Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 65
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    8

Cool Ordet fritt - generell pisspreik - Veteraner

Som 84 mm sa:

Alle kommentarer til oppropstråden kan vi ta her.

Her er oppropstråden:

http://www.milforum.net/forum/viewtopic ... 734#114734
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    24
    Liker (mottatt)
    36
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    45 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    8
    Åh, det var da så lite...

Men det er mye som har blitt gjort av Forsvaret som de ikke burde være så stolte av som Adlertag retter pekefingeren mot. Og i samme åndedrag kan jo det også sies at det ble gjort mye dumt av soldater i blåhjelm.
    Husker spesielt en filmet episode som gikk på nyhetene for noen år siden fra FMR (tror jeg) vedrørene "skudd-tilvenning" hvor de stod på skytebanen og skjøt forbi hodene til hverandre med kun få cm's margin..
    Itillegg har folk blitt skutt og drept av egne fordi de skulle teste skuddsikker vest og fant ut at ag'n har en helvetes punch..
    The older i get, the better i was..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Det er riktig at den filmen du referer til, var i fra FMR. Det finnes mangre eksempler på idiotiske ting som skjedde. Forsvaret har sine svin på skogen, derom ingen tvil. Men heldigvis har forsvaret endret seg radikalt de siste årene, ser det ut til.
    So many assholes, and so few bullets!!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1759
    Liker (mottatt)
    515
    Nevnt
    141 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Bra tiltak, isak!
    Greit, jeg liker det ikke, men med admins aksept :

UNIFIL, Norbatt XXII, Libanon
    UNOSOM II, Norcoy III, Somalia
    og jeg tar med IFOR Bosnia da det var meget spesielt å skifte fra blå beret til grønn under en misjon.
    pluss jeg har noen år i en FN-beredskapstropp, som jeg dessverre aldri opplevde å komme på tur med.

Som mann har jeg lært at du kan si to positive ting og en negativ ting om saker og personer. Jeg starter med den negative. Ikke engang Hitler krevde inn penger for medaljene han delte ut, men det gjorde føkkings FO. Jeg var i Libanon før 1988 og hadde krav på Fredsprismedaljen, men bare hvis jeg punga ut 750 kr for den. Samma med IntOps-medaljen noen år senere. Og hvor i hule går pengene ? Det koster neppe mer enn 20 kr å produsere en slik medalje, jeg har drevet så mange år med idrett at det vet jeg. Tipper overskuddet finansierte noen julebord på Onsrud.

Og samma med kompani-bildet. Eneste gang jeg fikk gratis kompani-bilde var etter rekruttskolen, i Libanon og Somalia måtte vi betale $ 100 for den, i Bosnia ble det ikke tatt noe bildet. Samma med Kontigent-minnebok, du får ingenting gratis. Skulle tro det var onkel Skrue som var forsvarssjef.

Og en ting med Libanon, under forkurset på Sør-Gardermoen var vi helter, når vi kom hjem var vi spedalske. Dette kan vi takke Israels-venner for. Alle som har opplevd GSS og IDF får et mer nyansert syn på sakene i Midt-Østen i alminnelighet og Israel i særdeleshet. Og det var spesielt en pro-Israel general i FO som ikke likte dette, jeg skal ikke si navnet hans men de fleste her vet det sikkert. Men uansett, du kommer hjem fra et krigsområde, trøtt og sliten, lander, blir busset til leiren, dem tar fra deg uniformen og sparker deg ut porten samme dagen. Velkommen hjem.

Men la meg putte inn noe positivt også da. Heldigvis har dem som reiser ut idag en annen ROE og SOP enn vi i blå beret hadde. Det er greit nok at en FN-soldat ikke har lov å skyte tilbake annet enn i selvforsvar. Og jeg har hatt nytte av hjernevasken jeg fikk på Sør-Gardermoen om at vi skal tåle ydmykelser og ikke hevne. Men når soldaten som skøyt tibake under anslaget mot en norsk kolonne på K4 i Mog og berget mange norske liv, blir sendt hjem i vanære, og strøket fra kompani-bilde, da må det være lov å heve et øyenbryn. Over 100 norske UNIFIL-veteraner har tatt selvmord etter hjemkomst til Norge, de fleste ble repatriert for filleting, utstøtt av flokken og sendt hjem i skam. En skam som egentlig burde ligge litt høyere opp.

Men FN systemet har nå blitt innhentet av en ny tid. Etter at dem muslimske landa infiltrerte FN hadde ikke USA noe annet valg enn å gå alene, og vi har ikke annet valg enn å følge etter, selvom det for en liten nasjonalstat ville vært mest ideelt med et overnasjonalt organ som FN bak roret. Jeg husker da TMBN deployerte. Vi FN-veteraner var en tvilsom sammenrasket gjeng horekunder med skikkelig lav moral, mens TMBN var samkjørte unge mennesker med sterk avdelingsånd. Så vi tapere måtte byttes ut med en gjeng 19 åringer som først hadde blitt massakrert på en øvelse mot gubbene i HV-04, og igjen blitt massakrert på en NATO-øvelse i Belgia, så dem var heldige som fikk lov å stå portvakt ved HQ i Zetra. Hurra for Norge.

Men maten var jo bra. En ting som faktiskt er flott med IntOps er at maten er bra. Maten vi fikk var sunn, smakte godt og var tilberedt av fagfolk. Håper ikke at jeg på noen måte har brutt taushetsplikten, som sier at vi ikke har lov til å sette egen eller andres avdelinger i et dårlig lys. Jeg er fullt klar over at forsvaret bare skal forsvare demokratiet og ytringsfriheten, IKKE praktisere den. Til slutt vil jeg bare takke for at jeg fikk privilegiet å bære en blue helmet. Dette var egentlig ikke en jobb for soldater, men det var bare soldater som kunne utføre den. Det krever litt selvdisiplin å observere så mye ondskap og overgrep uten å gripe aktivt inn. Og til dere terrorister som tror dere får $ 10 000 av Bin Laden for å knerte en av oss, kom igjen, men ikke forvent å møte en sliten gjennomsnitts veteran, dere må jobbe for pengene hvis dere skal ta meg.

MVH den store Adlertag, hvemjegnåer
    Intendanten
    Chief-Admin
    Milforum
    ----------------------------------------
    Følg oss på Facebook og
    Twitter

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Nå tror jeg at det er ganske uproblematisk å kritisere forsvaret for noe som skjedde for 10 til 40 år siden. De gamle generalene er byttet ut med nye. Mye ble bedre da Robert Mood fikk makt, han har selv mye erfaring som FN-soldat, og gjennomførte store forandringer til det bedre for den menige soldat. Også Sverre Diesen tror jeg mye godt om. Så det er ikke særlig kontroversielt å ta gamle feil frem i lyset slik at man kan lære av dem. Tilogmed HV har blitt bedre siden jeg var med, og det hadde jeg aldri trodd dem skulle få til. Så verden går da fremover.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    For å koke alt mitt om dere som har hatt blå lue:

[align=center]Respekt.[/align]

Jeg var TmBn-kar selv, men er veldig interrsert i å lære av fortiden. For husk:

"Den som velger å ignorere Historien, er dømt til å gjenta samme feilen"

Det gjelder uansett hvor kort eller lenge siden det skjedde.
    Pro Qualitatem, Optima Robur

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Nå tror jeg at det er ganske uproblematisk å kritisere forsvaret for noe som skjedde for 10 til 40 år siden. De gamle generalene er byttet ut med nye. Mye ble bedre da Robert Mood fikk makt, han har selv mye erfaring som FN-soldat, og gjennomførte store forandringer til det bedre for den menige soldat. Også Sverre Diesen tror jeg mye godt om. Så det er ikke særlig kontroversielt å ta gamle feil frem i lyset slik at man kan lære av dem. Tilogmed HV har blitt bedre siden jeg var med, og det hadde jeg aldri trodd dem skulle få til. Så verden går da fremover.
    Syns innlegget ditt som Admin gjenga var bra lesning, med et interessant perspektiv som det synes som om flere har, Adler.
    Semper Non Paratus

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    6
    Må si jeg ble nysjerrig på mer informasjon rundt historien adler nevner fra mog. Mener at jeg vagt husker noe om dette, men hva ble presentert i media og hva skjedde faktisk. Er dette åpen info så vil jeg gjerne høre mer.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Må si jeg ble nysjerrig på mer informasjon rundt historien adler nevner fra mog. Mener at jeg vagt husker noe om dette, men hva ble presentert i media og hva skjedde faktisk. Er dette åpen info så vil jeg gjerne høre mer.
    Jeg tviler på at det er åpen info, da jeg tok opp saken på norvetnet.no ble innlegget mitt kraftig sensurert, av hensyn til pårørende. Vent 75 år, kanskje mappene åpnes da, jeg har ihvertfall ikke planer om å bli utestengt for å bryte noen regel, så mye er ikke eks-kameratene mine verdt.

Historien kort og nøytralt fortalt : Alle husker Black Hawk down i krysset K4 i mogadishu 3 okt 1993, men endel tvilsomme tap, og alle historier i bøker og filmer er pyntet på. Men pressen hadde bilder av nakne FN-soldater som ble slept etter biler ned gata, så det var ingen lek å være FN-soldat der. Men vi måtte til havna og flyplassen for å hente forsyninger, og veien over K4 var korteste vei og tok 20 minutter, eventuelt måtte vi kjøre "By-passen" og bruke noen timer ute i ørknen. Så en norsk kolonne med noen lastebiler eskortert av en jeep med MG montert på taket tar snarveien over K4, noen av Aideeds menn går ut i veien og åpner ild med kalashnikover. Alle i eskortebilen besvarer ilden, de fleste med MP5, samt MG-skytteren. Tilbake på basen blir det oppvask, MG-skytteren blir repatriert og sendt hjem til Norge fordi han fikk ansvaret for å ha skutt en somaler. De andre får bli. Ifølge Norsk lov kan kun en person få ansvar for et drap. Men denne MG-skytteren var høyt respektert blant de menige, og hadde hatt tillitsverv allerede fra forkurset. Også befalet i vakt/eskorte-troppen støttet ham fullt ut. Men det var en personlig maktkamp litt høyere opp, og han ble offer for den, og derfor er saken dekket til og glemt. Jeg husker også noen av avisreportsjene fra den episoden, noen skrivebords-offiserer gikk ut og sa at dem håpet at somaleren som ble skutt overlevde, samtidig som vi menige ble beskyld for å være skyteglade, noe som kan oppfattes som hyklersk, all den tid FN var aktiv part i konflikten, husk at Aideed hadde erklært krig mot FN og satt ut skuddpremie på $10 000 mot enkelte soldater. Men det som jeg missliker er at denne karen har det ikke noe særlig godt idag, ettersom jeg har hørt av bekjente. FO klarer visst ikke å ta omsorg for soldatene sine. Håper ikke jeg har brutt noen regler nå.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    24
    Liker (mottatt)
    36
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    45 innlegg
    PONDUS
    8
    Hvilke regler kan man bryte? Jeg hører folk jeg var nede i Libanon med henviser til taushetsplikten.. Jeg kan ikke huske å ha signert noe som helst i for/etterkant utover at jeg var ved "god" helse og hadde taklet oppholdet godt.
    Når det gjelder repatriering av folk som besvarer ild med ild er jo det hårreisende spør du meg. Man blir dømt uten lov og dom. Ikke godt for selvbildet eller lagsmoralen når det man gjør faktisk redder livene til egne styrker og lagskamerater.
    The older i get, the better i was..

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Enig, den saken er en skam for Norge og det norske forvaret.

Stemmer det at denne personen ble tilbudt et US pass der nede, siden Norge oppførte seg så dumt eller det bare en av hønsene fra den berømte fjæra?

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm
    Når det gjelder repatriering av folk som besvarer ild med ild er jo det hårreisende spør du meg. Man blir dømt uten lov og dom. Ikke godt for selvbildet eller lagsmoralen når det man gjør faktisk redder livene til egne styrker og lagskamerater.
    Korrekt opptreden når stillingen din blir beskutt er å rope :

"STOP, you are now in a UN zone. STOP, or I will say STOP again"

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Dette er resultatene av at den gangen ble Forsvaret ledet av meeeget gamle herrer, med partiboka i orden. Og de igjen ble styrt av enda mer "venstre-vridde" som aller helst ville holdt Norge utenfor all krig og fred og sånt. Pluss at Forsvaret så på mannskap som "regulert forbruk" og det var aldri et problem å få soldater til å delta i FN-tjeneste. De hadde liten eller ingen fokus på riktig mann i riktig stilling, fra menig Hansen til Oberst II Olsen. Og langt mindre noe kultur for å forbrede, lede og tilslutt avvikle en avdeling i FN tjeneste. Tar jeg ikke feil, var det først i 95 at Norge med TmBn, sendte ut en forbredt avdeling siden Tysklandsbrigaden i etterkrigsårene. Om TmBn hadde større sjans til å "løse oppdrag" enn en hvilken som helst norsk FN avdeling, kan vi diskutere oss grønne på, men det er heller ikke poenget.

Det norske Forsvar har alltid vært ute etter en syndebukk når ting går galt. På den måten kan de ikke klandres for dårlig opplæring og ledelse. Vi kan jo bare tenke oss; På 80-tallet spydde Forsvaret ut mellom 600 og 1000 sersjanter hvert år. Nå sliter de med finne 150 kvalifiserte befalsemner.

Men igjen, det har vært enkelt individet og de små enhetene (patruljer, lag og tropper) som har "reddet dagen", og da er det mye lettere å kladre disse når shit hits the fan. Og de gamle på toppen får seg en nytrekt, varm kaffekopp og ny pute i kontorstolen.

Etter at Robert Mood kom med, har ting endret seg. Til det bedre vil jeg påstå. De gamle som husker altfor godt hvordan det var i aprildagene i 1940, er på vi ut og mister makten. Inn kommer det "ungt" blod som advare samfunnet og politikere, at sender vi på ny soldater til Afrikas Horn, vil de muligens måtte besvare ild som kommer fra barnesoldater. Og personlig kan jeg ikke tenke meg et mer "uvirkelig" senario; Må rette ild mot en guttunge som skyter på deg og laget ditt med sin AK-47. Vil ikke misunne de soldater som evt får et slikt missonsoppdrag.
    Men Soldater gjør som han er beordret til å gjøre; Utføre en jobb etter beste evne.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    480
    Liker (mottatt)
    1239
    Nevnt
    197 innlegg
    Sitert
    638 innlegg
    PONDUS
    42
    Det der er mest tull av typen propaganda: alt var elendig før og bra nå. Mange av offiserene på toppnivå i Hæren i 1970-årene hadde erfaring fra 2. verdenskrig, spesielt fra Kompani Linge og fra den norske brigade i Skottland. De var absolutt ikke noen gamle venstrevridde tullinger, snarere tvert imot! Da NORBATT I ble sendt ut i 1978 var Sverre Hamre forsvarssjef og Ole-Jacob Bangstad GiH. Bangstad var 23 år gammel KP-sjef i kampene om Narvik i 1940 og sjef for det norske fallskjermkompaniet 1943-45. Han hadde absolutt omsorg for soldatene og reiste selv med første fremparti til Libanon for at han personlig kunne orientere oss i hovedstyrken før vi dro nedover. Sverre Hamre var en av de få unge norske infanterioffiserene som ble lånt ut fra Brigaden i Skottland til britiske avdelinger og sloss som troppssjef og KP-sjef for en britisk tropp og senere kompani i Normandie og Tyskland 1944-45. Han ønsket en mer robust FN-styrke enn det var politisk mulig og gikk meget sterkt inn for at vi skulle kunne bruke makt når det var nødvendig. Hans sterke ønske om at NORBATT skulle ha BK ble faktisk motarbeidet av BN-sjefen og stoppet på politisk hold, men han sørget for at 8 M113 ble tilført oss. UNIFILs mandat sa at våpen kun skulle brukes i selvforsvar, og selvforsvar inkluderte forsøk på å hindre oss i å oppfylle mandatet. I NORBATT ble da ild besvart en god del ganger, i hvert fall 4 ganger i 1. kontingent (da jeg var der) og mange ganger siden. Jeg kjenner ikke episoden fra UNOSOM II, men den høres mildest talt merkelig ut!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Det du forteller om her er igjen individet. Det var jo selvsagt mange gode og utmerkede offiserer og befal, men av de vel 1000 så er det dømt til å være noe "blindgjengere" som aldri burde hatt vinkler eller stjerner. Forsvaret som organisasjon evnet ikke å ta til seg endringene som "Gutta på Skauen" kom med. De fulgte blindt gamle regelverk og doktriner. Noe som vi sliter med den dag i dag. Jeg har jo lest "Soldaten i felt" i fra 1953, mye frisk lesning der.

Med "gamle herrer" mener jeg ikke nødvendigvis militære ledere, men de "haukene" som ble i FO og UD på tross av politiske utskiftninger og militært lederskifte. Såkalte rådgivere og konsulenter. Og du sier det jo selv... Politikere la for trange begrensninger på de militære behov som lokal sjef etterspurte.

Når jeg ser en soldat i uniform i dag, tror jeg så godt det lar seg gjøre at han har fått den beste utdanning vi kan gi vedkommende. Menig så vel som offiser.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    117 innlegg
    PONDUS
    10
    Syns jeg kjenner igjen historien om skytteren, men det skal vel sies - og her mener jeg inntil det diametralt motsatte er bevist - at de flaue uttalelser skrivebordsjockeyene kom med vel må ansees som psyops.

Man forsøker legge is på skader mens man har folk i teig for om mulig å minke farene - etterpå gir man F i det hele.

-Dét C-moment har vært anvendt før og etter UNOSOMene. Og vil sikkert bli anvendt igjen.

Spørsmålet jeg dengang da som nå stiller meg selv er om det var bevisst handling å gjøre det, eller om det glapp ut av en eller annen blindgjenger på ren slump..

-Oppover i systemet har det vært mange rare folk gjennom tidene.

Noen til fare for seg og alle andre, noen mindre skadelige. Også i moderne tid har vi desverre hatt folk i systemet som ikke kan karakteriseres som SV'ere (se heller i motsatt ende av fargespekteret, forbi blått og litt til) som har blitt beholdt i systemet fordi de ved å observeres kunne gjøre mindre skade for Kongeriket. (Suspekt som fan, jeg utdyper ikke videre i andre fora enn over en bayer)

Folk med ryggrad har en egen tendens til å vises, og med dét er som dét er ute i naturen - beveger du deg når rovdyrene er i nærheten så blir du spist. Dette selv om man i tillegg til å ta på seg verv, også har hukommelse nok til å huske stridsteknikk fra kjt, som i eksempelet til Adlertag.
    Beyond is where I learn

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Innlegget til Adlertag fikk faktisk hårene til å reise seg på ryggen for meg [ikke det at jeg har så mye, men...]

Virker som om at det har skjedd en del ting tidligere som jeg som 18-åring aldri engang har hørt om! [historiebøkene vi hadde på videregående inneholder null og niks om Libanon faktisk]

Jeg synes dere - veteraner - skal ha all respekt, ihvertfall ifra meg. Jeg er på mange måter faktisk litt stolt over dere alle!
    - Russ(ergrensen)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    117 innlegg
    PONDUS
    10
    Uten å forsøke drive noen form for reklane, kunne du vel stikke bortom fnvlf's websider og kjøpe deg UNIFIL-boka - ": i kamp for fred" - fanmeg de beste 300,- jeg noensinne har brukt.

Og i den boken kan det fort hende du får både én og to aha-opplevelser...
    Beyond is where I learn

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Støttes, og bør ihvertfall stå i bokhylla til de som har vært i UNIFIL. Kjøpte den for en god stund siden og blar i den av og til. Et bra oppslagsværk også.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Jeg synes at den boka var lite strukturert, den er delt inn i 5 kapitler og mange av historiene blir gjentatt i alle kapitlene, pluss at det er irriterende når du leser mitt i et kapittel, så kommer en grønn side med en ekstrahistorie, som du enten må hoppe over og lese siden, eller hvis du leser den med en gang så mister du tråden i det du egentlig leste.

Hvis jeg skulle skrevet en slik bok, tror jeg at jeg ville begynt med dag 1 og gått kronologisk frem. Noe jeg virkelig hater er når en bok regelmessig hopper mellom nåtid og fortid, hjernen min er ikke stor nok til å takle slikt.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

bøker du MÅ lese

Det er to bøker man bør lese paralelt for å få et mest mulig bredt og nøytralt bilde av konflikten i Libanon og Norges rolle, og det er :

:i kamp for fred
    Wegger Strømmen og Dag Leraand
    gazettebok
    ISBN 82-9114-920-8

og

KRIG OG DIPLOMATI
    Odd Karsten Tveit
    Aschehoug
    ISBN 82-03-22917-4

Strømmen og Leraand forsøker å være nøytrale men kan fremstå som litt pro-Israel, og behandler mest den militære logikken, mens Tveit er nøytral på en pro-Palestinsk måte og snakker mest om politikken som ligger bak, og hvilke motiver og agendaer man tror partene kan ha. Disse to bøkene er som gutt og jente, man trenger begge deler for at samfunnet skal reprodusere seg. Hmm, nå fikk dere litt å tenke på.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av andreaz_
    Jeg synes dere - veteraner - skal ha all respekt, ihvertfall ifra meg. Jeg er på mange måter faktisk litt stolt over dere alle!
    Takk for den, andreaz_. Å reise ut som FN soldat var en møkkete jobb, men noen måtte gjøre den, noen måtte være verdens samvittighet, og jeg er sikker på at de fleste veteraner er stolte over sitt bidrag. Alle generasjoner har sine helter, og snart er det din tur, andreaz_. Dessverre er det slutt på blå bereter, så du må ta til takke med en grønn kevlar-hjelm med amerikansk snitt, og misjoner der balansegangen mellom helt og baby-morder blir en utfordring. Kanskje vil ungdommen respektere ditt bidrag også en dag, eller det kan gå den andre veien. Lykke til og følg magefølelsen din. Do the right thing, kid !

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    17
    Sitat Opprinnelig skrevet av Martini77
    Tar jeg ikke feil, var det først i 95 at Norge med TmBn, sendte ut en forbredt avdeling siden Tysklandsbrigaden i etterkrigsårene. Om TmBn hadde større sjans til å "løse oppdrag" enn en hvilken som helst norsk FN avdeling, kan vi diskutere oss grønne på, men det er heller ikke poenget.
    Jeg var blant de som tok imot Otrivin kompaniet når de kom til Bosnia i 96 (den første Tmbn deployeringen) - og dette må jeg si var en ganske historieløs påstand.

Heldigvis er dagens Tmbn (som jeg har hatt gleden av å tjenestegjøre med siden) noe helt annet enn datidens avdeling. Det som noen skal ha skryt for er at de etter min mening fikk et oppdrag som var en god førstereis.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Jeg var blant de som tok imot Otrivin kompaniet når de kom til Bosnia i 96 (den første Tmbn deployeringen)

Heldigvis er dagens Tmbn (som jeg har hatt gleden av å tjenestegjøre med siden) noe helt annet enn datidens avdeling. Det som noen skal ha skryt for er at de etter min mening fikk et oppdrag som var en god førstereis.
    For et sammentreff, Sofa, jeg var blant dem som fysisk kjørte forkompaniet til TMBN fra Modrica og inn til HQ ved Zetra i Sarajevo, i desember 1996. Antagelig har vi truffet hverandre i det virkelige liv, litt artig å tenke på. Husker du ståheien i leieren, da det var snakk om at vi som skulle hjem måtte bo i telt siste to månedene slik at gutta fra TMBN kunne overta bo-conteinerne våre ? Heldigvis ble ikke det noe av, slik jeg husker det, og 19 åringene fikk noen dager i det store hvite teltet, he he. Men det rykte satte ihvertfall støkk i gutta, he he.

For det første har jeg ikke noe imot TMBN, de 19 åringene som var med hadde ikke store innflytelsen på sin egen situasjon, like lite som jeg hadde det første gang jeg snublet av lasteplanet i Ebel Es Saqi midt på natta, og fikk 100 skarpe skudd i handa som skulle lastes i magasinene samtidig som vi snublet frem med ryggsekk og bager på let etter en ledig seng.

Jeg tviler på om det var en god førstereis å stå portvakt i Zetra, men når man blir massakrert på øvelse mot gubbene i HV 04, og dette gjentar seg i Belgia, så kan man ikke regne med å få noe prestisjeoppdrag av format. Det sto i avisa at dem prøvde seg med en egen teig i Brsco-området på sommeren 1997, men måtte fort tilbake til portvakta si. Når vi snakker om en god førstereis, tenker jeg på Norbatt I, og feltsykehuset, helikoptervingen og verkstedkompaniet som rykket inn i en varm krig i Libanon i 1978, da snakker vi om utfordring. Det er stor forskjell å rykke inn i et krigsområde som førstemann, og det å komme til dekket bord. TMBN kom til dekket bord, leieren var bygget og fienden var avvæpnet, så disse gutta kom fra en rekruttskole til en annen, ikke mye spennende eller utfordrende.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Har gått litt i historieboken og ser at TmKp1 virket fra januar-96 til juli samme år. Deretter kom TmKp2, som vi byttet med januar 97.

Vel... Kom ned til dekket bord i jan 97 var helt klart. To "fine" leiere som egentlig ikke var noe stress å passe på. Zetra var borte, og Iliza og Butimir var igjen. Igrunnen et greit førstereis-oppdrag. Men at det skulle vært noen flere vetraner med, enn sisu-grenader pluss noen mer erfarne enn førsteårs-fenriker, er også helt klart. At tingene i Sarajevo var langt unna mye av det som ble erfart på linja i Libanon, skal jeg ikke krangle på. Men når vi hadde fulle og kranglete øst-europerer med våpen i hovedporten, som ikke liker at de blir irettesatt av en nittenåring... Pluss den kassa med tentativt 10 kg sprengstoff av umse kvalitet og type som gikk av i EOD pitten... En sivil i småbiter, en nordmann som vil for evig pipe i flykontollen og en MP som vil slite med å pille seg i nesa med venstre hånd resten av livet. Og det var alltid tenst etter noen SFOR enheter hadde forårsaket dødsfall hos de lokale. Da var MainGate med Ola Normann et yndet mål for steining, molotow og annet snacks. Er ikke bare-bare det... for en 19 åring.

Og jeg må få lov til å opplyse om at hovedoppgaven til TmKp var Vakt og sikring av HQ og LOG, mens sekundær oppdraget var Teather QRF. Så vi var på flere "turer", deriblant til britene i Jajce teigen i NW. Dette var i juni mener jeg og oppe i fjellene var det fortsatt litt snø. Der ble vi beordret i retur av ComSFOR, da det Marokanske MP kompaniet eller hva det var for noe, ikke evnet å løse oppdrag i vårt fravær. Vi ble beordret i retur 3 dager før planene, og hentet med helikopter.

Hva evt kont nr 4 gjorde, kan jeg ikke utale meg om. De virket fra juli 97.

Avsluttningsvis ser jeg ikke poenget å konkurere om hvilken misjon som hadde "hettes rundt øra". Min avdeling hadde nok å henge fingrenen i, og var skjelden kjedelig. Men lite og ingen "krig", noe som jeg er ganske fornøyd med.
    Og at man skal sende utrente avdelinger ut på oppdrag, ref JAR modelen finner jeg hårreisende. Patruljen, laget, troppen, avdelingen er ikke strekere enn det svakeste ledd.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    hei å hå... Må virkelig lære meg å skrive riktig her nå :-s

Legg på 1 (ett) år på årstallene. Jeg kom ned til Sarajevo jan 98 og bytte mellom kont3 og 4 var i juli 98. Det betyr at TmKp 1 startet jan 97.

My bad, legger meg helt flat her.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    120
    Liker (mottatt)
    765
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    207 innlegg
    PONDUS
    24
    Og at man skal sende utrente avdelinger ut på oppdrag, ref JAR modelen finner jeg hårreisende. Patruljen, laget, troppen, avdelingen er ikke strekere enn det svakeste ledd.
    Forsåvidt enig der, men JAR modellen bringer med seg et høyere alderssnitt og mer erfaring enn førstegangsavdelinger som har sameksistert, ikke samtrent, i ett år. Det er veldig mye svake ledd som blir sendt ut i dagens system også, folk som etter min mening aldri skulle ha gjort førstegangstjenesten en gang så rævva er de. Og verst av alt så lar det seg ikke gjøre å sparke disse utskuddene heller, for da går det på prestisjen løs på vedkommende som rekrutterte dem til INTOPS "in the first place" og fordi det går på æren løs for vedkommende som blir hjemsendt grunnet under norm prestasjon. Men, mulig jeg stiller urimelige krav...
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Forsåvidt enig der, men JAR modellen bringer med seg et høyere alderssnitt og mer erfaring enn førstegangsavdelinger som har sameksistert, ikke samtrent, i ett år. Det er veldig mye svake ledd som blir sendt ut i dagens system også, folk som etter min mening aldri skulle ha gjort førstegangstjenesten en gang så rævva er de. Og verst av alt så lar det seg ikke gjøre å sparke disse utskuddene heller, for da går det på prestisjen løs på vedkommende som rekrutterte dem til INTOPS "in the first place" og fordi det går på æren løs for vedkommende som blir hjemsendt grunnet under norm prestasjon. Men, mulig jeg stiller urimelige krav...
    Erfaring er vel og bra det, i form av høyere alder, modenhet og livserfaring. Militær erfaring derimot er ikke alltid like relevant. Mange med 10-15 års erfaring som ikke nødvendigvis er oppdatert på alt.

Mener ikke å fremstå som arrogant med denne påstanden, jeg vet ikke alt og lærer noe nytt hver dag. Problemet er at mange bruker sin lange fartstid i systemet som belegg for å mene noe om alt og mene at de har rett, selv om de kanskje ikke har like mye kunnskap som en med 10 års mindre erfaring.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Har med stor interesse lest igjennom hvert innlegg ,særs godt likte jeg Adlertag sine .

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Og her er jeg enig med deg. I KFOR 1, kp B, fikk vi den "perfekte" mixen. Der var det max 2 befal pr tropp pluss 2 mann pr lag som var førstereisere. Jeg som NLF og sersjant gikk flere ganger til erfarne menige og korporaler, enn til et befal som jeg viste ikke hadde snøring. Og det redde ræv til meg og laget et par ganger. Høyere befal likte slikt dårlig, men er det ikke løsing av oppdrag som har pri.
    Men jeg står fortsatt på at som siste utvei er det militær trening og disiplin som må tas ibruk. Og da hjelper det lite at 5-kontigent mannen som nærmest har styrt laget i hele misjonen pga sin ro, alder og erfaring, "fryser" under lagets løsrivingsdrill med at han får ikke våpenet sitt til å virke. Erfaring er bra i norsk misjon, men vi ser at "krigshandlinger" kommer tettere og tettere. Og da må stridsdriller sitte som i skogen hjemme i Norge. Eller så nøler man, og da er det ofte gjort.
    At det fortsatt i dag er folk som ikke burde sendes ut, er helt klart. En av gunnene til at jeg sluttet var at jeg ble ikke hørt når jeg ga mine vurderinger på hvem som kunne være skikket og ikke. Forsvaret hadde behov til å sende ut folk, uansett kostnader. Ett tilfelle var når jeg skulle kjøre en utvidet KTS for et sanitets element som skulle til Afrika. Et av befalet evet ikke å behandle sin Glock og var en konstant trussel for seg selv og andre. Fattet ikke dette med at ladd magasin i og ladegrep = patron i kammer. Og en Glock skal da behandles der etter. Etter 2 vådeskudd på standplass, avvæpnet jeg vedkommende til jeg var ferdig med hele gruppen. Måtte så ta en solo opplæring på 2 ekstra timer med vedkommende, med 50% måloppnåelse. Jeg anbefalte HSTY å ikke sende vedkommende ut. Ble ignorert, og måtte heller forklare hvorfor jeg feilet.
    Takk skal du faen meg ha...

Guest
    SLETTET ETTER BRUKERS ØNSKE

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Det var vanlig praksis på FN misjoner at hvis soldaten kom i konflikt med lokalt personell, måtte han repatrieres tilbake til Norge, fordi man mente at han ikke lenger var nøytral nok til fortsatt tjeneste. Dette gjaldt alle forhold fra skuddveksling til trafikkulykker.

Men en særnorsk tradisjon i FN misjonene er vår åpne kontaktflate til lokalbefolkningen. I Somalia kjørte vakt/eskorte i åpne Toyota jeeper, for å ikke provosere de lokale for mye. Alle andre nasjoner hadde PPK'er (APC), noe vi også fikk etter den skyteepisoden ved K4. Vi fikk da lease 3 PPK'er av Tyskerne. Men lastebilene våre var fortsatt rimelig ubeskyttede, og fine mål for sultne ungdommer. Jeg så andre nasjoner hadde gitter foran frontrutene og piggtråd surret runt lasteplanet, pluss en mann med balltre på lasteplanet, for å avskrekke ungdommen fra å naske fra lasten. Vi hadde kun det norske flagget som beskyttelse, de kloke hodene som ledet oss stolte blindt på at alle i Somalia kjente det norske flagget og respekterte oss som en human nasjon. Derfor ville aktiv beskyttelse være overflødig, ja nesten virke mot sin hensikt ved at det kunne provosere de lokale.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    117 innlegg
    PONDUS
    10
    Der påminnte du meg historien om "Brødbilen i Mogadishu" som er å lese på norvetnet, Adlertag - det er en del av opplegget å kjøre litt mere "vi er de snille"-taktikken, når Norge sender ut folk.

Og da blir PPK noe man tyr til etter at åpenheten er kastet på bålet.
    Beyond is where I learn

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    120
    Liker (mottatt)
    765
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    207 innlegg
    PONDUS
    24
    Det er en tid for det meste. "Være snill og grei. Alltid." fungerte i Kosovo, og det funker til en viss grad også i Afgh, men når folk prøver å drepe oss og vi fortsatt går rundt med et fåret glis om munnen, sier salaam til folk og pent ber "ondingene" å slutte med taskenspilleriet sitt så har vi tapt ansikt, ikke vunnet det.

Et sitat jeg liker er:
    For å vinne må man være veldig smart og veldig hard.
    Om en er smart, men ikke hard, så vil fienden vinne.
    Om en er hard, men ikke smart, så vil fienden vinne.
    Men, dersom man hverken er smart eller hard, og som følge ikke gjør noenting, så vil man ha gjort mer enn å bare hjelpe fienden til seier.
    Man vil ha gjort seg selv til et mål.
    Denne remsen mener jeg det er flere i systemet vårt som kan ta lærdom av. Jeg personlig er litt lei av å bare se men ikke røre problemene.
    Elite Som En Trensoldat

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Åh, det var da så lite...

Men det er mye som har blitt gjort av Forsvaret som de ikke burde være så stolte av som Adlertag retter pekefingeren mot.
    Siden vi først er inne på det emnet, så er det en episode jeg aldri klarte å se logikken i. Dette var i Norbatt XXII i Libanon, jeg husker dessverre ikke lenger datoen, men forhistorien var at en irsk FN jeep hadde kjørt på en mine, så beredskapen vår ble hevet. Det skulle være dobbel bemanning overalt, alle CP'er og OP'er som vanligvis hadde to mann skulle nå ha fire mann på vakt, og alle biler som vanligvis ble kjørt av to mann skulle nå ha fire mann. Vi kjørte noen 7 tonns MB lastebiler der det var trangt nok til to mann i førerhytta, og nå skulle vi sitte 4 mann der. Jeg fikk dessverre noen turer fra Norbatt og ned til Naqura de ukene denne galskapen varte. Det var forbudt å sitte på lasteplanet, så vi måtte legge alle AG'ene på lasteplanet og presse 4 mann sammen på førersetet. Han som satt til høyre for meg hadde girstanga mellom beina sine, og det var litt morsomt i starten, men ikke når vi kom til de svingete fjellveiene i "Pinky road", da vil jeg si det var direkte uforsvarlig å kjøre slik.

Men det var altså logikken jeg fortsatt er usikker på. Hvis det sitter to mann i bilen mens den kjører på en mine, så dør to mann. Sitter det 4 mann i bilen mens den kjører på en mine, da dør jo 4 mann, isteden for bare to. Og ved ildoverfall lå nå alle AG'ene bak på lasteplanet, fordi det var ikke plass til både 4 mann og 4 AG'er i det trange førerhuset. Så ingen av oss så logikken i denne ekstra sikkerheten.

En annen ting var at de fleste OP tårnene var beregnet på to mann, en på vakt og en sovende. Men med bare en seng kunne bare en mann sove om gangen, så etter noen uker med dobbel vakt var hele troppen rimelig slitne og dritlei hele ledelsen.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Det er en tid for det meste. "Være snill og grei. Alltid." fungerte i Kosovo, og det funker til en viss grad også i Afgh, men når folk prøver å drepe oss og vi fortsatt går rundt med et fåret glis om munnen, sier salaam til folk og pent ber "ondingene" å slutte med taskenspilleriet sitt så har vi tapt ansikt, ikke vunnet det.
    Jeg tror at folk utenfor Norge har en helt annen kultur enn oss. Særlig i muslimske land er det så mye snakk om æresdrap, pisking, steining, tvangsgifting og omskjæring av ulydige jenter. Hvis min datter finner en mann hun vil gifte seg med, blir jeg glad. Hvis datteren til en muslim forelsker seg i en mann, må hun steines til døde fordi hun bringer skam over familien sin.

Og så dette med å være snill og grei, da. I Norge blir det sett på som en styrke å være snill, i andre kulturer blir det sett på som svakhet. Vi nordmenn er helt motsatt av alle andre. Ta Afghanistan, nå som 3 norske soldater ble skadet var det mye snakk om å sende hele det norske bidraget hjem, for å unngå fler skader. Hva slags signaler sender vi ut da ? Åhh, vi norske er så feige og redde, dere må ikke skremme oss, åhh vi pisser i buksa snart.

Hadde vi vært veldig smarte og veldig harde, så hadde vi sendt 100 nye soldater ned hver gang noen ble skadet eller drept, tenker nok det hadde vært en beskjed Taliban hadde sett logikken i.

For ikke å snakke om karikaturtegningene. Retten slo fast at ingen av karikaturene brøt norsk lov, allikevel måtte regjeringa ydmyke seg for å tilfredsstille mobben i midt-østen. Vi ser på ydmykelsen vår som en styrke, men jeg tror oppriktig at muslimene ser på oss som svake og unnfallende.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Kulturforskjellene er mere gigantiske enn man aner.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Ta Afghanistan, nå som 3 norske soldater ble skadet var det mye snakk om å sende hele det norske bidraget hjem, for å unngå fler skader. Hva slags signaler sender vi ut da ? Åhh, vi norske er så feige og redde, dere må ikke skremme oss, åhh vi pisser i buksa snart.

Hadde vi vært veldig smarte og veldig harde, så hadde vi sendt 100 nye soldater ned hver gang noen ble skadet eller drept, tenker nok det hadde vært en beskjed Taliban hadde sett logikken i.

For ikke å snakke om karikaturtegningene. Retten slo fast at ingen av karikaturene brøt norsk lov, allikevel måtte regjeringa ydmyke seg for å tilfredsstille mobben i midt-østen. Vi ser på ydmykelsen vår som en styrke, men jeg tror oppriktig at muslimene ser på oss som svake og unnfallende.
    Jeg er tildels enig med deg Adlertag angående norsk "snillisme", men nå er det jo slik at de opperasjonene Norge deltar i, ikke er som okkupasjonsmakt.
    Vi bør være "snill" mot lokalbefolkningen, vi prøver tross allt å skape en stabil situasjon.

Når det er sagt så ville jeg nok ikke reagert særlig negativt hvis jeg fikk høre at Taliban o.l fikk tilbake med samme mynt, og ideen med å sende flere soldater de gangene vi ble angrepet synes jeg høres ut som et smart tiltak :)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av LongTime

Når det er sagt så ville jeg nok ikke reagert særlig negativt hvis jeg fikk høre at Taliban o.l fikk tilbake med samme mynt, og ideen med å sende flere soldater de gangene vi ble angrepet synes jeg høres ut som et smart tiltak :)
    Det syntes Sovjet også. Gikk ikke veldig bra. Med det sagt mener jeg at økt tilstedeværelse vil kunne gi resultater for RAC-Nord.
    Det finnes ikke dårlig tid, bare dårlige klær.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Du er jo inne på noe der, lær av historien.

Nå er jeg ikke veldig kjent med hvordan situasjonen er i Nord så jeg skal ikke uttale meg om hvordan det ville blitt med fler soldater.

Det jeg derimot tenkte på var en signaleffekt, vi trekker ikke ut men derimot øker nærværet vårt.

Uansett er det bare en hypotetisk tanke da det uansett ikke finns politisk vilje til en slik tanke.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Vi prater PISS - GPP altså (ordet er fritt)
    By intendanten in forum Off-topic - GPP tråder
    Svar: 9344
    Nyeste innlegg: 20-01-17, 21:15
  2. Opprop - merk at du var innom!
    By intendanten in forum Off-topic - GPP tråder
    Svar: 125
    Nyeste innlegg: 25-04-16, 21:55
  3. NYHET: Vi prater HELGEpiss! (Ordet er fritt)
    By Gehenna in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 1126
    Nyeste innlegg: 10-05-09, 11:42
  4. Hva skjer i dag? (Ordet er fritt - ikke-militært)
    By intendanten in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 56
    Nyeste innlegg: 21-11-07, 11:12
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

- litt besøksstatistikk
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier