Støtt Milforum på Vipps #587 879

Fokus: Russland - Politikk og strategi

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gnist
    OR-6 Oversersjant
    Veteran
    • 2005
    • 6163

    #91
    http://www.upi.com/NewsTrack/Top_News/2 ... pute/6083/

    "Bomber flights in international airspace are planned at least six months ahead, and we inform all countries concerned about them in advance," he said.

    Kommentér

    • Gnist
      OR-6 Oversersjant
      Veteran
      • 2005
      • 6163

      #92
      På bakgrunn av sitatene som er gjengitt i artikkelen lurer jeg på om bruk av ordet "beskylder" kan være misvisende? Det lille som er gjengitt av uttalelser går jo på hva som har skjedd. Hvor er anklagene? Forsøker media (russisk, norsk) å skape konflikter som ikke er der? Jeg vil nesten regne med at russisk luftpersonnel har blitt rimelig vant til å møte jagerfly ved flygninger i int. luftrom.

      Kommentér

      • joffe
        HV-korporal
        Veteran

        TJUTT: Litt under norm
        • 2006
        • 55

        #93
        Dette gjør vi jo hver eneste gang russerne er ute og lufter flyene sine.

        Akkurat det samme skjedde jo for noen måneder siden, akkurat samme type fly på vei nedover mot Storbritannia, akkurat samme rute. Denne gangen er det langt mer oppstyr og skremselspropaganda fra mediene -- de prøver visst å koble dette opp mot minikrisen mellom Russland og Storbritannia angående diplomater. Dette på tross av at ingenting peker mot at disse flyvningene har noe med det å gjøre. Typisk journalister.

        Kommentér

        • BadBrad

          #94
          Nå går stortings politikerne ut og sier mer satsing på nordområdene.

          Sitat fra TV2 nyhetene 21:00

          "Vi har 1 grense mot Russland i Finmark, men det er ikke en eneste soldat der" Noe i den duren.

          De vil ha mer militær satsing i nord områdene.

          Noe jeg er helt enig i.

          Hvorfor Flytte alt SØR i Norge, når en potensiel trussel er på andre siden av landet ?

          Hvis det fortsetter slik som det gjør nå, kommer Norge til å gå på en kjempe smell en dag! (merk mine ord, putt denne i arkivet til noe skjer nordpå)

          Kommentér

          • Makaan
            OR-5+ Sersjant 1.klasse
            Veteran
            • 2006
            • 1180

            #95
            Opprinnelig skrevet av BadBrad
            Nå går stortings politikerne ut og sier mer satsing på nordområdene.

            Sitat fra TV2 nyhetene 21:00

            "Vi har 1 grense mot Russland i Finmark, men det er ikke en eneste soldat der" Noe i den duren.

            De vil ha mer militær satsing i nord områdene.

            Noe jeg er helt enig i.

            Hvorfor Flytte alt SØR i Norge, når en potensiel trussel er på andre siden av landet ?

            Hvis det fortsetter slik som det gjør nå, kommer Norge til å gå på en kjempe smell en dag! (merk mine ord, putt denne i arkivet til noe skjer nordpå)
            will do

            Kommentér

            • MMB

              Veteran
              RESERVEBEFAL
              • 2005
              • 5777

              #96
              Så er det jo det da at det Forsvaret vi har lagt opp til per idag med mer profesjonalisering og større fokus på kvalitet framfor kvantitet ikke er forenelig med å ha garnison på garnison i Nordnorge stående langs grensen. Finner ikke mye folk som gidder å verve seg for så å stå to og en halv time med fly fra sivilisasjonen passende på en grense der, satt på spissen, horer er det eneste som invaderer om dagen og der Russerne kanskje muligens tenkbart kan komme til å flexe muskler en eller annen gang i framtiden.
              Slik jeg ser det er de eneste som kommer til å gå på smell med storstilt flytting av styrker nordpå våre politikere med sin ønsketenkning om et profesjonelt forsvar og samtidig storstilt styrking av nordområdene; Man kan ikke få i pose og sekk, og om de ønsker større fotavtrykk i den delen av landet så kan dette kun gjennomføres ved å sende masse vernepliktige og befal dit med "tvang". Og for et befal vil det med en slik behandling fra Forsvarets side være kort vei fra det militære til det sivile velger jeg å tro.
              Elite Som En Trensoldat

              Kommentér

              • Pipe_ned

                #97
                Opprinnelig skrevet av MMB
                Så er det jo det da at det Forsvaret vi har lagt opp til per idag med mer profesjonalisering og større fokus på kvalitet framfor kvantitet ikke er forenelig med å ha garnison på garnison i Nordnorge stående langs grensen. Finner ikke mye folk som gidder å verve seg for så å stå to og en halv time med fly fra sivilisasjonen passende på en grense der, satt på spissen, horer er det eneste som invaderer om dagen og der Russerne kanskje muligens tenkbart kan komme til å flexe muskler en eller annen gang i framtiden.
                Slik jeg ser det er de eneste som kommer til å gå på smell med storstilt flytting av styrker nordpå våre politikere med sin ønsketenkning om et profesjonelt forsvar og samtidig storstilt styrking av nordområdene; Man kan ikke få i pose og sekk, og om de ønsker større fotavtrykk i den delen av landet så kan dette kun gjennomføres ved å sende masse vernepliktige og befal dit med "tvang". Og for et befal vil det med en slik behandling fra Forsvarets side være kort vei fra det militære til det sivile velger jeg å tro.
                Slutter meg til denne analysen.

                Man kan se for seg at man i fremtiden, når alle tre manøver-bataljoner er blitt profesjonelle, kan ha en ordning hvor avdelingene tar en tredjedel i sør, en tredjedel i nord, og en tredjedel i utlandet. Men selv med denne strukturen vil hver avdeling totredjedeler av tiden oppholde seg langt fra siviliserte mennesker, kultur og uteliv.

                Dersom det er noen nordlendinger her, tilgi meg.

                Kommentér

                • padang
                  RESERVEBEFAL
                  • 2006
                  • 1100

                  #98
                  True Blue Through and Through

                  Kommentér

                  • Bestefar
                    OF-2 Rittmester

                    Veteran
                    • 2005
                    • 11059

                    #99
                    Opprinnelig skrevet av admin
                    Hæren i Nord-Norge i 2007:

                    Stående styrker ca 2000 mann. Bestående av en panserbataljon, en mekanisert infanteribataljon, en artilleribataljon, en feltartilleribataljon, ingeniører, Garnisonen i Sør-Varanger, et kompani på Porsangmoen. Mobiliseringshæren noe over 50 000 mann på papiret.
                    Hva er denne feltartilleribataljionen, som visstnok skal sameksistere med artilleribataljonen?
                    Beidh a lá leo
                    Moderator

                    Kommentér

                    • Galahad
                      PENSJONIST
                      • 2005
                      • 529

                      Hysj bestefar, det er hemmelig. Det er psyops og villedning for at vi ikke skal fremstå som så små

                      Kommentér

                      • lukman

                        Veteran
                        RESERVEBEFAL
                        • 2005
                        • 6251

                        Opprinnelig skrevet av Psyops
                        Norge vil ikke ha Nordpolen og støter den prinsipen som Russland bruker her (i.e. bruk av kontinentalsokkeln til å karve til seg mest mulligt av havbunnen).
                        Minsk, det nye Utopia

                        Kommentér

                        • Guest's Avatar

                          Jeg har etterlyst de uttalelsene som har kommet fra Forsvarskommiteen nylig. Vi har de senere år blottlagt oss militært i den landsdelen som i vår (ikke altfor fjerne) fremtid, vil bli svært sentral i ivaretakelsen av nasjonens økonomiske sikkerhet. Dette mener jeg er hårreisende og en tankegang som bærer preg av 30-tallets naivisme.

                          Jeg tror nødvendigvis ikke at russerne sender marineinfanteriet sitt inn Porsangerfjorden mens de pøser på med Fencer og Frogfoot til støtte for motorisert infanteri inn mot Kirkenes (evt gjennom Lappland mot Skibotndalen), men jeg mener at det vi ser av Russland bør få noen varsellamper til å blinke.
                          Det trenger ikke være mer enn en disputt, en enkeltepisode i Barentshavet som kan gjøre spenningen sterkere i nord. Da gjelder det å ha noe i bakhånd. Holder ikke med et par tropper på GP og en grensevakt på størrelse med fruktdisken på ICA. Vi må sette makt bak politikken vår, og skal vi være relevante i nordområdene, er det viktig at vi er sterke både til lands, til vanns og i lufta. Signaleffekter underbygger politikk. Eksempelvis ville en re-etablering av Olavsvern med operative marinefartøyer vært en slik signaleffekt som viser at vi tar skattekammeret i nord på alvor.

                          Det skal koste å ville Norge noe vondt.


                          Og da er det uviktig om befal og/eller vernepliktige sutrer fordi de blir beordret nordover.

                          Kommentér

                          • Guest's Avatar

                            Faen, uhell. Hvorfor kan jeg ikke slette eget innlegg..

                            Kommentér

                            • dobrodan
                              HV-sersjant
                              Veteran
                              • 2004
                              • 3447



                              Det står stadig klarere for meg at vi bør få forsvaret på beina igjen fort som svint, for Putin har tydeligvis en plan...
                              Si vis bellum, para pacem.

                              Kommentér

                              • twominds
                                Veteran
                                RESERVEBEFAL
                                • 2006
                                • 4463

                                Ihvertfall en plan for å sikre et autoritært styrt russland. med fare for å bli en appeaser fra mellomkrigstiden, så er selektiv historieopplæring noe mange land gjør i større eller mindre grad. Men må si jeg blir litt skremt av disse ungdomsbevegelsene kombinert med indoktrinering. Det kan bli farlig.
                                "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

                                Kommentér

                                • Psyops
                                  Veteran
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2006
                                  • 555

                                  Opprinnelig skrevet av dobrodan
                                  http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1909219.ece

                                  Det står stadig klarere for meg at vi bør få forsvaret på beina igjen fort som svint, for Putin har tydeligvis en plan...
                                  Enig Dobrodan.

                                  Eg vil påstå at et par jagerfly som nærmer seg norsk grense i ny og ne. Aggresiv nordområde politik og andre småepisoder i det siste, er for tyttebær å regne. Samanlikna med det som kan sjå ut som ei langsiktig indoktrinering av den russiske ungdommen.

                                  Trur fortsatt bjørnen er i hiet sitt, men sola har nok snudd.
                                  Den beste historie skrivaren vinn krigen.

                                  Kommentér

                                  • Guest's Avatar

                                    Så er de i skrivende stund på vei mot Nordpolen som de hevder å ha bevis for er russisk territorium. Ufattelige mengder naturressurser er antatt å være i disse områdene, og Putin støtter personlig denne ekspedisjonen nordover.

                                    Mens norske Orion holder de under oppsikt. Godt foto.

                                    Kommentér

                                    • Guest's Avatar

                                      MOSCOW. (Nikita Petrov for RIA Novosti) - The Russian Navy will become the world's second largest in 20 years' time, said its commander-in-chief, Admiral Vladimir Masorin, speaking ahead of Navy Day. He said the navy's core...



                                      Innen en tidsperiode på 20 år vil den russiske marinen være verdens nest største. For første gang i historien prioriteres utviklingen av marinen på lik linje som de strategiske kjernefysiske styrkene. Russerne vil frem til 2030 øke sin produksjon av marinefartøyer med 50%. Det foreligger konkrete planer for bygging av 40 fregatter og på litt lengre sikt seks hangarskip. Severodvinsk utenfor Arkhangelsk vil romme en gigantisk dokk for å kunne bygge og vedlikeholde den nye hangarskipsklassen.
                                      I tillegg foregår det vesentlig produksjon av nye ubåter (Yasen og Borei-klasse) og oppgradering av eksisterende.

                                      For de som har fulgt med utviklingen i Russland den senere tid, er dette ingen stor overraskelse. Men mange vil nok heve øyenbrynene over det som skjer hos naboen i øst.

                                      En marine er vel så mye et politisk redskap som et rent militært redskap. Derfor vil det være meget interessant å se hvordan Russland ønsker å benytte seg av sin nye marine som er i hurtig fremmarsj hva gjelder kvantitet og kvalitet.

                                      Kommentér

                                      • Sofakriger
                                        OR-7 Stabssersjant

                                        Sponsor
                                        Veteran
                                        • 2005
                                        • 24409

                                        Bjørnen våkner ....

                                        BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service


                                        Russian bombers have flown to the US Pacific island of Guam in a manoeuvre reminiscent of the Cold War era.
                                        Two Tu-95 turboprops flew this week to Guam, home to a big US military base, Russian Maj Gen Pavel Androsov said, a story confirmed by the US.
                                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                        Kommentér

                                        • Makaan
                                          OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                          Veteran
                                          • 2006
                                          • 1180

                                          hmm russland snakker om tradisjon og vennskap mens USA sier dem var klar for å skyte dem ned viss dem kom for nær. æææh hva sjer egentlig

                                          Kommentér

                                          • Gnist
                                            OR-6 Oversersjant
                                            Veteran
                                            • 2005
                                            • 6163

                                            Maakan, jeg tror det gjelder å markere bl.a. tilstedeværelse, beredskap og evne der det er f.eks. territorium eller sikkerhetssoner som skal vernes. Man vil helst være klar til å bruke makt dersom nødvendig, men som oftest er det snakk om markering og evt. å gi signaler om at "besøkende" er uønsket der og da. Innhenting av info (fotografering, filming) blir jo også mulig hvis man kommer nær nok.

                                            Kommentér

                                            • Makaan
                                              OR-5+ Sersjant 1.klasse
                                              Veteran
                                              • 2006
                                              • 1180

                                              Ser at jeg misforsto artikkelen en del. Jeg antar at det samme gjaldt norske F 16 flyene som avskjærte russiske bomeflyene noen uker tidligere.

                                              Kommentér

                                              • Guest's Avatar

                                                Så er russerne as we speak over Arktis i en femdagers øvelse med bl.a Tu-95 Bear og Tu-22M Backfire fly. Det skal i likhet med sist ukes øvelse i Barentshavet, skytes skarpt med bl.a AS-4 "Kitchen" antiskipsmissiler.

                                                Les mer her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.3196874


                                                Info om øvelsen i Barentshavet kan leses her: http://en.rian.ru/russia/20070712/68858323.html


                                                I tillegg har det kommet fra canadiske og amerikanske forsvarsmyndigheter ut nyheter om at russiske strategiske bombefly inneværende uke ved flere anledninger har fløyet tett inntil amerikansk og canadisk territorium.

                                                "They didn't do it to practice alone. They're making a point" :

                                                http://ca.today.reuters.com/news/new...archived=False

                                                Kommentér

                                                • Sofakriger
                                                  OR-7 Stabssersjant

                                                  Sponsor
                                                  Veteran
                                                  • 2005
                                                  • 24409



                                                  Nye utfordringer i nord
                                                  – Nordområdene byr på nye utfordringer på mange felter. Forsvaret må være beredt på å håndtere noen av dem, sier forsvarssjef Sverre Diesen. Nå inviterer han allierte og samarbeidspartnere til en internasjonal konferanse om nordområdene.

                                                  ...

                                                  Målet er å samle fagmilitære ledere, beslutningstakere og forskere fra Norge, Canada, Island, Danmark, Russland og USA. Forsvarssjefen vil selv bidra med et foredrag om militærmaktens betydning i nordområdene i dag.

                                                  Konferansen vil foregå i Tromsø 25. og 26. september.



                                                  Selve konferansen: http://www.mil.no/start/aktuelt/nyheter ... eID=142888
                                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

                                                  Kommentér

                                                  • Guest's Avatar

                                                    Scheisse..! Undertegnede har fri da ettersom avdelinga har langperm..Da kan det plutselig bli en aktualitet med tilstedeværelse på nevnt konferanse. Meget spent på å høre hva som kommer ut av dette. Ettersom det også skal være russisk representant, antar jeg det kanskje kan komme noen freske fraspark derfra med tanke på deres intensjoner for nordområdene.


                                                    Og bare for å få det sagt..:


                                                    Norske HV-innsats styrker deltar i militær konkurranse som er svært uglesett av russerne.



                                                    Fra CRC Sørreisa meldes det om fordoblet russisk flyaktivitet i nord siden forrige år.

                                                    Kommentér

                                                    • Guest's Avatar

                                                      Da bekrefter Putin at den siste tidens kraftig økte aktivitet er en del av en ny strategi for å ivareta økonomiske interesser, samt en respons på "andre staters" militære aktivitet inn mot Russland.

                                                      Nettavisene over hele Norge og i mange andre land skriver i dag om det siste døgns oppsiktsvekkende aktivitet. Et større antall strategiske bombefly støttet av tankere og jagerfly har flydd rundt Norge inn mot Island og Storbritannia.

                                                      President Vladimir Putin said Russia permanently resumed Friday long-distance patrol flights of strategic bombers, which were suspended in 1992 after the collapse of the Soviet Union.




                                                      Fulgt nøye av norske jagerfly. - Ikke vært så omfattende siden den kalde krigen, sier statssekretær.




                                                      (Bare et utvalg linker...)


                                                      Dette vekker oppmerksomhet! Og det rapporteres fra politisk hold i Norge at jagerflyene i Bodø har fått skjerpet beredskap som følge av sterkt økt russisk aktivitet like utenfor vår egen bakgård.

                                                      Det skal bli svært spennende å følge konferansen i Tromsø, hvor det kanskje kan komme frem noen av de tankene russerne gjør seg om Barentshavet og Arktis. Det er i allefall ingen som helst tvil om at vi har fått en litt annen nabo å forholde oss til nå enn tilfellet var i de sovende årene med dårlig økonomi og minimal aktivitet. Russland er definitivt på tå hev, og ønsker å hevde seg selv og at de fortsatt har kapasiteter. Men hvilke intensjoner de har, må gudene vite...Det tror jeg det er svært få som vet, bortsett fra den innerste ringen av haukene i Kreml.

                                                      Kommentér

                                                      • Guest's Avatar

                                                        Gjennomtenkt og godt innspill! Nytting informasjon. Jeg stemmer i skepsisen rundt punktet med "åpenhet og tillit" til Russlands militære og sikkerhetspolitiske agenda.

                                                        Kommentér

                                                        • rago

                                                          Eurofighter ute på skarpt oppdrag fredag 17. august for å avskjære russiske Bear bombefly:


                                                          Regular flights of Russian strategic bombers do not pose a threat to other countries, and Russia always issues prior warnings of their patrols, an Air Force spokesman said Wednesday.



                                                          Kommentér

                                                          • 22
                                                            Veteran
                                                            RESERVEBEFAL
                                                            • 2007
                                                            • 233

                                                            Denne organisasjonen NASHI virker lett å sammenligne andre ekstreministiske organisasoner som har vært gjennom tidene.
                                                            Tviler ikke at denne organisasjonen med tiden vil drive med våpentrening av en eller annen type. Dette har vært gjennomført før i andre regiemer, blir bare mer og mer skeptisk til bamsen i øst.

                                                            Kommentér

                                                            • Lille Arne
                                                              OR-8* Kommandérsersjant
                                                              Sjefssersjant

                                                              Veteran
                                                              • 2005
                                                              • 11713

                                                              Opprinnelig skrevet av 22
                                                              Tviler ikke at denne organisasjonen med tiden vil drive med våpentrening av en eller annen type. Dette har vært gjennomført før i andre regiemer, blir bare mer og mer skeptisk til bamsen i øst.
                                                              Det gjør de allerede - tydeligvis i tett samarbeide med den Russiske føderasjonens væpnede styrker. Gutta får en innføring i militær org og disiplin, samt grunntrening i våpen og nærkamp før de drar inn til førstegangstjeneste. Mere et motivasjons- og verveprogram for å få dem til å gå villig inn i førstegangstjeneste (som mange jukser, bedrar og betaler store beløp for å slippe i Russland) enn en paramilitær greie på siden av staten, så vidt jeg kan se. Litt som *host* HVU *host* bare litt mere stridsmessig og med mere superpatriotisk indoktrinering..
                                                              “overestimation of a foe leads to misallocation of resources or missed opportunities. Underestimation of a foe, as Russia is discovering, leads to catastrophe.” - Chris Dougherty
                                                              Administrator

                                                              Kommentér

                                                              Googleannonse

                                                              Collapse

                                                              Forumstruktur

                                                              Collapse

                                                              Working...