Side 3 av 51 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 2020
    Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Best blandt likemenn

Menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0
    Noe som er en smule ironisk/bekymringsfullt er at for en måned siden var Russland i Norge for å holde "varetelling" for se om vi fulgte CFE-kravene.

http://www.mil.no/haren/start/article.j ... eID=141703

Hvor står vi om noen år :S

Guest
    http://www.nettavisen.no/verden/article1220282.ece

Da har altså Russland trukket seg fra CFE. Blir interessant å følge nå hvilke uttalelser som kommer i kjølvannet av dette, både fra Russland selv, NATO og USA unilateralt.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Nå får dere brushoder roe dere ned litt. CFE ble undertegnet i 1990, mens Warzava-pakten og Sovjetunionen fortsatt eksisterte, så den avtalen har overlevd seg selv. Jeg forstår godt at russerne føler seg provosert over at Bush, the war monger, vil utplassere et rakkettskjold i europa. Bush tror visst at han er en slags eneveldig verdenshersker, som kan pisse på alle andre. Putin snakker til Bush i det eneste språket Bush forstår, nemlig maktens språk. Jeg håper Bush tar til vettet, men føler meg ikke trygg.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18
    Og så sa trollet ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    diamanter, gull og andre mineraler i området
    Bare å arrestere meg her, men jeg trodde at det ikke var noe fast grunn på Nordpolen, bare is?
    In Cani Veritas

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fallskjermjegeraspirant
    diamanter, gull og andre mineraler i området
    Bare å arrestere meg her, men jeg trodde at det ikke var noe fast grunn på Nordpolen, bare is?
    Mineralene ligger i sedimenter i havbunnen, sammen med oljen

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    13
    Liker (mottatt)
    48
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    35 innlegg
    PONDUS
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Nå får dere brushoder roe dere ned litt. CFE ble undertegnet i 1990, mens Warzava-pakten og Sovjetunionen fortsatt eksisterte, så den avtalen har overlevd seg selv. Jeg forstår godt at russerne føler seg provosert over at Bush, the war monger, vil utplassere et rakkettskjold i europa. Bush tror visst at han er en slags eneveldig verdenshersker, som kan pisse på alle andre. Putin snakker til Bush i det eneste språket Bush forstår, nemlig maktens språk. Jeg håper Bush tar til vettet, men føler meg ikke trygg.
    Viss det skulle skje noe i kjølvannet så blir det nasjonene i europa som må eventuelt ta støyten for dette.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Viss det skulle skje noe i kjølvannet så blir det nasjonene i europa som må eventuelt ta støyten for dette.
    Spar oss. USA trakk seg fra CTF for 5 år siden, ingenting skjedde. USA starter kriger over halve jorda, ingenting skjer. USA vil utplassere rakettskjold i øst-europa, rettet mot Russland. Putin svarer på diplomatspråket med å trekke seg fra CFE, en avtale laget da Warzawapakten og Sovjetunionen eksisterte. Hva skjer ? Norge pisser i buksa ! Vi nordmenn hater EU og vi hater Russere og vi hater Svensker. Vi nordmenn elsker amerikanere uansett hva dem gjør. Amerikanere kan angripe land over hele verden og vi sender soldater for å støtte dem. De siste 200 årene har USA intervenert i over 80 land over hele jorda, se spesielt Monroe-doktrinen, de har etnisk renset 30 millioner indianere, utslettet bøffelen og atombombet to sivile byer. Fortell meg hva Bush må gjøre for at vi skal klage på ham ?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    USA vil utplassere rakettskjold i øst-europa, rettet mot Russland.
    Slik jeg har oppfattet det er det snakk om en ganske begrenset kapasitet som har liten betydning stilt opp mot Russlands strategiske rakettstyrker. Jeg har liten forståelse for påstanden din.

Vi nordmenn hater EU og vi hater Russere og vi hater Svensker. Vi nordmenn elsker amerikanere uansett hva dem gjør. Amerikanere kan angripe land over hele verden og vi sender soldater for å støtte dem. De siste 200 årene har USA intervenert i over 80 land over hele jorda, se spesielt Monroe-doktrinen, de har etnisk renset 30 millioner indianere, utslettet bøffelen og atombombet to sivile byer. Fortell meg hva Bush må gjøre for at vi skal klage på ham ?
    Du smører godt for å få fram ymse poenger, ser jeg. Du har dine rettmessige meninger og kan gjøre mer for å understreke nettopp det. At ikke alt er 100 % korrekt er kanskje ikke så viktig?

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sindre
    Du smører godt for å få fram ymse poenger, ser jeg. Du har dine rettmessige meninger og kan gjøre mer for å understreke nettopp det. At ikke alt er 100 % korrekt er kanskje ikke så viktig?
    1) Norge har aldri vært i krig mot Russland. Vi har vært i krig mot Sverige, Tyskland, England, Frankrige, Kosovo, Irak og Afghanistan. Men vi har aldri vært i krig mot Russland. Hva får deg til å tro av Russerne angriper oss imorgen ?

2) Store Russiske styrker sto i Nord-Norge i 1945. Hvis russerne ville ha en isfri havn i Narvik hadde dem en gylden mulighet til å annektere hele området. Men dem trakk seg ut. Selveste Stalin trakk seg ut av Norge. Hva får deg til å tro at russerne vil angripe Norge imorgen, nå som vi til og med har mistet den strategiske betydningen vår ?

Sindre, jeg begynner å ane hvem du er i det virkelige liv, og hva din agenda her inne er. Du er bare ute etter større bevilgninger til avdelingen din, du vil ha sugerør inn i statskassa. Men det skal du ikke klare så lenge jeg har en pc som er virusfri.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    1) Norge har aldri vært i krig mot Russland. Vi har vært i krig mot Sverige, Tyskland, England, Frankrige, Kosovo, Irak og Afghanistan. Men vi har aldri vært i krig mot Russland. Hva får deg til å tro av Russerne angriper oss imorgen ?

2) Store Russiske styrker sto i Nord-Norge i 1945. Hvis russerne ville ha en isfri havn i Narvik hadde dem en gylden mulighet til å annektere hele området. Men dem trakk seg ut. Selveste Stalin trakk seg ut av Norge. Hva får deg til å tro at russerne vil angripe Norge imorgen, nå som vi til og med har mistet den strategiske betydningen vår ?
    1) Hvorfor nevner du Russland på den måten, og attpåtil med spørsmål som kommer ingensteds fra?
    Jeg siktet mest til det du skrev om nordmenns holdninger til ymse land, amerikansk global makt og president Bush. Jeg tolker det som glødende ironi, men kan ikke påstå at du lar det skinne igjennom. Hva planene om missilforsvar i Øst-Europa angår har jeg fortsatt vanskeligheter med å se hvordan det skal utgjøre en vesentlig trussel mot Russlands evne til å gjennomføre et omfattende angrep med kjernefysiske våpen, for eksempel. Prinsipielt sett kan jeg forstå russernes reaksjon, og jeg synes at president Putins forslag om et samarbeid er interessant.

2) Har Norge mistet sin strategiske betydning, eller har den endret/utviklet seg?

Sindre, jeg begynner å ane hvem du er i det virkelige liv, og hva din agenda her inne er. Du er bare ute etter større bevilgninger til avdelingen din, du vil ha sugerør inn i statskassa.
    Hysj!!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1845
    Liker (mottatt)
    530
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    22
    Russisk-britisk diplomatkrise forverres:
    Russland truer med å utvise 80 diplomater

(VG Nett)
    Moskva truer med å utvise 80 britiske diplomater etter at Storbritannia mandag forviste fire russiske diplomater fra London.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152879
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Moskva truer med å utvise 80 britiske diplomater etter at Storbritannia mandag forviste fire russiske diplomater fra London.
    Russland har en grunnlov som forbyr å utlevere egne borgere til andre land. Russerne kunne selvfølgelig dømt Lugovoj hjemme i Russland, men det var ikke bra nok for Britene.

For en tid siden nektet Britene å utlevere Berezovsky og tsjetsjeneren Zakayev til Russerne, så dem er ikke noe bedre sjøl.

Og hva med oss nordmenn, vi nekter å utlevere Mulla Krekar til USA eller EU, der han er ettersøkt for terrorisme og krigsforbrytelser, så vi er ikke noe bedre sjøl.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18
    Skilt ut avsporinger om USA, Kina, atombomber og sånn til egen tråd http://www.milforum.net/forum/viewtopic ... 980#121980

Etter beste evne.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1845
    Liker (mottatt)
    530
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    22
    En krise i emning
    DIPLOMATI. Den diplomatiske krisen mellom London og Moskva har sin opprinnelse i en svært egenartet pressekonferanse for nesten ni år siden. Men en del av opprinnelsen går helt tilbake til 1700-tallet.
    PER EGIL HEGGE, redaktør
    http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 894067.ece
    [hr]

Russland utviser fire britiske diplomaterRusserne vil heller ikke samarbeide

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 895189.ece
    admin
    Milforum

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1845
    Liker (mottatt)
    530
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    22

Foto: HO/Scanpix/Reuters

Det meldes om økt russisk flyaktivitet rundt norskekysten. Avskjæringer av russiske bombefly har økt. I går måtte norske jagerfly fra Bodø ta av og fulgte fire russiske bombefly helt ned på høyde med Stavanger. Marinen opplever også økt russisk aktivitet. Dette iflg NRK Alltid Nyheter nå kl 10:00. Uttalelse fra Forsvaret er at det er tydlig at russerne har mer øvingspenger å rutte med...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.3001446

Se også: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.2996613

- Det er ikke vanlig at russiske bombefly går så langt sør, sier John Inge Øglænd ved Fellesoperativt hovedkvarter.
    Forsvaret har ikke sett så mye russisk flyaktivitet langs norskekysten siden den kalde krigen.
    admin
    Milforum

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    http://www.upi.com/NewsTrack/Top_News/2 ... pute/6083/

"Bomber flights in international airspace are planned at least six months ahead, and we inform all countries concerned about them in advance," he said.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1845
    Liker (mottatt)
    530
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    22

Foto: REUTERS

VG: Russland: - Norge
    hindret lovlig bombeflytokt

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153267
    admin
    Milforum

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    På bakgrunn av sitatene som er gjengitt i artikkelen lurer jeg på om bruk av ordet "beskylder" kan være misvisende? Det lille som er gjengitt av uttalelser går jo på hva som har skjedd. Hvor er anklagene? Forsøker media (russisk, norsk) å skape konflikter som ikke er der? Jeg vil nesten regne med at russisk luftpersonnel har blitt rimelig vant til å møte jagerfly ved flygninger i int. luftrom.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Dette gjør vi jo hver eneste gang russerne er ute og lufter flyene sine.

Akkurat det samme skjedde jo for noen måneder siden, akkurat samme type fly på vei nedover mot Storbritannia, akkurat samme rute. Denne gangen er det langt mer oppstyr og skremselspropaganda fra mediene -- de prøver visst å koble dette opp mot minikrisen mellom Russland og Storbritannia angående diplomater. Dette på tross av at ingenting peker mot at disse flyvningene har noe med det å gjøre. Typisk journalister.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1845
    Liker (mottatt)
    530
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    22
    NRK hadde innslag på Dagsrevyen. En seniorrådgiver mente det var klokt å la Bodø forbli (jagerflybase). Dette lukter naturlignok politikk og lokasjonsstriden. Iflg russerne var og er disse flygningene publisert/varslet seks mnd i forveien. At Bodø blir fremhevet med doble streker om dagen kan jo synes noe påfallende...
    admin
    Milforum

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Nå går stortings politikerne ut og sier mer satsing på nordområdene.

