Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 65 av 65
    Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    884
    Nevnt
    142 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    29
    Hva gjelder oppdraget vårt i Afghanistan har dette blitt diskutert opp og ned i mente flere ganger før. Debatten går stort sett i hva vår oppgave som del av ISAF egentlig er, og min mening er at Norge ikke har fått det inn i hodet sitt enda at vi faktisk ikke er på Balkan lenger, og at det per idag kreves mer av oss enn å bare "look good, be good". Jeg tror vitterlig de fleste oppegående folk vil være enig i at ISAF ikke er en fredsbevarende styrke, men en fredsopprettende styrke (med hele spektrumet av hvilken oppgaver i teig dette innebærer, fra kampoperasjoner til snill-og-grei-operasjoner opp mot lokalbefolkningen) engasjert i en COIN operasjon, og at mens man i Kosovo stod mellom to parter og skulle forhindre disse i å slå hverandre i hjel, samt bedre livsituasjonen til disse to parter gjennom forsoning, støtte og gjenoppbygging er man nå i Afghanistan den ene av disse to parter som prøver å slå hverandre ihjel, hele tiden mens man forsøker å gjøre livssituasjonen bedre for den jevne lokale på bakken. Dette har tilsynelatende ikke sunket inn hos Noen Andrè i det politiske/militære/sivile system enda og derfor blir man å gjemme seg i camp og såvidt tørre å kikke over Hescoen hver gang det lyses ut forhøyet beredskap grunnet trussel om hva det måtte være.
    Slik jeg ser det kalles det ikke snillisme det vi driver med, men naivisme, og mitt overnnevnte sitat står fortsatt i mitt hode ihvertfall. Vi er i ferd med å opparbeide oss et rykte blant våre allierte som den gjengen med 19 år gamle kitfantaster, med B-Pos merke sydd fast i pannen på jegerluen, på kontrakt og rett fra førstegangstjenesten som man ikke kan ringe og be om hjelp dersom noe stort er i eining, fordi vi tør ikke å stille; Spilt Britisk/Amerikansk/Canadisk/Dansk blod er bedre enn Norske tap, og bevares skal man ikke gå på smell slik at styrken må trekkes ut...
    Opp mot Taliban og øvrige fiendtlige elementer i landet holder vi i deres hoder på å opparbeide oss det ryktet som den gjengen wannabe krigere som man simpelthen kun trenger å ringe inn en IED-trussel mot, så er deres freedom of movement garantert.

Jeg kom hjem fra Kosovo med en følelse av å ha gjort noe nyttig i ett år. Jeg kom hjem fra Kabul med spørsmålet om hva det var vi egentlig hadde drevet med i seks måneder, selv om vi hadde lange dager og mye arbeid der. Jeg kom hjem fra MeS som en soldat flau på Norges vegne over mangel på innsatsvilje og handlekraft, selv om vi hadde null kaveater og restriksjoner på bruken av oss opp mot ISAF.
    Jeg har fått medaljene mine (gratis) og jeg har stått i hvil og hvil mens ca. 9000 generaler og oberster har stått og fortalt meg hvilken framragende jobb jeg har gjort i Afghanistan og hvilken god ambassadør for landet Norge jeg har vært. Jeg kjøpte ikke noe av svadaet vel og merke, hverken fra Strøm-Erichsen eller sjef-hvadetskullevære.

Sorry om jeg har tråkket noen på tærne her, men jeg har mine standarder og kolleger jeg ønske å bli sett på høyde med. Noen Andrè har sitt rulleblad og sin karriere han ønsker minst mulig anmerkninger på.
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5
    Slik jeg leser deg her er at det Norske bidraget ikke har noen betydning for ISAF, og hvis det er tilfelle er jo det trist.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    884
    Nevnt
    142 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    29
    Min personlige mening er at vi per nu sitter som vomfyll i et hjørne av landet Afghanistan som riktignok har mye underliggende issues som trengs å bli tatt tak i, men at wave&smile ikke alltid er løsningen på disse problemene. Jeg mener vi sitter i Afghanistan kneblet av bøtteballetten hjemme i Norge i en misjon som blir politisk detaljstyrt, framfor militært styrt under høyre-venstre gitt fra politikerne. Min oppfatning som følge er at høyere sjefer i systemet er redd for å operere på en slik måte at Norske soldater faktisk må bruke våpenene sine mot Afghanistans fiender, og at dette beklageligvis til tider vil generere evakueringsflighter hjem til Ullevål som følge. Slik dagens system er lagt opp blir det oppvask, utnevning av syndebukker og et mannskit av et media i Norge som kaster seg over saken og vil se blod renne fra Forsvaret hver gang ordene Nordmann og "Taliban drept" nevnes i samme setning. Det er klart ingen militær sjef ønsker å ro seg igjennom et "shitstorm" som man gang på gang ser i avisene og på TV hver gang Norske soldater er involvert i en eller annen større incident, for det er karrierene deres for mye verdt. Da er det bedre å gjøre et minimum av det som faktisk må gjøres, generere arbeid som har flotte operasjonsnavn utad mot våre allierte (Operation Naiad Epic Fail, hell yeah; Være ute i to dager midt i en folketom ørken og dele ut ISAF Avisen til jordrottene og ikke se et eneste menneske i nevnte tid) og så ha noen flotte diplays og skryte over kapasiteter i timelange Powerpoint-briefer hver gang Sjef FOHK/HSTY/hvadetskullevære, samt Strøm-Erichsen kommer på besøk for å beskue deres flotte galleonsfigurer iført ørkenuniform og med noen falleferdige og kasserbare MBer stolt stilt opp i bakgrunnen. Imellomtiden driver en håndfull andre nasjoner og gjør ordentlig arbeid slik at vi kan fortsette å dele ut de ISAF Avisen til nevnte gnagere. Og om den telefonen faktisk kommer og noen ber om hjelp er det enten for langt å kjøre, vi får NEI fra Norge eller at vi ikke kan stille fordi avdelingen er non-op fordi fem Multifuel har gått down og disse kan desverre ikke bli reparert før krisen er over. Kara kan jo ikke fryse vetu. <- Her setter jeg vel og merke ting ytterst på spissen.
    Per nå må jeg beklageligvis si at du leser meg helt riktig LongTime, vårt bidrag har i mine øyne ikke noe betydning for ISAF (PRTen ikke inkludert her), men ikke fordi vi suger lut på bakken og er dårlige soldater, men fordi systemet oppad helt til topps har mye forbedringspotensiale. Forøvrig har samtlige PRTer i Nord egne organiske QRFer og FP-avdelinger som er på pletten når det smeller framfor å måtte vente på Tysk CH-53 som kanskje kommer, derfor ser ikke jeg hensikten med denne milliardsluken som er NO-QRF. Det er andre langt bedre ting det går an å bruke oss til enn å la 500 mann gå og sparke grus i Camp Tåkeslott.

Denne posten hadde trolig kostet meg jobben eller gitt meg en stark reaksjon hadde jeg vært i systemet nå, men til tider er det greit å kunne bruke ytringsfriheten sin som enkel sivilist... Forøvrig til alle dere som nå reiser nedover ønsker jeg dere lykke til og håper dere alle kommer hel hjem igjen til vinteren.
    Elite Som En Trensoldat

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Bra innlegg MMB, soldater snakker rett fra levra

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1860
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22
    Støttes. Start kronikker i avisene som vi har diskutert før, MMB. Dette er noe som blir sendt på trykken og du har mye bra på hjertet. Gi gass!
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Støttes! Ikke så mye bedre i PRT heller skjønner du...
    Frosken

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Utrolig bra sagt MMB.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Det er flere som burde høre det du har å si MMB, spesielt et par stykker litt oppe i det politiske og militære system.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Må legge meg til å støtte innlegg til MMB!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1860
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22
    Lite pisspreik på veteraner gitt... Utrolig hehe...
    admin
    Milforum

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hørte akkuratt at Black water er ute å kjører ,skjøt visst 16 sivile tilfeldige forbipasserende .

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    40 innlegg
    PONDUS
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Åhhh, synes vi sprer det ganske bra i alle andre tråder......
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    884
    Nevnt
    142 innlegg
    Sitert
    235 innlegg
    PONDUS
    29
    Så Irak har trukket ut proppen og inndratt løyvet til BW. Særdeles uheldig episode for firmaet og ikke minst for Irak dette, men som jeg leste på et annen forum, hva blir så et mulig utfall av dette? Det står sikkert dusinvis av andre firma klar for å overta denne kontrakten fra Blackwater, og det er nå en god del BW-kontraktører som står arbeidsledig. Et nytt firma får gjeldende jobb og ansetter de samme folka som nå har blitt sparket fra Blackwater; Disse folka vet jo tross alt hva jobben dreier seg om selv om deres gamle arbeidsgiver nå er ferdig i Irak, enten midlertidig eller for godt. Så effektivt sett så skal en ikke se bort ifra at de samme gamle fortsetter i stillingene sine, bare under et nytt banner og ting vil gå sin vante gang. Dette sagt, så har jeg fortstått det slik at Blackwater er eneste firma som opererer egne helikoptere for ildstøtte og casevac, blir muligens litt vanskelig å få denne kapasiteten på plass i Baghdad att...
    Elite Som En Trensoldat

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1860
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Åhhh, synes vi sprer det ganske bra i alle andre tråder......
    Hear hear.... hehe
    admin
    Milforum

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    40 innlegg
    PONDUS
    8
    Sist endret av hvlt; 21-03-16 kl 12:40

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Det du referer til her MMB, minner meg om da jeg leste om garvede etterettningspersonell i fra det 3 riket under den annen verdenskrigs slutt ,som ble ansatt av seierherrene -de allierte og som bare trengte å skifte dress og fortsatt være like store Nazister ,selv om dem ikke trengte å kominere disse to idilogiene i den daglige tjeneste.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    40 innlegg
    PONDUS
    8
    Kom over denne:

a short tribute to the un peacekeepers who died in a bombing in lebanon on june 24

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OJMFwQ2xlmI[/youtube]

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Paastandene om skyting av sivile etc har ingenting med utkastingen av nevte PSC fra Irak og gjore. Her er det helt andre ting som ligger bak. Like latterlig og lese om dette her paa forumet som i klassekampen & VG.

Dette dreier seg om deler av oppdraget til en haandfull PMC/PSC's som ligger utenfor det tradisjonelle operasjonsomraadet til denne typen forettnigsvirksomhet. Simplifisert forklart dreier dette seg om den Shia dominerte regjeringens missnoye med at noen PMC/PSC's har vaert serdeles suksessfulle i og bevapne, trene og opere sammen med Sunni tribes som er villig til og snu ryggen til AQ og bekjempe disse med middler som det er U-passende for regulaere avdelinger og vaere bekjent av. Sistnevte type krigforing faar ofte avspinn som kan vaere vannskelig og kontrolere. I dette tilfelle har det sammenheng med Sunni-Shia konflikten.
    Den Shia dominerte regjeringen har her hvist sin missnoye mot deler av den paagaande COIN ops i Sunni triangelet som sender en melding til et mindere offentelig kjent system innenfor krigen i Irak. Det er spesielt to hendelser som ligger noe tid tilbake som har vaert "trigger" for den kjente utkastelsen. Skyting/misshandlig/tortur etc av sivile bryr ikke den sittende regjeringen seg noe saerlig om. Kjellerene til Innenriksministeriet burde vaere en klar indikator paa dette.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Fikk med meg en forsker fra NUPI som mente dagens storoffensiv i sør fra ISAF styrkene ville skape mer problemer enn å nærme seg en løsning på taliban problemet.

Dette var begrunnet med store sivile tap som igjen ville føre til en oppslutning rundt "opprørerne", de så på mange måter ISAF som en innvasjonshær på linje med gamle sovjet.

Han etterlyste at man rykket inn i landsbyer og områder for å bli, ikke bare trekke seg ut etter et stort anslag.

Dette høres jo igrunnen mye ut som hvordan UNIFIL opererte, ville dette vært en model man kunne brukt i Afghanistan?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    12
    Liker (mottatt)
    17
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    33 innlegg
    PONDUS
    8
    Kan ikke la det gå et HELT år mellom hver gang noen tar ansvar i denne...
    Uansett; oppfordrer alle til å sjekke jødebaggen e.l, gjorde det i dag, og fant en cd som har vært savnet en stund.Hurra.
    Turbo bullshit...No real power.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    40 innlegg
    PONDUS
    8
    Du kunne jo latt denne hvile i to dager til, så det hadde blitt et helt år....hehe

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2012
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Tjenestegjorde i XXI og XXII som sjåfør i trentroppen, på DownTown. Det som beskrives her har jeg IKKE opplevd eller har det aller minste minne av. Finner dette lite sansynlig.......

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1860
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    22

Sv: Ordet fritt - generell pisspreik - veteraner

Denne bumpes også opp igjen slik at den får dagens lys her i Veteran-hjørnet!
    admin
    Milforum

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    633
    Liker (mottatt)
    1538
    Nevnt
    245 innlegg
    Sitert
    718 innlegg
    PONDUS
    50

Sv: Ordet fritt - generell pisspreik - Veteraner

Jeg er usikker på om denne har blitt postet før på Milforum, men jeg syntes den var interessant: Vietnam, Iraq & Afghanistan: Different or the Same?.

Forfatteren, Bing West, er en kjent militærhistoriker og har også vært på høyt nivå i det amerikanske forsvarsdepartementet (assisterende forsvarsminister for internasjonale sikkerhetsspørsmål under Reagan). Han tjenestegjorde selv i US Marines i Vietnamkrigen og har hatt over 30 opphold hos amerikanske styrker både i Irak og Afghanistan.

I artikkelen sammenligner han erfaringen fra Vietnam 1965-1972 med Irak og Afghanistan 2001-2014 og finner en del likheter og en del store forskjeller. Når det gjelder selve soldatlivet (NB for amerikanske soldater) fant han en del vesentlige forskjeller mellom Vietnam og Afghanistan/Irak. Det er særlig to jeg syntes var svært interessante, og ligner sikkert på norske erfaringer (dvs. Norge hadde ikke krigserfaringer 1965-1972):

I Vietnam var soldatene isolert fra det som skjedde hjemme. Kontakt med familien og venner skjedde via forholdsvis sporadiske brev. Dette skapte en psykologisk og følelsesmessig barriere slik at soldatene var helt og fullt i Vietnam mentalt. I Afghanistan og Irak hadde man straks man kom tilbake til basen fra en operasjon kontakt med hjemmet med mobiltelefon, epost og Skype, slik at soldatene på mange måter levde i to verdener samtidig. De kunne bekymre seg mer over f.eks. barnas karakterer på skolen, problemer ektefelle hadde etc.

Toleransen for egne soldaters død var mye større i Vietnam enn i Irak/Afghanistan. De amerikanske tapene i Vietnam var omtrent 10 ganger så store som i Irak og Afghanistan til sammen, 58.000 drepte mot ca. 6.000. I Vietnam var det i en kampavdeling som et geværkompani regnet som normalt at noen døde ganske jevnlig, uten at man fikk anledning til å reagere så veldig over det. Hver avdeling tilbragte vanligvis mange år i Vietnam, den enkelte soldat var der i 12 måneder. Det vil si at etter et par år i felt for avdelingen var det svært få som hadde tjenestegjort sammen tidligere, de fleste kom inn i avdelingen mer eller mindre enkeltvis som tapserstatning etter at avdelingen hadde hatt drepte og sårede eller for å erstatte soldater som hadde tjenestegjort ut sin 365 dagers periode. Soldater falt eller ble såret og likene eller de sårede ble evakuert uten spesiell seremoni, de falne og sårede ble erstattet av nye soldater i avdelingen og operasjonene fortsatte samme eller neste dag uten at man fikk tid og anledning til å reflektere over det. I Irak og Afghanistan ble hele avdelinger rullert inn og ut til gjennomsnittlig 7 måneders tjeneste, avdelinger som hadde blitt samøvd og følelsesmessig bundet sammen over lang tid hjemme. Når noen ble drept var det et større psykologisk slag som også ble markert med større seremonier i avdelingen, ved utfyvning av kister etc.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    249
    Liker (mottatt)
    184
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Sv: Ordet fritt - generell pisspreik - Veteraner

Vet ikke helt om dette blir riktig tråd å poste denne i, men det kan vel moderator evt fikse på, en god artikkel er det uansett:
    http://www.nrk.no/norge/xl/skjebnena...non-1.12844439

"En dramatisk natt i 1980 knyttet fire unge soldater sammen for alltid. Men når de fire skal møtes, må det skje bak murene."

Hendelsen kjenner de gamle traverene på forumet godt til, men jeg personlig ante ikke at Gjermund Hagesæther var involvert, selv om jeg visste at han har bakgrunn fra forsvaret.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. NYHET: Vi prater HELGEpiss! (Ordet er fritt)
    By Gehenna in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 1126
    Nyeste innlegg: 10-05-09, 11:42
  2. Hva skjer i dag? (Ordet er fritt - ikke-militært)
    By admin in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 56
    Nyeste innlegg: 21-11-07, 11:12
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier