Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Liker Liker:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 208

Tråd: Facebook.com og sosiale medier

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    En slik side burde vært sperret, nedlagt og sprengt umiddelbart. - har selv vært innom der, har lest igjennom den såkalte "brukeravtalen" og det er ikke mye til avtale. I all korthet så sier facebook ledelsen, at de kan gjøre HVA de vil, NÅR de vil, med de tingene som blir lagt ut.. - Ergo, du kan risikere å se deg sjøl på en propagandaplakat iført m98 og ag3 kanskje litt redigert med ag3 retta mot sivile, med et DIGERT norsk flagg i bakgrunnen.. Dette er selvsagt satt på spissen, men det er faktisk noe som kan skje, uten at hverken du, eller noen andre kan gjøre noe med det..

Sikkert et flott nettverk for å sosialisere på. Men tenk på hva som blir lagt ut av navn, email, bilder. Dette er sagt før.. - så jeg skjønner ikke hvorfor noen skal diskutere på at; "jamen, jeg la jo bare ut noen bilder"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Low persec

Dette kan godt være en vandrare, fra Sverige men jeg referer til saken som jeg fikk høre den :

En kar som tjenestegjorde på Balkan, fikk under leave hjemme i Tønsberg en case - en fremmed fyr kommer bort og viser bilde av søstra til vår mann. Fremmedkaren sier "Vi vet du er på Balkan, du har (den og den tjenestestillingen)."

Fyren blir perplex og får ikke svart skikkelig, før Fi fortsetter "Vi vil du skal gjøre ting for oss, du vil bli kontaktet i AO." og deretter forlater vår lamslåtte mann.

-Sett deg inn i historien, se for deg egne familiemedlemmer brukt som pressmiddel mot deg og din arbeidsplass og for H.vette - TTT også på såpass "uskyldige" steder som Farsebook.

Jeg skriver dette er en mulig vandrare, fordi jeg fikk høre den tre år etter første gang, men i svensk tonefall. Så da så.

Av denne grunn ville jeg latt være å reklamere om jeg skulle ut, tentativt at jeg er ute.

Andre velger drite i egen eller andres sikkerhet - jeg gjør det ikke.
    Beyond is where I learn

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    0
    Alt dette Facebook hysteriet som foregår for tiden så er det et viktig moment å tenke over. Det er ikke bare Facebook som kan benyttes som kilde for innhenting av etterretningsinformasjon. Er man uforsiktig er selv dette forumet en glimrende kilde for innsamling.
    Det er en smal sak for en som vil å få hanket ned alle postinger på et forum selv uten å være medlem om han har de rette kunnskapene. Det er en umulig oppgave for en moderator å holde 100% overvåking 24-7 for å fjerne sensitiv informasjon. Her er hver mann/kvinne ansvarlig for å tenke seg om før man poster.
    Samme gjelder jo for alle andre typer forum, blogger, diskusjonssider, hjemmesider etc.
    Faren med den noe ensidige fokuseringen på Facebook er at mange faller i den tro at alt annet de driver med er ok. For det er jo Facebook som er den skumle.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Føler vi har og gjør oppmerksom på det du påpeker der titt og ofte. Små biter av ugradert informasjon kan bli gradert. 100% trygghet når vi aldri men tør våge påstanden at vi har bedre kontroll her enn på andre militære diskusjonsforas. Uansett - her må alle gode krefter jobbe sammen for å eventuelt få bort gråsone informasjon.

Faren med Facebook er identifisering av personell. På Milforum skal det godt gjøres ved første øyekast.
    admin

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    0
    Enig med den svakheten ved Facebook, men det er jo bare en forsvinnende liten del av hva noen kan være interessert i å samle. Men som du sier, vi får alle prøve å holde øynene åpne for ting som kan være beskyttelsesverdig informasjon.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Og de tre årene Milforum har eksistert, har dette etter eget skjønn fungert meget godt.
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    hmm jeg kom over en på facebook som var grenader, trykket man på det kom det opp en lang liste med andre som har oppført det som jobb.
    tazte priv?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Tenker dette kommer under samme paraply: http://www.mil.no/haren/start/article.j ... eID=142070

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Støtter meg til admin og oppfordrer alle om å tenke på hva de legger ut.
    Det finnes for eksempel en gruppe for noen som skal søke spes.jeger opptak til sommeren. Legger ikke noen link til den da det kun vil kunne gjøre tingene værre.
    Navn på personell som inngår i FSK/HJK er gradert Konfidensielt iht Sikkerhetsloven. Å legge ut navn og bilde av seg selv på forhånd av et opptak vil i seg selv kunne være ekskluderende for opptak.

Selv om ting virker uskyldig akkurat nå, vil all denne informasjonen bli liggende til evig tid på nettet (er det først lagt ut så er det tilgjengelig selv om du "sletter" det). Personer eller organisasjoner kan samle opp informasjon over tid og kartlegge enkeltpersoner eller hele avdelinger med relativ letthet.

Guest
    Jeg meldte meg aldri på jeg.....telefon fungerer det også, selv om det kanskje ikke er så hi-tech.....;-)

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sant, å selge seg selv på denne måten er skummelt. Og det hjelper ikke å slette. Men jeg kommer i alle fall på ett grep man kan gjøre, det er å skrive over all informasjonen man har lagt ut, og la det ligge ute en stund. Erstatt alt du har skrevet om deg selv og bilder med fjas og tull, så vil dette bli skrevet over selv på backuptapene, så har man en marginalt bedre sikkerhet på at det ikke blir misbrukt, enn om man bare lar profilen der man har registrert seg være.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Facebook er et verktøy. Det er ikke verktøyet men brukeren som kan skape problemer. Facebook er ju det første verktøyet som i praksis har realisert den mullighet som internett skaper for at holde kontakt med perifere bekjente fra ulike tidligere arener. Det er en klart lavere terskel å sende en melding på facebook til en som man gikk på skolen med 20 år tilbake i tid enn å ta en telefon. Selv er jeg en passiv bruker av facebook og har så å si ingen nytte av dette verktøy (akkurat som jeg ikke har nytta av ting som samler støv i en eller annen skuff hjemme). Facebook er et nytt verktøy og mye av det vi ser av mindre godt genomtenkt bruk er vel noe som kommer at forsvinne etter en stund. Ta bara profilbilder, der er det mange som bruker "morro" bilder. Kanskje mindre lurt vis en arbeidgiver sjekker facebook profilen din innen en ansettelse. Til syvende og sist er det du selv som har kontroll, velger du at dritte på draget i full offentlighet så må du akseptere konsekvensene, om det er på facebook eller på det lokale torget.
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Forsvarets skandalebilder på Facebook

Enkle søk i grupper på Facebook viser at vernepliktige soldater legger ut bilder som Forsvaret helst skulle sett at aldri ble tatt.
    Så skjedde det ja... En del idiota skulle aldri fått utlevert digitalkamera å internett tilgang!!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152834
    BOHICA

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/21/506775.html

Facebook truer rikets sikkerhet

Nasjonal sikkerhetsmyndighet er redd informasjonen på Facebook kan misbrukes av terrororganisasjoner, kriminelle og hackere.

I en kronikk i Aftenposten beskriver Roar Thon i NSM Facebook som en mulig trussel mot rikets sikkerhet.

- Sosiale nettverk som dette øker risikoen for at forretningshemmeligheter eller sikkerhetsgradert informasjon blir offentliggjort, fordi brukerne ikke er bevisst på verdien av det de legger ut. Det er skremmende å se hva folk allerede har publisert, sier Thon, som er seniorkonsulent i avdeling for sikkerhetskultur i NSM, til Aftenposten.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    mye paranoia her,tror att vis man er bevisst på hva man legger ut av informasjon kan det ikke skade så mye.Og man kan jo velge å ikke ta imot venner/arbeids koleger som har sensitiv informasjon eller lenker til deg selv og hva du gjør.Har selv facebook og synes det er en bra måte og finne gamle kjente.
    Plus ultra

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0
    Har jobbet med mange av disse "paranoide" folka. Er en grunn til at de er det ;)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Som nevnt tidligere, mye ugradert informasjon kan bli gradert informasjon, i tilegg til dette er det ikke kun militære som bør tenke seg om to ganger når de legger ut informasjon.

Dette gjelder topp ledere til Ola som skal ha sin første sommer jobb, dessverre får han ikke denne ta han lå ut de kule bilde av seg selv på god fylla. I tilegg kan ALT du legger ut på facebook brukes av nettopp FACEBOOK til hva de skulle ønske å bruke det til. Det betyr at bildene "dine" ikke lengre er dine bilder. De er Facebooks.

Det finnes mange andre sikkre kanaler man kan bruke om man virkelig savner disse vennene man ikke har sett på lenge.

Ha en god helg!
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Menig
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Staybehind
    I tilegg kan ALT du legger ut på facebook brukes av nettopp FACEBOOK til hva de skulle ønske å bruke det til. Det betyr at bildene "dine" ikke lengre er dine bilder. De er Facebooks.
    Det er feil. Det er sant at Facebook kan bruke bildene (eller annet som er lastet opp), men man gir ikke fra seg copyrighten. Dersom man fjerner bildene fra Facebook tar man også ifra Facebook retten å bruke bildene.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38
    Har skilt ut innlegg om våpen vs. kriminalitet og lagt disse i en ny tråd. Videre diskusjon om dette tas her: http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=6459
    Denne tråd går sin gang om bruk av Facebook.
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Og for all del, ikke legg ut bilder hvor du har det gøy på jobb. "Det gir helt feil inntrykk av hva man gjør på jobben". Helvetes dritt Statoil som ikke tenker på anna enn sitt eget rykte!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ikke bare vondt om denne ansiktsbooooken
    "Leter etter innbruddstyv på Facebook"
    http://www.abcnyheter.no/node/49902
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0

facebook i andre etater

er kanskje litt feil, men dog her den største facebook tråden er.

Ser ut til at andre etater begynner å slite med facebook problematikken de også
    http://www.politiforum.no/id/2245
    Galinn

kunnskap er makt

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Bra link. Fortsatt mange som kan tenke seg om litt ref egen profil - det være seg vs tjeneste i Forsvaret eller Politiet.
    admin

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Ikke bare vondt om denne ansiktsbooooken
    "Leter etter innbruddstyv på Facebook"

http://www.abcnyheter.no/node/49902
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 046420.ece

Nederst på den nyheten er det litt om facebook
    - "Ok guys, can't we just nuke'em?"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Minner om link i denne tråden hva gjelder eierskapet til Facebook:

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?p=140146
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    "Advarsel: Facebook.com"
    Litt morro å se at "del på facebook" står rett over denne advarselen. Som en hurtiglink.

If you cant beat them, join them :)
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Hele poenget er hvordan man bruker Facebook iforhold til f.eks. tjeneste i HV, Forsvaret m.m.
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6
    Syns det er bra at folk oppfordrer på å bli mer varsom når det gjelder facebook, selv har jeg facebook konto, og jeg skal gjennomføre min førstegangstjeneste i Panserbataljonen i januar, (ca 11 dager til tror jeg.)

Kommer selvfølgelig til å legge ut et bilde eller to av meg selv i full utrustning, tror ikke det truer rikets sikkerhet, men derimot hvis jeg f.eks blir satt opp på en Stormpanservogn/Stridsvogn eller noe lignende så ville jeg være ytterst varsom over hvilke bilder jeg la ut (som f.eks inne i vognen osv..) ..

et bra forum dette her!
    Mors desuper veniens!

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Utrolig lite gjennomtenkt å legge ut slikt på fjesboka med åpen profil. http://www.facebook.com/album.php?aid=9 ... =822510181

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av gigolo82
    Utrolig lite gjennomtenkt å legge ut slikt på fjesboka med åpen profil. http://www.facebook.com/album.php?aid=9 ... =822510181
    Arg....!!!!
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Spesielt bilde 25 er jo helt på trynet..
    http://www.facebook.com/photo.php?pid=2 ... =822510181
    Peking med våpen med magasin i. Uansett om det er et tomt magasin så er det ikke bra.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Nevner dette eksempel for FSA til uka, når de kommer på besøk ;-)
    Beyond is where I learn

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Kan opplysse at visse avdelinger innad i forsvaret har stående ORDRE om å ikke benytte/være på facebok.
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6

Leo filter.

Genialt. Veit ikke hvor mange regelbrudd jeg klarer å telle her (lang kveld). Har aldri vært på Ulsnes men noe sier meg at det ikke er verdt å dra dit. Må være noe med lufta. Som de som bruker faceboook kjenner til må man godkjenne bruk av navn på bilder. Da det er opptil flere som er avbildet (tydelig ansikt) og har godtatt dette forbauser meg.

Stå på kara. Blir nok ikke like populært etter en liten felles e-post i morra.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Anbefales ikke for personer med svakt hjerte å søke på ord som kan forbindes med forsvaret på facebook. Jeg gjorde det en gang og fikk så vondt i sjelen at jeg aldri har turt å gjøre det igjen..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Nye muligheter for økt privatliv på Facebook. Anbefales å sjekke ut "privacy".
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Nye muligheter for økt privatliv på Facebook. Anbefales å sjekke ut "privacy".
    Og nye muligheter til å snuble opp i privatlivet til folk. Etter nye instillingar på privacy har det også opna seg nye sikkerhetshol.
    Dei siste dagane har diverse folk klart å utnytte dei nye innstillingar til å få tilgang der dei ikkje skal ha.

Ein god generell regel når der er ein update til eit data program eller nettside, er å ikkje bruke for mykje av dei nye funksjonane tidleg. Vent heller å sjå om andre får problem først....

Enkelte klarer aldri å værne om privatlivet sitt. Så klart var det bilde frå Paris Hilton sitt bilde album på facebook som først vart "hacka" seg inn på.

(Trudde forøvrig aldri at eg skulle kome til å nevne Paris Hilton i ein relevant samanheng på dette forumet....)
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    0
    Like etter innrykket mitt var vi i møte med sikkerhetsoffiseren der han advarte mot Facebook, og han hadde funnet (sikkert fjernet nå) en gruppe fra TMBN som lagt seg ut i full åpenhet, ikke heldig.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Finnes mange slike grupper, særlig med TMBN. Nåværende offiserer er avbildet og navngitt. Har selv tipset diverse personer/avdelinger om slike grupper. Oppfordrer dere til å sende link til denne tråden til avdelinger/folk dere finner som bør vurdere grupper/bilder/identifisering. Finnes mange skrekkeksempler der ute. Bruk Facebook men bruk huet.
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    1400 norske politifolk har lagt ut personlige opplysninger om seg selv og sine kontakter på nettsamfunnet Facebook.

Nå advarer Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) mot dette, skriver Dagsavisen.

http://www.nrk.no/nyheter/1.5272027

Anbefaler forøvrig denne presentasjonen fra NSM: http://www.nsm.stat.no/upload/Konferans ... risiko.pdf
    admin

Side 2 av 6 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Militærfaglig i sosiale media og blogger
    By Rittmester in forum Mannskapsmessa
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 04-07-16, 09:46
  2. Noen som kan hjelpe meg med opptakskrav? Realfag VS sosiale fag
    By HanDer in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 21-01-14, 21:18
  3. Hovedsak i Journalisten; Diesen kritisere norske medier
    By Kunstner in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 4