Sitat fra TV2 nyhetene 21:00

"Vi har 1 grense mot Russland i Finmark, men det er ikke en eneste soldat der" Noe i den duren.

De vil ha mer militær satsing i nord områdene.

Noe jeg er helt enig i.

Hvorfor Flytte alt SØR i Norge, når en potensiel trussel er på andre siden av landet ?

Hvis det fortsetter slik som det gjør nå, kommer Norge til å gå på en kjempe smell en dag! (merk mine ord, putt denne i arkivet til noe skjer nordpå)
    HV: det er ikke kaldt - Det er uvandt!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    13
    Liker (mottatt)
    48
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    35 innlegg
    PONDUS
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av BadBrad
    Nå går stortings politikerne ut og sier mer satsing på nordområdene.

Sitat fra TV2 nyhetene 21:00

"Vi har 1 grense mot Russland i Finmark, men det er ikke en eneste soldat der" Noe i den duren.

De vil ha mer militær satsing i nord områdene.

Noe jeg er helt enig i.

Hvorfor Flytte alt SØR i Norge, når en potensiel trussel er på andre siden av landet ?

Hvis det fortsetter slik som det gjør nå, kommer Norge til å gå på en kjempe smell en dag! (merk mine ord, putt denne i arkivet til noe skjer nordpå)
    will do

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    873
    Nevnt
    141 innlegg
    Sitert
    234 innlegg
    PONDUS
    29
    Så er det jo det da at det Forsvaret vi har lagt opp til per idag med mer profesjonalisering og større fokus på kvalitet framfor kvantitet ikke er forenelig med å ha garnison på garnison i Nordnorge stående langs grensen. Finner ikke mye folk som gidder å verve seg for så å stå to og en halv time med fly fra sivilisasjonen passende på en grense der, satt på spissen, horer er det eneste som invaderer om dagen og der Russerne kanskje muligens tenkbart kan komme til å flexe muskler en eller annen gang i framtiden.
    Slik jeg ser det er de eneste som kommer til å gå på smell med storstilt flytting av styrker nordpå våre politikere med sin ønsketenkning om et profesjonelt forsvar og samtidig storstilt styrking av nordområdene; Man kan ikke få i pose og sekk, og om de ønsker større fotavtrykk i den delen av landet så kan dette kun gjennomføres ved å sende masse vernepliktige og befal dit med "tvang". Og for et befal vil det med en slik behandling fra Forsvarets side være kort vei fra det militære til det sivile velger jeg å tro.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Så er det jo det da at det Forsvaret vi har lagt opp til per idag med mer profesjonalisering og større fokus på kvalitet framfor kvantitet ikke er forenelig med å ha garnison på garnison i Nordnorge stående langs grensen. Finner ikke mye folk som gidder å verve seg for så å stå to og en halv time med fly fra sivilisasjonen passende på en grense der, satt på spissen, horer er det eneste som invaderer om dagen og der Russerne kanskje muligens tenkbart kan komme til å flexe muskler en eller annen gang i framtiden.
    Slik jeg ser det er de eneste som kommer til å gå på smell med storstilt flytting av styrker nordpå våre politikere med sin ønsketenkning om et profesjonelt forsvar og samtidig storstilt styrking av nordområdene; Man kan ikke få i pose og sekk, og om de ønsker større fotavtrykk i den delen av landet så kan dette kun gjennomføres ved å sende masse vernepliktige og befal dit med "tvang". Og for et befal vil det med en slik behandling fra Forsvarets side være kort vei fra det militære til det sivile velger jeg å tro.
    Slutter meg til denne analysen.

Man kan se for seg at man i fremtiden, når alle tre manøver-bataljoner er blitt profesjonelle, kan ha en ordning hvor avdelingene tar en tredjedel i sør, en tredjedel i nord, og en tredjedel i utlandet. Men selv med denne strukturen vil hver avdeling totredjedeler av tiden oppholde seg langt fra siviliserte mennesker, kultur og uteliv.

Dersom det er noen nordlendinger her, tilgi meg.
    Det finnes ikke dårlig tid, bare dårlige klær.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1845
    Liker (mottatt)
    530
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    22

Foto: NRK.no

Store oppslag på NRK Alltid Nyheter om "ulv ulv" etter avskjæringene ref Bodø. Nå skal det rustes opp og bygges dekkende nærvær av stående styrker i nord.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.3017269

Russisk opprustning
    Totalt 6 av 8 medlemmer i komiteen mener nå at Forsvaret i Nord-Norge må styrkes. Spesielt etter hendelsene i forrige uke hvor jagerfly fra Bodø hovedflystasjon tre ganger måtte på vingene for å identifisere russiske bombefly utenfor norsk luftterritorium. Les mer HER .

Det russiske forsvaret er ifølge Newsweek tilført 189 milliarder dollar over en femårsperiode. Dette gjør at russerne nå er i stand til å ruste opp sitt forsvar og øve langt mer enn tidligere, ifølge flere eksperter.

- Dette viser bare at vi må ha et forsvar som kan ivareta vår suverenitetshevelse. Deriblant mener Arbeiderpartiet at det er helt nødvendig å ha jagerfly, sier 1. nestleder Signe Øye i Forsvarskomiteen på Stortinget.

FAKTA: nedbygging i nord
    Hæren i Nord-Norge 1985:

Stående styrker ca 7000 mann. Bestående av tre motoriserte infanteribataljoner, en stridsvognseskadron, en feltartilleribataljon og en panserbataljon, en bataljonsgruppe på Porsangmoen, Garnisonen i Sør-Varanger. I tillegg Sør Hålogaland Landforsvar, Nord Hålogaland Landforsvar, Troms Landforsvar, Finnmark Landforsvar. Mobiliseringshæren ca 130 000 mann.

Hæren i Nord-Norge i 2007:

Stående styrker ca 2000 mann. Bestående av en panserbataljon, en mekanisert infanteribataljon, en artilleribataljon, en feltartilleribataljon, ingeniører, Garnisonen i Sør-Varanger, et kompani på Porsangmoen. Mobiliseringshæren noe over 50 000 mann på papiret.

Sjøforsvaret i Nord-Norge i 1985:

Baser i Ramsund og Olavsvern. Regelmessig til stede i Nord Norge med tre ubåter, en til to fregatter, en MTB skvadron fast stasjonert i Olavsvern ved Tromsø, ytterligere en skvadron tilstede i Nord-Norge. Ti kanonfort, to kontrollerbare minefelt, ett torpedobatteri, hvorav 4 kanonbatterier på stående beredskap. Tre sjøforsvarsdistrikter.

Sjøforsvaret i Nord-Norge i 2007:

Ramsund redusert til kadreorganisasjon. Olavsvern lagt ned. Alle Sjøforsvarsdistriktene nedlagt. Alt kystartilleri fjernet. Marinens fartøyer sjelden på Nord-Norge, MTB skavdronen i Olavsvern nedlagt, fartøyene flyttet til Bergen. Kystvakta er derimot rustet betydelig opp.

Luftforsvaret i Nord-Norge i 1985:

To jagerflyskavdroner ved Bodø hovedflystasjon, P-3 Orion på Andøya. Aktive flystasjoner i Nord Norge: Bodø, Evenes, Andøya, Bardufoss, Banak. Luftvernartilleribataljon i Bodø.

Luftforsvaret i Nord-Norge i 2007:

To jagerflyskvadroner ved Bodø hovedflystasjon, P-3 Orion på Andøya. Aktive flystasjoner i Nord-Norge: Bodø, Andøya, Bardufoss. Evenes og Banak redusert til øvingsbaser. Kampflyene oppgradert og styrket i luft til bakke rollen. Luftvernartilleribataljon i Bodø.

Konklusjon:

En meget betydelig reduksjon i tilstedeværelse i Nord-Norge. Men hæren har fortsatt et tyngdepunkt i Nord-Norge i Indre Troms. Med nedbygging i Alta (Finnmark Landforsvar) og Porsangmoen er forsvaret i Finnmark meget sterkt redusert. Forsvaret har i realiteten gått fra et mobiliseringsforsvar til et innsatsforsvar.

(Kilde: Norsk Institutt for Strategiske Studier)
    admin
    Milforum

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    True Blue Through and Through

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    198
    Liker (mottatt)
    1188
    Nevnt
    104 innlegg
    Sitert
    246 innlegg
    PONDUS
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Hæren i Nord-Norge i 2007:

Stående styrker ca 2000 mann. Bestående av en panserbataljon, en mekanisert infanteribataljon, en artilleribataljon, en feltartilleribataljon, ingeniører, Garnisonen i Sør-Varanger, et kompani på Porsangmoen. Mobiliseringshæren noe over 50 000 mann på papiret.
    Hva er denne feltartilleribataljionen, som visstnok skal sameksistere med artilleribataljonen?
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Hysj bestefar, det er hemmelig. Det er psyops og villedning for at vi ikke skal fremstå som så små
    Best blandt likemenn

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    327
    Liker (mottatt)
    492
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    259 innlegg
    PONDUS
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Psyops
    Norge vil ikke ha Nordpolen og støter den prinsipen som Russland bruker her (i.e. bruk av kontinentalsokkeln til å karve til seg mest mulligt av havbunnen).
    Minsk, det nye Utopia

Guest
    Jeg har etterlyst de uttalelsene som har kommet fra Forsvarskommiteen nylig. Vi har de senere år blottlagt oss militært i den landsdelen som i vår (ikke altfor fjerne) fremtid, vil bli svært sentral i ivaretakelsen av nasjonens økonomiske sikkerhet. Dette mener jeg er hårreisende og en tankegang som bærer preg av 30-tallets naivisme.

Jeg tror nødvendigvis ikke at russerne sender marineinfanteriet sitt inn Porsangerfjorden mens de pøser på med Fencer og Frogfoot til støtte for motorisert infanteri inn mot Kirkenes (evt gjennom Lappland mot Skibotndalen), men jeg mener at det vi ser av Russland bør få noen varsellamper til å blinke.
    Det trenger ikke være mer enn en disputt, en enkeltepisode i Barentshavet som kan gjøre spenningen sterkere i nord. Da gjelder det å ha noe i bakhånd. Holder ikke med et par tropper på GP og en grensevakt på størrelse med fruktdisken på ICA. Vi må sette makt bak politikken vår, og skal vi være relevante i nordområdene, er det viktig at vi er sterke både til lands, til vanns og i lufta. Signaleffekter underbygger politikk. Eksempelvis ville en re-etablering av Olavsvern med operative marinefartøyer vært en slik signaleffekt som viser at vi tar skattekammeret i nord på alvor.

Det skal koste å ville Norge noe vondt.

Og da er det uviktig om befal og/eller vernepliktige sutrer fordi de blir beordret nordover.

Guest
    Faen, uhell. Hvorfor kan jeg ikke slette eget innlegg..

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1845
    Liker (mottatt)
    530
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    451 innlegg
    PONDUS
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    *****, uhell. Hvorfor kan jeg ikke slette eget innlegg..
    Vi har hatt uttallige innlegg som senere har blitt slettet/endret med den følgen at resten av gjeldende tråd blir seende helt teit ut. Derfor gjelder TTT - tenk trykk tal - på Milforum. Alternativt spør en moderator om vedkommende kan endre for deg.
    admin
    Milforum

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    403
    Liker (mottatt)
    74
    Nevnt
    19 innlegg
    Sitert
    133 innlegg
    PONDUS
    8
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1909219.ece

Det står stadig klarere for meg at vi bør få forsvaret på beina igjen fort som svint, for Putin har tydeligvis en plan...
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    6
    Ihvertfall en plan for å sikre et autoritært styrt russland. med fare for å bli en appeaser fra mellomkrigstiden, så er selektiv historieopplæring noe mange land gjør i større eller mindre grad. Men må si jeg blir litt skremt av disse ungdomsbevegelsene kombinert med indoktrinering. Det kan bli farlig.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1909219.ece

Det står stadig klarere for meg at vi bør få forsvaret på beina igjen fort som svint, for Putin har tydeligvis en plan...
    Enig Dobrodan.

Eg vil påstå at et par jagerfly som nærmer seg norsk grense i ny og ne. Aggresiv nordområde politik og andre småepisoder i det siste, er for tyttebær å regne. Samanlikna med det som kan sjå ut som ei langsiktig indoktrinering av den russiske ungdommen.

Trur fortsatt bjørnen er i hiet sitt, men sola har nok snudd.
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Guest
    Så er de i skrivende stund på vei mot Nordpolen som de hevder å ha bevis for er russisk territorium. Ufattelige mengder naturressurser er antatt å være i disse områdene, og Putin støtter personlig denne ekspedisjonen nordover.

Mens norske Orion holder de under oppsikt. Godt foto.

http://www.nettavisen.no/verden/article1252987.ece

Guest
    http://en.rian.ru/analysis/20070731/70008268.html

Innen en tidsperiode på 20 år vil den russiske marinen være verdens nest største. For første gang i historien prioriteres utviklingen av marinen på lik linje som de strategiske kjernefysiske styrkene. Russerne vil frem til 2030 øke sin produksjon av marinefartøyer med 50%. Det foreligger konkrete planer for bygging av 40 fregatter og på litt lengre sikt seks hangarskip. Severodvinsk utenfor Arkhangelsk vil romme en gigantisk dokk for å kunne bygge og vedlikeholde den nye hangarskipsklassen.
    I tillegg foregår det vesentlig produksjon av nye ubåter (Yasen og Borei-klasse) og oppgradering av eksisterende.

For de som har fulgt med utviklingen i Russland den senere tid, er dette ingen stor overraskelse. Men mange vil nok heve øyenbrynene over det som skjer hos naboen i øst.

En marine er vel så mye et politisk redskap som et rent militært redskap. Derfor vil det være meget interessant å se hvordan Russland ønsker å benytte seg av sin nye marine som er i hurtig fremmarsj hva gjelder kvantitet og kvalitet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    632
    Liker (mottatt)
    339
    Nevnt
    72 innlegg
    Sitert
    436 innlegg
    PONDUS
    18
    Bjørnen våkner ....

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6938856.stm

Russian bombers have flown to the US Pacific island of Guam in a manoeuvre reminiscent of the Cold War era.
    Two Tu-95 turboprops flew this week to Guam, home to a big US military base, Russian Maj Gen Pavel Androsov said, a story confirmed by the US.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Side 3 av 51 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

3 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 3 er gjester)

Lignende tråder

1. Fokus: Kina - nyheter og analyser
    By loke2 in forum Fokus: Kina, Nord-Korea, Øst-Asia - analyser og nyheter
    Svar: 400
    Nyeste innlegg: 27-02-17, 11:57
  2. Putin-kritiker Boris Nemtsov drept
    By fallout in forum Fokus: Russland og tidligere Sovjetunionen
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: 09-03-16, 09:14
  3. Er Putin farligere som myte enn som virkelig mann?
    By lukman in forum Fokus: Russland og tidligere Sovjetunionen
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 13-06-15, 10:21
  4. Gode nyheter!
    By medpack in forum Sanitet/førstehjelp i militær tjeneste i Forsvaret
    Svar: 41
    Nyeste innlegg: 16-06-07, 19:18
  5. Ny putin fiendlig journalist drept i russland.
    By feltpave in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 08-03-07, 00:20

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier