... arinejeger

En av utallige diskusjoner tidligere rundt forskjellen på førstegangstjeneste som fallskjermjeger og opptak og tjeneste i de profesjonelle spesialstyrkeavdelingene MJK og HJK.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Skyt meg om jeg tar feil. Etter som jeg har forstått er den største forskjellen mellom marinejeger og fallskjermjeger at man bare er fallskjermjeger i 1 år også er det ingenting mer?

blæ, er jeg helt på jordet nå eller? Kom til å tenke på dette og er veldig greit å få litt klarhet i det...

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Det er riktig. Fallskjermjeger er 1 års førstegangstjeneste, og marinejeger er jo en operativ jobb, som du kan holde på med i mange år..
    Live your life

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6
    Forskjellen på Fallskjermjeger og marinejeger er vel egentlig "minimal". Den største forskjellen slik jeg forstår det er at marinejegerene jobber litt mer i vann og områdene rundt vann, Mens fallskjermjegerne er mer litt rundt alle plasser^^. Har også fått intrykket av at marinejeger er hakket mer krevende enn fallskjermjeger? Ganske overfladisk forklaring, men du skjønner pointet? Men marinejegerne hopper jo også i fallskjerm.

Jeg er fra Kaupanger, ligger nært sogndal, i sogn og fjordane på vestlandet ;) Noen fellesturer hadde ikke vært dumt! Neste sommer vertfall syns jeg vi kunne fått til en tur med noen overnattinger, og maaaasse gåing, for å bli bedre kjent og for treningens skyld ;) Da har jo sikkert mange bilsertifikatet og, så litt lettere å samles.

Personlig ser jeg veldig fram mot opptaket, og tror det kan bli en interesann tid. Og hadde jo vært litt artig å blitt kjent med noen av de som skal dit litt før opptaket og!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Da ble jeg litt klokere da. Er det noen som vurderer fallskjermjeger før de eventuellt tar marinejeger da? Har selv vurdert det. Vet ikke om det er helt idiotisk? Vet noen om det er noen som har gjort det på denne måten?

Hadde vært artig å fått arrangert noen bli kjent turer ja^^

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    53
    Forskjellen mellom Marinejeger og Fallskjermjeger er ganske mye større enn "minimal".
    Beidh a lá leo

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6
    Beklager, min feil!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Kloda, mener å huske at jeg leste i en tråd at du først skulle prøve deg som fallskjermjeger og deretter marinejeger? Eller husker jeg feil?....

Guest
    Skal forste aaret paa fjtroppen09 og deretter fsk.

Svaret litt tregt pga sitter i afrika , utrolig kjekt og varmt og i maarra skal vi paa rafting i nilen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Høres vannviig fett ut Kloda, har sel VELDGI lyst å dra til afrika. Hvor befinner du deg?

fsk, spesialjeger da altså?

Guest
    Ja, det var en utrolig kul opplevelse. Vi raftet 30km med 8 mann i baate + lederen da som satt bak og styrte. Vi flippet over 2 ganger, men den 2nd gangen hva seriost vearst. Baaten datt paa hodet og vi ble sugt under vannet av sterk strom. Vi trodde vi hva ferdige hhe. Alle hadde jo panikk under vannet. Tok vel 10 sekunder for vi fikk pusten.

Spesialjeger ja, det stemmer.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Høres utrolig kult ut.

Da ses vi mest sannsynligvis på fj 2009 da ;) Som tidligere nevnt må vi få til noen turer etterhvert....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er 90 model fra bergen, skal på fj opptak 2009.
    trener 4-5 ganger uken, men mener selv dette er litt for lite, er vanskelig å trene kondisjon og styrke samtidig...
    Går mye på fjellet, er aktiv medlem i DNT-ung og HVU. Holder for øyeblikket på med å ta turlederutdanning i DNT.
    Blir det tur så gi meg en lyd!

Guest
    nogen som har startet å gå inn støvler til 2009opptak?

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    6
    Nop ikke ennå. Bestille meg til sommeren tenker jeg, burde holde med et år for å gå dem skikkelig inn.
    Har du bestilt?

Hvordan går det med treningen folkens forresten? ;)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    En liten oppdatering fra meg. Føler selv at jeg er i bedre fysisk form i år enn i fjor spesielt på styrkedelen, har kanskje ikke hatt den voldsomme framgangen kondisjonsmessig, ligger vel faktisk litt etter her. Sprang 3000 m (++) i dag på 11:09 min på asfalt, halve veien oppoverbakke og halve veien med mye motvind (dette er på ingen måte en unnskylding men en faktor som kanskje spiller inn?) Dagsformen i dag var vel heller ikke helt ”topp”, var så heldig og blir forkjølt første dagen i høstferien og slet med forkjølelse hele ferien.

Og gå langt med tung sekk er jeg også blitt veldig mye sterkere i, har i alle fall merket fremgang. Er vel kanskje det som er viktigst i jegertjeneste, vist jeg ikke er HELT på bærtur?

Skal også nevnes at de siste 2. månedene har blitt mest fokus på styrketrening med egenvekt. Men kondisjonsmessig blir det satsing utover vinteren og prøver og kjøre så hard jeg kan. Satser også på satsing styrkemessig og fullføre de 30 ukene i MJK’s treningsdagbok. Har ikke fått trent svømming i det hele tatt, har ikke tilgang til svømmebasseng og det er kaldt som faen i havet.
    For øvrig, vist noen har noen tips til trening generelt tar jeg mer enn gjerne imot det.

Har minstekravene i boks (usikker på svømminga, siden det har blitt minimalt med trening der), men har mye og forbedre. Som sakt, føler jeg har mye og hente på styrkedelen og spesielt kondisjonsmessig, har vært nede på 10:28 min på 3 km. 5 km unna på 18.32 (skal nevnes at dagsformen ikke var den samme)

Men er vel bare å gi gass, er enda en stund til 2009 men det er for all del ingen hvilepute!

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Ikke dårlig JAJ! Sterke tider!

For min del har høstferien for det meste bestått av svesing og sliping da jeg holder på å sette sammen en båtvogn.. Men litt trening har det blitt. Har prestrert å skade håndleddene på en eller annen merkelig måte. Kan ikke ta armhevinger f.eks. Har fått trent litt svømming. Klarer endelig 400 meter på under 10 min med grei margin. Hvor er det billigst å kjøpe alfa 77??

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Har prestrert å skade håndleddene på en eller annen merkelig måte. Kan ikke ta armhevinger f.eks.
    Gjør det vondt når du setter press på armene og har håndleddene bøyd hardt opp? (Typisk stilling for armheving) Jeg hadde et slikt problem, men fant ut at det gikk greit hvis jeg heller kunne holde rundt "gulvet" med strake armledd, i mitt tilfelle trente jeg armhevinger over en kroppsheving-stang som ble satt få cm over gulvet.
    meh

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av FallskjermKay
    Nop ikke ennå. Bestille meg til sommeren tenker jeg, burde holde med et år for å gå dem skikkelig inn.
    Har du bestilt?

Hvordan går det med treningen folkens forresten? ;)
    Okei. Har noen m77 jeg kjøpte brukte jeg går med. Men jeg tenker vel å betille noen til sommern.

Guest
    Bra folkens, veldig bra.

Framover etter senebetennelse i kneet er over og er sikker jeg kan fyre på løping og sekkgåingen igjen skal jeg fokusere mye på sekkgåing og løping (langkjøring & intervall - marsj og speedmarsj). På styrkedelen skal jeg ligge litt eller godt over minstekravene med god margin (har hørt det er aspiranter i år som bare lå SÅVIDT over misntekravene, fordi de var skamsterke psykiskt. Jeg skal forebygge skader som sener og ledd osv osv. Dette går i ganske mange forskjellige øvelser som:

- Stabiliserende Styrke
    - Stabiliserende Styrke
    - Bevegelighet
    - Utholdenhet

Satser på å bli en seigemann. Ellers skal jeg tilbringe noe dager framover mye i naturen.

Svømming blir det ca 1 gang i uka.

Guest
    Ikke dårlig JAJ! Sterke tider!

For min del har høstferien for det meste bestått av svesing og sliping da jeg holder på å sette sammen en båtvogn.. Men litt trening har det blitt. Har prestrert å skade håndleddene på en eller annen merkelig måte. Kan ikke ta armhevinger f.eks. Har fått trent litt svømming. Klarer endelig 400 meter på under 10 min med grei margin. Hvor er det billigst å kjøpe alfa 77??
    Tipper du ikke får de billigere enn 999,- fra http://www.armyshop.no/productview/19385532/

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg skal forebygge skader som sener og ledd osv osv. Dette går i ganske mange forskjellige øvelser som:

- Stabiliserende Styrke
    - Stabiliserende Styrke
    - Bevegelighet
    - Utholdenhet

Satser på å bli en seigemann.
    Jeg kunne også tenkt meg å gjøre noen skadeforbyggende øvelser, men akkurat hvordan tenker du å gjøre det? Jeg ser punktene du har satt opp, det med utholdenhet er greit nok (regner med at du mener å trene utholdende styrke og å gå turer med sekk og å løpe, for å gjøre kroppen vant til belastning over tid), men hvordan skal du trene bevegelighet og stabiliserende styrke?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av JK
    Jeg skal forebygge skader som sener og ledd osv osv. Dette går i ganske mange forskjellige øvelser som:

- Stabiliserende Styrke
    - Stabiliserende Styrke
    - Bevegelighet
    - Utholdenhet

Satser på å bli en seigemann.
    Jeg kunne også tenkt meg å gjøre noen skadeforbyggende øvelser, men akkurat hvordan tenker du å gjøre det? Jeg ser punktene du har satt opp, det med utholdenhet er greit nok (regner med at du mener å trene utholdende styrke og å gå turer med sekk og å løpe, for å gjøre kroppen vant til belastning over tid), men hvordan skal du trene bevegelighet og stabiliserende styrke?
    Jo. Disse punktene er innholdet i selve basistrening. Alle disse forskjellige gruppene går bare i styrke. Du har selvfølgelig rett i at utholdenhet går i løping osv, men ikke denne type utholdenhet. Her bruker du bare armer, rygg og ben og andre steder.

Fokuser på uøttyning i alle ledd og muskelaturer. Fra tå til topp. :)
    Ja, for all del, forebygging av skader er ganske viktig, du blir seig og myk og unngår skader, som er en fordel på det krevende opptaket.

For å sleppe å skrive så mye kan jeg anbefale deg å besøke www.olympiatoppen.no - her står nesten alt om basistrening og andre ting, med veldig mange gode øvelser + video.

basistreningen leser du om her: http://www.olympiatoppen.no/basistrening/

din kamerat Kloda:)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Takk for et godt svar Kloda, det settes pris på. Skal lese litt på den siden, å unngå skader er jo svært viktig på harde opptak! Og tøyer alltid ut etter løpetur og marsj (apropos det, det er en stund siden sist marsj, får vel ta en tur igjen snart og komme inn i marsjform igjen..), både legger og lår. Kjenner at jeg er klart mykere nå enn for et par år siden da jeg var stiv som en stokk, greide knapt å ta meg selv på knærne (satt litt på spissen, men men...)

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av JK
    Takk for et godt svar Kloda, det settes pris på. Skal lese litt på den siden, å unngå skader er jo svært viktig på harde opptak! Og tøyer alltid ut etter løpetur og marsj (apropos det, det er en stund siden sist marsj, får vel ta en tur igjen snart og komme inn i marsjform igjen..), både legger og lår. Kjenner at jeg er klart mykere nå enn for et par år siden da jeg var stiv som en stokk, greide knapt å ta meg selv på knærne (satt litt på spissen, men men...)
    Nyydelig

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Ser ut som løpetesten er fjernet fra fallskjermjeger opptaket å byttet ut med en speedmarsj!

[b]Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:

5 hang ups (opptrekk)
    35 situps (festede bein)
    20 ryggups (ryggrulle)
    30 armhevinger (pushups)
    7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen på 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)
    [/b

Meninger?

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    6
    Dette kan selvfølgelig diskuteres i hytt og gevÆv, men jeg mener det er en mer relevant test, siden det er så mange som får problemer med sekk-gåing under rekruttskolen, syntes dette er er bra måte å luke ut noen som ikke har de fysksie forutsettningene.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 26 12311 ... SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter