Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 99
    Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    8

Opprop FN-veteraner

Hei, tenkte vi kunne ta et lite opprop over FN-veteraner her inne. Vi er jo en utdøende rase og nå etter at "flåttan" har seilt hjem igjen så er det vel bare noen få offiserer ute i blå berret.

Norbatt XXIII og XXXII (UNIFIL)

Norlog II og III (UNPROFOR)

" All stations, all stations this is milforum OPS, radio check over"
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0
    Er det ikke bedre at vi tar det på norvetnet.no ?

Jeg er usikker på hvor smart det er å stå frem på et nett-forum som alle kan lese, særlig siden enkelte grupper har skuddpremie på FN-veteraner.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Det får jo bli opp til den enkelte om de vil stå fram eller ikke, samt hvor mye de vil dele med andre.

Skjønner ikke at det er noe værre å skrive det her enn på nordvetnet, men men.

Så det holder f.eks å si : to kontingenter i Libanon og en i Bosnia.. Trenger ikke være mer detaljert enn det, for de som ikke vil.

Det ligger jo ting på private hjemmesider, norvetnet, facebook og div andre nett samfunn.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Du har rett, Isak, vi burde være stolte av innsatsen vår. Så vi får klappe oss selv på skulderne og kjøpe noen flere medaljer og salater, som vi må betale selv.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Hehe er jo ingen andre som klapper så da får vi gjøre det selv ;-)

Hva er det dem sa i gamle dager "Sjølskryt skal man høre på, for det kommer fra hjertet"

hehe

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Libanon, i førhistorisk tid. Har forøvrig ikke måttet betale for utmerkelser jeg har mottatt c",)
    Wings of Steel

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    41
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    PONDUS
    9
    Unifil kontigent 19 Mek.tr.
    Måtte kjøpe Nobel-medaljen sjøl. Fikk intops-medaljen derimot..
    Hepp!
    The older i get, the better i was..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Har vært borte fra nettet en stund, men her er iallefall mine data:

UNOSOM I, II og UNIFIL 34, 35, 36.

Forøvrig er jeg på vei til ISAF...

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1809
    Liker (mottatt)
    529
    Nevnt
    156 innlegg
    Sitert
    441 innlegg
    PONDUS
    22

Re: Opprop FN-veteraner

Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Hei, tenkte vi kunne ta et lite opprop over FN-veteraner her inne. Vi er jo en utdøende rase og nå etter at "flåttan" har seilt hjem igjen så er det vel bare noen få offiserer ute i blå berret.

" All stations, all stations this is milforum OPS, radio check over"

Bra tiltak, isak!
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Var på båt i "nye" UNIFIL.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Bra tiltak, isak!
    Greit, jeg liker det ikke, men med admins aksept :

UNIFIL, Norbatt XXII, Libanon
    UNOSOM II, Norcoy III, Somalia
    og jeg tar med IFOR Bosnia da det var meget spesielt å skifte fra blå beret til grønn under en misjon.
    pluss jeg har noen år i en FN-beredskapstropp, som jeg dessverre aldri opplevde å komme på tur med.

Som mann har jeg lært at du kan si to positive ting og en negativ ting om saker og personer. Jeg starter med den negative. Ikke engang Hitler krevde inn penger for medaljene han delte ut, men det gjorde føkkings FO. Jeg var i Libanon før 1988 og hadde krav på Fredsprismedaljen, men bare hvis jeg punga ut 750 kr for den. Samma med IntOps-medaljen noen år senere. Og hvor i hule går pengene ? Det koster neppe mer enn 20 kr å produsere en slik medalje, jeg har drevet så mange år med idrett at det vet jeg. Tipper overskuddet finansierte noen julebord på Onsrud.

Og samma med kompani-bildet. Eneste gang jeg fikk gratis kompani-bilde var etter rekruttskolen, i Libanon og Somalia måtte vi betale $ 100 for den, i Bosnia ble det ikke tatt noe bildet. Samma med Kontigent-minnebok, du får ingenting gratis. Skulle tro det var onkel Skrue som var forsvarssjef.

Og en ting med Libanon, under forkurset på Sør-Gardermoen var vi helter, når vi kom hjem var vi spedalske. Dette kan vi takke Israels-venner for. Alle som har opplevd GSS og IDF får et mer nyansert syn på sakene i Midt-Østen i alminnelighet og Israel i særdeleshet. Og det var spesielt en pro-Israel general i FO som ikke likte dette, jeg skal ikke si navnet hans men de fleste her vet det sikkert. Men uansett, du kommer hjem fra et krigsområde, trøtt og sliten, lander, blir busset til leiren, dem tar fra deg uniformen og sparker deg ut porten samme dagen. Velkommen hjem.

Men la meg putte inn noe positivt også da. Heldigvis har dem som reiser ut idag en annen ROE og SOP enn vi i blå beret hadde. Det er greit nok at en FN-soldat ikke har lov å skyte tilbake annet enn i selvforsvar. Og jeg har hatt nytte av hjernevasken jeg fikk på Sør-Gardermoen om at vi skal tåle ydmykelser og ikke hevne. Men når soldaten som skøyt tibake under anslaget mot en norsk kolonne på K4 i Mog og berget mange norske liv, blir sendt hjem i vanære, og strøket fra kompani-bilde, da må det være lov å heve et øyenbryn. Over 100 norske UNIFIL-veteraner har tatt selvmord etter hjemkomst til Norge, de fleste ble repatriert for filleting, utstøtt av flokken og sendt hjem i skam. En skam som egentlig burde ligge litt høyere opp.

Men FN systemet har nå blitt innhentet av en ny tid. Etter at dem muslimske landa infiltrerte FN hadde ikke USA noe annet valg enn å gå alene, og vi har ikke annet valg enn å følge etter, selvom det for en liten nasjonalstat ville vært mest ideelt med et overnasjonalt organ som FN bak roret. Jeg husker da TMBN deployerte. Vi FN-veteraner var en tvilsom sammenrasket gjeng horekunder med skikkelig lav moral, mens TMBN var samkjørte unge mennesker med sterk avdelingsånd. Så vi tapere måtte byttes ut med en gjeng 19 åringer som først hadde blitt massakrert på en øvelse mot gubbene i HV-04, og igjen blitt massakrert på en NATO-øvelse i Belgia, så dem var heldige som fikk lov å stå portvakt ved HQ i Zetra. Hurra for Norge.

Men maten var jo bra. En ting som faktiskt er flott med IntOps er at maten er bra. Maten vi fikk var sunn, smakte godt og var tilberedt av fagfolk. Håper ikke at jeg på noen måte har brutt taushetsplikten, som sier at vi ikke har lov til å sette egen eller andres avdelinger i et dårlig lys. Jeg er fullt klar over at forsvaret bare skal forsvare demokratiet og ytringsfriheten, IKKE praktisere den. Til slutt vil jeg bare takke for at jeg fikk privilegiet å bære en blue helmet. Dette var egentlig ikke en jobb for soldater, men det var bare soldater som kunne utføre den. Det krever litt selvdisiplin å observere så mye ondskap og overgrep uten å gripe aktivt inn. Og til dere terrorister som tror dere får $ 10 000 av Bin Laden for å knerte en av oss, kom igjen, men ikke forvent å møte en sliten gjennomsnitts veteran, dere må jobbe for pengene hvis dere skal ta meg.

MVH den store Adlertag, hvemjegnåer

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag

Og samma med kompani-bildet. Eneste gang jeg fikk gratis kompani-bilde var etter rekruttskolen, i Libanon og Somalia måtte vi betale $ 100 for den, i Bosnia ble det ikke tatt noe bildet. Samma med Kontigent-minnebok, du får ingenting gratis. Skulle tro det var onkel Skrue som var forsvarssjef.
    Jeg har kompani bilde fra Norlog II og IFOR 1 i Bosnia. Det fra norlog II fikk via fotograf på Jessheim og IFOR bildene ble tatt av PIO, mens kopiene ble ordnet via en fotograf i Harstad. Husker ikke hvor mye de kostet men var vel rundt 200,-. Enig med Adler at det burde vært gratis.

Jeg har heller ikke betalt for noen medaljer.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

IFOR bildene ble tatt av PIO, mens kopiene ble ordnet via en fotograf i Harstad. Husker ikke hvor mye de kostet men var vel rundt 200,-. Enig med Adler at det burde vært gratis.
    PIO tok ikke kompanibilde. Han rasket sammen en tropp, stillte dem opp ute på plassen og knipset. Et kompanibilde er noe annet og mer høytidelig. Men vi lever i moderne tider, vi må se fremover og drite i fortida.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    IFOR bildene ble tatt av PIO, mens kopiene ble ordnet via en fotograf i Harstad. Husker ikke hvor mye de kostet men var vel rundt 200,-. Enig med Adler at det burde vært gratis.
    PIO tok ikke kompanibilde. Han rasket sammen en tropp, stillte dem opp ute på plassen og knipset. Et kompanibilde er noe annet og mer høytidelig. Men vi lever i moderne tider, vi må se fremover og drite i fortida.
    Neida, jeg har et ekte kompani bilde, Alf tok bilde av en og en og en fikk laget kompani bildet hos en fotograf i Harstad. Samme mal som de andre. Enkelt bilder av alle, med navn under. KP sjef på toppen, han fikk til om med et par voff voffer fra V&S også. Så det er faktisk finere enn de "offisielle". Dette er ikke et gruppebildet.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    41
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    PONDUS
    9
    Kanskje vi kan ta alt "dødpratet" i en anne tråd slik at oppropet blir mest mulig oversiktlig og ryddig?

Hoit!

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Greit, jeg var vel i feil kompani.

Når du snakker om voff voff, på kompanibildet fra Norcoy III i Somalia, er "Espen" med på bildet, og han var en tam mungo som kokkene hadde som maskot. Det var storsinnet av ledelsen å tillate det, for "Espen" var tross alt en del av den norske kontigenten. Bare synd at en annen mg-skytter fra vakt-eskorte ble utelatt, fordi han reddet liv ved K4 da Haideeds menn forsøkte seg på et anslag.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1809
    Liker (mottatt)
    529
    Nevnt
    156 innlegg
    Sitert
    441 innlegg
    PONDUS
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm
    Kanskje vi kan ta alt "dødpratet" i en anne tråd slik at oppropet blir mest mulig oversiktlig og ryddig?

Hoit!
    Bruk dette intops forumet og skap nye tråder om aktuelle temaer som Adlertag kommer inn på. De fortjener dagens lys dog i egen tråd.
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    hei,dette var en god ide,kanskje treffer man kjentfolk!! mine data:unifil kont24og31 norlogbatt 1og2(unprofor) sfor 4og5.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Internasjonale operasjoner

Norbatt XXI og XXV

Norbatt XXI var dritt med selvmord og narkotika i troppen. Lefselars skulle vært jevnet med jorden.
    Norbatt XXV var topp

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    18
    Må vel rekke opp hånda jeg og da ...

en tur der med ekstratur - så Balkan en stund, så ned igjen der en tur igjen for å stenge sjappa og så til suksesskrigen lenger øst.

juhu.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Det ble 20 mnd i Libanon, tidlig på åttitallet.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    41
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    PONDUS
    9
    Mek-tr kontigent XIX Norbatt

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Unifil Norbatt XXVIII Kp B
    "So long ago..."
    Get off ! This is a UN freqvens !!!

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Unifil Norbatt kont 39 Tr1 KpB, kont40, Hq Kp B

Hilser til alle gamle kjente fra "those days"
    TUERE!!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    6
    Geværmann UNIFIL, 15-16 Tr.1 KP B.
    Geværmann UNIFIL FMR, 18-19.
    Medic NORAMBUNIT-Daruvar, Croatia, 1992.
    Geværmann UNOSOM I - II, 1992-93.
    Geværmann UNPROFOR-IFOR, 1995-96.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    UNIFIL XXXIII Geværmann tr2, KPA
    UNIFIL XXXVII Geværmann CMR, KPA

GJ

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Kont 34/35, 4-8 dog "we own the night" hehe
    Bite'em all, let Allah sort'em out

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Da lagde jeg en ny tråd for de som ikke har hatt blå berret men likevel er veteraner:

http://www.milforum.net/forum/viewtopic ... 255#123255

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    571
    Liker (mottatt)
    1455
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    692 innlegg
    PONDUS
    49
    NORBATT I/UNIFIL 1978, troppsass i 1. TR/KP 3.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Norbatt XXIX PI tropp, man føler seg nesten litt underlegen når man ser alle kontigentene enkelte har :)

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    51
    Liker (mottatt)
    175
    Nevnt
    15 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    11
    Unifil Marobs.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    NORBATT 33 og 34
    Hilsen Mesteren

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor
    Unifil Marobs.
    Marobs? hva er det?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    71 innlegg
    Sitert
    433 innlegg
    PONDUS
    18
    Rene Blegen - velferdsoffiser Norbatt !

Harald Heide Steen klassiker

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zZsPIAijYfk[/youtube]
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Blåtur :-)

Norbatt XXXIII. Gev.mann.
    Fryser ikke... blir bare blå...

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Norbatt XX PI tropp. Før den tid hadde jeg en 2 årig kontrakt med FN beredskapsstyrkene omkring midten av 70 tallet som jeg imidlertid ikke fornyet. I så fall kunne jeg hatt en mulighet til å fått tjeneste i Libanon allerede fra kontingent 1 av,men det ble altså bare med den ene.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Fantastisk klipp! Aldri sett. Homsøyfort... konge...
    Hehe født for seint du? Dette er jo en klassiker på lik linje med tre busserullus, "Har vært i Libanon" og Banana Airlines "på leave i Tel-Aviv"

Noen som har de to sistnevnte og kan legge de ut?

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Rettelse , Norbatt X

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    41
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    PONDUS
    9
    Dette er jo en klassiker på lik linje med tre busserullus, "Har vært i Libanon" og Banana Airlines "på leave i Tel-Aviv"

Tror jeg har.. skal få uppet det når jeg engang kommer meg fra jobb i morgen...

Menig
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Fantastisk klipp! Aldri sett. Homsøyfort... konge...
    Hehe født for seint du? Dette er jo en klassiker på lik linje med tre busserullus, "Har vært i Libanon" og Banana Airlines "på leave i Tel-Aviv"

Finnes på en kassett som ble utgitt i 1988. Kassetten hadde kun Libanon-relatert innhold.
    (jeg mener at det var veteranforbundet som ga ut kassetten ??

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Opprop Nato veteraner
    By isak in forum Veteranhjørnet
    Svar: 98
    Nyeste innlegg: 12-11-16, 21:34
  2. Opprop, Støtt Våre Veteraner!
    By Han Solo in forum Veteranhjørnet
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 22-10-08, 14:03
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier